REKLAMA

Projekt "Rozmawiajmy o uchodźcach" / Ustawa o IPN: co czeka nagrania świadków historii?

Twój Problem - Moja Sprawa
Data emisji:
2018-02-17 13:20
Czas trwania:
29:01 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
swój problem mój sprawa w Anna Gmiter Zabłocka dzień dobry witam państwa kłania się niską ani na początek temat z maila od państwa kluby dobrej rozmowy, czyli szkoła i miejsce do rozmów na trudne często problematyczne tematem w tym również do rozmów o migracjach i uchodźcach swój problem moja sprawa w 2 panie są moimi gośćmi studio w Warszawie pani Julia Chodorowska oraz pani Elżbieta Krawczyk z centrum edukacji Obywatelskiej dzień dobry dzień dobry państwu China Brand Rozwiń » obie panie były już moimi gośćmi kilka miesięcy temu wtedy rozmawiałyśmy o kursie bezpłatnym kursie, który jest organizowany przez centrum edukacji Obywatelskiej rozmawia na uchodźcach w tej chwili naruszać panie i niebawem kończy się rekrutacja do takiego nowego projektu, który nazywa się klub dobrej rozmowy, choć oczywiście rozmowy związane z tematyką migracji czy uchodźców w dobrej rozmowy klub dobrej rozmowy dla kogo UE i dobrej czyli, jakiej to za od tego może zacznijmy to jest tylko kontynuacja projektu, o które realizujemy już od początku 20 1 6 roku i tym razem w tej edycji chcemy wspierać się nauczycieli nauczycielskich w tworzeniu z młodzieżą klubów dobre rozmowy co to takiego te kluby echem to jest taka inicjatywa, która została stworzona po torze, by dzięki nauczycielom wdawać się młodzieży oddawać głos i tworzyć przestrzeń do rozmowy właśnie na temat sytuacji uchodźców, ale też tak się żyć w ogóle o współczesnych migracjach na świecie i też się ze znakiem naszego doświadczenia, bo te kluby do rozmowy były pilotażowa one w poprzednim semestrze wiemy, że ten klub to też taka przestrzeń, by młodzi ludzie uczyli się formułowania opinii argumentowania swojego stanowiska poszukiwania informacji w oparciu o jakieś tajne źródła właśnie w tej tematyce migracyjnej wylicza pani z drugiej strony jest też tak trochę, że nauczyciele często wiem to m. in. przedstawiciele organizacji pozarządowych, że nauczyciele często mają problem to znaczy nie są dobrze przygotowani tak mnie inni potrafią niejednokrotnie odpowiedzieć n p . na nienawistne język swoich rozmówców, czyli uczniów tak i bywa tak myślę, że niejednokrotnie, że nie podejmują tej tematyki, chociaż być może bardzo bezczelni, ale nie czują się na tyle konkretne chętniej upoważnienie i dobrze przygotowani, by na ten temat rozmawiać, jakie narzędzia in zajęcia znaczy w jaki sposób będziecie przygotowywać taką rozmowę z dobrą jak wynika z nazwy po prowadzić także nauczyciela nauczyciel ci, którzy biorą udział w naszym projekcie czy w innych projektach, które centrum edukacji Obywatelskiej realizuje z tego obszaru edukacji globalnej bardzo często mówią, że oni chcą obawiają się próbują zachęcać także swoich nauczycieli z kolei szukają takiego wsparcia, żeby nie czuć się osamotniony Emil w swoich szkołach i ta dobra rozmowa to dla nas też takie założenie, że będą odbywały różne punkty widzenia zależy nam na tym, żeby w takich rozmowach i falę organizacji klubów dobrej rozmowy szkołach brali udział wszyscy możliwie wszyscy uczniowie uczennica, a także nauczyciela nauczycielki, pamiętając o tym, że te zasady dobrej rozmowy kierują nas w stronę takiego wysłuchiwania szacunkiem tego co o mają dopowiedzenia inne osoby, więc ten narzędzia, które proponujemy jest w ramach projektu rozmawiajmy o uchodźcach to zarówno różne materiały dydaktyczne merytoryczne scenariusze zajęć takie praktyczne wskazówki my mamy 1 0 zasad dobrej rozmowy, które depeszy pozwalają trochę osadzić się bardziej w tym kontekście dobrego rozmawiania, ale też 3 kursy internetowe i poprzednia edycja była skierowana do nauczycieli nauczyciele także, by przekazać jak najwięcej różnych informacji przygotować merytorycznie nauczycieli nauczycielki do poruszania tej tematyki migracyjnej, a w tej edycji chcemy skupić się na przeprowadzeniu nauczyciela nauczycielki przez kolejne etapy tworzenia klubu dobre rozmowy w szkole tej informacji takiej, którą przeczytałam na temat klubu jest podkreślone i to myślę jest ważna z punktu widzenia również nauczycieli leżała tak naprawdę chodzi o rozmowę z młodzieżą na temat ceny n p. sytuacji uchodźców czy szerzej na temat migracji niezależnie od poglądów to jest takie wyzwanie, z którym się mierzymy nazywamy je elitarność się chcielibyśmy uniknąć takiego poczucia, że ten klub jest dla jakiejś wybranej grupy uczniów uczennic, którzy mają już dziś określone stanowisko określone podejście do tematu mamy świadomość tego i też nauczyciele nauczycielki to potwierdzają, że w bardzo różne sposoby młodzież podchodzi do tego tematu, ale bardzo chce rozmawiać o takich trudnych tematach i szuka przestrzeni do wymiany myśli i nie chcemy tego ograniczać się z są ograniczenia takie naturalne bardzo praktycznej, czyli w momencie, kiedy dochodzi do używania języka mowy nienawiści też mówimy nauczycielom nauczycielkom, że wtedy zdecydowanie należy zareagować i także takie wskazówki jak to robić znajdują się w naszych materiałach natomiast to, żeby te różne punkty widzenia wybrzmiewały daj nam się od bardzo istotnej też, że trochę dlatego te same kluby dobre rozmowy nazywanego punktami widzenia ich też po przednim semestrze wydaliśmy publikację w ramach projektu rozmawiamy o uchodźcach pod tym tytułem KK ten przewodnik, który mówi Elżbieta to jest właśnie adresowany bezpośrednio do do młodzieży jest aż taka pierwsza publikacja spośród grona innych, które są zgromadzone naszej stronie, które są adresowane do nauczycieli ten przewodnikiem Stel dla uczniów uczennice i testy w ta krótka broszura 3 0 parę stron, w której kroków po kroku opisujemy jak założyć taki klub do tej rozmowy czemu miast jak wybrać te tematy do rozmów ciągle patrzą na młodym ludziom takiej taki przewodnik po co taki klub, jaki mamy możemy mieć korzyści ze jego założenia nas też po nie opowiadamy o tym, o czym można rozmawiać jak znaleźć przestrzeń do rozmowy tutaj podpowiadamy właśnie, że można rozmawiać o książce o filmie o sztuce można zorganizować ciekawe spotkanie z zysku człowiekiem, który ma doświadczenie emigracyjne albo w jaki sposób cieniem wycinki prasowe czy memy internetowe mogą być jakość inspiracją do do rozmowy renomy zachęcam do tego właśnie, żeby rozmawiać o migracjach jako takie wyzwania dla współczesnego świata, ale jak w 2 m doświadczenia, że mu, że denne każdy przewodnik w szkołach też służy do tego, żeby rozmawiać na żadne inne jakiś wymagające trudne tematy mówicie panie, że jesteście po tym, pilotażu tak, czyli że przez semestr te kluby działały, jakie macie w tej chwili już doświadczenia co od czego dowiedzieli się nie dowiedział się panie i młodzieży o nauczycielach jakich tematów poszukują i co wiedzą na ten moment dowiedzieliśmy się całkiem sporo z AIDS co prawda te kluby te dobre rozmowy trwały kilka miesięcy w zeszłym semestrze tak jak mówiłam, bo taki element pilotażowo pilotażowy teraz już rozpoczynamy ten kurs, który przygotowuje nauczycieli do prowadzenia klubu dobre rozmowy tak pełną parą nawet śmiałyśmy właśnie okazje rozmawiać z nauczycielami, którzy w przed w poprzednim semestrze utworzyli taki klub do tej rozmowy i też, że była prowadzona ewaluacja przez pracownię badań innowacji społecznych stocznia i regulatorzy spotykali się, że w w szkołach w w 5 6 szkołach, które w szkołach, które się zdecydował otworzyć taki klub na nich mylą to co wychodzi na naprowadzenie z tych z tych wniosków to to, że młodzi lubią rozmawiać i erze bardzo doceniają, że ktoś zapytał ich o zdanie, żeby czują też ten też ten klub to jest kara taka przestrzeń tak jak dziś grupa osób, które ma wspólne zainteresowania idee takie właśnie miejsce, w którym nie mogą się podzielić się, jakimi się na obawami lękami różnymi punktami widzenia też w tych grupach tworzy się, jaki się poruszać takie specjalne relacje między między uczniami uczennicami, które by pozwalają na zachowanie takiej bezpiecznej przestrzeni i nie wybrzmiewają rzeczywiście różne głosy na takich spotkaniach czy wiecie na jakie tematy n p. rozmawiała młodzież na tych grobach dobrej rozmowy jak te dyskusje przebiegały 3 czy były momenty trudne czy zdarzają się momenty trudne i jak nauczyciel nauczyciele sobie z nimi radzili tak mamy zesta w bardzo wielu relacji Łotyszy tak działa kurs internetowy, że nauczyciele nauczycielki dzielą się swoimi refleksjami na Platformie internetowej i otrzymują informację zwrotną od c swoich mentorów mentora czy też osób, które pracują w szkołach i też dzielą się takim swoim doświadczeniami to co wychodziło nam z poprzedniej edycji to taki, że zaskakujące dla samych uczniów uczennic refleksje, że warto potwierdzać różne informacje o tych kilku źródeł Łach to, że nie warto budować opinii na jakiś 1 z informacji zaczerpniętej z internetu my też, że zachęcamy do tego, żeby po każdym spotkaniu klubu młodzież 3 zrobiła sobie takie sprawdzenie w ogóle jakiś rozmawiało czy też bez takiego trochę meta poziomu popatrzyli na to jak rozmowa przebiegała i też to było ciekawe, żeby usłyszeć od nauczycieli nauczycieli lalki jak oni byli zaskoczeni, że młodzież 3 sama tak naprawdę reagował w różnych sytuacjach też młodzież organizowała jakieś wydarzenie podsumowujące, zapraszając c pozostałe osoby ze swojej szkoły, ale też społeczności lokalnej, ale także te trochę wspólnie świętować TR rozmowę, nawet jeżeli były trudne ja też się przy okazji, żeby uczyć się tej rozmowy z szacunkiem, żeby uczyć się słuchania innych poglądów i wysłuchiwania ich w takim sensie, że we dać im wybrzmieć i nie czekać przystępując nagina nogę aż w końcu jacyś wandale mógł mogła powiedzieć ale, żeby dać się tym innym osobom też przestrzeń na lato wysłuchanie i to jest coś co bardzo nauczyciele nauczycielki doceniają i mówią nam, że grupy, które w ogóle ze sobą współpracowały grup, które niszczały w ogóle nic zrobić na lekcjach razem, że nagle zaczynają dostrzegać w sobie ten potencjał i zaczną ze sobą współpracować no właśnie, ale jeszcze zapytam panie czy w tych refleksjach czy relacjach, które panie dostał jeszcze po tym, pilotażu znalazły się jakieś takie wspomnienia informację czy coś co nowa zastępczyni łączy w jaki sposób rzeczywiście spowodowało że, że zaczęliście się zastanawiać nad czymś co co tam się znalazło bardzo często młodzież się porusza tematy związane ze szlamem z muzułmanami z bankami ze światem arabskim muzułmańskim pamiętam, że w zeszłym semestrze była szkoła i dziewczyny, które obejrzały film dziewczynka w trampkach postanowiły, że zrobić taki projekt Uczniowski na temat kobiet histaminy i też się nauczycielka zgłosiła się do nas z UE w tej sprawie razem ze tą grupą udaliśmy się na wycieczkę do meczetu w Warszawie i zorganizowaliśmy spotkanie z imamem, gdzie dziewczyny za dawały wszystkie pytania, jakie grzechy przychodziłem do głowy tych wątków naprawdę pojawia się bardzo dużo im się, że to był taki bardzo ciekawe dla nas przykład tego w jaki sposób też kluby mogą praktycznie działać, a my też zachęcam do tego, żeby kontaktować się z nami, w jakich konkretnych przypadkach konkretnych potrzebach, gdyż staramy się nie odpowiadać i akurat teraz to Wa wycieczka do meczetu, ale może będą inne takie wydarzenia, w których wspólnie będziemy mogli wziąć udział też w pamięci braku drugą grupę szkolną, która analizowała memy internetowe, które są poświęcone sytuacji uchodźcom i właśnie tutaj podczas oglądania przyglądania się tym namowom internetowym młodzież właśnie wyszła z takim wnioskiem, że bardzo ważne jest analiza w ogóle przekazu medialnego właśnie pod kontem wiarygodności też roli, jaką właśnie odgrywają n p . takie mamy internetowe o uchodźcach we właśnie w budowaniu tej opinii publicznej można się zgłaszać do projektu co trzeba zrobić czas nas wysłanie zgłoszenia jest do 2 5 lutego do niedzieli następnej www migracje cala org pl i tam też w zakładce jak dołączyć się można zapoznać się ze szczegółowymi informacjami i wysłać formularz potwierdzający swój cel swój udział i też, że właśnie warto zaznaczyć się w formularzu chęć udziału na szkoleniu stacjonarnym, które odbędzie się 10 marca w Warszawie pani Julia k Borowska i pani Elżbieta Krawczyk centrum edukacji Obywatelskiej były moimi gośćmi dziękuję pięknie to wkład w swój problem moja sprawa Anny Gmiterek Zabłocka witam ponownie w drugiej części programu, a teraz wracam do tematu historii mówionej, czyli nagrywania opowieści ludzi, którzy n p. przeżyli wojnę co dalej z tymi opowieściami biorąc pod uwagę nowelę ustawy o IPN-ie no właśnie o tym nie teraz twój problem moja sprawa Tomasz Czajkowski pracownik ośrodka brama Grodzka teatr NN program 4 mówiono nie wynoszą od kiedy pan nagrywała relacje świadków historii pierwszą relację na grę w 2000 roku, w jakich okolicznościach bowiem, że pana nagrywanie wiąże się m. in. z wyjazdami do Izraela to też się zdarzyło mojej karierze zawodowej, ale jednak główne moje nagrania na czym Polsce może, że ilościowo to atut powstały w Lublinie czy na Lubelszczyźnie czy w ogóle w Polsce normy że, choć początki te pierwsze nagrania sytuacja wygląda w ten sposób, że jako student trzeciego roku politologii naszego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w dziewięćdziesiątym dziewiątym roku przede mną zajęli się o do ośrodka brama Grodzka teatr NN z rektorem Tomasza Pietrasiewicza i realizowałem dałem taki projekt studencki dotyczący nieistniejącej kamienicy przy ulicy krawieckiej 4 1 proc tego projektu robią tutaj w Lublinie kwerendy szuka materiał dotyczący właśnie tej kamienicy ludzie, którzy tam mieszkali na przestrzeni lat dwudziestych trzydziestych i czterdziestych dwudziestego wieku okazało się, że w archiwach jest dosyć dużo dokumentów dotyczących konkretnych osób i ich losów i też sytuację tę kamienicę, która w roku to jest wieś została zburzona to była duża kamienica kiedyś w dziewiętnastym wieku mieściła fabrykę wyrobów tytoniowych należących do rodziny Krasucki ich dosyć taki zamożnej żydowskiej rodziny nawiązałem kontakt z Izraelem z osobami przez znajomych znajomych i okazało się, że właśnie w Izraelu jest przynajmniej 1 osoba, która w tej emisji mieszkał, więc powiedzmy, że to trochę nas coś takiego studenckiego szaleństwa postanowiłem, że skoro tak to pojazd Gizela i spotkam się z tą osobą organizującą w ten sposób, że byłem wolontariuszem w kibucu i dzięki temu mogłem pomóc mieliśmy z tym utrzymanie i tam warunki na miejscu, ale też czas wolny, które mogą poświęcić na rozmowy na nagrania właśnie pierwsze nagrania z ludźmi z Lublina w szczególności z tymi właśnie, którzy mieszkali ci, którzy mogliby powiedzieć coś się trudne tematy kamienic, które ja rozumiem, że pojechał pan wiedząc o 1 osobie nagrał pan ile znaczy pojechałam wiedząc o 1 osób i w zasadzie dla jednostek pecha natomiast wtedy miałem na grane przynajmniej z 6 7 osobami nagrywałem na pewno z przewodniczącym ziomkostwa z panem Aleksandrem się w tym z byłym przewodniczącym jury oko z Dawidem to finiszem z lublinianinem Marianem Misztal innemu z panem właśnie Maszewa songiem i jego żoną Hanną Wasąg pan Moshe WOS -u Wasąg mieszka właśnie w tej kamienicy w latach trzydziestych NHS z 2 3 osobami, ale to były rozmowy dotyczące głównie jednak nie było mowy, by graficznego dotyczące tej kamienicy ewentualnie też, jakby im aspektów takiego życia codziennego Żydów w lubelskim i pamiętam no bo wtedy tata moje pierwsze rozmowy to w ogóle były pierwsze rozmowy w ogóle lakieru robiłem jako tako, jako że jako osoba nagrania w Polsce nie wygrywa wcześniej, kiedy 8 do mieszkania państwa są właśnie zmyślą, że będą rozmawiano też pierwsze spotkanie to było właśnie z panem, bo sądem z panem naszych tamach w siedzibie ziomkostwa i to było takie spotkanie w czego innego niż spodziewał spodziewam się, że właśnie że, że osoba przejeżdżająca z Polski moda, szukając Selby informacji będzie polskim odebrano jako ktoś, kto jest naszym własnym chcę pomóc prawda natomiast ze strony pana zasługa no bo nieufność, dlaczego akurat o tej kamienicy czarek przyjeżdża z Polski i chce rozmawiać chce dopytywać to była kamica też, jakby chciał o tym, powiedzieć to była bardzo specyficzne kamienica, w której mieszkała mieszkało w sumie w latach trzydziestych bardzo dużo biednych ludzi bardzo biednych ludzi także na pewno panu sądowi trudno byłoby o tym, opowiadać, ale dodatkowo jeszcze tutaj jest ten fakt, że żona pana w sądach tutaj już mówimy o latach powojennych ucierpiała w wyniku pogromu kieleckiego to znaczy sytuacja wygląda w ten sposób, że ona jechała pociągiem, ponieważ oboje uratowali się związku Radzieckim w całości w związku Radzieckiego do Polski i przejeżdża przez Kielce i takie też wiele wtedy osób, paląc pochodzenia żydowskiego w Polsce została wyrzucona z pociągu były takie sytuacje że, że te osoby były właśnie w ten sposób zabijane one na szczęście nie została zabita została rzucona ucierpiał w ten sposób, że do końca życia została kaleką to znaczy na 1 nogę chyba nie mogła chodzić potem z tą nogą, by było lepiej w każdym razie utykał, ale została wyrzucona przez Polaków i też chciał podkreślić zostałaby uratowana przez Polaków, bo byli ludzie, którzy Polskę z tego nasypu kolejowego zabrali takiego szpitala ją tam zawieźli ich dostawać inny sposób uratowano właśnie zatrzymajmy się przy tej historii w tym kontekście wiemy, że w tej chwili jest nowa ustawa o IPN-ie ustawa, w której są tak Janinę zapisem czym ma pan z tyłu głowy taką myśl cie ja będę mógł w przyszłości w najbliższej dalszej nagrywać tego typu historie trwoga ludzie będą chcieli o takich historiach opowiadać, bo to jest to jest bardzo trudne pytanie, ponieważ to jest zupełnie nowa sytuacja i tak naprawdę jeszcze, iż nie wiemy jak to będzie natomiast mam nadzieję, że w żadnym razie takiej sytuacji, kiedy ludzie, jakby będą się bali prawda opowiadać znaczy, że chodzi o Żydów, których nagrywałem w Izraelu to da się do takiej sytuacji nie dojdzie oni chętnie w sensie też musiał mu dobrego słowa, jakby użyć może niechętnie może po prostu chcą opowiadać o tych sytuacji w każdą sytuację należy rozpatrywać indywidualnie dawka ta pani kiedyś się z nią zobaczyłem dodał też było dla niej trudne spotykać z Polakiem powiedzmy reprezentujący naród Polski, który wyrządził krzywdę, niemniej jednak spotkał się ze mną wtedy właśnie w Tel Awiwie przyjęła mnie w swoim domu i opowiedziała też to historia znaczy chciałem, aby wysłuchać prawda o szanse, że nie tylko tych krawiecki, ale też jednak posłucham pani Wasąg budujący o tym jak prawie nie zginęło tylu Polaków także, jeżeli chodzi o Żydów wydają się, że jeżeli będą osoby, które tam do nich pojadą, bo niestety ten sposób wygląda, że raczej oni utajnienie nie są w stanie przejechać ze względów zdrowotnych są już w takim wieku, że naprawdę to jest podróż taka męcząca, jeżeli będzie osoba, która do nich pojedzie i będzie chciała i oni Trybunał stanie zdrowotnym będą się dobrze czuli to na pewno dajmy się tak jak teraz bym wszystko myślę, że przyjmą mnie w swoim domu czy gdzieś i opowiedzą mi o swoich przeżyciach, nawet jeżeli byłoby to niemiła dla mnie dla Polaka prawdo wsłuchać się o różnych złych uczynkach właśnie moich rodaków właśnie, a często zdarzały się takich historii do tej pory, których słuchał pan o tego typu rzeczach na pewno były takie opowieści i to też jest właśnie bardzo bardzo trudne skomplikowane, bo czasami w opowieści w relacji 1 osoby są bardzo różne postawy Polaków są postawy ludzi, którzy pomagali, dzięki którym tak naprawdę ci ludzie przeżyli zły, bo złych warunkach czasami nawet bardzo złych i tam ktoś 2 lata mógł n p. w jakimś chlewiku przed bywać bardzo złych warunkach, ale z drugiej strony są też opowieści o ludziach, którzy nie tylko nie pomagali, ale też n p . prawie nie doprowadzi do śmierci tych ludzi teraz, kiedy byłam już kolejny raz 8 grudnia byłem 3 tygodnie w Izraelu w grudniu 20 16 roku wróciłem do Polski przywiózł ze sobą kości nagrania 2 9 takich rozmów do tak na pewno tak naprawdę to są sprawy, że ostatnie dni ostatni świadkowie, którzy są w takim wieku i chcą mogą opowiadać, więc była powieść właśnie w trudno sobie tytuł prawny jest opowieścią, by już od rodziny ocalona ani takiej pani Dziennikowi Ferens turbina to jest historia osoby, która została uratowana, ale z kolei inna osoba z tej rodziny została zamordowana ocalały z obozu w Sobiborze, które wróciła postrzegano go, żeby żeby, że będzie oby dał spokój prawda, żeby nam prostą wrócił, żeby odebrać takich rzeczy nie pieniądze rzeczy od ludzi, którym zostawił to w czasie wojny i już nie uroczy i tak naprawdę nawet nie wiadomo czy ten przepis pochowany został zabity i gdzieś tam właśnie pogrzebane w obrotach turbina także trzeba brać pod uwagę, że są takie właśnie historie często je w ramach 1 opowieści są bardzo różne postawy Polaków Żydów Niemców też bardzo bardzo skomplikowana także my nie wiemy w jaki sposób ta ustawa wpłynie właśnie na, jakby na moją pracę na mam nadzieję, że nie wpłynie w ten sposób, że ludzie będą się nie będą chcieli czy będą ograniczali swoje wspomnienia no taka z drugiej strony pytanie czy nie wpłynie taki sposób, że pan będzie musiał później decydują się na publikację w internecie, bo wasze opowieści są publikowane zastanowić się może coś tu wyciąć czy w ogóle pan dopuszcza pewne nie dopuszczam do derby to byłoby już czasem zupełnie z Monzy z etyką mojego zawodu, żebym coś cenzura uwolnienie od tygodnia nie dopuszcza na pewno do czegoś takiego na pewno ja myślę też tak nie zgodzi powiedzmy, bo pan powiedział, że wrócimy do tego jak to jest z tymi emocjami ludzi przed rozmową w trakcie IPO przyniosły wzrost rozmowy z panią z czystych moich ostatnich rozmów nagranych w 20 17 roku w Izraelu wspaniałą salą Weksler, która w Annie, która urodziła się i mieszkała przez całe życie przed wyjazdem z Polski Międzyrzecu podlaskim przeżyła oby kolejne akcje likwidacyjne Get ta właśnie w tym Międzyrzecz słowo w trakcie ostatniej została złapana oraz razem z kilkoma osobami z po rodzinę no i powierzono z transportem do obozu zagłady Treblince z tego pociągu wyskoczyła razem właśnie z wujkiem bodajże na, toteż jest właśnie takie były niesamowite słuchać słuchać opowieści kogoś, kto po prostu zdecydował się nam na taki czyn wyskoczył i dzięki temu przeżył to właśnie pani przeżyła mieszkałam rok w okolicach Międzyrzeca tam stare wiaty została nagrodzona medalem na czym odznaczona medalem sprawiedliwy wśród narodów świata dzięki tym ludziom ona przeżyła natomiast tak wyczułem w rozmowie czy dopytywałem się właśnie pan stara sala o lub podstawy innych też Polaków i podejrzewam że, gdy mnie pytał się o to kto by to było tych złych, jakby nie mówił to czemu o tym, powiedzieć dla nich ważne ważniejsze było to, że została uratowana natomiast, żeby moja rola polegała na tym, żeby dowiedzieć jak najwięcej jest pytałam i mówili chyba dlatego tylko ta pani powiedziała tych od różnych złych sytuacjach zdarzają się takie sytuacje, że pan ma luzy w oczach tak tak taktach miałem taką właśnie taką sytuację w właśnie w grudniu, kiedy spotkam się wspaniała historia mnie dotyczyła osoby, które została oddana przez rodziców innych rodzin i dała pani bardzo tak spokojnie, jakby już troszeczkę się dystansując, chociaż widać było widziałem jak wyliczyłem w głosie i też patrząc na datę osobowość, że rzucam to przeżywa na opowiedziała jak tuli się rodzice, oddając jedyne dziecko i wiedząc, że oni nie przeżyją tej wojny te osoby te z kosztami w tym momencie, jakie mi się czuł też mam dziecko to była taka sytuacja taka bardzo trudno dla mnie też, kiedy my kończymy nagranie zostawiamy to osoby i nie wiemy co się z nimi dzieje ja miałem taką sytuację to, że grywałem w relacji pani duszy brał i byłemu już 2 × zazwyczaj na takich wyjazdach powiedzmy to jest jedno jedno spotkanie u pani Musze brat byłem drugi raz i mam wrażenie, że jakiś napój zaprzyjaźniliśmy każdy marzy pani musiałby odpowiedziała, że po pierwszej rozmowie z panem mija północ spała i na pewno takie emocje też u tych ludzi innych są no bo to jednak jest nawrót do wspomnień i nawrót do refleksji, dlaczego ja ocalała moce ojca on sam miałem ani mój brat moja siostra ktokolwiek rodzinne i to jest naprawdę trudne, bo to jest ta zagadka, a ja niestety obiektywnie rzecz biorąc, jakby przywołuję te złe emocje, chociaż tak jak podkreślam z drugiej strony te osoby generalnie rzecz biorąc cieszyły się, że jest ktoś dziękował mi nawet no to dla mnie było też takie ważne dziękowałem za to, że przyjechałam i że się z tym spotykam nagrywam i te wspomnienia zabieram ze sobą będą one w Lublinie będą one przemocy stron internetowych dostępne na całym świecie też na koniec i tak pan myśli, bo taka z 1 strony mamy historię mówioną nagraną przez nas przez te lata którą, której możemy wysłuchać na stronach internetowych ośrodka z drugiej strony mamy to co będzie w przyszłości jak pomyślę czy coś bardzo zmieni w ogóle czy wyobraża pan sobie że, że n p . na o cenzurze pan powiedział, że te cenzury pan sobie nie wyobrażamy czy w ogóle wyobraża sobie, że pewnych osób pewnych historii nie będzie pan mógł nagrać, jaka to była strata dla kogo to może jeszcze zanim w badaniu pełnym pani pytanie też chciałbym powiedzieć kilka słów o niebo od drugiej stronie, bo też nagrywam rozmowy z Sony z prawdziwymi ewentualnie z rodzicami to był taki projekt realizowany w 200 0 siódmym 20 0 8 roku, czyli w nędzy świata światła w ciemności też te osoby, które pomagały, które ratowały, aby one mają świadomość jak bardzo to jest skomplikowane, bo czasami były sytuacje takie, że w 1 rodzinie była osoba, która pomagała, a była też osoba, która potencjalnie była zagrożeniem w rodzinie w 1 rodzinie przez jakąś kłótnię przez jakąś złość mogła ta osoba donieść do Niemców czy czy powiedzieć komukolwiek dlatego no, jakby cały czas podkreślamy jak bardzo wszystkie skomplikowane i chciałbym, żeby przede wszystkim były edukacja i to co my tutaj robimy w ramach naszej działalności edukacyjnej halę stoczni szkoły powinny się tym zająć drukować oczywiście media przedstawiać historię i przedstawić jak sobie realia tej sytuacji właśnie w okupowanej Polsce w 30 09. do 30 05 . roku natomiast tutaj jakby jeżeli rozmawiamy o historie wojenne też my mamy świadomość, że te osoby za kilka lat odejdą od września będzie ale jakby też, jakby nie ograniczamy się tylko wyłącznie do historii wojennych nagrywamy też opowieści związane z Lublinem przez mężczyzną w późniejszym okresie PRL-u, ale jednak teraz powinniśmy skoncentrować właśnie na tych ludziach urodzonych w latach trzydziestych pamiętających, które przeżyły właśnie wojna to Lublin czy nowe ścieżki, które mogą powiedzieć, bo to jest wyścig z czasem, więc ścigamy z tym czasami chcemy zagrać, tak więc żeby właśnie czy szkoły, czyli czy jakiś program edukacyjny mogą być realizowane Niemcy dziś zapytać lat, żeby kiedyś już tych prawdziwych i wichura uratowanych nie będzie, żeby były świadectwa, że państwa to był ostatni temat na dziś można do mnie pisać na adres problemy małpa, a to kropkę FM, ale jestem też na Facebooku pod adresem twój problem moja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TWÓJ PROBLEM - MOJA SPRAWA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA