REKLAMA

Błaźnice. Kobiety kontrkultury teatralnej Polsce

Kultura Osobista
Data emisji:
2018-02-16 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
18:23 min.
Udostępnij:

Katarzyna Kułakowska opowiada o kobietach tworzących kontrkulturowy teatr w Polsce. Ich biografie zebrała w książce "Błaźnice. Kobiety kontrkultury teatralnej Polsce"

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista Patrycja Wanat dobry wieczór rozpoczynamy kulturę osobistą ze mną studia dziś Katarzyna Kułakowska dobry wieczór dobry wieczór państwu będziemy rozmawiać o książce w Łaśnicy kobiety kontr kultury teatralnej w Polsce to jest książka tak dawno dość pokaźna książka wydana przez Instytut teatralny im będziemy się od tych kobietach w kontr kulturze teatralnej rozmawiać ale zanim w ogóle zaczniemy rozmawiać o konkretnych nazwiskach konkretnych życiorysach Rozwiń » musimy tutaj wyjaśnić kilka rzeczy już na samym początku inne związane chociażby z tytułem tej książki, czyli musimy wyjaśnić się przede wszystkim czym jest ta teatralna konkurs o kontrkultura czy teraz KON kur kontrkultury w w bardzo trudne, zwłaszcza w radiu nowych wiat do wypowiadania my jakoś zarysować gruz do środowiska, a później będziemy musieli przeglądać strony bardziej przez lupę więc, o czym tutaj mówimy jeśli jesteśmy w Polsce w Polsce nagłaśnianie we Francji Stanach Zjednoczonych czy ta kontrkultura pewnie wyglądała zupełnie inaczej tak na konto kultura w Polsce też pojawiła się z opóźnieniem inspirowała się ruchami społecznymi GM, które na Zachodzie swoje nasilenie miała w latach sześćdziesiątych, a w Polsce pojawią się w latach siedemdziesiątych i takim najbardziej Air znaczącym obszarem działania polskiej kontrkultury oprócz pewnej sceny muzycznej była właśnie scena teatralna RM było środowisko młodych twórców związanych ciasto z ośrodkami akademickimi studentów po lekturze Mann i chcieli czegoś więcej niż teatr to jesteś taki termin, który badacze badający kontrkultury używają, ale coś więcej niż teatr, czyli takie działania, które dążą też do zmiany postanowień wzorców kultury i która można nazywać się pewnego rodzaju ruchami społecznymi, czyli jakoś chcieli wstrząsnąć społeczeństwem tak chcieli wstrząsnąć społeczeństwem chcieli proponować nowy model funkcjonowania w społeczeństwie chcieli jej wprawić w drżenie wszelkie tego rodzaju tabu i konwencje społeczne budowali się przeciwko temu, że Ernst jednostka określają role społeczne szczególnie te przypisane w procesie socjalizacji kobiecie mężczyźnie, iż Kali, ale takich ścieżek i takich dróg samorealizacji, ale które odpowiadały każdemu swojemu własnemu doświadczeniu to są takie sprawy którymi w kąt kultura się zajmowała mam wrażenie jej też na Zachodzie i w Polsce, czyli właśnie bunt przeciwko tym normom społecznym czy tej roli, którą społeczeństwo ne nam wyznaczyło chcemy czegoś więcej chcemy pokazać innym, że należy, że ta inna droga, ale istnieje czy ty tutaj jeszcze dochodziło do głosu coś więcej związanego właśnie z ustrojem komunistycznym czy my taką kulturalne jeszcze coś więcej brała z tego poletka typowo innym polskiego LNG na pewno tak lgną buntowała się przeciwko warunkom społecznym politycznym ówczesnym też występowała przeciwko ówczesnej kulturze to na pewno to był taki typowy re z tej kontry kultury Europejskiej, a jeśli chodzi o los teatr NN i oto zespołem kontr kultury teatralnej to warto zwrócić uwagę na to, że ona też proponowała nowy model funkcjonowania we wspólnocie, ponieważ te teatry ARM byłem pewnego rodzaju Ekom nami ten nie był taki teatr instytucjonalny, który myślimy, kiedy myślimy o kadrze to byłe teatralne wspólnoty takie przestrzenie, w których to życie twórczość niebyła oddzielna wręcz przeciwnie chodziło o to, żeby te nie były osobno obszary działania człowieka i że ta kreacja była także w obrębie relacji międzyludzkich to jakich teatrach tutaj mówimy, bo ja oczywiście ja dostałam pani książkę w ręce NATO czy pojawiłem się takie nazwy, które pewnie państwo w głowie teraz jest świeciły, czyli teatr ósmego dnia czy Gardzienice, bo po drugiej stronie polskiego są takie rzeczy tac pieśni kozła to są takie bardzo dobrze znane grupy no właśnie ta naturalna, a o oczy mieście no bo to przypuszczam, że z wierzchołek góry lodowej w ogóle per tak tak kontrkultura ta strona w Polsce też rozwija się w 2 kierunkach jednocześnie z 1 strony były zespoły, które były związane z miastami z ośrodkami akademickimi i on faktycznie LM Barca to się nie były zaangażowane politycznie w tych spektaklach dawały wyraz swojemu niezadowoleniu, ale i reprezentowała, jakby taki głos pokolenia była nazywana takim barometrem nastrojów studenckich wówczas Glenn i to były takie teatry jak właśnie wspomniany teatr ósmego dnia z Poznania czy warszawska Akademia ruchu natomiast był jeszcze drugi Nord Berg kontr kulturowych teatrów, które właśnie odżegnywał się od zaangażowania politycznego i prowadził taką działalność się, która została nazwana parateatralne show w UE w mniejszych ośrodkach często fale na wsiach, gdzie praktykowali to co międzyludzkie werdykcie właśnie szukało się tak i prawdziwej wspólnoty połączenia dół już tak i Drożdżal Zygmunt Chajzer nie różni się kończyło mi było to sami konfliktów z tubylcami nie brakowało dla, zanim tubylcy turyści ci, którzy nad księgą zawsze mieszkali przyzwyczailiśmy do tego, że dodaje, że artyści obok osiedli może proponują im coś innego w notach, aczkolwiek też inni tym twórcom zależało bardzo na tym kontrakcie jest lokalną wspólnotę i często te początki ich działanie to były takie mocne Etnograficzne efekty były wieczorne zgromadzenia w przypadku Gardzienic gdzie, gdzie właśnie ta wiejska wspólnota je artyści łączą się przy wspólnym biesiadowaniu i wymianie wzajemnymi inspiracjami pieśniami fragmentami e-auta realizowanymi sztuk LED to my dobrze to gdzie w tym wszystkim kobiety, dlaczego właśnie kobiety to daje inne bardziej wzbudziły pani ciekawość, bo wtedy to też, że mam od razu posłużę się też byli moimi i skojarzeniami kiedy, kiedy zaczęłam zastanawiać nad tym tematem i kiedy dostałam książkę w ręce, że faktycznie tak jest, że głównie z tych ośrodków też do tych, które ja wymieniłam w głowie mam mężczyzn w głowach jego miękisz stąd przywódców nawet jeśli nieformalnych przywódców, ale jednak przywódców danych dawnych grup teatralnych, dlaczego w ogóle tak się stało w norweskim przede wszystkim mają głównym zadaniem było, dlaczego tak się stało, dlaczego tak to właśnie jest czy faktycznie tak to właśnie jest szczególnie we wspólnotach, które z założenia miała być alternatywnym modelem rzeczywistości społecznej miały zmieniać styl tak tym modelem tak i właśnie na tym doświadczeniu kobiet tak kontrkultura tak naprawdę poniosła największą porażkę, bo w ideałach i ideach, które głosiła w etosie, którym kontrkultura się kierowała się im życie w twórczości, które były nierozłączne poszła zupełnie innego niż to faktycznie działo w rzeczywistości takiej wspólnoty takie teatru rodziny w kulturach lub osobista Patrycja Wanat dobry wieczór to jest wciąż kultura osobista Katarzyna Kułakowska jest dzisiaj ze mną w studiu rozmawiamy o książce gaśnice kobiety kontr kultury teatralnej inne w Polsce to jest książka wydana przez Instytut teatralny, a większa w BGK dyskusja nad tą książką odbędzie się w Instytucie teatralnym 2 6 lutego o godzinie dziewiętnastej tam też będziemy mogli je spotkać się z niemal wszystkim bohaterkami głównymi bohaterkami LTE jest z książki my powiedziałyśmy przed informacjami na radio TOK FM losy są to coś takiego stało że, że te kobiety w teatru teatrów grup teatralnych alternatywnych mimo wszystko gdzieś mniej o nich pamiętamy Annę niż o mężczyznach którzy, którzy w tych grupach ranny działali grobowiec meldunek otrzymaliśmy tres państwa w niepewności to powiedzmy o, o których bohater dach pani w tej książce pisze i dlaczego właśnie te kobiety wybrała pani na na opowiedzenie historii kobiet teatru kontr kultury w w Polsce bardzo mi zależało na tym, żeby dotrzeć to jak najszerszego grona kobiet, ale faktycznie w pewnym momencie musiałem wybrać te, o których będzie ta książka i zależą na tym, żeby one reprezentowały różne doświadczenie też różne nurty kontr kultury tak jak wspomniałem wcześniej kontrkultura się rozwijała w 2 kierunkach na tę działalność teatralnej parateatralne Anny w efekcie tych moich wyborów i w efekcie tych rozmów ze to analizy biografii wybrałam et 5 twórczyni nie stała Anna Zubrzycki, która zaczynała swoją karierę teatralną w ośrodku praktyk teatralnych Gardzienice, a następnie założyła razem ze swoim ówczesnym partnerem teatr pieśń kozła we Wrocławiu and Truck Company aktorką, ale też z tego nurtu para teatru NN jest smutasem Paszek, która wraz z mężem założyła teatr wiejski Węgajty w pod olsztyńskiej wsi trzecia aktorką, która też się porusza w obszarze para teatru, chociaż kiedyś też prowadziła działalność partii teatralną jest Ewa Banaś ona jest najstarszą aktorką z tych wybranych im do dzisiaj prowadzi swoje działania parateatralne ananasa rdzeń w swoim domu pracy twórczej wysoko w górach ARM, a pozostałymi 2 aktorkami są aktorki, która działała w teatrach, które bardziej się angażował politycznie jest to Jolanta Krukowska z Akademii ruchu z Warszawy i lokalny Ewa Wójciak z teatru ósmego dnia z Poznania Ano właśnie wydają się, że państwo chyba najbardziej kojarzą nazwisko o Annę Ewę Wójciak chociażby dlatego żona też ciągle lubi trochę zamieszać w polityce tej drugiej skomentować to coś się Annę to co się dzieje to prościej powiedzieć w jaki sposób one w ogóle zareagowały na matek będzie do nich odezwała tak ciężka jest TR w oku efekty mojej pracy doktorskiej ARM, a badania zaczynam już dawno temu 7 lat temu RM na temat się starać się dużo dużo wcześniej jeszcze podczas studiów, kiedy miał okazje po podczas staży i praktyk RM brać udział w przedsięwzięciach tych teatrów, więc myśmy się poznałem dużo wcześniej, a moje ówczesne obserwacje właśnie takie były, dlaczego PRM o tych kobietach tak mało się w jej właściwie są wymazane z dotychczasowych syntez historii teatru kontr kultury realny, kiedy po popisie miał rozmowę na to najczęściej było to także już wcześniej, ale nasze drogi się jako zetknęła się zareagował w większości bardzo entuzjastycznie PRL szczególnie, że to były też taki moment dla wielu z nich bardzo trudne wżyciu, kiedy te okazywały się właśnie, że ta wspólnota kontr kulturowa jest bardzo to kpina, że cena to, skąd kulturę nie wypełnia się w życiu itd itd nie sprowadzają się do rzeczywistości duże znaczenie miało też miał też te przemiany społeczne, które od tamtych czasów wojny zaszły jednak w naszym kraju chociażby myśli feministycznej, które w końcu do Polski dotarła Iniesta tych czasach, kiedy one tworzyłem, bo wówczas, gdy walka o wolność nie ma Łucji i każde z nich mówiła, że nie myślałem w ogóle o tym, o jakikolwiek emancypacja kimkolwiek równości, bo wszystko było jasne, że one mają cele razem z tymi swoimi zespołami zupełnie z niżej postawione mu to właśnie Ewa Wójciak opowiadała jak kiedyś na którymś z festiwali na Zachodzie prezentowali 1 ze spektakli, a podczas, którego w przerwie mężczyznę wspierali datki do kapelusza jako taki 1 z gagów aktorskich natomiast kobiety w tym czasie zmywa podłogę, ponieważ woda była używana w trakcie spektaklu się rozlało ani ktoś musiał zrobić film ani oni myśleli, że wchodzą w taki schemat jedno tys na Real Return natomiast okazało się, że w podczas dyskusji po tym spektaklu wszystkie uwaga skupiła po prostu ona na tym geście na tym, że tak kobiet na kolanach zmywają podłogę ani nad dźwiękiem swego spektaklu, który mówił o tym jak jednostka jest więziona właśnie w tej opresji polityczno-społeczne mechanizmów co w Polsce było wówczas kluczowe z oczu chcieli mówić na Zachodzie okazało się, że tam kluczowym tematem jest teraz równoprawnymi feminizm, który się wówczas zrodził, gdyż bardzo ciekawe Dymitra przypomina rozmowę o kobietach w opozycji, gdzie też okazało się, że te kobiety nawet jak się pojawiały nie, mówiąc że o tym, że była 1 kobieta przy okrągłym stole, ale nawet pojawiał się lista na fotografiach z opozycjonistami to byli wymieniani po tych podpisani pod tymi fotografiami mężczyźni, a kobiety w ogóle pominięte no nie wiem pani, podając herbatę albo nie wzięta z kwiatkiem w Chinach taki też takiego porównania urząd w pewnym momencie w tej książce, że tę nieobecność kobiety kontrkultury w teatrze kontrkultury jest z samym rodzajem nieobecności cenię obecność kobiet Solidarności w dyskursie o Solidarności razem te same czasy te same mechanizmy jej ten sam rodzaj wykroczenia mają one w takiej radzie teraz o tym, o tym mówią czy był groźnym, że wtedy sobie takich pytań, ale nie zadawano byłyby inne ważniejsze sprawy no no no ale teraz nawet jeśli pani tyle dyskusji prowokowała to właśnie teraz zyskują świadomość, że jej też czują, że do tej pory nie było języka, który byłby słyszany albo języka, którym one potrafiły namówić swoich doświadczeniach, a teraz mają też narzędzia patrzą z dystansu też są zupełnie innym etapie zupełnie innym etapie życia już dzieci mają odchowane i mogą taką refleksję Pabianic im mogą zająć się próbą uchwycenia tamtego doświadczenia w PLN na koniec, że chciałam rozszyfrować ten trend oraz bożnice dookreśleniem Łaśnicy, który zresztą strasznie się podoba z kont, skąd one się wzięło, ale właśnie czasie zrodziła na etapie syntezę tego materiału badawczego to znaczy najpierw faktycznie powstały 4 strzały dotyczące poszczególnych biografii po starałam się opowiedzieć o każdej biografia każdy aktorce przez jakość kuracji dla każdej z nich stworzono osobną FIM kurację, która byłaby takim wyobrażeniem podmiotowości danej aktorki PRT figura jest 5 jest on ma ta, która wie z południowo amerykańskim teologii na określenie wymagane aż z rewolucjonisty pana określenie Ewę Wójciak po akrobatyka taka, która cały czas porusza się na nim nie próbuje łączyć rozmaite przestrzenie opisuje Helmut kasom Paszek, która próbowała łączyć się role bycie matką z bycia aktorką w ramach działalności teatralnej Węgajty Anny jest cudzoziemka mknęła Annę Zubrzycki PiS Derwisz kar dla Jolanty Krukowski wszystkich jego racje, ale mają bardzo dużo punktów wspólnych wątków tematycznych, które się pojawiają jest wiele podobieńst w tych doświadczeniach w tych narracjach nawet tych rolach teatralnych, które gdzieś też są ekspresy do świadczenia mają rozumienia i stąd pojawiła się ta łącznica, która łączy te wszystkie 5 kuracji, ale która jest figurą bardzo potężna, bo płazem to jest ten, który wywraca świat na opak, który jest cicho obserwatorem tego Królewskiego dworu, ale to on właśnie pokazuje, że ludzie znani, ale nikt też nie bierze poważnie traktuje go z pobłażliwością tych imprez co mówią na największe znaczenie i to on gdzieś tam podważa te fundamenty życia społecznego dworu to takie proste skojarzenia, ale też niestety w Starem jest bardzo potężnym archetypem, więc stąd strata bożnica, w które też się tłumaczy przez te role, które aktorki podejmowałem o nim marzy każda z nich tego błazna w bardziej wprost lub mniej, ale grała to, że państwo bardzo gorąco polecam bożnice kobiety kontr kultury teatralnej w Polsce Katarzyna Kułakowska dysk książka wydana przez Instytut teatralny, ale on ME tak jak zapowiadały, że my więcej rozmów na ten temat 2 6 lutego o godzinie 1 9 w Instytucie teatralnym w Warszawie wtedy będzie można porozmawiać nie tylko z panią Katarzyną z autorką, ale również przez tymi bohaterkami, które prawie wszystkie przyjadą tak poza panią Ewą Banaś, która zostaje na ser nas dzierżyli te bardzo gorąca Enea polecamy i dziękuję bardzo zależy dziś Katarzyna Kułakowska złomem gościem druga warstwa cynku Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NULL
Array