REKLAMA

Nareszcie można budować MSN!

Data emisji:
2018-02-27 19:00
Audycja:
Kultura Osobista
Prowadzący:
Czas trwania:
24:31 min.
Udostępnij:

Jest pozwolenie na budowę budynku Muzeum sztuki Nowoczesnej na Placu Defilad w Warszawie. Prace mają ruszyć po rozstrzygnięciu przetargu i mają trwać 36 miesięcy. Szacuje się. że na pierwsze wystawy do budynku MSN będziemy mogli pójść w 2021 roku.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

kultura osobista Patrycja Wanat dobry wieczór rozpoczynamy kulturę osobistą studiowano dzisiaj Joanna Mytkowska dyrektor muzeum sztuki nowoczesnej w Warszawie dobry wieczór Tomasz Trojanowski dyrektor Warszawskiego biura kultury w wieczór innych cmentarzach pojawią się takie określenie, że to historyczne wydarzenie przełom swego rodzaju nadzór chodzi chodzi o pozwolenie na budowę muzeum sztuki nowoczesnej na placu Defilad w Midnight in dziennik budowy iść na ważny jest też Rozwiń » pozwolenie prawomocne, że już wydaje się, że tu udo zaraz tutaj koparki na na plac Defilad na mecz jadą wybudują muzeum czy tak faktycznie będzie jak to jak to będzie wyglądać dzisiaj będziemy w inny, ale o tym, rozmawiać od razu muszę dodać zaznaczyć na początku, że nie mamy takich dobrych wiadomości o TR Warszawa, bo budynek teatru ciągle nam pozwolenie czeka, dlatego że wciąż toczy tam się spór o taką małą działkę jeśli wystarczy nam czasu to jeszcze może o tym, o tym wspomnimy et no ale na razie świętujmy to, że po tylu tylu latach inne NSR może być na placu Defilad wybudowane na imam wrażenie, że ten państwowy blefem wszyscy troje się chyba pogubiliśmy w tym serialu wielo odcinkowych wieloletnim, jakim były starania się właśnie budowę budynku muzeum sztuki nowoczesnej na placu Defilad, a jest to bardzo ważne nie tylko dla samego muzeum, ale w ogóle dla Warszawy, ponieważ cały ten plac centralny, bo tak masz 1 plac Enea nazywać nie tylko plac Defilad, ale właśnie plac centralny Warszawę ma być czynne zmieniony na dobę zachęcić przede wszystkim mieszkańców do tego, żeby na ten plac przychodzi, żeby grać sam udział w różnych wydarzeniach również wydarzenia minę kulturalnych damy spróbujemy dzisiaj trochę właśnie to podsumować zastanowić, w którym jesteśmy etapie, na którym jesteśmy etapie i co dalej, więc zacznę może od od tego pytania bardzo prostego, ale takiego doby chcielibyśmy poznać bardzo prostą odpowiedź na to czy renowacji czy to oznacza, że już teraz koparki wjeżdżają nam na plac i za 3 6 miesięcy przychodzimy na pierwszy wernisaż w muzeum sztuki nowoczesnej Joanna Mytkowska można w mętnym symbolicznie tak, ale proces inwestycyjny to jest materialnych wszyscy przekonaliśmy, obserwując ten proces przy okazji muzeum i TR Warszawa skomplikowane to co teraz przed nami to przetarg na generalnego wykonawcę i to zwykle taki emocjonujący chętnych MO emocjonujące procedura w przepisy o zamówieniach publicznych są, jakie są mają zapewnić równy dostęp wykonawców na klientowi zawsze chodzi o to, żeby do 2 jak najlepszy wykonawca jak najlepiej nic szczególnie w środku takich skomplikowanych budynkach ów publiczny jak muzeum i teatr spełniający swoje zadania, więc to jest kilka miesięcy i myślę, że najprostsze jest rzeczywiście sama budowa hali, nawet jeżeli ona jest takim miejscu technicznie trudny, czyli nad metrem, ale wszyscy mówią jak mniemam osobiście do fety, ale wszyscy mówią, że to już Pestka w porównaniu z tymi problemami formalnymi natomiast powiedziałem to jest historyczny moment ja myślę, że to rzeczywiście to jest takie symboliczne wydarzenie, które wiąże się nie tylko z takimi bardzo prostymi problemami reprywatyzacją koordynacją bardzo wielu inwestycji, na które mają się rozpocząć na plac Defilad przed to jest wydarzenie ze sfery symbolicznej, dlatego że od bardzo dawna no nie umiemy sobie wszyscy odpowiedzieć na pytanie co to jest centrum naszego miasta co twoich jest nim wyobraża one centrum naszego w cudzysłowie mówiąc świata co to ma być właśnie czy te instytucje publiczne czy park czy jakakolwiek inna wiemy na pewno, że nie parking na zdjęciu niezależnego oraz testy w po każdym rajdzie nim Niemcy, że poza tymi, jakimi formalnymi trudnościami to są oczywiście obiektywnych możemy je szczegółowo w treści powołać się na odpowiednie przepisy wyjaśnić na czym polegają one różne kolizje, które spowodują, że tak wolno taki proces się toczy, że gdzieś tam właśnie w sferze symbolicznej cały czas wykluwa się ta decyzja, kto ma być miasto takie, jakbyśmy chcieli my, którzy tak też te projekty od od lat prowadzimy, czyli przede wszystkim osób instytucje publiczne ogólnie dostępne są przyjazne otwarte w przyjaznym zielonym najlepiej w otoczeniu im trudno mu wykrzesać z taką silną wspólną cechę wolę w tej materii nawet myślę, że nikt nie jest specjalnie tak ogólnym hasłom przeciwna, kiedy dochodzi do szczegółów do tych, jakie do tego, jaki mamy porozumiewać się tu zawsze się znajdują jakiś trudności także w tym takim symbolicznym sensie to jest ważne wydarzenie byłoby rzeczywiście dającym się opisać w czasie rok był około 4 lat na budynki na placu Defilad powinny powstać na nowość, bo jedni się cieszą inni już n p. nie za bardzo niezadowoleni z tego, że ta klamka zapadła, bo z NRD wie pani powiedziała tych różnych dyskusji wokół tego jak centrum Warszawy ma wyglądać było mnóstwo zresztą oglądaliśmy w ostatnio wystawa nowa siada w budowie, która też przyglądała się tym różnym opiniom dotyczącym tego jak centrum Warszawy na temat ma inny wyglądać my, zanim powiemy jeszcze wrócimy pewnie do tych co do tego odbyli jak ta budowa ma wyglądać jak ten projekt ma wyglądać to powiedzcie mi państwo trochę więcej o tej waszej wizji centrum Warszawy cnocie, gdzie wy jesteście w tej na tej całej dyskusja byście chcieli, żeby ta, żeby do centrum Warszawy tempa centralnym w 20 2 1 roku wygląda, a później z odczuwamy tę audycję hełm i z rodzimym rozwiązłego coś co z tego zostało zrealizowane co się sprawdziło Tomasz Mianowski drzwi czy centrum otoczenie my Pałacu kultury jest bardzo trudnym i dyskutowany, zwłaszcza ostatnio gorąco i emocjonalnym też takim w emocjach wg dyskutowany obszarem no i nic dziwnego to tam rzeczywiście bardzo niewiele działo, a na pewno nie działo się tam żadne uprawnienia chowane proces, który służył miałby jasno określone dyskutowane celi i porządkowały całą tą przestrzeń muzeum i teatr są jeszcze niewielkim fragmentem rozmowy o tym co wokół Pałacu będzie się działo biuro architektury i planowania przestrzennego, które prowadzi dzisiaj postępowanie dotyczące placu centralnego chce, żeby plac, by pełnił funkcję publicznego placu czyli, żeby było miejscem, które umożliwia ono zbyt duże zgromadzenia publicznego zgromadzenia organizowane zarówno w w przeszłości oficjalne urzędy jak i przez obywateli, którzy nie chcą się zebrać i albo w sposób bardziej bądź mniej zorganizowany natomiast się wydaje, że interesujące jest obejrzenie styl obu tych budynków i zrozumienie jak one zostały zaprojektowane, bo tak naprawdę one wyrażają też pewne pewien pomysł na właśnie sposób organizacji przestrzeni publicznej oba te pomieszczenia są przede wszystkim szalenie otwarta w muzeum jest tak zaprojektowane, że właściwie z każdej strony jest do niego bardzo swobodny dostęp, czyli mieszczan więcej powietrza latarek tak i przestrzeń na poziomie placu czy inne w tym miejscu, w którym właściwie te granice pomiędzy placem budynkiem są tak tak zaprojektowane, żeby praktycznie można je przekraczać bez specjalnego nawet za zauważenie rzeszy jest już budynku one są otwarte tam jest księgarnia tam jest dużo bardzo jasne oświetlone dziennym światłem audytorium tam też będą kawiarnie czy to będzie takie miejsce, które z założenia ma być miejscem nie dla smakosza sztuki nowoczesnej tylko dla ludzi, którzy chcą po prostu posiedzieć w jakimś dobrze dobrze zaprojektowanej przestrzeni tra w jest oczywiście dużo bardziej złożony z racji swoich funkcji jest ich budynkiem inaczej skonstruowana, ale on również zaprojektowane w ten sposób, że można go otworzyć wycina przestrzeń klimat takie wielkie wrota właściwie one są wielkości i drzwi do hangaru lotniczego im będzie można główną salę teatralną utwory zarówno od strony Pałacu placu centralnego, jaki od strony parku świętokrzyskiego, czyli będzie możliwa też taka integracja wydarzeń, który siedział wewnątrz teatru, jaki na dno na w tych publicznych przestrzeniach i to była to była idea bank bardzo konsekwentnie prowadzona przez Tomasza Fajfera przez pracownię architektoniczną odpowiedzialną za za projekt obok budynku w żaby one były właśnie jak najbardziej dostępne co chwilę wrócimy do naszej rozmowy teraz informacja Radia TOK FM na przypominam, że ze mną studnię dzisiaj Joanna Mytkowska dyrektor muzeum sztuki nowoczesnej w Warszawie Tomasz Trojanowski dyrektor Warszawskiego biura kultury nam rozmawiamy dzisiaj o przyszłości muzeum sztuki nowoczesnej na placu Defilad nareszcie można porozmawiać miał sens i 3 jak go o konkretach pozwolenie na budowę basenu zostało już wydane teraz czekamy na kolejne etapy tej budowy, czyli przetarg tą samą budowę na jej otwarciu oczywiście Emmerson za chwilę wracamy do naszej rozmowy w kulturach osobiste Patrycja Wanat dobry wieczór to jest wciąż się kultura osobista i ze mną studia Joanna Mytkowska dyrektor muzeum sztuki nowoczesnej w Warszawie i Tomasz Trojanowski dyrektor Warszawskiego biura kultury rozmawiamy o muzeum sztuki nowoczesnej o budynku muzeum Anny, który ma powstać na placu Defilad 1 została oddana dosłownie kilka dni kilka tygodni temu pozwolenie prawomocne pozwolenie na budowę inne muzea sztuki nowoczesnej na placu Defilad, więc wszystko wskazuje na to, że w 2 00 0, a powiedz bezpiecznie 20 01 . roku do muzeum może Enea będziemy już mogli przejść na pierwsze wystawy najgłośniej tutaj byśmy mogli pochylić się trochę nad ideą nad planami samego muzeum, bo muszą państwo na pewno wiecie, że działa już od 20 0 5 roku nieraz rozmawialiśmy o Emilii, w której mieściła się wystawa mieści się wystawy mieściła się kolekcja muzeum jest oczywiście budynek wciąż przy ulicy Pańskiej w centrum Warszawy, ale to nie jest zbyt duży budynek tam jedynie małe drobne wystawy no i od kilku miesięcy zapraszamy państwa do takiego LM bardzo przyjemnego bardzo ciekawe go budynku przy Wiśle ENA, czyli muzeom na cenę z Wisłą zresztą za chwilę powiemy o kolejnej wystawie, która tam się otwiera już 2 marca ale zanim to jej o tej wystawie to chciałabym, żeby tak zamknąć oczy ich pomarzyć o tym co będzie po 20 2 0 roku czyli w jaki sposób ta funkcja muzeom się zmieni wtedy, kiedy będziecie mieć swój własny budynek, bo na pewno się zmienić już nie będzie kilka lekkich drobnych budynków miejsc rozrzuconych po całym mieście nareszcie będzie do centrum miasta i budynek otwarty dla widzów my przestaniemy się przeprowadzać uczą są nieporozumienia wystawa jest na Pańskiej 3 ludzie szukają jeszcze Emilki czasami szczególnie turyści albo czy bitwy nad Wisłą także z Wałbrzycha żyjemy w takim tłumaczeniu, gdyż właściwie mieścimy się zmieni się na pewno zupełnie funkcjonowanie instytucji na pewno to, czego o Warszawie bardzo brakuje Cleo my jest stała kolekcja na sztuki współczesnej to na pewno będziemy w stanie zaoferować, czyli o taką opowieść o tym, czym jest sztuka współczesna przede wszystkim na przykładach artystów lokalnych warszawskich polskich, ale też z regionu i szerzej będziemy mogli umieścić w międzynarodowym kontekście my przez te lata, kiedy istniejemy dzięki przede wszystkim grantowi ministerstwa kultury w systematycznie kolekcjonuje także będziemy mogli ten budynek otworzyć własną reprezentatywną kolekcję Elżbiety kolekcja teraz jest na jedno małe magazyny już nie będą wbijane są chętnych na rękach zaledwie małe prowincjonalne magazynek musieliśmy wynająć i tak się trzymamy dopóki była Emilka na to podoba dość obszerna przestrzeń do od czasu do czasu ją pokazywaliśmy w tej chwili pokazujemy ją przede wszystkim za granicą i w tym roku zaczniemy też taki objazd z Syrii po instytucjach, które są zainteresowane w Polsce będzie pokazywać m. in. w galerii labirynt w Lublinie w przyszłym roku w BWA w Zielonej Górze także staram, żeby ta kolekcja funkcjonowała ona oczywiście może funkcjonować tylko fragmentarycznie można powiedzieć o kilku takich aut w perłach z tej kolejnych zdjęć na pewno jest część pracy, która jest już rozpoznawalna dla takich prac nad ekonomiczną dla adwokatów lamy rzeczy się koledzy, chociaż ta nasza kolekcja jest dosyć młodą kolekcjami tą datą, w której my zaczynamy kolekcjonowanie tych 80 dziewiąty, czyli ona dokumentuje czasy transformacji i współpracy oczywiście, że mamy pracę wcześniejszego Aliny Szapocznikow Andrzeja Wróblewskiego takich wielkich takie kotwice, które pozwalają nam zakorzenić to kolekcje historia, ale takie prace, które żyją własnym życiem to jest n p. praca fani Berkowicz niewidzialne kobiety Solidarności czy taka bardzo lubiana rzeźba Pawła Althamera pan guma, ale nie są mamy w tej chwili mam taki był dość reprezentatywny przegląd całej polskiej sztuki Jurry Zieliński im z Zofią Rydet Zofią Kulik to są winno takiej takich bardzo już systematyczne zbiór, który możemy całą historię na sztuki współczesnej, ale pokazać szczególnym naciskiem na te czasy ostatnie czasy transformacji i współczesny turysta jest na pewno duże zmiany ponadto muzeum jest tak zaprojektowany, że ma 4 duże mogące niezależnie funkcjonować galerie, czyli albo teraz, jeżeli zmieniamy wystawę musimy zamknąć instytucje natomiast takim dobrze funkcjonujący muzeum te zmiany wystaw odbywają się płynny nie zawsze jest kolekcja i zawsze są jakieś 2 wystawy jedno się zmienia także, gdy inni co to to po to, też jest na pewno tak zauważalny zauważalna zmiana na wszystkie programy publiczne, które w tej chwili są znakiem rozpoznawalnym muzeum, czyli debaty warsztaty konferencje spotkania też udostępnianie tej przestrzeni wszystkim, którzy chcą sami coś tam zorganizować odnieść się do jakiegoś ważnego faktu trendów w życiu kulturalnym to wszystko będzie się mogło odbywać o wiele intensywniej, ponieważ tam są 2 inne zaprojektowane 2 mogących funkcjonować niezależnie audyt to ja mam też o wiele lepsze przestrzenie edukacyjne to jest niezwykle ważna część działalności muzeum, która ciągle gdzieś tam się mieści w jaki w takich aglomeracjach no nareszcie będziemy mogli ją prowadzić bardziej regularny sposób też muzeum zaprojektowanej kino także mała sala kinowa także to po co się stało takie ważne nasza nagroda filmowa czy w ogóle zaangażowanie w filmach artystycznych też będzie mogło znaleźć pełniejszy wyraz najdroższe były sztuki performatywne, którą od niedawna w muzeach zagościły audytorium jest zaprojektowane tak bardzo swobodny sposób także wszelkie działania performatywne będą się mogły tam odbywać, dlatego że można bardzo łatwo zamienić leku scenę, ale ten cały proces budowania negocjowania przede wszystkim budowy czy czy w ogóle istnienia tej instytucji bankowych wpłynął na jej tożsamość i to taka na w wpisana w jej programy otwartość na debatę gdzieś tam w tej architekturze gdzieś ten projekt została przetransportowana mam nadzieję, że to będzie tak będzie widoczne jest otwarty właśnie niebiletowany parter dostępność były bardzo taki jasny plan, bo to, że tamten budynek jest łatwo używać to są zdobyczne, które jakoś tam są pochodną tego trudnego procesu no właśnie panie Tomaszu, bo od torze postawimy mu są też będziemy mieć w ośrodku świetną nawet kolekcje Noto to też nie mnie nie znaczy, że oczywiście wszyscy będą tam walili drzwiami oknami będą chcieli po prostu do tego muzeum wejście w rozumiem, że tutaj też musi się odbyć jakiś film jakiś proces zachęcenia WB mieszkańców do tego, żeby dobrze zwyczajnie się do tego, że to mogą tam jest, że można tam wejść można tam spędzić czas i wybrać go zamiast niej domów centrum prawne, które są po drugiej stronie Marszałkowskiej no to jest szalenie złożony temat oczywiście, bo zachęcani do uczestnictwa w kulturze jest procesem, który po pierwsze, wymaga bardzo dużo cierpliwości czasu staramy się to dosyć konsekwentnie robić zresztą historia muzeum, ale też historia innych instytucji, która uzyskała swój budynek jak chociażby historia nowego teatru i dosyć dobrze to pokazują, że w, a on o ten trend ten sposób, który instytucje dorastają do doczekają się swoich siedzib też jest okresem szalenie intensywnego rozwoju my zaplanowaliśmy rozwój wszystkich instytucji, które w tej chwili budujemy, a przypomnę, że ten rok może być bardzo ciekawym rokiem także dla TR Warszawa Villa sąsiadującego budynku, który zaraz po zakończeniu tego procesu pozyskiwania pra w do działki będzie także składało wniosek o wydanie pozwolenia na budowę i się i na Grochowskiej mam nadzieję, że w tym roku także orkiestra Sinfonia Varsovia uzyskała pozwolenie na budowę do budowy swojej dużej siedziby, że wszystkie te instytucje już dzisiaj pracują nad tym, żeby pozyskiwać nowych odbiorców i komunikować się z nimi przygotować dla nich bogatą ofertę i przyzwyczajać odbiorców do tego, że będą zupełnie innych będą operować z odpowiedniej skali na zupełnie innych warunkach nowy teatr właśnie wspominano też jest dobrym przykładem poniesione na 10 lat czekał na otwarcie swojej siedziby no ale zbudował właśnie Mark zanim, zanim wsiadł do nowej siedziby i do tej siedziby Fed już gotowy prawda zarówno z repertuarem z czytelnikami czytelnym przekazem uciec bym powiedział z taką wspólnotą, która była zainteresowana dziełami sztuki, która nowy teatr pokazuje, iż nie twierdzić, że podobnie będzie czy jest muzeum sztuki nowoczesnej śmiem twierdzić, że podobnie będzie Aster Warszawa czy z orkiestrą Sinfonia Varsovia tej instytucji bardzo intensywnie pracują dziś na tym, żeby zrozumieć, kto jest ich odbiorcą, czego potrzebuje w jaki sposób najlepiej się z tym odbiorcą komunikować to są to są długie procesy i zresztą niezwykle się cieszę, że my zaczynamy porządkowanie obszaru wokół placu Defilad wokół 2 bardzo progresywnych instytucji, które chcą rozmawiać współczesności broni są instytucjami zakotwiczony nic w historii, ale starającymi się na diagnozować odpowie też na na wyzwania współczesności będąc, a także instytucjami krytycznie się do dowodu do zjawisk, które wszyscy obserwujemy, że od odnoszącymi to wydaje mi się rodzi też jakiś pomysł agencja właśnie znalezienie swoich odbiorców wiemy, że rząd odbiorcy sztuki współczesnej krytycznej na ogólną to nie są bardzo masowe grupy, ale to nie to jest jakaś głupia jakich ma mała część względnie oczyści mała część natomiast jak kamień tam, kiedy przychodził do pracy w urzędzie pewną 5 lat temu obie te instytucje były wymieniane na szarym końcu listy inwestycji, które miasto stołeczne prowadziło no i konsekwentna polityka, a także pani prezydent Hanny Gronkiewicz-Waltz doprowadziła do tego, że właśnie w tym roku od centrum zostanie zdefiniowana przez centrum miasta oraz film zostanie zdefiniowane są przez przez 2 najbardziej pewną progresją na instytucje oraz złośliwi mówią, że wybory się z 2 i obuwiem w decyzji, gdy się pojawiły realne, ale nie mam nic przeciwko temu, żeby takie decyzje właśnie się przed tymi wybór wyborami pojawiały mamy kilka minut na zakończenie do zakończenia naszej audycji chciałabym oddać jeszcze Joannie Szczepkowskiej, ale dlatego, że 2 marca już w nowości w muzeum sztuki nowoczesnej w tym budynku nad Wisłą Anny zostanie otwarta nowa wystawa wystawa malarstwa Anny ME and Hidden, czyli im malarza transformację mam wrażenie widziałem kilka tych obrazów Anny do tej pory i mamy wrażenie, że to są takie jedno obrazy, które bardzo do polskich górach publiczności mogą mogą trafić, bo one mówią też dużo o naszej transformacji, czyli wszystko to tutaj co do tego wspólne dziedzictwo, które mieliśmy przez związek radziecki transformację nad taką mamy taką mamy nadzieję szukamy zawsze sposobów na przyciągnięcie zainteresowanie publiczności współczesnymi tematami i wydaje się, że jesteś dobry moment, żeby rozmawiać o transformacji, bo w oczy się transformacja była bardzo obecna w Polskiej sztuce szczególnie w latach dziewięćdziesiątych, ale taka refleksja za zwycięstwo zresztą gorzka nad jej skutkami przychodzili dopiero teraz natomiast Edi Hilla miał swą wyższość nad naszą transformację, która dotąd przebiegała w porównaniu z albańską zebrani pochodzi naprawdę bardzo wiedziałabym lekko i pozytywnie, bo jednak Albańczycy zaliczyli upadek państwa w dziewięćdziesiątym siódmym roku poważne zamieszki kilka tysięcy osób zginęło na ulicy i taka niezwykle intensywna wiara w to, że zmiana systemu brutalny kapitalizm szybko zmieni ich życie grali nosów, jakby była bardzo gorzka gorzka nauczka, by przypominam, że w cienkie piramidy finansowe i upadł i coś w zasadzie społeczeństwo z dnia na dzień zbiedniał o doprowadziło to zaufanie do przodu do takiego kryzysu państwa krótko trwałego Edi Hilla to jest malarz dojrzały nie maluje tych wszystkich tragicznych wydarzeń nie warto o nich wspomnieć, żeby rozumieć kontekst on tej transformacji nadaje taki charakter do namysłu raczej nad naturą ludzką w ogóle uwznioślić niejako tt takie wydarzenia, które są powierzchowne Watras obawia się w przedstawionej przez niego takie taka warstwa groteskowa my często artyści używają Ilonie natomiast podchodzi do dotychczas wobec jest bardzo klasycznymi środkami z malarz malarz realista 2 marca otwarcie daje w stan bardzo gorąco zapraszamy na ich miał bardzo wam dziękuję dzisiaj za za tę rozmowę Joanna Mytkowska dyrektor muzeum sztuki nowoczesnej w Warszawie Tomasz Trojanowski dyrektor Warszawskiego biura kultury dziękuję bardzo źle Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!