REKLAMA

Nasze wewnętrzne konflikty. Podcast Cvety Dimitrovej i Tomasza Stawiszyńskiego cz. 4

Data emisji:
2018-02-14 18:50
Audycja:
Nasze wewnętrzne konflikty
Czas trwania:
37:11 min.
Udostępnij:

Tym razem w naszym podcaście pojawia się postać Nancy Mc Williams i jej praktyka diagnozy psychoterapeutycznej o rodowodzie psychoanalitycznym. Jest też komentarz do ewentualnych związków przyczynowo - skutkowych pomiędzy zdarzeniami w dzieciństwie a tymi w naszym życiu dorosłym, czyli będzie o tym, ile prawdy jest w twierdzeniu, że dzieciństwo wpływa na naszą dorosłość a także o rodzicach jako mrocznych bóstwach w tradycji psychoanalitycznej i osobistym obszarze nieredukowalnej indywidualności.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

dzień dobry wynik prawa i Tomasz Zawiszewski dzień dobrem to jest kolejna odsłona naszego podkreśliło nasze wewnętrzne konflikty wyjaśniliśmy tydzień temu, skąd ten tytuł, więc już nie będziemy drugi raz wyjaśniać, ale z kolei skądinąd do książki Karel Horny odsyłamy przynajmniej o słabym świetle ani w ogóle najlepsza jest nerwica rozwój człowieka nawiasem mówiąc karna Kompania najgorsze było to taka jej ostatnia książka Jona żywności wszystkie te swoje Rozwiń » różne koncepcje IT różne perspektywy, która rozwijała przez całe życie zawarła w tej ostatniej i ona jest najbardziej kompletna i naprawdę jest znakomite tam czytam to z ukontentowania wracam do tej książki no i często tak wiem, że do rzeszy szczególną sympatią zdecydowany, ale pomówił mnie państwo zobaczą czy porządku powiem jej zdjęcia w internecie, bo państwo teraz n p. siedzą przy komputerze zapewne Novotel spotka z internetowych, więc niekoniecznie można tez przez aplikacja jak przez aplikację do smart fonie jest też wyszukiwarka i proszę wpisać sobie teraz właśnie Karel Horny i zobaczyć jak ta kobieta wyglądała jest takie wspaniałe zdjęcia w zakonach siedzi z papierosem szklanką Ujejski taka uśmiechnięta i tę stronę kwintesencja właśnie podejścia do życia bardzo mi się do podoba no i właśnie mija od czekam niech państwo sprawdzą i proszę wrócić do naszej rozmowy też Misietupodoba wycieczek myślowych Karel Horny to zupełnie inne zdjęcie z tajemniczym dociera na jaw, gdy niechęci wywołuje takich na takie zęby się przejrzyste sympatyczne, ale jednak trochę przypomina na tym zdjęciu taką powiedzmy ziem starszą panią, która wywołuje niepokój pół okolicznych dzieci, ponieważ mieszka sama w jakimś domu dziwnym na skraju lasu i tak rozumiem nie to nie bułka z Oskarem twarz znajoma była bardzo socjalizm vana jeśli można tak jak tylko mówią o zdjęciu no tak nie to niech państwo na tamto go, o którym trzeba teraz powiedział nie zwracają uwagi natomiast proszę się skupić na tym właśnie, w którym powiedziałem od razu rozpoznacie papieros szklaneczka Ujejski uśmiech na twarzy to jest Karel Horny właśnie nie dam się nam smakuje, więc nie widziałam ze szklaneczką miski nim nazwać żądania ona na pewno w ogóle ani pije ani też nigdy nie paliła niż tylko kaszą z warzywami modrzewia i chodzi spać o dwudziestej pierwszej wstaję o siódmej robi gimnastykę zasiada do pisania potem przyjmuje pacjentów potem ciepłe mleko z patrzy i co za projekcji NBP PL w, a tam projekcja w ale rozumiem, że tak sobie wyobraża not, ponieważ żyje i ma się dobrze to zakładam, że nic w dzisiejszych czasach nikt w stanach Zjednoczonych nie jest aż tak popularny fotografować się ze szklanką niskiej, tym bardziej z papierosami lata z Rosją to na pewno nie no właśnie w każdym razie bez smaku Williams jest wykładowczynią teorii psychoanalitycznej na Uniwersytecie Radka Ars pierwszy stanie New Jersey mnie jest autorką licznych książek na temat też praktyki psychoterapii diagnozy psychoterapeutycznej właśnie takiej oraz do wodzie psychoanalityk ciasnym, ale zarazem myślę, że z jakimiś modyfikacjami takimi to znaczy, że ona po tej bardzo wiele przykładów ze swojej praktyki, bo oczywiście pracuje jako psychoterapeuta od bardzo bardzo wielu lat inny i ona w tych przykładach odchodzi też często od takiej sztywności jaka by się kojarzyła z taką klasyczną niegdyś psychoanalizą DM, niemniej właśnie te podręczniki, których jest autorką książki są wyższym niż bardzo przystępne i szeroko o rozpowszechnianie na Śródce studentów czy już w różnych psychoterapię one są też bardzo bym ciekawą i dobrą wprowadzającą lekturą dla osób, które niekoniecznie się tym zajmują zawodowo mnogiej książki zostały przez przyłożone kilka z nich został przełożony na Polski nikt tutaj mamy taki cel tak bardzo popularna w każdym razie autorka i też taka znana znacząca postać w Polskim środowisku psychoterapeutyczne, bo tutaj dużo osób Polacy do czytania ją i czytają i w ogóle ona uchodzi za taką ważną figurę w tym kręgu czy też w tym ruchu Muchę mu i nas zaczynamy teraz od benchmarku jam, bo to jest cytat, który dotyczy bezpośrednio z dzieciństwa, czyli tego tematu, na którym skończyliśmy tydzień temu, więc taki od razu mamy takie zajście w problematykę związaną z dzieciństwem Vuelty też sobie wybrałam taki cytat z nędzy brakuje, więc właśnie psychoterapii psychoanalitycznej życie jest niesprawiedliwe ci, którzy czerpią najwięcej w dzieciństwie na ogół czerpią najwięcej jako dorośli i to w okolicznościach zadziwiające przypominających scenariusze z dzieciństwa co więcej, obserwując sytuację z życia dorosłego można dojść do wniosku, że te cierpiące sami wywołuje koniec cytatu tak sobie pomyślałam, że tendencja ta sztuka jest po prostu cytat, który po prostu aż pęcznieje od z różnych takich znaczeń i problematyczna ości i kontrowersyjnych myśli i założeń założeń dziękuję, że aż się chce pan Marcina z różnych stron go natychmiast Zygmunta możemy, gdy zaczniesz w dni, a może jeszcze należy zgodzić się tylko z tym, że życie jest niesprawiedliwa, a może jest teraz go przeczytam, bo to dobrze jest mieć cały czas w pamięci taka jednorazowa lektura to nie zawsze zostaje, więc jeszcze dla tych z państwa, którzy jako schorzenie endokrynologiczne talii, o co chodzi ja przedsta w raz jeszcze w ogóle proponuje, żeby wracać czasami do tych treści życie jest niesprawiedliwe ci, którzy czerpią najwięcej w dzieciństwie na ogół czerpią najwięcej jak dorośnie i to w okolicznościach zadziwiająco przypominających scenariusza z dzieciństwa co więcej, obserwując sytuację z życia dorosłego można dojść do wniosku, że to cierpiący sami wywołuje no właśnie nie mamy tego po angielsku, ale ja chętnie zobaczą w ogóle w oryginale ten cytat, bo tu jest dużo takich niuansów, które mogą one są bardzo bardzo istotne tak, które są, które są ważne i które n p. w tłumaczeniu mogą jakoś albo umknąć albo wybór takiego ani innego słowa może podsunąć pewną interpretację, która wcale niekoniecznie musi w pełni odzwierciedlać intencji autorki, choć zakładam, że ten cytat z czegoś względnie przełożony przez kogoś kto, kto ma świadomość tego co zrobiła zaraz zobaczy właśnie, żeby tak trzeba mówić zawsze, kto tłumaczy, bo to jest bardzo poważna praca pracą tłumacza Anna Sawicka Krapkowic przetłumaczyła książkę i nowa metoda całą książkę nie wiem czy cieszyć tak n p. szerszy kontekst tego cytatu może tylko szczera skrucha nie no w każdym razie pierwsza sprawa życia jest niesprawiedliwe zgadzam się co rusz się w tym swoistym wiecie, że wszystko ci, którzy czerpią najwięcej w dzieciństwie na ogół czerpią najwięcej jako dorośli i pytanie co znaczy na ogół nic co tutaj autorka ma namyśli mówiąc na ogół co to jest za prawidłowość, jaką ma zmierzyła to często, ale nie zawsze no ale to może znaczyć wszystko to, że się zdarza po prostu to wiadomo, że się często ser jak powiadam jak to zostało zmierzone co to właściwie znaczy, że ten stoczy to jest jakaś ścisła prawidłowości procentowo da się tutaj powiedzieć czy to jest po prostu tak na oko i to w okolicznościach zadziwiająco przypominających scenariusze z dzieciństwa mam bardzo problematyczna w ogóle moim zdaniem najbardziej problematyczna z tego wszystkiego naraz całego tego cytatu nam się wydaje, że tak tak jest tak zakładałem, że do ciebie bardziej problematyczna będzie ta druga część tego cytatu zresztą były te znaczy to kolejne zdanie że, obserwując sytuację z życia dorosłego można dojść do wniosku, że cierpiący czasami wywołuje nie będę mógł on nie wiem czy czy słowo wywołuje sam nie jest nim są to problem etyczny też trochę w kontekście w kontekście poprzednie naszej rozmowy już tutaj sprawczość to znaczy, jeżeli zakładamy jakiś działacz nieświadomości na tym, że to wywołuje na zupełnie inny wydźwięk i zupełnie inne znaczenie niż takie intencjonalnie wywoływaniu i ja bym był nim wcale nie taki jakiś negatywnie nastawiony bardzo do tego intencjonalne go wywoływania, bo niekiedy rzeczywiście tak jest im myślę, że n p . Karel Horny, która nie jest już bohaterką drugiego w każdym razie dzisiaj taką bohaterką drugoplanową naszego już drugiego spotkania to czynnik ona z kolei zwracała uwagę na pewien obszar intencjonalne ości w działaniu neuro tyka tzw. na ulotek to jest taka figura literacka postać z Lechii z jej opowieści z książek, które są w ogóle bardzo literackie, bo to jest taka, że to co im się podobał Karel Horny skądinąd z ciągle jakoś to Karel Horny chcemy się tutaj powiemy naszym czasem się nie podoba to żona właśnie ona właśnie nie konstruuje takich bardzo skomplikowanych teorii nazwijmy to tej całej hydrauliki nie rozpisuje, a i struktury głębinowej i różnych jakichś sił nie nazywa, które tam w człowieku gdzieś drzemią działają tylko po prostu przygląda się bardzo bacznie ludziom i opisuje to w jaki sposób niż zachowują co mówią o tym w swoim zachowaniu i jako NATO ich zachowanie rozumiem opis fenomenu logicznym parametrach i też, że jakiś rodzaj autor autor narracji, ale on jak mówisz hydraulicznym o PiS z kolei to zastanawiam się pan co się za tym kryje, a to jeszcze w następnym razem może też hydraulicy, by nam znowu w dygresje ach, utopił się na smaków hydraulicy nam się ruszał winem smakuje, więc właśnie teraz myślę, że to my ich związek z kwestią dzieciństwa jest no cóż dobrze wracając do tego od co to znaczy co to znaczy, że cierpiący sam nie wywołuje to jest w tym cytacie istotne pytanie jeśli to ma znaczyć, że właśnie istnieje jakiś uwarunkowań nieświadome polegający na tym, że dzieciństwo zapisało naszej nieświadomości krwawymi zgłoskami jakieś trudne trudne skrypty im później odtwarzamy, choć nie wiemy tego i dopiero musi przejść na smaku Williams popatrzeć na nasze życie Jana mam dopiero i opowiemy co było w dzieciństwie Jona popatrzy jak my funkcjonujemy nam wtedy dopiero po wie, że tak rzeczywiście to jest jakaś łączność no to nie czuję, że tutaj jest raczej nie zgadzam to znaczy inaczej jestem prześwietli nas jak ktoś dostrzeże tylko krwawe zgłosić dokładnie tak, bo ona tam jakoś się właśnie uwidaczniają natomiast nie tyle może powiem, że się nie zgadzam, choć nie zgadzam, ale że bliżej mi do takiej tradycji w myśleniu także z tego obszaru z analizy czy inaczej mówiąc psychologii głębi jest takie określenie dawca kolor czy czy też problematyczne może kiedyś się nim rosną tak tak, niemniej jednak ja nawet lubię muszę powiedzieć to określenie ono ma taką swoją twój taki ciężar gatunkowy hydrauliczne wydźwięk uczniem czy hydrauliczne 3 k jest głębia hydraulicy, a tych pierwszych HTML w Boże specyficznie pojmowana z całym szacunkiem rzecz jasna, ale jakoś tak jak słyszy o hydraulicy oto płynnie przechodzi słowo głębia jako pierwsze na tak LM el psychologia głębi w kontekście z kolei różnych rozważań filozoficznych w wieku 2 0 tego KON to właśnie jak pisze w podobny sposób jak to robiłem hydraulika dlatego też zapewne wrócimy w 2, ale wróćmy teraz tego cytatu istnieje oczywiście taki styl myślenia, że psychoterapeutyczne go czy psychoanalitycznego, w ramach którego można powiedzieć faktycznie, że ja jestem sprawcą swoich symptomów w takim znaczeniu, jakim ty powiedziałaś, czyli że jakaś struktura nieświadoma we mnie od stwarza pewnego rodzaju schemat właśnie po to, żeby ten konflikt wewnętrzny n p . wreszcie się rozwiązała się oczywiście nie rozwiązuje, bo ja muszę najpierw go uświadomić w ogóle, żeby go rozwiązać, niemniej jednak on w sposób stały przypomina jakoś o tym, że istnieje właśnie n p . zmuszając mnie do tego, żebym wykonywał jakieś czynności, które się wydają bezsensowne uzupełnia dopiero bliżej a kiedy się temu bliżej przyjrzymy okiem na SMA ku Williams to wtedy właśnie to okazuje się, że to jest od stwarzania jakiegoś schematu z dzieciństwa natomiast wydaje mi się to problematyczne też pod innym kątem takim cały czas trzymam się tego cytatu to, że tutaj ta cała odpowiedzialność za to co dzieje się z jednostką jest po pierwsze, sprowadzona do wewnętrznego życia jednostki właśnie, a po drugie, zlokalizowana w dzieciństwie to jest taki w pigułce wykład z pewnej ideologii, która w psychoterapii czy tradycji psychoanalitycznej głęboko obecna ona się rzecz jasna od trojga datuje na in przy biurach różne postacie w różnych denominacji jak psychoanalityczne Lech, ale jakoś właśnie jest kwintesencją banalna dla tego myślenia i właśnie bardzo fajnie, że ten cytat wygrała bony z bardzo taki modelowy tak mi się właśnie on wydawało, że się, że przypadnie ci do gustu, dlatego że on wydaje mi się, że on pokazuje pewien rodzaj takiej właśnie pułapki, którą wydaje mi się, że można wpaść myśląc o o tym, o tym orzec źródłach naszego cierpienia w dzieciństwie to znaczy, że tak to rozumie może się mylę, że to to odczytuję jako pewien rodzaj takiego takiej relacji zdeterminowany inaczej takiego związku przyczynowoskutkowego to znaczy, że jeżeli jakieś zjawisko miało miejsce w naszym dzieciństwie to znaczy, że ono później, że w sposób jednoznaczny tak konsekwencje wynika z tego, że można ją podłączyć wyłącznie właśnie pod to doświadczenie dzieciństwa nic w tym sensie rozumiem swój sceptycyzm natomiast wydaje mi się, że po prostu w dzieciństwie nabywamy Szarek, a on doświadczeń w jak go w ogóle też interakcji m. in . z innymi ludźmi w ogóle uczymy się świata w rzeczywistości inni radzenia sobie z naszymi emocjami tak jakich doświadczamy i w pewnym sensie to jakoś kształtuje i myślę, że w taką stronę bardziej będę czytała kształtuje to jak później doświadczamy rzeczywistości, a tym samym jak ona kształtuje nasze min nasze przeżywanie właśnie nasze konflikty nasze różne trudności problemy to, że w jakiś sposób odczytujemy też sygnały z celem tego za wnętrza tzw. czyli we mnie czy jakoś reagujemy na innych ludzi konne i nic się szczerze, choć dzieciństwo myślę, że to nieodzownie łączy się wyższym, choć Czyż to nie jest tutaj explicite nie mniej niż wskazane to łączy się jeszcze z kwestią właśnie relacji relacji z rodzicami czy też kolejna rzecz, która wzbudza jakieś takie kontrowersje w tym sensie, że właśnie te relacje w dużej mierze kształtują w naszym domu w późniejszą rzeczywiście jest takie mroczne bóstwa ci rodzice w tradycji psychoanalitycznej, które po prostu nas stworzyły w Cisnej Łyna nas to swoje po prostu piękna zapisały te krwawe hieroglify na nas, które my dopiero po z niej odczytujemy twoją Kiss ME w w paktu są właśnie takie potworne jakieś dziwne monstrualne figury, które właściwie nie jesteśmy w stanie się nigdy uwolnić, który cały czas z nami będą one x i które i, z którymi my nieustające jesteśmy w relacji dziecko rodzic uzna, że nigdy nie jesteśmy w stanie wydostać się z tej roli dziecka, ponieważ tradycja psychoanalityczną nas instaluje na zawsze w tym w tej pozycji czy w tej roli kogoś, kto jest względem rodziców właśnie stoi pod żadnej czystej podrzędną ości, kto musi cały czas na nowo doświadczać analizować przeżywać różne odmiany tej podlega złości wobec tych bóst w mrocznych tony domyślam się, że wprowadzenie kolejnego wątku, który na pewno bardzo lubisz, czyli kompleksu Edypa nie byłby tutaj nie może najbardziej to znaczy właśnie wydaje mi się, że on ilustrował coś innego niż to co powiedziałeś, ale areszt domagał się też wypowiedział się o uwalnianiu się, że nie mnie, że nie można się nikt uwolnić się co to miało znaczyć uwolnić się od tych monstrualnych w cudzysłowie figur oczywiście uwolnienie obiecuje psychoanaliza tylko, że to jest pewna obietnica bez pokrycia, bo to jest ciężar cieczy innych umów w punkcie, gdzie psychoanaliza to obiecuje uwolnienie nie mówię, iż emalią Perfect mówiąc o swojej na nich dzieje nie mam do końca na myśli tego co jest dokładnie zapisane w tekstach stroi dana przykład tylko mam namyśli całą taką kulturową opowieść, która została zbudowana z tych składowych wypracowanych właśnie na gruncie tradycji psychoanalitycznej tradycji, czyli całej rzeszy różnych myślicieli różne postaci, które ją współtworzyły, ale i myślę, że jest tutaj rodzaj takiego znaczy tak może zaczną z tego, że mamy różne doświadczenia to co powiedziałaś doświadczamy różnych rzeczy w dzieciństwie spotykamy różnych ludzi w dzieciństwie życie jest pewnym procesem, które trwa i kształtuje się nasza tożsamość w trakcie życia, ale i albo się ujawnia albo się odsłaniano tożsamość można właśnie też spojrzeć na to zupełnie inaczej można pomyśleć co o tym, że nasz charakter tak myślano, że bardzo długi czas w zachodniej kult w kulturze także, że nasz charakter czy nasza dusza czy jakoś nasza indywidualność różne były metafory do tego, żeby to ująć już jest jakimś sensie gotowa jesteśmy pewnymi bytami, które w punkcie wyjścia są już jakieś jest w pewnym sensie TK pan takie założenie w eter minister 4 0 we śnie jeszcze bardziej moim zdaniem przerażające to jest mniej monstrualne czy bardziej monstrualny niższy limit niż monstrualne postaci rodzice jak nie wiem nie wiem właśnie czy bardziej i nie wiem czy to jest taki sensu stricte determinizm to znaczy to się nie operuje takimi kategoriami przyczynowo-skutkowym w takim sensie w jakim przybył operuje w tej narracji psychoanalitycznej tutaj jest raczej akcent na to, że jak i że istnieje we mnie pewien obszar nie redukowane indywidualności pewnych cech, które są tylko moje, które wiążą się właśnie z tym, że jestem tym kimś ani innym kimś, że jestem sobą właśnie, że jestem przecież o tym, imieniu nazwisku tej dacie urodzenia i t d . i teraz to co mnie to co mnie spotyka czy to co by się ze mną dzieje to, czego doświadczam przez co przeżywam to w jaki sposób tego doświadczam w jaki sposób tego przeżywam ma oczywiście silnych związek z tą moją sferą bardzo indywidualną jest jakoś ekspresją mojej duszy mojego Dimon na mojego charakteru mojej indywidualności mojego horoskopu urodzenia owego wreszcie no bo nie w ważną częścią zachodniej kultury przez wiele wiele wiem wieków była astrologia, której tutaj nie prezentuje jako Walenty innego sposobu na analizowania rzeczywistości czy opisywanie, ale jako pewnego rodzaju właśnie MEADS jako pewnego rodzaju za obrażanie czy czymś czy mitologia właśnie, która służyła do wyrażenia pewnego sposobu myślenia o człowieku jako o kimś, kto w punkcie wyjścia jest już jakoś gotowy ma już te wszystkie swoje cechy, które później się w ujawnią dopiero one w jego życiu pojęcie NT Lechii Arystoteles włoskie też odpowiada takiemu myśleniu natomiast w tej tradycji psychoanalitycznej ja jestem przypadkową gestem, jakby SA aktem po prostu jestem tym co na skutek działania tych bóst w w 2 zostało ulepionych czy ukształtowane, więc to jednak jest zupełnie inny typ determinizmu to to tutaj ta cała moja indywidualność niepowtarzalność to, że te cechy, na które mam są tylko mojej wynikają z niepowtarzalnego indywidualnego charakteru mojej duszy mojego charakteru właśnie czy ma indywidualności tak czy inaczej rozumianej mojego horoskopu jakieś tajemnice, które za mną stoi zostają sprowadzone do no właśnie jakiś gry w polu tych 2 bóst w, którym jestem za czasów wczesnego dzieciństwa i później już tylko to odtwarzamy TK katarynka po prostu jestem kimś takim, kto wie jak to tylko kto tylko no właśnie jest takim takim odtworzeniem tego co tam za zabór kosztowało nas nawet nawet, gdybyśmy przyjęli takie założenia to jest jeszcze kwestia proporcji, w jakich my to znaczy nikt by proporcji, w jakich odtwarzamy pań to właśnie od różnych stopni natężenia pewnego rodzaju doświadczeń, ale ja się oczywiście tym założeniem też nie zgadzam to znacznie uważam, że mnie, że jesteśmy wypadkową to on to odgrywa istotną rolę na pewno nas kształtuje mecenatem jest też zastanawiam się co w twoim zdaniem w tej opowieści się dzieje z całym wyposażeniem, z którym się rodzimy też tak jakby biologicznym to znaczy właściwych wreszcie w Polsce RRSO należy, więc taką jest taka malutka walizeczka taki mały melonik chyba wszyscy od ich dziecka Investment ech, ECS to masz takie małe Lotos ma sprawiać może też wtedy, gdy żebraczka taka termos się, żeby opuścić, żeby opuścić się właściwie te figury rodzicielskie oraz są także to jest taka mała wyprawkę dla dla nas, że jesteśmy takimi mniejszymi takim połączeniem metrach w tej opowieści z jakich się do Anglii nie, a w malutkim wiertłem malutkim połączeniem naszych rodzicach MiniMini ruchu jest takie taka kategoria właśnie MiniMini przerażający też tak uważa, ale myślę, że w ogromnym stopniu da tradycja psychoanalityczną jednak nas redukuje do naszego dzieciństwa i 4 SP to jest sprzeczne co mówisz z tym, że jestem z całą teorią też po pełen dołów tylko wszystkiego, o czym rozmawialiśmy wcześniej to znaczy tego, że jednak jest jakieś siły na mniej rządzą też jakiś biologiczny syn potrzeby pragnienia jako istotami ludzkimi i że to wchodzi w jakąś interpretację z tymi konkretnymi rodzicami i 1 czy drugim obserwujemy też ich interakcji jakoś wydaje mi się rzecz tyczy tych czynników jest bardzo wiele, że dałoby się, żeby dało się rozpisać na taki schemat podstawowego z, a wynika bardzo nie no na pewno jak będziemy bardzo głęboko wnikać w wszelkie subtelności tej teorii no to wtedy nic się do niej nie da się w sposób taki bardziej uogólnione powiedzieć, ale sądzę, że jednak pewne takie właśnie ogólne wnioski czy ogólne ja bym powiedział dogmaty o charakterze psychologicznym jakoś z tego właśnie sposobu myślenia i z tych z tej praktyki ekstra chowały następnie stały się takimi żelaznymi składnikami kultury także kultury popularnej i myślę, że właśnie dzieciństwo jako taki rodzaj alchemiczne raporty, w której się tożsamość ta akcja ta taka rdza na tożsamość to co w istocie stanowi jakiś najgłębszy poziom mojej indywidualności najgłębszy wymiar tej mojej indywidualności to jest bezpośrednio męczyło Fronda wcześniej po prostu w ten sposób w dzieciństwie w ogóle nie myślano właściwie to jest taki ich takie też dziedzictwo Rousseau no bo to ostatecznie w kulturze zachodniej ten cały bunt dzieciństwa i zaczyna się od Jana Jakuba Rousseau właśnie on jego koncepcji, aby Ula rasa TIL Białej kartki, na której dopiero kultura zapisuje rozmaite doświadczenia cechy i t d. dla Rousseau Ano to my jesteśmy właśnie w momencie urodzenia ani winni czyści właśnie pozbawieni właściwości czy jakości dopiero od nas deprawuje wszystko to co dookoła jakoś tam oczywiście w rajd do tego w paradoksalny sposób nawiązuje kontynuuje to paradoksalny sposób, bo zarazem ten cały mit niewinności rozszarpują w grze w drobny MAK no bo pokazuje, że właśnie nie jesteśmy żadnym momencie niewinni tylko mamy te wszystkie różne swoje pragnienia i popędy nawet jako niemowlaki już jest Szwed po prostu przepełnienie jakimiś rządami strasznymi no może przetrwania po prostu też tym kim jesteś narażony na rządzenie tak naturalnie, ale tam od razu taki mały, a już kombinuje to jest tak jak w myśl spojrzenie psychoanalityczne na internet czy innych ustaw tak tak można o tym, myśleć, kiedy spogląda się na pewne z jej zjawiska wstecz mamy też nie wydaje mi się 7 i małej szkoły, czyli przypisywaniem pewną intencjonalność minął się, że coś takiego w ukształtowanym jeszcze zupełnie umysłowi i czy intencjonalność to Niewiem, ale niewątpliwie jakiegoś jakiegoś no nazwijmy to jakiś most AW takie czy motywów jakiś tutaj intencji może nie bardzo świadome, ale jakiś popędów w każdym razie, którzy od razu ma, windując działania w UE może są jakieś umowa z motyw i można je na różne sposoby definiować cel tutaj jeszcze się w kratę kwestia takiego wartościować też to musisz tam jakieś złośliwe motyw no, toteż znowu na jakiś kolejny chyba odcinek, bo to rząd chce po analizować te opisy zachowań dziecięcych albo tych procesów psychicznych dziecięcych wg różnych z analityków bony właśnie odzwierciedlają głównie moim zdaniem to co Gibsona analitycy myśleli o dzieciach nie to co dzieci przeżywają, ale non wydają się, że był tym sensie Rousseau tłumaczy przeszła wczoraj tego Rousseau tak dość paradoksalnie odczytano, bo z 1 strony czy przewrotnie raczej z 1 strony go zmodyfikował istotnie agentem tamten wymiar niewinności dziecięcej i ją, ale i ją jakoś no tak konstruowane z drugiej strony i w jakim sensie kontynuował ten sposób myślenia o tym, że to ta formacja najwcześniejszych latach jest czymś co nas kształtuje określa poziom, że determinuje no bo frajdą był takim dziewiętnastowiecznym Termini stanął jakości wpisywał ten sposób myślenia i zakorzenionego w tej 1 9 wiecznej nauce, choć znaczna część już jego działalności oczywiście przypadła na wiek dwudziesty na pierwszą połowę wieku dwudziestego w każdym razie no to jest jednak jakość takie mocne przeniesienie tego Anny z wymiaru czy akcentu związanego z kształtowaniem się tożsamości właśnie na dno na dzieciństwo i to on o tym, wszyscy, którzy jakoś się przyglądają wpływowi frajda na kulturę współczesną mówią, że właśnie tam gdzieś ulokował to w noc ludzką tożsamość jak dzisiaj dzięki rajdowi jak zaczyna myśleć o sobie o różnych swoich doświadczeniach o tym co jest jakimś moim problemem co nie ogranicza i t d. to odruchowo zaczynam myśleć o dzieciństwie i mułu zaczyna myśleć o swoich relacjach z rodzicami, że to właśnie te relacje jakoś tam wpłynęły na mnie ja teraz jestem taki ani, czyli dostarczyć ci pewnego rodzaju narracji na temat tego co się z tobą dzieje, ale też może z tą narracją robić bardzo wiele różnych rzeczy tak myślę, że wrażenie, że to w jakim sensie można można uznać, że już, że tak jest niemniej pozostaje też rzeczą o wiele bardziej złożoną niż najem tego nie postrzegała w kategoriach prostego wynikania tego, że tam w sposób jednoznaczny coś na smyczy ilość interakcji właściwie z rzeczywistością, jakiej i naszym światem wewnętrznym, czyli tym jak wchodzi interakcji, w których chodzimy i ze sobą z innymi tak naprawdę stek ogromne, że nim nie da się dziennej historii na temat dzieciństwa inni albo tych wczesnych doświadczeń zregenerować i w tym sensie tak nie jest to imię i myślę, że nie pretenduje do bycia czymś obiektywnym wiem, że to jest także mamy różne oczywiście w dużym uproszczeniu mamy różne doświadczenia mamy różne problemy jakiś kłopot ograniczania i t d . i dopiero jak przychodzi nam smakuje syna mówi żona się biorą z dzieciństwa to my, z czym mamy wiedzieć, że on rzeczywiście są biorą się z dzieciństwa i doznajemy ulgi w Neue nie wiem czy ulgi, bo albo przerażeni no bo właśnie jest coś takiego w tym, kiedy się to tak zdefiniuje on, że to o jakimś sensie jest sytuacja, w której klamka zapadła to znaczy przeszłości już nie zmienisz przeszłość jest zamrożona znieruchomiał ma już tam, gdzie dziś odbyła się i koniec i tego już nie ruszy strona zawsze z tobą zostanie śni no to jest tym sensie dość upiorne sny czy z pewnym w pewnym sensie z pewnymi doświadczeniami wydarzeniami rzeczywiście dostaniesz na zawsze zostaniesz nie zawsze ani też nie zmienisz się tego kontekstu swego urodzenia to znaczy rodziców, ale możesz z tym zrobić różne rzeczy psychoterapię nie miała absolutnie żadnego sensu, gdyby rzeczywiście było tak jak mówisz to znaczy, że po prostu na właśnie mamy jakieś wyposażenie i teraz po prostu idziemy na psychoterapię po to, żeby je odkryć właściwie to jest tak wpół drogi co tu jest istotna i ciekawa różnica na koniec tylko powiem tym też możemy się jakoś wkrótce zająć pomiędzy takim myśleniem psychoanalitycznym, a różnymi tradycjami nazwijmy to duchowymi za wschodnimi wschodnimi zazwyczaj US teoretycznymi, czyli tymi dostępnymi raczej dla ne mniejszej grupy niż dla masowych wyznawców, chociaż w ramach tych oczywiście takich egzotycznych religii, czyli takich właśnie dostępnych dla wszystkich też elementy tych przekonań tradycji były i są obecne, ale w ramach tych bardziej ezoterycznych ścieżek czy odczytach technik rozwoju duchowego co rozwój nie jest tutaj najbardziej szczęśliwe i najbardziej adekwatne to akcentuje się zarówno na Wschodzie jak na Zachodzie konieczność porzucenia osobistej historii to znaczy właśnie od wiązania się od tego swojego osobistego doświadczenia niekiedy taki sposób, w który na świat polega na symbolicznym odcinanie się od tego dnia co jest tą moją indywidualną jednostkową historią i na rozpoznaniu w sobie jak czegoś zupełnie innego obszaru czy jakiegoś innego poziomu doświadczenia, które właśnie z tą jednostkową historią nie ma nic wspólnego ona jest tylko takim atakom skorupą taką nie znaczącą szatą, którą ja odrzucam po to, żeby przywrócić zupełnie inną no tak no to chciałem Kopy wjeżdża też można inaczej myśleć myślę, że też można inaczej inna bardzo wiele różnych sposobów i to też jest pewien rodzaj in właśnie i innych dostępu do wolności odpowiedzieć sobie, a on o twoim indywidualnym doświadczeniu, a więc wcale nie musi być ze sobą aż tak bardzo sprzeczne z właśnie bardzo dziękujemy AM w dzień wolny zapraszamy oczywiście na kolejny odcinek naszych wewnętrznych konfliktów, które będziemy tutaj odsłaniać przed państw interesy z NIP wódkę z 2 psychoterapeutyczne filozoficznych tynku na 100 % w naszej aplikacji mobilnej kolejny odcinek za tydzień w środę po dziewiętnastej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NASZE WEWNĘTRZNE KONFLIKTY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!