REKLAMA

Moglibyśmy być kolejowym championem - Jakub Majewski w rozmowie z Maciejem Głogowskim.

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2018-02-23 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
13:31 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ekonomia kapitał gospodarka to jest magazyn EKG Maciej Głogowski dzień dobry jest dziewiąta 4, a w naszym studiu pan Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej dzień dobry dzień dobry co to jest program Luxtorpeda 2 0 program Luxtorpeda 2 0 w ramach programu odpowiedzialnego rozwoju szukamy dziedzin, w których Polska mogłaby się rozwinąć do ich znaleźliśmy 1 z takich dziedzin ma być produkcja taboru kolejowego i słusznie, dlatego że na specjalnie dobrych doświadczeń z Rozwiń » produkcją polskich samochodów nie mamy w zasadzie zawsze, a z taborem kolejowym wręcz przeciwnie od zawsze mieliśmy tą branży taborowej mocno budowaliśmy lokomotywy wagony to trochę życie siadło tak jak cały przemysł, ale się odradza mamy mamy polskich producentów mamy kilku dużych producentów zachodnich, którzy u nas zainwestowali zbudowali znak fabryki później zaczęli przenosić do biura konstrukcyjne wiedzą możemy być czempionem w budowie pociągów i teraz program Luxtorpeda, a i teraz właśnie pan przychodzić teraz rock and de Vega w NATO właśnie pomysł na to, żeby wesprzeć innowacyjność na kolei przede wszystkim w budowie nowych pojazdów kolejowych znaleźć pieniądze, żeby połączyć naukę właśnie inżynierów i tych, którzy później będą to budować sprzedawać eksportować i takim pierwszym zwiastunem bodaj wczoraj został podpisany przez międzynarodowe centrum badania i rozwoju, a PKP Intercity PKP SA, żeby budować taki Polski tak nowoczesne pociągi rzeczywiście te pociągi jak już zbudujemy to będą jeździły tu będą rozwijały średnią prędkość w Polsce 2 30 km / h w taki jest plan dnia Jerzy Rojek ja pana rozumiem, a czy takie są możliwości w Polsce porzucić nadzieje są takie, że możemy się rozpędzić do 200 km / h na centralnej magistrali kolejowej między Warszawą, a południem mają już jedziemy 200 na godzinę jeździ tam pociąg Pendolino nawet na początku maja ogłaszali pasażerom wszystkim, żeby nikt nie przeoczył tego, że właśnie rozpędzamy się do 200 km / h to było 80 km w związku z tym łatwo przeoczyć ten odcinek później to znaczy, że przez to 80 km można było jechać 200 km / h tak na to, że jest już w najbliższym czasie mamy całą tą linię do tych 200 km zmodernizować i i będzie już czyje to trochę dłużej i później w kierunku Gdańska no są plany takie, żeby tych w tym tych prędkości 20 0 na godzinę było coraz więcej, a mówimy o tym, że będziemy próbować to jeszcze po 10 po 2 0 zwiększać i gdzieś między 2 30 2 50 jest granica tego w granice, dlatego że w Polsce kolej zaś na pana prądem stałym i generalnie nie bardzo się da jeździć szybciej trzeba było przejść na prąd zmienny, a nasz tabor na dzisiaj nie jest do tego przystosowane tak dobrze to zdaniem pana zapytam po co to jeszcze zapytam, kiedy będziemy jeździć tą średnią prędkością na te pociągi będą jeździły 2 30, a może nawet 2 50 zawrotną prędkość no to jest pewnie perspektywa kilku lat to nie jest tak, że to w jakiej się jakieś marzenie zupełnie złudne natomiast równolegle pracujemy nad tym, żeby studiować w Polsce kolej dużych prędkości, czyli zupełnie nową Unię po, która ma pokryć mamy dziś 30 0 ma 3 5 1 trzeba pamiętać o tym, że cała kolei dalekobieżnej w Europie zachodniej rzeczywiście mnie wozi pasażerów rzeczywiście konkuruje samochód samolotami rzeczywiście jest potężna potężnym potężną platformą mobilności społecznej do Arona jeździ 300 3 5 0 w związku z tym my też chcielibyśmy do tego ekskluzywnego klubu znamy się zapisać teraz już bez ironii pytam jestem tu potrzebne trudne pytanie trudne pytanie, bo z 1 strony pojawiają się głosy o tym, że, gdybyśmy jeździli wszędzie 1 60 20 0 to zupełnie sprawnie byśmy mogli przejechać między głównymi aglomeracjami w kraju i tak naprawdę w granicach dwugodzinny z każdego większego miasta do stolicy można byłoby się dostać, a pewniej między tymi miastami można bezprawnie podróżować natomiast z drugiej strony mówi się też tak, że jak zaczęliśmy wchodzić do klubu krajów, które mają nowoczesną infrastrukturę i zbudowaliśmy autostrady to pociąg jadący tą rzeczą kilometr na nagrodzie nie jest konkurencyjny w stosunku do jazdy samochodem powinni dać generalnie takie przyjmuje 2 × szybciej niż samochód, żeby ktoś jest stwierdził, gdy jest czekanie z dojazdem na dworzec jest taksówką na miejsce będzie szybciej pociągiem samochodem czyli, jeżeli budujemy autostrady to muszę WD umie budować kolej dużych prędkości tu modernizowaliśmy kolej to dużo modernizować drogi krajowe tam dobudowali pobocze i załatali dziury to było wszystko w porządku, ale jeżeli drogowcy zaczęli postawili wyżej poprzeczkę to kolejarze powinni, chyba że czasem i też powiedzieć oka i zaczyna być krajem, który ma nowoczesna infrastruktura i dobrze ażeby tę nowoczesną infrastrukturę mieć jak już powstaną teren ten powstanie ten nowoczesny zdolny do poruszania się ze średnią prędkością 2 3 3 5 0 na godzinę tabor tyle trzeba pieniędzy wydać na to infrastruktura, mówi że pierwszy etap kolei dużych prędkości w Polsce to jest 3 0 miliardów złotych i wezmą pieniądze, które trzeba wydać z funduszy unijnych częściowo pewnie z funduszy unijnych częściowo z krajowych brzmi to oczywiście nie dość dość przerażająco, ale z drugiej strony, jeżeli niedawno zwiększyliśmy program budowy dróg Krajowychi autostrad o ponad 30 miliardów złotych, bo trzeba było do niego dopisać parę nowych odcinków to nie brzmi to aż tak szokująco, jeżeli byśmy się zastanowili, że można próbować to realizować n p . w partnerstwie publiczno-prywatnym n p . na zasadzie takiej, że ktoś, kto zbuduje będzie dniem tym zarządzał i po 3 0 latach dopiero przejdzie to na własność państwa to można sobie taki program w branży chemicznej pan powie ani kto jest w obecnie jest im inwestycjami infrastrukturalnymi na kolejne budujemy remontujemy nie mamy opóźnień wydajemy unijne pieniądze, jakie jest generalnie jest tak, że remontujemy je tak jak mówiłem wcześniej drogowcy budują drogi ekspresowe budują autostrady my na kolei my co do zasady remontujemy od wejścia do Unii Europejskiej zbudowaliśmy mnie bodaj 3 4 km nowych linii kolejowych, czyli praktycznie nic 3 4 killometrem tak to są odcinki o kilometr 2 naj dłuższym fragmentem jest Pomorska kolej Metropolitalna, ale ja słuchaliśmy i 3 4 km w ciągu 1 2 lat linii tak wyłącznie remontuje, a nie budujemy nowych linii to pewnie błąd, a potrzebujemy tych nowych linii tak, zwłaszcza do Wrocławia nie ma na linii kolejowej można je przez mróz Poznania, bo przez Katowice albo ewentualnie turlać powolutku przez Ostrów Wielkopolski to pokazuje, że my cały czas jeszcze nie otrzymaliśmy po zaborach tych różnych zrzeszeni w kolejce z 14 lat wybudowaliśmy tylko 3 4 km no bo myśmy wiedzieli, że zbudujemy sieć drogową i chorych w ogóle nie będzie potrzebna w związku, z czym gdzieś tam łapaliśmy ją na głównych szlakach, zapominając o tym co jest wokół, a teraz zmieniliśmy tę wiarę zmieniliśmy w tym wiary, bo udało się przekonać nawet kierowców do tego, że nie da się zbudować tylu dróg, żeby na nich nie było korków i że gdzieś wyjechać w obszarze aglomeracji, gdzie w obszarze dużych transportów intermodalnych n p . do portów potrzebna jest kolej, bo mam też wszyscy wszystkich nas denerwują te sznury ciężarówek jadący prawym pasem one mogłyby zniknąć, gdyby połączyć sznurkiem toby się okazało, że to jest 1 wielki długi pociąg i gdyby była sensowna linia kolejowa to on w ogóle znikną, a może po prostu nie ma kto budować tych torów no to jest prawda rzeczywiście mamy taki kłopot, że przy dużych pieniądzach unijnych nasze firmy budowlane cały czas gdzieś tam balansują na granicy efektywności co znowu powraca ten to zagrożenie, że być może będą bankrutować nabrały mnóstwo kontraktów po po 70 % wartości kosztorysowej dzisiaj się zastanawiają jak z tego wybrnąć wszystko drożeje ludzi mnie nie ma trzeba szukać pracowników za granicą jeszcze to wszystko upchnąć w nią w cenach, które się w 2 3 3 3 lata temu zaoferowało w związku z tym niewątpliwie problem to jest taki paradoks, że mamy jesteśmy po kraju gigantycznym placem budowy, a tak naprawdę szukamy w całej Europie fachowców, którzy mogliby u nas budować nie budujemy tego co Hiszpania doskonałego sektora budowlanego, a wykorzystamy unijne pieniądze na budowę infrastruktury kolejowej w ryzyko bardzo duże wrażenie, że nie wiesz, że nie wykorzystamy no bo jest także na kosz na kolei jest trochę klęska urodzaju przez przez całe lata dziewięćdziesiąte do praktycznie do wejścia do Unii Europejskiej nie było żadnych pieniędzy w związku z tym czuli się zajmować głównie zwijanie inny wyspecjalizował się przede wszystkim w rozbieraniu linii kolejowych i głównym partnerem błysku, by było ono dzisiaj troszeczkę odwrotnie zaczynamy właśnie modernizować linię nam się okazuje, że zaczynamy modernizację wszystkich linii naraz nawet nie da dojść materiałów budowlanych znaczną modernizację, bo linia, którą chcielibyśmy jechać to jest linia, którą właśnie rozebraliśmy, bo tam jest modernizacja i właśnie czy te problemy, o których mówiliśmy jesienią minionego roku o tym, że jest problem z dostarczaniem kruszyw w ogóle na budowy w Polsce, bo na kolei są remonty, bo nie ma wagonów towarowych z takiej sile liczby, które dałyby radę to przewieźć to czy te problemy już minęły nie te problemy są tak naprawdę przed nami, bo my dopiero rozstrzygnęliśmy przetargi na modernizację linii kolejowych i właśnie są co miesiąc dowiadujemy się, że porty polskie linie kolejowe podpisały kolejną umowę w związku z tym na kolejnym placu budowy pojawią się koleje koparki nie będzie się tamtędy dało jeździć no i trasą objazdy, które są poprowadzone liniami, które te są modernizacji wnętrz wymyśla kolejne objazdy my mamy takie przypadki, że zamiast 8 80 km pociąg jedzie 2 50 tys jedyna linia przejezdna i zamiast jechać kilka godzin jedzie 4 dni w związku z tym zupełnie ich inna liczba potrzebna jest wagonów maszynistów, by nie oczyści to wszystko dużo więcej kosztuje no, iż robi taki taki problem, że my nie jesteśmy w stanie nawet dowieźć kruszywa na budowę linii kolejowych nie mówiąc o tym, że równolegle budujemy przecież drogi i w ogóle budujemy potrzebujemy tych, którzy te wagony towarowe to i t d. nie ma takiej odpowiedniej w potrzebie to generalnie tak, bo jak nie woziliśmy mglistą wagony też rozumował czy posuwało się jednak do tych samych partnerów złom złomiarzy, do których wysyłało się szyny dzisiaj się okazało, że nagle wagonów potrzebujemy dużo no ale jej też jest tak, że miło mi otrzymujemy dzisiaj dużo pewnie przez 2 3 4 lata później nie wiadomo co będzie, czyli trudno zainwestować w wagon, który będzie potrzebny przez parę lat może lepiej, ale on przez parę lat będzie pracowało zarabiają to prawda natomiast jedno ktoś musi zaryzykować wziąć kredyt w tabor kolejowy generalnie żyje 30 lat w związku z tym kupujemy z lokomotywy czy akonto chcemy, żeby to dobry sprzęt, który pracuje długo i to troszeczkę inaczej niż w transporcie samochodowym, ale ogólnie to dla naszych słuchaczy przekaz jest taki, że z koleją wszystko dobrze warto jeździć jeździć warto im powiem szczerze nawet słuchacze nasi jeżdżą coraz więcej, bo 300  000 000 pasażerów przewiezionych w zeszłym roku to jest rekordowa rekordowy rok od dobrych 1 0 lat jest także więcej kobiet a dlaczego pan ostatnio napisał, żeby wezwał PKP Intercity, by przestała eksperymentować na ludziach w Polsce wschodniej no właśnie PKP Intercity ich gdzieś tam skupiło się na tych głównych szlakach ja wiem, że Pendolino to nośny temat każdy chciałby się sfotografować na tle nowoczesnego pociągu, ale nie możemy zatem zapominać o tym, że mnie, że te pociągi niższej klasy mają pociągi pospieszne gdzieś tam jeżdżą również, że również nie tylko w stolicy i że nie jest tam też trzeba zadbać o to, że jeżeli ktoś z umówiliśmy się na to z pasażerem napisaliśmy rozkład jazdy umieściliśmy tam jakąś godzinę to nie możemy tego ignorować mówi, a to nam się zepsuła lokomotywa, a to tory zawiało załzawione zostały śniegiem to wysłaliśmy autobus zastępczy, ale ten autobus zastępczy się zepsuł w związku z tym będzie autobus zastępczy autobus zastępczy atak niestety wygląda dzisiaj rzeczywistość Polski wschodniej, zwłaszcza gdzieś w okolicy Zamościa Hrubieszowa Zwierzyńca tam jest także pociągi rzadziej czym częściej nie przyjeżdżają oni przyjeżdżają moi i mam nadzieję, że ktoś zwróci na to uwagę że, że czasem zauważy, że właśnie kolej to nie jest tylko to nie jest tylko parę głównych tras Warszawy pokory i systemie handlu zresztą, kto to wydaje się, że w tym przypadku właśnie PKP Intercity, które w, które dobrze, że chce wrócić do Polski wschodniej dobrze, że uruchomi na te połączenia, ale musi przygotować po tym, pod tym kątem zasoby nogi jest jakaś wagon nikomu w ogólności możliwy maszynistów dokładnie takie prozaiczne dosyć rzeczy, które wydawałoby się, że o od dziewiętnastego wieku kolejarze powinni opanować raz wygląda na to, że w ziemi nie zawsze jest to takie proste, ale mimo wszystko rynek rośnie pasażerów więcej, więc nie możemy narzekać nie możemy narzekać właśnie wracają z koleją do kolejnych miast przygotowujemy to to sensu nie kupujemy tabor budujemy nowoczesne pojazdy w programie Luxtorpeda i myślę, że wtedy kolej rzeczywiście zagości na na dobre tak w naszym systemie transportowym i ludzie będą uważali, że jeżdżenie kolejowym koleją jest obciachowe, że jest to normalny jedno normalne zachowanie tak jak jeździmy metrem tak przecież możemy jeździć między miastami koleją nie wszędzie samochodem od Czechowa już tak myślę, że tak czy tak jest czy po tym, jak pociąg się ciągle kojarzy zatłoczonym z z wagonem wypchanym podała, gdzie się siedzi gdzieś na 1 nodze na korytarzu myślę, że to już tak nie wygląda i często słyszę takie głosy jadąc pociągiem nie jechałem od 10 lat nie wiedziałem, że czysta, a nie wiedział, że się aż tak zmieniło może będę jeździł częściej to dr Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję informacje w radiu TOK FM po informacjach druga część magazynu lekarzem ekonomia kapitał gospoda Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA