REKLAMA

Droga i jej składowe - niejasne definicje w prawie o ruchu drogowym

Skołowani
Data emisji:
2018-02-17 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
40:17 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak audycja skołowani dzisiaj proszę państwa zajmiemy się definiowanie różnych pojęć sprawa ruchu drogowym, ale nie tylko prawa ruchu drogowym pr. bud. różnych rozporządzeń dużo jest przepisów, które regulują jak mamy się zachowywać na na drogach jak mają drogi być projektowane z odpowiemy sobie, a przynajmniej spróbujemy odpowiedzieć na pytanie czy n p. droga dla rowerów ma jezdnia albo czy pobocza też ma jezdnię no bo czasami i odbywa Rozwiń » się tam ruch pojazdów to dlaczego my nie mieć jezdnia morzem może nie ma, a może droga dla rowerów też nie ma jezdni, choć wydawałoby się, że czytając literalnie przepisy to jest nie posiada, kiedy jest jezdnia, kiedy jest droga, kiedy jest chodnik, kiedy jest przejście czy przejście przejście zaś może mieć jezdnia n p . bo jest częścią jezdni, ale co to oznacza w rzeczywistości jak te pojęcia są definiowane inne trochę pokręci się specjalnie specjalnie zachęcam można wpisać się z holowaniem auta to krótka sam z holowaniem auta to krok gazem profil schowanych na Facebooku czy państwa zdaniem przepisy definicje różnych pojęć w sprawie ruchu drogowym są jasne, a może to państwa zbytni interesuje ich po prostu intuicyjnie muszą państwo wiedzieć, że poruszają się po chodniku albo po jezdni albo po drodze dla rowerów zachęcam zachęcam do pisania nie państwa i moim gościem 01 01 . w tej na audycji jest prof. Stanisław Gaca katedra budowy dróg inżynierii Politechnika Krakowska dzień dobry panie profesorze zginął z pani profesorze od razu wyjaśnię, że na ten temat, które teraz będziemy rozmawiać poprosiłem pana mailowo opinię pan napisał na, ale jednak myślę, że dla naszych słuchaczy to zdecydowanie bardziej atrakcyjne będziesz pan profesor sam wytłumaczy, więc na początek panie profesorze czy dla pana dla osoby, która przez lata zajmuje się inżynierią drogową pojęcia w sprawie ruchu drogowym, ale też wprawie budowlanym różnego rodzaju rozporządzeniach to pojęcia są jasne, jeżeli chodzi o o drogi w przypadku budowy dróg one są dosyć jasne, dlatego że ich zadłużenie ma zachęcić tylko w sprawie może, więc dlatego tak jak pan wspomniał też po bo się, by nie strzelił 2 pr. bud. i dokumentach związanych z projektowaniem drugie po poczcie polskiej jest jako część drogi przeznaczona dla ruchu pojazdów, a także w niektórych sytuacjach także tych pierwszych, ale poboczy jednoznacznie określone jako część drogi, która leży obok Kielc nie jest przeznaczona głównie 2 albo do utrzymywania się pojazdów w sytuacjach awaryjnych 2 i niektórych plotek widoku twojego ruchu pieszych rowerzystów także zdrowotnych mają płacić mniejszy problem i linii programowej drugoligowców nigdy nie odprowadzi składki po Bohema jest ich miłość jadą po tej Bobuch sztabowych, ale panie profesorze przecież drogowcy to również uczestnicy ruchu drogowego, więc oni muszą znać te przepisy też inne, czyli prawa ruchu ustawą prawo o ruchu drogowym van Persie wypowiedział może jakoś użytkownik powielamy Mioduski dawno mam prawo jazdy i ja chciałbym jednak podkopał, który był w spowodowaniu wspominał najlepsze takie prawo, które powołała intuicyjnie powinny określać szczególne dla użytkownika, który znajduje się na groby Bobby Charlton ma zbyt mało trochę natrudzić, by analizować grę, jaką część drogi objeżdża on po prostu zachowuje się ma pół sekundy sekundę Szach Mohammad był chwili może skorzystać, by część drogi nie może skorzystać z tej technologii i on może albo odtwarzacz brało, jaki paragraf, który w szranki, jakie definiują dlatego pojechał intuicyjne odbiór przez użytkownika drogi jest najważniejszy i wokal do tej części, jaką poniosła mogę jechać jako rowerzysta pod bokiem, bo tutaj jest niejaki Heniek pobocze oddzielone od pasa ruchu i odjechał nie oddzielone w oznakowaniu tak powinno być w Łodzi od poziomu znakowanie nawet dzisiaj około roku użytkownicy spotykają takich o identycznej konstrukcji nawierzchni jak Patryk patron dla ruchu pojazdów tak tylko oddzielone linią obrony traktowany przez drogowców o piłkę klubową flagą, obok którego mogą korzystać głównie użytkownicy rowerzyści piesi zdarza się sytuacja niczym innym pojazdem zaprzęgowym bawi bardzo małych, czyli sztuka jako użytkownik bawił się po nim kierować każdy ma oznakowaniem ogólnymi pojęciami natomiast by pan w unikaniu takie szczegóły, których