REKLAMA

Kultura ludowa a #dziedzictwo polskie - rozmowa z prof. Andrzejem Szczerskim

Światopodgląd
Data emisji:
2018-02-23 15:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
10:18 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
od świąt lub podglądu kart i Agnieszka Lichnerowicz jeszcze raz przepraszam państwa i będę pana profesora zakłopotany mam nadzieję, że udało nam się już połączyć prof. Andrzej Szczerski wicedyrektor muzeum Narodowego w Krakowie jest państwa gościem dzień dobry panie profesorze dzień dobry słyszymy się z Super bardzo dziękuję za przyjęcie zaproszenia tyle wątków mam nadzieję że, chociaż część udała nam się poruszyć Emil i mamy rok hymn stulecia nie Rozwiń » podległości, a wystawa dziedzictwo właśnie w muzeum Narodowym w Krakowie zdobyła pierwszą częścią Ol takich oficjalnych obchodów dni od niej chciałabym zacząć, dlatego że też jestem po lekturze wywiadu w Dzienniku Gazecie prawnej Emu, którego udzielił panu Robertowi Mazurkowi mieszczą się trochę posprzątać, bo jakoś się w Chinach jak nas czuję, że ta wystawa dziedzictwo była tylko część ciąg opowieści o dziedzictwie tak jak ja jako Polka i rozumem, a pozwolę sobie zacytować Dariusza Kosińskiego, który napisał w tygodniku powszechnym stoi wśród wyblakła jego sarmackiego przepychu ja po Tomek chłopów spod Radomska i robotników z zawierciańskiej Argentyny i czuje, że to nie MO, że i czuje, że to nie mam z tym jaśnie panami nic wspólnego czy często pan się spotyka z tym zarzutem i jak pan na to odpowiada, że jednak to było dziedzictwo szlacheckiej w tym Krakowie pokazane jest zarzutem spotkałem się zaskakująco często nawet do tego stopnia często, że to traktował go jako ten stereotyp to znaczy w tym sensie, że nie postrzega się kolekcje muzealne po wysadzić z sobą oparta na konkretny kolor elewacji muzeum Narodowego w Krakowie właśnie jako obraz kultury elitarnej szlacheckiej tymczasem ich samych w samej strukturze wystawy jak w specyficznym kształcie tej kolekcji jest jednak zupełnie inaczej by to wręcz zdumiewające, że recenzenci nie widzieli w całych działów poświęconych kulturze ludowej, chociaż Allen kultury ludowej nie było była i pokazach mody od lat odbył duchy taka była pokazana n p. kultura ludowa poprzez to zarówno ten ogląd jej z perspektywy etnografów tak jak Kolberg, ale także n p . bardzo chciałem, by pokazać kulturę ludową z perspektywy biżuterię ludowej biżuterii, którą sobie zwłaszcza, gdy w okolicach Krakowa zamożni chłopi zamawiali i to w pracowniach jubilerskich w Krakowie, a więc nie tylko taka wieść, która się kojarzy z tym Rosja kierowaną lub zapracowaną się tylko te 3 bardzo elitarna czy wręcz zbliżające się do kultury mieszczańskiej, dlaczego o tym, mówię, dlatego że dat w ramach programu towarzyszącego wystawie odbył się wykład prof. Bursz ty, który mówi o bardzo ważnym problemie, że ten stereotyp to i tak chce o tym, mówić wynika również z tego, że faktycznie w zbiorach muzealnych ta kultura do barw zbudowana w bardzo specyficzny sposób wydawane przez ich za mało prawda, ale i w tym sensie, że nie pozwolę sobie dorzucić jednak wtedy wpadnę fragment wywiadu właśnie pana dla Mazurka, gdzie mówi Pańtak, gdyby zrobić takie muzeum przeciętnego Polaka to znalazłby się znalazłby tam sonety Mickiewicza albo raczej pan Tadeusz, bo nawet jeśli go nie czytam to gdzieś tam nas tkwi byłby też obraz Matejki jakiś naukowiec może Skłodowska-Curie oczywiście musiałby być krzyż szlachcic szablon Wołodyjowski albo Kmicic no i Husaria obok Matejki leżą gdzieś Mazowiecki pejzaż z wierzbą płaczącą ja się właśnie ma się do tego, o czym mówi Kosiński jako potomek chłopów i robotników w tej opowieści nie ma nic tego potomka, ale proszę zobaczyć jak się kończy pan Tadeusz w Ad-Dausze kończy właśnie momentem, kiedy Tadeusz, jakim jest wyzwalał obóz pańszczyzny trojga w związku z tym tam jest zapisane dokładnie to do czego dzisiaj chyba wszyscy dorośliśmy, czyli toczą też w wywiadzie mówię, czyli tego przekonania o polskim egalitaryzm jest to co jest bardzo fragment z takich grup wcieka wy o o roli, o ile bo ile, o ile ja rozumiem pewne zarzuty do kolekcji, że czegoś tam może nie być albo czegoś za dużo to trochę mnie dziwi takie stawianie w odbiorze takich wystaw w tych kategoriach konfrontacyjny, czyli my kontra oni prawda zamiast zobaczyć to jako pewnego rodzaju wspólne dziedzictwo i w tym sensie kolekcja muzealna dla mnie jest takim przykładem klasycznym egalitaryzm ona jest dla wszystkich prawda i to jest kultura styl każdy może czerpać niż odnaleźć IT, gdybyśmy popatrzyli na mnie nawet ten zestaw, o których mowa, o którym teraz stanie przy przeczyta z tego wywiadu, a to przecież on jest z takim takim uniwersalnym kodem w tym się mogą utożsamiać wszyscy nowo systemowo rozwiązać z nią utożsamia je też muszę przyznać nikt nie nie do końca będą czerpać tylko ze szlacheckiej ani z chłopskiej czy tej roboty nowszej emancypacyjne i t d. ale mamy, ale mamy tak czy się, że możemy czerpać wraca do samej wystawy są 2 rzeczy sama wystawa opierała się ratownikom krewna kolegi jasne to taki stan to w i to fakt że, że w tej kolekcji n p. z trudem znalazłem obrazy przedstawiające robotników nie twórcy kolekcji krakowskiej historycznie i współcześnie tym tematem nie byli szczególnie zainteresowani są też Kraków ma taką historię innej to nie, bo miasto, gdzie kultura robotnicza szczególnie się rozwijała inaczej n p. w Łodzi 3 czy nawet w Warszawie w związku z tym udało mi się jednakowo talerz to bardzo dobre myśli prace poświęcone jego też grupy krakowskiej właśnie komunistów przedwojennym, którzy pokazali robotników inna sprawa natomiast jest to, że pani mówi, czyli jak jestem kanon, który marzy mi się utożsamia to jest to o tym nie o to mi tutaj jest, by prawda taka, że on powinien być maksymalnie na szerokim i i inna sprawa, że to są pewne fundamenty, które się nie zmieniają o tym, mówię w tym wywiadzie, ale nie wiemy, ale ja mam jednak takie głównie w nogę przypomnę pana Tadeusza Matejkę Skłodowską Curie może krzyż szlachcic z szablą Wołodyjowskiego albo kręci z moich Husaria no ale bez ruch robotniczy, że już nawet lepiej mieć cień czy Czyż nie odnosił do do religijności gdzieś pół cały cały wątek takim kosztem innych aspektów Kalev Tallin należał do wszystkiego nie da się pokazać 1 słowem najbardziej to jest ciekawe jak sfinansować takie zbiory, z których każdy każdy ma z nas jako swoją wizję dziedzictwa jest takie historie się w wodzie, gdybyśmy tez biorę na siebie nałożyć jest pytanie, gdzie one, by się przecięły prawda, gdzie jest jak w szkole się to rysował, gdzie pan uważa, że będzie przyjmować to to co to co powiedziałem w tym wywiadzie myślę, że te rzeczy te rzeczy n p. robotników RM i chłopów i szlachty w pogardzie dla tego wieku jednoczyły żąda padnie przed zemstą tak to z 20 01 . roku konstytucji zostały zniesione wszystkie tytuły szlacheckie na tak dużej hali już właśnie dziedzictwo, które tak pan zdefiniował co co było dla mnie ciekawa, ale też prowokujący, zwłaszcza że właśnie po tym wywiadzie u mogłyby czytam, że uważa pan, że Polaków łączy niewiarygodne poczucie egalitaryzmu i że to jest fenomen ten fenomen właśnie wywodzi się z dziedzictwa szlacheckiego, gdzie szlachcic na zagrodzie równy wojewodzie ba nawet królowi no ale tego chłopa nie ma w tej opowieści, bo już był zupełnie nierówne i analiz taki proces historyczny, w którym warstwy chłopskiej mam schowały się i gdzieś na pewnym etapie n p. stają się i to tym natywna na tym na tym wykładzie o tym, mówię to słabość tobie Słobodzianek godzinę przed wchodzą w Boga do historii poprzez zostawianie dokumentów pisanych rada miasta proces trwał i w chwili, kiedy tam się pojawiają to głównie już dziewiętnasty wiek na to to bez natychmiastowej czeka bardzo wielka ważna siła i społeczna kulturowa polityczna i ten proces takie poszerzania się gdzieś tych u świadomych uczestników twórców kultury narodowej i trwał on nie był zamknięty w związku z tym chłopstwo wkracza na arenę w dziewiętnastym wieku siłą rzeczy zostawił mniej zabytków tancerze wieczorem z nowoczesności niż później Arek elitaryzm jest faktycznie bardzo ważną cechą kultury polskiej trasie wywodzi z tej tradycji szlacheckiej, ale 3 0 wszystkie wszystkie chłopskie klany przyrody, które Krzystek jeszcze poczta kulturę ludową no to są niesamowite opowieści przechowywane od tych taki wielki strukturach rodzinnych, które były też bardzo chętnie liczne, ale w chwili, kiedy się pojawiają na scenie no to oni są właśnie ostoją egalitaryzmu Witos, który przychodził na obrady Sejmu w butach prawo da Chłopskich i rozpiętej koszuli i był premierem rządu no właśnie pokazywał, że jest dorównywał wszystkim z Top ten zaś jest egalitaryzm bardzo ciekawe MF mam nadzieję, że to stulecie też będzie momentem do takich dyskusji, więc mam nadzieję im profesorze, że uda nam się jeszcze ponad zaprosić bojowym jednak chciał porwać o tym, że do Witosa nie ten chłopak bierze, że to ciągle jest tom opowieść z góry o drodze możemy już wiemy o tym, to, o czym możemy się porozmawiać, ale jak zwraca uwagę n p. na fakt taki, że jadę do wydania nie nie lubię takich wystaw, które są przesadnie dydaktycznym co mówią dojadą wprost to n p. gdybyśmy poczytali sobie trochę temat Kościuszki tego tam pokazywałem na tej wystawie i mówię też tym kanonie kultury polskiej dziś to się pojawią tacy ludzie go o to co co takiego wydał Kościuszko Uniwersał połaniecki wiemy, że gość tylko lubić, bo latem wielu wielu z naszych właśnie łączy nas w takie po takie postaci mi chodzi o takich poszukiwań w kolekcji krakowskiego teatru Kana zaprasza panie profesorze kolejną rozmowę, a na koniec już taniej, bo odnieśliśmy kończy chciałam zapytać czy, w czym bić będzie pani muzą odpowiadała ona na listy artystów, którzy wezwali czy postulują, aby muzeum krakowskie zorganizowało wystawę antyfaszystowską to to już jest to skłamał też wczoraj odbyło się pierwsze spotkanie z dyrekcją z dyrektorem muzeum jawnie nie uczestniczyłem, ale z tego co wiem to jest w tej chwili już konkretna propozycja, żeby nam służy dostawę lokomotyw po to, bodaj tylko taka taki apel natomiast teraz już odbyło się spotkanie i czekamy na konkrety bardzo dziękuję panie profesorze mam nadzieję, że właśnie w tym roku szczególnie podległość czemu, ale nie tylko oczywiście będzie mieć jeszcze okazję porozmawiać prof. Andrzej Szczerski wicedyrektor muzeum Narodowego w Krakowie państwa gościem informacje od, a świerk lub Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!