REKLAMA

Tomasz Raczek o jego najnowszej składance z muzyką filmową

Między Słowami
Data emisji:
2018-02-24 22:00
Audycja:
Między Słowami
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
13:53 min.
Udostępnij:

Rozwiń »
Tomasz Raczek (fot. Michał Mutor / Agencja Gazeta)

Z okazji okrągłej, 90-tej rocznicy rozdania Oscarów, ukazała się składanka z wyjątkowymi utworami z wielkich filmów.

Na dwupłytowym wydaniu znalazły się słynne motywy z takich obrazów, jak „Ojciec Chrzestny”, „Czekolada”, „Titanic”, „Gladiator”, „Love Story”, „Poradnik pozytywnego myślenia”, „Tańczący z wilkami”, „Whiplash”, „Przeminęło z wiatrem”, „The Bodyguard”, „Wilk z Wallstreet”, „Zielona Mila”, „Dirty Dancing”, czy „Skrzypek na dachu”. Wśród kompozytorów nie zabrakło najwybitniejszych przedstawicieli gatunku, między innymi Hans Zimmer, John Williams, Danny Elfman, Harry Gregson- Williams, Nino Rota i Alexandre Desplat.

Polską muzykę, wielokrotnie docenioną za oceanem, reprezentują Wojciech Kilar- „Pianista” i Jan A.P Kaczmarek-„Marzyciel”.

Obok poruszających kompozycji instrumentalnych znalazły się dobrze znane piosenki, jak „My Heart Will Go On”, „Mrs. Robinson”, „Eye Of The Tiger”, „(I've Had) The Time of My Life” oraz „If I Were a Rich Man”, w wykonaniu Whitney Houston, Celine Dion, Bob Dylan, John Legend, Andy Williams, Survivor, Simon & Garfunkel.

O najnowszym wydawnictwie opowiada Tomasz Raczek, jeden z najbardziej znanych dziennikarzy zajmujących się tematyką filmową i oczywiście prowadzący audycję "Szczerotok" w Radiu TOK FM.


Okładka składanki Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
między słowami dobry wieczór państwu przy mikrofonie Kamil Wróblewski to programy między słowami, które potrwa do godziny dwudziestej trzeciej z moim i państwa gościem jest Tomasz Raczek prowadzący audycję sześcioro Dong w radiu TOK FM w każdą środę o godzinie dwudziestej dobry wieczór dobry wieczór w będziemy dzisiaj rozmawiać o składające, która okazała się wczoraj nazywa się Tomasz Raczek w kinie no i na sam początek poproszę pana o taką zwięźle powiedzieć Rozwiń » co to jest za składankę to jest dwupłytowy album z, na którym znalazło się 4 0 utworów album jest stworzony z okazji dziewięćdziesiątej rocznicy ustanowienia nagrody filmowej Oscary czy Akademii FC nagrodę Akademii filmowej amerykańskiej w tym roku mamy 9 0 o uroczystości i chcieliśmy jakoś to uczcić, więc te 4 0 utworów pochodzących z różnych filmów zarówno utworów instrumentalnych jak piosenek pochodzi z filmów nagrodzonych Oscarami przy czym najczęściej są to również piosenki bądź fragmenty muzyki nagrodzonej Oscarami, czyli dokładnie tak laureaci Oscara co chwila można chyba można powiedzieć, że na tej kompilacji oczywiście dominują utwory wykonywane przez różne orkiestry z samych takich utworów 1 5 piosenek jest obcy jest jest kilka, ale są mi się wydaje, że to jest prawie pół napotykanych wymieszane tak w zimie sama mi Bóg zastanawia sama ilość, lecz 40 utworów tak 2 0 na każdej płycie to się da zrobić jeśli utwory nie są z bardzo za długi jeśli nie dajemy całych suity z filmu tylko to, że fragmenty czy czterominutowy inne także to bez żadnego kłopotu udało się umieścić mnie zależało na tym, żeby była to muzyka filmowa a kiedy idziemy do kina to obcujemy z muzyką na różne sposoby jest tzw. muzyka filmowa, która jest takim współczesnym właściwie w przedłużeniem tego co z dawnych epokach słuchaczy i widzowie przeżywali w teatrze operowym n p. akcyzy generalnie muzyce teatralnej był ten ten element związany ze związku muzyki ze słowem z jakąś akcją i maja w dwudziestym wieku okazało się, że Fin fantastycznie to w ciągnącym się tym całą koncepcję przepuścił przez swój charakter inna gra się okazało, że zupełnie jak obcy jest filmowy wypuścił jakieś 100 0 dzieci swoich małych obcych takich filmowych muzycznych, z których każda była inna i okazało się, że żadna inna sztuka nie pozwala muzyce być tak różnorodną jak film dlatego one się z trapiły ze sobą w Wilnie muzyka dosłownie z wysp stanowią w tej chwili 1 całość i po pierwszym uwielbiałem muzykę filmową, bo to jest taka emocjonalna ścieżka wspomnień ta wystarczy, że usłyszymy parę nut i od razu nam się przypomina różne rzeczy po pierwsze, film na przedstawiane sceny, ale jeszcze nie koniec przypomina nam się pojawią po chwili z kim byliśmy w kinie, gdzie to była kiedyś to była i zaczyna się nasz osobisty film, który jest połączeniem tego filmu kinowego z naszym własnym filmem życia życia, a im starszy Fin tym kraju te wspomnienia są bardziej emocjonalny mnie wielokrotnie do mnie podchodzą różnie widzowie na spotkanie, które mam i mówią panie Tomku, bo ja pamiętam taki był film oglądałam to chyba ze 30 lat temu już nie pamiętam tytułu pamiętam tylko muzyka referatem Lion NFI jak i tam był tak GT-R kich facet i on miał dziewczynę, którą kocha, ale muszę jechać na front jak wróciła na wszystkim innym była i on tak to przeżywał fakt, że nie unikano powiewem w filmie pan powie co to za film, bo ja chcę do niego trafić i za każdym razem, kiedy takie opowiadania takie takie prośby aktorzy zwykle bardzo emocjonalne prośby, że ci, którzy proszą o odnalezienie tego filmu pomoc w odnalezieniu i posługują się właśnie, jakim fragmentem fabuły albo motywem muzycznym to co zrobią wrażenie, jakby to było coś dla nich potwornie ważnego jedno z najważniejszych rzeczy, żeby wrócić do tego momentu, bo my, bo wtedy co się wydarzyło ważnego, którego strasznie teraz brakuje w no to jest też dość podobne przeżycie jak do samej idei i jest identyfikacji WB samego utworu ja sam mam taki 1 problem usłyszałem kiedyś w radiu to było prawie 20 lat temu utwór, który nie wiedziałem jak się nazywa to były czasy, kiedy można było przyłożyć telefon od rozwodu głośniki oraz zidentyfikować utwór tylko ja próbowaliście kontaktować się z rozgłośnią, w której ta reklama była reklamowana, by ta reklama była emitowana w ten utwór był w USA jest jakiś kompilacji na jej otrzymałem odpowiedź, że ona jest na składance, a tych aut oraz no i jak wpisem w internecie, a który Wałęsę były setki te były setki techno czyli gdy nie mogę do tej pory tego utworu znaleźć, a cały czas mogą w głowie to jest bardzo bolesne, ale jestem w teście braliście takich filmach Martina skazy, a w tym AOS może to z tego może to z tego rodzą się musi sprawnie na pewno sprawdza nie ma tego co roku, a sam mam pytanie czy ma pan taki film, w którym muzyka przykryła wszystko to znaczy przykryła i gra aktorów w nim zdjęcia, które może być kiepski, ale muzyka odgrywała absolutnie kluczową rolę mam, która takich firm w kraju, w którym muzyka jest tak ważne, że jest cały czas ilekroć się słyszy mam nagrane fragmenty muzyki z tego filmu w różnych miejscach wszystkich moich składanek wszystkich moich list muzycznych na Spotify i t d. bo sobie tak przemyślnie dołożyła, żeby one przypadkowo zawsze funkcji Random używana Lizbony przypadkowa ciągle mnie zaskakiwał i pojawiały się ze wszystkich stron jeszcze w dodatku prawie za każdym razem płacze jak słucham tej muzyki, choć tani melodramat to jest muzyka z filmu Gas Board, czyli okręt Wolfganga Petersena o marynarzach Łodzi podwodnej wydatku niemieckiej ta, która ucieka przed aliantami z drewna w drugiej części wojny, kiedy Niemcy już zaczynają przegrywać ucieka przez cieśninę gibraltarską, a alianckie niszczyciele bombami głębinowymi promują ją zniszczyć swojej rozwalić na dniach na przecieku jednak nie da się tam już prawie duszą jest taki moment, kiedy uda i udaje im się nieomal przeczołgać pod dnie cieśniny gibraltarskiej na Atlantyk i ich przed oceną, lecz nadciśnienie już prawie zniszczyło kadłub, a oni jednak wypływają i w tym momencie, kiedy oni wypływają napowietrznej na światło ducha uderza taka muzyka jest taka wolności radości takie szczęście, że się udało, że zapominam, że to Niemcy są w sieci wśród, ale ten film jest w ogóle antywojenne jest pacyfistyczne jak przypomina, że nieważne, kto jest, po której stronie są ludzie z reguły młodzi ludzie, którzy myślą o życiu miłości rodzinie to tak naprawdę interesuje nowa jest obok moich zmuszana do tego, żeby być na wojnie o tym jest ten film dlatego nie ma nic złego, że widzimy ludzi także w nogach i muzyka jest po prostu nieprawdopodobne oczywiście mam ich wydaniu z socjalnym dźwiękowe na szczyty ścieżki dźwiękowej filmu i w przeróbkach różnego rodzaju elektronicznych ich baraki zespołu udzie 5 6 1 wizyta aktorki dziewięćdziesiąty chyba trzeci rok coś takiego się tak utwór to tych danych o tym, byłych już chyba przerobiony, dlatego że Fin był źle się jak tak tak nimi chodzi o tę wersję taką taneczną wtedy się obywatel Kane Stefanik miała wszystkie te wersje i elita jest absolutnie muzyka mojego życia do tego stopnia byłem zafascynowany, żeby nam w Hamburgu to wszedłem do muzeum Łodzi podwodnych i postanowiłem wejść do takich władz Łodzi podwodnej brana jest tam jest taka prawdziwa Łódź podwodna z 2 wojny światowej można wejść do środka i z jakby przymierzyć się życia marynarzy ja oczywiście zapomniał o rzeczy najważniejsze, że z wesel wyobrażałem siebie w tych sytuacjach, jako że w ogóle od zawsze chciałem być marynarzem na idealnie dlatego tak działają tego typu opowieści o morzu zapomniano jednak, że mamy 9 0 wzrostu, a tam tak do Metz 60 marszałka, by w 2 po prostu uciekł tylko ułudę wali to wszystko mnie nie da się na takiej Łodzi z moim zastępcą Jerzym sprawy miały należeć fantazja i filmach to do siebie, że można to zrobić, chociaż w Realu byłoby to niemożliwe, ale tej właśnie IOB właśnie teraz jest pan w idealnym przykładem na to, jakie emocje potrafi wzbudzać u odbiorcy muzyka właśnie muzyka filmowa ja akurat lubię taką muzykę bardzo on często bardzo taką abstrakcyjną i uwielbiam muzykę Krzysztofa Pendereckiego na złoto jest wykorzystywana w filmach nie dość, że ona niesamowicie potrafi podkręcić atmosferę chociażby nie wiem w odróżnieniu n p. stany Jakubika, choć uważam, że ta muzyka była wykorzystana w sposób mistrzowski, ale jest też muzyka, która w moim przypadku lekkość pobudza wyobraźnię i stąd też ciekaw czy pan, słuchając muzyki filmowej ma pan nie tylko skojarzenia z filmami tylko czy ma pan w głowie wtedy wyobraża pan sobie jakiś kadry, jaki scenariusz tych scen, słuchając muzyki filmowej tak tak no niewątpliwie tak było z muzyką, której opowiadałem z okrętu potem po prostu widzę całe sceny, ale ja sobie czasem wyobrażam też kadry filmu, których nie ma FIBA nie odchodzi, a tak, gdy taka n p. jest muzyka, która zresztą rozpoczynam moją płytę ten trend ten album Tomasz Raczek w kinie pierwszy utwór Krystiana AP Kaczmarka marzyciel takim osobom, ale EUP nikt to jest taka muzyka, że ona się zaczyna im Jana tych miast loty zaczynają widzieć obrazy i nie tylko filmowe bardzo często są to obraz właściwie abstrakcyjne jak sobie twarze taki standard taki rodzaj swojego filmu i to nie jest tak żony zawsze taki sam tylko w różnych momentach życia, kiedy słyszy te dźwięki to podstawią po to, trochę, jakby kolejne obrazy to się to się w sam jestem cieka w co zobaczy jak naj dotyczy autyzmu w moim przypadku to są często też takie wizje jakieś takie trudne do grona do pisania, które nad czym stąd trudno ułożyć w jakąkolwiek fabułę tak jest właśnie w wizje to na dobre słowo w FSO wizja, ale wspomniał pan o Janie Kaczmar ku to nie jest jedyny Polski akcent na tej składance na szczęście boja się zaparł AM kiedyś, kiedy rozmawialiśmy z Sony Music Polska jest, czyli wydawnictwie my o składzie to odbyć się tak cudownie wszystko układamy, ale muszą być polskie utwory, a czy nie było łatwo no bo one mają swoich właścicieli i sprawami jest także zazdrośnie strzegą je te firmy, które mają praw prawa udało się Wojciecha Kilara strasznie mi zależało, żeby to był właśnie Wojciech Kilar taki fragment muzyczny z pianistą wreszcie się nazwa mówi wtedy wie co pokazujący charakter muzyki Kilara on zresztą zmienia bardzo często w różnych filmach charakter to nie jest tak, że od razu się kilera znajdą potrafi się jak kameleon przeistoczyć się dostosować do filmu tak było w pianiście, ale rzeczywiście on ma tak wizy inną muzykę, że trzeba znać te historie jak z Anną przez lata współpracował Kilar zwali go i w związku z tym, że Wajda uwielbiał tracąca komponował Kilar to, że w momencie, kiedy przystępował do realizacji pana Tadeusza to od razu sobie wymyślił, że tam poprosiła muzyka Kilara i Kilara tym przeczytał gdzieś w jakimś wywiadzie czy czy usłyszał z wytwórni rzezie Wajda się nasi z takim zamiarem jego widzi i szybko skomponował poloneza do pana Tadeusza, kiedy jeszcze nie ruszyły zdjęcia, po czym wysłał od dawna tę muzykę nagraną z listem do Wajdy i i ten jest mniej więcej zawierał takie słowa proszę sobie posłuchać muzyka będzie pan wiedział jak nakręcić w latach 2 no i wyszło świetnie naprawdę ach, co prawda w drodzy państwo 4 0 utworów, a 300 właśnie na składance Tomasz Raczek w kinie przypominamy ty ta kompilacja jest dostępna od wczoraj Tomasz Raczek boi był moim państwo gościem bardzo panu dziękuję ja też bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MIĘDZY SŁOWAMI

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!