droga rowerowa ma je na moją drogą rowerową moja droga w obrębie dróg jest 1 z NATO Obama, bo u notariusza, ale panie profesorze pozwolę sobie przerwać, ponieważ to oczyma jest niczym nie wpływa n p . na określanie pierwszeństwa przy przejazdach rowerowych, więc ja idąc dalej i czytając przepisy not, by nie zawsze to jest to intuicyjne tylko włącznie podejście, bo ma to jak rozumiemy później wpływa na zachowania na drodze jakimi, jakie robimy pod pachą niedostatki w Lombardii prawa ładniejszy, bo definiowania pojęć jak ich na przejazdach rowerowych to właśnie fragmentu lokalnych dyskutować z prawnikiem i rzeczywiście wiele osób wilgotny, gdybyśmy tak znikali w prawo do tego, że są niedookreślone posiada pierwszeństwo przejazdu na piątek dla rowerzystów i intencja była taka, żeby udzielić pierwszeństwa przejazdu rowerzystom na przejazdach dla rowerów no i to tylko rzeczywiście niejednoznaczność tego określenia i oznakowanie w telefonie w momencie, kiedy napotykamy oznakowanie dla kierowców, by ją też ma oznakowanie przejazdu rowerzystów nad małą znakowanie, bo po nie powinien się zastanawiać czy rowerzystach wieża na ten przeja w tego poniosą chodnika jest ich, bo przecież obok biorę kierowcy i Stępniak, którego informują o przyjęcie, na którym odpady ich zachowania są określone, w których jak pan z Platformy podkreślał, że użytkownik drogi mamy jego pierwszą znaną informacją jest oznakowanie na odbiór informacji MPK po, których oznakowanie, a drugiemu ja wiem, że wtedy prawnicy się włączają w sytuacji konfliktowej śledczych Szombierki rzeczywiście była jezdnia nie jest jak jechał, ale nie pomógł polimer owe użytkownika drogi właśnie staram się tą drogą przejścia wilkom przejścia oznakowane matka 3 i lepsze dla rowerzystów chyba znak GN 6 turbo o sylwetkę pierwszego ataku na przejściu w Trypolisie panował, a nawet pokrycie kilometra dzwonek, bo takie czerwonego zielonego niewidzialne ściany olbrzymich niebieskie n p . gdy maluch je lubi się obawiali się w pokoju, który w magię, bo odpadki pokazuje przejście dla pieszych, a chłopak rzucił się już po zgodnie z odpadami narkotyk o pakowano w Chinach Michniewicza ale gdyby ktoś wymyślił, że nie będzie osób na przejściu tylko iglaki albo inne elementy zwrócić uwagę bardziej kierowców po tak szybko dla mnie podstawową informacją jest jednak Romowie, o ile wydawał się prawnika umowa przychodzimy tutaj się i podobnych jak malować na przejściu dla pieszych jest inna sprawa, ale wracamy do tego ma być objąłem powinna być definicja, bo on miał pan przejść obojętnie wyznacza się na ile tak i rzeczywiście tak, by jak mamy taką wystawę lub w obrębie tych spra w lub niemal nie ma się ich od wody powinna być malowana tuż po takie szczegóły myślę, że punkt jak kierowców naprawdę im prościej tym lepiej uprościć my o rozwiązaniach najmniej skomplikowane szczęście i prawnych niejednoznaczne pobytu wiemy, bo jako użytkownik dróg roboty w Chinach do analizy prawne na to liczyła omawiać jak w przypadku ich odcięta od drogich bierną jeszcze nie wiedzą OMV znakowaniu budzi, ale widzi pan profesor n p . jeżeli już chodzimy szerzej chociażby przy edukacji to pytanie jak instruktorzy nauki jazdy mają tłumaczyć te wszystkie pojęcia, kiedy one są często niejasne bądź dająca pole do interpretacji nie zgadzam się z panem, bo niekiedy takich luźnych rozmowach, bo tak nie jestem prawnikiem roboczego NATO powinno odmową ich nie chcą zajmować stanowisk robotniczych votum, ale zgadzam się, że nie chcę wiele innych pojęć, których niespójności między różnymi przepisami to jest najgorsze pełnienie powinności, jakie występują między różnymi przepisami bo, ale droga do tego prowadzi poprzez identyfikację tej niespójności w usuwaniu Warszawa również, że wiele aktów prawnych o tym, mowy o Nowy Targ umownie na tak dużą bezwładność i ułomności nazwany wraz z wodnych w tym sensie, że wiemy z lubością, by poprawić należy im się w czasie Obamy konsultacje ją uwiódł opóźnieniom w ich to może trwać rok i dłużej także wielokrotnego podzielam pogląd w herbie autor hitu słuchał Lublin gościł u osób lub zachodnią byliśmy gorsi od jego pogląd, że lepiej usuwać te nieścisłości niż brnąć w UB do zdefiniowania to prawda szukania interpretacji, bo pół etatu oraz konta już tak naprawdę pokoju w najlepszym panie profesorze była bardzo dziękuję za rozmowę wiem, że czas goni seminarium Różana z na Politechnice czekają prof. Stanisław Gaca katedra budowy dróg inżynierii ruchu Politechniki krakowskiej bardzo dziękuję za rozmowę gen profesor wspominał o prawniczym patrzeniu na sprawę i właśnie prawników po dziewiątej 20 zapytamy, ale najpierw w skrócie informacji Radia TOK FM druga część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem za mną w studiu teraz zapowiadani prawnicy, którzy będą rozstrzygać różne nieścisłości i różne zawirowania prawa no o ruchu drogowym Wojciechowi oraz Sławomir strzelecki jest panowie obydwaj są w portalu ze strony droga legalna jazda grup kapel, ale jak najbardziej mecenasi dzień dobry panowie Winobranie nowy panowie sporo tych interpretacjach widzieliśmy prawo musi być jasne do tego jesteśmy zgodni, ale czy jest prawo ruchu drogowym i 3 dla panów nie tylko jako prawników, ale i tych osób, które mówią, że zawsze wszyscy się przemieszczamy niezależnie od tego o czym i jak to jesteśmy uczestnikami ruchu drogowego czy dla panów te definicje, które wynikają z prawa ruchu drogowym drogi jezdni drogi dla rowerów przejazdów rowerowych dla rowerzystów przejść dla pieszych i t d . i t d . są w pełni jasne zrozumiałe i nic panowie jadąc na rowerze i idąc jadąc samochodem nie mieli wątpliwości, jakie mam się tu zachować może powiem w ten sposób psy z mali na to, że wykonujemy zawody i wykonujemy może nam jest prościej pewne rzeczy wyinterpretować natomiast biorąc pod uwagę, że z przepisami zapoznaje się osoba, która codziennie ma styczność z interpretacją przepisów trzeba wskazać, że te definicje wskazane, w czym w ustawie prawo ruchu drogowym w ustawie o drogach publicznych pozostawiają pewne wątpliwości to dobrze dla Asseco prawników oczywiście 1 można powiedzieć nasz chleb powszedni, gdyby nie te wątpliwości w 2 to prawnicy nie byliby potrzebni natomiast z punktu widzenia tego przysłowiowego Kowalskiego rzeczywiście zapoznanie się chociażby ze słownikiem pojęć z Tychy Jar guzowi sam początek prawo o ruchu drogowym, o czym już odechciewa naprawdę mówimy o definicji drogi definicji jest nim mówimy o definicję drogi dla rowerów jak przy czym, jeżeli się przyjrzymy tym przepisom to nagle widzimy, że mamy długą drogę dla rowerów mamy pas ruchu dla rowerów i de facto osoba, która nie ma styczności z prawem nie ma wiedzy specjalistycznej z zakresu pr. bud. n p . gdy ciężko będzie i ustalić co w roku mniemaniu ustawodawcy należy uznać za pas ruchu dla rowerów, gdzie on się ma znajdować to będzie droga dla rowerów czy ta droga dla rowerów to jest osobna niezależna droga co to jest darowana odseparowana czy jest to element składowy drogi jako takiej, czyli drogi do wydała poruszających się wszystkich pojazdów man w torach z 2 z drugiej strony przepisy wszelkie nakładają na nas obowiązek uznania przepisów o ekonomię poznać skoro ich nie rozumiemy możemy przeczytać idylla z jak teraz mam naprawdę dużo do dołu do rozmawiania z osobą, która przygotowuje się do kursu na prawo jazdy i właśnie siła to prawo ruchu drogowym i poległa właśnie na tych pierwszych artykułach co to jest ta droga, dlaczego ona jest taka, dlaczego czasami jest oddzielona od innych dróg co ma jezdni tak dalej i t d . ale pytanie najważniejsze, od którego nie teraz zaczniemy czy droga dla rowerów ma jezdnię w oczy to na powolne żarna z pytaniem o, opowiadając rzeczy tutaj zachodzimy za tą kwestią jest praktyczna i erotyczna, ponieważ decyzja rajdu prawdą, ale jednak innym posługują się ściśle definiuje ją zawarto umowę w ustawie prawo w drogowym jak najbardziej można uznać, że droga dla rowerów posiada jest nie też mogę to się w Danii bardzo wyraźna tutaj stalowe jak wiemy droga dla rowerów to jest droga lub jej część dokłada drugą lub są wyznaczone do rynku notebooków rowerów oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi droga do rowerów jest oddzielona od innych dróg i bieżni Tysona drugi konstrukcyjnie lub za pomocą urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego z natomiast jezdnia definicja jest nim mówić co jest to część drogi przeznaczoną do ruchu pojazdów rower jak wiadomo wyjazdami za najbardziej rock w związku z tym tutaj w tym na prospekcie żadnej wątpliwości nie powinniśmy mieć prawda natomiast tutaj jest właśnie dochodzą do tego co mój kolega chce pan Wojciech wspomniał problem z sprowadzać się następujące rzeczy, że zasadniczo mamy prowadzącą pojęcia przez dużą ustawę o 3 i tutaj mamy w ustawie prawo drogowe mamy pojęcie blok droga dla rowerów w tym mamy pas ruchu dla rowerów dodatkowo w ustawie o drodze publicznej mamy droga rowerowa noc zasadniczą i niezłomność niespójne dopadniemy podobno są pojęcia prawdy, ale praktycznie każda definicja inaczej określa do morza mówił o możliwość użytkowania takie drogi, gdyż jest dola, że wprawie budowlanym jest pojęcie ścieżki rowerowej, która da się z drogą las we mnie właśnie dokładnie ścieżka rowerowa prawda i faktycznie tutaj ilość tych sformułowań może wprowadzać na pewno wprowadzone duże tutaj wątpliwości nie tylko samych kierowców, ale nikt też pan się, że jako prawnik też ma czasami wątpliwości czy mam do czynienia z drogą dla rowerów czy mogę się drogą rowerową ma do czynienia z pasem rowerowym, ale teraz próbuje UE ułatwić, bo jednak z punktu widzenia użytkownika dróg on ma się poruszać zgodnie z przepisami prawa ruchu drogowym ani pr. bud . czy też prawa o drogach publicznych, bo to jest bardziej dla tych specjalistów Toyota przedłuży ona określają w jaki sposób ma być ta infrastruktura zaprojektowana jak ma być wybudowana, a to jak pan się poruszać się to mamy prawo o ruchu drogowym, chyba że źle rozumuję MON mogą panowie radni zmienią najbardziej istotna, więc myślę, że dobrze, by było z punktu widzenia użytkownika dróg skupić się jednak na przepisach wynikający z prawa o ruchu drogowym AIDS malarii audycji o ruchu jesteśmy wraz, więc droga dla rowerów tak jak już powiedzieliśmy to jest droga lub jej część przeznaczona dla ruchu rowerzystów oddzielona odseparowana od innej drogi bądź jezdni, bo o ich 2 z nich tej samej drogi, więc to mamy jasność, że droga dla rowerów jako taka czytając literalnie z przepisów ma jest nie domaga się zgadzam odparł tak tak mała i ma jezdnie mnie oka i dobra to druga rzecz, którą chciałbym, żebyśmy wyjaśnili najprościej jak się da później przejdziemy do niuansowania takiego głębszego czy poboczem również ma jezdni bądź jest jezdnią pana zdaniem UE, jeżeli przyjmiemy popatrzymy radość emocje są prawa o ruchu drogowym poborze VAT poboczu uznajemy część drogi przyległą do jezdni on, która może być przeznaczona do ruchu pieszych lub niektórych pojazdów taka definicja sugerowałaby, że pobocze nie ma z tym, że skoro jest to element do niej tylko właśnie przyległy natomiast należy się odnieść do organizacji samej jezdni w krajach w tym zakresie, jeżeli ustawa prawo ruchu drogowym, mówi że jezdnia jest częścią drogi przeznaczoną do ruchu pojazdów, a z definicji pobocza również mamy informację, że jest ono przeznaczone do poruszania się niektórych pojazdów to interpretacja już tutaj połączeniu z umorzenia tych zjawisk z daje asumpt do założenia, że również pobocza na posiada jest czasami czasami czasami, gdy to już z dna co należne od złych ocen sytuacji na drodze czy też no właśnie z praktycznego punktu widzenia rdzenia czasami użytkownicy dróg kierowcy rowerzyści mogą uważać, że jest to jezdnia jak najbardziej mogliby, a pana z panów zdaniem to to jest dobrze, że możemy się myśleć, że czasami coś jest czymś, a czasami nie jest czymś co z punktu widzenia prawnika do nich praktycznego z punktu widzenia rady widzenia praktycznego nie mam te przepisy powinny być jasne tutaj celną uwagę i trawka założenie przyjął pan profesor na początku audycji na użytkownikach dróg czy to kierowca samochodu czy to pierwsze 3 to kierowca rowerzysta nie ma czasu w tej dynamicznej sytuacji, jakim jest, gdy ruch drogowy na zastanawianie się nad definicją i zastosowaniem tej definicji wżyciu codziennym przedtem przepis powinien być na tyle jasne, że nie powinien wymagać głębszej interpretacji tu jest dobrym kierunku ego, który zasłynął pan poseł powinien być intuicyjny niestety z punktu widzenia naszego z naszego doświadczenia no i rzadko kiedy zaś, że te przepisy nie tylko w sprawie ruchu drogowym są modele przejrzyste jasne intuicyjne i nie wymagają interpretacji co jest też są wynikiem złożoności no i sytuacji codziennych wizyt ustawodawca też nie jest w stanie przewidzieć wszystkich sytuacji na drodze natomiast powoływać na tę definicję pory mówiliśmy do tej pory wydają się one jednak trochę nazbyt skomplikowane i na pewno nie nie ułatwiają osobie, która chciałaby poruszać się po drogach zgodnie z literą prawa wynikającemu z Wisłą, a tak muszę oczywiście no to nie ułatwiają tego zdecydowanie w myśl, żeby dobrze, by było, gdyby osoby odpowiedzialne za napisanie prawa ruchu drogowym, które meloman musi być z dalszych zgodne z inną nadrzędnym takim aktem, jakim jest konwencja wiedeńska pod pisana jesteśmy jak najbardziej członkiem tej konwencji, a nie do końca z niektórych jest w miejscach zgodna z z przepisami konwencji może powinien wydać jakąś taki załącznik w wielką analiza tych przepisów, o co temu ustawodawcy chodziło w niektórych w niektórych kwestiach to nie tylko, jeżeli chodzi o jezdni drogi dla rowerów w no ale porozmawiajmy z co wynika z tego, że my ustalimy sobie pewne definicje, które będą jasno i n p. wracając do drogi dla rowerów kwestię pierwszeństwa przed przejazdami na rowerowym skoro już z rynny i jesteśmy zgodni co do tego, że droga dla rowerów ma jezdnię to w pewnym momencie jest to przecinanie się dróg w postaci przejazdów dla rowerów, które muszą być oznaczone musi być linia 1 1, jeżeli dobrze pamiętam taka przerywana na jezdni, która oznacza właśnie, że to jest na jezdni część, czyli przejazd dla rowerzystów na nie no właśnie pierwszeństwo dla pieszych czy, jeżeli jak mniemam droga dla rowerów z inną drogą, która ma jest nie tworzy skrzyżowania, a jeżeli decydujemy, że zażywanie ich zadaniem jest na to przecinanie się dróg, które posiadają jezdnią Toma skrzyżowanie to jak ustalać pierwszeństwo na tym, bo to też myślę, że wielu osobom przyprawia dreszczyk emocji na 4 unoszą się do pana właśnie kwestii następstwa kwestii, ale tak tutaj wszystkim trzeba zauważyć, że faktycznie mamy przy MEN takie skrzyżowanie tak dużym uproszczeniu przemyski skrzyżowanie drogi publiczne prawda tutaj z drogą dla rowerów na drogę dla rowerów też droga publiczna to uda mu dotąd po stronie prawdy, czyli droga daleka droga dla ruchu takiego ogólnego umownego za zjazdem gwarantem przyjąć może właśnie sami tutaj nie wiemy jak to do końca ładnie ustawodawcy niestety na nie pomaga w tym przypadku i tak go za taki przykład, podając w takich sytuacjach jest właśnie wyznaczony pas dla ruchu rowerów dla sił w tej sytuacji jest zasadę przyjęto, że pojazd się tutaj samochód samochód dokładnie samolotem do rządu takiego pasa musi zachować należytą ostrożność do gustu racji widzi widzi, żegnając się do rozwoju oraz montaż i dokładnie tak oboje uczestnicy ruchu, tracąc taką muszą ostrożność zachować, gdy widzi wyrażającym rower to musi ustąpić pierwszeństwa jest taka zasada, że względu należy tutaj jak najbardziej takim pojazd rower ma w tym przypadku pierwszeństwo na razie jest dla rowerów duża nie da jak się znajduje rajdów dopłat musi być drogo oznaczony teraz kwestia sporna takową, bo do tego myślę, że nie mamy wątpliwości, jeżeli rowerzysta jest na przejeździe to ma pierwszeństwo oraz pośrednio z przepisami musi się cofnąć, jeżeli na bardzo możliwe jest może zresztą podobnie jest, jeżeli jest w samochód wjedzie na tarczy skrzyżowania nie będzie rzutować, jeżeli ktoś będzie Nadieżda z tej drogi uprzywilejowany pojedzie dalej z i kwestia o jednak rozchodzi się w momencie, kiedy rowerzysta może wjechać na ten przejazd dla rowerów z drogi rowerowej tutaj jest cel i trochę wątpliwości, bo jak wiemy takie zasady określające pierwszeństwo regulują również znaki, o których pan profesor mówił, a nie zawsze nie zawsze ślad drogi dla rowerów są odpowiednio oznakowane problem może pojawić się w tym momencie, jeżeli przyjmujemy, że zarówno nasza droga dla rowerów jak ta droga, którą poruszają się samochody przecina się i tworzy skrzyżowanie to rzeczywiście przepisy mówiące o pierwszeństwie rowerzysty dotyczy rowerzysty znajdującego się na przejeździe to akt natomiast wątpliwości nasze pojawił się w momencie, kiedy ten rowerzysta dopiero do tego przejazdu się zbliża, jeżeli traktujemy te drogi jako skrzyżowanie i drogi równorzędne pod tym względem, że przychodzimy na ogólne zasady poruszania się prawda przeliczyli zasada prawej ręki, jeżeli ten rowerzysta jest po prawej stronie tego kierowcy w mojej ocenie zakładając, że jest to skrzyżowanie dróg równorzędnych tym, bo mają obie jezdnie przyjmujemy, że samochód powinien ustąpić pierwszeństwa temu rowerzyści nie tylko w przypadku, kiedy on się znajduje już na przejeździe, ale jeżeli jest po jego prawej stronie do tego przejazdu się zbliża natomiast to natomiast pod klucz informacji, bo już nadchodzi czas panowie mecenasi rodzin mawia my o tym od tych niuansach wynikających z definiowania Wojciech hab Sławomir strzelecki wracam po skrócie po skuciu informacji w tym trzecia część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną w studiu dalej Sławomir strzelecki Wojciechowi prawnicy z portalu z bloga legalna jazda ogródka PL można wejść tam ciekawe artykuły chociażby, jeżeli chodzi o zatrzymywaniu prawa jazdy można poczytać, ale my rozmawiamy o czymś innym mianowicie o definiowaniu pojęć sprawa ruchu drogowym i co to definiowanie znaczy, jeżeli uznamy, że coś jest jezdnią albo nie jest jezdnią przyjęliśmy z poprzednich części, że droga dla rowerów ma lub jest jezdnią jak najbardziej pomocy czasami też może być jezdnią bądź ma jezdnię w zgodzie z literą prawa mnie teraz pan Wojciech hop na końcu poprzedniej części mówił o przejazdach dla rowerzystów i o kwestie określającej, kiedy rowerzysta zgodnie z przepisami może, więc stać na przejazd rowerowy, bo już jak się znajdzie na przejeździe rowerowym to ma pierwszeństwo, ale nie zawsze ma pierwszeństwo przed tym przejazdem dla rowerzystów doszliśmy do wniosku o przynajmniej ja dochodzę do wniosku, że jeżeli mówimy o jezdniach zarówno na drodze rowerowej Jagi na drodze, którą poruszają się samochody i są to by drogi dla siebie równorzędne bez określenia przeznaczenia i pierwszeństwa na tych drogach to ogólne zasady stosujemy wtedy zasada tzw. prawej ręki ten rowerzysta nadjeżdżający z prawej strony znajdujące się jeszcze przed przyjazdem również powinien mieć pierwszeństwo rezerwacji przed przed samochodami no i tak ma tylko, skąd ma powiedzieć no niestety problem jest taki, że nic nie interpretuje go z przepisów prawa o ruchu drogowym, dlatego że przepisy mówią tylko o jego sytuacji literalnie mówiąc o jego sytuacji na samym przejeździe natomiast nie wyjaśniają mu z IT co się dzieje przed jedno dlatego trzeba całe prawo ruchu drogowym przeczytać, że jeżeli przyjmiemy już raz na skrzyżowaniach mamy się równorzędnym zachować taki taki sposób, a to jest wyjaśnione w sprawie ruchu drogowym się no to już wiemy rowerzysta wie tylko, jeżeli już część osób rezygnuje z czytania prawa ruchu drogowym w art. 2 tam, gdzie są definiowanie to 5 zlote ma dojść do tego innych przepisów, więc trzeba przedstawić cały przepisy one są niekiedy bardzo trudne sformułowane ten język prawniczy jest kiepski ma w Łapanowie prawnicy możemy jasno z tego wynika, że ten język prawniczy jest taki oficjalny i tak dla specjalistów właśnie dla prawników, którzy przejdą 5 lat studiów później aplikacje powodują, że ileś lat praktyki dopiero można powiedzieć, że coś tam rozumieją, a tym taki zwykły użytkownik ruchu drogowego no to art. 2 koniec dziękuję nie chcę się dalej czy powinna przyjąć taki sposób te z przepisem mógłby mnie to Niemcy Motyką na prawie ruchu drogowym, ale też przykładowo kodeks karny kodeks cywilny prawda zostali Chuck taki zwykły czytelnik wieżę laik faktycznie może być problem z rozumieniem istoty od tej chodziło ustawodawcy co chciał tę osobę została przez formowanie taki sposób przepis powiedzieć o cuda naprawdę chodzi prawda, a czy te doświadczenia wiem, że trudno jest określić sprecyzować wszystkie kwestie czy tak, by całe każdy element naszego życia ciężko za żydowskie elementy z 1 przepisie, który faktycznie się byśmy bardzo prosty sposób używał takiego prostego mieleckiego dla laika języka to faktycznie te akty prawne czy sami byłby aż nadto rozbudowana natomiast, używając takiego języka i później właśnie tutaj mamy tę definicję prawda jest mniej droga dla rowerów on jak chce skonkretyzować w 1 z Słowak dwóch-trzech słowach, aby całą zawartość, które może obejść tylko okolicznościowa wpada w donoszą do kwalifikacji upraw nasiennych paczka z interpretacji przepisów książka mam jedno słowo, które ma różne znaczenia, ale to jest bardzo wygodne z punktu widzenia ustawodawcy Yawal napisał jakiś tam hasła rzuca się obywatele Marc Wei zróbcie coś zacznie się problem to zgłoście się do prawników tak żyć długo do końca się wokół góry Ano o to chodzi, żeby nasze debatują Daszuta doskoczył cie zamiarem ustawodawcy to, żeby te przepisy jak wytypowały wszystkie okoliczności prawda w Bolek jest nam stać się, żeby wygodnie tego nie chce się w ustawie prawda lepiej wygląda mniejszą objętość też mam jedno słowo i kilka znacznie prawda, bo wtedy, aby do tego żadnego znaczenia może on kilka sytuacji życiowych od dziś prawda ich tu też jest pod tym kątem, że mielibyśmy się kartą osoby o sytuacje opisywać to faktycznie doszliśmy do funduszy te akty prawne zajmowałoby, bo kilkaset kilka tysięcy są bardziej doświadczona tego czytać dokładnie tak dokłada, więc faktycznie, jakby to może być niekorzystne dla takiego zabytku czytelnika, że może nie rozumieć tego prawda, ale z drugiej strony to jest o tyle praktyczne, że przez jedno słowo może wyczerpać wszystkie te okoliczności prawda wszystkie sytuacje my w miarę wszystkie sytuacje życiowe prawda jest w tym aspekcie korzystniejsze wątku 6 coś powiedzieć, że nowy zdajemy sobie sprawę bez problemu, jaki jest z interpretacją języka prawniczego lata tak naprawdę tworzenia prawa manna spowodowało to jest mój odbiór nie nie jako prawnika, ale jak go jako zwykłego obywatela przepisy nawet najprostsze przepisy, które z VW są stworzone tak naprawdę nie są zrozumiałe dla zwykłego człowieka dla kogo one są pisane dla prawników dla prawników, gdyż może problem jest to, o czym powiedział Sławomir dynamika naszego życia nie daje możliwości uregulowania opisania także oczywistości w prostym językiem, która objęłaby pewien zbiór założeń do danego tematu w taki sposób, żeby go całkowicie wyczerpany dlatego to tak naprawdę w dużej mierze są wytyczne oczywiście w cudzysłowie mówiąc w tyle, na podstawie których dopiero możemy interpretować stąd też pojęcia zawarte w ustawach mu często są później precyzowane czy rozporządzeń rozporządzenia urządzenie rozpozna właśnie w te rozporządzenia często są tworzone w na kanwie danego danego przypadku udane dla Mai danej sprawy, która dopiero, kiedy się wydarzyła dodała DEK dała jakiś punkt do rozważań, że jednak w tym aspekcie dany przepis nie jest do końca precyzyjne inni nie odpowiada na wszystkie ważne z punktu widzenia odbiorcy przepisu kwestia stąd też to niestety ten język prawniczy wydaje się, że obecnie jest niezbędny błędem jest inna natomiast założenie, które jest uczony już na pierwszym roku tak naprawdę studiów prawniczych nieznajomość prawa szkodzi tak mamy założenie, że każdy każdy obywatel zna całe prawo, którego obowiązuje no i jest to założenie z góry nieprawdziwe, jeżeli dochodzimy do wniosku, że jednak ten język prawniczy jest specyficzne i rodzi problemy interpretacyjne nawet wśród letników wśród profesorów teoretyków prawa ustala co najgorsze to ciężko jest w tym momencie uznać, że zwykły odbiorca jest w stanie sam z siebie prawidłowo zinterpretował się normę prawną i się do niej zastosować no dobrze, ale to jednak powoduje pewne wątpliwości prawne problemy chociażby to, o czym wspomniałem w pierwszej części przy rozmowie z panem profesorem, że jak osoby odpowiedzialne od internauty za interpretowanie prawa chociażby nie dla zacznijmy od początku nauczyciele, którzy uczą najmłodszych jak zachowywać na drodze później instruktorzy nauki jazdy później egzaminatorzy, którzy muszą egzaminować, jeżeli każdy z nas ma po kroku swoją interpretację różnych przepisów chociażby definiowania czym jest jezdnia czy droga dla rowerów na jezdni czy przez to jest skrzyżowanie i t d . i t d. każdy ma inne to każdy inaczej tę wiedzę przekazuje i każdy inaczej jest nauczany i w tym momencie mamy duży problem z naczyń tutaj właśnie on nie jest taka sytuacja, że wg mnie tutaj każdego adepta przyszłego kierowcę ruchu drogowego przyszłego powinien być zasadniczo wyszkolony z podstawowych zasad w podstawowym głównych reguł, jakie rządzą na ulica na drugą ach, w ruchu drogowym, ale one właśnie opisuje prawo ruchu drogowym należy jest jak powiedzieliśmy napisane językiem prawniczym nie do końca zrozumiałe dla zwykłego uczestnika ruchu drogowym reklam też inna sprawa, że ustawodawstwa, tworząc taki przepis powinien prawdę robi to bardzo, że ten akt wiem niektóre ustawy są prowadzone bardzo szybko sami nie przekona mnie przy Wiślanym prawda skład jest inna kwestia natomiast uważam, że te przepisy faktycznie mogłyby troszeczkę bardziej uproszczone bardziej zrozumiałe szczególnie podatni na te przepisy ruchu drogowego dotyczą kierowców prawda nie tylko 2 klasy pięściarzy zasadniczo tak odnosimy się do KRUS ma trwać zrobisz rowerzyści prawda to też jest ciekawy myślę, że wynika z przepisów, że właśnie uogólnia pan, że te przepisy to jednak dla kierowców, a to nie znaczy tutaj u nas ogólnie przyjęte prawdy lub miała siedzieć przy może zasadniczo no to właśnie loftu prawda jest taki ma stać to on mnie z wymianą myśli natomiast panoszą się do tych kwestii, że oprócz oczywiście wiadomo, że każdy kierowca powinien znać przepisy ruchu drogowym też jest jako przestronne przy blasku tymi przepisami jest egzaminowany gra w jakiś egzamin tak na prawo jazdy z życia część teoretyczną wiedzę praktyczną, więc zasadniczo przyjmiemy założenie, że powinien znać wraz z faktycznie, jeżeli ktoś często spotykane rząd Kopacz dziesiąta mu blisko uprawnia do kierowania pojazdami po 1 0 latach praktycznie mało, który tych przepisów pamięta oprócz tego, że wciąż zmieniają niektóre przepisy faktycznie, gdyż jak, bo tutaj sytuacja w 20 08 roku jest tutaj zmiana indeksu z sytuacji prawnej na drogach rowerzystów to faktycznie żyje osoba, która zdawała przed tymi zmianami prawa jazdy na opóźnienie momentu słyszała tego albo tutaj jest niezrozumiała się z przepisami weto faktycznie mogłem wiedzieć taka zmiana zaszła idą może nie wjedzie rowerzysta takiej sytuacji ma pierwszeństwo prawda, bo mało tego jak ja dalej sama się tego, że nawet, jeżeli ta osoba jest świadoma, że przepisy co jakiś czas się zmienia mi powiedzmy raz na 2 lata przejrzy sobie tą ustawę prawo ruchu drogowym już znajdzie te zmiany było, żeby przeżyć prawda musi przeżyć, ale musi rozumieć to co ten człowiek ustawodawca no bo ustawodawcy no to ludzie co 1 człowiek napisał do drugiego człowieka, jakie ma to rozumieć, bo jeżeli jezdnia to jest część drogi, a droga dla rowerów to część drogi NATO mamy 2 części, więc one nie mogą być na chłopski rozum tzw . na logikę spójna, a jednak okazuje się, że mogą, że droga dla rowerów również jest jezdnią północną i wracamy do chyba aspektu, który poruszony pociąg też pan profesor z ulicy inność intuicyjność i z 1 strony interpretacja intuicyjna właśnie na ten tzw. chłopski rozum zwykłego użytkownika drogi, który bardzo bym powiedział, że jednak w naszych realiach bazuje nie tyle na wiedzy przekazanej w trakcie kursu na prawo jazdy, że mówi mokro są, ale ma doświadczenie zdobywane przez lata prowadzenia samochodu i z drugiej strony no i same przepisy, które dają raczej pole do manewru prawnikom w sytuacjach już pewnych konfliktowych, gdzie rzeczywiście różne rozumienie pojęcia jezdnia, a pomimo naszego założenia, ale o tym, że również droga rowerowa my jezdnię należy wskazać, że znajdziemy grupę ludzi również prawników, która powie, że to, że nie inaczej interpretują przepisy i kategorycznie nie nie można mówić jest w tym przypadku to jest właśnie ten, kto jest on problemu by pobyć nadaje się dziwimy, że ludzie nie znają przepisów niechętnie się z tym, że do nich odnoszą niechętnie czytają przepisy jako takie jak tak właśnie sformułowane w różnych ustawach to na koniec naszej rozmowy zadam panu takie dość myślę kontrowersyjne pytania, a może, skupiając się na tym prawie o ruchu drogowym może to trzeba wyrzucić do śmietnika i na nowo przepisać całą napisać całą ustawę, która będzie ich zgodna z konwencją wiedeńską i ich zatrudnić nawet lingwistów, którzy powiedzą, że ma być to napisane wprost w jaki sposób prosty, żeby nie było wątpliwości zamknąć grupa ludzi niekoniecznie z Polski, ale bez specjalistów z różnych krajów, którzy sobie w jaki sposób inaczej poradzili, gdzie te przepisy są bardziej zrozumiale napisane i niech oni od nowa napiszą to ustawa myślę, że jeżeli idziemy kierunkiem Neo, który umiera zaczęliśmy naszą rozmowę czy nikt tak naprawdę powodem do naszej rozmowy była sytuacja rowerzystów to tak, ale klub ma okres powiedzmy sobie rząd tamte te nasze drogi, jeżeli chodzi o rowerzystów jest świeża sprawa ta ilość dróg rowerowych stricte dróg rowerowych dopiero w ostatni w latach w znacząco wzrasta, więc jeżeli weźmiemy pod uwagę, że ustawa prawo o ruchu drogowym powstała w dziewięćdziesiątym siódmym roku tak przez lata oczywiście była nowelizowana natomiast mnie nie ukrywam, że nowelizacja od często jednak bardziej wprowadza chaos jeżeli, jeżeli nie jest przemyślana ich wpły w na pojedyncze o niektórych przepisów wolno biorąc pod uwagę z dynamikę i też zmiany w świecie, jeżeli chodzi o rozwój tych analogicznych tak, jeżeli chodzi o właśnie pojawienie się tych dróg dla rowerów warto byłoby zmienić ustawę kompleksowo całkowicie lub, korzystając z doświadczeń takich państw które, które już ten problem mają przepracowane państwowymi, że 1 zdaniem zgadza się pan kolegom, że powinni może warto by było pomyśleć o tym, żeby od nowa napisać nową drogą, ale dosłownie z 1 zdaniem dokładnie jak najbardziej warto zmienić tylko mnie ja tu można na koniec rzymskie 1, gdybyśmy faktycznie dom ma taką nową ustawę sporządzili istnieje obawa, że ciężko będzie wszystkie okoliczności zawiesza, więc obawiam się, że to faktycznie może jest cel bardzo słuszny, ale biznes nie może się jak zawsze, a poza tym z okazji trzeba było zmienić rozporządzenie tak dalej, chociaż niejasności nie tylko wśród rowerzystów, ale i przejść dla pieszych, kiedy pieszy jest wchodząc na przejście dla pieszych na praw n p. ale już tego nie wyjaśnimy bardzo bardzo serdecznie panu dziękuję Wojciechowi Sławomir Maciejewski z Grajewa z kilku państ w panowie mecenasi legalna jazda zachęcam do do odwiedzenia ja dziękuję bardzo za kilka minut informuje radio TOK FM po nim dr Dorota Sumińska wierzę w zwierzę kłania się Nisko Krzysztof Woźniak w tym Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA