REKLAMA

Nie ma znaczenia jak stary jest autobus. Zmiany w ustawie o Transporcie Publicznym

Skołowani
Data emisji:
2018-02-24 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
40:50 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem skołowani jak co tydzień dzisiaj proszę państwa o propozycjach zmian i o tym co już zostało w znowelizowane w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym bardzo ważna rzecz, ponieważ stojak z PiS wyglądają w tej ustawie tak będzie wyglądać transport, który nas będzie wszystkich chętnych korzystających z tego transportu wozić nie tylko w dużych miastach, ale właśnie przede wszystkim w mniejszych miejscowościach i pomiędzy Rozwiń » mniejszymi miejscowościami, bo obecnie ten transport drogowy drogowy, bo również nowelizacja jest transportu kolejowego, ale drogowy na to o pomstę do nieba woła kiepsko z tym jest ze mną struktury w studiu dr Jakub Majewski Fundacja ProKolej dzień dobry panie doktorze czy dobrem, a przez Skypea dr Michał Beim Uniwersytet przyrodniczy w Poznaniu oraz ekspert d s. transportu Instytutu Sobieskiego dzień dobry panie doktorze sięga granic panowie, zanim przejdziemy do omawiania i proponuję zająć najpier w transportem drogowym, ponieważ tak jak mówiłem to tutaj jest wiele rzeczy do omówienia to chciałbym się panu zapytać najpier w skieruje do pana doktora EBI ma to pytanie obecny kształt ten, który teraz obowiązuje, a ustawy o publicznym transporcie zbiorowym to, czego tam nie ma, żeby to wszystko dobrze działało, dlaczego jest potrzebna zmiana nowelizacja tej ustawy ich raczej zasadniczo na rzecz osób, które do tej się transportu organizowanego poza dużymi miastami jeśli chodzi o połączenia autobusowe organizowane na ziemi z regionalnym czy się dowiedzieli powiatowym lub zbliżonym do powiatu, o ile w miastach dużych ciemniejszych ten transport lokalny, czyli Gminny miejski jest organizowane w miarę dobrze i wielkich problemów z tym nie ma właściwie od 3 zmian legislacyjnych pilnych też nie ma to tyle samo szans przedkładane jest prowadzenie organizacji przewozów na poziomie właśnie międzygminnym powiatowy im zaś ustawodawca początkowo 20 11 roku, grając z ust RO stare przyjął coś takiego okresu ponad 5 letni podejrzanego vacatio legis wprowadzenia przepisów dotyczących organizacji na obszarze powiatowy Andrzej generalnie, żeby powiaty wzięły na siebie odpowiedzialność za organizację przewozów i ten temat został oddany równocześnie z tematem refundacji ulg jest zatem przejazdy 1 z teoretycznie rozumy i tutaj jestem to rodzić konieczność, gdyż bez rezygnowania wreszcie vacatio legis przejęcia przepisów ustawowych pierwotnym tego, że tego w brzmieniu natomiast te to jest główna intencja natomiast te, mimo że te to boje, by w ich głównym zamierzeniem bawiły się wiele różnych postulatów, zwłaszcza najbardziej krytyczne propozycja postanowienia art. 2 1 od owej nowelizacji ustawy dotyczącej wielkiej organizowanie tu możesz zamówić to pani doktor od tych konkretnych rzeczach to za chwilkę, bo faktycznie to kryterium raczej brak tego kryterium wiekowego o autobusach to bardzo ciekawa rzecz, która koliduje w znaczący sposób z przedstawioną nam polityką rządu, jeżeli chodzi o czyste powietrze i walka ze smogiem n p . ale też o elektromobilność, bo jak wiemy 30 lat temu kiepsko było z tymi autobusami na prąd, chociaż były trolejbusy to też dawał radę, a dr Jakub Majewski ja rozumiem, że w tym momencie samorządy nie są zmuszone do tego, żeby organizować plan transportowy autobusowy drogowy dla własnych gmin powiatów i t d. jeżeli są to mogą, ale nie muszą oni też na tym polega kłopot, że jest to nie fakultatywna możliwość, że można taki plan przygotować, ale przygotowanie takiego planu wiąże się z Tarnowem zobowiązanie, chyba że plan będzie pustą kartką, ale jeżeli jednak napiszemy w nim narysuje MMA, w której wytyczymy do jakich miejscowości powinny jeździć autobusy jak często powinny autobusy tam docierać i t d. tak dalej poza tym pojawia się pytanie, kto sfinansuje to samorządy, które nie ma nie dysponują żadnymi w zasadzie pieniędzmi na publiczny transport zbiorowy drogowy nie chcą ryzykować tego, że ktoś przyjdzie powie no mam tu prawo miejscowe mam mam prawo wymagać tego żeby, żeby do mnie docierało autobus to, że ma zmienić teraz w ustawie ma być obowiązkowe sporządzenie takiego planu niestety znowu dali się nie pojawią po pieniądze to znaczy prawie nie pojawią się w nim coś trzeba będzie zrobić, ale nie wiadomo z czego to ma być wiadomo dlaczego Rosja rozmnażać w i tu jest taki kłopot, że w całych Europie zachodniej w całym w całym cywilizowanym świecie, gdzie ten transport publiczny traktuje się jak normalny standard życia mamy elektryczność czy chcemy mieć szerokopasmowy internet, ale w ogóle nie nie rozumiemy, że normalny standard życia jest też możliwość dojazdu, ale samochody mamy nowe drogi publiczne, które finansujemy