REKLAMA

Orlen przymierza się do przejęcia Lotosu. Czy ta transakcja ma ekonomiczne uzasadnienie?

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2018-02-28 12:40
W studio:
Czas trwania:
15:51 min.
Udostępnij:

PKN Orlen podpisał ze skarbem państwa list intencyjny w sprawie odkupienia udziałów w Lotosie. Temat powracał od kilkunastu lat, teraz nabiera oficjalnego biegu. Co to znaczy dla firm oraz dla klientów?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raporty gospodarcze w jest prawie 12 4 2 Aleksandra Predenkiewicz zaprasza na raport gospodarczy Radia TOK FM WIG 20 teraz na minusie traci 1 i 2 % dokładnie tyle samo tracił indeks szerokiego rynku WIG, jeżeli chodzi o ceny walut euro teraz kosztuje 4 zł i 17 gr w dolarach złotej 4 2 gr za franka płacimy 3 6 2, a brytyjski funt oraz 4 zł 7 4 gr i 3 krótkie informacje dotyczące raportu gospodarczego pierwsza to Ministerstwo Finansów na razie bardzo krótki komunikat wystosowało, Rozwiń » ale mówi o tym, że po styczniu 2 życie państwa była nadwyżka budżetowa, która wyniosła ponad 8 i pół miliarda złotych druga sprawa Główny Urząd Statystyczny dzisiaj publikował pełne zestawienie informacji o wzroście PKB w czwartym kwartale ubiegłego roku w historyczne dane o sporo z nich jest on się powiedzieć znając wynik wzrostu gospodarczego za cały rok teraz mamy tylko 3 ostatnie miesiące roku no ale dla zachowania porządku warto opowiedzieć się 5 1 % tyle wyniósł wzrost PKB w ostatnim kwartale ubiegłego roku w play w końcu odwróciła to tendencja, czyli znów to inwestycje były głównym motorem napędowym gospodarki przewyższającej bieżącą konsumpcję, a trzecia na początek bardzo krótka informacja, bo już banki, które udzielają różnych kredytów hipotecznych po okazuje się, że w całym 20 17 roku banki udzieliły ponad 1 90  00 0 kredytów mieszkaniowych można wartość to ponad 4 4 miliardy złotych i to jest najlepszy najwyższy wynik od 6 lat raport gospodarczy w raporcie gospodarczym wracamy dzisiaj do planowanej i do porodu planowanego połączenia czułości przejęcia akcji grupa PKN Orlen ma przejąć się z udziału skarbu państwa w Lotosie no właśnie to jest temat, który dzisiaj rzeczywiście sporo miejsca zajmują w komentowaniu bieżących wydarzeń gospodarczych anonim państwo gościem jest Jacek Socha były minister skarbu państwa PwC dzień dobry widzą państwo dzień dobry, abyś ty na to, że to przejęzyczenie było ciekawe volvo z wniesienia objęcia 3 połączenia, bo to jest właśnie możliwe są do zwierząt w ogrodach tej całej historii szczerze, że w sumie wiemy, ale nie wiadomo jak to będzie wyglądało Ano właśnie był zazdrosny im zlecone historia na początku Chavez ono ustalić 1 rzecz ile razy w ciągu tych wszystkich natury ponadto zajmuje się gospodarką steruje gospodarkę służą pomocą, żeby połączyć Lotos i Orlen jest, że oczywiście jak każdy z nas wiele razy tylko, że to wyłączenie innego Lotosu z in Moreny na czeskim innego Lotosu, ponieważ z 3, a po drugie to mi się wydaje, że po raz pierwszy będzie chyba zgoda między prezesami Lotosu i Orlenu, jeżeli chodzi o w o połączenie było tak do tej pory było, że była jednak różne opinie, ale one wynikały z dużym stopniu z tego, że Orlen powstał 1 0 lat wcześniej niż lilie aniżeli dotychczas to było CPN i nigdzie miesiące lata i rafineria w Płocku natomiast rafineria Gdańska 2 000 03 04 . roku NATO byłoby to co takiego malutkiego niedużego to był zakład produkcyjny Orlenu nr 2 z nad nad morzem bez jakiejś takiej jej potencjału rozwojowego natomiast Lotos powstał w 2000 piątym roku sponsor Enia Petrobaltic ku jeszcze innych kilku spółek de Funes w roli, ale wszystkim Petro Baltic i wprowadzenie na giełdę 2 5 pozyskani mi ponad miliarda złotych na inwestycje zaczęło zmieniać całkowicie Lotos Lotos jest 6  000 000 ton ropy z dzisiaj ma ten program 10 plus potem jest przetwarzanie ropy jej głębokiej w 2 tys euro w, która jest kolejną inwestycją i w tym momencie mówimy o 2 autonomicznych dużych podmiotach, które mają być połączone i daje zupełnie coś innego ich wartość tych 2 połączonych podmiotów będzie znacznie większa aniżeli w tym czasie Orlen wszedł w energetykę zrobi w jego zupki we Wrocławiu we Włocławku i po złagodzeniu życiowych oszczędności rozwijały przez wszystkie lata i teraz są dużymi renomowanymi firmami oczywiście Ole nie zwiększy, ale są też takie miejsca, w których to Lotos ma przewagi nad Orlenem i teraz no właśnie małe te 2 duże dobrze radzące firmy w Polsce 2 prezesów właściwie świeży domu Daniel Obajtek w Orle w Orlenie jest parę chwil na bony prezes Jastrzębskiej w Lotosie jest od mniej więcej roku no i teraz mamy do sytuacji, gdzie jest ta intencja, ale z list intencyjny podpisany, żeby te 2 spółki ze sobą łączyć niecałe wiemy dzisiaj o tej transakcji potencjalnie bardzo wiemy o tym, że cała będzie objęcie udziałów w Lotosie przez Orlen, czyli Orlen zapłaci skarbowi państwa w pieniądze z tytułu przyjęcia tego tych pakietów to będzie 50 tam jest prawie 60 % Bd jest pytanie jak głęboka będzie ta integracja jak to będzie będzie robione, jeżeli chodzi o moją ogólną opinię tę uważam, że w kierunek jest dobry, ponieważ Polska jest 1 z nielicznych krajów w Europie, gdzie ta konsolidacja nie miała miejsca, ale mówię cześć pana była mniej wartościowa, bo ich 1 i spółki inaczej wyglądały z jedynymi krajami, które tego nie zrobiły mają pewne problemy rynkowe, bo ta konkurencja wewnętrzna jest jej nie niewskazane jest Rumunia n p. Grecja w innych krajach ta konsolidacja to poseł powołano teraz mamy szereg różnych przedsięwzięć inwestycyjnych, które może można robić wspólnie Lotos jakiś czas temu chciał wchodzić w kwestie te chemiczne, a Petrochemia, ale przecież jest w Orlenie też i to zamiar zrobić coś zjawisko można robić coś się coś polsko jednak te synergie z energii, by były remisy z jest zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego w Polsce, ponieważ będzie łatwiejsze pozyskanie pozyskiwanie surowca w większe możliwości jej możliwości inwestycyjne w jesteś większe podziały zwrócenie uwagi do ochrony środowiska Radia klientów tych, którzy jeżdżą samochodami tylko na stacjach czy oni powinni obawiać, że kiedy te 2 duże firmy się połączą to będzie już tak duża firma, że będzie mogła narzucać wyższe marże czym inne czynniki sprawią, że nie będzie możliwe ja myślę, że ze względu na skali importu oraz sytuacji i im w ceny referencyjne, do których się odnoszą odnosi się po odnosi się paliwo w Polsce to nie sądzę, żeby to miało wpły w na NATO jak ci jak jak po kieszeni dostaną dostaną kierowcy wiadomo było, że tutaj jest w działania takie jest sekwencyjne to co robi większe Orlen to z to potem się pojawią też decyzjach decyzja Lotosu natomiast zmieni się logistyka związana ścięte koszty mogą być niższe z także te cele te spółki SEB trochę przeszkadzały i chodził na swojej wygranej tereny związku, o czym nie było słupów, żeby się wymieniać się na południu Polski będzie sprzedawane na wkład w stacjach Lotos jakiś paliwo z Orlenu i odwrotnie w związku szyny CR EW koszty transportu mogą mogą też być niższe niż ekonomiczne uzasadnienie pana zdaniem transakcja ma w znalezieniu tego jak zostanie poprowadzona Mariza nie ma, tym bardziej że będziemy również obniżone koszty ewentualnych kapitał na pozyskiwanie kolejnych kolejnych inwestycji wspólne kupowanie ewentualnie surowca na ropę, czyli Absynt też może być zrobiony robiony lepiej i ewentualnie też taniej także to jest to, że to jest sprawa tylko właśnie teraz jak to jak to przeprowadzić i pytanie jest do właściciela jakich cech jakich jak ocenić spółkę w no bo wiadomo jest skarb państwa dostanie grube miliardy i jeżeli organ kupi od skarbu państwa udziały w NATO jest, ale czy to nie jest to głównie o to chodzi o jej albo ewentualnie o zdarzeniu złoto chodzić jest natomiast Orlen będzie, gdyby było połączenie 2 spółek Noto do 2 7 % ma w tej chwili skarb państwa wolę nie urośnie do około 3 0 dni 5 40 % związku ścięte w torebce zwiększenie udziałów nie będzie istotnie zmieniało strukturę akcjonariatu w do tej pory nie zdarzyło się w historiach pamiętam, aby skarb państwa nie miał większości mają zwykle 2 7 % + 5 jeszcze w debatę sternicy PZ już nie pamiętam jeszcze dla mnie jakaś piątka z boku z zakresu bez reakcji jest to krok trojga lata zawsze ma większe na walne zgromadzenie, gdy chodzi o spółce, że będzie Matty 40 % to tamta pozycja się zwiększy natomiast gdyby było odwrócenie, bo można taki wariant przemyśleć, że to Orlen będzie wniesiony do Lotosu to Orlen Lotos będąc mniejszą spółką ma i skarb państwa ma 5 8 % no to dojdzie w udziałach do ponad 80 %, ale oczywiście to są kont konieczne zgody korporacyjne akcjonariuszy na poziomie 7 5 % w 1 2 spółce albo za litr taki układ grali wtedy mamy z powrotem spółkę, która jest pełni diesel własnością skarbu państwa, a udziałowcy zdecydują się być dużo dużo mniejszymi psy w tej nowej strukturze, bo liczą, że wzrosną akcje nowego połączonego podmiotu to właśnie teraz na to, jakie spółki gminne jest, jakie spółki są dla tych regionów, w których są one, bo dziś rano rozmawiałam z panem posłem Tadeuszem Aziewiczem z Platformy Obywatelskiej jest Pomorski poseł Iwony generalnie pomoże się bardzo martwi bardzo protestuje przeciwko tej potencjalnej transakcji, bo mówią, że Lotos jest 1 z największych i pracodawców na Pomorzu i w ogóle mnóstwo spra w na Pomorzu załatwia jak przejmie to wszystko mocno Tomaszek zostanie w takim razie w tym Gdańsk za słuszne obawy czy nie słuszne obawy, ale są oczywiście słuszne mambo, bo każdy region chce mieć autonomiczny podmiot, który jest duży ważny, który decyduje o regionie ważne, gdy są płacone podatki ważne też jest gdzieś się pojawiają jakieś środki na finansowanie lokalnych n p . z lokalnej z drużyny sportowej drużyny piłkarskiej jak wygląda polityka polityka zatrudnienia w 2 i leczona jest lokalna czy trzeba na to jeszcze z centrali to na pewno ma wpły w także zielarzy widzi pan szansę, żeby Lotos pozostało mimo wszystko, żeby zachować swoją podmiotowość notujący co te podziały NATO wtedy nie ma połączenia tylko został kupiony udział Lotosu przez Orlen sądy funkcjonujące 2 firmy i Orlen jako ten, który decyduje pozostawia autonomię do działania natomiast szukać synergii kosztowej synergii, jeżeli chodzi o nabywaniu surowca bezpieczeństwo logistyka i t d. transport bezpieczeństwo energetyczne to można zrobić również bez konieczności głębokiej integracji, tworząc n p. podmioty z boku albo jakiś strukturę holdingową w także, że i jest możliwość znalezienia rozwiązania, aby region Gdański posiada w dalszym ciągu Lotos, które będzie bliżej współpracował z torem, aczkolwiek może to być bardzo różnie da się mówi na dzień dobry, że tak będzie potem w kratce po kroczku może też to efekt oszczędności powinien wyglądać wygląd widać, że tak, więc na pewno te obawy regionalne będą występowały z jedno i zaproponowałem rozważenie ewentualnie odwróconej transakcji, że te mniejsze Lotos przyjmuje Orlenu to wtedy się pojawią oczywiście obawy z w Płocku zielsko jest, dlaczego w takim razie taki duży podmiot miałby w wejściu tory orlenowskiej należny takie myślenie tak, bo też list intencyjny to właśnie Orlen ze skarbem państwa nieloty ze skarbem państwa z podpisały ten list jedyna rzecz jest tendencyjny prezesa Orlenu z ministrem energii i daje zaiste, sprawy, ale minister energii, które będzie inicjować będzie przeprowadzał, sądząc po obu stron w zakresie transakcji połączenie obu tych transakcji to wiemy, że chodzi o mocy od 4 miliard zloty no to taki razie zostawmy na noc z całą koncepcję budowania nowego nowej jakości koncernu energetycznego w Polsce, który wtedy będzie miała inne możliwości działania te jak n p. MOL wezmę na Węgrzech czy czy też austriackiej Rafał tak, że to są zupełnie zupełnie inne pozycje inne działania PN strategia wejścia na wkład w petrochemię w mocniej przez Gdański tam siedzieć, bo też inicjowane kwestie dotyczące głębszego przerobu benzyn jest postawienie traktora po paru owego ewentualnie PDH o polipropylen to wszystko mogłoby przecież być region może mogą być też być robione wspólnie z Orlenem, a nie było robione jest mi nie uważa, że jeżeli mamy to robić w NATO to to co ta część finansów fi fi Chiny sfinansowały, że zgodę na przepływy dała do do skarbu państwa to moim zdaniem to za mało musi być tak może być jakościowa zmiana za 2 i żeby się udało z zagwarantowaniem pozycji Lotosu w regionie no to wtedy trzeba rzeczywiście usiąść zacząć teraz są w Walencji i wydanie stronie mamy w tej chwili na mocy tego nie wiemy czy Bożniczej już oficjalnie nie powiedział, dokąd zmierzamy w całej tej historii w Radziszowie tylko, że na list intencyjny badamy sprawę tak daleko wciąż muszę grać z Norwegami zobaczymy na papierze no to strategia, by się zapisać się Orlen Lotos pójdzie z wybranymi doradcami niania jest nie wyobrażam sobie, nawet jeżeli się ma bardzo głęboką wiedzę i sporo fachowcowi żadnej drugiej firmie, bo też 30 pracuję przez lata to musi być ktoś, kto to napisze z zewnątrz, które tereny, gdzie wszystkie możliwe warianty scenariuszy zobaczy, jakie są plusy minusy i dopiero wtedy minister Tchórzewski oraz z radą ministrów, bo to będzie na pewno taka decyzja jest mecz może też z władzami regionalnymi z prezesami, że to jest duża szansa i zrobienie nie zepsuć, bo potem się pokarm pojawią tego rodzaju działania, że 1 ją zacznie przeszkadzać Jana Marię i chce pani jest jakiś czas zapyta, kto ile razy słyszałem, że próby połączenia razem z Orlenem są konie wierzcie nie obawia się pan sytuacji, w której n p . komisja Europejska zablokuje takie połączenie do boju zostanie jednak zbyt duży podmiot albo 1 i jakieś inne argumenty padną same zjednoczonej Europie zachodniej tak się nie takiej konsolidacji miały miejsce dzisiaj rynkiem konkurencyjnym niż rynek lokalny, ale na rynki ponadnarodowe związkowcy mogą dobrze przygotowany wniosek do komisji Europejskiej w moim przekonaniu powinien decyzja pozytywna, jakimi ich jak domowy spółka w skali o losie całej Europy, gdyby doszło do tej synergii jak herezja to, że to nie jest jakaś spółka, która by powalała rynek w Polsce powstał gigant w dziewiątce co to jest skala mola to jest skala skala Austriaków to jest skala i drażni wchodzimy do głowy nic z innych krajów, ale to co jest w niej nic sobie powodowało, że powstaje zagrożenie w Europie, że nagle jakaś dominująca spółka może spowodować zaburzenia konkurencyjności na na rynku europejskim to jest zwiększenie możliwości bezpieczeństwa energetycznego jak będzie Upstream i t d . i t d . tutaj w Polsce i ten podział ze względu na to, że jest jednak konkurencja importerzy pali w jest 6 po 7 00 0 stacji Lotos Orlen będą miały jakieś 2 i pół 100 0 Dody na pewno łatwiej będzie patrzył jak wygląda sprawa z dna, ale Meksykanie też powinna być zgoda, czyli pomoże się martwi no i martwi się być musi martwić słusznie, ale należy dać szansy tej transakcji zobaczymy, że zaraz po rozwiązaniu nie będzie mówią, że bardzo dobrze ewentualnie spółka dziś chodzi to jest inne struktury meczami cena władzy Jacek Socha były minister skarbu państwa powód zawarł z rynku jest oddanie zaraz Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA