REKLAMA

Kiedy wyjedzie na drogi polski samochód elektryczny?

Salon Radia TOK FM: Teraz Solska!
Data emisji:
2018-02-22 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
50:28 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór państwu Joanna Solska w w najpier w będzie wizja w rząd nie są tak konkretnie premier obiecuje, że w 2 20 05 . roku w opolskich drogach już będzie jeździć 1 000 00 0 samochodów elektrycznych w, a dzięki wsparciu państwa Polska stanie się poważnym producentem jej coraz istotniejszym graczem na nawet na europejskim rynku zapomnimy o smogu i będziemy oddychać czystym powietrzem ta wizja ma się zmieścić już za 7 lat to teraz zastanówmy się co mamy teraz, bo Rozwiń » na razie po polskich drogach jeździ w 2 00 0 elektrycznych aut i są one bardzo drogie i nie bardzo wiemy, bo jeszcze nam ta wizja nie odpowiedziała na to pytanie, kto nabędzie te elektryczne samochody produkować nową od niej pamięta moc jak długiego czasu, ale moi goście nam przypomną, że na los Polski rodzimy przemysł nie nie skonstruowali wyprodukował auta spalinowego, więc może to nie jest ważne i może przeskoczyć metę Aneta i od razu będziemy produkować elektryczne i w związku z tym ja mam takie pytania, na które mam nadzieję odpowiedzą moi dzisiejsi goście najpierw ich przedstawienie apotem przejdziemy do pytań Otóż jest z nami pan Jakub Faryś prezes polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego witam pana solidne domy czworga i mój kolega Adam Grzeszak z polityki ich witam się jest teraz dobry wieczór i bardzo mi zależało, żeby był ktoś z nami ze spółki electromobility, która ten projekt będzie animować i będzie za niego odpowiadać ci panowie obiecali że, owszem, chętnie przyjdą ale, ale z innym terminie w i z dalszego przebiegu programu są orientują się państwo, dlaczego mi zależało też na za ich obecności, bo chciałabym w przytoczyć zacząć w ogóle od cytatu z wywiadu, którego pan Piotr Zaremba to jest dyrektor zarządzający właśnie spółki electromobility Poland, gdy i on tego wywiadu udzielił bodajże Dziennikowi Gazecie prawnej i teraz będzie krótki cytat jest pana Zaremby właśnie na przejście drogi od koncepcji do uruchomienia produkcji samochodu najlepsi potrzebują mniej więcej 5 lat trzeba zbudować prototyp przetestować go po wykryciu ich usunięciu wad konstruujemy kolejny prototyp, na podstawie którego powstanie krótka seria i jeśli po kolejnych testach i uzyskaniu homologacji wszystko z porządku to dopiero ruszamy z produkcją, bo pewnych etapów konstruowania samochodu nie da się pominąć koniec cytatu i mam teraz pytanie do panów i prośbę, żebyśmy zaczęli od tego czy skoro pan Zaremba, mówi że najlepsi potrzebują 5 lat to moje pytanie jest gdzie będziemy szukać tych najlepszych w jakim gronie czy to są producenci tradycyjnych samochodów, kto to jest pan Jakub Faryś to myślę, że pan dyrektor miał namyśli tych najlepszych w rozumieniu producentów nie poszczególne osoby, bo jeżeli chcielibyśmy znaleźć takie osoby, które umieją konstruować pojazdy, które robią fantastyczny design tych samochodów, które przygotowują narzędzia produkcyjne tak dalej to wszystko w Polsce czy te osoby są tylko, tyle że pracują dla bardzo różnych kilkudziesięciu, a może nawet kilkuset firm, a wielu z nich pracuje za granicą więc, gdybyśmy chcieli te wszystkie te wszystkie osoby zebrać wszystkie osoby zatrudnić w 1 przedsiębiorstwie to najpier w śmiech przez analizowanie przyszli to wszystko i dała i poprzednia praca rzucili zaczęli pracować na rzecz tego nowego przecież to kwestia ceny benzyny myślę, że kwestia ceny, ale o patriotyzmie o pieniądzach to będziemy dzisiaj rozmawiali z 2 z kół raczej sądzę, że pan dyrektor miał namyśli producentowi faktycznie doszło nie mieli, dlatego że żeby wprowadzić do produkcji seryjnej, a myślę, że powinniśmy mówić o wielką serii, czyli produkcji takiej, gdzie to jest kilkaset tysięcy sztuk rocznie i do nich 1 modelu tylko najlepiej całej rodziny, czyli kilku modeli faktycznie to zajmuje 5 do 7 lat w zależności od tego jak dużo poza sporów mamy na tzw. półce, czyli jak dużo podzespołów możemy wykorzystać jak bardzo ten produkt, który chcemy pokazać na rynku jest nowy czy też jest tylko małe lekkie Stalin czy głęboki czy zupełnie nowy samochód tak to tyle zajmuje, a ja dlatego zadam pytanie, bo chciałbym się dowiedzieć czy te osoby te najlepsze osoby, o których tajemniczo mówi pan Zaremba w Yale to one powinny mieć takie doświadczenia w przemyśle motoryzacyjnym czy to jest w produkcji tych tych tradycyjnych modeli czy to jest zupełnie nieistotna Adam Grzeszak to znaczy samochód projektuje się mniej więcej wg pewnego schematu i są specjaliści od poszczególnych elementów samochód elektryczny różni się spalinowego rodzajem napędu, więc tutaj oczywiście wchodzą w grę pewne jest także problemy elektryczne, których w normalnym spalinowym nie ma natomiast na konstrukcyjnie taki samochód musi spełniać szereg wymogów rynku ścięty pewne rzeczy nie opracowuje się w sposób podobny, więc są też z tego względu pewnie takie doświadczenia, które są wykorzystywane przez tradycyjne i producentów nie są przydatne i m. in. dlatego w tej chwili nie ma poza właściwie chyba testują takiego takiego producenta dysku skoncentrowanego wyłącznie produkcji samochodów elektrycznych, bo najczęściej one są pochodnymi samochodów spalinowych to znaczy wolnym firmy koncerny motoryzacyjne dziś budują samochody elektryczne z Belką, bazując na modelach już istniejących i właściwie na trochę tak jakby dla nich podpory pod budką jest to, że nie systemy opłat za emisję co 2, w którą przemysł motoryzacyjny został włączony nie daje im pewne korzyści dla, z których on też Toyota koncerny mogą korzystać z wprowadzają ze swojej gamy modelowej również samochody elektryczne jest kluczem tutaj dodatkowym elementem jest, ale to rozzie w później dojdziemy do tych ekonomicznych z Th, ale to jest też właśnie 1 z takich problemów, które w którym, które napędzają elektryczny ja dlatego to pytanie zadaje, ponieważ z jak i powiedziała moja wiedza pochodzi od panów nie jest skonstruowali śmiech nie produkujemy w Polskiej firmie jej samochodu tradycyjnego dla na czym polega trudność ze nam się to przez dziesiątki lat nie udało się pochwalić absolutnie zgadzam się z tym co powiedział pan do celów zaś fakt ładnie nazwany nazwijmy go od jedno 10 0, bo samochody elektryczne, jeżeli mówimy o samochodzie, który byłby porównywalny z punktu widzenia użytkowego z dzisiaj używanymi samochodami powiedzmy klasy średniej to właściwie cała procedura wprowadzenia tego samochodu na drogi jest bardzo podobna, aby nie powiedzieć, że identyczne jak w przypadku samochodu spalinowego konstrukcja tego pojazdu wymagania homologacyjne oświetlenie wnętrza siedzenia i t d. tak dalej tak dalej siebie to wszystko jest praktycznie identyczne różnica jest tylko samym zespole napędowym czy mniej, ale proszę mi odpowiedzi na pytanie, dlaczego myśmy mieli nie potrafili się dopracować polskiego nie chce być Narodowego samochodu kapitałowo polskiego MON z bardzo prostej przyczyny jak pod koniec lat osiemdziesiątych czy na przełomie lat osiemdziesiątych 9 i dziewięćdziesiątych upadał komunizm nie mieliśmy żadnego zakładu, który byłby w stanie produkować samochód, który byłby wystarczająco dobry, żeby polscy klienci czy klienci z innych ościennych krajów gościli kupić mieliśmy przestarzałe samochody mieliśmy go selekcjoner zdobyła Polska konstrukcje kolorystyki polonez nie była opolska konstrukcja, ale mieliśmy po swą pozycję na szczyt ma n p . to było n p. to była Nysa 3 żółte, ale to, ale nie lubi zalecają ich pół ciężarowych list SLD byłych i takowych torfu nawet nie jest kwestia tego, kto ten pojazd konfuzję polegała ozdób z winy przede wszystkim o pieniądzach trzeba było mieć bardzo dużo pieniędzy, żeby uruchomić produkcję pojazdu, który byłby konkurencyjny ICF nowo i parametrami technicznymi w stosunku do używanych samochodów z c i tych krajów europejskich jest bardzo dobry przykład Korei, która praktycznie zamknęła rynek wewnętrzny dzięki czemu wypromowała swoje marki na nie mówimy tutaj Marka halę peronową wypromowała pozbawiła klientów jest ono ma ich właściwe dla tego, że zablokowała możliwość zdziałania umowa z samochodem z winami najpierw gazowane licencja potem pozwoliła Rosji rozwinę w związku z tym to była jedyna droga to jeszcze możemy jeszcze wielkim tytułem uzupełnienia już nie mówię, bo to jest, bo rzeczywiście się z tym spotykamy w jak nawet z czytelnikami rozmawiam tt takiej jest taka jest taka jak i sentyment, że Polska Marka narodowa i ciągle wracający tym taki że, dlaczego my nie mamy Czesi mieli skody mówi się testami Rumuni mieli dać, chociaż to też wszystkożerna tak jak to związek, ale dalej z alejek, ale to jest już dawno historie o tym trzeba zapomnieć kończymy na tym, że w tej chwili przemysł motoryzacyjny przechodzi tak gigantyczne zmiany, że już nawet wielkie koncerny, które wiele miliardów produkują to czasami te już to miliony nie nie nie nie są w stanie przyjąć, gdy tych zmianach, jakie w tej chwili zachodzą dać takiemu koncernowi takiej stabilności i wreszcie niektórzy mówią, że przyszłość należy do jakiś inny Dwór kilku tam nie 10 takich i takich molochów bok, bo boimy się większą gamę samochodów produkuje więcej tych egzemplarzy powstaje w Puszczy tych samochodów będzie można też to wtedy to się ten biznes finanse i mniejsza firma to kto to przecież jedno Brytyjczycy, którzy są wreszcie wy też tworzyli podwaliny motoryzacji też zostali właściwie bez niczego jeśli chodzi o własne marki, bo się nagle okazywało, że wewnętrzny rynek nie był w stanie uciągnąć, ale już ta legenda tych mety w tych starych Marek nie była na tyle atrakcyjna żeby, żeby ich tych samochodów można było tyle produkować sprzedawać z użyciem nagle się okazywało, że zaskoczona, gdy to co zrobiła Koral nie wiem czy jest to powtórzenie w swoich dzisiejszych moim zdaniem jest nie do powtórzenia ich bardzo jasno dali sobie powiedzieć, że żaden kraj tzw. bloku wschodniego dzisiaj nie ma produkcji samochodu swojej gry w rozumieniu kapitałowym marki wszystkie kraje, które mają nawet samochody Marek, które się kojarzy od lat jest danymi krajami to jest albo w 100 % albo bardzo duży pakiet, którego z wielkich producentów światowych także Polska nie była wyjątkiem to to kto to jest to jest niestety historia to nie jest trochę tak mi się teraz porywamy z Motyką na słońce pytanie czy mniej koniecznie musimy uruchomić produkcję wielką seryjną upieram się przed wielką seryjnie, dlatego że oczywiście, jeżeli będziemy chcieli produkować jakiś pojazd niszowy są najbardziej możliwa, ale niszowe pojazd w rozumieniu kilka-kilkanaście rozwiązuje problemy strukturalne, ale to nie rozwiązuje ten nie będzie masowych pojazd, jeżeli chcielibyśmy uruchomić produkcję masowego pojazdu to trzeba mu bardzo bardzo dużo pieniędzy w trudnym do pieniędzy jest, że rowery w, a proszę mi powiedzieć czy skonstruowanie samochodu elektrycznego jest łatwiejsze niż są spalinowego biorąc pod uwagę konieczność spełniania wszystkich norm norm środowiskowych norm homologacyjnych no i przeprowadzenie testów zderzeniowych tak dalej, ale jak dodaje troszkę bardziej ludzkim językiem każdy samochód, żeby mu z Rzymu rozruszać na drogach musi być bardzo dokładnie przebadane, a tak to powiedzmy i dopuszczony do ruchu, czyli stosowny urząd w którymś z krajów członkowskich musi powiedzieć tak ten pojazd jest bezpieczny jest bezpieczny dla środowiska jest przyjazny jest pojazdem, które mogą się krzyk ludzie przemieszczać, więc jeżeli mówimy o takich wielką serię produkcji rozumianej jako kilkaset tysięcy sztuk to ten pojazd musi być tak samo konstruowany poddanych tym samym reżimom co pojazd spalinowy różnica jest tylko na PL, gdzie dzisiaj brutalnie jest łatwiejsze biegi i jeżeli mówimy o takim pojeździe, który miałby zmotoryzowani się w cudzysłowie Polska to na to kto to jest to porównywalne dzisiaj producenci wielcy producenci zaczynają budowę samochodu tzw. Platformy, czyli to od dołu pojazdu mówiąc już bardzo mnie poniżenie zysku i ta Platforma jest przystosowana to nowoczesne Platformy są przystosowane do kilku napędów są przystosowane do napędu spalinowego są przystosowane do napędu hybrydowego oczywiście też plug -in, czyli tego ładu w tej hybrydy, którą można doładować ido napędu elektrycznego w zależności od tego co się będzie działo w najbliższych kilku, a może kilku lat nastu latach na rynku ta Platforma będzie wykorzystywana do różnych typów swoje, ale chce pan powiedzieć, że ta Platforma to jest największa trudność przy konstruowaniu alergicznego na pewno bardzo gorzka no i to jest właściwie jeszcze kilka elementów, które komplikują sprawę budowy samochodu elektrycznego nasze wiążą z bezpieczeństwem, bo jednak pamiętajmy o tym, że ze na pokładzie tego nie są są akumulatory i te są napięciem 400 V i w tym momencie jest za zapewnienie, że w razie kolizji, ale i pasażerowie nie zostaną porażeni prądem i listę akumulatora akumulatory są jednak ciężkie, z czym ten temat rozkład mas w takim samochodzie jest trochę inny niż w samochodzie spalinowym i ich stworzenie zapewnienie, że ten jest konstrukcyjnie samochód wytrzyma uderzenie z boku uderzenie z przodu to to w tym momencie rzeczywiście robi się sporo po sporym wyznawanie nie wiem czy one nie nie nie jest to po polach jednak trochę większe niż ilość odważna w cali nowy bo, bo to jest jednak dosyć jednak te masy są dosyć duże, bo jednak to jest obciążają w Aleppo mówi pan ważyć poniżej jest skomplikowana bardzo droga jest tata Platforma no to jak teraz zadam takie pytanie no to te Platformy to można wziąć z tego samochodu spalinowego mienie musimy się sami wiedzieć jak mamy już uruchomione drugie o miano produkcję kilku czy kilkunastu różnych modeli jesteśmy właścicielem kilku fabryk to tak, ale jak jesteśmy nowo wchodzącym na rynek no to mamy pewien kłopot, ponieważ ci producenci, którzy mając tę Platformę i na tej Platformie budują kolejne czasami niewolniczą siłę i wspólnie to jest zupełnie to jest to jest kolejna bardzo woda bardzo ważna rzecz to ci producenci tak chętnie nie będą sprzedawali tej Platformy nie mówiąc już o tym, że inni taka pole zrobienie takiej Platformy czy zaprojektowanie takiej Platformy wdrożenie do produkcji to są bardzo bardzo duże pieniądze no to dla ZUS, w jakich są wielka sieć o kilka miliardów euro w kilka miliardów euro faza trwała dyskusja dlatego w dlatego dokładnie to, o czym powiedział przed chwilą czy wtrącił mój przedmówca, czyli producenci w tej chwili łączą siły po to, żeby produkować bądź rodziny pojazdów, które są do siebie bardzo podobne pod różnymi markami bądź wspólne silniki Benz wspólne całe zespoły napędowe no bo już zaczynają być takie pieniądze, że pojedynczy producenci nawet od 10 0 lat będąc na rynku dla nich jest to bardzo duży wydatek mamy nie bardzo nam z kim chce się włączyć znamy jej przede wszystkim nie bardzo mamy fabryki, które mogłyby czy fabrykę cały czas mówią krem migdałowy Wolski, bo w Polsce znają jak rynki zachodnie fabryki produkują jesteśmy Zagłębiem, jeżeli chodzi o produkcję części podzespołów jesteśmy naprawdę 1 z 1 z najważniejszych miejsc na euro zaliczki na zagranicznych samych alergologa powiedział, ale to jest kapitałowo zagraniczną to jak teraz muszę zapytać o coś bolało mogła przeoczyć i najprawdopodobniej tak się stało w, więc liczę, że mnie panowie poprawią, ale chciałabym wiedzieć w jakim miejscu my jesteśmy na tej drodze do wyprodukowania masowego polskiego samochodu elektrycznego, a pytanie się bierze stąd za Lu electro Mobility Poland ogłosiła konkurs i to był konkurs pod hasłem Stwórz z nami Polski samochód elektryczny i mało, że ten konkurs ogłosiła ona go nawet rozstrzygnęła tylko, że ja wśród tych laureatów i znów się zastrzegam, że może źle szukam nie widzę nikogo, kto mógłby taki samochód skonstruować to co to był zakonnik jest jako fanowi świata tego konkursu to był konkurs na nadwoziu, czyli na wizję tego samochodu, czyli na o jak ten samochód ma wyglądać i zostało zostało rozstrzygnięte zostało wybranych kilka pralki z samochodów zresztą z mojej prywatnej scenie bardzo ładnych, ale raczej pojazdów małych miejskich i mówimy o pojeździe, którym jedno w przeciętna Polska rodzina może wybrać się na działkę na wczasy czy 3 czy może przejechać jakiś większy dystans, ale to ona możliwa jest za nami trudny element zaczynamy w nowo chce zrozumieć, gdybyśmy się na tej drodze posunęli nieco do przodu w nocy dla nas źle okazali się w mojej ocenie pokazaliśmy pewną wizję jak ten samochód powinien wyglądać, w którym kierunku powinny iść dalsze prace, ale ja sam czytam wśród tych laureatów jest grafik jest projektant i nam panowie mieczu przekonywali, że to potrzebne doświadczenia przemysłu motoryzacyjnego w Adams USA no to rzeczywiście znaczy jest także jedno w tym to nawet wśród takich miłośników motoryzacji jest grupa, która dość dość dobrze rysuje i która spędza czas właśnie na takich samych fantazja na temat jakiś takich samochodów idealnych, jakim byli prezesi chcieli zaprojektować i te baby są zorganizowane niektóre koncerty nawet bary no taki koncern rysunkowe organizowało no generalnie, gdy zaprojektowanie przy pomocy dzisiejszych możliwości grafiki komputerowej efektownego nadwozia jest jej możliwe dosyć szybko i łatwo i ich mało tego jakby to było w nim też o tym jak myśmy się daleko posunęli była była o tyle kilka lat temu taka taki był klaster Green teatru wstęp na Podbeskidziu uderzy w Mielcu, bo tam się też rzeczy dzieją National liczne dziury i dla mnie taki został stworzony zespół, który zbudował już nawet 2 samochody w takie takie przed prototypy, jeżdżąc i to było to byłaby to było coś takiego co nawet gdy miało każde pełne ręce nogi i do tego stopnia, że firma Słupsk, która lektura tej, która jest szwajcarska, która też się zaczęła zajmować motoryzacją elektryczną kupiła ataki 11, kiedy w zbudowanych przez nich tych modeli i używa ich jako takiego demonstratora swoich technologii, a także wejście dojście do takiego stanu jest możliwe i to i to robili to nie Otóż nie robili i jak jakoś się, że tak, by uczniowie technikum samochodowego tylko rzeczywiście ludzie z krakowskiego i krakowskiej Akademii sztuk pięknych m. in . którzy którzy projektowali projektowali na 2 się również inżynierowie, którzy konstrukcję także zbudowanie takiego pojedyncze egzemplarze jest możliwe natomiast oczywiście pytanie nie jest to jej nie, że jak co dalej nie broniła już rozmawiałem z nimi oni mi mówili, że rzetelny, że ten model tt, chociaż to jest jeżdżący samochód to NATO to to jest jeszcze coś co wymagałoby bardzo długich prac, zanim mogliby się za to zabrać technologii, którzy potem, jakby przekładają to na język produkcji jest teraz witam państwa serdecznie przypominam, że mniej jest ze mną pan Jakub Faryś prezes polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego i Adam Grzeszak mój kolega z polityki i rozmawiamy o tym w Legii, kiedy znacie, kiedy wiemy za 7 lat mamy mieć wielką seryjną produkcję polskiego Narodowego samochodu elektrycznego w narazi je rozstrzygnięto konkurs Stwórz z nami Polski samochód elektryczny i tutaj nie pana wie przekonują, że to w zasadzie jak przekręt sam to bardzo proszę mi poprawić na niej nie nie pokonaliśmy żadnego ołów stopnia w górę nie posunęliśmy się na tej drodze to widomy znak zaraziła Anna Guzowska na razie budujemy tzw. społeczną akceptację zainteresowanie bytu generalnie zresztą seansem minister Kurtyka, który jest ministrem wiceministrem energii odpowiedzialny jest program elektromobilności szczerze to, iż spółka electromobility Poland mają za zadanie taki apetyt na narty samochody elektryczne stworzyć z nich przed kasą to musisz mi wytłumaczyć co jest wobec tego co jest zadaniem tej spółki boja błędnie myślałam, że o elektromobilność electromobility Poland ma stworzyć ma odpowiadać za stworzenie samochodu elektrycznego, a ty mówisz, że ma odpowiadać za stworzenie apetytu na samochód elektryczny od jedno to jest taka jest spółka można powiedzieć nowego typu to znaczy mamy ona jej przedstawiciele związków w zależności od okazji mówią różne rzeczy algi, ale deklarują, że produkcja już tego samochodu to mało płynne oni mają znaleźć takiego producenta, ale sami mają mają zreorganizować się cały ten proces z tego, że tego tej tej tego Narodowego Odrodzenia się tego tego naszego polskiego samochodu projektowania jego i rzeczywiście tam są trochę takie mrozy zadziwiająco krótkie terminy na scenę i pewne jest stworzenie tego nie tego tego nadwozia apotem zaprojektowanie konstrukcji ta produkcja już mówi się, że w przyszłym roku oraz na niewielką skalę miałaby ruszyć co moim zdaniem jest rzeczą politycznie atrakcyjną, bo albo w budowie będzie ich będzie, by chodzi o to tak chodzi o to, żeby na wybory ktoś mógł pojechać w jakimś egzemplarzem, który nie będzie może kilka serii niech naród może stworzyć wrażenie, że już mamy ten samochód i i ich pokazać się jednak, że powiedzieliśmy zrobiliśmy natomiast tym milionom to jest oczywiście taka ta taj realia nawet kiedyś próbowałem się dowiedzieć, skąd się ten 1 000 00 0 drzew potem zaczęłam mówić że, że także, że to się, że to minister Tchórzewski minister energii po prostu tak powiedział byłoby tak też mu tak wyszła taka okrągła liczba goli to już tak machnęli ręką, że zdymisjonuje tego się tych albo albo jest mówione rzeczywiście będziemy mieli żal mówią zdobędzie to może blisko może, że może jakiś przełom technologiczny nastąpić z powodu jestem w milionach znacznie znacznie się będziemy mieli już na liczniku no to jest oczywiście w tej chwili tylu trudne do wyobrażenia, ale generalnie oby ta spółka ma tak powiem tworzyć tworzyć atmosferę i tworzyć silną takie warunki dla budowy i sporo stworzenia polskiego samolotu elektryczny dają teraz pytanie do pana Jakuba chwali się boją nie rozumiem, jeżeli już coś pojedzie i to coś będzie elektryczna i dobrze zobaczymy w telewizorze, który ma promować, bo telewizja analogowa masowo wypromować tych co to jest jakiś krok do osiągnięcia celu czy to jest tylko taka jak rozkaz Gryf Polanów korekta dlatego, że to będzie, jeżeli ten pojazd będzie się przemieszczał, jeżeli ten pojazd będzie Jerzy Janowicz żal będzie wyprodukowany w pewnej określonej ilości egzemplarzy to będą tzw. przed prototypy albo prototypy, czyli samochód, który jest po części wykonany ręcznie, ale ona różnym etapie już zgodnie z technologią wytwarzania w związku, z czym pytanie, na którym etapie odbędzie, a może już nawet będzie uruchomiona jakaś mało seryjna produkcja, ale nie dla mnie w tym wszystkim dość ważna jest dość ważne jest to, o czym otrzymał, o czym pan redaktor Grzesiak mówi, czyli o tym, stworzeniu pewnej talenty tu pewne wizji pewna dawka tytułu prawnego o mnie pewnego przekazu, bo dzisiaj branża motoryzacyjna nie tylko czy może nie przede wszystkim w Polsce w ogóle na świecie w Europie jest w mojej ocenie w bardzo ważnym miejscu mianowicie przez ostatnie 10 0 lat samochód wyglądał tak samo oczywiście mam namyśli koncepcja nie w Finlandii czy wyposażenie, bo to był silnik spalinowy to była skrzynia biegów to był ładny dworzec śledzenia zabrnął w szczegóły techniczne nie, gdyż nie obiecuję nie będę opowiadał o nie będę opowiadał o silnikach o różnych porach wcześniej układ hamulcowy układ kierowania koparką i ten i koncepcja tego samochodu przez ostatnie 100 lat jest dokładnie taka sama natomiast napęd elektryczny czy ta czysto elektrycznym czy ta hybryda czy to wodór powoduje ono generalną zmianę myślenia o tym w jaki sposób te samochody napędzane on nie zmniejszy, więc nie rozwiąże problemów korków ale, ale jest na pewno częstszy nawet w wydaniu polskim Węglowym czyli, jeżeli mamy w proc węgla i mniej torem tymi działaniami, które robi m. in. electromobility w pewien sposób wpisuje mi się jej to znaczy w grę jest światowy tak budujemy pewno pewne przekonanie, że coś ważnego dzieje coś zmienia i powinniśmy się w to włączyć w trzeciej myślę, że tak odpowiedź na to czy nie jest tak włączymy się w jakim zakresie nie wiem czy my będziemy mieli własny samochód kapitałową własny czy nie czy odbędzie wielką seryjny 3 czy to będzie niszowa produkcja tego też nie wiem, ale wiem, że na pewno stworzenie pewnego przekazu społecznego co się zmienia w motoryzacji zacznijcie trochę inaczej myśleć o mobilność co jest oznaką terenu pozyty w na pewno pozytyw ja Niechcę roztaczać wizję będzie działo za lat 10 15 2 0, ale być może będziemy mieli na ulicach pojazdy autonomiczne, które będą no czymś w rodzaju takiego troszkę pudełka akwarium i być może wtedy bazary tylko z ludźmi w środku i być może wtedy będziemy właśnie taki pojazd produkowali, bo dzisiaj patrząc na samochód w dużej w dużej w przeważającej ilości przypadków patrzymy na markę, a jeżeli będziemy mieli pojazd, który będzie swoistą taksówką przewożącą u nas z miejsca na miejsce bez kierowcy to naprawdę mało, kto będzie zwracał uwagę, kto tam pas wyprodukował może wtedy obrażają innych cennych ikon jest członkiem małej wiary my chcemy mieć samochód Narodowy i na razie od morza można będzie Narodowy nam się w roli solisty to jak tutaj muszę wrócić do wywiadu pana Zaremby w ba on konkretnie ma pewne rzeczy w powołują się na 1 z firm Konsalnet ligowych, ale w tym wywiadzie nie ma nie jest powiedziane, jaka to firma tylko, że ona twierdzi, iż cena auta elektrycznego zbliżamy się do pieniędzy okna, których tak panu zależało powinna się zrównać z ceną spalinowego o około roku 2000 dwudziestego w noc tylko ja mam teraz kłopot, bo w tym wywiadzie nie doczekałam, jakiego samochodu spalinowego od, bo jest na to trener stan to jest chore to jest też są różne są to 2 2 tysiące dwudziestym normalnie, ale oto jest chyba, aby firma doradcza KPMG jest taki tak jest taki ma taki raport przygotowała, że w 2 tysiące 20 05. one się będą zbliżać to wynika z kilku rzeczy doradcze oraz założenia, że Technology technologia samochodów elektrycznych akcyzy wraz z jej rozwojem i ich opracowaniem nowych nowych metod produkcji będzie taniała z drugiej strony jedno, ale to już 2000 dwudziesty roku, ale jeszcze nie ma zamiar oddać te plany ale, ale chodzi chodzi, bo w tej chwili mamy sytuację taką, że samochód elektryczny ten jest 2 × droższy w porównaniu z odpowiednikiem spalinowym, bo one najczęściej takie są że, że każdy samochód elektryczny jest jakąś wersję samochodu spalinowego Lotos ten spalinowy kosztują połowę taniej niż niższy niż elektryczny i te oczywiście założenie jest taki, że te same będą się zmniejszały właśnie z tego powodu, że raz, że technologia też, by elektryczna będzie taniała z drugiej strony, że spalimy spalinowe będą nakładane takie obciążenia związane, zwłaszcza z emisją spalin, że konstrukcja ich budowa i produkcja będzie coraz droższa i właściwie, a już, ponieważ niektóre kraje zapowiedziały, że w ogóle nie będą rejestrować samochodów spalinowych w skrócie ma już będą nie będziemy ba w ogóle nawet takiej alternatywy, ale to już może w nieco dalszej perspektywie natomiast na to miasto schodzenie się ma wynikać z drożejących drożejących samochodów spalinowych i taniejących elektryczny jak w 2 ta k, ale tutaj pewna pewne dopowiedzenie nie, bo to jest faktycznie 2 kraje europejskie powiedział, że 1 20 30 drugi 40 września będą rejestrowały samochody spalinowe, ale uwaga jest taka gwiazdeczka i małym drukiem pod spodem jest napisane tylko spalinowych, czyli hybrydowe będą czynne i proszę państwa, jeżeli wydaje nam się, że w najbliższych 1 0 latach pożegnamy się z silnikiem spalinowym to co tak nie będzie nie będzie choćby z 1 prostego powodu, jeżeli weźmiemy pod uwagę, bo my cały czas mówiąc o samochodach elektrycznych jednak patrzymy przez pryzmat Polski Europy, czyli miejsca na świecie, które jest z Elektry w jego wanny, jeżeli tak można powiedzieć które, która jest jednak mimo wszystko w porównaniu z resztą świata bardzo zamożnym, bo Polska w porównaniu z niektórymi krajami afrykańskimi jest bardzo zamożnym krajem, więc my musimy patrzeć na to przez pryzmat całego świata na całym świecie rejestrowany jest mniej więcej 80  000 00 0 pojazdów czyje państwo wyobrażacie sobie zelektryfikowana nie n p . w sieci dróg w Andach w Bojanie bardzo albo n p. dni w niektórych krajach afrykańskich Lalek, a my będziemy mieli samochód elektryczny w procesie bandy będą dla via myślę, że to nie jest tak, że jesteśmy, że jesteśmy na pustyni, że jesteśmy wespół kiedyś byliśmy tam zieloną wyspą, ale tu tu to nie będziemy wspomnę my jesteśmy Polska jest wyśmienita fragmentem dużo większej całości w ogóle przemysł motoryzacyjny dzisiaj motoryzacja jest najbardziej chyba z globalizacji one przy MSW miękki jest, a jak coś ma być naszych aut elektrycznych, a to się ma także musimy, jeżeli chcemy w tym zaistnieć, bo tak jak powiedziałem poprzednia się bardzo cieszy, że się, że ten temat jest, bo widzę szansę zaistnienia jakiegoś mamy szansę zaistnieć n p . jako podmiot o stawce czy dosta w trzeciej części podzespołów w my jesteśmy ambitni na razie mówimy o samochodzie elektrycznym piszemy już panu powiedział, że stan rzeki małej zjawia się bardzo będę cieszył jak uruchomimy małą seryjną produkcję jakiegoś samochodu z bułgarskim z nazwijmy to polskiej kwestia się bar, ale i ale, ale równie, a może nawet bardziej będę się cieszył jak w każdym elektrycznym samochodzie, który zostanie wyprodukowany na świecie tak tak Naoko kilka kilogramów tego samochodu wartego za 2 000 EUR będzie polskiej myśli technicznej dobrze, ale teraz zaś wracamy do 2 80 bardzo ambitnych i prosta mi powiedzieć Hej, bo o wiele bardziej zaawansowana od nas w lansowaniu tych samochodów elektrycznych z Norwegii atak Opowiedzcie mi jak kiedyś tam się za całą winę na nasz dawało i na dojazd do czego oni doszli i dlaczego my ich nie możemy przeskoczyć, a może możemy nowocześnie, więc jedno Norweg jest rzeczywiście niezwykłym krajem pod tym względem bijemy, ale i pod pewnymi względami podobnych to znaczy oni to oni zaczęli robić bardzo wcześnie to 200 dziewięćdziesiątym roku uważa się, że program tej elektromobilności oni zaczęli realizować się oni go zaczęli realizować od tak nie jest z list takich miej my mianowicie pobudek, że generalnie uważają, że są producentami ropy i gazu, ale uważają, że sami nie będą zużywać lepiej sprzedać natomiast, ponieważ mają Hydro Hydro energetykę rozwinięto słyszymy tani prąd z diet radnych była dla nich ten prąd jest takim paliwem, które by chcieli wykorzystać nikt tak co ciekawe oni też zaczęli od tego samego co my to znaczy od marzenia o własnym samochodzie norweski samochód elektryczny, dlaczego Norwegowie nie mogą jeździć własnym domu, ale ich, zwłaszcza że prace mają prawo gry mają olbrzymie pieniądze i państwo zaczęło łożyć na program elektromobilności duże pieniądze i tam rodziły się modele takich niedużych samochodów elektrycznych to były takie ataki takie takie miejskie w widełkach takie 2 2 dwuosobowe takie trochę obudowane meleksy trochę bym tobym bym powiedział nawet na wszystkie te na niej niskie podróż za miejskie podróże wydawało się twórcom, że to jest idealny, że Norwegowie się na to, że co okazało się, iż obie były wiarygodne, ale nikt mnie niezbyt wielką skalę produkowane i nazywał się tam też firmy kolejne 1 po drugie, bankrutowały było okazją wydają się że, chociaż państwo użyło na elektromobilność dawało ludziom pieniądze dopłaty i różne preferencje dla ważny dzień w mniej dla właścicieli samochodów elektrycznych był tak duże, że znajdzie się zaczęli rozglądać za tymi samochodami, ale za tymi akurat uznali, że one są tak proste prymitywne i ich niespełniających oczekiwań, że te firmy bankrutowały chyba taka firma badawcza i produktów, więc takie autorska jako ostatnia zbankrutowała już opóźnienie nie nie podejmowano takich prób, bo uznano, że Norwegowie chcą jeździć markami, które znali z rynku samochodów spalinowych plus oczywiście Tesla, która miała weszła z taką legendą i teraz dla Tesli Norwegia jest 1 z najważniejszych rynków światowych, bo tam najwięcej sprzedać, ale Norwegowie jeżdżą elektrycznymi samochodami tak czy, ale to nie są jak rozumiem Malezji samochody samochody, a Lee, a system, by dopłaty i rozmaitych preferencji polegających na tym, że z prawie podatków śmieje się za taki samochód nie płaci, że nie płaci się, że można jeździć buspasami wjeżdżać do centrów miast, gdzie nie ma ruchu zmieniono też się tak dalej mówi się, ale się tego nie wprowadziło, bo byłoby jednak wraz z były bardzo silny opór powstał i Dolny i plus plus m. in . na skład jest takim samochodem takie samochody można za darmo przewozić promami między fiordami, a to jest dosyć istotne koszty w tym przypadku podróżowaniu po Norwegii w gminnym to się okazało, że to, kto to w sumie wychodziło tam kilka tysięcy dolarów rocznie takiego budżetowego dofinansowania, który spowodował rzeczywiście Norwegowie, a jeszcze dodatkowo paliwo z gry, gdy benzyna i olej napędowy każą potwornie drogie rozkosz trzymał to wszystko wytworzyła pewien mechanizm taki ekonomiczny, który w nakręcił ten i ile taki samochód elektryczny w Norwegii kosztuje, ale i tak teraz najpewniej nie nie będę nie będę w morze tak, gdybyśmy wzięli pod uwagę jak uważa że, gdyby te słowa musiała kosztować tyle była poddana tym samym reżimom finansowym tak to nazwijmy co samochód porównywalny klasą to byłaby droższa w związku z tym rząd nowe norweski po pierwsze, zwolnił z VAT -u różne preferencje podatkowe różne preferencje poza podatkowe, czyli możliwość wjazdu na buspasy możliwość zamiany pojęcia i t d. tak dalej tak te wszystkie rzeczy powodują, że w Norwegii, bo może warto przytoczyć konkretne konkretne liczby Otóż w całej Europie w krajach w całej Europie zostało zarejestrowane są Niemcy 1 3 3  00 0 pojazdów elektrycznych mówi o pojazdach baterii z czego w krajach piętnastki, czyli bez naszych krajów i bez Norwegii bessę w tym 9 7 i pół 100 0 w krajach dawnych post socjalistycznych 2 i pół 1000 mniej więcej, a w Norwegii 3 3  00 0, czyli 2 5 % mniej więcej 2 5 % wszystkich rejestracji całej Europy z Norwegii w, czyli oni cel osiągnęli, tyle że jeżdżą samochodami tak i Survey Project akcja nie jest swoimi narodowymi dobrze to teraz czuję żadnej decyzji o wykorzystanie pieniędzy podatnika, bo ustawę, bo podjęli decyzję, że jeżdżenie samochodami elektrycznymi jest z punktu widzenia państwa ważne dobrze to proszę mi odpowiedzieć na pytanie, jakie my mamy szansę, że nam pójdzie lepiej niż Norwegom no ile jest w swej wierze, jeżeli zostaniemy przy tym modelu swift, które ustawa, o ile chcą mobilności wprowadziła, czyli że ich samochody elektryczne są zwolnione z podatku akcyzowego, który ich przypadku wynosi 3 1 % no to oczywiście tutaj zachęt takiego w tt to nie stworzyły, jeżeli samochód elektryczny jest w tej chwili 2 × droższy no to, nawet jeżeli będzie od 3 3 3 % tańszy od oczywiście ta te proporcje ciągle pozostają te same, a tutaj w przypadku tego polskiego samochodu mówi się, że electromobility Poland chce postawić tej firmie, która miałaby ten samochód elektryczny produkować warunek, że on miałby kosztować 60 70  00 0, bo z badania, jakie byłoby ta spółka przeprowadziła wynika, że taka jest deklarowany poziom akceptacji to znaczy, że z gościem na więzienie za słabo tak, ale to jest oczywiście to można oczywiście powiedzieć takiemu oby takiemu takim twórcom, żebyście zrobili samochód taki jak Tesla tylko, żeby kosztował 60 do 70  000 zł na, ale to jest technicznie niemożliwe no także tutaj możliwości są bardzo ograniczone również z tego powodu, że nawet ci wielcy producenci wielkie koncerny o miejscu w pewnej pułapce mianowicie takie, że połowa ceny samochodu elektrycznego to są koszty akumulatorów akumulatorów właściwie nie produkują koncern motoryzacyjny Tesla w ME LO Musk stworzył tak, gdy faktura tak wielkiego producenta, ale wąskie gardło produkcji samochodów elektrycznych to są w tej chwili z prób i silniki elektryczne i akumulatory, bo ich rozmieszczenie mamy jednak nie mamy ani drugiego i ich właściwie dzisiaj, jeżeli ktoś chce kupić samochód elektryzują myślenie o kilka miesięcy poczekać właśnie z tego powodu ta ograniczona liczba pro Duo, który od 2 prezes my tutaj wspominają, o ile wynika m. in . z tego, że że, nawet jeżeli złe, że ten pobyt w rzymskie nawet większy niż możliwości produkcyjne są one są ograniczone przez 2 kluczowe podzespoły no tak w momencie, kiedy będzie, kiedy dała mnie elektromobilność w Europie na świecie ruszy i coraz więcej klientów będzie na to te przeszkody będą w przełamywaniu natomiast ciągle największym problemem jest to jest tak cenna baterii, bo tego na razie nie da się obejść i to, o czym, o czym pan redaktor wspominał gramy dalej jak mówią o cenie wsi no tak, ale jeżeli nawet i niemal tobyśmy ją kupić w tym, nawet jeżeli skonstruuje na samochód to brzmi tak kupić gdzieś na rynku dodała, że dojadą możemy zrobić się do do wywiadu pana Zaremby i w tym wywiadzie czytam, że my nie mamy projektu naszego samochodu żony w lesie to kiedy on ma być nowa ma być realną nie nie obowiązują w euro w górach stołowych w ciągu roku ma być sala jej od momentu, kiedy Lech dostał, bo sam pan, bo sam pan dyrektor wspominał wcześniej o tym, że wprowadzenie tego pojazdu trwa do 5 7 lat w jakiś czas reklamowy o 5 latach ale, ale czasami to jest trochę dłużej, więc ja myślę, że jesteśmy na początku drogi będziemy będziemy będziemy szli raczej ja bym tak bardzo jak ja nie lekceważmy tego wszystkiego, bo być może na końcu tej drogi i działają na mnie nie wiem czy będziemy mieli własny kapitałowo samochód czy nie, ale im im, jeżeli będziemy pokonywali kolejne 0 z kroki, jeżeli zrobimy też przed prototyp, jeżeli będzie faktycznie dobry projekt, jeżeli będzie, ale tam cały czas mówi, jeżeli no, bo narażają się dziś wiele zjawisk nam też 7 lat ma być 1 000 000 sama mówi Janusz jak widzimy jesteś ja ciągle jak ciągle rozdziela ten wie, że trzeba ten 1 000 00 0 samochodów to niekoniecznie musi być 1 000 000 polskich samochodów na drodze, bo na 1 2 jak rozumiem pan minister i pan premier miał na myśli rynek jeżdżące samochody co mogą mieć samochody produkowane przez innych producentów i rozumiem, że jakaś część nie wiemy, jaka z tego 1 000 00 0 ma być samochodów spośród produkowanych w Polsce pensja to 2 rzeczy rozdzielać, bo wcale nie jest powiedziane, że te samochody, które być może zostaną ruchami, których produkcja zostanie uruchomiona w Polsce będę to tylko w Polsce sprzedawane w morze nie nauczył dziś na obozie, żeby oszczędzać, ale ci no co oczywiście znowuż wracam do tego, o czym już parę razy wspomniał przy pieniądzach bo, żeby sprzedała zaraz po powodzi Merkel zachodzi my do pieniędzy do przyrody już też wzory do wywiadu z panem Zarembą on, mówi że koszt wybudowania fabryki, w której możliwa będzie wielką seryjna produkcja tego auta zaczynają się zaczynają od miliarda złotych rozumiem, że te koszty poniesie państwo, czyli nie tak, bo mogą, bo na razie nie ma jeszcze pomysłu na to z te go o jakie padają deklaracje to co torze electromobility i państwo ma pomagać inwestorowi to to jest kwestia doprecyzował dodał precyzowanie, ale tak to to są to potwierdza to są takie kwoty przy czym często z tego miliarda złotych robi się miliard euro oczywiście znowuż, jeżeli mówimy o fabryce, która ma produkować kilkaset tysięcy samochodów rocznie tak ja wrócę do naszego województwa ku o Norwegii o samochodach elektrycznych w Norwegii, bo to było pytanie podchwytliwe panowie nie odpowiedzieli, że tam się producenci pojawiali, ale żaden nie był w stanie tak produkować, żeby na tym zarabiać w każdym razie nie tracić i pan Zaremba poniekąd potwierdza to, bo mówi, że tak i NIK, czyli żaden prywatny przedsiębiorca a tym bardziej skarb państwa nie zainwestuje środków przedsięwzięcie, które będzie niedochodowe nocy zimy będziemy budować fabryki, które będą dochodowe znowuż musimy wrócić do początku tego pomysłu i do tego czy my na pewno będziemy chcieli produkować kompletne pojazdy wielką seryjnie czy n p. będziemy chcieli dostarczać części podzespoły i pół jest zasadnicza różnica między nami w Norwegii my tak jak wspominałem jesteśmy Zagłębiem produkującym części podzespoły jesteśmy bardzo bardzo ważnym miejscem posłów tej konkurencji z 7 6 listopada szansy absolutnie, dlatego że w Polsce są produkowane części podzespoły oczywiście to są fabryki na ogół współpracujące z koncertu nami, ale te możliwości można wykorzystać tę te umiejętności te biura projektowe, bo często przy takich zakładach są biura projektowe zatrudniające dużą liczbę inżynierów ich można wykorzystać, bo to są zakłady, które troszeczkę tak no można tam sobie zakupić pro gdzie, czyli pokonywały kończy nam się czas AJA bym chciała, żebyśmy się zbliżali, gdy jakieś błędy i czyja dobrze rozumiem, że zamiast się nadyma zamek będzie Narodowy samochód projektować dla produkować zyskiem rozejrzyjmy się za kimś, kto idzie tą samą stronę i być może wspólnie możemy zrobić coś co będzie satysfakcjonujące dla naszych polskich firm i wolego się urodził i tak absolwentów licznych włamań zdaniem mamy umiejętności mamy zakłady, które mogą produkować części podzespoły możemy spokojnie startować w tym wyścigu i zupełnie spokojnie możemy n p. znaleźć jakiegoś partnera dużego albo być bardzo ważnymi i jego poddostawców bądź z morza z współ producentem obrazu dużo powiedziane, ale na pewno możemy znaleźć jest w tym wyścigu i tu widzę największą wartość electromobility Poland i całego ostatnie bardzo krótkie pytanie w kwestii świeżego powietrza w i zachód będzie wycofywał bis, ale my importujemy coraz więcej bardzo starych samochodów przez moglibyśmy mieć to powiedz światu są z wtorku niemal na środę, gdybyśmy nie pozwoli zarejestrować samochód, które emitują za dużo zanieczyszczeń temat na niedzielną audycję co nam daleko w Chinach nie moglibyśmy coś jeszcze, że każdy jest tyle tylko, że żaden rząd po niemal 2 × w roku nie podjął tego wyzwania mimo tego, że już co najmniej 4 × to było miłe są prawie 3 0 blisko 1 000 00 0 to volvo został w zeszłym roku zostało sprowadzonych używanych samochodów i jesteśmy rzeczywiście zależy ani tym bardziej na świeżym powietrzu zależy nam połowicznie mało Acta tak to nie jest czas nam się skończył dziękuję pięknie był z nami pan Jakub Faryś Polski związek przemysłu ma motoryzacyjne gadżety mailem są jej Adam Grzeszak tygodnik polityka dziękuję bardzo je w wydawał program Tomasz Kopka realizował Jacek Kozłowski Jaś się na znamiona Solska dziękuję państwu pięknie zapraszam za tydzień AZA chwilę informacje, a oni wieczór Radia TOK FM dziękuję jeszcze raz Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SALON - TERAZ SOLSKA! (JOANNA SOLSKA)

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA