REKLAMA

W międzywojniu postęp wiązał się z nadzieja na lepsze życie

Data emisji:
2018-02-20 21:20
Audycja:
Wieczór Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
26:41 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Radia TOK FM akt dwudziesta pierwsza 2 8 wieczór Radia TOK FM Tomasz stawi się chiński w studiu zaś Hanna Wróblewska dyrektorka zachęty dobry wieczór dobry wieczór z Magdalena Komornicka zachęty również dobry wieczór dobry wieczór, a po mówimy o wystawie przeszłość będzie inna, której wernisaż odbędzie w piątek najbliższy już potem od soboty można wystawę oglądać wystawa dotyczy dwudziestolecia międzywojennego myślę, że z okazji stulecia niepodległości Rozwiń » pewnie jakoś to da się pojawiła idea autorstwa prof. Andrzeja męstwa tak jest napisane w materiałach powiedzmy sobie, że prof. Mencwel był dla nas, by miał pomysł na wystawę i był dla nas ogromną inspiracją ten występek każda wystawa głos ludu Hanna Wróblewska przepraszam tak, bo prawdopodobnie znaczna część osób, które słuchają audycji nas nie widzi malarstwo ma długą historię to jest rum historią nikt, kto może być w tej państwu udostępnić mianowicie ona pierwszą taką ideą może zrobić wystawę, która byłaby zatytułowana szklane domy i żeby poruszyć ten problem szklanych domów te pierwsze ida pochodzi od prof. Jan Mencwel i była bezpośrednią odpowiedzią na dysk tabletu lubiliśmy parę lat temu ktoś sobie Anda Rottenberg która, której tytuł brzmiał postęp i higiena i która tam wystawę pamiętamy tak jest to wystawa pokazywana takie mroczne niebezpieczne obliczam modernizacji i Profanum, a więc kredyty były członek naszej rady programowej zareagował tak bardzo bardzo się ta wystawa pod z 1 strony podoba, ale zareagował tylko bardzo różnych burzliwie, że nie możemy w ten sposób mówić o ideach modernizacji szklanych domach, że to się domaga jeszcze 1 wystawy wystawy, która objaśni idei, która miałaby tytuł szklane do i dróg dosyć długo rozmawialiśmy nie zagra żyć tym postępem tylko, że on prowadzi do nadużyć i na rozmaitych wypadków ten tylko, że on ma także swoją stronę nazwijmy to konstruktywną ta idea i daje intruz intrygi i tę konstruktywną strony należałoby wydobyć podkreślić pokazać szczególnie ważne byłoby byłoby to zwrócenie się w stronę dwudziestolecia międzywojennego i tutaj znowu przepraszam, że tak historycznie ale by chcieli zdobyć na wystawach w końcu Chiny do innej wystawy, którą pokazywaliśmy znowu 5 lat temu może część słuchaczy pamięta, bo to wystawa też nas ta sztuka sprzęty itp wystawa ze wspólną granicę vana z Akademii sztuk pięknych, która pokazywała sztukę dwudziestolecia międzywojennego otworzono przy tworzoną przez artystów Akademii sztuk pięknych, którzy robili nową sztukę dla nowego państwa i Polska odzyskała niepodległość bowiem zapotrzebowanie na identyfikację inne byle budynki użyteczności mniej politycznej publicznej i t d. między z naszych perspektywy jesteś któraś wystawa, która dotyczy dwudziestolecia międzywojennego, która dotyczy, jakby problemów modernizacji wiadomo było, że to musi być zupełnie inna stała do tej wystawy przygotowaliśmy się ponad 0 prof. Mencwel wraz z Instytutem kultury Polski prowadził nas cykle wykładów zatytułowanych szklane domy kuratorka pracowała nad tymi jak wizje Joanna Kordiana już od wielu lat marką tego stanu jak prowizje może niektóre z wizualizacją, by co pokazać w medium w ustawowym w soboty jest jeszcze zupełnie coś innego niż książki zalała także buja nawet medium wystawowa rzeczywiście teraz widzę, że PiS w użyteczne pan, że musimy myśleć wystawą i w pewnym momencie się tej drogi się rozeszły to znaczy postanowiliśmy, że księża wystawy będzie towarzyszyć książka, której tytuł będzie brzmiał szklane domy i to będzie nawiązanie do tych szkół do idei szklanych domów natomiast sama wystawa zyskała nowy tytuł i to jest tytuł, który brzmi przyszłość będzie inna, a cały tytuł jest jeszcze bardziej skomplikowany i praktyki modernizacji społecznych po roku 19 18 tak jest i dlaczego przyszłość będzie inna, skąd jest ten tytuł ten tytuł jest cytatem Magdalena Komornicka inny tytuł jest cytatem z zachęt do cieszyńskiej kooperatyw Maxim manifestu kooperatyw jest pochodzi z gmin wiejskich kooperatyw jest dzisiaj gierki Ignacego Daszyńskiego taki bardzo ważnej osoby, której nazwisko nie wszystkim nam coś mówił też powiedziała dopiero przy okazji przy okazji tych występuje postać fantazyjne z tego co słyszy fantazyjnej hotel fantastyczna poza tym tytuł przyszłość będzie inna jest taki bruk, gdybym dała się bardzo otwierającym tytułem takim bardzo ciekawy bijący od po otwierającym profetyczny, a na pewno prawdziwym domu wiadomo, że przyszłość będzie inna ta wystawa ma być ich jak też kieruję to trochę spojrzenia tą wystawę, bo ta wystawa jest historii, ale ta historia ma sięgać w przyszłość teraźniejszość przyszłość to im się wtedy wydawało, że będzie inna, a my już wiemy, że była inna niż oni myśleli, że będzie czy jakaś stażystka z mapy z deszczu, a poza tym mamy nadzieję, że na sza przyszłość będzie inny, a w Melbourne na koniach, bo albo wręcz mamy te same nadzieje ciągle wierzę jednak będzie inna tak jak podobne podobne wizje i chętniej podobne nadzieje i też o tym jest m. in. 40 0 tancerzy tam znajdzie w sensie fizycznym w tym medium wystawowym co tam zostanie umieszczone najważniejszą najem najważniejszym medium znowu mediom, które lektury, które będzie prowadziła przez przez system jest film i to on i to projekcje filmowe organizują nie tylko przestrzeń samej wystawy są też 3 budżetem budują jej jej narracje 1 i podkreślenie filmu jest nieprzypadkowe, bo to nowoczesne wtedy w najnowocześniejsze wtedy medium było też najbardziej awangardowe i inni najczęściej w PRL sięgano po nie eksperymentowano z nim i też bardzo dużo mówi o GMO o tym, o tym okresie co tu będą te filmy nie tylko artystyczną lub przy łączą ze łączącej elementy filmu artystycznego z filmem zaangażowanym społecznie i takim i myślę, że to nam na tej wystawie wyrwę wybrzmi filmem, który na, który nie będzie rozpoczynał wystawy w zasadzie nikt się pojawi Anity kilkakrotnie jest film Aleksandra forda droga młodych Willkommen on jest domena Jerzy był produkowany jest cool i dziś to bowiem taki propagandowy zamówiony przez sanatorium imienia Włodzimierza my Medea Nemo w Miedzeszynie to było szyldy ich Sonata King PL lub właścicielem był bunt i Cenatorium dla dzieci żydowskich w latach trzydziestych oni potrzebowali finansów dodatkowych w związku z tym wyprodukowali film, który miał promować do sanatorium jako tych szkół miejsce przebiegają, gdzie te dzieci z robotniczych rodzin żydowskich mogą przyjechać wypocząć, gdzie są z opublikowanej w Dziwnowie oraz Ukrainy po prostu tańcz film promocyjny, ale widać, gdy gmina po uwzględnieniu tych co by nawet przesuwające się w stronę filmu propagandowego, jeżeli popatrzymy na będzie można zobaczyć sposób w jaki zostało zrobione specyficznych kadr operowanie czernią bielą takie próby ujęcia od dołu no to są wszystko takie, by takie ujęcie tych potem kory kojarzymy z filmów propagandowych film bardzo dobry bardzo przejmujący jest jak on jak chore lub jest ideą postępu jeśli się koreluje z kąta com przewagę myślą wystawy czy to jest, bo jakoś w tym głównym nurcie czy znaczeniowym 3 czy gdzieś obok jest oczywiście tym głównym nurcie znaczeniowym 1 z takich ważniejszych tematów motywów na wystawie jest dziecko i jako nowy obywatel człowiek, którym jest nadzieja właśnie w 2 na przyszłość i idę w ucho i zmian, jakie zachodziły w koncepcję i pedagogicznych wychowawczych i i też w końcu na coś przekładała na architekturę w przedszkolach, jakie środki tego typu górnych podjęła taką próbę, żeby ta wystawa nie było nie tyle była wystawą sztuki, chociaż oczywiście sztuka tam znajdziemy nie tyle była wystawą i polityki tylko była wystawą, która poprzez archiwalia firmy dokumenty pokazuje pewne idee dwudziestolecia międzywojennego i te, które idee w tym nowo rodzących się na nowo rodzącym się państwie, które zostały tam przyjęty z przeszłości, ale tu miały służyć budowie nowego społeczeństwa to był taki, gdy oddolne czyli, bo jest to wstyd mi się zawsze chwalimy to znaczy emancypacja kobiet i to, że kobiety, by w Polsce zyskały w tym 19 1 8 roku prawa wyborcze, czyli dziecko jako dobro obywateli tutaj też tam się to oczywiście dość dobrze składa chociażby z projektem Szaron lokal w blokach i skąd takie, które robiliśmy w tamtym roku tandetnej tamtejsi Korczak poprzez tłumaczenie poprzez tacy tłumaczenia przygód małego przeglądu tutaj Korczak pojawi się znowu nie tylko sam nie tylko kochanek, ale też inne sierocińce czy w ogóle dziecko jako o jako człowiek tylko jako obywatel jest jako poddani przedmiot architektura na tworzenie tworzy wspólne działanie wspólne działanie zespołów architektonicznych zespołów filmowych, ale wspólne działanie dopuszczające partycypacji tego tak być działaczy Ryjek, czyli przede wszystkim architektura błysnęło warszawskiej spółdzielni mieszkaniowej projektowana m. in. przez tych osób Bukalski, którzy mieli taki pomysł, że do projektowania tych osiedli oni się będą konsultować z tymi, do których projektując 3 tys bezrobotnych Kamil dizajn dla dzieci od lat gremialnie makro w skali od miast tajemnicach od miasta z osiedla dom mikro skali do mieszkań czy wręcz domem dla finalnie też mebla n p . dla dziecka i na mnie Ideal idea robotnika i jego planów pracownik i jego praw pracowniczych, czyli robotnicy, którzy opuszczają miejsca Paul, czyli tworzenie się tworzenie zasad BHP związki zawodowe Berek, czyli możliwość spędzenia czasu wolnego organizacje typu turysty, a organizacje kluby turystyczne z drugiej strony pokażemy też takie budownictwo, które mówi obudowaniu rzeczy wspólnych publicznych to znaczy bezcenny otwartym do sport też jego podwodny bardzo popularne wtedy architektura, która basenów czy będzie zrealizować makietę wieży skoków już w tym sportem uczestnik i gdyby to uczestnictwo zarówno właśnie tych grup rok był wszystkim tych grupach wykluczonych PL 1 architektura dla tych grup wykluczonych wcześniej, czyli innym kosztom Mark marginalizowany czy dla kobiet zakończyła biegali w mniejszości narodowe, czyli ci wszyscy, którzy powoli znikają grało z winem i chcieli zyskać głosy w tym robotnicy powinni zyskać niż zyskali głos nowo poznane na nowo narodzonym w państwie UE akcentuje się ten wymiar pozytywny nazwijmy to ten wymiar trochę związane z uruchomieniem rozmaitych fantazji o tym, lepszym świecie lepszej przyszłości trochę utopijnych fantazji nawet zapewnienie trochę utopijny, ale z drugiej strony to jest taki okres, w którym po pierwsze, bo z głosu dochodzą liczne konflikty konflikty polityczne nie atmosfera tężeje z drugiej strony idzie od pewnego momentu widmo rosnąca wojny tego, że właściwie no właśnie przyszłość będzie inna no bo w nie będzie tak pięknie jak wydawało się, że może być jeszcze na początku tylko w nos szykuje się coś kompletnie innego czy ta narastająca z 1 strony groza nadchodzącej wojny z drugiej strony to wszystko co tam pod spodem buzuje co nawet nie niekiedy nie tylko pod spodem, ale i na takiej zewnętrznej postaci w konfliktach politycznych n p. jest obecna również znalazło miejsca w FT powiem tak myślę, że to jest tylko skór nieczytelny, choć oczywiście skupiamy się na tych pozytywnych idee natomiast, jeżeli przejdziemy sobie przez tę wystawę chociażby idąc za filmem Willkommen on, który powstał w latach trzydziestych to też możemy się dowiedzieć, że ten film powstał m. in . dlatego że w latach trzydziestych to sanatorium zaczął mieć problemy pieniężne z powodu obcinamy je w tego rodzaju fundacji ten film został wyprodukowany, ale nigdy w Polsce wcześniej niż 20 17 roku nie był nie był pokazywany, bo został przez sanacyjną cenzury niedopuszczony do do dopłat do pokazu mamy też za granicą w tym czasie mamy taką i dzięki temu nikt tych paru kopie tych paru kopiach przed i dopiero chyba od 2 3 3 proc w ostatnich 2 3 lat został na nowo zrekonstruowany dzięki współpracy zresztą dzięki idei Filmoteki narodowej czy też teraz obecnie Chiny i matek narodowej stylisty to Instytutowi od wizualnym jest coś takiego żyje oglądam ten film i przechodzą przez kolejne, by kolejne segmenty tej wystawy i gdy te szczęśliwe dzieci to nigdy wszyscy wiemy to są lata trzydzieste za diesla w Tarnobrzegu i podobno Pcimia podczas meczu to niemal do przeglądu wszyscy wiemy, że coś stanie już niedługo już dziś udzielane w w więc, gdyby nie po pokazujemy to my pokazujemy też inne fragment historii chcemy go bogactwie i też nie możemy zapominać, gdzie go pokazujemy to da, bo też jest tak na pewno opozycja i delikty w bardzo współczesnych idei, które pokazujemy im miejsca, gdzie pokazujemy też zachęty, która przed przed wojną była konserwatywnym salonem pokazującym szkatułkę z listy już wtedy byli znani konserwatyści spod znaku zachęty po sztukę awangardową przeszłość, choć raczej do trochę dalej do Instytutu propagandy sztuki, ale oczywiście jest to też miejsce takie pełne pole znacznie historycznego kwadratu to ty tato Milito to w tej sali w tym my w tym budynku został zabity prezydent Narutowicz, więc takich skojarzeń nie unikam inie chcę uniknąć w imprezie też szans nie mamy po raz kolejny przyjemność współpracować z Anną Kondek przy wystawie która wokół tych czasów czy tego typu zagadnień się obraca kilka lat temu robiłyśmy współpracowałam przy wystawie zaraz po wojnie Niemcy też zainteresowaniem Joanny kodeki z tym MFW jest to wszystko właśnie co co tu będzie tym razem podskórny, że opowiadamy gość historyk, który my dalszy ciąg już znamy z perspektywy czasu po natomiast to wszystko co te wszystkie napięcia, które w czasie czy po wojnie po drugiej wojnie światowej jak teraz w dwudziestoleciu w czasie pomiędzy wojnami w kręgach wychodzą ich realizację artystycznych i w dokumentach, bo to będzie też wystawa, której będzie bardzo dużo dokumentów historycznych świadectw tak, by ich historii Płocka do współorganizacji tej wystawy zaprosiliśmy właśnie Filmotekę narodową i Instytut audiowizualny oraz narodowe archiwum cyfrowe dlatego, że to oni dysponują oni dysponują tymi filmami tymi materiałami dokumentacyjnym i rosyjscy występują też takiej trójce instytucji organizujących natomiast oczywiście nie byłoby to też możliwe bez wielu wypożyczeń w tym roku orzeczeń z archiwów z Archiwów Państwowych, że jest tym też przy, przygotowując tę wystawę musieliśmy sobie odpowiedzieć na pytanie czy to ma być kole wiadomo ostatnio był rokiem awangardy i wszyscy poparli wszyscy, którzy mogli pokazywali Kobro Strzemiński Stażewski synku sobie i blichtr i też występy awangardy się odbyło, więc musieliśmy sobie odpowiedzieć czym ta wystawa czy na pytanie czy ta wystawa ma się różnić od tych innych wysta w awangardy ty też mówiły o utopijnych ideach międzywojewódzkich i do tego jest sztuka i inni są obrazy są projekty plakatów, ale przede wszystkim są niezwykle ciekawe materiały archiwalne podane w bardzo o takiej myśli ciekawej formie wystawę zaprasza ich to moment, by Maciej Siuda młode hity, który ma m. in. którego państwo czy słuchacze mogą kojarzyć jako to osoby, która zaprojektowała także w budowie liceum Hoffmanowej, kiedy kilka lat temu to była taka bardzo efektowna wystawa dwudziestolecie międzywojenne takie trochę już powiedzieliśmy to jest taki moment, w którym państwo polskie po okresie nie istnienia się konstytuuje i w związku z tym można patrzeć na ten okres jako na pewną analogię z tym wszystkim co później zdarzyło się po osiemdziesiątym dziewiątym roku no bo też w jakimś sensie zostaną niepełnej niepodległości żeśmy szli do niepodległości z jakiejś formy osłabionego istnienia do istnienia już z takiej antycznej pełni na jej czele w ogóle tego rodzaju myślenie jest on na tej wystawie obecne 3 czy jakoś, przygotowując wystawę kuratorka twórcy no i myśleli o tym, jako o pewnej formie takiego takiej analogii do tego co mamy dzisiaj w Polsce co się wydarzyło po osiemdziesiątym dziewiątym roku czy można z dnia potraktować jako rodzaj takiego zwierciadła umieszczonego w przeszłości, które jednak paradoksalnie osobliwy sposób odbija te wszystkie te ważniejsza konflikty wydarzenia także może fantazje marzenia i t d. wydaje się, że Janek gdy, przygotowując wystawę przede wszystkim wykonała ogromną kwerenda historyczną i ING w ten sposób konstruowała wystawę to czy możemy potraktować ją jako o zwierciadło tak naprawdę z VAT należy trochę obraz dla zwierzęcia, w których od nas tych polityk analogie z jest jest dużo każdy widzi ich bardzo różnych miejscach nie na szkle drugie przy przetargach, lecz pensjonaty roślin, który jest było, który był w własnym, jeżeli bolesne własnymi żoliborskim, bo to też są tego ty czy kooperatywy spożywcze to też są wątki, które są teraz też bardzo aktualne i takich smaczków na występ jest bardzo duża i musimy myśleć tutaj o wielkiej polityce, ale możemy myśleć też takimi kategoriami właśnie tego typu małych rzeczy, które jakoś same byłyśmy zdziwione, że teraz nie dawało nam się żony właśnie został kasą Wodnej zostały wymyślone trzy-cztery 10 lat temu nagle okazało się, że po raz pierwszy po raz kolejny od po raz kolejny ludzkość wyważa już kiedyś otwierane drzwi i te są właśnie te służby w otoczeniu mówi Magda Ćwik spółdzielczość wspólne działania z kołem kooperatywy spożywcze spółdzielnie to ślina na marsz, ale też teatr który, którzy o rozdziela widownia inni od sceny identyczną to jest coś co co w dzisiejszym teatrze jest je w zasięgu i na nowo odkrywane, a to jest tak zaangażowany teatr robotniczy teatr ludowy prawda to wszystko nie było już w dwudziestoleciu międzywojennym jakiż to w jaki sposób potem nam zniknęło z perspektywy prawda, bo potem albo odbić sobie odbić sobie przez lata dwudziestolecia międzywojenne mówiło się dosyć określony sposób albo dobra albo złe prawda trochę inaczej się mówiło w PRL -u, gdzie pokazywano tą zgnilizną dwudziestolecia międzywojennego to były potem wajcha przechylała się drugą stronę i musimy sobie opowiadać mitologii Zobacz to nowo powstające państwo, a to jest wystawa, która pokazuje dwudziestolecie międzywojenne jeszcze inne takim bardziej ludzki sposób, ale oczywiście można odczytywać też politycznie oprawa kobiet temat, który znowu dał pograć w no tak i to w sposób taki bardzo intensywne rozumiem, że ten wątek też jakość zaznacza mocno na wystawie są Małysz zawsze Daszyńskiego na wystawie są obecne natomiast jeszcze bardziej obecny jest w książce, która która, by towarzyszył wystawie znowu nie jest to katalog tylko jest to książka pomyślana trochę inny sposób to oczywiście ujmuje pewne wątki obecne na wystawie natomiast tak jak mówię w książce można wszystko napisać w medium wystawy nie wszystko można fotka z ETF 1, chociaż 1 z z takich esejów które, który jest w książce maty to ważne, bo tutaj spis treści tak z tym panie za sobą przyniosły i jest tutaj taki mój ulubiony bolszewizm po boi się wiosną w w bolszewizm brzmi znajomo, czyli odwołanie się do Dody do Boya i do jego walki wspólnej, choć jest z krzyżem nic go o, a uświadamia jej oprawa kobiet prawda na wystawie może nie dało się tych nie pokazuję zdjęć, bo jak podaje, że nie pamięta mnie nie ma zdjęcia były niemal 3 bliskimi inwestujemy natomiast inny sposób nawiązujemy do da do problemów emancypacja też jak się czyta teksty Boya w ówczesne piekło kobiet tak dalej to ma u nas są bardzo aktualny stan jest jakby było teraz pisana na inwestora związkowcy z takim, jeżeli chodzi o te kobiety są takie będą bohaterkami tej wystawy bo, bo rozmawiałem z, opowiadając o nawet własnymi mówimy o Barbarze Bukalski mówiono o Helenie cyrku solowej Janinie Jankowskiej kobietach architektka kobietach fotograf kach więc, więc o tak kobieta jest obecna też się w tym wymiarze byśmy się śmiałych, bo z koleżankami, że to zupełnie inaczej zupełnie niechcący nie w winnicy też jakoś wyszło, że dziwne 1 9 esejów katalogu autorkami 1 7 są kobiety lubimy tę proporcję chcę dobrze rozumiem, że w piątek wernisaż do kiedy ta wystawa można oglądać w Zachęcie i są jakieś takie n p . z oprowadzania kuratorskie, żeby można było z prof. na walnym w wykładem jeszcze raz wystawę przyswoić no bo to też inaczej zupełnie serio wręcz tez zachowane, którą trzeba wracać tam wystawa potrwa do 2 7 maja, więc są 3 jest on szans, żeby wracać wracać i towarzyszy jej się poza tym oczywiście że, że organizujemy oprowadzanie co niedziela o godzinie dwunastej 1 5 to towarzyszy tej wystawie także Bóg bogaty program edukacyjny, więc sauna czy seminaria, na których są zapisy prowadzone m. in . przez dr Iwona kurz oraz seminarium na Nat ty na temat filmu sztuki awangardowej oraz gdy w seminarium na temat koperty koperty tylko operaty z grup prowadzone przez dr. Burskiego oprócz tego serię wykładów IT chcemy zachęcać niektóre wykłady czy niektóre spotkania będą odbywać się poza zapachem tłumaczy zapraszamy oczywiście to zachęta n p . o po takim zjawisku jak u nas bać no i praw zwierząt te zwierzęta zwinne zwierzę jako temat będziemy rozrost chcielibyśmy rozmawiać z o połowę niech się z Old chcemy się też spotykać na warszawskim Żoliborzu będziemy też więcej takie spacery spotkania poza samą zachętą do tego poziomu przy tych naszą stronę internetową naszego Facebooka i zapraszamy na otwarcie wystawy i ich w niedzielę 12 1 5 oprowadzanie kuratorskie i Anny Kortrijk program filmowy też będzie w gotowości już wszystko wiemy, że jeszcze tylko zobaczyć wystawę bardzo dziękuję Hanna Wróblewska dyrektorka zachęty dziękuję bardzo dziękuję Magdalena Komornicka zachęt zachęty również dziękuję bardzo dziękuję, a wystawała przypomnę o tytule przyszłość będzie inna jest do oglądania od najbliższej soboty, a w niedzielę o dwunastej oprowadzanie kuratorskie zapraszamy do Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - TOMASZ STAWISZYŃSKI

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!