REKLAMA

Demony są w(śród) nas

Kwadrans Filozofa
Data emisji:
2018-02-27 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
09:38 min.
Udostępnij:

Popularność egzorcyzmów lawinowo rośnie. Internet huczy od doniesień o spektakularnych efektach działań demonów oraz dzielnych egzorcystach, którzy je z ludzi wypędzają. Nic jednak nie wskazuje na to, że istnieją demony. Istnieje natomiast sporo innych problemów, których z powodu wiary w demony nie dostrzegamy.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
to on ten kwadrans filozofa Tomasz Stawiński dzień dobry media poinformowały przed kilkoma dniami, że ojciec Mikela barona charyzmatyczny kapłan egzorcysta z Neapolu został aresztowany pod zarzutem nadużyć seksualnych popełnionych na nieletniej dziewczynie, którą poddawał egzorcyzm to niejedyny tego rodzaju przypadek w ostatnich powiedzmy 4 0 paru latach od czasów głośnej śmierci analiz Michel dwudziesto trzylatki, która zmarła w 19 7 6 roku z wycieńczenia i głodzenia Rozwiń » organizmu po trwających prawie rok egzorcyzm ach, przeprowadzanych przez 2 księży salwatorianów na, a Arnolda ręce i księdza Ernesta Alta popularność tego rodzaju praktyk o dziwo, bo to przecież dość drastyczny przypadek rośnie w postępie geometrycznym, zwłaszcza w ostatnim dwudziestoleciu im więcej zaś aktywnie działających egzorcystów w tym więcej przypadków nadużyć przekroczą i przekroczenie dla przykładu w 2000 roku w stanach Zjednoczonych było tylko 12 egzorcystów dziś jest ich grubo ponad 10 0 latach dziewięćdziesiątych w Polsce działało 3 egzorcystów 2 3 coś takiego dziś mamy ich dom też grubo ponad setka międzynarodowe Stowarzyszenie egzorcystów któregoś historia sięga jeszcze lat osiemdziesiątych, kiedy to nieżyjący już główne watykański ekspert od spra w opętań ksiądz Gabriele Amorth zainaugurował jego działalność kilkoma skromnymi konferencjami i dziś liczy ponad 300 członków, a liczba ta wciąż rośnie w 20 1 4 roku Watykan oficjalnie uznał istnienie stowarzyszenia, a od 20 0 4 roku właśnie w Watykanie działa coś w rodzaju szkoły egzorcystów, do której corocznie przystępuje kilkudziesięciu księży z całego świata o 1 z jej pierwszych absolwentów amerykańskich nie ojcu gazem Tomasz opowiada wydana także w Polsce książka włoskiego dziennikarza Matta Baggio rytuałów, na podstawie której został zrealizowany popularny film z Anthonym Hopkinsem w roli głównej no właśnie także w kulturze popularnej wątek demonicznych prześladowań pojawia się regularnie co najmniej od lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku, a dokładniej od roku 19 7 3, kiedy Toma ekrany wszedł kultowy już dzisiaj film egzorcysta w reżyserii uli Jama frytki na zrealizowane na podstawie powieści pod tym samym tytułem autorstwa zmarłego niedawno Williama Pitera blaty od tamtej pory trwa triumfalny pochód demonów przez kinowe i telewizyjne ekrany liczby filmów, w których pojawiają się tego rodzaju wątki nie podejmuje się oszacować nawet w ogromnym przybliżeniu o dodajmy do tego jeszcze mnóstwo popularnej koncesyjnej literatury publikowanej przez katolickie wydawnictwa, a także co jest już, że to naprawdę osobliwą wychodzące w Polsce od kilku lat miesięcznik egzorcysta i otrzymamy panoramę współczesnej kultury, w której demony i egzorcyści znaleźli już swoje podczas snu miejsca do ręki ten kwadrans filozofa i z 1 strony popkultura filmy i powieści w rodzaju egzorcysty z drugiej strony rosnące zapotrzebowanie na usługi egzorcystów konferencje organizowane przez kościół opowieści o zagrożeniach duchowych snute przez zatroskanych kapłanów literatura w inne teologii czy nam miesięcznika egzorcysta czy to może mieć za sobą wszystko coś wspólnego jak najbardziej tak w każdym razie twierdzą naukowcy, którzy badają ten fenomen, posługując się jak najbardziej świeckimi kategoriami narzędziami czy to jest uprawnione no cóż nauka interesuje się tym co wyjaśniane w kategoriach niereligijnych świeckich racjonalnych naturalnych, a jak na razie wbrew temu co nam mówią sami egzorcyści autorzy tekstów i książek popularyzuje popala popularyzujących tematykę z perspektywy religijnej nie ma żadnych przesłanek, żeby uznać, że zjawisko opętań jest jakikolwiek sposób nienaturalna, że jest innymi słowy czymś więcej ponad fenomenem w pełni zrozumiałe w kontekście kulturoznawstwa socjologii i psychologii to bowiem co realnie weryfikowalne i dostępne w tym zjawisku całkowicie mieści się w polu zainteresowania tych dyscyplin, a reszta składa się z nie weryfikowane opowieści o nadnaturalnych fenomen na towarzyszących opętania niezwykłej sile, jaką rzekomo dysponują opętani nieznanych sobie językach, jakimi znienacka zaczynają mówić oraz last banknot list o rzeczach nieznanych i zakrytych jak choćby cudzych myślała, do których rzekomo dzięki demona wizyt jasna uzyskują łatwy dostęp problem jednak w tym, że poza tymi opowieściami literalnie opowieściami nie dysponujemy żadnymi przesłankami świadczącymi o tym, że nie są to zwykła anegdoty miejskie legendy produkty nad miernie pobudzonej wyobraźni efekt zakrzywienia poznawcze charakterystyczne dla działania ludzkiego umysłu albo po prostu zwykłe oszustwa w erze smartfonów wyposażonych w kamerę HD nie powinno być to żadnym problemem udokumentować, choć 1 przypadek jakichkolwiek nadnaturalnych zjawisk nic podobnego nigdy nie miało jednak miejsca skądinąd opowieści o niezwykłych fenomen na opowieści właściciela istnieją od zawsze coś, gdybyśmy dawali wiarę wszystkiemu co ludzie opowiadają żylibyśmy w zupełnie innym świecie to on ten kwadrans filozofa i jak zatem antropologia psychologia filozofia czy kulturoznawstwo patrzą na sam fenomen opętań, a także na rosnącą od pewnego czasu jego popularność w zachodniej kulturze i znakomitej książce Devils u dna, czyli Damon w środku demon wewnątrz amerykański antropolog Brajan lewak autor m. in. wydanej także po polsku książki o polowaniach na czarownice pokazuje, że analogiczna do współczesnej popularność opętania egzorcyzmów występowała w Europie w szesnastym siedemnastym wieku w, a więc w czasie masywnego kryzysu wiary po pierwsze z powodu rozwoju idei renesansu owych i osłabienia światopoglądowej pozycji kościoła katolickiego po drugie z powodu reformacji i konkurencji pomiędzy katolicyzmem, a świeżo ukonstytuował dem protestantyzmem i przerażające historie o Legionach demonów nawiedzających ludzi w szesnastowiecznej Anglii pewien egzorcysta doliczył się w pewnej niewieście ponad 200  000 takich istot miały oddziaływać na wyobraźnię i zachęcać do nawrócenia, ale szybko stały się częścią kultury popularnej pierwszy almanach osobliwych zjawisk zawierający liczne przypadki opętań opublikowana w 1 50 0 sześćdziesiątym roku i od tamtej pory stały się one stałym elementem ludyczny go krajobrazu współczesny renesans zainteresowania egzorcyzm mamie ma podobny rodowód kryzys wiary i powszechny odwrót od katolicyzmu pustka samotność późno kapitalistycznej kultury i rozkład wielkich narracji nadających światu ludzkiemu życiu sens zapewnia mających poczucie wartości i ważności, a do tego oddziałujące na wyobraźnię popkultura lewak twierdzi przy tym, że egzorcyzmy to 1 z odmian ekspresji przekonań religijnych i osoby uznawane za opętane ani do końca nie symulują ani nie zawsze cierpią na źle zinterpretowane zaburzenia psychiczne, choć takie przypadki często się zdarzają w po prostu uczestniczą w szczególnym religijnym teatru specyficznej psychodramę rozgrywającą się wedle ściśle zdefiniowanego scenariusza to tłumaczy okoliczność, że diabeł demony nigdy nie wstępują ateistów, a zawsze ludzi tak czy inaczej religijnych albo w każdym razie pochodzących z religijnych rodzin czy wspólnot, a osobliwie przede wszystkim kobiet i 7 5 % przypadków opętań bowiem nie wiem czy państwo sobie z tego zdawali sprawę dotyczy właśnie kobiet nie trzeba chyba dodawać, że egzorcysta ami są bez wyjątku mężczyźnie współczesne egzorcyzm zatem polega miażdżącej większości przypadków na tym, że mężczyzna wypędza demona z kobiet rzuca to szczególne światło na ten proceder podtrzymywane i realizowany przecież w 1 z najbardziej patriarchalnych instytucji na świecie to on ten kwadrans filozofa i poza wszystkim jednak sytuacja, w której coraz więcej ludzi idąc za dostępnymi w powszechnym obiegu tekstami opowieściami twierdzeniami autorytetów poszukuje magicznych rozwiązań swoich całkiem przyziemnych problemów, których przyjemność można doraźnie przynajmniej zniwelować interpretując jako wynik działania jakichś niewidzialnych istot duchowych Otóż sytuacja, w której coraz więcej osób poszukuje dla swoich problemów magicznych rozwiązań jest co najmniej niepokojąca wszystko wskazuje bowiem na to, że demony nie istnieją istnieją za to nierówności społeczne i rozkład więzi bieda depresja poczucie bezsensu lęk przed śmiercią niezdolność do nawiązywania bliskich relacji samotność egzystencjalne rozterki choroba i pustka tego wszystko nie widać, kiedy bardzo intensywnie koncentrujemy się na wierze w demony i to właśnie je postrzegamy jako źródło wszystkich niedogodności no a poza tym tego żaden egzorcysta nie wypędzi tych problemów właśnie choćby rytuał rzymski odprawiał codziennie przez Stolat i a więcej egzorcystów Mach w dzisiejszej godzinie filozofów od dwudziestej trzeciej państwa gościem będzie Grzegorz Górny reportaży Stam i pisarz członek rady programowej miesięcznika egzorcysta zapraszam na tę rozmowę no i oczywiście na cały wieczór od godziny dwudziestej pierwszej 20 dziękuje i do usłyszenia Tomasz stawił Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KWADRANS FILOZOFA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA