REKLAMA

Czy zabraknie pieniędzy na szkolnictwo wyższe? Rozmowa z dr. hab. Łukaszem Niesiołowskim-Spano

OFF Czarek
Data emisji:
2018-02-28 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
12:37 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program Owczarek dzień dobry witam bardzo serdecznie zapraszamy dzisiejsze spotkanie do toreb i to one Łukasz Niesiołowski-Spano Instytut historyczny Uniwersytetu Warszawskiego oraz obywatele nauki studia dzień dobry dzień dobry poziom tych obywateli nauki zaczniemy czyni ludzi, którym nauka szczególnie szkolnictwo wyższe nie jest obojętna obojętny i którzy od lat walczą proponują komentują różne inicjatywy wewnętrzne zewnętrzne i szkolnictwo wyższe też Rozwiń » pojawia się w tym przy przestrzeni medialnej jak Kołobrzeg, która powinna w jaki sposób zreformowana jest dofinansowana niedofinansowana zmierzy to sprawia, że pan nie może spać po nocach nie śpię dobrze natomiast martwi się cały czas walczyłbym ruch obywatele nauki powstał wreszcie, że bez 2 w 2 miejsce zaadresować ważny komunikat pierwszy jest komunikatem do rządzących, że nauka jest w Polsce potrzebna nauka na dobrym poziomie nauka dobrze funkcjonująca rządzący nie powinni przerwać na to, żeby traktować naukę jako teren takiej dodatku dodatek do funkcjonowania polskiego społeczeństwa gospodarki tylko, że powinno być to centralne po Centralna część działalności w Polsce z tym przekazem, że przebijamy i bywa różnie drugi adresat naszego przekazu to było samo środowisko naukowe, ponieważ widzimy, że zmiany strukturalne nie przyniosą efektu, jeżeli samo środowisko nie poprawi swoich zasad funkcjonowania transparentności i t d . tak dalej z tym drugim bywa różnie natomiast chyba powoli coraz lepiej i rzeczywiście teraz media obiegła informacja o tarciach wokół nowego projektu ustawy o szkolnictwie wyższym rzeczywiście pan premier Gowin bardzo szeroko konsultowany ze środowiskiem zmiany, które po proponuje wprowadzić w szkolnictwie wyższym w Polsce o nazwie za ozdoby rzetelne szeroki, ale wojaży bardzo ważne dużo było okazji, żeby się wypowiedzieć my jako obywatele nauki jesteśmy środowiskiem, które nawet odnajduje w tym projekcie ustawy po mysł, które myśmy sformułowali parę lat temu moi byli jakoś przez to może być jako bałem, ale aktywiści ruch społeczny czujemy się usatysfakcjonowani czy konta nic się, że oddolne inicjatywy znalazło się w projekcie ustawy, która będzie procedowana, ale z ostatecznym poparciem czy po pochwałami dotyczyło projektu wstrzymać się musimy do momentu rozwikłania konfliktu czy niejasności między ministerstwem szkolnictwa wyższego na rodziców i Ministerstwo Finansów to znaczy procedowanie tej reformy bez podniesienia i to radykalnego podniesienia budżetu na naukę szkolnictwo wyższe nie ma sensu to znaczy, jeżeli my nie podniesiemy budżetu państwa do budżetu państwowego na badania naukowe szkolnictwo wyższe, a będziemy prowadzić tę reformę to wynikiem tego pana wyłącznie straty w tej chwili sytuacja wygląda w ten sposób, że Ministerstwo Finansów hojne ministerstwo szkolnictwa wyższego nauki hol na hojną ręką dofinansowuje szkoły uczelnia z funduszy europejskich narosło strukturalnych pieniędzy idzie bardzo wiele milionów przyznawanych uczelniom i to bardzo dobrze tak, że trzeba dofinansować strukturalnie szkoły wyższe, żeby nasze stałe lepsza natomiast perspektywa strukturalnych budżetów jest ono ograniczone, a państwo polskie będzie trwać nadal ich finansowania szkolnictwa wyższego musi być zapewnione na poziomie przyzwoitym nie mówię takim jak średnia Europejska, bo o tym nie ma co marzyć my jesteśmy na tak niskim poziomie, że średnia dofinansować finansowanie z budżetu państwa badań naukowych w Polsce nie przekraczała ostatnio 4 0 0 4 i 1,5 % PKB zaś poniżej połowy procenta PKB przy w krajach najbardziej rozwiniętych, które sięgają 3 % PKB, czyli w przelocie nad wyżej od osób jest powiązana z PKB dlatego, że to jest rodzaj poza tym mówienie, że nasza nauka będzie finansowana albo nie zaś się tego jak nasz będzie ekonomicznie nie działo na na eksperymenty badawcze na zatrudniania doktorów na instruktora badawczych w Polskiej Akademii Nauk czy przedsiębiorstwa badawczych czy na uczelniach obrotu potrzebujemy budżetu w tej chwili mamy sytuację mogę chodzić z perspektywy na pracownika, ponieważ do Warszawskiego jak my teraz przyjmujemy do pracy młodego człowieka z doktoratem to my mu oferujemy w 2 4 50 zł brutto i ja jak proponuje taką kwotę kandydatowi do pracy to jestem zażenowany, dlatego że taką kwotę on dostał dostałby no bez doktoratu i to byłoby, planując pracę fizyczną albo wyższą wynagrodzenie, by dostać to jest absolutnie nie nienormalna sytuacja chcemy budować w Polsce elity chcemy sprowadzać osoby najlepsze w swojej dziedzinie, a nie jesteśmy w stanie zapewnić im po co do 2 gole z rzędu wynagrodzenia są one o układ sił Mekki opór w nie znaczy to kto to jest strukturalny problem w tej chwili toczy dlatego w ustawie o tym projekcie ustawy widzimy parę bardzo interesujących propozycji n p. znakomitą jest stworzenie szkół doktorskich i takiego wymogu, żeby doktoranci byli dobrze finansowanie, żeby ich badania prowadzone są do doktoratu były finansowane przez uczelnie i to jest rozsądna propozycja na lato będzie kosztować oczywiście, że naturalnym rozwiązaniem jest to i to pewnie sprawy do uczelni tak zrobią, że zmniejszą liczbę doktorantów bez chyba szkody, bo biorąc pod uwagę, że w tej chwili bardzo wielu doktorantów nie kończy doktoranckich studiów doktoratem w ten współczynnik spada z byśmy woleli mieć mniejszą liczbę doktorantów, ale co widać każdy, żeby się skończą doktoratem i to dobry doktoratem czy siadać warunki pogodowe mocno trzeba dać im stypendium, żeby nie musieli dorabiać, żeby nie musieli brać trzeciego etatu jako nocni Stróże 3 czy pracownicy call Centers i to jest możliwe ta aktywność każą zapłacić doktorat z call Center Saulius do stróżowania zasady w torze przyznaje to jest tak praktyka badawczą, czyli zwierzę bez konkretnych pieniędzy to pieniędzy, które będzie wykładał Polski podatnik te zmiany pozostaną tylko na papierze czy właściwie o należne są więcej szkód niż pożytku wtedy naczyniowym jest parę rozsądnych rozwiązań w tym projekcie n p . chodzi o dofinansowanie mianowicie zamiana dotacji nasuwa misję to znaczy, że uczelnia byłaby w stanie same gospodarować pieniędzmi, które dostaną talony projekt zmierza urazem dotacji 1 czytam właśnie kwotę, która w tej chwili przeznaczona jest z budżetu państwa na szkolnictwo wyższe i na badania naukowe realizowane na uczelni i to dobrze, ale w związku z tym te współczynniki trochę się tak zostało mniej czytelna, bo na te badania naukowe razem z instrukcjami wojskowymi z instrukcjami typu narodowe centrum nauki narodowe centrum badań rozwoju to z budżetu mieliśmy mniej niż pół procenta PKB w tej chwili mówić, że to celem dochodzenia jest 1 , 8 0 tych procenta PKB na szkolnictwo wyższe i dały badania naukowe docent nowo brzmi to jak było znakomicie stara, ale nigdy nie zjednoczyły się wiąże wydatki na wojsko i wydatki na edukację z PKB w Nosek to czy powiązanie 1 z czymś co w ogóle nie ma nic wspólnego rządu przed chwilą byli ekonomiści może co było im zadać pytanie czemu my na szkodliwe w Indiach od szampana w pracowników naukowych próbujemy zadać takie pytanie w tej chwili w tym projekcie zapisano powiązanie z minimalnego wynagrodzenia za prąd na uczelniach oraz stypendium doktorskiego ze średnią płacą krajową ITS ma dobre rozwiązanie kary to jest i będziemy więcej zarabiasz tym pracownicy uczelni też powinni zarabiać więcej no ale w tej chwili n p. obowiązuje zasada i stąd te 2 4 50, które w rozporządzeniu ministra jako dolne widełki, że w tej chwili powiązane to jest z tak naprawdę dość arbitralnie zaznaczonymi progami, która w ministerstwo mogło znaczyć na dowolne MON o pułapie niejako, wymuszając na uczelni jakieś, jakie zmiany powiązanie tego ze średnią kluby płacą w gospodarce no jest pewnym takim okrakiem, żeby ta rosnący stan dobrobytu w kraju miało odzwierciedlenia w w wśród badaczy tak wśród pracowników uczelni ma w tej chwili rzeczywiście są miejsca, gdzie zarabia się nieźle, ale to są wyjątkowe miejsce i raczej twierdził, że lepiej zarabia w nauce, bo tam n p . gdzie jest bardzo duże nasycenie grantami badawczymi to znaczy, gdzie można stworzyć zespoły finansowane z funduszy, a to Narodowego centrum nauki od Narodowego centrum badań rozwoju albo bardzo dobrze z działających fundacji na rzecz nauki polskiej, które używają wzrostu innych standardów to, o czym mówią, że pracownikom musi zapłacić połowę podobnie się płaci na Zachodzie tego budżet normalnej polskiej uczelni nie jest w stanie znieść tak nie nie podała czemuś takiemu w związku z tym nowym działem powstają takie 2 prędkości takie miejsca doskonałości dzięki grantom i jakiej ta inna zamożności znaczeniu dysponowania środkami, które pozwalają na swobodne funkcjonowanie i miejsca, w których koledzy koleżanki ciągle myślą o drugim etacie w dorabianiu, bo każde 500 zł ma duże znaczenie dla budżetu domowego profesora belwederskiego i to jest Diego, że właśnie o to chodzi, żeby profesor wiedział, że co robi dla nauki życia poświęca dla nauki nie jest to ja nie wierzę w to, że deficyt w rodzi więcej geniuszy niż dobrobyt no, chyba że ten dobrobyt stworzył geniuszy, bo w solowej ganiali za trzecim samochodem, wykładając na 4 uczelniach no ale aż o duże jak taki eksperyment przeprowadzili zróbmy tak, że profesorowie nie musieli mieć 02 03 . etatu nie mając dobrą pensję w miejscu, gdzie pracują, a może wtedy ich wyniki badawcze będą lepsze czekał w miliardach euro i tych spra w, bo wiąże jednak jak 1 wstawił, że wtedy ani wygranej z czwartymi piątym nie, bo akurat mówi się n p . o tym, że taki zesta w absolutnie zakazał dodatkowo zatrudnieni uważam, że nie ma powodu jak ktoś z publicznych pieniędzy jest dobrze opłacany to powinien mieć ograniczenia, ale później zdefiniować co znaczy dobrze opłacane no w tej chwili dla profesora 5 00 0 brutto to po co najwyżej co jakby w karierze akademickiej można osiągnąć to zdaje się przeliczając dałoby 4 000 zł netto wypłaty miesięcznej to nie jest zamożny człowiek to nie jest nawet średnio zamożny człowiek jest pod uwagę polskie realia średnią wrócimy do programu Owczarek po informacjach informacje o dziesiąty 2 0 za chwileczkę innym tematem, a k dr hab. Łukasz Niesiołowski-Spano Instytut historyczny Uniwersytetu Warszawskiego oraz obywatele nauki studio po informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA