REKLAMA

Smog, transport czy deweloperzy? Jaka będzie krakowska kampania samorządowa

Analizy
Data emisji:
2018-02-28 17:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
25:14 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
analizy Agata Kowalska przy mikrofonie w dzisiaj początek programu przenosi mecz do Krakowa, gdzie w naszym studiu jest Tomasz Leśniak prezes stowarzyszenia miasto wspólne dzień dobry dzień dobry no i nie mogę zacząć od innego pytania niż pytania o separatory krakowskie był wyraźnie ma z nim jakiś problem wczoraj prezydencka limuzyna miała kolizję z takim z operatorem oddzielającym tory tramwajowe od jezdni z opony zeszło powietrze prezydent musiał zmienić, a auto i ruszyć Rozwiń » z dalszą drogę wstydu można je najedli się głównie ci odpowiadający za prezydencką limuzynę chciałem zabierać co w tym Krakowie separuje się w taki sposób, że aż do prezydenckiej limuzyny ciotce separatory muszą rozbijać jak to wygląda sytuacja słyszałem, że kierowca się zagapił wjazd jego wina, a ten separator już tam jest od lat i ITS była pierwsza osoba, która nie wyjechała także o tym, opowiadały media w komorze wcześniej nie były to te na tyle znane osoby i ważne w naszym państwie, ale jak czytam, że uszkodzona została przednia prawa opona i to mnie zastanowiło jak udało się z prezydenckiej limuzynie wjechać prawą stroną auta w separator, który oddziela jezdnię od położonych po lewej stronie torów tramwajowych czy pan wie może więcej na ten temat z dokonań próbowali dojechać możemy podejrzewać, że się bardzo zagapił i bardziej jechał torami tramwajowymi niższa niż pasem dla kierowców, a to częsta praktyka w Krakowie, że kierowcy aut prywatnych czy też urzędowych jest rząd torami tramwajowymi zamiast jezdnią powiem tak jest w Krakowie od jakiegoś czasu było pewnie słuchacze nie znając spór o separatory i rzeczywiście część, a jest Puls literatury jest jak na wzrost jest głęboka będzie ogrodzone Guya Ritchiego jest jego rdzeń lub części mieszkańców starego Podgórza nie podobało się rozdzielenie ruchu tramwajowego samochodowego złomu teraz, gdy zaczęły trochę samochody stawać w korkach, a nie blokować tramwaje niektórym to nie pasowało i mocno protestują od od wielu miesięcy już właściwie wszędzie wystarczy w korkach samo z tramwajami, a nie same samymi samochodami tak woleli, by blokować tramwaje niż blokować siebie nawzajem w korkach samochodowych od tak, ale czy życie tak że, gdyby wpuścić samochody na na tory tramwajowe to korki, by się zmniejszyły to znaczy powiem tak przede wszystkim widzieliśmy efekt wprowadzenia fotoradarów, bo na kilka lat na tym odcinku, na którym zostały wprowadzone tramwaje zaczęły jeździć kilka minut szybciej, a to jest naprawdę krótki odcinek i do tej pory mieliśmy problem z blokowaniem tramwajów niestety znalazła się grupa osób, która tutaj akurat progresywną politykę miasta chce blokować na jej prezydent wyraźnie prezydenta, bo 3 kierowcy jego limuzyny też jest w tej grupie, ale ten żart zostawmy jeśli chodzi o tym, ale zdradza maja, bo to rzecz jest jakiś temat krakowski mocno to brak codziennie docierającej aż do Warszawy zdjęcia z Krakowa, gdzie tramwaje stoją w korku i właśnie jakaś taka elegancka laweta usuwa auta osobowe z torów co to jest za problem czy tez, jakie się nim jakiś nierozwiązywalny konflikt czy po prostu Kraków ma za mało miejsca na pomieszczenie i tramwajów i od prywatnych rzeczywiście jesteśmy trochę specyficznym miastem jeśli chodzi o o odpowiedź jest wąsko ość ulic w centrum tak i zdarzają się takie ulice jak ulica długa, gdzie niestety jest za dużo miejsc parkingowych i często kierowcy nie zwracają uwagę jak parkują nie realizują moją mamę niema czegoś takiego za dużo miejsc parkingowych w niskich takich zjawisk jest go za mało miejsc parkingowych el Nino nos w perspektywie naszego stowarzyszenia jest akurat za dużo miejsc parkingowych my jesteśmy tymi aktywistami, którzy raczej chcą, żeby ich liczba w centrum ograniczać, ale zaraz panie Tomaszu za jeśli jest za dużo miejsc parkingowych, ale one jednak są notowane jest tym bardziej powinny swobodnie jeździć, a nie natyka się na zaparkowane na torach auta nie, ale to jest parkowanie skośne i a w nie każdy zdarza się rozumiem, że rzeczywisty rozumiem, że tych doniesień jest dużo na domach nie wiedziałem więcej w Warszawie z laureatów nie ma, ale nie mamy innej dlatego pytam, bo rzeczywiście te zdjęcia stojących tra w korku tramwaje w tony docierają do nas ciągle myśli pan, że kwestie transportowe to będzie główny temat zbliżającej się kampanii wyborczej, czyli zupełnie coś innego myślę, że to jest 1 z istotnych tematów po pierwsze z tego względu, że rzeczywiście mamy nie wiem jak liczną, ale jednak jakąś zorganizowaną grupę mieszkańców, którzy oprotestowały ją nawet takie progresywne zmiany, czyli ograniczaniem ruchu samochodowego w centrum i to jest grupa, która się uaktywniła jakoś gdzieś tam są jakieś powiązania z Kukiz 15 myślę, że też są z partią wolność Korwina, a w każdym razie jest i jest sporo osób które, która przeciwko takim progresywnym zmianom protestują to po pierwsze po drugie my z kolei wskazuje ME na zaniedbania prezydenta Majchrowskiego w tym momencie ważę to znaczy przede wszystkim problem z systemem park and roll to znaczy takiego systemu w Cracovii nie ma właściwie mamy 4 4 parkingi w tej chwili to jest 500 miejsc, a do Krakowa dziennie wjeżdża 2 50  00 0 samochodów nauczycielom, mówi że za dużo miejsc parkingowych, a teraz on, mówi że brakuje parkingów to Boże jaźni drażni kłuje w tym można mnożyć organizują w Krakowie brakuje parkingów park and Ride, czyli takich parkingów powiedzmy na obrzeżach miasta, gdzie kierowcy dojeżdżający spoza miasta mogą, by samochód zostawić przeszłość do tramwaju już wygodnie dojechać do centrum jak pan myśli, dlaczego one nie powstają uczestniczy można wskazać na jakość w zrozumiały dla przeciętnego mieszkańca Krakowa przyczyny, dla których te parkingi powstają to jest chyba kwestia tzw. woli politycznej, bo jednak to nie jest powiedziałbym rzecz, która dużo kosztuje dużo więcej miasto wydaje na parkingi, które są budowane w centrum czy takie, które nie zdarzają do kierowców do do wjeżdżania pod dachem jest zadowolony z jasna sprawa c inwestycje są drogie te działania są drogie często chodzi o parkingi podziemne, które wolą jeszcze więcej problemów, zwłaszcza jeśli mają być płatne i nie ma chętnych natomiast jest jednak rzeczywiście parkingi park and Ride nie wydają się jakoś itd trudną inwestycją no ale rozumiem, że to w taki marsz to nie jest kwestia procedur tylko o woli, żeby po prostu zbudować zgadza się co to Żur raczej wynika z tego, że z 1 strony mamy powiedz innym pokolenie takie młodsze pracujące w urzędzie, które chcą ograniczać ruch w centrum z drugiej strony mamy starszych urzędników i prezydenta Majchrowskiego, którzy na bardzo lubią samochody w tym w TMS powszechne zjawisko wśród urzędników w Polsce, że bardzo lubią samochody, a pan był Niemcem wciąż jest członkiem takiego specjalnego zespołu przy mnie przy prezydencie Majchrowskim d s. miejskich innowacji czy ten zespół cokolwiek wypracował 3 już przestał istnieć zespół istnieje nasze spotkania są na pewno trudne to znaczy spotykamy się z urzędnikami z różnych wydziałów często na spotkaniach bywa prezydent Majchrowski i czasem się spieramy, a czasem jesteśmy bardziej zgodni natomiast jeśli chodzi o takie efekty, gdzie moglibyśmy pokazać, że już coś zostało wdrożone to wygląda pod tym względem słabo, a wdrożone to ja nawet w 2 zlotym nie ma, że w znam realia też polskich w polskich samorządów i tego jak to wszystko długo trwała jak wiele w energii wymaga natomiast ciekawi mnie, jakie macie pomysły czy czy jest jakiś koncept na rozwiązanie dla przykładowego problemu Krakowa, który nad, którym pracujecie na nasze Stowarzyszenie chciało chociażby, żeby zrobić taki pilotaż, żeby wprowadzić do szkół gabinety stomatologiczne, które by realizowały takie profilaktyczne badania i urzędnicy zaczęli nam po jakimś czasie sugerować, że może trudno nie wiadomo, że nie mamy tylu dentystów co trzeba natomiast no to jednak może to prawda może brakuje dentystów jedno oni muszą mieć motywację finansową, żeby w nich pracować także ma to trzeba po prostu mógłbym lepiej wyceniać te usługi, które realizują, że jest się rozwija się pieniądze inna kwestia rozbija się o pieniądze, które do tej pory Kraków przeznacza rocznie 300  00 0 na profilaktykę stomatologiczną, czyli norm to są naprawdę śmieszne kwoty, a problemy z poważnym jesteśmy 1 z kraju, który jest od lat na na Dołach takich rankingów, które która, gdy badane jest procent dzieci objętych próchnicą, a czy w pracach tego zespołu pojawiają się tematy, których realizacja jest niemożliwa ze względu na blokadę mnie w ustawodawstwie krajowym czy też brak decyzji na poziomie rządowym są także problemy Krakowa, który nie możecie rozwiązać na poziomie samego Krakowa, choć powiem tak my raczej się staramy, żeby proponować takie takie tematy czy możliwości zmian które, która jednak możemy realizować już w tej chwili na poziomie gminy, więc sprawami nad na poziomie parlamentu się nie zajmujemy ja mam nadzieję, że tak w następnym tematem będzie reprywatyzacja my wtedy też dos dotknie my tego co się dzieje na poziomie parlamentu no jeśli pan liczy na wdrożenia i zaczyna od tematu reprywatyzacji to w dowolnym przewiduje kłopoty myślę, że wspomni pan smogu jako temacie, który na pewno będzie tam poruszane w kampanii wyborczej, a to dlatego, że to aż tak oczywiste czy w związku z tym, że Kraków dużo w tej mierze robi to nie będzie aż tak ekscytował mieszkańców i myślę, że to jest pierwszy problem natomiast euro, a raczej wskazały na obszar polityki przestrzennej jako o przyczynach mogło i właśnie polityka przestrzenna chyba budzi najwięcej w tej chwili emocje mieszkańców oznacza to, że są zabudowywane kolejne tereny zielone korytarze przewietrzania miasta, czyli właśnie tak miasto nie stara się tak kształtować tę przestrzeń, żeby samemu odnaleźć się, żeby była wentylacja to jest bardzo ciekawe teraz musimy przerwać i zaprosi słuchaczy i składki na informację Radia TOK FM, ale zostałem też państwo taką myślą jak rozmawiać w czasie kampanii wyborczej, gdzie wszyscy prawie skupiają się głównie na nazwiskach i partiach o tak skomplikowanym problemie, jakim jest gospodarka przestrzenna Eko ład przestrzenny, kiedy tu właściwie każdy ma trochę inną perspektywę inne potrzeby, ale warunki ustawowe czy warunki finansowe są też trudne do zrozumienia czasem czy w ogóle takim temacie jak i planowanie miast można uznać kampanie wyborcze jak to robić o tym, porozmawiamy w drugiej części naszym gościem jest Tomasz Leśniak prezes stowarzyszenia miasto wspólne, którego jeszcze nie zapytałam zawsze zabieram też plany wyborcze stowarzyszenia i jego samego zaraz po informacjach wracamy analizy Agata Kowalska przy mikrofonie, a w naszym krakowskim studium jest Tomasz Leśniak prezes stowarzyszenia miasto wspólne rozmawiamy na temat zbliżającej się kampanii wyborczej do samorządów na temat tego co w Krakowie będzie wyjątkowo gorącym tematem tej kampanii nie zapytam pana jeszcze w, mimo że w kwadrans rozmawiamy o plany wyborcze stowarzyszenia miasto wspólne czy pana własne oczy już krystalizuje się jakoś tak tyka strategie w to znaczy my od dawna mówimy, że chcemy, żeby ruchy miejskie startowały w wyborach samorządowych i rozmawiamy na ten temat z właściwie jedynym takim podmiotem partyjnym, którym współpraca nas interesuje jest partia razem, bo tam działa sporo osób, które działają organizacje pozarządowe i różnych grupach nieformalnych ruchach miejskich, a myślę, że on do siebie blisko, a my się o radzie miasta czy jakiś inny z MF podmiotach czy też mną zawsze we własny musi pojawić temat prezydentury i radach dzielnic i radzie miasta i wyborach prezydenckich w Star tuje pan startowałem w poprzednich wyborach i myślę, że mamy sporo aktywistów aktywistek, którzy by też mogli wystartować co Kopę i kompetentni i zaangażowani i my na razie jeszcze nie podjęliśmy decyzji w no tak, ale pamiętam pana startu w tamtej tamtych wyborach wtedy bardzo głośno było Stowarzyszenie Kraków przeciwko igrzyskom pan był twarzą tym tej partyjnej w kampanii społecznej czy ruchu potem już stowarzyszenia pełno było pana w na okładkach w lodówce prawie, że teraz taki temat nie wynosi innych osób, więc chyba, że pan może mi podpowiedzieć, gdzie jest jakaś osoba w Krakowie zje wyraźny lider liderka powiązana z jakimś tematem myślę, że mamy być siłą ruchów miejskich mimo tego, że go rzeczywiście ten kontakt z zeszłych wyborach był inny to znaczy był Kraków przeci w igrzyskom to była taka bardzo popularna akcja i z tego względu też jakoś to moje nazwisko pojawiało w mediach natomiast siłą ruchów miejskich jest jednak taka zespołowość znaczy, że mamy ludzi działających w różnych obszarach i raczej to byśmy chcieli akcentować w też w wyborach samorządowych, ale zespołowość nie wynosi na stanowisko prezydenta miasta musi być ktoś, kto jest wyraźnym liderem, a ty się zgodzą natomiast tak jak mówiłem szczelnie nie podjęliśmy decyzję co do co do co do wyborów prezydenckich także na pewno będziemy o tym, informować przerywa bowiem wskazał on na bardzo ważny powiązanie między problemem smogu w, a problem planowania przestrzennego akurat Cracovia też to dotyczy bardzo wielu miast w Polsce pytanie, jakie Mikołajczyk głowy to jest w ogóle w politykę przestrzenną może być tematem kampanii wyborczej czy też jest to jednak temat zbyt skomplikowane jak o tym, właściwie mówić mijam myślę, że bardzo się zmieniło świadomość mieszkańców u nas krakowski alarm smogowy działa od roku 2000 trzynastego i w tym okresie nota temat smogu i polityki przestrzennej też był łączony, więc mamy po pierwsze, rozmowę o przestrzeni w kontekście smogu i tutaj tak jak mówiono z naszych doświadczeń przynajmniej wynika że, że mieszkańcy o tym, mówią mają świadomość tego, dlaczego te korytarze powietrzne są zabudowane czyją decyzją, bo deweloperzy mają dalej większą siłę przebicia niż mieszkańcy, dlaczego chociażby, dlatego że zdarza się, że mamy osoby władzach miasta tak jak wiceprezydent Koterba n p . której rodzina pracuje dla deweloperów z przewodniczącym rady miasta Krakowa jest Bogusław Kośmider, który niedawno jeszcze zasiadał w radzie nadzorczej dewelopera także niestety to wynika po części z tego, że mamy konflikty interesów tutaj nad nami ona na poziomie władz lokalnych, a po drugie z takiego przez długi czas dominującego jednak prymatu własności prywatnej nad jej interesem publicznym myślę, że dopiero teraz te wybory i przyszłe będą mogą być przełomowe to w tej kwestii 1 ze słuchaczy bardzo ciekawą rzecz podpowiedział mi przed naszym spotkaniem powiedział, że 1 z tematów kampanii powinno być zagospodarowanie przestrzenne i skazał na nowe czy drzewo to jest osiedle, które powstaje już prawie powstało w klasie Legionovia w Czyżynach w Czyżynach przeproszono, ale tak nowe Czyżyny w i obejrzałam zdjęcia to wygląda życzyć dosyć przerażającą może to nie jest aż tak przerażające na zdjęciach blokowisko, gdzie nie ma praktycznie w ogóle zieleni jest to betonowa pustynia czy rzeczywiście to jest to jest wyjątek czy też Kraków teraz mnie rozwija się stan w ten sposób tak się buduje dom mamy przynajmniej 2 takie wielkie osiedla, które są popularne również poza granicami Krakowa było wiele wiele tekstów i zdjęć zostało im z zrobionych ruch ciała i rzeczywiście Czyżyn i osiedla Avia no to też jest właściwie temat, o którym powinniśmy dyskutować, bo brakuje koordynacji to też problem innych miast brakuje koordynacji polityki przestrzennej z polityką transportową, bo n p. terenowe post nowo powstające osiedla nie są skomunikowane niezmiennie nie mam po blisko do transportu publicznego tramwaj Tramino jeździ to znaczy jest dosyć daleko im fory, ale i jego transport to jedno, ale między snują się nad tym czy rzeczywiście jest to jakiś kłopot, żeby budować takie osiedla skoro jak czytam mieszkania z przydały się na pniu no ale wszyscy będziemy z budżetu miasta też dopłacać do infrastruktury, która będzie później musiała być właśnie z budżetu miasta finansowana, czyli okazał się teraz, że brakuje dróg dojazdu na zawsze finansujemy z Dorotą no jak inaczej, kto miałby za to zapłacić jak powstają osiedla dla mieszkańców no to miasto musi zapewnić drogę czy to inaczej powinno wyglądać inną można, by na ten temat rozmawiać z deweloperem jednak na warunki zagospodarowania przestrzennego ustalane w planach miejscowych przy W -Z kach oczywiście sprawa jest utrudniona, ale zawsze to nie jest także deweloper nie jest elastyczne to to jest kwestia czasu dogadania się, a przede wszystkim na przede wszystkim planowania, bo tego brakuje przewidywania tego, jaki będzie zapotrzebowanie na szkoły n p. szkoła informatyki, które taką edukacyjną i transportową własny kryzys, więc przynajmniej wygląda, jakby na tym osiedlu już nie było miejsca na szkoły przedszkola tam blok wysoki blok stoi obok wysokiego bloku w inny gdzieś w mediach były opisywane wielkie kolejki do przychodni, bo okazało się, że została zaprojektowana załamała także przede wszystkim w powiedziałbym, że mamy brak brak koordynacji działań pomiędzy różnymi wydziałami pomiędzy przestrzenią edukacją transportem problem pojawiający się w różnych miastach natomiast jak się przyjedzie na osiedle Avia albo na Ruczaj to można zobaczyć, dlaczego to prowadzi on im MO ja powiedziałam, że Kraków SA aktywnie zwalcza smogu znam się czy to rzeczywiście tak jest to tylko z perspektywy Warszawy to może macie pomysł inny może uważać, że jakiś jakaś przestrzeń powinna być bardziej dofinansowana czy aktywizować na to oznacza zależy, jakie perspektywy patrzy myśli i jeśli wziąć pod uwagę, że prezydent Majchrowski rządzi już 1 6 lat to o jest zostało zrobione za mało to znaczy prezydent Majchrowski obudził się dopiero jak powstał krakowski alarm smogowy po 2 kadencjach zaczął podejmować jakieś działania nie one są teraz zintensyfikować one, ale to jest do już czwarta kadencja prowadzenia można powiedzieć, że ja w radiu TOK FM smogu rozmawiam też nie więcej od niem 2 3 lat nie nie nie nie dłużej, czyli wyspa żyje pan prezydent Majchrowski między wtedy się obudziliśmy jeśli do tych co to miało dużo zrozumienia dlatego z powodzeniem rozwijany na wilgotno ostatnio była nośność wydarzy się pojawiła okładka z po prostu gdzie temat smogu się pojawiał w roku 9 0 w czwartym czy 8 lat przed pierwszą kadencją przed początkiem pierwszej kadencji prezydenta Majchrowskiego teraz będą zgodzi się pan, że kwestia tego jak rośnie świadomość wobec różnych problemów miejskich czy też krajowych nowo postów wpływa na polityki wpływa na urzędników wpływa do dziennikarzy i innych warzy w, ale urząd urząd dysponował on dysponował danymi na temat smogu od dawna i niestety w Krakowie polityka mam to w innych miastach ponieważ, ale wygląda tak, że najpierw powstaje jakiś ruch społeczny, który nagłaśnia temat jeśli ruch społeczny jest popierany przez sporą grupę mieszkańców na to władze zaczynają się zastanawiać czy to już jest taki moment, żeby ewentualnie zmienić Polish Ham, ponieważ niestety AJA myślę sobie, a może na szczęście przynajmniej możemy prześledzić w jaki sposób kreowane są polityki wiemy, że dostatecznie dużo i głośna grupa mieszkańców może z nim zmienić rzeczywistość chyba pozytywny wniosek na pozytywne, ale jednak wolelibyśmy, żeby też władze miasta pod wpływem danych którymi od dawna dysponują kreowało pewną polityka nieraz go wały z dużym opóźnieniem na na NATO co robią ruchy miejskie tak samo zresztą liczą na temat danych to jest marzenie piękne, a 3 chyba rzadko spotykane war w warunkach polskich, żeby władzę na podstawie danych wprowadziły różnego rodzaju polityki, więc na podstawie danych, ale też doświadczenie na temat chociażby reprywatyzacji w Warszawie a gdyby nie pracą dziennikarza gazety wyborczej Janka śpiewaka miał stowarzyszenia miasto jest nasza no to pewnie do tej pory byśmy nie wiedzieli o temacie i nic się w tym temacie, mimo że dane były w ratuszu tylko nikt ich nie dotykał w, a właśnie po po reprywatyzacji ten temat nie nie ekscytuje tak mieszkańców Krakowa jak mieszkańców Warszawy jak to będzie w przedwyborami akurat mysie zajmujemy tematem reprywatyzacji to jest taka główna główny obszar działania naszego stowarzyszenia i liczymy na to że, że coś się w tym temacie ruszy właściwie po to, aż po naszych zawiadomienia już prokuratura wszczęła 6 pierwszych śledzt w, a wobec kogo prowadzone są do śledztwa czy też w jakiej sprawie konkretnie dotyczą one nieprawidłowości przy przejmowaniu kamienic z wykorzystaniem podrobionych dokumentów także wobec osób, które taka mieni ca PE odzyskiwały, ale też mamy postępowania, która dotyczą nieprawidłowości w działaniu funkcjonariuszy publicznych, a ci funkcjonariusze publiczni pracują w czytelny w magistracie krakowskim, bo taki jest przykład Warszawy najgłośniejszy ratusz już nic ratusza są częścią tej układanki jak to jest w Krakowie co znaczy prokuratura nie udzieliła nam informacji w tej sprawie czy chodzi o Ministerstwo Finansów czy urząd miasta Krakowa czy może sąd natomiast nome jesteśmy przekonani na podstawie tych analiz, które do tej pory zrobiliśmy, że ono bez pewnego udziału przynajmniej cichego niektórych urzędników no nie działa być kary prywatyzacja tak jak do tej pory rzeczywiście pozostaje pytanie czy prokuratura nie przyspieszy sprawy nie zacznie ogłaszać już konkretów tuż przed wyborami, zwłaszcza jeśli miałoby to wpłynąć na ich wynik pozostaje w takim Anno coś w ten pesymistyczny mniemaniu miejmy nadzieję, że się pozytywnie rozczaruję Tomasz Leśniak prezes stowarzyszenia miasto wspólne obu państwami moim gościem bardzo dziękuję za spotkanie dziękuje prosto z naszego studia krakowskiego ciasnej formacji, a po nim wracamy z analizami Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA