REKLAMA

Partnerstwo Publiczno-Prywatne w Polsce.

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2018-02-12 12:40
Prowadzący:
Czas trwania:
11:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raporty gospodarcze, a goście z raportu gospodarczego jest dziś pan dr Rafał Cieślak radca prawny specjalista od partnerstwa publiczno-prywatnego dzień dobry dzień dobry czym jest partnerstwo publiczno-prywatne dla tych, którzy n p. słyszą to sformułowanie po raz pierwszy w PPP to są takie długoterminowe kontrakty między sektorem publicznym sektorem prywatnym w ramach, których sektor prywatny jest bardzo aktywny, dlatego że zwykle projektuje buduje finansuje potem eksploatuje Rozwiń » infrastruktury, czyli takie bardzo złożone zamówienia publiczne i w Polsce to PKP działaczy nie działa działa, ale na razie słabo, ale nie działa nie działa działa działa trochę działa takich umów typu PPP zawartych jest ponad 100 obecnie czy można bać, że działa, ale w skali całego rynku stąd to prawie, że tyle co nic to jakiś taki przykład, który był mogły w sposób taki bardziej obrazowo opisać naszym słuchaczom jakąś inwestycję budowle przedsięwzięcie w formule PPP w Polsce, żebyśmy byli świadomi są bardzo proszę nie stracić okazję przy kładce na jedyny zresztą mu administracji rządowej dotyczy budowy budynku Sądu Rejonowego w nowym Sączu z sądu sądu Aleksander kura z sądu tak się zdarzyło w nowym Sączu ta ich mieszkańcy nowego Sącza chodzę chodzę do prywatnego sądu no właśnie to nie na tym polega do końca co zrobił pan wybrany partner prywatny może w ten sposób będzie łatwiej zaprojektował obiekt wybudował teraz trwa zresztą przeprowadzka Sądu Rejonowego do nowego budynku sfinansował budowę, a następnie zapewni przez 20 lat pełną obsługę techniczną zatem sąd z 1 8 i koncentrować na sfrezowaniu całego wymiaru sprawiedliwości w ani na różnego rodzaju czynnościach, które na co dzień w obiektach zarządzanych sią wykonywać dobrze zobaczymy dlatego ten pierwszy tego typu projekt ciężką oceniać wydaje się, że dobrze wszystkie analizy, które wykonywaliśmy procedura wyboru partnera skłania ku takiemu wnioskowi, a jak będzie trzeba, że sens, ale wiadomo, że takim sądowi opłaca się jeśli nie musi zajmować administrowaniem budynkiem budynkiem technicznymi sprawami mogli myśleć o tym, budynku a dlaczego tej firmy średnią płacę i kurateli każdej innej przy tego lub innymi inwestycji przy tej lub innej inwestycji akurat w tym modelu etosu najlepszy model dla prywatnego sektora, dlatego że mamy do czynienia z tzw. opłatę za dostępność właśnie, bo prywatna udostępnia tak się to określa po tocznym prywatnemu ta infrastruktura, a uzyskuje wynagrodzenie w tym przypadku z budżetu państwa West model oparty o środki budżetowe akurat ten model PPP bez bardzo różnie, a to nie jest tak, że my nie jesteśmy jakimiś liderem przedsięwzięcia PPP to jest formuła finansowania działania znana w świecie Europie naprawdę bardzo dobrze od wielu lat, a my próbujemy do tej umorzenie światowej Europejskiej czołówki pewnie będziemy próbowali na przestrzeni najbliższych lat dożyć wszystko byłoby dobrze, gdyby nie to, że o partnerstwie publiczno-prywatnym rozmawiamy w Polsce od lat zastanawiając się co zrobić, żeby przedsięwzięcie finansowane z tworzonych właśnie w takiej formule, gdzie łączy się partnera publicznego państwo samorząd ma równie dobrze może być to samorząd z partnerem prywatnym, gdzie on stronę korzyść rozmawiamy o tym, właśnie od lat no i te skutki, jakie są albo ZUS to realizacji do 3 2 3 0 tutaj tak nie jest tak dużo no właśnie kilka dni temu rada ministrów rząd przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym to jest projekt przygotowany przez ministerstwo rozwoju finansów ma poprawić się w założeniu otoczenie prawne partnerstwo partnerstwa publiczno-prywatnego, a te przepisy, które wpisano tej nowelizacji mają być realizacją tzw. strategii odpowiedzialnego rozwoju no i chciałam zapytać to co teraz rząd wymyślił, by zmienić to partnerstwo, by przy kolejnej zmianie tej ustawy prawo tego tych inwestycji w ramach współpracy partnerów publicznych prywatnych było jeszcze więcej czy cudów nie ma zmianą przepisów roznosili w SLD, a cuda cuda się coś dziać cuda z samorządem to zobaczymy wszystko możliwe to jest tak nowelizacja jest dosyć obszerna kilkadziesiąt zmian ale, żeby nie zanudzać słuchaczy w 2 tysiące piąte generalnie porządkują teren o ten akt prawny wprowadzono odsie w zostaną wprowadzone na coś po takim dniu interesujące przepisy, które mają kierunkowa w ogóle publiczne inwestycje na wykorzystanie PPP, a konkretnie mówiąc o każda inwestycja, która ma być finansowane z budżetu państwa w kwocie powyżej 300  000 000 zł z założenia powinna być realizowana w PPP i minister właściwy d s. rozwoju wsi obecnie minister inwestycji rozwoju będzie dokonywał oceny właśnie tego typu inwestycji druga transza przepraszam, a jeżeli się jak do takiej inwestycji nie znajdzie chętny partner to co gorsza będzie realizować modelu tradycyjnym możemy nazwać w ogóle albo nie realizować wolę jednak, że rebelianci z nie no właśnie mówi pan jak, bo każdy powinno się znaleźć to Super tylko to słynne powiedzenie, że ten sposób odkrywcze do tanga trzeba dwojga musi być ten chętny tak no to niema co ukrywać nie każdy pomysł na projekty publiczno-prywatne znajduje zainteresowanie rynku idą bardzo dobrze widać w samorządzie terytorialnym było mnóstwo przedsięwzięć typu wybuduje basen przy szkole sfinansuje budowę pod zarządza, że 2 0 lat i żyj i rób biznes z eksploatacji jest oczywiście wykluczone i teraz szkodowego takie przepisy, że nam, a podmiot publiczny, który inicjuje projekt PPP będzie musiał przeprowadzić analizy przed realizacyjnych, z których, a w szczególności z analiz finansowych powinno wyniknąć jasno czy to przedsięwzięcie się będzie opłacać komu na jakich zasadach powinno być realizowane czy znajdzie się rynek i co pomyśli będzie lepiej myślę, że to nie jest dziś przełomowy projekt rewolucyjny po myśli to jest to dobra kierunkowa zmiana w dobrą stronę zieloną trawkę, by usuwać i teraz musielibyśmy wejść na grunt filozofii bardzo proszę recesja w oględzinach zawsze nie znam albo psychologii idiotycznie, ale możemy zawsze też nie znasz, ale też dobra recepta, by porozmawiać, bo zastanawiają się HOKEJ wprowadzamy tego typu przepisem będziemy promować partnerstwo publiczno-prywatne, ale nie da się w ogóle pozbyć się w taki debacie i dyskusjach nie dopadły mnie nie da się wyzbyć się od kontekstu ważne, skąd z jakich realiach się znajdujemy bardzo często w ostatnim czasie mamy nie najlepsze przykłady funkcjonowania wspólnie z państwa i biznesu państwo powinno zmienić ustawę i był wyłożyć jakiś sektor biznesu n p. w słynne wiatraki w Polsce się skończyły i przedsiębiorcy zostają z długami banki zostaną z niespłaconymi zobowiązaniami tak, lecz także liczne, choć czy Toma znaczenie dla partnerstwa publiczno-prywatnego czy to może wpływać pozytywnie lub negatywnie na chęć prywatnych przedsiębiorców, by angażować się w projekty zostaną nam się czy to w ogóle należy rozpatrywać w całych katalogu rzeczy, które istotne są przy projektach partnerstwa publiczno-prywatnego czy polityka jest ważny punkt jest bardzo ważne to jest jedno z tak z ryzykiem tego typu projektów i partnerzy prywatni, uczestnicząc w negocjacjach umów PPP zawsze bardzo mocno zwracają uwagę na to ryzyko, ponieważ PPP zwykle robi samorząd terytorialny najczęściej w czasie negocjacji pojawią się takie pytanie, a co jeśli zmienisz ją prezydent miasta powiedzmy czy on mi nie wypowie tej umowy ja zaangażowałem kapitał zaciągnąłem długi realizuje te przedsięwzięcia im między tym szerszym kontekstem, a konkretną umową PPP jest taka różnica, że w PPP możemy sobie wszystko ująć w kontrakcie z umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym i te ryzyka między siebie podzielić to jest powiedziałbym przewaga PPP właśnie łączenia sił publiczne prywatnych na taką typową działalnością gospodarczą, która faktycznie jest coraz mniej ryzykowne panie mecenasie, że taka umowa, jaką zebrano zawierały stronę przedsięwzięcia realizowanego w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, czyli samorządów państwo z tym przedsiębiorcom będzie o wiele lepszym zabezpieczeniem niż jakaś ustawa, która reguluje jakiegoś rodzaju działalność opozycyjną radę myślę, że ta ustawa można zmienić, ale przecież umowa ma w rynku w ramach tej umowy realizuje się już nic nie zmieni tak w mojej ocenie tak jest i tego typu umowy są zawierane to koszt 1 10 0 umów oczywiście poziom skomplikowania takich kontraktów jestem bardzo duży natomiast zazwyczaj przedsiębiorcy potrafią sobie z nimi poradzić lepiej niż sektor publiczny, ale z drugiej strony sam powiedział pan, że zamknięta nowelizacja, która wyszła z rządu nie jest jakiś sposób w tej chwili nie jest jakaś rewolucyjna Tang ten nie jest rewolucyjna, bo to ustawa funkcjonowała parędziesiąt umów na podstawie tych przepisów zostało zawartych, więc można ocenić, że jeżeli zmieniać to faktycznie na lepsze i jest trochę zmian proceduralnych materialnych taki podział na plus natomiast nie ma rewolucji nie było moim zdaniem takie potrzeby własne oczy są dziś jakaś in w sosie najlepiej operować na liczbach są też liczba jest kluczowa czy jest jakaś liczba, której można, by powiedzieć tyle projektów partnerstwa prawo publiczne prywatnego w takim kraju jak Polska o takiej wielkości prawie 4 0 milionowym powinny być realizowane na Jasną górę przeciwnikiem operowania takimi liczbami, bo lider są najważniejsze PZPN to jest 1 z form realizacji zadań publicznych rząd przyjął politykę w sprawie rozwoju PPP, w której to liczby wskazał przez najbliższe 3 lata z tą umów PPP, ale jakich umów mogą być umowy o wartościach 1 000 000 zł i 5 milionów prawda to były utrudnienia na drogach regionu przy bardzo dziękuję panu, że spotkanie rozegrał Rafał Cieślak radca prawny specjalista od partnerstwa publiczno-prywatnego bardzo dziękujemy to było raport gospodarcze Radia TOK FM na koniec chcę tego wydania raportu jeszcze raz krótki przegląd całego giełdowe już nie tylko rynnie nierynkowych szeroko giełdowy WIG 20 na plusie tak jak już wspomniałem 1,5 % zysku je indeks szerokiego rynku WIG także na plusie zysk 1 2, a za sprawą informacji, o których państwo od rana nie słyszą to znaczy zatrzymanie w czasie w związku z dawną prywatyzację spółki Ciech oczywiście Czech ta wiadomość dociera do inwestorów akcje Ciechu w tej chwili tracą 3 % ceny taka jest konsekwencją wiadomości, które od rana w nie funkcjonują, a których źródłem jest Centralne Biuro Antykorupcyjne to wszystko w tym wydaniu raportu gospodarczego teraz będą informacje w radiu TOK FM po informacjach Jakub Janiszewski audycja połączenie bardzo dziękuję Maciej Głogowski był Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA