REKLAMA

Czy Twarz narobi w Polsce zamieszania?

Kultura Osobista
Data emisji:
2018-02-23 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
09:58 min.
Udostępnij:

O nowym filmie Małgorzaty Szumowskiej "Twarz" opowiada krytyk filmowy tygodnika Polityka Janusz Wróblewski.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista Patrycja Wanat dobry wieczór rozpoczynamy kulturę osobistą kolejną prosto z sześćdziesiątego ósmego festiwalu filmowego w Berlinie, gdzie taki bardzo ważny dzień mam wrażenie dla polskiej kinematografii urodzajna festiwalu filmowym swoją premierę miała twarz, czyli najnowszy film Małgorzaty Szumowskiej Janusz Wróblewski krytyk filmowy tygodnika polityka jest moim gościem dobry wieczór duży, że państwo dobry wieczór w potylicę my będziemy rozmawiać Rozwiń » bez zdrowotnej twarzy, bo to taki temat nr 1 również, że w polskich mediach oczywiście byliśmy bardzo ciekawi wszyscy, bo z kim jest pokazywany jako 1 z ostatnich na festiwalu przypominam, że jutro festiwal wieczory się kończy, więc to był przedostatni film, który w ogóle tutaj oglądaliśmy w tym jest w tym programie z konkursowymi czy dostanie złotego niedźwiedzia no może jeszcze zapytam o to podczas tej innej rozmowy, ale na razie ich przybyliśmy zamknie temat z pozoru historia bardzo prosta w ocenie główny bohater ulega wypadkowi na ich zostaje mu przeszczepiona twarz innego mężczyzny wraca do swej społeczności ja mieszkam w takiej małej wsi na południu Polski nie okazuje się, że dla społeczności nawet nie tyle społecznych co nawet sama rodzina ma duży problem z zaakceptowaniem jego jakość postrzega go do prostego nowego człowieka, którego niekoniecznie lubiani tego starego Jacka, który w niektóre z nich mieszka, który się z nimi NT wychowywała, więc historia z pozoru prosta, ale mam wrażenie, że Szumowska w Indiach stand tak bardzo choinki w mrowisko polskich bolączek stereotypów bez kompleksów w złotej ekipy polskiej duszy, że możemy się duża dyskusja w Polsce, kiedy ten film trafi na ekrany ich wieku uważasz się tak zgadza się z tą całkowicie ten film jest dwuwymiarowy albo wielowymiarowy przynajmniej miarowy po pierwsze to jest taka egzystencjalne historia, która opowiedziała się człowiek z nową twarzą na nową tożsamością, próbując się odnaleźć w rzeczywistości tego nie akceptuje też taki poziom egzystencjalny humanistyczny, który jest bardzo dobrze czytelny i świetnie odbierany za granicą natomiast dla nas Polaków to jest film, który będziesz się w znacznie trudniej odebrać, ponieważ presji, bo w Polsce on w naszym kraju dzisiaj o naszej mentalności dzisiaj nie akceptujący obcości nieakceptujący właśnie tej innej twarzy, która zresztą przed przetłumaczone dosyć łagodnie w tym filmie jednak jako tytuł twarze do nas w języku angielskim niemieckim to jest w Berlinie w związku z tym tutaj mamy do czynienia od razu z takim podniesieniem poprzeczki satyrycznej w górę, bo to walka o energii dotyczy właśnie nowego oblicza głównego bohatera, który jest szykanowany, który jest, jakby eksmitowany ze swojej społeczności takie też powiedziałeś rodzinnej, a także Polski wzięli też film od tej naszej małej jak z małym w obliczu człowieczeństwa Polska jako kraj zaściankowy, który ulega wszelkim możliwym stereotypem myślowym Polska, która nie myśli Polska, która nie wyobraża sobie świata bez stereotypów narodowych chrześcijańskich my tych katolickich w szczególności to jest bardzo mocny wątek w filmie tematy antykościelne pokazane przez figurę Jezusa Chrystusa, którą w buduje się w Polsce turysta słynna ten słynny pomnik w Świebodzinie, gdzie Polski, gdzie Polacy postanowili do tej za dziwić cały świat pokonać Rio de Janeiro i wybudować największy pomnik Jezusa Chrystusa króla Polski nasz na świecie w związku z tym motyw leitmotiv budowy tego pomnika, a także jak opowiadam opowiadania wokół religijności polskiej zaściankowości omylny Wolski to jest jakby pod glebie tego filmu i ryby bardzo mocny policzek wymierzony w tą naszą no jednak tożsamość miał go dosyć i prowincjonalną i wydają się, że to się bardzo udało musimy też bardzo mocny film w sensie, że oglądając go odczuwamy wiele razy 4 2 za zasiłek za naszych rodaków za bohaterów tego filmu wstydzimy się ich o w nie bójmy się do słowa głupoty jednak nie odpowiedzialności prawnej pewnej pewnego strachu przed przyjęciem świata takim, jakim nieraz przed gigantyczną niekonsekwencją polegającą na tym, że chrześcijaństwo katolicyzm we wszystkie rytuały, które oferuje nam kości, które są pokazane w tym filmie po mówią o tym, że, gdy wychodzisz z sercem do bliźniego, żeby się otwierać nie może zostawić mu miejsce przy stole, a w kilka nocy przychodzi do wszystkiego wrzucamy, jakby nie nie kochamy szanujemy nie wolno w ogóle te wartości religijne przekazywane w nauce kościoła w ogóle nie są traktowane serio są tylko przykrywką, jakim się w papierkiem lakmusowym, który ujawnia naszą nienawiść nietolerancję właśnie z głupoty w nowe używki złe cechy, które w, które wybieramy sami siebie tempa TFI to świetnie pokazuje właśnie ten rodzaj blokady intelektualnej, która tkwi w Polsce tej mentalności tych, które nie pozwala nam się otworzyć na innych na pana na inny wymiar rzeczywistości humanizmu, że religijności to jest okrutne w finale wspaniały, bo dzięki temu uzyskujemy możliwość dystans do samych siebie patrzymy na nas na polskość krzywym zwierciadłem patrzymy na samych siebie w sposób ironiczny satyrycznym, a to jest bardzo bardzo świadomie zrobiony film, który nie mówi wprost mówi publicystycznym to one tylko bardzo radykalnie obnaża pewne cechy czasami zbyt mocno czasami za brutalny, ale to wszystko jest w konwencji jego filmowych dziś bardzo się podoba uważam jest niesłychanie potrzebne spełnia ogromnie potrzebne funkcje dla nas, zwłaszcza dzisiaj jesteśmy w środku takiego jądra ciemności w 7 3 zlote z drogowym przewiduje zwolnienie z hamowni tylko o tym, wiedziały z dala od tej naszej jak w rodzinie tej Polsce jak los rodzinie o tym, wstydzie, choć przyznam, że ja miałam wystartowali uczucie, gdy ktoś już rozdzielona z kamerą do tej patologicznej rodziny zwanej polską i odnalezionych dokładnie to co tam 3 mędrców dam się dzieje na 1 z kim naprawdę boli Lis był bardzo śmieszny inteligent dialogi pisane przez Moskwę Michała Englerta są faktycznie bardzo bardzo się śmieszne no ale nie, ale one wolą, zwłaszcza na złość Polaków dlatego myślę, że naprawdę może wywołać dużą dyskusję się wtedy, kiedy w Polsce się pojawić, ale ojciec powiedział, że o kościele katolickim mam wrażenie, że teraz w w jaki sposób na jeszcze zaczęliśmy dostawać wiadomości filmy, gdzie samotnym kościele katolickim trochę inny sposób opowiadająca mieliśmy tutaj też w Berlinie pokazywaną wieża jasny dzień to też jest film, który Hitler też o tym jak katolicyzm nasz taki zawód wolny zaściankowy gdzieś tam obnaża własny dach jest bardzo charakterystyczne, że oba te filmy pokazane w Berlinie dotyczą tej sfery duchowej Polski Polaków, która jest nieprawdziwe na czym turysty fałszem nieprzemyślana nieprzepracowane dni przeżywa nagłe zmiany z fasadową religijność Polska fasadowej oba filmy to wspaniale pokazują druga rzecz którą, która myślę łączy te filmy to po to jednak ta wrażliwość kobieca, bo to jednak reżyserki zrobiły Szumowska jest już doświadczoną twórczynią jest jest jest zaprawiona w tworzeniu takich filmów i innych, które mają wywołać prowokację przypomnijmy, że ma też, jakby opowiadała się z wywiadów opowiadała się wypowiadała się na temat obyczajowości jak w takiej Legii też zaściankowej seksualności kobiet o moment śmierci bliskich osób jak się wtedy zachowujemy na nie również, jakby homoseksualizmu w kościele w studiu tematy w jak gdzieś na styku tego co nas właśnie bardzo bardzo wrażliwą osobą w 2 boimy się ujawniać czy go czy nie chcemy do tego czym się przyznać przez moment na to wszystko świetnie w swoich filmach obnaża pokazuje Jagoda Szelc mają swój zupełnie inny język, którym już też rozmawialiśmy z nową w programie nie ma sensu tego powtarzać, ale to jest głos w myśl takiej niesłychanie wrażliwy niesłychanie analityczny bardzo atrakcyjnie podane filmowo oba te filmy nie są gatunkowe, choć mają pozory w takie opowieści narracji klasycznej, że zieleń z przewidujemy co będzie dalej wszystko to w trakcie filmu okazuje się nieprawdziwy to zupełnie, gdzie nas prowadzi, więc dzisiaj w reżyserii jest fantastycznie dobierze się tematy myślę, że doskonale czują to co w duszy Polaków gra bawią się tym jednocześnie nas przerażają, więc o brzeskiej lokatorki liczne bez wątpienia i pełni taką funkcję w myśl, że myślę, że sposób świadomy jak ja bardzo bardzo cenię uważam, że to jest jakiś nowy głos bardzo potrzebne polskim kinie, a nie bój, o którym będziemy pewnie jeszcze nieraz dyskutować jest o czym myśleć po prostu oglądając film jest po prostu, o czym myśleć w twarz Małgorzaty Szumowskiej od 6 kwietnia w Chinach w Polsce, więc też bardzo gorąco czekam na tę scenę na tę polską premierę na tę całą dyskusję w remanencie 2 lutego film muszę ją rozwinie na pewno będzie to dyskusja bardzo bardzo gorąca i bardzo dziękuję, że dziś Janusz Wróblewski krytyk filmowy tygodnika polityka był moim adresem dziękuję bardzo dziękuję bardzo państwu dziękuję to wy nam wracamy już po informacje Radia TOK FM kultura osobista Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA