REKLAMA

Jaki wizerunek wsi kreują seriale?

Weekendowy Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2018-02-25 08:00
Audycja:
Weekendowy Poranek Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
27:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
inne kolejną odsłonę niedzielnego poranka Radia TOK FM mamy dla państwa tematyce wiejskiej porozmawiajmy o wsi o tym, jaka ona jest czy też, jakie one są, bo może mają różne charaktery o tym jak Polska wieś się zmienia jest przedstawiana medialnie w serialach i ile w tym wszystkim jest prawdy, o ile stereotypów w naszym studiowanie prof. Beata Łaciak dzień dobry dzień dobry z Instytutu spra w publicznych oraz Akademii sztuki wojennej oraz pan dr Przemysław Sadura dzień Rozwiń » dobry dzień dobry z Instytutu socjologii Uniwersytetu Warszawskiego współautor m. in. raportu wieś w Polsce 2 0 17 diagnoza i prognozach, a więc Szanowni państwo, jaka jest ta Polska wieś czy też, jakie są polskie wsie, jakie mają wizerunek pani profesor na mnie jest dosyć trudno odpowiedzieć na pytanie postawione w ten sposób to znaczy, jaka jest Polska wieś, bo ja niestety nigdy polskiej wsi nie badałam natomiast toczył się trochę zajmowałam to jest badanie tego wizerunku wsi wizerunku wsi mieszkańców wsi zresztą nie tylko w fazie tych przekazach medialnych, których pani wspomniała, czyli w serialach, ale także w różnego rodzaju innych programach i analizowane programy publicystyczne analizowałam też reality sho w rolnik szuka żony, zwłaszcza pierwszą serię jedno i tutaj jeśli miałabym do czegoś odnosić ten wizerunek wsi czy wizerunki wsi no to właśnie do tego typu prezentacji i to co jest dla mnie jakoś ciągle uderzające to jest to, że nim Polska wieś w przekazach medialnych jest ciągle taką wściekłość dosyć egzotyczną to znaczy jest przestrzenią dość egzotyczną bessy bardzo tak wyraźnie zarysowanymi typami osobowości owymi trochę nas stereotypowo trochę odbiegającym od tego wizerunku pozostałej części społeczeństwa, chociaż oczywiście można znaleźć też pewne elementy pozytywne i optymistyczne no dla mnie zawsze najbardziej optymistycznym motywem w tych przekazach medialnych jest to, że zdecydowanie bardziej pozytywne i takim nie powiedziałabym wizerunek optymistycznych też, bo właśnie małe podkreślający pracowity goście z innych umów konieczność umiejętność radzenia sobie w różnych sytuacjach, więc ten wizerunek taki bardziej optymistyczne mają kobiety, które zaradny tak są pokazane jako zaradnym łatwiej, przystosowując się do dzisiejszych warunków i bardziej odpowiedzialne bardziej odpowiedzialne szukające nowych rozwiązań no taki właśnie w są nawet tacy, którzy piszą twierdzą nawet w pracach naukowych, że Polska wieś jest kobietą i coś w tym być może jest, ale to jest jednak kwestia druga aż 3, zwłaszcza jeśli do odwołujemy się dom i seriali to jest to dosyć stereotypowe wyobrażenie takiego takich wsi i z 1 strony archaicznej i egzotycznej, ponieważ ja tak myśląc o tych serialach jadąc tu do pani zastanawiam się nad tym, że to jednak nie jest przypadek, że w polskich serialach zdecydowana większość wsi prezentowanych akcja filmów, które dzieją się na wsi to są to są filmy, których akcja dzieje się na ścianie wschodniej, więc to jest też specyficzna Polska to prawie zawsze jest znana wschód od Warszawy, a czasami w ogóle gdzieś tam bliżej granicy, ale i tak było z plebanią taki jest z blondynką, która się tam dziś fikcyjne niby miejscowość, ale to wszystko nagrywane jak wiemy w Supraślu tak też jest z rozlewiskiem na dalszą serią oczywiście także z ran czemu więc, bo tam najbliżej jest Lublin i LO Radzyń chyba, do którego się jeździ, więc oczywiście to jest też czas specyfika może Thomas wiązek z tym, że nasze polskie wyobrażenie jako społeczeństwo jest taki, że to ta wschodnia Polska niemalże Kresy właśnie połać ziemiaństwa i je i mamy możliwości jeśli chodzi właśnie rolę nie są to gdzieś to jest tam pan dr Przemysław Sadura i może być taka może być jeszcze trochę inaczej patrzy wydaje mi się, że to jest, a nieprzypadkowe, że wszystkie takie stereotypowe obrazy wsi są lokowane w NATO w obrażony na Wschodzie i nieprzypadkowy jest też taki pozytywny odbiór kobiet, a negatywne mężczyzna czy to jest to jest zabieg, który widać też i seriale, które nie dotyczą bezpośrednio wsi, ale odnoszą się jak do różnicowania klasowego, a czy ta jest także my jako społeczeństwo okazują się jako ta jego średnia klasowa część lokujemy się raczej na zachód prawda, a to co ludowe to co niższe to co gorsze wypycha mamy na zajęcia rozwijające się ze słowem bank wprowadza oczywiście tak ale, ale no to ten obraz obsuwa tak, by w Bud buduje to zróżnicowanie i MO i jeśli chodzi o obraz kobiet taki manewr wyraźnie lepszy cel to wynika z kolei trochę z takich reguł poprawnościowych w dyskursie tym trudniej, ale byłoby krytykować to niższości ludowość w przypadku kobiet, bo dochodzi takiego podwójnego wykluczenia i mamy od razu lekką korektę, a łatwiej jako taki, aby brzeg jako właśnie to przeciwieństwo podmiotu jako coś co co zagrażające ludziom łatwiej dostać zwrot ku AZS opisywanej w wielkiej Brytanii w środku haft duży i takich dresiarzy naszych, którzy zawsze są przedstawiani no i przede wszystkim jako mężczyźnie czy to agresywni skłoni do ulegania nałogom tak dalej to było znakomicie widać też w takim serialu dziewczyny ze Lwowa, który moim zdaniem w ogóle nie jest na Ukrainie kach pracujących w Polsce tylko tak naprawdę, jakby psychoanalityczne boiska jest o pola na prof. Andrzej jechał bez Polaka i migrujący do Wielkiej Brytanii, ale obraz Ukrainy jest taki bardzo pozytywne są dziewczyny, które kobiety, które z kończyły często studia przyjeżdżają nos są w trudnej sytuacji często właśnie ze względu na swoich partnerów, którzy z kolei są niewykształceni grubiański czy piją jej nie chcą pracować i generalnie, wykorzystując raczyli łatwo tutaj mamy z zabieg taki jest nałożenie na siebie kilku stereotypów kilku kaleki zbudowania takiego kalekiego obrazu wsi po to, żeby żyć, żeby zbudować obraz jakiejś takiej za zagrażające jej zmarginalizowane i ludność, ale to jak to jest możliwe, że w serialach czy też w dużym stopniu na poziomie ogólną medialnym jeśli chodzi o media ogólnopolskie wieś jest tak mocno pokazana stereotypowo przecież jesteśmy z chłopstwa jako społeczeństwo generalnie, kto jest możliwe to raczej by ten klasowy podział i ta dominacja w mediach ludzi, którzy nie mieszkają na świat, by się na nim mieszkając, robiąc z własnego wyboru są bardziej taki sypialni wielkich miast, by niemalże byli kolonizatorami i patrzyli trochę ze zdziwieniem, że tam w cudzysłowie na dole ktoś sobie żyje jak teraz przedstawi ich tak jak sobie to wyobrażam to trochę mroczny obraz zaczęłabym tutaj, gdyby nie powiedziała, że nie jest aż tak to cenny obraz wcale nie jest taki mroczny to po pierwsze, dlatego, że z 1 strony oczywiście tak wisi jest dosyć archaiczne i egzotyczna, ale ta wieś nie jest zagrażająca, ale jest ona może być pani profesor egzotyczne skoro wyższe są wszędzie stały punkt, ale tak wielu z nas nie chciał zabić realnym medialny obraz jest ciągle obrazem pod takim trochę jak go mesa Roch Sulima w grę 1 ze swoich tekstów napisał, że mamy skłonność do prezentowania chłopstwa ciągle i wsi ciągle jak Amerykanie Indian jako taki właśnie rezerwat, z którego może się tam coś czerpie może w Mysiej czasami docenia, ale generalnie to jest jednak coś z Anną innego obcego na co patrzymy z sympatią czasami, ale też z pobłażliwym uśmiechem to moim zdaniem jest specyficzna popularność programu rolnik szuka żony i komentarze, jakie się pojawiały po pierwszej serii w internecie bardzo wyraźnie o tym, świadczyły ludzie oglądali to i oglądali to z sympatią, ale taką sympatią podszytą pobłażliwością właśnie taką i pewnym uczuciem wyższości no tutaj właśnie ci tacy troszkę nieporadni rolnicy na wiadomo, że on, lecz mieszkańcy wsi po prostu wiadomo, że odbiegają od nazw, ale to nie jest też cała prawda od umowy w razie głos, bo równocześnie ten obraz mieszkańców wsi jest obrazem takim właśnie trochę pobłażliwym trochę z wytykanie wad i trochę egzotycznym, ale z drugiej strony tam się zawsze prezentuje w tych przekazach medialnych pewne tradycyjne wartości znaczącej liczące się od typu właśnie pomoc sąsiedzka no we wsparcie w trudnych sytuacjach trochę mniej już tradycyjnie przywiązanie do ziemi, ale także właśnie troska o rodzinę religijności tam podobne rzeczy i drugi motyw moim zdaniem bardzo obecny we wszystkich przekazach medialnych włącznie z tym rolnikiem, który szuka żony, a przede wszystkim we wszystkich polskich serialach tez się bankowość wsi wieś to jest taki właśnie taka enklawa spokoju, do której się wraz z Ano właśnie mamy w takim razie jakąś potężną dychotomii jeśli chodzi o pokazywanie wsi tak jak pytano obraz był albo czarne albo biały, ale więcej powiemy o tym, po to ja to tekstami odbieram pani profesor zrobiła minę z lekko się o c par 2 set tego co mówię, więc wrócimy po skrócie informacji nasze studia prof. Beata Łaciak dr Przemysław Sadura Ks Andrzej Munk to weekendowy poranek stąd to jest niedzielny poranek Radia TOK FM Karolina Głowacka przy mikrofonie rozmawiamy o wizerunku wsi Study prof. Beata łacie dzień dobry raz jeszcze w dni dr Przemysław Sadura dzień dobry raz jeszcze dzień panie doktorze jak pan to odbiera stereotyp i zerwanie się, że z 1 strony właśnie alkoholizm bieda nic się nie dorobić z drugiej o to co jest ta polskość widzimy siebie nawzajem nawzajem zbieramy się z kości anielsko Szczerby wieś nie była szara tylko musi być albo taka, bo taka w tych wizerunkach szara nie może być też czy kolorowa zróżnicowana, bo ten obraz medialny redukuje złożoność sytuacji wieś bardzo się zmieniła po 8 5 dziewiątym roku jest w tej chwili tak zróżnicowana, że w zasadzie ta kategoria wieś straciła jakąś moc wyjaśniającą, a czy to, że powiemy co się dzieje na wsi albo, że ktoś i mieszka na wsi to co nam nic nie mówi Bogna teraz trzeba zapytać, ale jak i chyba tak naprawdę czy to jest wieś podmiejska to jest wieś popegeerowska czyta to to wszystko to tutaj to zmieniajmy Tatr to, ale rzeczywiście da się nie przebija obraz medialny to są te 2 typy czym może 3 wizerunku wsi, które pani profesor przed przerwą omówiła, ale widać wiąże się właśnie mszę dla żony nie są takie poszatkowane i żonę ślub płynnie łączą ze sobą, lecz także w 1 serialu, że potrafią grać równocześnie sielanka i równocześnie gdzieś tam bieda i niemoc i ta w ASO, chociaż czasami któryś z nich dominuje, a tylko tyle tylko, że za każdym razem to są pewne fantazje obficie pewne stereotypy tworzone przez klasę średnią na potrzeby klasy średniej w dużym stopniu staje się ich twórcy i odbiorcy tych programów przynajmniej jeśli chodzi o seriale, bo reality sho w rolnik szuka żony to to, chociaż to też są żądane w miastach tylko jest inna intencja oglądane niż my być może na na wsiach, a w każdym razie tata tak zakładali twórcy der to są trochę inne obrazy Janet za każdym razem są przerysowane z 1 strony mamy taki obraz wsi z sielankowej właśnie tak i ten obraz bardzo dobrze trafia właśnie do klasy średniej jak robiliśmy badania na potrzeby raportu wieś w Polsce 2 0 1 7 to przy okazji dużego spotkania liderów społeczności wiejskiej wiejskich z mało wie zbieraliśmy takie opinie z idealnej wsi i jakie mieli działacze najczęściej samorządowca, bo działacze organizacji miejskich aut z takim statusie właśnie bardziej średnio klasowymi może mieszkają nasi te opisy były jak wyjęte z tych seriali czy właśnie pomieszanie pewnej taki ruch styka nowości i tradycyjnej ludowości malownicze pejzaże Kurka, ale także, ale jednocześnie nowoczesność dostęp do internetu autostrada niedaleko w sensie nigdy niedaleko na tyle, żeby podjechać z miasta, ale natężenie hałasu nie hałasowały, żeby nie przeszkadza to było wszystko jak wyjęte z seriali jest drugiej strony mamy te opisy negatywne kryć ona może żali się pojawiają w serialach, ale jak sobie przypomnieć takie dokumenty, które trafiły do szerokiego odbiorcy był może być robione na początku z myślą bardziej niszowym odbiorca myślę z 1 strony Arizona słynna z lat dziewięćdziesiątych Borzęcki dziedzina 10 07 . roku staje się, ale to specyficzna jednak wieś, bo też popegeerowska wieś RAŚ właściwie w serialach praktycznie prawie nie pojawi nuta, a i to jest ta zagra tak to jest, zagrażając po jest to jest to nam ta część społeczeństwa, której nie chcemy się przywitać się na stronach alejki Księżyca prawda i drugi film, ale mnie już późniejszy o naście lat myślę o nie czekając na sobotę w 2 000 19 10 . rok obraz w 2 mieszkańców wsi jako takich niewykształconych niepracujących niezainteresowanych niczym żyjących w apatii ludzi czekających na sobotnią imprezę odbywającą się w klubie nokaut taką fikcyjną nazwy dali z scenarzyści, gdzie dochodzi do Hawany do regularnych orgii w takcie disco polo nadal mamy jest pisarki jakieś bójki tak dalej to już są też obrazy wsi, ale też oddziałujące ciekawe nie wiesz jest świadoma tego stereotypu ja mogę o nokaucie, by taką krótką historię, bo jak jechaliśmy ze studentami na obóz badawczy i mieliśmy badać właśnie wieś najpierw usiedliśmy, żeby odczytać porządnie krytycznej literatury oraz długie krytyk krytyczna socjologia z raju zdekonspirować ich we wszystkie strategie właśnie stereotyp luzowania pojechali z świadomi, więc wyjechaliśmy oglądaliśmy też krytycznie ten film czekając na sobotę ne, a w miejscowości, które mieliśmy prowadzić badania działał klub nocny chcieliśmy zrobić tam badania klub nazywał się nomen omen nokaut, a kończy się nie miał nic wspólnego to była bardzo mała miejscowość imię wspólnego z tym trzeba dać temu jedynemu przypadającego świadoma strategia właścicieli, którzy uznali film i stworzyli pewien dystans odrobić 5 dych uczestnicy, ale równie źle, ale to jest szalenie ciekawe, bo to znaczy, że jeśli państwa to zaskoczyło jak rozumiem was to trochę zaskoczyło to jest dziś takie przekonanie w klasie średniej, jakby ludzie mieszkający nasi byli nimi, że można im mówić wszystko o nich opowiadać wszystko, a nie będzie reakcji z drugiej strony oczywiście przejdzie, ale też ta sytuacja, bo jeszcze tylko 1 ta sytuacja pokazała również te strategie stosowane w mediach głównego nurtu jest skuteczna, bo co zrobili moi studenci i naładowani tymi krytycznymi teoriami oni wpadli w panikę, a czy w wieczór przed wyjściem na badania dodał do tego klubu usłyszeli od rana rzeczywiście są bójki, że jest niebezpieczne ktoś tam postraszyła Czech wysłali mieszkańcy miejscowości wiedzą, że robimy badania i czując się w jaki sposób na widelcu stworzyli taką Observer rani i gruba spanikowała i Legią jak wiele godzin pracy włożyć w to, żeby jeszcze raz przypomina, że to to wszystko jest mamy do czynienia z pewną fikcją i tak połowa męska, jakby połowa męskiej części drugiej grupie nie poszła w ogóle do klubu udało mi się do nich wyciągnąć jak poszliśmy w praktyce okazało się, że jedyna buicka, jaka miała miejsce to była jakaś taka droga szarpanina gdzieś po północy, a wszyscy studenci zerwali się, żeby to 4 proc siedzieli i nic nie wiało z tego wszystkiego, czego się obawiają, że ten stereotyp jest dosyć silnie oddziałuje pani profesor czy takiej stereotyp 1 drugi ten pozytywny Sielskiej Anielskiej ten negatywny właśnie klub nokaut i straszne rzeczy dziejące się gdzieś tam w Kubie nasi, jaki to ma wpływ na ludzi na ludzi, którzy przecież migrują ze wsi do miasta z miast do wsi ktoś się ze sobą nawzajem spotyka, skąd jesteś stąd machinę to już od razu się otwiera cała szufladki różnych mer różnych przecież wszystko kojarzy mi na to musi mieć realny wpły w na ludzi pół żartem pół serio mogę mogę powiedzieć, że właściwie nie ma jeśli weźmiemy pod uwagę badania takiej opinii publicznej i okazuje się nagle, że chyba w 20 14 piętnastym roku po raz pierwszy więcej było takich, którzy chcieliby mieszkając w mieście zamieszkać na wsi niż w drugą stronę, bo po raz pierwszy te proporcje się zmieniły, więc można sądzić, że bardziej być może oddziałuje wyobrażeń wsi Sielskiej niż wyobrażeniem wsi zagrażają, ale właśnie może to była ta wieś będące w gruncie rzeczy sypialnię żyją dalej sobie będę pracował opracowała listę korporacji, a weekendy popołudnia wieczory sielskie anielskie historie rządów niczego nie można wykluczyć, ale też jak ja nie wiem, ale nie mogę im odpowiedzialnie odpowiedzieć jak to jest żałuje pewnie no tak jak tutaj pan doktor PiS przekonywał, że na studentów to są pewne pewnością wpłynęło w ten sposób, ale też jak podobny przykład badawczym mam tyle tylko, że pokazujący trochę inne wątki to znaczy w tym sensie stereotypu jakiś wsi jako czegoś co jest różny od miasta bardzo silnie funkcjonuje jak właśnie rozmawialiśmy przed wejściem na antenę o tym, że jedyna wieś, jaką im badam w ostatnim czasie zdobyłam te to był taki się fair w powiecie przemyskim, więc południowy wschód zupełnie niespełniający tych wyobrażeń medialnych no ale nasi studenci mieli wyobrażenie niekoniecznie wschodnich tylko w ogóle wsi jako czegoś co jest odległe od miasta i trafiali do takich domów, które ich najzwyczajniej w świecie zaskakiwały też pierwsze dni były przezabawne gani mówi, a penisy w obrazie rzeczy w każdym domu jest zmywarka ma taki jest niezwykle rzeczy zresztą właśnie ta infrastruktura taka powiedziałabym nowoczesną wyposażeniowe to jest rzecz, która bardzo zaskakuje, bo szok w znacznym niż stereotypowo myślących mieszkańców miasta, bo się okazuje, że jednak wieś, zwłaszcza po osiemdziesiątym dziewiątym niezależnie od tego jak się tam czasami utyskuje na całą biedę no to duża część wsi także bardzo wyraźnie poprawiła swoją sytuację materialną w UE to będzie pytanie z tezą, dlaczego mamy taką schizofrenię jako społeczeństwo, że z 1 strony Polacy to tylko Szlachta przecież dobrze wiemy, że zdecydowana większość społeczeństwa pochodzi z chłopstwa jeśli chodzi o o tempie niż w głębi sięgniemy do historii, więc jeśli polskość to szlachecka się z drugiej strony przecież teraz jeśli polskość to mamy wzorki ludowej to jest nagle ta polskość to wszystko się jakoś kupy nie trzyma, a z drugiej strony mam duże wrażenie, że kiedy przez ostatnie tygodnie przetaczała się dyskusja o polskim chamie żądam wygrywa czy przegrywa wszystko jednak już zostawić na boku to jednak gdzieś w tle było, że to jest cham ze wsi, że w ogóle powiedzenie, że ktoś lub coś ze wsi nadal ma w Polsce takie wrażenie, że to jest negatywne mnóstwo ludzi ma przodków ze wsi, dlaczego to jest nagle problem no pewnie, dlatego że jej i cała nasza historia i cała nasza kultura wzięte kultura wyższa, czyli taka, która weszła do kanonu była tworzona z przez osoby związane ze szlachtą i nie zawsze należąc, ale jest i związane więc, by nie to to jest jakiś kanon te wszystkie zabiegi, które miały służyć dowartościowanie mu kultury ludowej w prowadzeniu jej do głównego nurtu czy po to, co się działo też w PRL, gdzie na ulicy oczywiście z powodów ideologicznych, ale próbowano dowartościowywać komputer to było nieskuteczne taki cały czas żyjemy jednak w takim poczuciu no owszem, grupa lewicowych wrażliwych pięknoduchów cały czas dopomina się o dowartościowanie i innych elementów, które kultura jest znajdują się gdzieś poza kanonem, ale to jest mało skuteczne Artego skuteczną jest w strategię ale, ale obłędną stosuje prawo i sprawiedliwość to 6 prezes Kaczyński mówił, że każdy Polak pochodzi ze wsi w 01 02. 03 04. piątym pokoleniu, ale pochodzi ze wsi omówić to jako żoliborski inteligent prawda czy ta jest z świadomy zabieg retoryczny, który służy pełnej mobilizacji dowartościowanie jakimś określonym celu, ale do poniesienia obiecał to rzeczywiście żyjemy w takim jest w taki uraz wojenną i Anny i ja mam wrażenie, że cały czas jeszcze nie doszło do takiego uczciwego rozliczenia się z przeszłością nazwania tego czym była dominacja szlachty feudalizm nad czym była na to MF z udziałem byłych państw pańszczyzna była niewolnictwa and, a mieliśmy w Polsce nie wolni umów mieliśmy w Polsce kolonii i cała całe z mitologii zarwane rubieże wschodnie Kresy wschodnie to były polskie kolonie i musimy o tym, mówić musimy z tego wyciągnąć też wnioski ta nie może być margines dyskusji tylko musimy to przeżyć przepracować mówiący znowu takim bardziej psychoanalitycznym językiem mer pani profesor nagrania zarówno w Dreźnie nie mam też do końca takiego poczucia, że to tylko i wyłącznie te historyczne zaszłości wydaje się, że współcześnie, zwłaszcza w dobie globalizacji to co miejsce zamieszkania nie jest aż tak decydujące myślę, że to wyobrażenie o tym, że wieści z jakimś sensie gorsza wiąże się z różnymi elementami, które rzeczywiście mogą na to wpływać niezależnie od sieci niezależnie od dostępu do mediów jednak pewna oferta kulturalna pewna oferta edukacyjna ciągle oferta docierająca dom oddalonych od głównych ośrodków wsi, bo nie mówię, że do wszystkich jest jednak ofertą ograniczoną, zwłaszcza jak oceniamy to sposób tych wielkomiejskich mnóstwo ludzi w Warszawie nie korzysta z oferty kulturalnej nie mówi o nawet do takiej ofercie kulturalnej rozumianej jako teatr kino i t p. rzeczy, ale w dno chociażby właśnie możliwości dokształcania możliwości edukacji dla dzieci dodatkowych zajęć dostęp do żądań dostępu, tak więc gdy jedno czasami ta więź nawet, jaki jest jakaś Super oferta niedaleko Lotos to jest stała stały element, który skrył się stykamy się na obozach badawczych w małych miejscowościach rzecz cóż z tego, że jest wmieście jakaś oferta skoro od z tej wsi jeździł autobus 2 × dziennie i stosu czasami w ogóle znikają połączenia właśnie albo w ogóle znikają często myślę, że to jest trochę też takie to ten metal mózg ten margines i to ta regionalizacja wiąże się właśnie są tym co po osiemdziesiątym dziewiątym rokiem roku nie został jednak w pełni zlikwidowane no a poza tym musimy też, o czym tutaj chyba też za mało powiedzieliśmy ja wspominam, że stawi się wschodnia i żona się bardziej nadaje do takiej stereo typizacji takiego naszego wyobrażenia tu jest dobra nowoczesna ściana zachodnia innym i archaiczna i ściana wschodnia, ale właśnie tak nie można mówić w ogóle polskiej wsi tylko o różnych polskich wsiach, które są ogromnie zróżnicowane i pewnie też możemy z bogatszej biedne możemy pewnie znaleźć takie, które zbliżają się do tej z Arizony i czytasz powoli się z niej wydobywają albo nie takie, gdzie rzeczywiście jedyną atrakcją jest dyskoteka z bójką, ale też jest wiele innych natomiast myślimy tymi stereotypami, które stworzono już naprawdę na koniec dr Sadura jest jeszcze 1 z nich wydaje, że my nie potrafimy dostrzec aktywności kulturalnej, ale kim są one coraz szybciej mylnie podano, że my jako ludzie mediów my jako wielkomiejska klasa liczy, iż średnia z tak, by nie jesteśmy w stanie wyjść poza swoje gusta i dostrzec aktywności kulturalnej w tym co nas jakoś estetycznie odrzucać, czyli właśnie takie festyny disco polo o dożynki, a mam wrażenie i czy wręcz by, robiąc badanie ma dowody na to, że tam się dzieje bardzo wiele ciekawych rzeczy jak robiliśmy badania do do do dożynek w 1 z warmińskich wsi za zauważyłem, że tam, jakby ta społeczność całe wydarzenie było na 3 takie grupy podzielone mamy masowy festyn dla wszystkich piwo nawet nie grochówka potem akurat była zupa z pokrzy w i gulasz z Jelenia z drugiej strony mamy taki zamknięty eventy dla burmistrza i jego świty, gdzie głównym gościem był celebryta z programu rolnik szuka żony w ogóle, ale przede wszystkim w remizie dla osób, które do i jakoś tam są zasłużone dla wsi mogły tam wejść, ale nie na tyle, żeby ucztować z burmistrzem odbył się rodzaj Jeff Sessions wszyscy artyści występujący na tych dożynkach nieważne czy grali disco polo czy to był jakiś ludowa kapela czy grali heavy metal schodzili się tam i na arenie, że drzeworyt tworzyli jakąś muzykę i to była kultura i była kulturach którymi nie potrafimy dostrzec nie chcemy dostrzec wszystkich mieszkańców mieszkanki wsi, którzy na stres słuchają bardzo pozdrawiamy prof. Beata Łaciak dziękuję bardzo się dr Przemysław Sadura dziękuję bardzo dziękuję, a po ciąg błędów to weekendowy poranek stąd Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!