REKLAMA

Mosty w dziejach Polski. Rozmowa z prof. Janem Biliszczukiem

OFF Czarek
Data emisji:
2018-02-21 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
34:47 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
po ich w Cezary łasiczka program off czarek, gdzie dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie łączymy się ze studiem Radia TOK FM we Wrocławiu tam jest profesor dr habilitowany inż. Jan bili Szczuka katedra mody i dobry dzień dobry katedra mostów kolei w dowód wydział budownictwa lądowego i wodnego Politechniki wrocławskiej witam serdecznie panie profesorze, a raz widziałam znam pana witam radiosłuchaczy w dłoniach niestety w Warszawie, bo pan Rozwiń » mamy taki most fale radiowe dzisiaj pomiędzy studnie we Wrocławiu i studia w Warszawie my natomiast cała masa mostów w przepisach mknie wydanej przez dolnośląskie wydawnictwo edukacyjne książce pana autorstwa mosty w dziejach Polski, czyli te urządzenia, z których bardzo często korzystamy, ale chyba nie tak bardzo o nich myślimy o tym jest w Manas ma nam pomóc przeprawić się z 1 miejsca do drugiego przy ponad rzeką jeziorem inną ulicą albo inne mostem w ciekawe czy most między mostami w, a pan przygląda się temu już od publiczności od początków państwa polskiego aż do dnia dzisiejszego i jaki wniosek płynie czegoś nauczyliśmy panie profesorze przez 100 100 0 lat, jeżeli możemy odpowiada na to inna, czego pan za to ze społeczeństwa na ogół docenia most wtedy, kiedy trzeba go zamknąć z uwagi na stan techniczny dokonać remontu to wtedy wszyscy widzą, że noc czegoś nam brakuje, bo tkwią w horrendalnych korkach jak Warszawa jest we Wrocławiu się zamknie któryś z ważnych mostów w Warszawie niedawno przerabialiśmy ten temat z okazji pożaru mostu Łazienkowskiego a czego to to znaczy, że los innych budowach mostów jest i jak gdyby pochodną stanu gospodarki kraju, czyli w momencie, kiedy Polska była chwila budowaliśmy ducha i inwestycji publicznych w tym mostów, kiedy była słaba jak n p. to okres drugiej stoi jako okres pierwszej Rzeczypospolitej albo Rzeczypospolitej obojga narodów chyba tak należy bowiem prawidłowo to były przez 200 lat temu w filmie nie zbudowaliśmy żadnego istotnego mostu, bo państwo było słabe słabo coraz bardziej, a teraz Polska silna Czesława, sądząc z Pomorza sądzący pomostach to mamy takiej bardzo dobry okres dla masowców dla rozwoju tej dziedziny inżynierii dys wybudowaliśmy w ostatnich jedno powiedzmy 1 5 latach około 3 000 obiektów mostowych to znaczy mostów wiaduktów kładek dla pieszych i kilka lat kilkanaście z nich no to jest ścisła czołówka światowa, a także tutaj mamy w serwisie pochwalić za granicą i to robimy i IT, czyli mosty polskie i dostawcy są rozpoznawali poza granicami kraju, a co to znaczy panie profesorze to jest ścisła czołówka światowa jakie, jakimi kryteriami się tutaj kierują eksperci mówiąc to jest most najlepszy albo z pierwszej dziesiątki i ja ja powiem tak na pierwszy tydzień października zostałem zaproszony do Los Angeles na takiej amerykańskie dni betonu posądzony, że opowiedział o polskich mostach betonowych dużych polskich mostach betonowych słupach pojazd, który pewna wytyczna ze świata obserwuję to syn żyje w Polsce i dostrzega bo gdyby uważali, że robimy coraz no co boli dobrze wiedzą po to, by mnie nie zapraszali, ale to na pewno chodzi o mosty może kochać ludzi, którzy nie zmienia poglądów w światowe dni dotarła nad mnie raczej chodzi o mosty, bo po prostu na poły film o polityce LG dyskutowałem z Libii w Rzymie zaprosi do San Francisco może byłoby lepiej, bo tam nie tylko ciekawsze mosty wydaje mi się, ale też takie powiązane z polską z synem Heleny Modrzejewskiej w to znaczy da nie ma na to wpływu Kongres będzie 0 Los Angeles ale kto planuje się przelecieć do Los Angeles ich zrobić zdjęcie na tle Golden Gate z tym, że każdą ugodę mojej chorej brydżowej brydż obejrzeć projektowały Modrzewski Elmot tak to co znaczy on nie projektował był w radzie nadzorczej Cecylia na pewno miało miał wpływ jest także zaraz zresztą jak pan wie ta trasa stara, z którą związany jest Modzelewski czy Modrzejewski jak my w Polsce mówimy to jest 1 jej część sezonu zebrana jest w tej chwili rozbierana, bo wybudowano nową nabyła i za słaba z wagi na trzęsienia ziemi tam powstał taki taki most teraz bardzo oryginalne na 1 pylonie wiszący wiszące wiszący most w latach myślę sobie panie profesorze, że jeżeli chodzi do świata budownictwo mieszkaniowe o to kiedyś jakieś tam pianki potem różne inne materiały dzisiaj mamy całą masę materiału, że właściwie prefabrykatów, że dom jakiż można sobie złożyć w 2 dni ne PRA co, jeżeli wolą mosty czy Bob, bo ciągle ciągnie, widząc takie rzeczy wielkie ciężkie z żelaza Stali betonu możemy coś je wydrukować na drukarce 3 de z jakiegoś polimeru na to, że to już są takie takie próby robione i studenci ćwiczą właśnie takie zagadnienia jest tutaj powiem panu tak, że polimery czy kompozyty jest raczej mówiąc to jest zapewne przeszła wiele rzeczy dzisiaj robimy z kompozytów poznacie samoloty samochody i wiele mniejszych rzeczy, niemniej most musi mieć pewną masę, gdy będzie z dalekich to po prostu on pod wpływem ruchu będzie drgał zbyt intensywnie także mniej to w kompozycje to jest przyszłość, ale jest też moim zdaniem nie znaleźliśmy właściwych form dla mostów kompozytowych znaczy nawet w Polsce już mamy mostek kompozytowe i ten kierunek należy rozwijać, ale nie spodziewajmy się moim zdaniem tu efektów szybko to to jeszcze trzeba wypracować i technologie, bo dzisiaj te dźwigary mostowe, które były pod Rzeszowem zastosowane to się wytwarza tak jak kadłub żaglówki w chwili ręczny klei się z was i one są są jeszcze niekonkurencyjne ale, ale Tosię na pewno zmieni, bo udowodnili sad macha i jak gdyby gałąź przemysłu czy inne rozwiązanie techniczne na początku nie było no i realne ceny zaawansowane technologicznie jak porównamy samochody sprzed lat dzisiejsze kwalifikacje paść w wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje już za kilka minut o godzinie dziesiątej 2 0 w studio Radia TOK FM we Wrocławiu jest profesor dr habilitowany inż. Jan bili Szczuka katedra mostów kolei wydział budownictwa lądowego i wodnego Politechniki wrocławskiej pan profesor jest autorem m. in. przepięknie wydanej książki mosty w dziejach Polski książka ukazała się nakładem wydawnictwa dolnośląskiego, a właściwie dolnośląskiego wydawnictwa edukacyjnego informacje o dziesiątej 20 już za minutę i ponownie może być ze studiem Radia TOK FM we Wrocławiu tam jest profesor dr habilitowany inż. Jan k Oniszczuk katedra mostów kolei wydział budownictwa lądowego wodnego Politechniki wrocławskiej mosty, gdzie jacht Polski to najnowsza książka pana profesora wydana przez dolnośląskie wydawnictwo edukacyjne panie profesorze co jest takiego najtrudniejszego łamane przez najdroższego, jeżeli chodzi o budowę mostu no bo myślę sobie, że gminy miasta, które leżą n p . po obu stronach jak lizaki i rozbudowuje się rozbudowują mieszkańcy tych miast marzą o tym, żeby właściwie most był co kilometrze, ale czasami trzeba zasuwać przez pół miasta, żeby objechać co stoi na przeszkodzie, żeby budować mosty co kilometr lub 2 co jest takiego najdroższego lub wynajem trudniejszego co sprawia, że nie możemy ich budować takie jak grzyby po deszczu wyrastały MON i mostów, gdy buduje się no ta noc chcemy mieć moc tylko to most jest częścią składową pewnego ciągu komunikacyjnego, który musi być zaplanowany i gdy już zaplanujemy ciąg komunikacyjny jak n p. prasę Łazienkowską w Warszawie kiedyś projektowano to wtedy widać są potrzebne będzie 1 mosty wiadukty są coś tam i to jest właściwie podstawa, czyli planowanie jest takie przestrzenne miasta i choć nie można się można budować na wszelki wypadek, żeby sobie były, a potem budować tego liceum i Wilno to znaczy nie znam takiego przypadku w dziejach świata chyba nigdy jednak tak nie było, bo mosty są to konstrukcje drogie szczególnie jak rzeka jest szeroka no to to ten most to jest zwykle warto stawiać to jest gdzieś tam około 200  000 00 0 zlotych z Sycylii, a zwykle postacie, by most owcy zawsze pracujemy na styku polityki, bo za zamawiającym jest dla osób w diewięćdziesięciu 9 % państwo zawsze albo przez instytucje rządowe albo samorządowe i ludzi los Milionos jest od 200  000 000 w takiej, bo to teraz to je i Apart cena mostów to jest tak jak nos zwykle studentom to tłumaczy Malec studentki to rozumieją, że w spódnicach od Armaniego no to musi być droższa, ale oba w Łodzi zamach nie za materiał tak ale, ale zwykle, jeżeli chcemy mieć most, który jest pewnym land Markiem nowym punktem miasta to siłą rzeczy on musi być droższy i tak na moje wyczucie niemożna tego powierzać no i komuś, kto nie ma dorobku nikt się nie sprawdził co nie gwarantuje, że będzie sukcesem w stuprocentowej gwarancji to nikt nie ma, ale panie profesorze proszę zobaczyć zobaczył nos i skoro pan przywołał przypadek przy kład Warszawy my niedawno mieliśmy taką miejską awanturę władze miasta postanowiły wybudować most na łączący obydwa brzegi Warszawę Żoliborz z 1 strony cokolwiek tam z drugiej strony no i ten pomysł, jeżeli chodzi o myślenie o wpisanie go w tkankę miejską to w ogóle takiego myślenia nie miał po prostu to myślenie nas nie zbudujemy most tak nieważne było to, że system ten most można jakoś ulokować w przestrzeni zastanowić się są jakieś punkty widokowe, jeżeli tak to co widziała należeli inny nie to być może przesunąć się, a ich co ma być na tym moście trzymali dla pieszych, a może jakiś sklepy, a może rowery tylko dobra budujmy most połączy 2 brzegi to jest najważniejsze nie autobusy i mniej tramwaje zasuwają brak takiego myślenia o tym, że most jest czymś więcej niż tylko kładką łączącą 2 punkty w Tychach jest tylko to wygląda, ale nie wynika z tego ze u nas niestety bardzo ważna decyzja o dużym ciężarze finansowym i Igorem most jak wybudujemy tam tam Stolat przynajmniej będę stał tron będzie brzydki co ładne, ale nikt nie rozbiera mostu, dlatego że jest brzydki i Will nie ma u nas takiego długofalowego działania planowania dyskusji i w końcu wybieramy coś co co będzie atrakcyjne, gdyż mosty to jest też obszar wielkiej rywalizacji międzynarodowej, a także Putin wybudował most na Ruskiej ostro we Władywostoku największe na świecie i Dolnej potrafimy tak zaczęli tutaj też odgrywają takie rzeczy mocarstwowe, że największe mostu obecnie pomp powstają na dalekim Wschodzie w Chinach w Rosji i Turcja się włączyła, czyli kraje będą zarządzane powie w powiedzmy autorytarny, a to pan mówi o tym w Rudzkim moście, który przypomina ten warszawski nas trochę PRL no tylko jest Delta jest podwieszony most po pylonach 3 30 m tak nawiasem mówiąc byłem tam na Górze to jest największe owacje podwieszony most na świecie 1 10 4 m rozpiętość przęsła od Belmondo pylon, a co, w czym się inspirują konstruktorzy mostu, bo pan tak mi się wydaje trochę mostów na Trzaska szczególnie we Wrocławiu to zaś połowa to chyba pana mosty środa niewiele w mieście jest tylko 7, bo po wtóre nic się, bo odpowiedzialny, a biuro jest drugie tyle jest w innej mojej koledzy z dzielnicy są autorami i bezpośredni trzeba się inspiruje panie profesorze nie wiem, gdzie pan do lasu patrzy pan, że nie dżdżownica przechodzi z listka na listach mówi o o tą walutą będzie przyszły most dżdżownic cały wiek to nie jest trudne pytanie, bo inspiracja może przejść z różnej strony to to może być podpowiedź nawet ja fachowca analityka to czy jest szansa dla mnie po takich portfeli toreb to trzeba jak gdyby obejrzeć pole walki jak ja mówię, czyli o obejrzeć ja jak to wygląda i nas zastanowić się co będzie tutaj lepsze, bo też decydującą rolę ma jednak ten, który płaci, czyli w Częstochowie wiele moich pomysłów no pozostało pomysłami a bo nikt nie chciał ich kupić w taki, że tutor odpowiedzialności się rozkłada projektant coś proponuje, ale druga strona musi być zainteresowana, bo jeśli ktoś mówi dla nasz minister obecny, mówi że budujemy z panem mosty proste mosty sprawdzone NATO to zamyka jak gdyby drogę do internetu i inspiracji do poszukiwania ciekawych rozwiązań i rywalizacji do międzynarodowej, bo jeżeli będziemy powtarzać to coś mi zabili 30 lat temu no to gdzieś pan, że została też będzie pamiętał, kto skopiował Fort Hood zaciekle śledził historie mostów po to jest czytelne to co jest czytelną jak to się rozwijało, więc wie pan w wielu krajach takich Szwajcaria to jest mały kraj, gdzie w zasadzie wszystko wybudowano Joli wielki most wybudują oraz na 5 lat 7, ale budują taki, że następne 5 lat cały świat woli dmuchać na salonie Mendes kartridże tam pochowany Blind, że FIZ oraz złota, więc wykute w butach języka polskiego kolarstwa to jest inna sprawa, ale podobnie we Francji reklamują doradcy w Normandii, czyli ujścia Sekwany potem wiadukt Mio ty to teraz coś na pewno następnego szykują zaraz zaraz się okazać, czyli są pod te filmy jak gdyby był jak postów ta sama budowa mostów świadczą o prestiżu technicznym kraj ziemne potrafimy, a czy konstruktorzy mostów mają jakieś takie czy może doznają jakichś takich ekscytacji na na widok jakiś, jakiego szczególnie w atrakcyjnego mostu no nie wiem tak jak mężczyźni, którzy przeglądają czasopisma erotyczne to takie podobne nie wiem czasopisma erotyczne mostowe dla inżynierów, którzy już o Zobacz, jakie przęsło z teorią o tym, przęsło po to, znaczy są pisma takie, gdzie jest bardzo dużo kolorowych obrazków mostowych i otrzyma Mostowy winnych nie ma mowy no to jest wzywają zaraz za daleko tutaj pan poseł, gdyż jest tam szereg informacji technicy pani Helena Stenzel z Londynu czy ta wydaje takie pismo Brygidy ZAiKS, by oddali inżynierem k i po pismo głównie jest to pismo prywatne Cecylia ze stron rata jest dosyć droga, ale tam są informacje z całego świata co się dzieje w mostach i jakie konstrukcje są planowane zwykle są piękne najpier w rysunki architektoniczne i i ich tam jedno 3 czołówka światowa na pewno to pismo przerzucali i tacy co tam w wiecie co w trawie piszczy w oczy na książkę za darmo, ale wielkie wrażenie, że jeżeli są jeszcze, ale jak można to jest taka kładka w Sromowcach vana jest tej książce drewniana i to pan pytał o inspiracje ze znanych wad doskonale wiesz w COS dla pięknej rozpala on ona została lekko popsuta, bo tam na Pelagia zamontowano numery te o anteny telefonii komórkowej było tutaj wójt Czorsztyna zwalił w set 3 może, bo tam nie ma zasięgu trzeba wezwać pogotowie na to co ma zrobić projektant to psuje architektura, ale na 10 lat się zgodziłem mają po 1 0 latach wybudować maszt sobie i jest, ale to było także mieszkańcy Sromowiec napisali w 19 14 roku list do namiestnika cesarza Franciszka do Lwowa, żeby cesarz im wsparcia udzielić raczył, bo tam właściwie to jest miejsce diabeł mówi dobranoc jak nie było tej kładki można było wjechać wyjechać do ich wybuchła pierwsza wojna światowa w 30 09 . gdyż Dunajec stał się granicą już wpisali do władz polskich w maju 30 09 . roku i znowu wybuchła wojna dlatego Gdyni Wojciech Janczyk pokazał te dokumenty, które są w archiwum gminy co mówi Wójcik może nie ruszajmy tematu, bo co zejść ze się za to wzięli to była niezła seria, ale tak i trylogia bram miała być podwieszona, czyli przegląd po stronie polskiej pojechałem z kolegami do czerwonego klasztoru na drugą stronę Słowacji mówimy tam są takie topole gdy, które wchłaniają tylu tak niektóre przelot w pylon w lesie to głupio wygląda, czyli pochylonego do Dunajca zaczęła się budowa wójt kazał wyciąć topole mądrze zrobił, bo spod Opola nie jest zbyt trwałym drzewem mogłaby się przewrócić na tą kładkę i wizyt w słowackim piśmie architektów okazał się bardzo pochlebny artykuł to jak to gremialnie ten facet wymyślił to mnie ZTM chwilom pochylony do Słowacji to jest tak jak gospodarz, który stoi dla progu chaty zaprasza gości wita Słowaków do do Polski do Polski dla bardzo chwali się poczyta, ale ja myślałem o topolach AAA to zbyt jest bardzo piękna okładka panie profesorze wielokrotnie przechodziłem przez nią na rowerze oczywiście go, że samochodem sama odeszła zasuwać tam przez granicę aktor reżyser to jest to jest tak 20 km co do koła, ale po prostu, jeżeli chodzi o mieszkańców Szczawnicy to w ogóle idealne rozwiązanie wrócimy do naszej rozmowy pani profesorze po informacje Radia TOK FM prof. dr hab. inż. Jan byliście katedra mostów kolejowych dział budownictwa lądowego i wodnego Politechniki wrocławskiej z państwa moim gościem informacje o dziesiąte 40 już za 3 minuty po studia we Wrocławiu profesor dr habilitowany inż. Jan bili Szczuka Katarzyna mostów kolei wydział budownictwa lądowego wodnego Politechniki wrocławskiej i przepięknie wydana najnowsza książka pana profesora mosty w dziejach Polski wydana przez dolnośląski wydawnictwo edukacyjne myślę, że jeżeli kogoś mosty fascynują albo nie w ogóle ma wnoszę mosty to ta książka jest niezwykle interesująca i pokazuje właśnie fajne życie mostów Filip konstruktorów mostów i sekrety odsłania sekrety mostów panie profesorze czy osoby inżynier taki, który zajmie się tą strukturą mostów czy w ogóle most są jego życiem czy to są osoby przez sąd na miarę Chin w przyznał się, że mnie nie spotkałem specjalnie przesądnych dostawców znalazł się, niemniej wizy na moście albo nie pluje przez lewe ramię czy coś umie nie wydaje mi się zajmie nawet coś się już z de facto wszystko Leon poszło do przodu, że dzisiaj nie zawsze projektant jest na tzw. próbne obciążenie czy podjazd z oliwek tak z dnia nie stoi pod mostem to już chyba tym mówiłem w poprzednim spotkaniu, ale powstanie pod mostem przybrało stąd, że kiedyś w średniowieczu jeszcze w starożytności, kiedy mnie nie było możliwości obliczania i i konstruowania w oparciu o metody naukowe to projektant głową Francuza to wytrzymali stawał pod mostem stąd ta tradycja, a czy n p. Nike zebrania się spotyka z inwestorem czy z władzami gminy to czy gniewem mnie korci pana, a może w ogóle to się po prostu robi, żeby włączać mosty do wypowiedzi typu dobra powiem tutaj wam prosto z mostu albo ono budujemy mosty dla pana stanowisko, gdy albo nie ma co palić mostów porozmawiajmy niech chyba chyba tego nie nadużywamy to znaczy most w naszej kulturze była właściwie w kulturze światowej zawsze ma znaczenie pozytywne bordową most jest urządzenie nie ma mostu chwali socjalistę centrali kapitalisty cykanie piach serial realizowany Janik kolejny już są to konstrukcje, które mają służyć społeczeństwu jej i tutaj to jest jak gdyby wiemy nie ma żadnych podtekstów właśnie robię zawsze fascynowała ta niekonsekwencja, a także dekomunizacji my ulice burzymy pomniki, ale dawka nie burzymy mostów, które zostały wybudowane w czasie PRL -u albo innych z dala od Wedla nawet przed systemy totalitarne jak basistów tak nowa jak gdyby założyć, gdyby