REKLAMA

Płace minimalne w transporcie w Europie - przegląd zarobków kierowców

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2018-02-16 12:40
Czas trwania:
12:57 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raporty gospodarcze, a w studiu Radia taka sama pan Emil na Grodzkiej ekspert ogólnopolskiego centrum rozliczania kierowców dzień dobry dzień dobry pani redaktor dzień dobry państwu i wreszcie zostajemy przy włosach, choć się przyjrzymy się opłaca dzisiaj trochę szerzej nie tylko samej Polsce, ale wjedziemy chłodny trochę do Europy też nie wszędzie tylko w 1 konkretnej branży chodzi o obrazie transportową no właśnie, bo trochę się w przepisach w różnych krajach Rozwiń » europejskich pozmieniało od początku tego roku w na początek roku w brązie z brązu i transportową przywitał niekoniecznie niekoniecznie pozytywnymi informacjami o punkt widzenia pracodawcy tak powinny w branży transportowej też przede wszystkim, ale zmienia się przede wszystkim nową jakość w tym utrzymania powiedzmy pracownika tym samym koszty koszty związane z prowadzoną działalnością gospodarczą w zakresie transportu inne te podwyżki jedno, gdy nie dotyczą tylko właśnie w naszym kraju tak jak tutaj pani redaktor słusznie zauważyła to podwyżki dotyczą zakresu płac minimalnych obowiązujących w niektórych w niektórych podkreśla państwach za pracę, którą którą, czyli wynagrodzenia za pracę, którą zrealizowali kierowcy na terenie tych państw i to jest głośno słowo klucz na terenie tych państw, bo nie złamano przepisy, które mówią ile się w Polsce płaci kierowcy tylko jak kierowca jedzie do Niemiec no to właśnie są takie przepisy, które mówią, że jemu trzeba zapłacić to stawka, która obowiązuje właśnie w tym kraju, a nie stawkę, która jest w Polsce ma tutaj niestety, ale musimy się cofnąć troszeczkę do historii i tutaj decydujący w tej kwestii jest dyrektywa 9 6 7 1, która wprowadza obowiązek obowiązek powiedzmy wypłaty pracownikowi, który świadczy pracę na terenie danego państwa wypłaty minimalnego wynagrodzenia to dyrektywa z kolei została wdrożona czy też zasady wdrożenia tej dyrektywy określa inna dyrektywa ETS dyrektywa 2 0 14 6 7 o delegowaniu do prac na terenie właśnie innego państwa my tutaj stoimy przed pewnymi kłopotami przedsiębiorców te kłopoty są związane przede wszystkim niestety, ale z wyliczeniem tego wymagalnego wynagrodzenia wg zasad przepisów obowiązujących na terenie tego państwa, na którego nie nasz pracownik tutaj kierowca realizował to on te prace kierowcy rzeczywiście kłopotliwa sprawa jest to wielokrotnie też o tym, rozmawialiśmy, że nie ma takiego 1 jak w katalogu 1 miejsca, w którym można sprawdzić, jakie są stawki plus, jakie są rozliczane wszystkie dodatkowe 1 w Niemczech we Francji do dziś gdziekolwiek indziej co robi się właściwie doładować w każdym z tych krajów co też uzyskanie tych informacji i takie proste nie jest też państwa o pozyskanie informacji co do stawki godzinowej załóżmy odnieść to tak bardzo uogólniając dostawki godzinowej za wykonaną świadczoną pracę żaden sposób nie rozwiązuje ono sytuacji, ponieważ my musimy wypłacić temu pracownikowi kierowcy wszystkie należne składniki wynagrodzenia, a tutaj w grę wchodzą nadgodziny w grę wchodzą powiedzmy aktywności, które w 1 państwie zaliczamy do tej pracy, a w drugim i nie tak jak n p. już pomijam powiedzmy aktywność oznaczoną jako prace inne czyli, jeżeli kierowca uczestniczy podczas załadunku rozładunku, ale przede wszystkim w niektórych państwach nie zaliczamy aktywności w dyspozycji dyżuru, a niestety w innych państwach z kolei zaliczamy także tutaj poznanie tych tych zasad reguł, które decydują o należnym kierowcy wynagrodzeniu za świadczoną pracę na terenie innego państwa modne jest naprawdę bardzo szerokim tematem i wymaga naprawdę wymaga Poznania reguł obowiązujących na terenie danego państwa, żeby z kolei w chwili kontroli to może być kontrola drogowa, ale nie tylko nie wykazać skrupulatności rzetelności dokładności, a przede wszystkim zgodność z obowiązującymi przepisami, które obowiązują tak jak tutaj mówimy wielokrotnie na terenie danego danego państwa czyli, jeżeli ich transport zjedzie kierowca wyjeżdża z transportem z Polski, ale musi dojechać do Hiszpanii w przejeździe przez innych krajów w każdym z tych krajów te zasady są inne i właściwie trzeba by było no no właśnie poznać te zasady co do konkretnego kraju Vive, lecz w ich 6 dni, w którym kierowca spędził w Niemczech ile spędził w Austrii tak dalej tak dalej, by zrobić z tego są skomplikowane arkusz kalkulacyjny mówimy o tym, też, dlatego że jednak to Polska jest liderem na razie branży transportowej, jeżeli chodzi o transport w Unię europejskich stąd te problemy no rzeczywiście mogą nigdy no coś użytkować duże problemy w rozliczeniach, ale wie pan zapłaci z drugiej strony szczególnie złe, że uzyska zawodowych w Polsce oni mówią, że nogi w porządku, ale z drugiej strony nie może być tak, że pracodawcy w Polsce próbują n p. skomplikowaniem przepisów wytłumaczyć to dlaczego nie dostosował się do pewnych reguł albo nie podnoszą płac te pasy powinny być wyrównane, że skoro kierowca w 1 kraju dostaje tyle, dlaczego krawcy z innego kraju w tym kraju ma dostawać mniej tym, żeby nie ustają w nos na stanowisku, że pracownik powinien być wynagradzany i no właściwie to realne jak najwyżej się godnie lub jak najwięcej, żeby zarabiał i mogą tłumaczyć to duże skomplikowanie przepisów jest po prostu takim tłumaczeniem się proces dawcy, który nie chce, żeby zrealizować przede wszystkim na początku chciałbym uściślić, bo nie ten kierunek, o którym pani redaktor wspomniała realizacji przewozu drogowego pomiędzy polską Hiszpanią nie zawsze będzie podlegał płacy minimalnej tutaj trzeba rozróżnić, kto i zwrócić uwagę, kiedy ten kierowca podlegał będzie tej płacy minimalnej, bo tak jak powiedzieliśmy ja zwróciłem też uwagę rząd będzie miał należne wynagrodzenie za świadczoną pracą będzie tą świadczoną pracą wykonywał wtedy, kiedy będzie załatwić do końca operacji załadunku w danym państwie lub też rozładunku i w niektórych przypadkach nie trzeba sobie powiedzieć nie rzadkich nasi przewoźnicy drogowi również wykonują Przewozy drogowe i wewnątrz tych krajów, czyli wykonują Przewozy krajowe niemieckie belgijskie francuskie dla przykładu ani też będą stricte podlegać pod tą wymagalność wypłaceniu to ich wypłacenia tego tego wynagrodzenia dla swojego pracownika natomiast jeśli chodzi o 2 jeśli chodzi o wyliczenie tego wynagrodzenia w stosunku do nie do uposażenia kierowców wykonujących Przewozy drogowe na na rzecz na rzecz przewoźników krajowych, czyli niemieckich przewoźników belgijskich niż ja bardzo bardzo bym chciał żeby, żeby i kierowcy IKE i przewoźnicy w tym dialogu określenia tych tych reguł boom umówmy się 1 strona przedstawia swoje argumenty bardzo bardzo bardzo ważne i druga nie można ujmować tutaj jedno o jednostronność ocenianie drugiej stronie, ale też bardzo bym chciał żeby, żeby obydwie te strony i kierowcy i przewoźnicy Stali po 1 stronie przy przy ustalaniu tych reguł z Unią Europejską, bo jeżeli tutaj przewoźnicy będą stać na na swoim stanowisku i konsultować uzgodnienia poprzez Unię Europejską niestety blogu jest takie przysłowie, gdzie 2 się bije tam trzeci korzysta, kto jest tym trzecim w tym zakresie przewoźnicy transportowi z zagraniczni swojej zachodniej Europy myślę, że tutaj na tym koncie oni chcą skorzystać no właśnie, bo w inny dzień to rzeczywiście jest trochę także w czasie dyskusji czy o dyrektywie transportowej i 3 o żadnym tej drogi, zapewniając rozeszły z głowy delegowanie pracowników o VAT nie jest taki spór, który jest głośnym bardzo mocny w Polsce właśnie pomiędzy szczególny związkami zawodowymi, a przedsiębiorcami tak się wydaje, że właściwie bardzo trudno jakikolwiek punkty styczne, więc skoro mamy konflikt wewnętrzny to jak mamy w razie gdy kiedyś potem występuje na arenie Unii Europejskiej to Work wcielili się mówić o tych pracowników czy pracodawców, bo właśnie było to co mówią związki zawodowe to, że rząd, który mówi, że coś wygrał wynegocjował nowy wygląd wynegocjował dla przedsiębiorców ani nie dla pracowników co skoro i tak widzi albo lekkość z trasy do tego, żeby to się u jedni drugich trafił Reszkę Jan Banaś 3 3 czy minister nie ma takiej przestrzeni proszę państwa moim zdaniem problem polega na tym ściął się absolutnie trzeba zgodzić że uposażenie kierowcy wróci wynagrodzenie kierowcy nie mnie nie obejmuje stricte tylko i wyłącznie minimalnego wynagrodzenia, wobec którego kierowcy w większości świadczą pracę w wynagrodzenie kierowcy, gdy jej również jest rozszerzone o zwrot kosztów podróży służbowej, które niejednokrotnie przewyższają znacznie wartość wynagrodzenia za świadczoną pracę i rozumiem kierowców absolutnie, że powiedzmy ci kierowcy mają ograniczone możliwości względem pobrania pobrania kredytu stosownego ty i powie z właściwego uposażenia w przypadku, jeżeli korzystają za świadczenie chorobowe nie i tutaj należy nad tym popracować należałoby po to, tym czy po pracować ale, ale nie można powiedzieć także nie to nasze na wynagrodzenie polskich kierowców, żeby zbliżyć, choć w 100 % do wynagrodzenia nie kierowców zatrudnionych na Zachodzie po prozie, czego nie proszę państwa no my jako firmy transportowe naszego kraju ma niestety budują pewną przewagę rynkową w ten sposób mamy możliwości i większe względem względem pozyskania pozyskania powiedział my wykonania określonych faktów dlatego tutaj moim zdaniem należałoby dojść do pewnego kompromisu notabene no wymagałoby też również, jakiego działania ze strony rządów z w kwestii zabezpieczenia firm transportowych wobec wzrostu nagłego wzrostu i zaoczne i jakiegoś nagłego wzrostu wynagrodzenia kierowcy, który podlegał oskładkowaniu i opodatkowania myślę, że z nim gazownicy związki zawodowe klastra słuchają mogą nie kupisz tego argumentu znasz się obrony przed konkurencją niższymi kosztami, chociaż to nie jest tylko branża transportowa generalnie nasza gospodarka w dużej części jest oparta o to, że właśnie konkurujemy głównie kosztami do palety, jeżeli tutaj jest trudno kompromisową, gdyż umówmy się jest trudny kompromis w ta dyskusja w Polsce już od wielu miesięcy toczy i właściwie nikt nie ma tego zbliżenia stanowisk to dla usług dla branży transportowej jak powinno wyglądać to rozliczanie czasu pracy kierowców, żeby po prostu przejmie przynajmniej formalnie u ułatwi to można było rozliczyć wciągu 2 ze, czego brakuje w tej chwili trudno w tej chwili przede wszystkim trzeba ustalić czy w ogóle czy w ogóle minimalne wynagrodzenie obowiązujące w państwie powinno mieć zastosowanie do pracowników mobilnych tutaj jest bardzo bardzo głęboka dyskusja dyskusja o niezamkniętej myślę, że należy tutaj tutaj przede wszystkim poczynić rozważania bardzo dobry pomysł był, żeby odnieść powiedzmy wymagalności tej płacy minimalnej w zależności od ilości dni, którą dany pracownik przebywał w danym kraju, niemniej jednak ma tutaj jeszcze nie jest powiedzmy to jakoś uszczegółowiony w kwestii jak liczyć te dni z trudnością się postawić kropkę skoczność czas rozmowy bardzo panu dziękuję za spotkanie pan Emil Nawrocki ekspert ogólnopolskiego centrum rozliczania kierowców moi państwo gościem dzieci Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA