REKLAMA

Podróż przez wojenną Ukrainę

Kultura Osobista
Data emisji:
2018-02-13 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
18:23 min.
Udostępnij:

O filmie Szron opowiadają producentka Maria Blicharska i Małgorzata Sadowska, krytyczka filmowa i programerka festiwalu Nowe Horyzonty. Reżyserem filmu jest Sharunas Bartas. Jego bohaterami jest dwoje młodych Litwinów, którzy jadą na Ukrainę z pomocą humanitarną dla walczących żołnierzy. W filmie wystąpili m.in. Andrzej Chyra i Vanessa Paradis

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista Patrycja Wanat dobry wieczór rozpoczynamy kulturę osobistą będziemy dzisiaj rozmawiać o filmie szron Szernasa Warta SA firmy, które w najbliższy piątek wchodzi do kina w całej Polsce, a radio TOK FM jest jego on patronem medialnym studiu za nocną Maria Lichtarska, które z producentką tego filmu dobry wieczór, gdy wieczór oraz Małgorzata Sadowska dobry wieczór dobry wieczór krytyczka filmowa należy również, że my związana z festiwalem nowe Horyzonty ze Rozwiń » stowarzyszeniem nowe Horyzonty ten film miał swoją premierę na festiwalu w skaner, czyli nasz prawie rok temu ne tancerzy krótko rozmawialiśmy na ten temat z Andrzejem Chyrą który, który w tym filmie, ale również zagrał, ponieważ film jest koprodukcją właśnie z polską w Reno, ale dzisiaj mamy okazje w związku z tą premierą przyjrzeć się temu temu filmowi trochę głębiej sama historia w zasadzie dość prosta dwoje młodych Litwinów takich 20 paru lat ku w zasadzie NN wyrusza na Ukrainę z inną pomocą humanitarną dla Ukrainy, która na, której toczy się wojna i już zaraz na początku tego filmu jak ja miałam takie wrażenie, że my mamy chyba bardzo podobny poziom świadomości związanej z tym co na Ukrainie się dzieje my mówię o Polakach i sny o Litwinach, czyli mam takie wrażenie, że myślimy o tych Ukrainie o tej wojnie na Ukrainie jako jakiś taki wojen CE nawet po tym, czy chcesz nie do końca sobie zdajemy sprawę Dody z tego, że tam ginęli ludzie jeże giną ludzie, że jest front na rzeź toczy się prawdziwa wojna że, że jest silny konflikt między 2 krajami, gdy czyn w wiek sposób nie zgadzać się w 2 w sensie zgadzacie się ze mną w tej Elany w tej ocenie właśnie świadomości, która Doda coś co z tego filmu może wynikać Maria oczywiście to jest pytanie do reżysera autora filmu, ale raz za jego intencji z tego w dyskusji, które mieliśmy od początku przy czym innym przy prze stęp pań do produkcji filmu oczywiście wynikało, że jest to temat, który bardzo jest dla nas istotny nie tylko dla Litwinów, ale również dla krajów z pozostałej części PiS, by tej części Europy w LM i że my jako Polacy możemy mieć bardzo podobne spojrzenie do Litwinów właśnie na to co się dzieje na Ukrainie z 1 strony byliśmy prawie rzeczy czynnym uczestnikiem, ale i bardzo dużo Polaków jednak wspomagało te wydarzenia, które miały miejsce w Kijowie na Majdanie, ale z drugiej strony dziś już właściwie wszyscy o tym, zapomnieli i mało, kto ma świadomość tego, że tam dalej trwają działania zbrojeń z woli zbrojne i że właściwie codziennie, jakie się wydarzenia wojenne dalej jeszcze mają miejsce LM jest to o tyle szokujące, że wydaje nam się, że nawet w Kijowie w w stolicy Ukrainy też już nikt nie chce o tym, mówić, więc to, że my podejmujemy się tego tematu wydało nam się właśnie bardzo ciekawe z takiej perspektywy aktualnej razem bardzo prapremiery dokumentalnej z tego jak jak my dzisiaj do tego podchodzimy, gdyż temat także związek z tym, że to jest trochę inna wojna niż taka, o ile ekip była przez rzekę wojna hybrydowa wojna hybrydowa tak czy byłaby nieco taki bezpośredni bitwy czy też Edison nieregularne armie ze sobą walczą korzyści są tak taki dziwny podchody przyszłość Rosji oficjalnie nie jest w stanie wojny z Ukrainą to się zgodzić na terytorium Donbasu planistycznych w obieg wewnętrzny konflikt tak, aby część Ukraińców zdzierżyć mieszkańcy Donbasu chciałaby mieć silniejszy w związku z Rosją Rosjanie wybierają się także bezpośrednio do docentem zielone ludziki, w których akcje Stomilu, dlaczego co ci to są takie wyniki nieformalne grupy, które same, które tam walczą, więc trudno jest ten film fenomenalnie wbrew datą tą wojnę i tą Piskozub ona się toczy i w exposé, bo jesteś nieuchwytna tak jak właściwie oni tak jadą jadą tak się zadłużając coraz dalej w głąb Ukrainy właściwie zacznę się nagle ich patrole, ale narzekanie, że ludność żołnierza, ale tacy jak żołnierze, których się pytać czy ty jesteś żołnierzem i żołnierz odpowiada no skoro ma mundur to widocznie jestem żołnierzem, ale tak tworzymy takie niedookreślone prawda taki do wojny złość zaczną się dla bohaterów i dla nas widzów to kosztem zupełnie niepostrzeżenie AB i też bohater też ma taki rodzaj takiego statusu trochę turystę równoprawne będzie wisiał wyszedł z auta zaczną robić zdjęcia zrujnowanym budynku takim zwolnionymi ciemnymi oknami właściwie dotyczy także estakad taka hojność w 1 grze w głąb, który można wjechać i drugiemu inni początek konfliktu, które jest niemalże nie nieuchwytne i tam zresztą w finale Niemiec mocno się zadać tego finału, ale jest takie też pytanie co znaczy front na tej wojnie także on właśnie przebiega, gdzie są kibice ci wrogowie czy są daleko cieńszą blisko 40 0 armia to są 3 osoby ich ludzie są także każdym kształt tej wojny tak właśnie dziwne trochę niezrozumiały niejasny jest fantastycznie w tych miała pokazanie oddanych jest też wielka siła tronu, gdy zostałem się coś co powiesz na temat zalet pytanie właśnie do Małgosi w związku nawet z tym, że Rennes itd takie pytanie do krytyki filmowej elit jak król określiła być uchwyciła być forma tego filmu, bo dla mnie to był jakiś taki schron jest jakimś bardzo specyficznym kinem drogi w ogóle i on ma wszystkie takie elementy kina drogi, gdzie bohaterowie obrót prowadzą nas przez przez tę przestrzeń przez Ukrainę spotykają kolejne osoby, które w, jaki sposób wytłumaczą nam właśnie to co co się dzieje w US i pokazują z różnych z różnych stron dane dany temat, a przy tym jest takie dokumentalny wszystko tak z 1 strony film drogi z drugiej strony jest to film wojenny dla nich to jest też melodramat oglądam są też jak głęboko wierzących 3 × jestem jego ogromną fanką za każdym razem tylko wtedy, kiedy dowiedziałam odkrywamy Kurek, choć zupełnie inną, ale nie dostrzeżono wcześniej ściereczek taki poziom w tej opowieści, ale coraz częściej myślą o nim jako takim bardzo szczególny molo w dramacie, bo zwykli zwykle zwykliśmy, bo chciał być ta para młodych ludzi biuro podróży jest też para no Gas żyją, ale tak bardzo specyficzny związek tak tak tak tak taki dzień wczoraj tak po mec Bartosz Osowski jest od heroiny Exillon łajba może oczywiście, aby tego rodzaju bohaterki często w swoich w swoich filmach mnie, ale chcą obejrzeć także często zwykliśmy mówić się ME klown odłączyli ceni miłość nie wojnę natomiast w filmach to co pokazuje, że czasem miłość bywa wojną tą rzeką wojną hybrydową, gdzie relacja widzi też nie po w sposób taki, ale nie ma nieuchwytny niepostrzeżenie się rozpada i niewłaściwie podbiegł Center i różne i ogólnie jest następuje zniszczenie, a z Wisłą drugi wojna jesteś takim żarem miłości co jest bardzo zaskakująca, ale też tym filmie ten paradoks jest tak poco ci żołnierze którzy, który ma odkrywają w sobie miłość do ojczyzny gościli już swoich bliskich tych więzach miłości do wojny z obszaru miłości miłość z obszarem wojny, więc tym paradoksy tutaj w kinie Bartosz jest też fenomenalnie wygranej stąd też lekarz nie niezwykłość tego filmu o tym, ponieważ mają taki bardzo grzecznie śmiałe śmiałe tezy stawiane im taki przepiękny sposób udowodnić tez w niezwykle piękny wizualnie film kultura osobista to jest wciąż kultura osobista Patrycja Wanat dobry wieczór ze mną w studiu ciąży Maria Lichtarska producentka filmu szalone w reżyserii Seana Saaba trasa Ns oraz Małgorzata Sadowska krytyczka filmowa i program Marka festiwalu nowe Horyzonty na inne wróćmy do rozmowy o tej ocean chronią Ukrainie o Eneę w wojnie otworzyliśmy kilka wątków przed informacjami na radio, a TOK FM i Małgorzata dowiedziała o tych tezach, które Bartyzel właśnie w tym filmie inny z wystawia w wielu innych bohaterów wcina się wielu innych ludzi ci nasi bohaterowie spotykają po drodze podróżując nam o tej Ukrainie spotykają dziennikarzy zagranicznych dziennikarzy zajmujących się właśnie konflikt zawiązany worek monet wojennych w Rennes spotykają żołnierzy spotykają mieszkańców Ukrainy każdy nam coś tam innego tym konflikcie mówi i ruble, zanim zaczniemy roztrząsać to co oni mówiąc chciałem zapytać na ile te dialogi w ogóle byłem układane na ile byłeś improwizacją i na ile brali w nich udział aktorzy ana ile mieszkańcy Ukrainy specyfiką tego filmu od samego początku jest to, że jest on, iż jest to film fabularny, a równocześnie od od samego początku realizowany w sposób dokumentalny ranny, czyli po zaczynamy się mając do dyspozycji 4 aktorów faktów profesjonalnych, bo oprócz 3 dwójki bardzo dobrych i już trochę doświadczonych młodych Litwinów jest z nami też Andrzej Chyra i Vanessa parę dni mamy zgody tych 4 osób się, że będą uczestniczyć w tym projekcie natomiast tak naprawdę scenariusz nie jest scenariuszem finalnym oni dostają informację od żaru NASA, w którą stronę będzie biegł w tym ten ten temat natomiast nikt z nich nie ma informacji o tym czy naprawdę to jego rola jest dobra czy zła czy jest Belki miasta postać oni mają tworzyć w trakcie spotkań sprowadziła z ludźmi, których spotkają w euro podczas ich podróży na Ukrainę i oczywiście się u nas miał już z założenia świadomość tego co chce z odnaleźć i jego największym szczęściem w tym filmie i taką takim momentem przełomowym było ich moment był moment, kiedy zdał sobie sprawę, że to co się wydarzyło podczas podróży z ekipą jest dokładnie tym co on przewidział, że chce zobaczyć natomiast DM w filmie skręcony bark dokumentalny sposób, czyli LM rozmowy wynikają z rozmów z prawdziwymi korespondentami międzynarodowymi, których którą, którzy będą uczestniczyć w sprowokowanej przez aktorów rozmowie dyskusjach, ale odpowiedzi tych prawdziwych korespondentów będą szczere i naturalne i one nie będą zdublowane przez 3 sposoby nagrań tylko one są takie jak są nagrane w sposób dokumentalny w później spotkania z żołnierzami na froncie będą realizowane w podobny sposób żołnierze ukraińscy to są prawdziwi żołnierze, którzy codziennie na tym froncie przybywają i ich sposób myślenia i ich spostrzeżenia są ich prawdziwe przemyślenia od paru lat z przebywania w tym miejscu to, że mamy taki wymiar prawdy, który dla naszego reżysera jest ogromnie ważny i w pewnym momencie jako producenci się byśmy skonfrontowanie z ogromnie AM in z trudną sytuacją, ponieważ wysyłamy ekipę oprócz aktorów i reżysera ekipa miała jeszcze około 2 0 osób w dno technicznej ekipy operatorskiej i dźwiękowej razem z takim prawdziwym konwojem, który pojechał tak jak to jest w filmie jak zdjęcia były realizowane w naturalnych w miejscach w naturalnych plenerach, które są są w tym filmie, a i w pewnym momencie zdałem sobie sprawy, że to, że toczy się wojna to nie jest tylko w świetne dla scenariusza ty jesteś bardzo niebezpieczne naszej ekipy i dostajemy informacje, że miasto na tyle niebezpieczne, że nasza ekipa znajduje się na prawdziwych obszarach, gdzie mu może im się co się stać, więc na przeterminowane okolice te, a dokładniej z nich już się nawet w pewnym momencie jest to zła decyzja taka, której żadna żadne ubezpieczenie produkcyjne nie może wziąć pod uwagę i inni tak naprawdę my nie mamy prawa wymagać od ludzi, których zatrudnienie chcemy, żeby oni jechali z Kowali swoje życie, więc było były to bardzo poważne decyzje, które musiał każdy indywidualnie wziąć pod uwagę, jeżeli inny, jakby ekipa, która znalazła się na tych najbardziej niebezpiecznych terenach któż, by Giba, który naprawdę miała ranny to nasz głos, jakby ze swojego przekonania, że taki cel, że oni tam są właśnie, żeby dokumentować prawdę i pewnym meczem umówmy się u nas, ale przecież te wybuchy bomb bowiem akurat niestety zaczął się okres bombardowania sam podminowany, gdzie naprawdę pewno na ich oczach właściwie były działania zbrojne i w pewnym momencie naszej ekipy te są też strzelano w twarz w tym momencie mówimy sobie nie życzymy już, żeby to nic tak w taki sposób się odbywało wrócili i zrobimy testem w postprodukcji przecież dzisiaj takie są nowe technologie, że możemy to nie musimy nikogo nikogo prosić ryzykowania życia, a im się u nas mówi nie dla mnie to jest właśnie najważniejsze, że ja to musi przeżyć, jeżeli ekipa nie chce ja zostaję sam, ale ja chcę pokazać prawdę i dla mnie ważne jest to właśnie, żeby odczuć to coś co ci ludzie będą sami na co dzień mam co odczuwają mimo tego, że nie do końca sami chcą w tym uczestniczyć to jej tata wojnach w na tym terenie, jakby ich rolę w juanie, a to nie jest także oni są oni prowokują wydarzenia te wydarzenia, jakby w nowym przychodzą do nich, dlatego że on dokładnie właśnie to tu atmosferę Szarona chciał odbyć w tym filmie i na szczęście dobrze się wszystko dla dla ekipy skończyło wrócili cało bili i zdrowo, chociaż na pewno niektórzy z członkowie ekipy wrócili z przerażeniem istnieli na pewno zmieni szczególnie Francuzi albo Polacy zmienili swój stosunek do tego co z tym co tam, gdzie indziej tak naprawdę przeżyli to co przed przerwą główny bohater może nie w ostatecznym wymiarze ale, ale na pewno było to dosyć ważne, że to co się wydarzyło było prawdą, a nie tylko fikcją wymyśloną także wracając do pytania jeśli chodzi o dialogi to oczywiście one były nam sprowokowanej temat był w, jakbym w narzucony wstępnie, ale w już szczegóły dialogów i to jak to przebiegało to była improwizacja w danej chwili danej sytuacji prezes Noble czekałaby nie zawsze atmosferę takiego realizmu da się przed przekazać na ekranie, lecz nawet jeśli się używa podobnych środków to czasami na ekranie wygląda to mimo wszystko sztucznie mam wrażenie, że tutaj właśnie ten realizm jest najmocniejszą dla mnie najmocniejszą częścią wobec tej Annette i całej opowieści MF, gdy gaz, ale nie doznał głośno właśnie w lesie taki realizm, który w Gdyni Otóż systemy logistyczne nie wyczerpuje też rozmowę po od chwili, bo jednocześnie hipnotycznie jednocześnie jest oniryczny i właściwie ostatni dzwonek mam wrażenie, że rzesze to wszystko zbiorowości bardziej niż Czyż nie leczy tak jesteśmy zmęczeni być bohaterem już zmęczeni właściwie nieświadomy bardzo długo są wyczerpani ten stan takiego też wyczerpana i drzewa jakimś sensie też, że w tym w obrazie się cieczy jest jednocześnie i realistycznej ryczałtu warto zabrać go będzie też się przykuwa coś dużo dużo większego drugą psiego, ale i to jest jakiś taki w ogóle stan wewnętrzny można powiedzieć taki sam kosz uchwycony czy opisany, a więc, gdy w styczniu 2 wojna też wojna o poście może być uznane są też za euro za kosz opowieść o obok kondycji ludzkiej albo się stanie wewnętrznym głównego bohatera, gdyż nie tylko oni nie tylko jego zabitych metafor to się straszne żona odbudowuje ale kiedy się kimś wielkim oglądam jest tak niski czy matek bardzo zwartą strukturę w gruncie rzeczy niekorzystnych zmian drogą wijącą się wiedzie od 1 punktu do drugiego przez jakiś tam miejsca postojowe, a jednocześnie jest to bardzo zwarta struktura, ale i tak 8 tras tworzą ogromnie dużo przestrzeni lat dla widzów dlatego Ziobro jest coś stało się jakąś własną wyższy opowieść się stworzyć też krzyki dostrzegli elementy, które są im samym bliskie też o tym jest na swój sposób to wojna jest takim symbolem napędu śmierci coś takiego testu w samobójstwie może film nie wiemy ale, ale list jest fenomen tej scenie w hotelu tam, gdzie są reporterzy pojawia się taka dziennikarka ukraińska kres wystylizowana Amy Winehouse lobbyści jesteście kimś takim niby jest właściwie w zgodzie znika kompletne pijane obija się korytarz jednocześnie być przesądzona jest ona pełniła chaosu desek przywołuje biografie tak tamtą Grzegorz kończ już zapowiedział bez tych bar w bardzo bardzo tych miał wszystko ciekawie i być otwarty sposób rozegrany za to też uwielbiam w nogę proszę państwa polecamy bardzo gorąco ten film już od piątku w kinach w całej Polsce, więc każdy z nas może sobie właśnie tej historii jeszcze opowiedzieć pewnie na swój sposób szron w reżyserii Rona Hubbarda prasa radio TOK FM jest patronem medialnym tego filmu, a wanna również bardzo dziękuję za wizytę w studiu za SA opowieść związaną z Nysy Tintin and Maria Gilarska, czyli producentka szronu i LM Małgorzata Sadowska krytyczka filmowa programy RK festiwal nowe Horyzonty dziękuję wam bardzo niechętny Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!