spojrzeć na mosty na ich konstrukcję trwałość to jaki system, jaki reżim polityczny podzieliliśmy jest najbardziej sprzyjający czy systemy audio Ethernet demokratyczne z totalitaryzmem w jakim systemie powstają najlepsze mostem od co po odchodzi derby myślę, że najlepsze mosty psy powstają w systemach demokratycznych od 2 preferowana jest profesjonalizm i jej na tworzenie pewnych procedur napraw Cyganie pro po tak, a rzymski most w kryzys, że nic, żeby był przez pewien okres demokracją no coś co w co prawda te, które znamy mosty powstały w czasach cesarstwa w inny, ale jest Jakubiec wtedy projektant czy budowniczy jak się to mówiło głową Francuza będzie dobrze dzisiaj dla najwyżej można projektanta za pas do więzienia, ale co też jest mała i Renana natomiast tak jak ja obserwuję to Francja Niemcy to dania Szwecja te kraje mają bardzo dobrze utrzymane mosty tam się rzadko zdarzają jakieś awarie katastrofy aczkolwiek, kto wie może zdarzyć w każdym kraju od punka tutaj, czyli Noise Zone jest pan panie profesorze no no bo każdy ma w sobie coś zdaje sprawę, że my nie jesteśmy zawodem zaufania publicznego ze pan przejeżdżając przez dowolne most w koalicji zagranica nie zastanawia się co wytrzyma pan wie ze zwieszoną z brzozy zastanowią FOT w błąd data panu powiem, że sam SA prawdopodobieństwo jakiejś awarii mostu w Polsce jest bardzo małe Ola on nigdy nie jest zerowe w Azji ani nawet w Niemczech czy Czech Szwecji nie jest on nie jest wzorowana jest relatywnie bardzo małe, gdyż taki globalny współczynnik bezpieczeństwa wynosi około 2 AZ 2 × musiałby wzrosnąć ciężaru mostu i druga warstwa samochodów na tej pierwszej to co twoje zawalenie się mostu dobrze utrzymanego i sprawnego panie profesorze, ale w, a Japonek, a ja pana wsiedli do kina szkoda, bo mówię tutaj firmach, gdzie tam jakaś Godzilla występuje albo jakiś albo jakiś komety cokolwiek widzieć katastroficzny film to często jest taki moty w, że most się kruszy albo pęka a bo zaczyna się chwiać, po czym pęka, a i t d . i pan jako ekspert re konstruktor inżynier patrzę na tych Boże coś się matce, gdyby tak było to nie może być wytrzymała, bo nie albo inaczej pękała albo coś NATO to straty w filmach katastroficznych jest w ogóle działa niezwykle sił przyrody las mitów, którzy dysponują przewagą technologiczną i i to w trumnach trudno opowiada pan powiedzieć czy to jest kwota ta animacja zniszczenia ona jest związana z technologią, w które listy także fok trwa ułamki sekund także nigdy się latem i nie zastanawiałem czy są rażące jakieś błędy w sensie inżynierii, bo docierały, ale z drugiej przeanalizować dzikich przeanalizować kinematografie pod kątem właśnie zachowania mostów i może pokazywać studentom, że to mamy do czynienia z pewną niekonsekwencją znaczy, że autorzy filmu nie zbadali jak kura z tego, bo wydaje, że to jest pomijany wątek jako świadomy widziałem, żeby te mosty upadały albo eksplodowały tak jak prawdziwy most byś, a nie takie wymyślone w po co to znaczy to chyba Hel chyba pan rację ja przyznam się co nie jestem fanem filmów tego rodzaju i pełnym mocna zaciekła i to tam jest prawidłowa, bo to zresztą było zrobione w sposób naturalny temat został wysadzony naprawdę film oddaje rzeczywistość nazwano nas gola zamiast na wyjazd ciekawostka jest tam taka, że 5 kamer było ustawione w ten pociąg gwiazda na most to wszyscy operatorzy kabaret mieli włączyć kamerę i się schować w takich budynkach dla osoby ich odłamki poraniły i 1 zapomniał wcisnąć i w związku z tym saper nie wysadził lokomotywa się wykoleiła za mostem Bator był tylko w LM na moście i za 2 dni musiano powtórzyć próbę w, a skoro mówimy o moście na, że narzuca Kłaj toczy zauważył pan jakąś jakieś inne spojrzenie na filozofię mostów, jeżeli chodzi o wschód i zachód od 2 Hans von nie wiem z Top co to znaczy znam chińskich projektantów japońskich myślę, że to jest obecnie zunifikowane na skalę światową jak pan wie w Polsce obóz do euro moralny normy na całym świecie są zbliżone jest wymiana wymiana poglądów i widać to starcie Japończycy, jeżeli chodzi o mosty na pylonach, czyli wiszącej podwieszone budują zwykle wysepek lobby tak się zastanawiałem z czego to wynika no być może, dlatego że przeciętna wzrostu Japończyków to jest mniejsza niż Europejczyków czy Amerykanów i jogi tutaj nadrabiają to wysokością plonów, ale po to jest taka moja jest sprawdzona hipoteza najpiękniejszy most na świecie wg pana to regułą zadaje pan trudne pytanie wie wiele osób satelita zadaje pytanie, gdyby mógł się pan nie ma, gdyby miał tak, że dla jednych most miał się ożenić z 1 mostem to jaki most to byłby to od to znaczy z dzieł starych Mistrzów to oczywiście pomógł liga robi robi wrażenie Bartek stoi pałac to 2 000 lat tam stoi no to co to to na pewno robi wrażenie i to jest konstrukcja bardzo harmonijna i przy dobrej pogodzie ten piaskowiec jest herezji w Bielawie dawałyby jest on jest chyba nawet trzypiętrowych COT to narzędzie Piętak takie w par jedno zawsze szlachetny i wjadą gara beat to jest pasji centralę we Francji i który jej wybudował to jest most już ponad 1 20 wschód jest stale i i kiedy się w Stali patrzyłem z cementu zmienił jest nas, że nic nie zmyli fantastycznie dobrana dobrane proporcje z nowych mostów wydaje mi się, że tutaj da duże wrażenie robi w Normandii to jest ujścia Sekwany wiadukt Mio Gant Robyg w Szwajcarii to co to wydają mi się te mosty na naj naj ciekawsze w ostatnich latach, aczkolwiek architekturę mostów obecnie moim zdaniem najlepszą mają dziś palec Sanchez stawiałem dlaczego, skąd to się bierze być może mieszanina wina i tego słońca daje takie obrazowanie mózgu ze snem mają fantastyczne pomysły profesorze, gdyby tak było to Polacy mieli najlepsze most albo Rosjanie no wódka nie daje takich efektów jak dobre wina no dobrze nie pytam czy to jest w zawodowcy pan by, a co jest najdroższe w konstrukcji mostu, jeżeli spojrzymy na wszelkie składowe całego procesu to jest materiał to technologia jest projekt czy cud czy można jednak niestety projektanci nie są zbyt hojnie wynagradzani także nie nie znam projektanta, który byłby no może Norman Foster który, ale on jednak biura wielki jest jako jako szef biura władczej projektanci nie zarabiają wielkich pieniędzy, gdyż dodruk wraz z akcyzy licznie wykorzystuje w Polsce projektant jak z wymyśli jakiś ukochany Mostowa za darmo nawet ten projekt zrobił, żeby go zrealizować naprawdę może być co do Mazeli dojdzie, jeżeli padnie zapewne wizy w Warszawie zbuduje most, jaki ja chce profesorze ja pana zapewniamy efekt zobaczymy co na to inwestor władze miasta, jeżeli chodzi o mnie to ma pan wszelkie gwarancje na jaki by pan wybudował, jakby pan mógł taki dowolne, gdyż to po zależy od miejsca, w którym miejscu Warszawy i t d . na to nie ma takiej jednoznacznej prostej odpowiedzi ja jak zwykle w Gnieźnie myślę o mostach abstrakcyjnie, że taki most na zawodach jak zobaczę miejsce w pole walki uwarunkowania to protestował wtedy dobrze jak usiłuje coś tam dobrać to ja prześlę w takim razie uwarunkowania i i zastanowimy się wspólnie panie profesorze bardzo dziękuje profesor dr hab inż. Jan byliście katedra mostów kolei wydział budownictwa lądowego i wodnego Politechniki wrocławskiej, bo państwo moim gościem mosty w dziejach Polski dolnośląskie wydawnictwo edukacyjne, ale państwa niespodziankę informacji Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie jedenastej i jedenastej informację przedstawi Małgorzata mostowi Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA