REKLAMA

Janusz Poniewierski i Karol Wilczyński o książce, wywiadzie Dominique'a Woltona z papieżem Franciszkiem

Data emisji:
2018-02-28 14:40
Audycja:
Krakowskie Przedmieście
Prowadzący:
Czas trwania:
13:37 min.
Udostępnij:

O książce "Otwieranie drzwi. Rozmowy o Kościele i świecie", w której papież Franciszek przyznaje, że korzystał z porad psychoterapeutki sporo mówiło się przed polską premierą. Wywiad z głową Kościoła katolickiego właśnie ukazał się w polskim przekładzie. O czym mówi papież? O tym z Januszem Poniewierskim i Karolem Wilczyńskim rozmawia Łukasz Wojtusik.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

o książce, której porozmawiamy dziś w audycji krakowskie Przedmieście głośno zrobiło się pół roku temu, kiedy ukazała się w oryginale teraz mamy jej na Polski przekład, dlaczego zrobił się głośno, ponieważ papież Franciszek przyznaje się w niej po pierwsze, że miał przyjaciółkę, która sympatyzowała z ruchem komunistycznym po drugie, że korzystał z pomocy psychoterapeutki Żydówki o rozwód bardzo ciekawe Szanowni państwo, ponieważ w tym fragmencie w Rozwiń » książce zajmuje dosłownie 2 strony, a cała książka jest czymś zupełnie innych i o tym, właśnie porozmawiamy długotrwały ponoć batalie o zakup pra w do tej książki udało się wydawnictwo wam papież Franciszek otwieranie drzwi rozmowy o kościele świecie rozmawia Dominik Kołton, a moimi gośćmi w krakowskim studio udany krakowskie Przedmieście Karol Wilczyński dziennikarz redaktor MEN portalu deon PL dzień dobry dzień dobry i Janusz Poniewierski tak to publicysta autor książek człowiek, który sprawia, że jak mówią papieże są bardziej ludzcy leasingowych leasingowych co panu najbardziej w tej książce zaskoczyła otwartość do papieża i jego taka swoboda wypowiadania się też spodziewam jednak, że to będzie taka władza na rozmowach mimo wszystko mi możesz tych pogłosek o historiach romansach i psychoterapeuta pomyślałam, że mimo wszystko to będzie rzecz którą, która jest częścią autoryzowana jakiś kuria lista, owszem, przeczytał no nie tutaj papież Franciszek po prostu w każdym rozdziale znajduje się taka mocniejsza historia czy mocniejsza wypowiedź, w której no w życiu nie przypisał papieżowi, ale są to rzeczy także, w których papież cały czas mówią wraca do tematów, które później też pojawiają się tutaj w tej książce, bo w tej książce zamieszczono są na końcach tych rozmów różnego rodzaju przemówienia z różnych okazji na papieża Franciszka, gdzie te wątki, które pojawiają się w rozmowie obracają powiem co mnie zaskoczyło to znaczy po pierwsze, zaskoczyło mnie to, że ta książka jest tak naprawdę o polityce społeczeństwie tak brzmi oryginalny francuski tytuł ja spodziewałem się, że nie będzie w niej więcej dużo więcej odniesień do do Ewangelii jakiś jakiś rozważań taki powiedziałbym czysto religijnych, choć oczywiście są, ale główne tematy książki jest jest zupełnie inny papież mówi o swojej wizji istnienia i funkcjonowania kościoła w społeczeństwie i o tym, że polityka polityka pisana przez wielkie PL jak dodaje jest znakiem manifestacjom Miłosierdzia jest rodzajem teologii, ale oczywiście mówimy o tej polityce przez wielkie, po której Arystoteles mówił, że jest dążeniem do dobra wspólnego też pierwszą rzecz druga, a ja myślałam, że ta książka będzie lepiej zredagowane albo albo inaczej zredagowana bo, bo lepiej to by sugerowało żona jest nie jest redagowana w ogóle dziennie natomiast jest jestem redaktorem z wieloletnim stażem i ja muszę powiedzieć, że wolę książki, w których pewne pytania pojawiają się tylko raz apeluje nie zwraca się do nich w różnych rozdziałach dla mnie to są powtórzeń dzięki temu może paradoksalnie dość dobrą co do książki dzięki temu możemy też zobaczyć jak te procesy myślowo w rozmowie z papieżem prze biegają jak te tematy są dla niego ważne, chociaż przyznaję szczerze to, żeby ją sąd fragmenty, kiedy obaj panowie nie do końca pamiętają Czyż, o czym mówi Zofia czy mnie, zanim przejdziemy do tego Mutual społeczno-politycznego pojawią się 2 ważne wątki, które dla mnie były bardzo ciekawe pierwszy to jest język znaczy, że mamy oto papieża, który przychodzi czas wielokrotnie w tej książce podróże z nowym językiem, którego słowa, którym w kulturze zachodniej już sobie opanowaliśmy mają zupełnie inne znaczenia pojawiają się takie słowa jak lód jak komunikacja analfabetyzm uczuciowy on wprowadza zupełnie nowe pojęcia i być może dlatego tak trudno nam jest czasami go przyjąć prawdę to, zwłaszcza widać w odniesieniu do ludu w dal on w wyszedł z kontynentu, który za ojczyzną tzw. teologii ludu i też niezwykle interesująco wygląda jak on jak on patrzy na luty jak pogłębia w ten sposób taką Soboru ową wizję ludu Bożego nad mazda nasz lud to zresztą współautorem Dominik wartą o tym, wyraźnie mówi jest taką kategorią powiedziałbym troszkę nawet pejoratywne to znaczy kojarzy nam się w przypadku socjologii raczej populizm nie nie mówię tutaj o nie monolog o pobożności ludowej ale, ale myślę o od tej warstwie polityczno-społecznej, że mysie boimy ludu boją się tego co ludowe myślę, że się boimy takich przywódców czy polityków takich jak papież Franciszek, którzy jednak zmuszają nas było do tego, żeby podchodzi do nich bardziej osobiście papież Franciszek nie siedzi w wierze z kości Słoniowej nie jest postacią, która wybudowana tylko on rzeczywiście sposobami jak mówi sposób w jaki się komunikuje schodzi do nas i mówi rozpuszcza młodszej posłuchać mnie bezpośrednie słowo komunikacja radni liczyłem, ale pojawia się kilkadziesiąt razy w tej rozmowie i ta komunikacja wg Franciszka z tego sobie zapisałem ma się skupiać na tej bliskości aktorka opowiedziała się, która będzie wyrażona w takich czynnościach znowu czynności jak pić jeść ucztować tańczyć i milczeć jest też dużo milczeniu to wszystko oznacza jednak być blisko to też jest chyba ta różnica kulturowa, której na zachodniej Europie trudno sprostać takim obrażania czy być blisko ta to warto to myślenie papieża o tym jak można być blisko jest zupełnie inne u nas zupełnie inne z czymś innym przychodzi ze swojej kultury takie mam wrażenie strasznie ważne jest Triada czy ten łańcuch po ujęć które, które są dla papieża ważna chrześcijaństwo kościół ksiądz musi towarzyszyć i w na pierwszym miejscu towarzyszy rozpoznawać integrować i tu nie ma nie wiem jakiś prawda pouczać od razu mówić, jaka jest jak jest to model, który w, których mam namyśli kościół, w którym kościół przychodzi do społeczeństwa nie Misiaka bardzo piękna scena kiedy, kiedy papież opowiada, że w którąś niedzielę wsiadł w odprawie odmawiać Anioł Pański z domu świętej Marty do do Pałacu apostolskiego podeszli jacyś ludzie, którzy poprosili prosili go błogosławieństwo on po prostu, bo był z nimi chwilę, bo nie miał czasu, ale zrobili sobie selfie wymienić panel parę żarcików przywitał się z każdym na koniec mówi, ale ja im nie dały żadnej katechezy żadnego połączenia nauczać aktywizować powinni ci, którzy są z nimi, którzy lepiej znają ja po prostu im przez chwilę towarzyszyła na tej drodze z ogromnym wrażeniem to dla mnie zrobił karność komunikacyjna moim zdaniem nie nie jest sam papież był tylko jest bardziej nas papież właśnie zaprasza nas do wypicia za sobą Cafe do wejścia bezpośrednią relację UK nie każdy ma z szansy, żeby wejść na kolację jak autor tego wywiadu, ale to jest właśnie to myślenie, że kto z nas idzie do proboszcza na kawę albo do biskupa na kawę albo idzie pogadać sobie z burmistrzem przez jakiś politykiem nędzę papież zupełnie inny sposób zaczyna budować komunikację, która musi być oparta na dla tych osób z tych relacjach mniej to w jaki sposób pomógł rozmawia z Boltonem to w jaki sposób rozmawia z wiernymi to w jaki sposób wystarczy podać na początku Piotra Niemców na audiencję generalną zobaczyć, jaką audiencja generalna zaczyna się 2 0 minut przed i kiedy papież wieża na plac Świętego Piotra i objeżdżam kilka razy i zaczyna się witać po prostu tego mógł toby się z każdym przywitał mnie to jest zupełnie inny styl, który z tym mamy ogromną trudność, by go przełamać, bo mamy ten dystans sny, w których teraz pytanie jak z tym walczyć skoro sam papież i jakimi środkami skoro sam papież kilka razy w tym wywiadzie po wydanej w trochę pod puszczane przez Dominique wodą na chama mówi Maria Jach chce jak próbuje, ale nie słuchają to znaczy, że to co on proponuje, by nie przekłada się dla mnie jesteś w ogóle po raz pierwszy tak mocno widoczna to znaczy że, że jest dziś o opór w kościele zachodniej Europy tak szeroko gumy, żeby już nie stygmatyzować Polski z przyjęciem pewnych rzeczy z tym rozdawaniem, chociaż prawda w jezuickim my oczekujemy od papieża, który będzie w jakim sensie nieomylne, a nie mówię tu o dogmat ci, który na bardzo bardzo szczegółowo i bardzo konkretnie wyznacza granice tej nieomylności, ale myślę o tym, że, jeżeli mówi papież to po pierwsze, mówi zawsze rzeczy, które są, które można potem nie wiem czy go wymienić, by przytoczyć w katechizmie w nauczaniu taki mgr. Annę kościoła który, jeżeli jest to jest ikoną to jest jest jestem, który wychodzi z wikariuszy następca Jezusa Chrystusa wszystko zgoda tylko papież pokazuje, że jest także zwykłym człowiekiem, który ma prawo do uczuć ma prawo do tego żeby, kiedy jest o to zapytany ma prawo na żywo myślę, iż to nie jest to, że on mówi frazami z katechizmu, o których wiezione jutro będą przytoczone przez media całego świata i my będziemy wiedzieć, jaki powinien być stosunek kościoła do homoseksualizmu albo albo albo do rozwodników albo albo do tzw. małżeńst w jednopłciowych natomiast nad nasz papież jest człowiekiem, który daje sobie prawo do tego, żeby wyrażać swoje wątpliwości, żeby się zastanawiać, żeby mówić kim, że jest dobrze, bo ocenia to, o czym mówi widać już w tym wywiadzie w takim fragmencie poświęconym dziennikarzom już kilka razy przyznaje się, że w takich kontaktach kilka razy w czasie podróży na papieski, kiedy najczęściej najbardziej krwawe pytania padają w samolocie, kiedy ta relacja jest bardzo bliska, kiedy dziennikarze jak sam mówi papież pozwalają sobie na rzeczy, na które nie powinniśmy pozwalać on trochę daje się ponieść on przyznaje się kilka razy, że już popełnił błędy to znaczy, że pewnego rodzaju niedyskrecje właśnie, kiedy na żywo trochę wyrażało opinię na dany temat za co później gdzieś wewnętrznie zapłacił mówiliśmy o języku mówiliśmy o ulg komunikacyjnych, a globalizacja, która się tutaj pojawia czy mówić w tym kontekście Karol coś nowego coś, czego nie wiedziałem chociażby z synów w tym w tej perspektywie czekała syn autora właśnie kończy autor tutaj moim zdaniem wrzucała swoją osobowością Francuz gość no dobrze orkiestrowe francuską ten trud no ale też przez to, że autor jest agnostykiem to też dużo daje tej książce mam takie poczucie, że oczywiście pojawią się kłopotliwe pytania o przecież Europa tutaj już nie będzie katolicka niedługo już koniec chrześcijaństwa tak dalej miałem wrażenie, że papież odpuszcza znaczą mówi choroba jest bogata ona sumę musi dać radę jak nie dłużej wyjazd się to najbogatszy ma 3 najlepiej na świecie jeszcze wam nie będę zajmował to nie pada wprost, ale po przeczytaniu tej książki miałem wrażenie, że papież nikt mnie nie widzi przyszłości dla Europy, o ile właśnie Europejczycy nie dadzą się przekonać do tego sposobu komunikacji między sobą budowania na nowo wspólnoty na nowo takiej społeczności opartej na Solidarność papież zwraca między nimi uwagę na coś co mnie z kolei mocno rosną w kontekście osób wierzących, mówi że bogactwo kościoła jest w rzecznika, bo to oni mają to zdolność budowania mostów to znaczy po tym, jak się potknął chcą mu naturalnie, żeby było lepiej chcą to naprawić i to jest ten pierwszy zaczyn do tego, by ten most budować i bardzo często to słowo most się tutaj w tej w tych wypowiedziach jego w różnych kontekstach pojawiają się szansa, by panie usiedliśmy w Polski kościół budował mosty z papieżem Franciszkiem śpiewająco to trzeba robić swoje to znaczy są oczywiście są z tym kłopoty duża pojawiają się rozmaite problemy natomiast najgorzej gdybyśmy, gdybyśmy załamali ręce i zrezygnowali no i trzeba to trzeba się starać trzeba iść za papieżem, który mówi, że żal, że musimy, że musimy robić raban on mówi wprawdzie Doda do ludzi młodych, ale ja myślę, że także, że wszyscy, którzy są w kościele na musiał się tym przypadku ująć go pan Janusz wspomniał o tym, właśnie, że trzeba robić swoje wydaje się, że właśnie filozofia papieża Franciszka, która wypływa z tej książki no właśnie to, że mimo, że strasznie trudno od tego czy w ogóle ta książka zaczną podążyła robić swoje kroki w kroku innych nie załamywać dla tradycjonalistów dla tych, którym bliżej jest trochę do tego opowiadania świata w tytułową rynnę szczycił się papież Benedykt XVI ten nie będzie taka TK miał KO powiastka rozmowa ta książka już takie głosy są widoczne w prasie prawicowej chaotyczna, że bierze, że postmodernistyczna że, że w zasadzie w zasadzie niewiele niewiele, wnosząc o wygraną w tomie autor książki Dominik pocztą powiedział, że ta książka z bardziej dla niewierzących mniej niż na bieżący łącznie mając obraz takich katolików myślących schematami i zasadami katechizm opowiedział, że doszło już takie sformułowania, że Europa książki z kompasem moralnym dla osób niewierzących Bośniak taki bardziej przywódca bardziej ktoś, kto pokazuje jakich wartości za którymi dążyć w cudowny fantastyczne, ale co sióstr Czechowa, ale wiem, że będzie trudno tu czasem książka złożona z 12 rozmów Dominika Woś to nam papież Franciszek otwieranie drzwi rozmowa o kościele świętej o tej książce rozmawiali obecni na studia Karol Wilczyński i pan Janusz Poniewierski bardzo panu dziękuję za to Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KRAKOWSKIE PRZEDMIEŚCIE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!