REKLAMA

Jak stworzyć wirtuoza? Rozmowa z dr hab. Izabelą Wagner-Saffray

OFF Czarek
Data emisji:
2018-02-23 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
39:19 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
studia gości dr hab. Izabela Wagner Safri Instytut socjologii Uniwersytetu Warszawskiego i dzień dobry mecz dał rywalom bardzo serdecznie zachęcam pana, by przeczytałem w niesłychanie interesującą książkę w wydaną przez brak presji nowości po raz tak zatytułowaną pro Jazz and excellence Demel King o w Wilk czuło SOS nawet z o liczbie mnogiej, czyli można, by rzec osi chyba nie ma co przed tu tłumaczyć tak dosłownie na nie co się dzieje jak powstaje jak powstaje wirtuoz, Rozwiń » by mściwość wirtuoza muzycznych skrzypcach n p . tak jak to się dzieje z rzeczy rzecz, że to dziecko, które w wieku do właśnie w jakim wieku to też ważne zacznie grać co niszczy mu dzieciństwo, ale z drugiej strony nagle staje się takim obywatelem obywatelką świata zarabia miliony miliony i t d. niechby i w pewien wgląd tak powiedziałby przez dziurkę od klucza mieliśmy mówiąc mieliśmy mam namyśli tutaj Czytelników amerykańskich, ale także polskich za pośrednictwem książki Miciuła zacytowano Enej bat WM no tutaj model, ale to było to kto to był taki pamiętnik powiedzmy element nadopiekuńczy matki, które postanowią zostać córek zrobić właśnie wirtuozów różnych instrumentów, ale to jest takie bardzo subiektywne podejście, a pani ich do kwestii produkcji czy też tworzenia wirtuoza podeszła naukowo tak to jest książka napisana dzięki wieloletniemu badania Etnograficzne mu w DM książka, w której został użyć użyte narzędzia socjologii pracy i książka, która była w pewnej części jest to mój doktorat, nad którym pracowałam we Francji nie masz tam uczyłam się z psychologii tam skończyłam studia doktoranckie i ta tam, więc powstała, ale powstał na gruncie socjologii amerykańskiej tzw. szkoły chicagowskiej czy tradycji chicagowskiej i oni się zajmować hali i zajmują nadal badaniem różnych światów czy to pracy czy różnych innych aktywności poprzez obserwację uczestniczącą poprzez liczne wywiady poprzez życie z ludźmi, których system, ale procesy poznajemy właśnie w w ciągu wielu wielu lat podstawą takich badań są niestety długie miesiące lata pracy dalej się bada nie wiem studentów w liście, które jest, by zobaczyć coś tam to jest proste, bo siedział na najbliższą inwestycją i potrzebuje 3 5 0 osób, które chcą wziąć udział w badaniach, ale przy sobie, że tak wirtuozów wirtuozi na drzewach nie rosną no właśnie dlatego powiem, że tutaj była nawet troszeczkę droga na skróty, dlatego że w mojej formacji akademickiej brano zawsze przykład tego co widziało Chicago po wojnie drugiej wojnie światowej 1 z profesorów, a wrócił z tyłu bardzo silnym zwolennikiem rząd jak wielu Amerykanów wpuszczania na uniwersytety powracający z wojny kombatantów i się stosował to podejście przedtem, dlatego że staną się Mariola lub rzeźbę, ale też było to podejście hipisowskie przedtem to znaczy ludzie, którzy w pewnym momencie zarobili sobie na studia przychodzi na studia na socjologię ich bardzo ciekawy zawsze i różnych światów i mówił mec, skąd jesteś takie miasteczka, skąd pochodzi z kim są twoi rodzice amen wtedy w pomyślimy co ty możesz przynieść socjologii buty bardzo dużo jeśli to było takie założenie tak samo potraktowano mnie, kiedy ja zaczęłam studiować socjologię mój szef rządu szersza puli, który jest specjalistą szkoły chicagowskiej we Francji Chin zainteresował oczywiście, dlaczego ja po studiach muzycznych skończyłam Akademię muzyczną w Poznaniu jestem absolwentką wydziału rytmiki i zapytał się co ja robię nic tak dalej jak chciał wtedy pisać prace o muzykach emigranta z polskich na świecie, dlatego że z mojej klasy kwartalnego wzrostu nie, ale jak się, aby zalety takiej migracji z lat osiemdziesiątych, dlatego że w Poznaniu na naszej uczelni był prawdziwy fenomen tego, że więcej moich ludzi z mojego roku powiedzmy to tak kolokwialnie znalazł się w Paryżu czy na Zachodzie niż pozostał w Polsce, więc to był taki fenomen migracyjny bardzo silny i od tego typu zawodowej migracji wtedy nikt nie mogłam przeczytać wiele ich i zaproponowała mu to oni wydziałowi organizowane na emigrację z lekka nuda, ale jej się wydaje, że pani biega z pani synem na jakich różne lekcje coś tam tupanie nie mogę tam są to mnie interesuje się później dowiedziałam, że jego pierwszą pracą socjologa skończył matematykę w ogóle też socjologię przyszedł w troszkę z innej z innego obszaru były cayenne, a i one do umów w dni jest wielkim melomanem był zainteresowany karierami śpiewaczek operowych do 400 różnych stron tak i po kilku miesiącach GUS o porzucili, bo nie był w stanie wejść środowisko muzyczne nie był w stanie przeprowadzić wywiadu wiedzą ludzie, którym jakimś takim językiem nie był w stanie w ogóle zrozumieć jak był zamknięty tak tak nowy w ja myślę, że dziennikarze i to takiej trasy z roli mogę robić wywiady z Dobrzynia nad defensywą, a dwoje w każdym razie Elle Fanning i ja byłam takim przedłużeniem jakąś możliwością odpowiedzi na te pytania, którą sobie postawił 30 lat na wejście na gole to ten po prostu źle nie do wrót, gdy intelektualnie na pewno nie wiem czy bezczelnie, bo netto nie umożliwiła mi to bardzo wiele to znaczy zwrócił uwagę na to, że uczestniczę w pełnym procesie i stopniowo dzięki temu badaniu, w którym pokazywał mi w jaki sposób wykorzystać socjologii to co już jest nam zmieniła się na pewno perspektywa na to co robię i przede wszystkim, z czym uczestniczę i co robi ze swoimi dziećmi i o tym, też pisze w mojej książce, że w pewnym momencie byłam przerażona czy miasta cała maszyna, a z drugiej strony muszę powiedzieć, że nie ma innego wyjścia tym ja byłam bardzo zaskoczona mile, dlatego że recenzje innych niewiele było Grecy znaczy niewiele jak mój wydawca amerykański był zachwycony, bo tych recenzji było wiele, jeżeli chodzi o akademicką książkę my mamy troszeczkę inny sposób przekazywania wiedzy, a ta książka trafiła trochę poza społeczność socjologiczną wolskie dotarło ach ta chwila mam ciągle pytania, dlaczego nie ma po polsku tylko ta książka była napisana dr napisany po francusku ja później pracował nad tym dzięki pomocy przyjaciół z wody, żeby to było przetłumaczone i przetłumaczyłem to częściowo też na angielski sił kazał po angielsku po chińsku była ta książka w 2000 szesnastym roku jedno nadziei na liście 10 najlepszych książek z nauk społecznych w Chinach, a teraz chodzi po rosyjsku, więc ja nie mam znaczy czuje się pan się zobowiązana, że powinno być co po polsku, ale pracować nad własną rzecz są dla nich nie ma sensu natomiast e-learningu jest z pewnością z Amazon czy są możliwości zrobienia recenzji i pewna recenzja anonimowa pod moją książką Amazon jest bardzo adekwatne jest o wiele lepsza niż inne to jest taki profesjonalny recenzja i tamta osoba napisała, że jest anty podręcznik do tego jak postępować z dziećmi to znaczy tuje są przekazane wszystkie rzeczy, które w dziejach Lecha Wałęsy i Brennan należy unikać lub po prostu być bardzo czuły innym wziąłby uniknąć pewnych rzeczy, a jednocześnie przeprowadzić tego typu edukację czy towarzyszyć dziecku tego typu edukacji bez wielkich nerwów, bo kontrahenci negatywnych pierwsza rzecz, jaka przywożą do głowy, kiedy mamy do czynienia z młodym artystom mówiąc młody mam namyśli 1 6 17 18 letnim, który wygrywa konkurs albo zajmuje jakieś dobre dobre miejsce w tym konkursie i ich nie chce wypowiadać mówimy dobrze, ale skąd się ciebie wzięła ta miłość do muzyki techno i prawdopodobnie jest tak, że ona się nie wzięła znikąd, bo o tej miłości zostaliśmy zmuszeni przez rodziców, bo przecież w ich rozumiem ta nauka zaczyna się w wieku 4 6 lat z przepisów niż powiedzmy 7 tak czy ktoś, kto to jest moment, w którym dziecko myśli o samochodzie kach lalkach jej tam ganianie za psem Polesie ani o tym, żeby zasiąść do klawiatury albo wiersz do rąk, jeżeli chodzi o początek co powiem tak wczoraj obroniła się moja pierwsza doktorantka Beata Kowalczyk piękna obrona w 3 językach pisała o japońskich muzykach, którzy przyjeżdżają tutaj do Polski lub do Francji na studia to było badanie, które narażone w nie uczą się uczą się bardzo intensywnie grają przyjeżdżają po autentyczną muzykę chopinowską polską hegemonię upra w rolnych i mu właśnie na jeszcze gorzej jak powiedział arch. Leszek bigos g, gdy ona tylko w Japonii zaczyna się od 2 lat, więc seler to jest także i po to, żeby dobrze grać na skrzypcach trzeba zacząć wcześnie z Europy zaczną je troszkę później stanął zależy jak się ma japońską mamy coś zaczyna wcześniej, niemniej jednak jest na pewno miłość do muzyki rodziców czy zainteresowanie muzyką rodziców konieczna ku temu, żeby dziecko zaczęło grać w samo dziecko nie pójdzie w przedszkolu czy żłobku jeszcze nie zacznie grać na skrzypcach natomiast, że on śpiewa, że tańczy Jeża klaszcze w no to wszystkie dzieci czekały wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje o 11 20 już za kilka minut jak stworzyć albo wyprodukować może doskonałość jak stworzyć wirtuoza my o tym, rozmawiać dziś jest dr hab. Izabela Wagner SC frei z Instytutu socjologii Uniwersytetu Warszawskiego po 10 ex oraz domek w Łowiczu łosoś Story tytuł książki pani doktor, jeżeli ktoś zna angielski albo francuskiego powodzi zgodnie z tym jak dużej scenie no sorry to tylko ich stronie rosyjskiej wkrótce chiński jest jest angielski jest rosyjski wkrótce także Oliwa sól znające języki to można się zapoznać informację performance wracamy z studia do dr hab. Izabela Wagner sofy i z Instytutu socjologii Uniwersytetu Warszawskiego jak stworzyć wirtuoza skrzypiec n p. w nie polecam książkę pani doktor odniesienia są na demencję owi szło SOS, bo po angielsku po chińsku i wkrótce po rosyjsku, czyli ta decyzja o tym, że dziecko nasze będzie w przyszłości wirtuozem jakiegoś instrumentu to jest decyzja rodziców, bo dzieci są zbyt mała, żeby coś tam wszystkie dzieci co stanie się tańczą klaszczą śpiewają była proza instrumenty no ale realizują tak to widzę w tym małym naszym Jasiu lub Małgosi, że to właśnie z przyszłym nie wiem, kto ktoś Chopin n p. w AIESEC umrze młodo to moje dziecko to w ogóle będzie jeszcze lepiej sprzedawał jej części twórczość w no i co wtedy rodzice robią jak i są kroki, bo teraz trzeba to dziecko oddzielić od wszystkich rzeczy, które by zabierały czas uwagę czasami jest tak, że to dziecko już są oddzielone rodzice są oddzieleni najczęściej tak jest to znaczy w w takich rodzinach dzieci nie zauważają jej ciasto rodziny też mają inne rodziny wokół żyją w takim świecie, że nie zauważają, że są inne do momentu, kiedy nie trzeba iść do szkoły w e-mailach, a tak, a wiele dzieci nie idzie do szkół normalne, bo w niektórych krajach nie ma MDI jest niekompatybilne ja robiłam dużo badań we Francji we Francji szkoła podstawowa jest już dosyć absorbujące czasowo, więc od samego początku, choć podejmuje się tak podejmuje takie działania, które umożliwią tym dzieciom dużo mu swobodę czasową po to, żeby mogły ćwiczyć, żeby mogły pracować i w związku z tym ta szkoła jest ograniczona ich rówieśnicy, z którymi oni się spotykają są tacy sami, więc nie ma się wrażeniami wynajem najczęściej w tego typu środowiska, że jest to czymś innym, a to, że rodzice w taki sposób działają to też wynika z tego, że w większości są to ród rodzice, którzy są muzykami dzieci n p. tylną nogę podać przykład 1 3 dzieci szły do szkoły pierwszy raz i wracały bardzo podekscytowane, że pani nauczycielka ma w domu telewizor, bo myśmy nie mieli telewizora w, a drugą taką inną nową wiadomością fascynującą było to że, ale i oni nie mają w domu pianina fortepiany nie ma ani nawet 5 1, a i to był szok, bo w każdych domu, do którego się chodziłoby o instrumenty wszyscy grali, więc zawsze znajdowała osoba, która nie miała takich warunków to było to dziwne, więc to ten nie jest w tym, że nic takiego wyjątkowego, jeżeli weźmiemy pod uwagę środowisko w jakim te dzieci są trudne jest bardzo osobom nie z takich środowisk wejść w takie środowiska kontynuować tą drogą, dlatego że ciągle trzeba się tłumaczyć, dlaczego twoje dziecko nie chodzi do szkoły ona będzie nieszczęśliwe ono będzie inna i nie będzie nic potrafiło w potrzebny jest też wybitnie albo w naszym rozumieniu obu uniwersalnie nauczyciel tak z tym nauczycielem to jest bardzo skomplikowana sprawa, dlatego że są dobrzy nauczyciele z pewnością natomiast jeszcze potrzebny jest taki nauczyciel, który będzie akurat nie potrafił się dogadać nie tylko z dzieckiem, ale także z rodzicami tutaj jest dłuższy wyższy poziom dla nas kolejne wyzwania dotyczące dogadywania się źle dogadywanie polega na tym, że w nauczyciel nie może codziennie dawać lekcje to była także niewskazane no ale z powodów logistycznych, a także ekonomicznych jest to trudne do osiągnięcia w nauczyciel jest celnym interweniuje 2 × w tygodniu na ogół w dobrej systemach 2 × 2 godziny lekcji mówi odstaje o dzieciach małych później to rośnie wraz z wiekiem między zaawansowaniem Skrzypka czy skrzypaczki i tylko osobom od lekcji do lekcji, która opiekuje się tym dzieckiem jest na ogół matka i właśnie tutaj i był taki nauczycieli w rosyjskiej szkole jest często powtarzane Zienia nie potrzebuje zdolnych dzieci potrzebuje zdolne matki, które umiejętnie wykonają za mnie pracy asystenta tak i będą czuwały nad tym, żeby dziecko pracował w prawidłowy sposób nie tak jak niektóre dzieci mają na pulpicie rozstawione nuty, a tak właściwie pod spodem mają komiksu n p. czytam sobie grając, więc rodzic, który nie do końca jest może muzykiem czy nieuważnie słucha się, że dziecko g rzeczywiście ćwiczeń dziecko tak de facto toczy się co się dzieje za oknem lub odwrotnie oblała kijem lub czym dał mi sum na 6 to komisja dyskretnie sprawdza partytury z Anną taki lot wyjątkowej Wietcisa wdechy PL ZUZEL generalnie chodzi o to, żeby umiejętnie i cała sztuka polega na tym, żeby to było bez presji o ileż to ułuda i gdy w swoim badaniu są takie przypadki dzieci, które rodzice bardzo umiejętnie potrafili mini w wciągnąć w aktywność fizyczną i intensywną pracę był taki jest taki przypadek wielki dzisiaj skrzypaczki, która tydzień temu grała na największych scenach japońskich, która była malutkim dzieckiem grała dla swoich kolejnych misiów po to, żeby powtarzało dziecko jak jakąś piosenkę czy jakieś ćwiczenie w tonie wystarczy raz zagrać już jest dobrze kolaż należy 1 0 20 × zagrać tak dalej w dowiedziała się dano zadano im misia teraz kraj dlatego miesza każdy miesiąc miał imieniny tam lalki i ona tak trafiła pod każdy musi mieć swoją i można to wykorzystać, bo to jest bardzo dobra aura w Brennej w tej my wciąż jest bardzo dużo takich cennych obiektów bez wrażenia z 2 rachunki dzieci zmobilizować do tego trzeba kupić dużo mi się w i nie grają to samo tą samą piosenkę dla każdego nic, a dla dorosłych u naszych rodaków też mi się dobrze, a Donald przychodzi być może taki moment, kiedy nauczyciel, ale no, bo rodzice chyba raczej nie chcą tego zobaczyć nauczy się mówi w druga ani drogi panie nie wie na pewno pierwsze skrzypce tak, ale solisty to tutaj nie widzę w meczach to zależy czy taki nauczyciel tak powiecie tak myśli Unię celną najpierw sam tak zobaczy zależy na jakim poziomie jesteśmy i co się dzieje tam teren trzeba powiedzieć, że może badanie było naprawdę prowadzone w takich miejscach, gdzie były stajnie wyścigowe jak to się nieraz mówi się produkcją wielu latach klosz to było w tamtym momencie to był przełom 900 dwudziestego listy do pierwszego wieku to było opanowane skrzypce rynek skrzypiec był opanowany przez rosyjskich ze związku Radzieckiego, który się rozpadał się rozpadły kilku nauczycieli fantastyczna szkoła mógł moskiewskie konserwatorium z wielkimi tradycjami ludzie, którzy nic byli wychowywani w muzyce dla muzyki teren, ale był to ich cały świat, który także się rozleciał weszła ekonomia wyszła wielka polityka Jani pod sam świeci się rozjechali starają sobie znaleźć jakiś sposób nażycie odkuć się zatem natak swych imienin lądowali w różnych wieku bez zabezpieczeń finansowych i ta lekcja nie był bardzo drogie, a nie byli wybitni nie było od drugich takich porównywanych w Polsce też kilku kilka było takich osób na takim samym poziomie może mniej je widać to było od strony emigracyjny nagród w każdy znajdzie tam była już wyższa szkoła jazdy i tamte dzieci, które trafiały miały wszystkie naprawdę bardzo dobry potencjał w inny profesor zarabiał dużo o nich, gdy nie można powiedzieć takim dzieckiem, który ma naprawdę potencjał już trafił do takiego dobrego profesora czy i jak to się dalej potoczy czy w momencie, kiedy zastosuje się odpowiednie warunki pracy od pory nie banki rozwoju to jest 1 wielka niewiadoma, więc mówić o inwestycji to jest inwestycja wieloletnia długoterminowa relacja buduje się powoli zmiana profesora kosztuje wiele czasu i powoduje wiele ryzyka dla takiego rozwoju, ale jest to zawsze, ale zakład taki żadną zmieniamy to też było lepiej, żeby dostać się dostęp do pewnych scen do pewnych konkursów i t d. nic tutaj są takie strategie typowe kariery dorosłych nosił kiedyś, kiedy myślimy, kiedy PiS light myśli o świecie muzyki klasycznej n p. gotowości wydaje nam się, że są lista to jest taki dumny, że taki muzyk, który gra trochę lepiej Itaka tymczasem to jest w ogóle inna ścieżka kariery także ryk od razu ćwiczymy się tak po to, aby grać solo znaczy nie ma nie będziemy siedzieć w orkiestrze coś tam mam też świetne pytanie, dlatego że n p . w niektórych krajach i tutaj podam Niemcy jest też tylny kształcenie zawodowe muzyków wcale nie oparte na solo w kształceniu na nie tam śmieci zwraca uwagę na zysk Paulina kameralny zespołu bardzo dużo muzyki kameralnej tak tak w Polsce w związku Radzieckim w tej w krajach było w wykształcenie ukierunkowane na wykształcenie holistyczne to znaczy to osoby miały zajęcia z orkiestrą, ale bardzo często świętym skrzynką przemykały się oko na uczestniczenie w zajęciach z kiesy tak dalej to co się dzieje później niestety autorzy tych skrzypków kończących holistyczne kierunki poleca tak jest bardzo dużo natomiast miejsc nie jest wiele i często się zdarza także w orkiestrze grają skrzypkowie lepsi niż soliści, którzy są zapraszani ci soliści, którzy są zapraszani są osoby, które właśnie od strony socjologicznej, ale potrafiły być posiadały takie kompetencje lub dostęp do takich zasobów, których te i inne osoby nie miała, czyli drze w z ostatnim rzucie nie mer tą kratę liczne charakterystyka energetyczna jak to grali i t d. są najważniejsze to decydujące są te czynniki dodatkowe byśmy powiedzieli dodatkowe jeśli chodzi o muzykę tak one nie mają wiele wspólnego z NOSG w k i mamy to nieszczęsne albo Szczęsny dziecko, które zaczyna w morze ma 2 latka w Japonii i pewnie 4 6 w Europie, ale dochodzi taki moment, kiedy właśnie to już przestaje być zabawą, a czy może taka męcząca zabawa granie dla misiów i zaczyna się w pewnym sensie taki Grant na publiczne granie dla publiczności scena wciąga to jest narkotyk tak dzieci to bardzo lubią, a na ogół w wieży nie było tam właśnie takiego przymusu są przypadki nawet fizycznego znęcania się na dzieci inaczej nie można powiedzieć są przypadki psychicznego szantażowania to na pewno natomiast, jeżeli dzieci lubią grać lubią być na scenie u nas taki przypadek w domu właśnie liczą można było zmobilizować do pracy, ale tylko wtedy, kiedy niedługo, skąd wziąć też bardzo im ton typowy przykład dzieci lubią występować i wtedy się, że trzeba, więc trzeba się zorganizować rodzinie jest profesorem tak należy te koncerty były często jest to taka motywująca dobra rzecz, więc te dzieci są w takim korytarzu jak dokładnie jak konie wyścigowe biegną biegną, bo za każdym razem coś nowego dnia wyjściu z koncertu coś zaliczyliśmy od razu dostał nowe nuty Zobacz będziesz grał to i to także jest taki wyścig z hotelu, żeby tak, bo one ich słuchają tej muzyki, ale słuchają starszych one słuchają innych siedzą w internecie teraz sytuacja się słuchałem płyt i chcą grać, bo to jest piękna muzyka sama muzyka w sobie wciąga jest to oczywiście po jej głównym narzędziem tego jest jak najszybciej wykształcić pasje nawyki pracy takie uzależnienie od tej pracy i życie i czerpanie z tego wielką przyjemnością potem wszystko leci SA no dobrze, ale następuje taki moment, że koncerty są wciągające przygotowania do koncernu ściągające i t d . tak dalej, ale w musimy wejść w świat zawodowy rozumiany jako o pieniądze i oczy się stać ją z koncertów, ale największe pieniądze i co o tym, że prestiż to są konkursy w interesach jesteśmy uczestniczy w konkursach, a albo wygrywamy, a pozostałe miejsca poza pierwszą się nie liczą, więc w fast wchodzimy w nową przestrzeń tak w tym w przestrzeni wygranych i przegranych w przestrzeń od ceny tak, bo konkurs to jest, by koncerty z koncertu podoba się właśnie podoba, ale tutaj się podoba albo nie podoba, że jeżeli auto Moto dalej idące konsekwencje wrócimy do tego wątku tematu po informacjach Radia TOK FM w formacie 11 4 0 dr hab. Izabela Wagner sofy z Instytutu socjologii Uniwersytetu Warszawskiego studia studio dr hab. Izabela Wagner Sochaj Instytut socjologii Uniwersytetu Warszawskiego rozmawiamy o tym jak z dziecka uczynić wirtuoza dwudziestym excellence Made in o życiu osób to jest tytuł książki autorstwa Anny pani doktor, która się okazało siostry muszą odnaleźć w różnych miejscach teraz to można zawsze wszystko należą Amazon co w tańszych wersji chińskiej, jeżeli ktoś preferuje chiński i wkrótce po rosyjsku konkursy to już dziecko już startują w konkursie na konkursy dzieci akuratnie w Polsce świetnie zorganizowany system to jeszcze jest u nas rzeczy, którą naprawdę byliśmy fantastyczni podobnie jak w innych krajach byłego bloku wschodniego było to naprawdę zawodowe kształcenie gratisowe i robione na wybitnym poziomie tego próżno było szukać winnych krajach Europy zachodniej tego typu kształcenia i dzieci nie miały konkurencji wewnętrznej szkolne później międzyszkolne wojewódzkie, ale i t d . tego było sporo i był to tylko trochę analogicznie do sportu wracaj było to taka socjalizacja jak my to ładnie mówi my do życia zawodowego, które opiera się w pewnym momencie do pewnego momentu na PL stały selekcji tak uczestniczymy w Drammen jakiś określony program nie wybierają najlepsze ego i te dzieci także już odnaleźć ciała z nieco to znaczy w muzyce w ogóle jest realnym taka grupa muzyków, którzy bojkotują konkurs uważają, że muzycy to nie chodzi o to, żeby być najlepszym w UE, bo jak można określić ile to widzi 1 się to podoba drugiemu co innego natomiast ci, którzy się znajdują w komisji oni wiedzą co im się najbardziej podobała, ale najśmieszniejsze jest to, że rynna jest każda osoba może mieć zupełnie inne kryteria i wtedy nie jest tutaj szerokie pole negocjacji czy też konkurs jurorów tak naprawdę powiedzmy, że na pewnym poziomie to, że konkursy juniorów w rolę i to tak tak tak jurorów konkursu osób, które w w niektórych konkursach jest także nie można oceniać swojego ucznia lub nie można nawet prezentować swojego ucznia, ale niewiele jest takich konkursów i trudno jest w ogóle nie raz Sennik dowieść, że ta osoba nie jest jest uczniem, bo ktoś, kto jeździ na Master klasy czy na takie wakacje czy jakieś kursy intensywne jest już uczniem jest to nie jest tak dalej w el z moich badaniach wynikło to że, gdy do finałów niedoszły we wszystkich konkursach, które przebadała było ich troszeczkę, ale nie doszły osoby, które nie były sędzia uznany, czyli że ocena sędziego to nie o to chodzi jako kogoś na to to jest nepotyzm tylko, że ma więcej zaufania rozumiane i wie, że ta osoba świetnie granie dlatego rząd jest Gromad Graczyk kod jest niemożliwa ale od kiedy wielu moich lat gra ten sam program Ależ jest naprawdę w osobach, ale o wysokim potencjale, która ma będą się świetnie wykonuje to co robili zostaje nagrodzona jestem też jest tutaj typowa walka sił tak, który nauczyciele w ma większe taki wpły w na film jako ciekawostkę, która nie jest dobrze nastawią się w mojej książce opisana w LM kilka lat temu kilka edycji konkursu Wieniawskiego w teczki wtedy, kiedy naprawdę jeszcze gdy skończyłam Nguyen pisanie książki było to w byłam bardzo w tym środowisku znam wszystkie informacje na podstawie takich kryteriów, kto kogo się uczył mnie, jaki miał poprzednie konkursy 1 z jakich szkołach był i przede wszystkim na jakim gra instrumencie, kto pożyczył, jaki instrument określoną grupę finalistów konkursu Wieniawskiego przed pierwszym etapem się nie pomyliłam nietypowa pierwszą nagrodę nigdy by słuchał, ale ludzie ze środowiska skrzypkowie potrafią tak zrobić no właśnie to jestem kierunek, bo w tym mieście chciałbym myśleć co się zatrzymać, czyli mamy już wirtuoza mniej więcej, który wchodzi w pewien świat i teraz jak wygląda ten świat tak, bo to nie jest świat artysty, który gra dla fanów czy dla widowni dla miłośników muzyki trochę też, ale też przede wszystkim świadomość menedżerów to świat sponsorów to świat konkursów świat bardzo precyzyjnie określonych reguł i rozpoczyna swoją książkę tak koło takim przypadkiem artystki, która na poważnym konkursie zagrała utwór, który nie był w programie tak czy nosze podzieliła widownia tak dla tych, którzy wywołał brak wzorowo wykonanej piękny utwór to jest jakiś objawienie i druga część mówi, ale to jest ta część dużych korekt tras to mówi proszę nie głaskać między częściami utworu tak stanowi jak tak można to skandal zdyskwalifikować wyrzucić zastrzelić jedno tak mówić z -li, ale w ogóle, ale emocje takie było, ale to jest świat w no to jest świat pasji w świat był podzielony, dlatego że część osób nie wiedziała co się dzieje, a część osób odczytała to jako akt wielkiej rebelii i Anny z postawienia się w opozycji do establishmentu to ona miała przykazane i zmuszono ją do ugrania czegoś się w, a wybrała swój inny odsunięta utwór nie, dlatego że ona chciała się pokazać czy wybrać tylko, że regulamin tego konkursu przewidywał, że będzie kiedyś dostaje do finału toż same uczestnik decyduje po prostu wybiera ze swojego repertuaru, który prezentował na konkursie ten utwór, który chce pokazać publiczności, więc nie było tutaj dzieje dezynwoltury, jakie jeszcze zupełnie tej nagannej było to po prostu rynny pokazanie, że regulamin konkursu Ernst i jest czymś demokratycznym zresztą ojciec tej osoby odwołał się do Chin powiedział, że jest zdziwiony, że te kraje Europy zachodniej, a postępuje się tutaj tak jak w Chinach, w których się nakazuje on powiedział, że w związku Radzieckim czegoś nie robi tak tu nie chodzi o to czy to się tak robić nie chodzi o to, że to pokazuje bardzo wielką relacją siły hierarchii feudalizm, z którym trzeba się zmierzyć, dlatego że środowisko jest mała z Chick nieliczni, którzy dochodzą do samego wierzchu reprezentują duże możliwości robienia pieniędzy jak ten to nie zawsze oznacza, że ten muzyk zarobi dużo pieniędzy natomiast sądzono generuje liczne zyski w konkursach można wygrać 1 5 6  000 USD, a czasami bywa także nauczyciel otrzymuje też część dróg są różne rzeczy tak nam należy też kupić instrument samo kupno instrument albo w żaden z tak lub wypożyczyć to jest osobny w ogóle jest rozdział w książce, kto jest bardzo ciekawy jak właśnie ta kwestia i tutaj nie uskrzydliło mamy ich Szymany przypadek w socjologii my jesteśmy zafascynowani ekstremalnymi przypadkami, dlatego że nasza praca strużka łatwiejsza wtedy wszystko widać było powiększonych o remont proporcjach i tutaj te instrumenty są tak drogie, że poza jakąś sytuacją, że ktoś jest milionerem czy ma dostęp do pieniędzy jakoś milionera taki sponsor tak dalej film to generuje to ich także wiele uzależnień tak na szczęście są badania, które pokazują, że nie tylko publiczność, ale także eksperci nie słyszał różnicy pomiędzy skrzypcami za 1 000 000, a skrzypcami za 500 USD, gdy takich co znaczy mało badania wybierają nawet te nowsze tak taki sam Skrzypkowi też tak nieraz mówią, że wolą dobry nowsze instrument i t d . i tak warto tutaj to wchodzimy w zupełnie tak, aby płaszczyzna jest należałoby jeszcze podać konkretne przypadek te skrzypce jak tamta jeszcze jesteś dynamika czasu niektóre skrzypce, które są fantastyczne dzisiaj za 5 lat mogą się zamknąć na zawsze w sumie mają także tak jak nie są grane lub coś się dzieje byto to dość zasobny umierający Skrzypczak także dlatego nas, że tak należy grać, jeżeli pan redaktor kupi sobie kiedyś skrzypce za 3  000 000 USD to należy przewidzieć osoby, która na nich będzie grała gorzej w loterii jest na planie pani zamknie w swoim sejfie no to one umrą nie w sejfie akurat coś drgnie w MF w co się dzieje, bo tak mamy do czynienia z wrażliwą osobą zakładam w bagna są bardzo wrażliwe dzieci są w ogóle wrażenie wszystkie koszty, które w i osłonę muzycznie to jeszcze bardziej niż osoby którą, którą rzucam w takim w tak przedziwny wir tak z 1 strony klosz właśnie ochrona przed światem przez wszystkich schorzeń, a z drugiej strony jakaś taka dziś takie życie no trochę przyjemności, ale też powtarzalność wrócę do tej książki Miciuła tak, czyli dzieci, które nie mogą mieć przyjaciół albo nie mogą z niej stan jest wiele czasu no bo muszą ćwiczyć ćwiczyć ćwiczyć ćwiczyć ćwiczyć ćwiczyć jest raz ćwiczyć, a poza tym żywiła skrzypcach fortepianie jest łatwiejszy w tym sensie, że dużo wcześniej można z niego wydobyć jakieś dźwięki, które układają się w coś takiego tak tanie, więc szła dzieweczka czy jeszcze Polska to są zwykle w architekturę na początku gramy, a skrzypce lechici z rok upłynie, zanim w ogóle ich nauczymy się odpowiednio trzymać nas 2, zanim to IFT złożyć jakiś rozpoznawalny utwór jest powiedzmy ta to, że nauczymy się odpowiednio trzymać to czasem mnie wzrok, ale wiele nam natomiast nie zgadzam się z tym, że zatrudnienie w tej mojej populacji gier dzieci i od razu pomysły są bardzo zdolni, ale nie chodzi o to, że powinna, jeżeli te takie dzieci zaczynają grać na skrzypcach to tamten okres, kiedy rodzice cierpią, bo to, że Empoli ta jest bardzo krótki tam właśnie nie ma takiego okresu, bo dzieci bardzo szybko, że mają bardzo dobrego nauczyciela to umiejętnie uczy się słuchać i one same mają przyjemność wydawaniu pięknych dźwięków i to nie jest uciążliwe i to idzie bardzo szybko to jest dlatego wiele rodziców ma przy przekonania ogółem wyniósł w Gruzji dlatego, że to wcale nie jest tak uciążliwe uciążliwe jest wtedy, kiedy dziecko nie chce na nich dobrego nauczyciela w ich samorządom to się naprawdę nie podobają mu wszystko zrobić, żeby to było okropne, więc jeżeli macie takie dzieci to należy coś zmienić się nie mówię, że powróci w Afryce w udziale dzieci grające w ten sposób to znaczy coś jest nie tak, bo to musi być ładne przyjemne w Janie, mówi że od ras jest wszystko genialne, ale ten okres pomiędzy tym, że jest to uciążliwe, a ładne musi być bardzo krótki, więc na niego z tachografu wysłać zaproszenia się wcale tak ja się strajk Flota 1 3 stanowisk i nic, a ja się wcale nie zgadzam to właśnie pokazuje limit książki mamy tam czułam, bo to jest książka mamy o doświadczeniach mat i tak na każdą książkę postrzegać mnie książka o tym w jaki sposób dzieci będą instrumentalistami co jest grane w ich interesuje jak się czują i właśnie chciałam powiedzieć o tym, fakty czwórki jeszcze 2 5 lat po ludzku podrosną skończono wydział prawa wiele i wydział ekonomii wielu trudno nie wiem być może instrumentalnym wydział może sam napis zoo, pisząc książkę o swoim doświadczeniu i dlatego zrozumiemy tym momencie w co się działo żony nie miały przyjechać najpierw trafia do pani najpierw wieloletnia terapia dopiero potem napisał w inny może takich właśnie częścią tej terapii, ale WOT chciał powiedzieć, że to nie jest tak i czytając tamtą książkę odczytano dekret nie, bo wtedy w stanach, kiedy ona wyszła, więc mogłam od razu pójść kupić i pamiętam gorącą dyskusję tak sobie coś samemu takie nieszczęście, że taki pojedynczy głos jest ważny głos i bardzo dobrze żona się ukazała natomiast osoby, które toczy ta nie biorą tego jak od doświadczenia osobistego pewnej matki, która w ten sposób robią i dla mnie ona wtedy to pisać, kiedy te dzieci jeszcze było w jedno jedno dziecko było na drodze ku słońcu miliarda lat jest jej od razu wszyscy muzycy, którzy są dla nas było oczywiste żona wypadnie dziś jest typowa matka ambitna, która w ogóle nie jest muzykiem i to było skazane na porażkę po prostu to było skazana na porażkę etno druga nie umie Czyż nie jesteś muzykiem twoje dziecko raczej nie bierze w nich właśnie nie wierzy nie jesteś muzykiem to otoczy się z muzykami i jeżeli kochasz muzykę ich też 2 lokatorzy złożyli to należy całkiem po prostu przekazać to pasja, a i dobrać umiejętnie nauczyć, a to jest bardzo trudne należy słuchać rad muzyków w tym momencie, bo to tutaj bardzo skomplikowana sprawa dla nauczyciela bardzo pani dziękuję klasę fascynujące w angielskim ex oraz Demel kino wyszło z ZUS to jest tytuł książki pani doktor w 2 motywuje wszystko, żeby coś zrozumiał, iż nie chodzi o to jak jest młodego człowieka uczynić wirtuoza albo też jak nie uczynić krok od procesu jak przebiega nie przeszkadza gest nie przeszkadzać jak przebiega ten, gdy to życie w trójkącie z, ale to nie jest centrum kontaktu wszyscy myślimy tylko testem trójkąt rodzic nauczyciel i przyszły wirtuoza lub wirtuoza Ka kiedyś być totalnie poprawi większość kolorystycznie w tym kształceniu i ja dlatego protestuje musi być parytet więcej mężczyzn kobiety skrzypaczki pewne rezygnować, aby była taka sama liczba kobiet nasz dr hab. Izabela Nowak sam Frey z Instytutu socjologii Uniwersytetu Warszawskiego u państwa moim gościem bardzo pani dziękuję informację o godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut dzisiejszy program przygotował Paweł Zientara, a dziś władze dźwięków dzisiaj był Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA