REKLAMA

Jaki trening wytrzyma ciało dziecka? Rozmowa z Ryszardem Szulem

Data emisji:
2018-02-18 18:40
Audycja:
Przy Niedzieli o Sporcie
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
15:55 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

przy niedzieli w sporcie Przemysław Iwańczyk kłania się państwo ponownie zaprasza na kolejną odsłonę dyskusji o szkoleniu dzieci i młodzieży utrzymujemy się w tej tematyce natomiast spójrzmy teraz mi na to z nieco innej strony dość dyskusyjna to będzie kwestia moim państwa gościem jest fizjolog Ryszard Szulc dzień dobry dzień dobry Ryszard SZ spotkaliśmy się wiele razy w tym problemie rozmawialiśmy na temat intensywności jeśli chodzi o uprawianie sportu osób dorosłych, Rozwiń » ale chciałbym, żebyśmy mówili o dzieciach, zwłaszcza w piłce nożnej to ścierają się ze sobą 2 nurty 1 mówi o tym, że dziecko powinno traktować zabawy jako sport jako zabawę w inny mówi o tym, że praca na najwyższej intensywności powinna następować od mojego grzecznym, żeby adoptować organizm do wysiłku na wysokim poziomie i teraz pytanie, gdzie leży prawda trafnie pośrodku prawda tak jak to się leży pośrodku pierwsze pytanie musimy sobie zadać, jaki charakter ma współczesna piłka nożna i tak naprawdę w jakim kierunku przygotowujemy dziecko niezależnie od tego czy dziecko uprawia sport będzie uprawiać sport w przyszłości to powinniśmy zapewnić dziecku odpowiednią dawkę ruchu to jest niezbędne do właściwego rozwoju i psychicznego i również fizycznego dziecka tak, ale też my mówimy o szkoleniu dzieci młodzieży, więc zakładamy z góry, że to są nasze jednostki, które są do tego predestynowane albo ktoś dostrzegł w nich talent i tras nie są to ludzie, którzy uprawiają ruch poprzez piłkę nożną rekreacyjny rekreacyjnie tylko nie próbują uczynić z tego albo spółki jest to dla nich pasja, którą może przekuć się jako zawodową karierę środki środki treningowe intensywność i środków treningowych, jakie powinny zostać użyte w budżecie powinna być bardzo wszechstronna od środków o charakterze tlenowym, a więc intensywność w granicach 3 50 uderzeń na minutę poprzez intensywność wyższą 1 60 1 7 0 i również intensywność maksymalną, dlatego że piłka nożna współczesna piłka nożna to są bardzo często zrywie przyśpieszenia krótkie intensywne raz przegranym spotkaniu z przerwami, czyli do takiego rodzaju wysiłku musimy przygotować organizm dziecka w związku z tym te wysiłki muszą mieć miejsca o każdy intensywności i jest to tylko ważne, żeby wysiłki o najwyższy SN intensywności nie były zbyt długie, żeby nie trwały kilka czy kilkanaście minut, żeby to były przyśpieszenia kilkunastosekundowe maksymalnie pół minuty minutę i tutaj jeszcze chcesz powiedzieć, że dziecina głoszą tak skonstruowane przy ich dziecka jest tak skonstruowana, że dziecko jak nie może po prostu się zatrzymuje i piłka nożna jest takim spotkaniu taką aktywnością, która umożliwia takie zachowanie dziecku czyli, jeżeli wysiłek będzie dla dziecka za intensywny dla jego organizmu, bo dziecko nie będzie miało takiej wydolności takich predyspozycji to on po prostu się zatrzyma i myślę, że ta forma rozwijania wytrzymałości rozwijania umiejętności gry w piłkę nożną w dużych umiejętności kadr w piłkarzom będzie sam raz no dobrze musimy rozdzielić 2 rzeczy, które są ośrodki treningowe i warunki meczowe i warunkach meczowych istotnie trudno zapanować nad dzieckiem albo nim sterować dziecko jeśli ma w sobie ten charakter do sportu od siebie wszystko zostawić serce na na boisko będzie starało się robić jak najlepiej, ale pytanie jakich narzędzi jakich środków może użyć trener, żeby dziecko nie zaszkodzić, a jednocześnie dziecko przygotować do tych wysiłków już w meczowej, ale trenerzy mają dylemat czy posunąć się o krok dalej czy jednak nie wiadomo, że dziecko pod nadzorem osoby dorosłej, którą zawsze traktujemy to autorytet będą pracować inaczej nawet jeśli będzie to katorżnicza praca to dzieci w wieku 11 13 lat ten wysiłek wykonanie nawet kosztem swojego zdrowia pytanie tutaj na co może sobie tereny pozwalać pierwsza sprawa to należy sprawdzić, jaką intensywność wysiłku ma dziecko w trakcie meczu rezerw Rosja odniesienia to jest punkt odniesienia, bo to, że ty mówisz, że to dziecko dać siebie wszystko to my tak naprawdę nie wiemy z odpowiedzialnością dostarczono dało z siebie wszystko, o czym jej miarą tego co dało wszystko to jest czasem skurczów serca w trakcie meczu jak długo w strefie maksymalnej, czyli między 9 0 100 % tętna maksymalnego przebywało dziecko kolejna sprawa to jest to czas to jest moment rozwoju biologicznym dziecka, w którym stosujemy takie wysiłki, o ile przed okresem dojrzewania możemy stosować to w zasadzie bezkarni, bo tak jak i powiedziałem dziecko, jeżeli nie będzie mogło się zatrzymają odmówi wykonywania wysiłku o tyle w okresie dojrzewania chciał zachować daleko posuniętą ostrożność chodzi o to, że narządy wewnętrzne rozwijają się wolniej niż dziecko rośnie, czyli my będziemy widzieć co powiedzieć serce mały może nie nadążyć z mięśniem literek tak tak my będziemy widzieć w lasach będziemy widzieć mocnego chłopaka natomiast w środku jest serce narządy wewnętrzne będą jeszcze małe i tutaj, jeżeli przed laty wujem dziecko, jeżeli będzie tak jak, mówi że pod wpływem dorosłych dziecko zrobi więcej niż może więcej niż niż chce można może doprowadzić do do złego przerostu lewej komory agenta nazwał dokarmiał partii, czyli zmniejszenia od lewej komory rozrostu komory do środka i to już jest to już jest groźne, ale to w okresie dojrzewania wtedy trener powinien zachować daleko idącą ostrożność i bardziej dokładnie obserwować zachowanie dzieci szczególnie w momentach tych intensywnych gier momentach intensywnych ćwiczeń i obserwować jak długo zawodnik się regeneruje po takim wysiłku jak wygląda jak się zachowuje czy ma ochotę to robić takie treningi czy nie po prostu słuchać również zawodników zadać pytanie teraz o coś jak dziecko powinno się regenerować i bo myślę, że z punktu widzenia właśnie dziecka to region regeneracja przebiega inaczej przede wszystkim na sam też Legia jako rodzic tej pokusie, żeby dziecku zapewnić jak najwięcej bodźców podaży do MON nie próbowało szlifować swoje umiejętności pytanie czy dziecko potrzebuje jest to udowodnione naukowo 1 od 2 dni w tygodniu, kiedy będzie całkowicie wolne od od reżimu treningowego nie chce być odruchu kont reżimu treningowego w przetrwaniu może ulec również system nerwowy zbyt dużo bodźców to zarówno naukowych to mówią o dodatek to się od teorii mówi tak nie mówię o boksach naukowych w sensie z nastawiania nastawiania ukierunkowania dziecko na naukę na dostarczanie coraz tonowych wyzwań z nauczaniu w zaangażowaniu układu nerwowego zaangażowanie w zaangażowaniu mózgu i ten system nerwowy również może się przed trenować dlatego moja uwaga, jeżeli mogę mogę ci doradzić jest obserwowanie dziecka i jeżeli widzisz, że chłopiec syn nie ma ochoty wyjścia nad nim jest krajem z radości, ale i znasz swoje dziecko, więc możesz zobaczyć ten wtedy na pewno trzeba zrobić przerwę to nie jest także, że po ciężkim treningu na drugi dzień dziecka będzie zmęczone nie możemy mierzyć w dzieci własną miarą miarą dorosłych jest są dzieci, które mają wyjątkowe predyspozycje wytrzymałościowe i takich dzieci będą się bardzo szybko regenerować są dzieci, które tych predyspozycji mają 1 chłopiec będzie na drugi dzień może grać mecz za meczem, a który raz drugi może potrzebować 2 dni do regeneracji obserwacja poznawanie dzieci poznawanie tych zawodników i to on taki sposób postępowania umożliwi dobieranie właściwych środków treningowych nie za mocnych, ale też nie za słabych subkoncie o w poczynaniach, jaki sposób dziecko resortowe właśnie od zwrotu od bodźców jest zmiana dyscypliny to jest to nie znali nasz znaczek najlepsza najlepszy sposób zmiana dyscypliny zmiana otoczenia zmiana środowiska zmiana kolorów wyjazd w zupełnie inne miejsce niż jest to na co dzień ominięcie rutyny, czyli dom szkoła trening dom szkoła trening, a ominięcie tego wyjazd nie wiem na narty na sanki pójść sygnały, że pójście na n p . na salę taneczną na rytmikę na na cokolwiek innego po to, żeby system nerwowy doznał na wyborców i na Corbyna, żeby nowe bodźce spowodowały poprawienie się na rzadko ordynacji poprawienie się poczucia czucia głębokiego i żeby spowodowały tęsknotę za tą właściwą dyscyplinę i chęć powrotu n p. do piłki w piłce nożnej taką cechą immanentną trochę się kojarzy z tą dyscypliną jest szybkość szybkość czas reakcji tak i teraz bardzo często rodzice i trenerzy próbują kłaść na to nacisk wiek najmłodszym wieku i pytanie czy dziecko należy trenować pod kątem szybkości to jest naturalny proces, który należy zostawić samemu sobie, a dopiero jakikolwiek środków, które też szybkość poprawią jakiekolwiek środki, jakie to to szybkość poprawią należy stosować dopiero po okresie dojrzewania jest myślę, że to jest zagadnienie, które wróżą być może tutaj wykaże się ignorancją szybko wynika też jest do właściwego przeprowadzonego treningu siły biegowej w nie tak do końca no mniejsza wzrostu innych miast z szybkości jak większość cech jest w dużej mierze wrodzona Fed AK wynika wynika z ze składu włókien mięśniowych wynika z ze sposobu przewodzenia systemu bodźców w wir bodźców nerwowych systemu nerwowego i można ją poprawić można ją doskonalić, ale nie można spowodować, że ktoś, kto tej szybkości nie ma kto genetycznie nieżywe ukierunkowanie na szybko, że nagle to szybko zbuduje można to zrobić w późniejszym wieku poprzez budowanie masy mięśniowej poprzez specjalistyczny trening, ale tak jak pójdziesz po okresie dojrzewania natomiast w okresie przed pokwitowania owym okresie tzw złotego biegu naj lepszą formą treningu jest zabawa formy zabawowe natomiast forma ścisła raz, że jest bardzo modna dla dzieci, a 2, że w niekoniecznie musi być efektywna trening siły ekranik mocy reformy ścisłe treningu siłowego mogą spowodować raz, że zaburzenia koordynacji A 2 wykształcenie również mięśnie antagonistyczne mieście, które nie zawsze mogą być przydatne w treningu tamci przykład przy siatce wykonywany w celu wzmocnienia mięśni czworogłowych, owszem, wzmacnia mięśnie czworogłowe, ale wykonywany z dużą dużymi obciążeniami będzie przygotowywana zawodnika do przysiadu ani do biegania będzie specjalistą w przysiadzie ani bieganiu dlatego w w przypadku dzieci i najlepszą formą są zabawy, gdzie te dzieci biegają po prostu biegają wykorzystują ciężar własnego ciała wykorzystują ukształtowania terenu i ta szybko się rozwija się w sposób samoistny poprzez formy zabawowe i PIT mógłbym z mojego punktu widzenia tłem pozostała mnie stosowały formę ścisłych ukierunkowanych tylko na na szybkość jak seniorzy są samym tylko zabawy o charakterze szybkościowym n p. dobrze albo pociechę buty też rozmowę z kilkoma fizjologa gmin, których zdaniem n p. wykorzystania schodów czy naturalny element podwórka jest znakomitym elementem kształtowania siły biegowej, a ile można to przerodzić się forma zabawy to pierwsza wbiegnie na około 10 spotkań mówimy tu mówimy o ćwiczeniach o charakterze szybkościowym, ale wszystko jest kwestią podania prawda w wszystko jest kwestią podania i wszystko jest kwestią kwestią ubrania tego formy tu chodzi o to, że się bardzo może się zdarzyć tak, że to może dziecko, które ten młody chłopak, który jest bardzo zaangażowany i chce grać w piłkę nożną jego naj tak naprawdę cieszy gra w piłkę natomiast wszystko co jest dookoła związane te te pod wielki litewski wbiegli po schodach niekoniecznie mogą sprawiać radość dawać van den może masz rację to jest kwestia kwestia ubrania tyle tylko jak zadam pytanie skoro w wieku 10 11 lat biega po schodach na to co będzie Radia będzie miał wieków jak będzie miał lat 1 6 3 17 te schody mogą już być zbyt mała, bo są zbyt małym palcem może wtedy trzeba będzie coś innego zrobić n p . nie wiem dać im worek z obciążeń na plecy albo i wymyślić coś innego czy nie lepiej zostawić sobie rezerwę środków treningowych na późniejszy wiek, a teraz stosować środki najbardziej prymitywne, dlaczego to głównie, dlatego że organizm adaptuje się do różnych bodźców i każdy trening musi wywoływać określone zmiany adaptacyjne i teraz, jeżeli organ będzie zaadaptowany też nie będzie reagował na bodźce treningowe i zawodnik nie będzie robił postępy będzie trenował będzie stał w miejscu dlatego wydaje mi się, że najlepiej jest trenować i najbardziej prymitywny sposób i dopóki zawodnik idzie do przodu dotrzymać tych środków w momencie, kiedy zawodnicy nie robi postępu wtedy możemy wprowadzać kolejne środki treningowe modyfikować trening temat rzeka i będziemy wracać do tych do tej rozmowy o fizjologii i ich szkolenie dzieci młodzieży z Ryszardem uczulam dziękuję bardzo dziękuję państwu zaproszone informacji Radia TOK FM za tydzień oczywiście też będzie ten segment poświęcony szkoleniu dzieci młodzieży teraz informacje kłaniam się Przemysław Iwańczyk gminy w swoim także Pawła Ziętary, który ten program przygotowało do usłyszenia za tydzień Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZY NIEDZIELI O SPORCIE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!