z z publicznych pieniędzy, ale już autobus to co niekoniecznie powstają na morzu obszary wykluczenia transportowego mógł wykorzystać cyfrowym mówimy o wykluczeniu społecznym nie mówią o wykluczenie transportowe leży ktoś nie ma samochodu to tak naprawdę jest skazany na siedzenie w domu nie pojedzie do lekarza nie będzie do szkoły nie pojedzie do pracy jak nie pojedzie do pracy to nie zarobi w związku z tym nie będzie miał za co żyć no i będzie siedział patrzył okno na na niszczejące przystanek, więc co się ma zmienić problem w tym, że nie ma dodatkowych pieniędzy jedyne pieniądze, które są to są pieniądze na dofinansowanie ulg ustawowych i też nie są to w sobie wcale takie małe pieniądze ulg finansowych to znaczy taryfy biletowej tak, jeżeli ktoś kupuje bilet ze zniżką to resztę tej tezy tej zniżki dopłaca państwo w transporcie autobusowym przede wszystkim tutaj, choć bilety miesięczne i to są pieniądze w systemie jest kilkaset milionów w skali roku jeżeli, jeżeli taki, żebyśmy dali tym samorządom dysponować tymi pieniędzmi to mogłoby decydować o tym, że, jeżeli jedziesz tam, gdzie ja sobie życia o tej godzinie gry, kiedy ja sobie życie to jest zaplanowane w moim planie to będziesz miał prawo stosować ulgi państwo i mieć do tych ulg to dofinansowanie refinansowanie zapewnił dr Michał Beim panie doktorze a dlaczego te samorządy nie chciały tak budować tych polityk transportowych to 1 rzecz to pieniądze z nikim nie dawał pieniędzy no ale jednak ludzie nie bulwersować się z tego powodu, że nie mogą pomiędzy miejscowościami dojeżdżać w ramach właśnie transportu publicznego i trochę tego nie rozumiem nie opłaca się gminom z UE włączyła się, że prawo polskie nakazywało realizacje planów transportu publicznego określonym gminom powiatom określonej wielkości po przekroczeniu tego kroku nieoddane samorząd był zobowiązany do realizacji jego drugą dla powiatu 80 natomiast jak inne ważne, że na 50 ruch i dla rozluźnienia i mają problemy z transportem publicznym tak muszą dorabiać lub, a że poza tym mieście zwróćmy uwagę na 1, a mianowicie w dużych miastach albo nic się nie wielkości transport publiczny zaś jest istotnym elementem świadomości politycznej to znaczy jakiekolwiek wybory dyskusje i t d. dotyczą przede wszystkim transport publiczny zaś ma być bezpłatny czy mamy budować tramwaj czy mamy go rozbudować i t d . to jest 1 z ważniejszych tematów i tych wyborach samorządowych na poziomie gminnym to miasto natomiast problem zaczyna się na poziomie powiatowym, gdzie właściwie ten nie organizator dotychczas były one zdefiniowane w sposób rozmiar jeździł jak przysłowiowy amerykańscy oraz minibusem, jednakże nikt nie miał na tym większej kontroli kontrola jest nie gra o dużych miast, których przykładem Warszawy Poznania Krakowa do systemu zarządu transportu Miejskiego w ciągnęło do sąsiedniej gminy rada miasta gminy, które nie były wciągnięte w świat były zdane na łaskę lub niełaskę istniejących operatorów PKS, w których pozycja ekonomiczna znacząco ustala się to wszystko bardzo dobrze, bo widoczne w badaniach jednak, że nikt się nie stało tematem chociażby te walki politycznej na poziomie wyborów samorządowych do rad powiatów i rady powiatu oraz takie trochę bezbarwny ani na dobrą sprawę za ten na ulicy i ma odpowiedzialność powiat nie wskaże w działalności, a więc gra jest taki twór nam powiedział uważa, że żyje nieco sztuczne, ale właśnie to powoduje, że brak jest nawet tych kontroli na poziomie obywatelskim, więc konieczne jest wzmocnienie kontroli na poziomie prawnym, czyli wzmocnienie statusu ustawowego i tutaj rzeczywiście zaczną się wiele problem jak się spojrzy historie różnych doniesień prasowych to bardzo często przyznawanie refundacji za ulgi ustawowe właśnie w tym transporcie ponad gminnym odbywa się w sposób karygodny znam się jest osoba niepełnosprawna nie otrzymuje prawie za darmo, bo się też będą one do dopłat tych kilka procent wartości biletu z własnej kieszeni otrzymuje dziesiątki biletów od lokalnych przewoźników micra głosowych w biletów miesięcznych i właściwie skarb państwa musi dokonać refundacji bardzo częste sięgniemy do różnych archiwum gazet lokalnych ogólnopolskich mamy umowę o wyłudzeniach o tym, też, że tylko dorobił właśnie na fundacjach refundacja dla osób, które do tego uprawnionych, więc tu się pojawia problem uszczelnienia systemu tych pieniędzy jak tu germańskiej celnie zauważył jest bardzo mało się, ale co więcej system jest jeszcze w dodatku nieszczelne gminy mając rzeczka in system finansowania, że to ulgę dziś ulgi ustawowe muszą honorować, ale z niego refundację jest z bardzo globalny nieokreślony NIK szczegółowo to znaczy w ramach subwencji ogólnej jak państwo najgorszą Hans na stronie Sejmu to właściwie zawsze na początku kadencji wszyscy posłowie po interpelacji, dlaczego nie dzieje się biletów w moim mieście Poznań Warszawa Gdańsk i t d. zaś odpowiedź przedstawiciela aktualnego Ministerstwo Finansów opisując, że to jest rozliczane w ramach ulgi ich ogólnej tegoż funkcjonuje natomiast w systemie komunikacji ponad innych części oświatowej PKS-u ta ulga jest indywidualnie do szczególnego biletu do płacenia poloniści dzieje chociażby systemy kolejowe również to o tym co się zmieni to w następnej części dr Jakub Majewski Fundacja ProKolej dr Michał Beim Uniwersytet przyrodniczy w Poznaniu oraz jej ekspert d s. transportu Instytutu Sobieskiego skrót informacji wracamy po nim druga część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem przy Sky bar dr Michał Beim Uniwersytet przyrodniczy w Poznaniu oraz ekspert d s. transportu Instytutu Sobieskiego, a w studiu dr Jakub Majewski Fundacja ProKolej i rozmawiamy na temat ustawy o publicznym transporcie zbiorowym nowelizacja trwa nowelizowania tej ustawy z z 1 strony mieliśmy już nowelizację, która została przyjęta przez rząd, a propos transportu kolejowego o tym jeszcze porozmawiamy mam nadzieję dzisiaj z drugiej strony trwa nowelizowania ustawy, jeżeli chodzi o transport drogowy i głównie autobusy man troszeczkę historii poznaliśmy w pierwszej części panowie opowiedzieli, czego brakuje w tej ustawie, dlaczego ona musi być znowelizowana ona też nowelizacja jest wymuszona pewien sposób przez noc odpowiednie dyrektywy Unii Europejskiej, które nakazują nam z takiej ani inny sposób na pisaniu ustawy o publicznym transporcie zbiorowym dysponuje teraz co się zmieni pierwsza pozytywna rzecz, którą trochę powiedzieliśmy to Boże samorządy będą musiały niezależnie czy dopowiada czy to gmina będą musiały przedstawiać plan transportowy, a co za tym idzie organizować transport publiczny drogowy dr Jakub Majewski wydaje się, że rzeczywiście to jest najważniejsze, że samorządy zrobią to plany transportowe one mają być uproszczone jest, żeby to się udało do końca roku przygotować musimy najpier w znowelizować ustawę później przygotować te plany, a później na podstawie tych planów wybrać przewoźnika, bo dopiero wtedy będziemy mieli ich kontrakt na Przewozy służby publicznej najmniej mam nadzieję, że w końcu znajdzie się gospodarz to jest najważniejsze, jeżeli będzie już gospodarz będzie jakiś pomysł na to jak to wszystko poukładać to pewnie się zacznie lobbing poszukiwanie pieniędzy jak ten system rozwinąć jak to wszystko ucywilizować jak zmienić tabor jak zmienić system biletowy jak zintegrować wszystko, żeby ten transport publiczny zaczął być atrakcyjni toczy mówił pan dr Beim przede wszystkim pojawi się po podziale politycznym, bo dzisiaj jest tak, że my nie mamy kompetencji no i widzimy, że nie pada PKS w Bieszczadach nie będzie czym jeździć co widziały media donoszą o kolejnych liniach, które się zamykano samorząd mówi co ja mogę z tym zrobić przecież to nie moja kompetencja tutaj za nie zacznie być mało tego regionu są tego jest z tym zrobić, ponieważ ustawa mówi, że to może być ustalana jest wolny rynek załatwi no to jest taki obszar, którego wolny rynek nie załatwi Dudu musiałby być ekonomiczne perpetuum Mobile, że projekt w sposób komercyjny można było między wioskami wysyłać na autobusy to się nigdzie nie udaje i tak jak na kolei już to zrozumieli, że kolejny musi funkcjonować przy pewnym poziomie dofinansowania z takiej tezy, że pociągi mogą jeździć tak samo jest dokładnie z autobusami tej lekcji jeszcze w Polsce nie odrobiliśmy dr Michał Beim albo proszę powiedzieć, skąd w takim razie, jeżeli przyjmujemy, że ta ustawa wejdzie także bądź prostaczka zmienionym kształcie to jeszcze jest, że trwają prace nad tym, ale jeżeli wejdzie to, skąd samorządy mają brać pieniądze na utworzenie tych planów transportowych i pozyskanie odpowiedniego doboru czy samo utworzenie LO transportowego nie jest specjalnie drogą, że rząd nie z własnych środków administracyjnych i jednak, że jest pytanie zna się o to co ten plan transportowy będzie zawierał musimy zwrócić uwagę, że część samorządów może dziś powiedzieć, że oni praktycznie tego transportu publicznego specjalnie nie przewidują wprawdzie ustawodawca mówi, że ma być znany wyraźnie sieć komunikacyjną niezbędną do zaspokojenia potrzeb przewozowych społeczności na obszarze danego organizatora jest wyraźnie powiedziane, czego wcześniej tak nie było powiedziane, że samorząd mógł powiedzieć wręcz, że praktycznie jego plan transportowy polega na tym, że nie wie nie ma zamiaru organizują one trwać uczciwe 3 mieszkańcy nie byli okłamywani, że będą mieli autobusy się tramwajem czy inny środek lokomocji do dyspozycji halę już jest wyraźnie mowa, że to jednak trzeba dokonać pewnej niezbędnej do zaspokojenia potrzeby przewozowe i teraz pytanie jak zdefiniować oczywiście każdy samorząd będzie miał w trochę inną definicję inny jedne samorządy w godzinach porannych popołudniowych, żeby dobić do Francji jak iść do pracy uznał, że to jest niezbędne 3 inne samorządy będą uważały jednak, że to, więc tak tyle co godzinę co 2 godziny 3 co pół godziny w kursujący autobus ten rzeczywiście ten standard oczekiwany i dodaje, że oczywiście dla samorządów będzie pewnego rodzaju wyzwanie nie ma do tej zapewnianej taki, że się, że samorządy dostaną specjalną pulę dodatkową pieniędzy dla funkcjonowania na funkcjonowanie systemu transportu publicznego, niemniej powiedzmy uczciwie jednak ta ze względu na dobrą koniunkturę, jaką mamy obserwujemy w Europie w idei pewną uszczelnienia systemu podatkowego jednak, że strach w sektorze publicznym trochę bogatszy w ostatnich latach niż to było wcześniej w, a to ciekawy, ponieważ takie napisał 1 z naszych słuchaczy pan Jacek z dna, aby realizować Stary Sącz taryfa tom biletową dopłaty od oto właśnie rządowych nóg trzeba zakupić odpowiedni sprzęt odpowiednią kasę i oprogramowanie z no, a taki sprzęt za komplet kosztuje 20  00 1 przykład przy 3 busach małej miejscowości Tal finansowanie tego tej kasy oprogramowanie zwraca się bardzo bardzo długo i nikt na to nie przystaje, więc i jak ta ustawa miałaby zmienić właśnie takie rzeczy, o których pisze nasz słuchacz zachęcić wręcz do tego, żeby organizować ten ten transport na boku ustawa nad ziemią, ale skąd pieniądze narzekają także sytuacja jest jak zawsze nie zetną każde z przygotowaniem systemu odpowiadał w dużej mierze przewoźnik czują się starał o rekompensatę jedynie co by nie powiedzieć tutaj być może rozporządzenia szczegółowych warto byłoby to na co zwrócić uwagę ZUS ci te technologie jak dzisiaj powiedzmy system typu smartfon może pełnić rolę graniczna terminala płatniczego w elektronizacji tak jak to jest ten dziś ten sam 1 cały problem dotyczy również sektora firm taksówkowych czy pytanie czy taksometr musi być czymś marzy rządzenie rzecz jasna, żeby wystarczyło rozliczanie rozliczanie niektóre z nich konto wystarczy jak wierzy w waszej pewne tak dalej mówi o towar uważnej jazdy z idea, żeby rzeczywiście tak było gwarantowało uczciwe rozliczenie z państwem, które będzie dopłacało do ulgowych darmowych natomiast DM Pekao nie jest, ale oczywiście o technologię uważa, że na poziomie rozporządzeń po to, by było pomyśleć, że ta technologia będzie najtańszy być może wykorzystania odpowiednich aplikacji na ziemię smartfonach wystarczyłoby w renowacji rozmawiając o pieniądzach trzeba powiedzieć, że może tu wychodzi ustawodawca na na drogę i ułatwia to całą sprawę dla samorządów postać tego, że samorządy będą mogły w wybieracie się przewoźnika, który będzie wozić Starym Starym taborem, ponieważ wiek nie będzie miał znaczenia przy kryteriach wyborów przy przetargach dr Jakub Majewski, więc może tędy droga właśnie on o tyle teraz o tym, że grają tutaj Miś albo jeszcze na chwileczkę wracając do tych kwestii fiskalizacji tak my tak jak celnie zauważył dr Beim i inne mamy problem z nieszczelnością tego systemu IT jak zaczęliśmy robić karuzele VAT-owskie wydają się, że zdecydowanie byliśmy tropikalne karuzeli biletowe, bo dzisiaj dochodzi do takich patologii, że gdzieś tam ten bus zjeżdżał na koniec trasy hamuje zaczyna drugie dno drukować bilety z ulgą 100 proc akcji drukuje te bilety drukują, a później zanosi się do do organizatora Liza stoi po ich pobiera te pieniądze i pobierali w tym momencie w zasadzie najlepsze z nich jest nie tylko drukowanie biletów za bardzo różnymi innymi ulgami i życie z tego nic się nie różnią od pnia od wyłudzeń VAT-u i wydaje się, że naprawdę bardzo ostro należały się za to zabrać i nagle uszczelnienie systemu spowoduje, że w tym systemie będzie więcej pieniędzy, a ci, którzy w ten sposób wyobrażają sobie świadczenie usług po prostu będą musieli zbankrutować i im szybciej co się stanie na tę pozycję tej noweli ustawy ta nowela ustawy to właśnie uszczelnić ten cały system jedno dni nie ma tam specjalnie takich elementów chcemy uszczelnić system poza tym że, chociaż będzie wiadomo, kto jest organizatorem, kto będzie pilnował kasy i trasy jej mechanizmy drukuje w Starym busie, by na poboczu drogi bilet zerowy natomiast nie nie o to nam chodzi to jest to jest ewidentny błąd w tej ustawie i pan minister Marek Rutkiewicz na ostatniej komisji infrastruktury powiedział, że powiedział wprost, że to jest błąd mam nadzieję, że ten błąd błyskawicznie zostanie naprawiony, bo zapisano także, jeżeli zbieramy tego przewoźnika to samorząd nie ma prawa wymagać, żeby ten tabor był nowy to dajesz absurdalne i tak jak tak jak pan redaktor powiedział można mieć trzydziestoletni autobus elektryczny o 30 lat temu nie było autobusów elektrycznych i z jakiegoś powodu zabrania samorządom powiedzieć w tym autobusy niskopodłogowe chce mieć autobusy nie starsze niż rywalizacja na ślad jest klimatyzacja i t d . tak dalej tabory o to, że będzie będzie decydował przewoźnik to zły przepis nie jest zły przepis, który spowoduje, że dalej będziemy jeździli starymi gratami dziwili się, że mamy problem smogu w kraju i mało tego i będziemy się dziwić, że ludzie nie chcą jeździć takim transportem publicznym, bo jest to dla nich nieatrakcyjne bo dlaczego mają się męczyć pełznie klimatyzowane autobusy do 30 stopni skoro mogą wybrać samochód, w którym pełna klimatyzacja i sobie pojeść wciąż nie mamy jak taki jest taki generalnie problem w systemie transportowym my uwielbiamy stary sprzęt na kolei średni wiek taboru do 30 lat średni wiek samochodu osobowego to przede wszystkim te słynne stary stary bilet powyżej 10 no i teraz będziemy jeszcze do kompletu stare autobusy będziemy generalnie skansenem będzie syn przyjeżdżał do Polski, żeby obejrzeć jak to drzewiej bywało i może przyjdzie my w ogóle na dorożki dyliżanse w ten sposób, ale to turystyka może nas wzrosnąć dzięki transferowi my po prostu nie grali z PSL w jaki sposób to też jest w jaki sposób dr Michał Beim z kont pomysł, żeby wyłączyć z kryterium przetargowego właśnie wiek autobusów no przecież to nie współgra z przedstawioną polityką rządu, która idzie w tym stronę elektromobilności czystego transportu, a tu nagle jak widać także, skąd pomysł można, więc domniemywać być może tutaj kwestia przetargów w Kielcach była takim politycznym impulsem dla niektórych posłów czy polityków, żeby bronić tych, którzy mają stary tabor niekoniecznie owe i niekoniecznie oferują wysoką jakość, ale to może tylko łącznie domniemywać, skąd to jest natomiast warto podkreślić wyraźnie, że to jest frontalny atak na plan Morawieckiego no to właśnie artykuł mianowicie Polska nie dla Morawieckiego wyraźnie podkreślał Filip nie jest 1 z bieli liderów jeśli chodzi o euro produkcja autobusów chce polskie firmy tak jak Solaris, a że coś na rynkach zagranicznych nawet chodzenie po to, stary Ursus wiele jest firm, które w Polsce produkują autobusy niż są markami zagranicznych chociażby zdanie i tak by pogodzić się ten potencjał wykorzystać ten potencjalny lepiej wykorzystać, rozwijając transport publiczny to jest wprost, że na skutek Morawieckiego i Annę w Polsce i teraz, żeby rozwijać generalnie należy stworzyć warunki, żeby operatorzy czy przewoźnicy zdarza się i tak jest właścicielem taboru, którzy byli zainteresowani zakupem nowych pojazdów jeszcze wyślemy właśnie aspekty związane z ochroną przed smogiem, a ty jesteś 1 z ważniejszych punktów w cieniu w ostatnim czasie polskiego rządu to on jest wręcz konieczne, żeby preferować tych, którzy przed nowym taborem pamiętajmy, że ten stary tabor krzyż, ale nie nie jest tylko zdanie, bo jest to często i marnie wygląda przez urzędy, a on często spełnia bardzo niższe normy emisji zanieczyszczeń euro 6 EUR 3 EUR 2, a i t d. często te filtry cząstek stałych czy inne urządzenia wręcz zdezelowane i tylko w dowodzie rejestracyjnym spełnia normę, a rzeczywistością misja z sali nie zwiększa ich jest swoisty paradoks uważa, że to jest najważniejsze zagrożenia ich cel, bo on pamiętajmy, że organizator, który bierze na siebie odpowiedzialność bierze za transport publiczny polityczną odpowiedzialność taki starosta i że on jest zmuszony był też dodatkowe pieniądze na organizację tego transportu nie ma jakiś pełnej refundacji wzrost jego budżet, żeby mieć na transport publiczny to w tym momencie, ale z bardzo trudnej sytuacji przyjdzie mu też zdezelowanym transporterem w zakładzie polityki nie poniesie odpowiedzialność chyba nie płacić naszymi pieniędzmi podatników lokalnych za coś co nam nie odpowiada i Julie sporządzają we wszystkich miastach Europy nie tylko Polski kryterium doboru jest bardzo mocno i ważnym tematem tak jak ma być pomalowany, jakie mają być wygodne fotele z, jaka przestrzeń dla wózków dziecięcych czy inwalidzkich, a ja w Cannes, a jakość wyświetlacza jak jego zapowiedzi głosowych to wszystko takie czynniki, by ten teren pod róż przyjemna droga tak, jakbyśmy w myśl tej ustawy poszli do salonu to region stale samochodowego powiedziano nam, że nowe auto kosztuje 5 5  00 0, a my byśmy wpłacili do 5 5  000 SNB będzie haracz za ich dziesięcioletni, modląc się dobrze sprawdzą nawet jest lepszy niż tego aż 7 0 letni Albert 5 5  000 PLN zatrzymała mnie sprzedanego za 3 4 000 zł tak jak za stanowiące troszeczkę taki paradoks i uważam, że ten przepis na bardzo szkodliwe zarówno dla transportu publicznego, ale również w skali kraju dżunglę strategię walki z Bogiem, tudzież inną strategię rozwoju państwa moim zdaniem plan Morawieckiego w mojej ciekawe jak rząd podejdzie do tej kwestii, bo jak czytaliśmy w uzasadnieniu można przeczytać w uzasadnieniu to chodzi o to, żeby jednak tegoroczne firmy troszeczkę im dać fory w tych przetargach, żeby one też była wybierana nie tylko nazywany już rozbudowane, a jeszcze trochę wydaje się, iż można to zasadnicza jak panie doktorze, bo był już czas tej części miasta dobiega końca jedno jest to też niekonsekwencja propos mogą widzę, ponieważ jak wiemy teraz to samorządy będą mogły kupować stary tabor jednocześnie będą mogły pobierać opłatę klimatyczną n p. w miejscowościach mieszka w Bieszczadach, o których pan doktor powiedział z 1 strony kazania, ale rozwój i tanie, a należne pieniądze będziemy z drugiej tak miasto jest w Barcicach skrót informacji dr Jakub Majewski Fundacja ProKolej dr Michał Beim Uniwersytet przyrodniczy w Poznaniu po skrócie informacji wracamy do rozmowy trzecia część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem przez Skypea dr Michał Beim Uniwersytet przyrodniczy w Poznaniu oraz Instytut Sobieskiego w studiu dr Jakub Majewski Fundacja ProKolej rozmawiamy na temat nowelizacji ustawy o mnie publicznym transporcie zbiorowym mówiliśmy o tym, wyłączeniu kryterium wiekowym z przetargów są trochę przerwałam dr. Sejmowi, więc powracamy do tego jak samorządy będą sobie radzić z wdrażaniem tych planów transportowych, które ustawa nakazuje nakaże im robić, jeżeli zajdzie w takim kształcie musi wejść już podobno przed w sytuacji braku kryterium wiekowego rzeczywiście będzie występ w oczy natomiast tutaj o uzasadnienie ustawy, o którym nie było jeszcze przed przerwą jest absurdalne żeby, projektując zawsze obok w transporcie publicznym liczył się koszty eksploatacji tego taboru czy generalnie jeśli ktoś startuje i mało, by miała być równe warunki dla chrzest i to nie tylko zakłada się, że ten operator przewoźnik kupi sobie nowy tabor i gaz amortyzuje podczas trwania umowy ich sytuacja, którą dziś proponuję ustawodawca de facto ministerstwo infrastruktury jest nieuczciwa, bo jeśli ktoś ma dużo starego taboru to on nie musi kupować nic nowego może w Starym taborem jechał z jakim jest każdy nowy przewoźnik, jakby chciał przetargu wystartować musi kupić nowy tabor i PL to będzie oczywiście droższe i stworzenie tła może przez przyjeżdżają nowym taborem to każdy równo z kalkuluje cenę za euro wykonywaną usługę i dodaje, a więc nie będzie doprowadziły do obniżania z punktu widzenia organizatorów transportu ci powie zamawiającego ceny dopłaty do kilometra tylko, że będzie prowadziło do obniżanie jakości wraz ze skór istnieją z tych operatorów, bo załóżmy, że jest 1 firma w danym regionie, która ma dużo starych autobusów i kilka nowych polskich firm zagranicznych i chcą wejść na rynek i będą musiały kupić nowe oraz kalkulują tą stawkę za kilometr jest zupełnie inaczej niż ten, który posiada zdali sama za dany tabor, ale ten stary, by startuje w dziesiątkę taniej niż konkurencja, ale nie tak tanio i na ile by wskazywał wartość taboru, więc ten swoisty paradoks, który będzie prowadził raczej do pewnego regresu co, więc jeszcze mowa jest o tym, że trzeba rozpisywać na całość ani na pewne fragmenty sieci w tym momencie jeśli chodzi o miasta to tym momencie rzeczywiście blokuje wejście firmom posiadającym, że firma zaczynająca w danej branży oraz 8 Nowak, że bardzo wiele prywatnych polskich podmiotów ani Bet wg strategii Morawieckiego powinny być wspierane stworzone warunki rozwoju gminy odpala z gry, że dziś jest teraz spisuje się przetargiem na obszarze miejskim w nas cały system okazałby się za najważniejsze zastrzeżenia, ale właśnie to, że nie będzie doprowadził do obniżki cen koszt ujęcie kosztów funkcjonowania systemu tylko właśnie do obniżki jakości tych, którzy będą faworyzowane firmy, które już istnieją ani tytuły, które w ramach nowej znowelizowanej ustawy będą chciały powstać i dać swoją ofertę nową dla organizatorów, czyli dla gminnych samorządów w ogóle noc w ustawie napisane wręcz, że nie wolno złożyć oferty, jeżeli w danym województwie nie prowadzi się od 3 lat działalności, a większość rozpisze przetarg im nawet jakby komuś przyszło do głowy, żeby z muzeum komunikacji w Otrębusach ściągnąć stare autobusy i spróbować konkurować no to nie uda mu się, bo będzie mógł najwyżej złożyć ofertę na Mazowszu a w jakim kolejni k innym województwie, w których to, w którym od 3 lat jeździ nie będzie mogła mamy kilka takich takich zapisów ustawy, który ewidentnie blokują konkurencję próbują zachować ten system, który jest, a z drugiej strony przeżyłem w uzasadnieniu do ustawy czytamy, że ten system jest zły i właśnie chcemy go zmieniać w cud, ale co to kolejna rzecz, która mnie zastanawia, bo zawsze staram się szukać, dlaczego rządzący postępują w ten ani winny sposób i jakość w uzasadnieniu, choć dosyć szczegółowo i wnikliwie to przeczytam to nie znalazłem wytłumaczenia, a inaczej nie przekonujemy to tłumaczenie, dlaczego przewoźnicy z danego terenu mają zapewniać właśnie ten przewóz na nas tym danym obszarze, czyli z danego województwa tylko i wyłącznie na danym województwie nie n p. z niej z pomorskiego na Mazowszu można jeszcze gorzej się płatności prowadzili niektóre z w 2 województwach w zasadzie musiał mieć siedzibę w obu tych województwach co cenię bardzo możliwy od strony prawnej związku, z czym przez granicę, bo już w ogóle nie będzie żadnej komunikacji między powtórzymy Case, który mamy na kolei przed samą granicą wysiadać na piechotę kawałek ich domów wsiadać tak jak przez granice kraju nadal na wschód się porusza ludzi brak strefy Schengen wewnątrz kraju taki to też bardzo cieka w panie dr Michał Beim to kolejna rzecz, która zastanawiające, dlaczego jak pan myśli, dlaczego tak rządzący postąpili, żeby jednak z danego województwa tylko i wyłącznie przewoźnicy będą mogli oferować przejazdy w danym województwie dla ciężko, więc powiedzieć natomiast można mówić łatwiej jest mówić o konsekwencję w intencji nie znam ten jest konsekwencją może być tak, że właściwie grają tylko jego łączny i duże koncerny, które mają skupiły się kilkadziesiąt kilkanaście PKS, bo są takie w Polsce zagraniczne koncerny, które zdobywały BKS jak one ze mnie, o którym najbardziej skorzystają właśnie jest jako taka jest z województwa, a do ostatniego ŁKS mają szansę, która jest tak, by duże ryzyko teoretycznie można domniemywać, że niby chodziło o utrzymanie status quo ludzi pokazać jak wiek mocno się zmienia Black nic nie zmienić, ale Allenowi Konsek reżimu ciężko mówić o intencjach AG natomiast bardzo, ale bardzo ważne, żeby mówić o konsekwencjach, które tak jak dr Majewski wspomniał doprowadzą właśnie do przerwania tych powiązań na granicy województwa jako województwa dzielono wprowadzano ten system 1 6 województw 200 lat temu to była mała, że te granice administracyjne nie będą jakimiś barierami nie do pokonania mieszkańcy nadal będą mogli też na północy Wielkopolsce i między oczy magią podróżować swobodnie korzystać z faktu, że te zamiast niego mają silną więź między sobą cha i historycznie ukształtowaną, a tu nagle przechodziło kolejną ustawa, która utrudnia połączenia i właściwie skazuje mieszkańców jeszcze bardziej na korzystanie z samochodów nowych oraz dziękować, że nie ma 4 9 Vojens, bo wtedy byśmy w zasadzie wyłącznie mogli chodzić piechotą ale, toteż zdrowe nie koniec z 2 i zastrzelił Gdynia i ochrony Aleksiej smogu prawdopodobne albo może jednak zdrowotnej tak może jednak warto część tych pieniędzy na transport przekazać na budowę infrastruktury rowerowej niech ludzie po prostu się pomiędzy miejscowościami narodach przymiarek areszt albo wręcz pieszych albo zdjąć nogi piesza w ogóle kuleje też pomiędzy miejscowością to prawda to prawda, ale jednak ludzie jakoś na te dalsze odległości chcielibyście przemieszczać nie zawsze mają możliwość zakupu samochodu nie zawsze chcą dorobić nie zawsze mogą jeździć na rowerze nie zawsze mogą przemieszczać się na te większe odległości pieszo no bo to wiadomo, że list dotarł transport publiczny ważne jest to panowie może coś może coś jednak pozytywnego poza tym, że jednak te plany będą musiały powstać coś dobrego z tej ustawy wiem, że to trudne w dzisiejszych czasach uchwalić ustawę, ale może jednak tutaj jak najwięcej w Donbasie piosenkarz autor to to bowiem także ważne i ważna jest właśnie to, że te plany transportowe muszą odpowiadać na realizację potrzeb przewozowych społeczności z ramienia PiS, ale i to jest bardzo istotne tak czy generalnie czy integralny transportem można Marlboro na różny sposób trzeba sporządzać tonie go już definiuje, że to jest celem jest jednak zapewnienie tego sportu to się pojawią również uzasadnienia jak i innych punktach w ustawie, że jakiś pewien minimalny standard jest konieczne i to uważam za duży krok naprzód, że jeśli chodzi o weto stawia także pokazanie, że po co się z rozporządzeniem dziergane nie jest dla każdego sporządzać tego, żeby planować coś co ludziom służy ja też mamy 1 pozytywny takie elementy wydaje się, że uporządkowanie właśnie te sprawy z karuzeli biletowe jest to możliwe, bo dzisiaj jest zobaczmy taki przykład mamy linie, na których dość gęsta sieć, by po powiązani jeździ tam dużo ludzi jakich dziś dużo ludzi to siłą rzeczy i ludzi z biletami ulgowymi też jest spora jej do tej linii dopłacamy dużo, bo dla każdego tego biletu ulgowego netto o refundację wysyłamy i mamy Nina, który jest mało pasażerów w związku z tym jest mało biletów dopłacamy do niej mało co dostajemy Otóż dostajemy sytuację taką, która linia kres komercyjna, na której da się bez dopłat jeździć i tych przewoźników chętnych jest bardzo dużo jest dofinansowywana przez państwa ta linia długu, na której właśnie nie ma chętnych i i która ma ten charakter takiej takich usług i społecznej nie jest dofinansowywana, czyli dopłacamy do tego co by się spokojnie samo utrzymało w najzupełniej kierujemy pieniędzy tam, gdzie właśnie interwencja państwa potrzebna wydaje się, że jeżeli samorząd wybierze przewoźnika dla takiej limitu będzie dopłacał 1, jeżeli reszta będzie chciała tam jechać komercyjnie bez dopłaty do nich jedzie oczywiście bo, bo poszerza ofertę natomiast nie róbmy czegoś takiego, że dopłacamy tam, gdzie jest bogactwa zabieramy tam, gdzie jest bieda w takie anty anty Janosik tak w Auschwitz tak bardzo proszę dokładnie w PE mam propozycję art. 19 atutem jest rzeczka takie ryzyko że, gdy trzeba tworzyć pakiety komunikacyjne jest jednak nie właśnie taka o dużym potoku chciejstwa nieujęte w ustawie ani ich o spodziewanym małym potoku i że powinny być rozłożone równomiernie na pakiety to właśnie troszeczkę tutaj zatem Pański wspomniał PSL można go osiągnąć jest pan nieźle nieleczone właśnie ten propozycja oddania art. 19 a jakże są te pakiety oraz oczywiście słusznie zawarte w parze poza komunikacją miejską, by powinno się dążyć do rozpisywania przetargu na kilka pakietów, ale to jest od razu na siłę łączonej nie zdążę się płynem oraz nie znałem, przepływając co nie zawsze jest co może ten efekt to Jan Szymański wspomniał właśnie leczyć w nawozach są takie regiony, w których z nim trudno w ogóle znaleźć jakąkolwiek linię z dużym potokiem pasażerów, a co to znaczy, że pod okiem pasażerów, a to już ustawie nie jest psem kocha, a to, skąd tam mają samorządy wiedzieć co może gdzieś jedno 3 osoby gdzieś jednak NATO w relatywnie rzecz biorąc te 3 duże stąd nowa łazienka, ale w stosunku do tej linii, gdzie przy, która przewozi 300  00 0 do zarządzania porównanie do metra w Warszawie duży Kosznik Nowak to był, a to nie powinno być ona w ramach rozporządzenia doprecyzowane to tutaj dużo rzeczy, które są inni dopytywali ale, szukając pozytywów lepiej, żeby ta ustawa nawet nieco wykrzywiony formie weszła w życie ma już wejść musimy możliwej wojny czy w ogóle nie będzie ulg ustawowych może go sumienie miętowy nie wybrzmiało, jeżeli nie będzie tej ustawy to po prostu od od 1 stycznia nie będzie w Polsce ulg ustawowych w transporcie publicznym i wszystkie bilety będą biletami normalnymi wydają się, że nikt na takie ryzyko sobie nie pozwoli, o czym nie ona wejdzie spróbujmy ją później na raty za dolara i spróbujmy szukać pieniędzy, które pozwolą samorządom na to, żeby realnie poza tym, że mają odpowiedzialność móc też zapłacić za za sensowny standard usług, a wyczyścimy między czasie takie potworki jak siedziba w danym województwie czy zakaz kupowania nowych autobusów, ale ten pozytyw wskazuje też właśnie na negatywną rzecz, ponieważ nowelizowanie tej ustawy trwa już dobrych parę lat gdzieś tam próbowaliśmy przez 3 wejściem na antenę z dr. Majewskim sprecyzować około 5 tak nam się wydaje już to nowelizowanie dr. Michał Beim ile Total tu szlaki i dalej nie potrafimy napisać dobrej ustawy o transporcie publicznym, które jest bardzo ważną gałęzią tak jak powiedzieliśmy w obecnym obecnego rządu, żeby to sprawnie działało biuro służby było czyste powietrze działa osobiście uważam jednak, że ja, bo żal mu przyjmowanie świadomie złe, chociaż nowość rozda ich zdaniem jest złe, a na taką pedagogikę społeczną zaburza pełne zaufanie obywateli do ustawodawcy te głosy do państwa polskiego, więc uważam, że jest jeszcze Oki c czas zarówno w ramach prac Sejmu Senatu, żeby poprawić Dean te błędy Siarki, a więc emeryci ministerstwo infrastruktury odda ten kraj, który właśnie mieści na rządowym centrum realizacji w wydziale i konsultacji publicznych to jeszcze on ma ileś stopni, gdzie można, by było go poprawić, żeby komisja prawnicza komitety różne rady ministrów i tutaj mam nadzieję, że on przed skierowaniem do Sejmu on wiedział już jako dobry, a jej i będzie zdobić męski realizuje ZUS skierowany mam nadzieję, że parlamentarzyści szybko poprawią ten projekt z trochę oszukałem nie zdążymy niestety powiedzieć nic o kolei, a to jest bardzo ważne tematy dla mnie szczególnie gra bardzo lubię jeździć koleją zresztą niejednokrotnie z dr Majewski też o tym, rozmawialiśmy, ale 1 rzecz no i toteż myślę musimy powiedzieć, że obecnie pracowano w realizacji nic za bardzo nie zmieni oficjalnie w przepisach w miastach, w których już ten transport publiczny funkcjonuje, bo nie ma jak to zmienić, ponieważ poza tym, że dzieje przestaliśmy miał być miał mieć na cały system tak no właśnie, więc na cały system, czyli 1 przewoźnik w całym mieszczanie tak jak to teraz jest, że pół miasta n p . jest jedynym przewoźnikiem pół miasta dla drugiego przewoźnika, więc lodu tak obrazowo to powiedzmy no, więc ta zmiana jest ważna z punktu widzenia tego, że faktycznie te plany transportowe pomiędzy mniejszymi miejscowościami będą musiały postarać a jakiego rodzaju tabor no to już się okaże i myślę, że to jest dobre pole do powstawania organizacji pozarządowych z, żeby pilnować w jakiej jakości ten tabor w będziesz bardzo panu dziękuję dr Michał Beim Uniwersytet przyrodniczy w Poznaniu oraz Instytut Sobieskiego panie doktorze bardzo dziękuję dziękuję oraz dr Jakub Majewski Fundacja ProKolej również dziękuję z panem dr Majewski ma nadzieję w najbliższym czasie spotkań, żeby omówić te nowelizacje siły to ta z kolei było na olej kolej kłania się Nisko zapraszam 12 2 0 zmotoryzowani historia Motor Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA