REKLAMA

"Program Mieszkanie+ jest próbą zrobienia czegoś z niczego"

Data emisji:
2018-02-14 17:20
Audycja:
Analizy
Prowadzący:
Czas trwania:
25:57 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie dobry wieczór państwu dzisiaj sporą część analiz poświęcimy w przeglądaniu dokumentów związanych z kandydatami do krajowej rady sądownictwa w przynajmniej tych dokumentów, które nie są załącznikami jak się okazuje w spór teraz nią nie toczy się już o to czy krajowa rada sądownictwa ta nowa krajowa rada jest zgodna czy niezgodna z konstytucją czy kandydaci to podwładni Zbigniewa Ziobry czy też nie w oś sporu opiera się Rozwiń » na pytaniu co to jest załącznik w, o co chodzi to po osiemnastej będzie z nami Patryk fachowiec w US analityk prawny Ford, który śledzi sprawę od samego początku właśnie m. in . próbując uzyskać załączniki o mocy kancelarii Sejmu, a teraz zajmiemy się komentowaniem audycji Radia TOK FM audycję, która już odbyła się w radiu TOK FM wczoraj w raporcie gospodarczym Macieja Górskiego w gości była pani Irena Herbst znana policji czeka ekspert kot w UE polityki mieszkaniowej była wiceminister gospodarki i budownictwa w ich wypowiedzi wywołały w no cóż dyskusje w internecie, więc pomyślałam, że wyjmiemy ją z internetu i przełożonych z powrotem na antenę Radia TOK FM pomoże nam w tym w pan Bartosz Piłat nigdy się dziennikarz znany państwu też z anteny TOK FM, ale już teraz doradca w firmie 17 2 5 Urban Advisory w współpracującej to podkreślam dla jasności z kim rozmawiamy z gminami pod krakowskimi i małymi krakowskimi deweloperami witam na antenie łączymy się przez Skype, a dzień dobry wszystkim dobry mierzyła się rzeczywiście w dobry wieczór w błąd to może zacznijmy od tego, że Maciej Głogowski wczoraj rozmawiając z Ireną Herbst pytał ją oczywiście o program mieszkanie plus, ale przy okazji rozmowa dotarcie do kościoła w ogóle tego jak prowadzić politykę mieszkaniową w i takiego wielkiego pytania o to w jak to robić to było wreszcie skuteczne i chciałam, żebyśmy dzisiejsze przejrzeli trochę w EU ETS, który stawiała w była wiceminister, ale też trochę porozmawiali o tym co pan sądzi jak to robić, żeby w Polsce po prostu tych mieszkań powstawało więcej czy mieszkanie plus to jest ta droga w na początek fragment wczorajszego wywiadu całość rozmowy oczywiście w archiwum w posłuchajmy co mówiła Irena Herbst u Macieja Górskiego coś nowego miał polegać na tym, że się w gruncie rzeczy wraca do czasów socjalizmu przepraszam, dlaczego Ano, dlatego że się buduje zamiast podmiotu, który to powinny robić nie można zastępować gmin w tym, kto jest ich kompetencją na czubku państwa nie powinna się zarobić instytucji, która buduje zamiast deweloperów zamiast gmin decyduje, w którym miejscu my ma to być jak pan w jakim nabyte cechy jak i architekturze viatoll nie powinna być tak tak mówiła Irena Herbst i Macieja Górskiego wczoraj w programie raport gospodarczy w ja rozumiem, że to jest rozmowa o tym kto ma coś robić za chwilę porozmawiamy o tym co ma ten ktoś robić, ale zacznijmy czy rzeczywiście błędem jest, że prawo i sprawiedliwość po oparło swój program mieszkanie plus na instytucjach centralnych zamiast przesuwać na gminy czy rzeczywiście tak tak ten program będzie realizowany tak to znaczy z w Tallinie przepasaną chwyta jesień nas widzieć prosto w tak, ponieważ rzeczywiście nie środki zgromadzone w BGK bank gospodarski krajowej mają do tego używane, więc nie środki, które znajdują się w rękach gmin z tak, ponieważ nie państwo chce przeznaczyć grunty, które na własnych rękach na cele tego budownictwa z UE, ale też nie, dlatego że od samego początku była mowa, że mieszkanie plus powinny powstawać przy współpracy z gminami, a i tutaj była oczywiście mowa o narzuconej współpracy natomiast sama idea zda się w razie nie jest niczym złym, a gminy nie dysponują jakimiś olbrzymimi środkami, a w związku, z czym tego rodzaju pomoc z pewnością się przydała mówi o pomocy ze środków państwowych z innej zepsutej polega na czymś innym to znaczy z mojego punktu widzenia kłopot polega na tym, że z państwo nie przychodzi jako partner do gminy mówi, jakie macie problemy nie pyta, jaki ma gmina problemy i nie próbuje razem z tą gminą rozwiązać tych problemów z tylko tworzy de facto samodzielny program w ekonomii oraz gdy przerwa, bo to jest bardzo ważny moment czy pana zdaniem problem z budowaniem mieszkań w Polsce, ale i opiera się no, gdy na różnych cechach to znaczy w różnych gminach są innego rodzaju hamulce czy też jednak jak chciałby nie tylko ten rząd, ale i poprzednie problemy są dosyć podobne i można je próbować rozwiązywać uniwersalnymi programami krajowymi ma problem to nowych Och, teraz doszły mnie jednak problemy uważam są dość podobne nie jest Ceausescu słyszymy, że problemy generalnie polskie miasta mają dość podobne one w różnym stopniu są natężone w różnych miejscach Dominika z charakterystyki gospodarczych choćby różny jest Kraków różna jest Warszawa Kraków jest bardzo turystycznym miastem poduszka inną specyfikę czasową, a Warszawa jest miastem, w którym jest najwięcej jest miejsc pracy w Polsce tam ściągają młodzi ludzie, ale generalne generalne problemy są dość podobne, jeżeli chodzi o duże aglomeracje oczywiście tak my i tym podstawowym problemem najzwyczajniej w świecie jest kwestia zamożności Polaków i bieżących potrzeb oraz przy okazji wydolności rynku deweloperskiego, ale moja ostatnia znany nie zobaczymy myślę co powiedziałby pan powiedział to nie dobrze, że państwo zamiast traktować gminy jak partnera przychodzi do nich mówi budujcie TUI tu albo wręcz będziemy budować, a musi się dostosować skoro państwo rozpoznaje te problemy jako uniwersalny no to po co toczyć rozmowy może lepiej zacząć zabrać się za budowanie no dobrze ja przywołam takie dane, żeby zacząć od tego odpowiedź na wiosnę chcemy przypomnieć wydatki polskie budownictwo komunalne nie w ogóle nam do państwa na budownictwo komunalne, a to jest mniej więcej 0 , 1 % PKB to są dalej czy 2 3 lat, a dla porównania Francja to jest 1 , 1 % PKB Bułgaria z 2 , 1 % PKB Polska znajduje się razem z Hiszpanią pod tym względem na szarym końcu mówiąc krótko, ale Polski rynek mieszkaniowy jest zdominowany absolutnie zdominowany przez Górnictwo prywatne przez rynek komercyjny hostel i co z tego wyjdzie sam to jest pierwsza bardzo można się z nim Otóż nie dysponują bardzo bardzo okrojonym mi z funduszami, a jednocześnie przez ostatnie lobby niż 17 lat polskiej gminie nie znam żadnej gminy to miałby duże miasto Polski oczywiście, które miałoby pokrycie planami przestrzennymi 100 %, a są z kolei z punktu widzenia gminy bardzo utrudnia planowanie tego, gdzie może i mieszkania budować, gdy idzie i za bardzo zaburza politykę czynszową w związku z tym, jeżeli mówimy o tym jak i wspólnym problemie polskich miast i o tym gdzie powinny wejść partner publiczny z to jest wspólne poszukanie terenów, które stanowiłyby atrakcyjną alternatywę dla rynku komercyjnego, bo dzisiaj mieszkania komunalne mieszkania na wynajem socjalne mieszkania socjalne z ustają głównie na obrzeżach miast, ale po co mówili dobrze, ale tutaj można uporządkować, bo w mówi Pańtak gminy nie mają środków z SLD teraz słyszymy, że rząd da czy wybrać na własne program da pieniądze na politykę mieszkaniową brak planów zagospodarowania to jest zadanie gminy, żeby te plany Google uchwalać, więc znów leczy pan widzi jakąś rolę jest w administracji centralnej, który miał być nie wiem podsuwać pieniędzy, żeby gminy gminom szybciej szło uchwalanie planów, bo nowo Biel rozumiem, że te plany to jest kluczowa kwestia, żeby rozwiązać problem nie budowania poza miastami lub z, dobrze więc tak przyspieszyć planowania przestrzennego można przyspieszyć planowanie przestrzenne no to powiedz nie wymaga specjalnego wysiłku finansowego, ale jest kłopot i bez wielu różnych genów ten jest, więc zostawmy na boku za rok tłumaczy, dlaczego są skomplikowane przepisy bardzo wielu partnerów, z którymi trzeba się dogadać i t d . tak dane mała liczba mała liczba urbanistów, którzy są zdolni przygotować takie rzeczy też bardzo ważne, bo n p . w Krakowie de facto funkcjonują 3 firmy, które są w stanie z i przygotować plany przestrzenne poza urzędnikami niejasnych, żeby przyspieszyć planowanie przestrzenne trzeba wynająć więcej firm w tej chwili po prostu albo zmienić wiele razy Alone in przepisy, ale dlaczego, dlaczego chciał odłożyć na bok, bo znowu przywołam sytuację umiejscowienia budynków, które mają powstawać w ramach mieszkania tak państwo chcecie znaczyć no to jakiś grunt, który ma w swoich rękach to będą grunty kolejowe z jakich różne inne wrzucone być może lasów państwowych być może gdzieś na wojsko odda jak i swoje tereny natomiast w żadnym z tych przypadków państwo nie decyduje się na oddanie autentycznie wartościowych gruntów co to oznacza państwo wzrost jak ten psuje często politykę planistyczną nawet, że nawet tę zawartą w studiu im większym gminom w i wskazuje tereny położone w bardzo kłopotliwy dla miejsca w Chinach krótko z 1 strony państwo chce dosypać do koszyczka z pieniędzmi na budownictwo z drugiej strony ten koszyk będzie miał dziurę, bo jeżeli o osiedle mieszkaniowe budowane w ramach en plus powstanie gdzieś przy granicach jakiegoś miasta z to trzeba będzie zapełnić całą infrastrukturę z, a skoro to się one osób bez słów pani minister byłej artystce inny gmina to są obowiązki gminy Wydminy oprócz zapewnienia w kwestii lokalowych z ma też obowiązek zapewnienia transportu z wody na szczęście elek w energii elektrycznej nie musi samodzielnie doprowadzać, ale jednak nie leży mnóstwo innych obowiązków edukacja, a w związku z tym gmina zamiast wykorzystać zasoby, które już mam jak i wybranych przez swoich dzielnicach będzie musiała te zasoby budować od zera często, ale nam, że i teraz musimy tutaj ta pomoc jest mocno osłabiona jasne czy te środki mogłyby być lepiej wyda jasny i w rozmiarze 1 września wolno się zgadza to znaczy, że dotychczasowa dotychczasowe rządowe wsparcie dla gmin na mieszkaniówkę była niedostateczna natomiast Irena Herbst naszej antenie stawia taką tezę, że nie powinno być tak, że to państwo ona mówi państwo, kiedy ma namyśli administrację centralną to z warzyw albo Bóg wina to też przecież państwo, więc administracja Centralna nie powinna budować, gdy zabijać zainwestowanie, bo to jest właśnie rola gmin lub deweloperów, ale do tej pory tak było przez tak przez te wszystkie lata tzw. wolnej Polski w PRL -u budowało państwo, czyli znów Central wówczas nie było inaczej go były centralne władze i proszę powstały tysiące mieszkań być może gminy i on i deweloperzy po prostu sobie sami nie radzą jak to rozwiązać i czy prawda leży w historii PRL o tym w drugiej części rozmów audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie i druga część dyskusji z Bartoszem Piłatem łączymy się z nim przez skarb pana gość to były pracownik wraca z firmy 17 2 5, która jest firmą doradczą dla gmin i dla małych deweloperów wszystko co dzieje się w Krakowie, a rozmawiamy o polityce mieszkaniowej właśnie, komentując wczorajszy wywiad z Ireną Herbst, która była naszym gościem w raporcie gospodarczym w i stawiała dosyć atakiem no cóż interesujące tezy dotyczące tego jak prowadzić politykę mieszkaniową i tuż przed informacjami panie Bartoszu ja powiedziałam, że skoro w PRL-u budowano tysiące mieszkań rocznie potem potrafiliśmy to zrobić to może prawo sprawiedliwość prawidłowo rozpoznało sytuacje i postanowiło to wszystko sporo to scentralizować odebrać gminom hal ich samorządności wolność i po prostu wie, a przyp aut nie stawiać na wolny rynek tylko zrobić to odgórnie pani Irena Herbst krytykuje co pan na to, że wizy to jeszcze przywołuje słowa trumny, w których ona się odwołała do zabierania kompetencji właśnie gminom z insygniami nie mam absolutnie poczucia, żeby ktoś zabiera gminom kompetencje mówi o zabieraniu ich przez program mieszkanie plus, a jeżeli już to mogę krytykować mieszkanie plus za brak koordynacji z gminami to brak może współpracy z dniami ten jest niezrozumienie konwencji nie ma tu absolutnie nie widzę tu w ogóle z powodu tego było mówić o jakimkolwiek zabierać, ale sam mógł je przywieziono ją daniny gminy budują mieszkania komunalne tak jak budowa jasna, ale mówi pan o tym, też, że gminą przez rzuca takie Cargo pod postacią n p. nowego osiedla na terenie oddalonym od centrum, do którego gmina będzie miał obowiązek poprowadzić drogę transport publiczny wodę ścieki tak dalej gnój to rozumiem oczywiście prawo nazwę stron zdaniem przeszkadzanie natomiast nie zabieranie kompetencji wskazaniem w tym sensie właśnie, że nie ma koordynacji za mało moim zdaniem absolutnie współpraca minęły 2 lata zresztą od kiedy wiemy, że ten program ma być realizowany i pod tym względem mam wrażenie wykonanych żadnej pracy rząd skupił się bardziej na tych kwestiach finansowych bardziej na kwestiach organizacyjnych po swojej stronie jest w ogóle ten czas nie było wykorzystane, żeby nawiązać pełną współpracę z gminami, a on jest dobrze nam zrealizować ten program może nie jest potrzebna jest rozbity po prostu nie zagra z głowy moim zdaniem, by z niej ani rusz z 2 powodów do gminy najlepiej wiedzą, jakie mają braki, a te gminy najlepiej mają najlepsze doświadczenie, jeżeli chodzi o współpracy z potencjalnymi najemcami tego rodzaju budynku nie, ale zaraz 1 rzecz to jest wiedza i korzystanie z wiedzy doświadczonych włodarzy danego rejonu regionu Polski, a inna rzecz prosta realizacja programu i można nie, korzystając z tej wiedzy, popełniając błędy po drodze takie zresztą to było w PRL -u po prostu budować mieszkania z wszystkimi wadami, o których teraz mówiliśmy, więc pytanie czy lord czy mieszkanie plus można zrealizować te praktycznie od, ignorując głos gmin czy też popu, narzucając im pewne rozwiązania czy też uda się tego nie da pan mecze musi dojść do współpracy z samorządem mnie dowód na to pytanie odpowiem, że tak szybko zrealizować będzie ile rzeczywiście mankamentów z tym związanych obawiam się, że nie będzie to ilość mówi o liczbie mieszkań ich potencjalnej powierzchni tak kajaku na jakiej byśmy oczekiwali, bo te najbardziej ostrożne szacunki mówią o tym, że w Polsce dziś brakuje około 1 000 00 0 mieszkań, które te ostrzejsze mówią nawet 2 i 1,5 dach więc, a z kolei rządowy program o tym, 1 000 00 0 proszą o 3 50  00 0 mówi do 20 30 roku mniej więcej tak, ale gminy TR wały nie były w stanie tego zbudować nie były też w stanie wesprzeć deweloperów w tym, żeby oni na masową skalę wybudowali co też nie dziwi, bo wydawałoby się, że towar tak pożądane jak mieszkanie w tak ogromnym rosnącym wręcz popytem powinien być dostępna ktoś okazuje, że mieszkanie jednak nie jest ale gdy nie jest ubranie to znaczy mamy mniej mieszkań niż chętnych dobrze ja się, że to jest pod tym względem z domu router nie mam wrażenia, żeby tu, żeby mówić o jakimś narzucaniu czegoś gminom, że sięgnąłem po mieszkanie plus mieszkanie zda się zrealizować to fajnie byłoby tak mojego punktu widzenia dobrze byłoby przekazanie, gdyby przekazano, więc gminom kompetencji i pomoże wam się do tego doświadczenia wsi o jakich kompetencjach mogę mówić chcę tutaj taki przykład mojej 1 z pań równych pod nóż po świecie i jest umowa z wiceliderem miasteczka Samuel z 1 ze składowych wielkiego Paryża w tym miasteczku w pewnym momencie zauważono, że brakuje mieszkań dla osób, które zaczęły tam pracować powstał parę biurowców gmina wyliczyła, że potrzebuje około 10  00 0 nowych przepraszam i mieszkań dla około 10  00 0 osób z mieszkań komunalnych, a co zrobiono w znaleziono go właściwie blisko głównej ulicy tego miasteczka tereny to były tereny, które wówczas były terenem pofabrycznym Unii UE i częściowo publicznymi częściowo po ogródkach działkowych ten teren dziś scalono wyznaczony jako teren inwestycji poprzednią zaplanowano na teren inwestycji i zwołano zwołano przedsiębiorców budowlanych w sprawdzono co kto był obecny na rynku w tym miasteczku przez ostatnie 5 lat podzielono inwestycję na takiej części, w jakich te firmy były obecne na rynku finansową i powiedział budujcie techno czy coś co w Polsce absolutnie byłoby niemożliwe i jest z chwilą w takim razie poinformowania publiczność o tym, że jakaś gmina w Polsce ma podobny zamiar no i psychicznej założyć na miejscu pojawiłby się ktoś z Realem, ale z pewnością, a z pewnością nasz urząd antymonopolowy sprawdziłby czy nie ma tutaj mowy o naruszeniu naruszeń pozwoleń konkurs na ile lat zabrał po temu miasteczku to cała tandemu tej francuskiej zwolniła ten projekt trwa rozpoczął się w 20 11 roku grupa miała się kończyć 20 01. 20 02 . roku, o ile pamiętam z ziemią obóz do Londynu miałem już przygotowania, dlatego że u nas są przerzuty realnie no właśnie u nas pewnie 14 to jest chyba też problem, a druga rzeczy, które pan mówi też kwestia zaufania rozumiem, że we Francji nikt nie uważa, że jeśli różni deweloperzy budują budują takich tego typu mieć mieszkania komunalne na życzenie gminy bez bieg rozumiem przetargu tylko podzielone jest rynek jak tort to to nie znaczy, że jest to jest to efekt korupcyjną nastał wreszcie chyba każda inwestycja publiczna jest natychmiast o obarczona takim podejrzeniem tak zaczyna ono na tym musimy zdać się w razie w pewnym momencie spróbować Przyjdź do porządku dziennym oraz WSA zgodził się w pana pytanie, bo jest wolny rynek, dlaczego w Polsce, ale chyba wolny rynek i Eleni zaopatrzono w mieszkaniach nie były aż 10 ciekawie, bo mówimy oraz o roli państwa o roli gmin o roli programów rządowych, dlaczego wolny rynek, czyli coś co powinno się samo regulować w przypadku mieszkań wydawał się towaru każdy inny nie daje sobie rady nie powstaje więcej mieszkań niż chętnych jest odpowiedź jest mocno taka rzecz dość prosta nas nie stać na to najzwyczajniej w świecie mówię o nas jako obywatela na czym my nie jesteśmy w stanie podołać temu, żeby być, żeby kupić mieszkanie na własność tak jak rynek, by chciał tak jak chcieliby ludzie, którzy na początku de facto lat dziewięćdziesiątych postanowili, że idziemy drogą hiszpańską oraz usuwa rządowej danych Polska Hiszpania są jedynymi krajami Unii Europejskiej, które mają taki stosunek do budownictwa komunalnego, jakim mieliśmy do tej pory, czyli właściwie oddania wszystkiego w ręce wolnego rynku Lucy w ręce niewydolnych finansowo inni po drugie, jeszcze raz zwróconego francuskiego miasteczka to nie jest tak, że tam wolny rynek na tym osiedlu w ogóle istniał nie wszystkie mieszkania były od danej gminie jako mieszkania komunalne mniej więcej 2 3 mieszkań na tym osiedlu wybór mieszkania, które deweloperzy później wystawili na sprzedaż lub samodzielnie prowadzili najem po cenach komercyjnych na tym m. in. polega współpraca z gruntu, który gmina oddała bardzo cenny bardzo wartościowy grunt deweloperzy oddali mieszkania więc, dlaczego o tym, mówię bardzo prostego powodu gminy i państwo w Polsce i że nie mają gotówki to mają bardzo często właśnie wartościowy teren tymczasem mieszkanie plus to jest moim zdaniem jego największa bolączka jest próbą zrobienia czegoś z niczego to znaczy mówię o tym, dosłownie próbą budowania mieszkań stosunkowo atrakcyjnych, które będą przypomnę, że to całość jest podnoszony przez wiele osób nie ma ostatnio czytałem taką wypowiedź w wywiadzie z Patrykiem jakim, które te mieszkania mają m. in . za zadanie zbić ceny komercyjne w tym czasem buduje się w miejscach absolutnie nieatrakcyjny to tylko te mieszkania nie wpłynął na spadek cen na choćby na rynku najmu w naszych państwo próbuje tanim kosztem zbudować mieszkania wszystko świetnie tylko, że nie da się nie zyskać nieskładanie informacji o listach do szyby, żeby po posturze państwo próbuje najtańszymi gruntami załatać problem, dlaczego te grunty w lewo nie zaraz chyba tylko jaki uważa, że głównym zadaniem mieszkania plus jest picie cen na rynku komercyjnym, kiedy przecież to kolejny nie mówiono, ale nawet, jeżeli są już tych mieszkań musiałoby powstać nawet na tych nieatrakcyjnych terenach, żeby realnie wpłynąć na rynek mieszkaniowy to musiały być najbardziej nieatrakcyjnym tereny w tym więcej tych mieszkań musiałoby powstać tak odpowiem rozumiem, że pan, bo to pan na to wskazał wcześniej problemem nie jest to ile kosztuje mieszkanie w Polsce problemem jest to jaki stosunek naszych zarobków do tych mieszkań plus to dosyć zresztą mówią sama pani Irena Herbst, czyli struktura własności w w Polsce chyba 80 % do mieszkania własnościowe w 20 % mieszkania nawet najem mieszkania komunalne, więc ta ta struktura ona mówiła to jest struktura luksusowa dla pań zamożnych u nas kompletnie nic niemożliwa do reprodukcji no ale z drugiej strony Polacy chcą mieć mieszkania na własność nie ufają znów podkreślę to słowo nie ufają w gminnym ani znają ani za najem, czyli mnie nie chcą wynajmować boją się lokatorów Travel ochrony o ochronie lokatorów, a obie strony w wynajem też wiąże się z ogromnym ryzykiem jak z tego wybrnąć z dnia jesteśmy tu i muszą mieć na to w ten sposób realizować program en plus mam nadzieję, że on będzie naprawiany no no proszę o w program program en plus ma 1 podstawową zaletę właśnie tam którymi się na początku nie Polacy mają najmniej tyle nie ufają nie ufają czegoś od wynajmu mieszkań Polacy co chcą mieć cieszy się porównuje różne wskaźniki gospodarcze i pokazuje, że Polacy czy Polska właściwie są porównywani bogaci jak Grecy Portugalczycy może niedługo zacznie się porównać z Hiszpanią czy Włochami i S-ka jest świetnie, kiedy mówimy o tych wskaźnikach takich bieżących natomiast, a ich kiedyś bardzo ładną opowieść o sens Otóż dlatego Grecja się nie zawaliło po tym kryzysie 10 lat temu 20 0 8 roku, ponieważ w Grecji były jakieś stare pieniądze dzięki tej gry i kryzys grecki przebiegałby, a zupełnie inaczej w Polsce niż przebiegał tam z jakich starych pieniądzach mówimy mówimy właśnie mieszkaniach, w którym Grecy dziś mają na własne życzenie sami to z pewnością nie będą wliczane są zabezpieczeni w jaki sposób Polacy są też jak to się zabezpieczyć dach rynek niemiecki do tego się bardzo lubię porównywać, gdzie mniej więcej właśnie stosunek mieszkań wynajmowanych mieszkań posiadanych dysku na pół z la grozić im pieniędzy w stosunku do mieszkańców, którzy mieszkają w najmowanych do mieszkańców, którzy mieszkają posiadanych mieszkaniach lub Niemiec i ponad pół natomiast ci, którzy mieszkają w wynajmowanych mieszkaniach bardzo często posiadają jakąś nieruchomość gdzieś indziej, a ani toczy się bardzo organizują w związku z tym wiele osób z dni przekonamy się z mniejszych miasteczek wsi do miasta dojazd i tam wynajmuje mieszkania, bo one są dostępne w atrakcyjnych stosunkowo cel oczywiście są miasta ani Monachium przybyli z własnymi z tym kłopot raczej mieć kłopot z dostępnością mieszkań w akcjonariacie jest do doszliśmy do wniosku, że lepiej być pięknym i bogatym Polska nie jest ani specjalnie piękna jeśli chodzi o przepisy prawa i poziom zaufania ani specjalnie bogata, ale w związku z tym muszę sobie winny sposób tylko pytanie w jaki radzić z budownictwem społecznym budownictwem, które odpowiada na problemy społeczne ani na problemy rynkowe jak to robić z dnia i robić i jak i jak no cóż jak i jak jest to robione to będziemy o tym, dyskutować jeszcze w analizach po wielokroć tym razem już kończymy Bartosz Piłat ze firmy 17 2 5 doradca firm deweloperskich i gmin podkrakowskich był państwo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!