REKLAMA

"Cały czas uderzamy głową w mur. I cały czas dzieciom dzieje się krzywda"

Analizy
Data emisji:
2018-02-15 18:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
22:38 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie ostatnio w internacie szeroko rozumianym co rusz natykam się na jakiś szalenie interesujące dyskusje, w których pan doktor sztuk próbuje przekładać naszą antenę zabierać z internetu i z powrotem wrzucać do Radia TOK FM uważam, że warto w jedno takie dyskusje toczyły na Facebooku pani Anna Krawczak z SA, która jest dziś naszym gościem dobry wieczór wieczór w i Justyna Smolińska z partii razem 9 × Anna Krawczak z Rozwiń » interdyscyplinarnego zespołu badań nad dzieciństwem przy Uniwersytecie warszawskim najważniejszy obydwie panie były na Facebooku mają tam profile i mieć ze sobą dyskutowały i pomyślałam że, zostawiając na chwilę różnego rodzaju gminnym ani aktywności i aktywności i zawodowe doświadczenia czy polityczne dobrze jest też perspektywy spotkać i gustu wysłuchać co mają panie do powiedzenia, a problem czy temat, którym chciałbym dzisiaj posłuchać to jest kwestia dzieci, które sąd wyrokiem sądu zabierane z rodziny pierwotnej rodziny biologicznej w i przekazywane do instytucji opiekuńczej czy do rodziny zastępczej tak dalej tak dalej, a potem wracają wracają do rodziców i co tam się dzieje i jakie są losy tych dzieci i kto on nie dba o, a wszystko, dlatego że Anna Krawczak dosyć mocną tezę postawiła, że w Polsce panuje powszechna wiara w reintegracji w sytuacji, gdy nie monitoruje się dalszych losów dzieci mocna teza, bo ona mówi to nie jest oczywiste, że dziecko w swojej wsi z rodzicami jest najszczęśliwsze najlepiej się czuje nie przesadza pani trochę Finom zaraz mnie nie powiedziałam, że to nie jest oczywiste, że dziecko nie jest szczęśliwy z rodzicami dobrze się czuje, bo być może się tak czuje powiedziałam, że los dzieci nie są monitorowane w Polsce ta nie zbieramy żadnych statystyk na poziomie Ministerstwa Sprawiedliwości ani ministerstwo rodziny pracy i polityki społecznej oraz danych innych krajów, które takie statystyki gromadzono przykład Wielkiej Brytanii czy Stanów zjednoczonych Australii wynika, że te dane są miażdżące, dlatego że wskaźnik nieudanych integracji, czyli system znowu zabiera dziecko z rodziny, do której wróciło, ponieważ padło ofiarą molestowania przemocy skrajnego zaniedbania w wielkiej Brytanii aż 6 4 % to po 5 latach dostali, jeżeli powodem zabrania dziecka było uzależnienie rodzica lub rodziców wynosi 8 1 % bardzo wysokie statystyki, więc chciałabym wiedzieć, jakie są to niby w Polsce bo o ile idea integracji jest ono wydają się, że w grze, której większość z nas sprzyja prawda o tym, chcielibyśmy wiedzieć, jakie są argumenty natury integracją i jak badana jest bezpieczeństwo dzieci i okazuje się, że nie jest badana moim zdaniem to sytuacja jest alarmująca elekt jest możliwe, że takie dane nie są zbierane, skąd w takim razie wiadomo zazdrosne o problemach, jakie występują w temacie nazwanej 4 lat reintegracja, ale jak to możliwe, że tego się nie bada treść aktu w doniczkach widowni oczywiście, bo ja nie jestem instytucją powołaną do tego, żeby nazbierać, a po drugie to nie jest do końca także donośnie zbiera dane są gdzieś w systemie ikony są rozproszone n p. każdy ośrodek pomocy społecznej 3 powiatowe centrum pomocy rodzinie no wie, jaki dzieci do nich trafiają prowadzi ewidencji PESEL prawda kryzys trochę tak, że te dane są rozsiane po całej Polsce, ale nie został dotąd zebrane i co więcej, gdy cała idea integrowania rodzin, która jest w Polsce dosyć popularne nie tylko w Polsce to jest w ogóle popularna idea, by musisz wiedzieć na jakim materiale pracuje, zanim w ogóle zacznie rodzinę integrować tak jest w innych krajach jest jedno pytanie dotyczące danych, a może jest tak, że rzeczywiście nie mamy statystyk, czyli średniej i t d. tendencji i t d . ale mamy pie o pieczy nad tym co się dzieje z poszczególnymi dziećmi w związku z tym mamy konkretnych urzędników konkretnych pracowników instytucji opiekuńczych, którzy wiedzą czy dziecku dzieje się krzywda czy też nie po powrocie do rodziców no ale zaraz, ale nie postawi mielibyśmy w ogóle znaczy dla na jej podstawie opierano pewność, że ktokolwiek wie co dzieje się z dzieckiem wróciła już rodzinę, jeżeli rodzina ma przyznanego kuratora dla temperatur przychodzi, ale jeżeli go niema przyznanego albo nie chce współpracować ze stanem rodziny to jest dobra Wola to nie jest obowiązek nie chce się poddać terapii to niema takich narzędzi pomiarowych my nie wiemy co się dzieje z dzieckiem wyważoną przyjdzie samo powie jestem molestowany coś bardzo rzadko ma nadzieję w tym również z raportu fundacji dajemy dzieciom siłę dzieci na ogół nie informują o tym, że są ofiarami przemocy szczególnie listopad przemoc zdarzające się kolejny raz, jeżeli już raz w wyniku tej przemocy została rodzina rozdzielona, bo jednak dla wielu dzieci rodzic, który jest nawet rodzice mnie wypełniającym swojej funkcji rodzica zagrażającym rodzice niebezpieczne jestem rodzicem jest taka jest stabilność radziecka prawda mimo tego, że z tej naszej stabilności, który naraża dziecko na trwałą i Konsek lecznicy nieustającą krzywda o tym, się bardzo ważny moment właśnie to, czego chce dziecko i kto ma zdecydować co dla tego dziecka jest najlepsze, zanim o tym, porozmawiamy chciałam zapytać na samą miejską na co dzień działaczka partii razem, ale również jak się okazuje wolontariuszka pani pracuje z dzieciakami z rodzin z dysfunkcjami tak znaczną rolę my stoimy wolontariuszką już czynna będzie trzeci rok takiej organizacji Street Working owej grupa pedagogiki animacji społecznej działającej na działającej na Pradze-Północ to jest dosyć specyficzna organizacja, ponieważ ona pracuje z dziećmi w zasadzie bardziej z dziećmi niż z rodzinami mecze z rodzinami też tymi, które z tym nie da się pracować n p. w świetlicach, ponieważ one do tych świetlic nie przejdą to znaczy zawsze będzie jakaś grupa dzieci, które są ze względu na jaki swoje doświadczenia na tyle wykluczone i na tyle jakoś odepchnięty przez ten system mieszany z niego wychodzące, że takie działania pomocowe w placówkach właśnie świetlica środowiskowa i t d . nie są dla nich i Ewa pracuje z tymi najtrudniejszymi jak to się z dziećmi po prostu na ulicy, ale ja wchodzę w tym momencie, w którym już istnieją takie grupowe, w których już to dzieci są od dłuższego czasu pod opieką organizacji i po prostu uczenia matematyki i angielskiego zazwyczaj przychodząc do nich to do domu na jej to są bardzo często dzieci, które chcą do domu dziecka i Zosia wróciły do domu rodzinnego albo to są dzieci, które są w domu dziecka wróciła do domu rodzinnego, a potem trafiły do Miejskiego ośrodka Socjoterapii etycznego czy tzw. mostu, w którym dziecko jest od poniedziałku do piątku na weekend wraca do UE wraca do domu ktoś z tych moich oczywiście Super anegdotyczny nie do świadczeń po wynika, że istota koszmarnie chaotyczne i że do tego systemu i do tego i jakie decyzje są podejmowane ani dziecka ani rodzice nie mogą mieć żadnego zaufania tak to znaczy od rodziny, które przez wiele lat są gdzieś tam właśnie pod opieką asystenta rodziny często mają kuratora jest system daje się z rozmaitymi bardzo poważnymi problemami społecznymi struktury zarówno są takie rzeczy jak przemoc czy jak uzależnienia, ale też po prostu ubóstwo, ale są też w kat koszmarne warunki mieszkaniowe tak mówił na Pradze-Północ, gdzie jest bardzo dużo mieszkań, które nie mają ogrzewania centralnego w dzień w ogóle warunki po prostu życie są oni są mega trudne inni, że terminy po prostu nie mogą mieć zaufania do systemu, bo to system nie traktuje ich po pierwsze nie traktuje podmiotowo po drugie nie prowadzi wobec nich żadnej racjonalnej polityki, którą można, by obuwie było powiedzieć, że 1 z wiedzieliśmy, że z tą rodziną będziemy pracować tak i to robimy to się w urzędzie tak łączy co chwila są chaotyczne ruchy, że nie mam teraz właśnie budżet domo sua potem wrócić z mostu apotem gdzieś w domu dziecka, a później wrócić może w rodzinie wcale niekoniecznie tak dużo zmieniło te po to jest z tą dramatyczną krzywda, która w dodatku później skutkuje tym, że te dzieciaki kompletnie nie mają zaufania do państwa jako instytucji tak są również przekłada na wszystko znaczne stosunek do prawa stosunek do szkoły i wszystkiego tak, że to, iż absolutny chaos, który właśnie krzywdzić od dziecka tak za chwilę wrócimy z rozmową i przyjrzymy się bliżej powodom takiej sytuacji czy to jest to, że nas po prostu nie stać na porządną pomoc społeczną integracyjną edukacyjną czy jesteśmy tak nieudolnie, a może odpowiedzi są dużo bardziej skomplikowane niż te 2 rzucone przeze mnie w pośpiechu audycja analiza Agata Kowalska przy mikrofonie w zemną w studiu cały czas ponieść na samo lińska z partii razem i pani Anna Krawczak z interdyscyplinarnego zespołu badań nad dzieciństwem przy Uniwersytecie warszawskim i obydwie panie reprezentują można być 2 różne perspektywy na ten podobny problem problem dzieci, które pochodzą z rodzin z problemami dzieci, które często trafiają do różnego rodzaju pieczy zastępczej potem wracają do swoich rodziców często znów są odsyłane do jakiegoś domu dziecka 3 czy innej placówki znów wracają, a po drodze dzieje im się różnego rodzaju krzywda i tuż przed informacjami paniczna samo lińska opowiada o swoich doświadczeniach jako wolontariuszki i po i to było chyba najbardziej znacząca pani mówi o tym w chaosie i o tym, że rodzina i dziecko i rodzice i wszyscy zaangażowani nie mają pewności co się za chwilę wydarzy, jaka pomoc im zostanie przyznana a jaka nie i to wszystko kończy się era tragedią dla tego dziecka i dla tych właśnie dla całej tej rodziny i znają się czy możemy w ogóle mnie też próbować zrozumieć, dlaczego tak jest co jest sytuacja czy też niekompetencja brak pieniędzy na pomoc społeczną jeszcze inna pani Anny moim zdaniem jest pokłosie wieloletnich zaniedbań, jeżeli chodzi o politykę rodzinną w Polsce lnu i właściwie brak jest brak koncepcji jak polityka rodzinna miałoby wyglądać, bo to jest trochę tak, że w tym systemie na bardzo różnych stanowiskach w bardzo różnych rolach pracuje wiele zaangażowanych i szczerze oddanych sprawie osób czy będzie to kurator czy będzie to pracownik PCPR łączy będzie to opiekun zastępczy i ci ludzie, bijąc głową w mur, a stykając się takimi sytuacjami, o których mówiła pani Justyna, czyli popsuł nie wiadomo co się dzieje jest mętna woda u dzieci występuje efekt jo-jo to taki pakiet dziecko chodzi do systemu zostaje z niego zabrany do rodziny potem z rodziny jest odbierany jest przerzucane piłeczka, gdzie z każdym z każdą taką nieudaną reintegracji ją nasilają się też trudności tego dziecka i komplikuje się jego sytuacja od razu powiem, że w Polsce nie wiemy, jaki jest ta skala problemu jajo Wielkiej Brytanii z 40 % boi tego nie lada dzień tego nie bada tak i gromadzić wszyscy ludzie dobrej woli dochodzą takie jest dobra nie jestem w stanie zmienić tego systemu to będą zmieniać świat dookoła siebie i wpadają n p. ten pomysł, żeby się zna zająć jakąś wybraną działką n p. właśnie zacząć pracować nad integracją albo jak niedawno słyszeliśmy z propozycją Rzecznika Praw Dziecka Zając się pana na czysto analizować picie alkoholu w ciąży co czarować kobiety dzięki temu dzieci później będą mieć czasu i t d . tak dalej jedynie oceniają z tych rozwiązań i ja wiem rozumiem, że za nimi stoi dobra Wola i dobre intencje żeby, chociaż coś zmienić należy go, że wielka pułapka tego myślenia polega na tym, że traktujemy ten system jako taką tkaninę podwórkową już to z różnych kwadratu w i wydaje nam się, że możemy wymienić bohater to materiał na drugi to nie zmieni faktury tej tkaniny, a tymczasem to, o czym rozmawiamy, czyli polityka rodzinna to jest system naczyń połączonych i manipulując wysokością wody w 1 naczyniu wpływamy automatycznie naczynia obok n p . taka sytuacja w taki taka koncepcja, żeby pracować z matkami, które oddają dzieci do adopcji zaraz po urodzeniu na rzecz tego, żeby jednak te dzieci zatrzymywały, żeby stworzyły im dom i t d. pozornie wydaje się to jest fantastyczna idea i szkół jest to dobra idea takiego, że Kongres jest taki, że ponad 20 lat temu państwo zawarło umowę z obywatelami powiedzmy, że to była umowa, że przerwanie ciąży z powodów społecznych jest niedozwolone, ale powiedział państwo, jeżeli urodzić dziecko możecie oddać do adopcji i teraz no i dokonują ich skutki takiej idei, ale dochodzimy do momentu, w którym kobieta mówi tak nie dostarczono edukacji seksualnej szkolenie z refundowanej antykoncepcji nie mogą przerwać ciążę, więc okazja do naszej ją ale kiedy ją do naszej urody dziecko chciałabym, żeby zostało ono szansę być pochowany w innej rodzinie i wreszcie okazuje, że znowu wkracza państwo mówi słuchaj chcielibyśmy, żeby się na wytrzyma to dziecko przy sobie dlatego proszę zobaczyć tak piecza rodzinna polityka rodzinna ustawa ta ocena wydawałoby się, że to nie są elementy pokrewne są tu tu wszędzie wszystko się zazębia ze wszystkich i dlatego właśnie na moje stanowisko tak jak z też stanowisko literatury przedmiotowej, że mimo tego, że praca na poziomie systemowym gromadzenie statystyk robienie analiz globalnych zmiana systemu również na poziomie legislacyjnym, czyli nowelizacji wydaje się bardzo trudna bardzo odległa to koniec końców okazuje się, że po pierwsze nie mamy wyjścia, a po drugie, jeżeli właśnie będziemy iść taką metodę Zróbto sam, czyli każdy będzie działać razem ze swoim własnym polu szkody są o wiele poważniejsze też nasza frustracja są o wiele większa, bo cały czas uderzamy głową mur i cały czas dzieciom dzieje się krzywda, o które tak naprawdę walczymy, ale jest w stanie tego pamięć na pewno na sztandarach zawsze dobro dzieci albo dobro rodzin natomiast często efekty są przeciwskuteczne być może bez świadomości też tych działających na rzecz, ale i z nami na samoistne, które poniosły wyrzeczenia wolontariuszki no to wydawałoby się robi pani dokładnie to co teraz krytykuje Anna Krawczak widziała na pewnym odcinku bardzo takim wąskim wali głową w murach nie próbuje walczyć z systemem, który chyba w ogóle wszystko, żeby uniemożliwić pani skutki co na to jak co COS co zrobić dojazd i to jest jeszcze inna rzecz co znaczy zmieniam takie przekonania, jakkolwiek ogromnie cenię tę organizację, z którą z, którą współpracuje na co mam takie poczucie, że tego nie powinna robić organizacja pozarządowa powinna robić państwo te i że w ogóle jeszcze 1 problem z kimkolwiek Ania pomocowymi w polityce rodzinnej jest taki, że bardzo wiele zadań państwa jest przerzucanych na organizacje pozarządowe obcych na ich terenie opowiadała, że uczy matematyka i anielskie czoło, dlaczego akurat podejdzie znaczy jazda do szkoły państwo na szkoły do nich wysyłać dzieci rozdział ucięły znaczenia, gdyby Przewozy do dzieci, które są n p. niemym z piątej albo szóstej klasie czy czwartej powinny być już w pierwszej gimnazjum tam teraz siódmej po wielokrotnie nie zdały i na skład ode mnie dopiero dowiadują się tego, że tabliczka mnożenia to nie jest losowy układ liczb tylko, że jest jakaś reguła, która nimi rządzi, ponieważ do tej pory zawsze wszyscy zgadzają się po prostu nauczyć na pamięć tabliczki mnożenia i ona nie widział jak mają zrobić również nie był w stanie zapamiętać wszystkich tych liczb jak i dopiero na ze mną jak siadamy to jak pokazuje zobaczy tu jak dodasz do zimy to wychodzi wielu moich uczniów odebrało dowiedział się, że te rzeczy, których uczono historii zdarzyły nie no ale w danym dniu oraz Tarłów jest śmieszna ostra tak znaczy zaraz to teraz poszukajmy od razu przyczyny te dzieci nie chodziło do szkoły te szkoły są aż tak straszne czy te dzieci w stół silos w ostatniej ławce i nic mówić, że nie byłem po pierwsze, jeżeli mamy dziecko, które chodziło nam też do 1 szkoły potem chodziła do innej szkoły ze swojego domu dziecka potem wróciło do domu, ale w końcu chodzi teraz do innej szkoły na samym początku miał deficyty jakiś edukacyjny tak n p . na poziomie języka po prostu taki mecz bardzo często są dzieci z rodzinnym Bart de faworyzowanych, który się ich mówi trochę inaczej i one nie rozumieją od samego początku tego co się z nimi dzieje w szkole i od samego początku wchodzą pewną rolę tego, który i tak nic nie wie i tak nic nie rozumie, iż jedynie na PiS racjonalna w ogóle strategia, która jest przez nie podejmowano przez dzieci jest tak, by ściągnąć, żeby się prześlizgnąć, żeby udawać, że co zrobiła, żeby n p. nigdy się nie przyznawać do tego się czegoś nie wie też mój podstawowy w ogóle problem przy prowadzeniu lekcji jest taki, że ja zadaję pytanie ile jest 8 × 8 i on strzela i w bok, a nuż trafi tak, ponieważ nigdy w życiu w tym systemie nie zetknął się z tym, że może komuś powiedzieć, że czegoś nie wie i nie jest, żeby nie spotkały go z tego tytułu negatywnych konsekwencji miał ucznia, który miał n p. wciągu 1 semestru dostała właśnie czterdziestą czwartą jedynkę z matematyki za brak pracy domowej i tak, gdy nauczycielka najwyraźniej uważała, że postawimy jeszcze 1 jedynkę no to dzięki temu on wreszcie zrozumie, że trzeba odrabiać pracę domową tak no i znów żyją to, że jesteśmy tak niekompetentni to znaczy, że odpuszczamy kompletnie w przypadku dzieci, które stwarzają problemy, że n p. nauczycielka wychowawczyni 1 z moich uczniów, która walczyła nieprawdopodobnie do niego i wychodzi opon przed szereg i bardzo regularnym kontakcie bardzo się nie troszczyła była źle widziana w swojej szkole, dlatego że szkoła podjęła decyzję, że chciałaby, żeby we Lwowie trafił do głosu, bo tylko pozbędzie się jego jako problemu Bondzie może chodzić do szkoły tak tak, ale to jest monodram można tak to też pokazuje Bogu mówiono wzdycha brytyjskiej i teraz, gdyby powstały w Polsce już żonę byłyby albo znacząco gorsze, bo znacząco lepsza trudno wiązać się tego co powiedziała pani Justyna Polski system z takim systemem mówi teraz o systemie interwencyjnym, który bardzo często reaguje na ogół reaguje wtedy, kiedy sytuacja jest już absolutnie klarowna i bardzo nabrzmiała i dojrzała n p. wtedy, kiedy dziecko jest starsza czyli kiedy dziecko ma 5 lat jeszcze dysproporcja między nim resztę rówieśników nie jest duża dopóki przychodzi do szkoły, dopóki nie ma licznych nieobecności lub tel 4 5 jednak udajemy, że nic nie dzieje przychodzi taki moment bardzo często się z mini z Zagłębia w czasie czasem dojrzewania po prostu, bo to trudny okres, kiedy te umiejętności wychowawcze, które ma rodzina biologiczna mają rodzice przestają być wystarczające, bo małymi dziećmi też jest łatwiej zajmować rodzinne strony więcej od czynności pielęgnacyjne wymagają, ale z drugiej strony emocjonalnie są byle gdzie liczniejszej też prostsza okres nastoletni takim momentem przełomowym i teraz, jeżeli dziecko zostanie zabrane tak czyli czego będzie rodzina zastępcza, chociaż prawdopodobnie będzie to dom dziecka, bo rodzina zastępcza opiekuje się ich do dziesiątego roku życia, a tak z tym jest problem, bo za mało rodzin, więc kiedy jest korzystanie zabrane, jakby PiS jest zabierany sytuacji, które z sytuacją zaawansowaną i teraz wracając jeszcze na chwilę do Wielkiej Brytanii tamten system reaguje wcześniej w związku z tym należy założyć, że starsza ode mnie wyniki i po udanych reintegracji czy między 1 3 wszystkich dzieci i tak są wysokie i byłyby wyższe niż w Polsce, bo system my dużo większe możliwości, bo rodzina jest mniej zaawansowana w krzywdzeniu złych nawykach zaniedbywanie tak dalej w Polsce jest inaczej, więc podejrzewam, że byśmy inaczej to monitorować to wyniki byłyby o wiele bardziej bałam negatywne tak brzmi to gorszy wynik jako system i to jesteś trochę taki, że oczywiście nauczyciele chcą się pozbywać problemu jak powiedziała pani Justyna system da się w ich pozbywać tego problemu dlatego na dzieci są lokowane w domach dziecka, gdzie zostają już wtedy problemami jedynie w cudzysłowie oczywiście samych wychowawców oraz przewozu mienia odpowie też oczywiście dobrane tak, by w ich wiele wiele takich punktów wrażliwych i zapalnych jednocześnie, a z drugiej strony wtedy się pojawia tym większa tym większa chęć pokusę, żeby jednak dziecko przed przywrócić rodzinie, bo wtedy system uwolni się zarówno od problematycznego dziecka placówce, która może sprawiać problemy wobec innych wychowanków domu dziecka na szkodę może być agresywna poza tym będzie sukces reintegracji celem będzie sukces no i też będzie to ulga finansowe dla budżetu Mac nie ukrywajmy utrzymanie dzieci w placówce jest bardzo kosztowne tak jakby perspektywiczna tego działania, czyli to do czego doprowadzimy umyka trochę nam wszystkim z oczu to znaczy doprowadził do dowolnie do tego, że dziecko powtórzy, gdyby wybory życiowe swoich rodziców i za chwilę urodzi dziecko, które będzie chowany bardzo podobnym modelu czy prowadzimy tzw. sztafetę tak pokoleniowej negacji pytanie co lepiej wobec tego robić w grę może zadać takie pytanie możliwe jest zaprzeczeniem dawać rodzicom szansę i pracować im tego, że mamy świadomość tego, że powyżej pewnego pułapu wydolności oni nie będą w stanie przeskoczyć czy jednak ratować w cudzysłowie oczywiście ratować dzieci, kiedy zaczęto małe, że mogę o umieszczeniu w stabilnej bezpiecznej rodzinie zastępczej adopcyjnej mam szansę na odzyskanie tego dziecka dla społeczeństwa bardzo trudne pytanie, ale myślę, że powinno być stawiane mu taka też drugie zdanie, że osoba z drugiej strony wiele rodzin, z którymi ja pracowałam to były rodziny, gdzie te problemy, gdzie jest dzieci, których pojawiały były naprawdę nie tak trudne do rozwiązania przez system i były to n p. problemy mieszkaniowe mogą problemy z nieleczoną depresję, której nikt nigdy nie nie nazwał n p. tak więc może, więc mam wrażenie, że też tutaj nie zrobiono dostatecznie dużo, żeby pomagać rodzinie samej co nie zawsze to jest także ona jest źródłem przemocy n p . tak zaczęłyśmy od danych, a raczej braku danych one często pozwalają nazwać ZES po imieniu Intel co jest tym jak się okazuje częściej dobrą drogą dobrym punktem startu w do tego, żeby zacząć podnosić rozwiązywać ten uczciwie, a nie tylko odcinkowo na zasadzie doktorów i dymów i siłaczy jak siłaczka znoszą biznesu w zestaw cech była bardzo dziękuję za rozmowę z Marianna Krawczak z interdyscyplinarnego zespołu badań nad dziedzictwem przyrodniczym stać się warszawski również dziękuje dziękuje GL będziemy śledzić dyskusje w internecie ma nadzieję wracać do tych już toczonych strat Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA