REKLAMA

Faktura tylko z NIPem klienta - rząd szykuje kolejną nowelizację ustawy o VAT

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2018-03-02 12:40
Czas trwania:
14:37 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raporty gospodarcze Aleksandry Dulkiewicz EuRoPol w gospodarce Radia TOK FM jest 12 4 2 zapraszamy też oczywiście tradycyjnie rozpoczynamy od krótkiego przeglądu tego co dzieje się na rynkach finansowych teraz WIG 20 tracił traci 8 1 % indeks szerokiego rynku WIG również na minusie tutaj niż 6 2 pod kreską w tym momencie w taki jest też wynik euro kosztuje 4 zł 19 gr dolar po 3 4 0 za franka płacimy 3 6 4, a brytyjski funt oraz 4 zł niż 6 9 gr, a my teraz jeszcze trochę liczb Rozwiń » pierwsza to ile banki wpłaciły do budżetu państwa z racji podatku bankowego, który przecież od 2 lat już już istnieje w samym 2 00 0 innych o się w 20 1 7 roku to było ponad 3 i pół miliarda złotych 3 , 6 miliarda takie dane pokazała właśnie komisja nadzoru finansowego w sumie w ciągu 2 lat obowiązywania podatku bankowego wyłącznie te instytucje wpłaciły blisko 7 miliardów złotych do budżetu samego tytułu właśnie podatku bankowego nie to podkreślam, że druga kwota drugiej kwoty właściwie tutaj też ponad 1,5 1 000 000 zł to są kary kary, które mogą nałożył urząd ochrony konkurencji konsumentów nałożył na 2 firmy pożyczkowe netto kredyt i in Credit to są firmy, które zdaniem urzędu ochrony konkurencji konsumentów w swoich przekazach reklamowych wprowadzały klientów w błąd stosowały nieuczciwe praktyki rynkowe w związku z tym należy je ukarać, a kwoty, o których wspomniałam, czyli ponad 1,5 1 000 000 zł łącznie ich no to jest wniosek urząd ochrony konkurencji konsumentów, którego oczywiście się tyle mają prawo odwołania to test nie grami różnie potem przy tych odwołaniach była, ale decyzja UOKIK-u jest taka, jaką właśnie mnie państwu opowiedziała raporty gospodarcze, a za nos studiował mecenas Przemysław Antas ekspert Instytutu wolności dzień dobry dzienną chciałby z panem porozmawiać o takiej ustawie, który w, które to ustawa właściwie jest chyba jedno z najczęściej nowelizowanych, czyli ustawa o podatku od towarów i usług, czyli ustawa o VAT z przed chwilą w zeszłym roku cała masa różnych zmian, które w tej ustawie zaszły są chwile zresztą informuje się o tym, że jakiś nowy pomysł, by rząd mamy znów zaglądamy do Rządowego Centrum Legislacji z kolejny projekt zmian w ustawie o podatku VAT jak rozumiem to jest kolejny obraz kolejna odsłona uszczelniania poboru tego podatku przez fiskusa tak wiele z tych zmian, które proponuje Ministerstwo Finansów to miejsce 1 4 zmiana do ustawy o podatku od towarów i usług ono jest skierowanych na zwiększenie dochodów czy uszczelnienie systemu nowości mamy kolejne propozycje zmian tras o wszystkich na pewno zdążymy opowiedzieć się, ale chciałbym, żeby wybrzmiały te, które mogą być najciekawsze projekty ustaw, która już było zapowiadane jedno nie jest niespodzianką, ale tutaj właśnie nabiera takiego formalnego prawnego obiegu, czyli teraz, jeżeli ktoś się chce dostać fakturę na podstawie paragonu to na tym paragonie będzie musiał być nim w firmy, która kupiła inne dane towary tak tak dokładnie nie będzie można wystawiać faktur do paragonów, które jej nie zawierają mniej pół zaksięgowanie takiej faktury bez bez niej pół czy na podstawie par paragonu bez niej po będzie skutkowało dodatkową sankcją no tutaj Ministerstwo Finansów chce ukrócić taką praktykę zbieranie paragonów przede wszystkim po stacjach benzynowych Lwów w myśl, że każdy z nas to nie bierze stacje benzynowe to widział taką praktykę, że ktoś paragonu nie odbiera paragon trafiali do pudełeczka pod spodem łatwości prostego faktury wybiera dokładnej tą nowelizacją czy to zmiana ma właśnie taką praktykę ukrócić jest to niewątpliwy skierowane na uszczelnienie systemu na atak NATO, ale to tak już to powiedziałam już było wcześniej zapowiadano, że tą stronę zmiany będą szły NATO teraz porozmawiajmy o innych rzeczach, które też są w tej ustawie, które są ciekawe no może na początek znowu rozważmy 1 zagadkę, bo ona brzmi dość stresująca szczególnie dla tych firm, które są płatnikami VAT -u są zaś strony nowa, ale korzystają ze zwolnień, bo kwota przychodu, które się na ubiegły rok nie przekracza 2 tysiące złotych w ciągu całego roku nic tam się wczytać w ten prosty projekt ustawy jest taki fragment, że mówisz o tym, żeby ukrócić dzieje i zmniejszyć ten katalog podmiotów, które mogą z tego rozwiązania korzystać n p . więc coś taksówkarze mają teraz się stresować czy to jednak ich nie będzie dotyczył nie ten przepis nie powinien stresować większości podatników dlatego, że to ograniczenie tego zwolnienia Motoru rozmawia my będzie dotyczyło dostawy towarów sprzedawanych przez internet i usług faktoringu, więc większość podatników, którzy łapią się za to zwolnienie no może spać spokojnie i bardzo dobrze byłoby rzeczywiście tak jak się czytało ten kierunek to Ziobrze, choć takie głosy o ucho jeszcze za te, które teraz korzysta ze zwolnienia VAT -u chcą się zabrać za to został już rozwiązaliśmy 2 problemy, ale co jeszcze jest w tych przepisach to, o czym warto powierzyć ma on m. in . jest regulacja, która ogranicza nam możliwość przywrócenia SL do rejestru VAT określonego podatnika na ten moment, jeżeli urząd wykreśli podatnika z rejestru VAT z uwagi na tworzeniu obtoczone nie odbiera jako korespondencja, bo smaki to podejrzenia wobec niego w mojej jest możliwość wnioskowania, żeby jednak do tego rejestru jest powodem jest datą wsteczną został wpisany natomiast Ministerstwo Finansów chce ograniczyć pomoc możliwość praktycznie tylko w wypadku wykreślenia z uwagi na zerową deklarację albo brak złożenia deklaracji, bo w ciągu 2 miesięcy od wykreślenia można złożyć taki wniosek w pozostałych przypadkach lub w przypadku przekroczenia tego terminu na oczach będzie wnioskować ponownie o rejestrację na VAT Ministerstwo Finansów w ten chce w ten sposób, jakbym nie zwiększy zaufanie do tego rejestru tych podatników wykreślonych słynny rejestr, który wcale minę miał ułatwić, ale wcale nie jest tak łatwo się wygrzewać na danych Pentagon chce, by zachować taką pewną stabilność tego, że jest to także, jeżeli faktycznie ktoś się czy ktoś jest wykreślone no to my nie jest tak łatwo, jakby do niego wrócić, dlatego że jest ma być jakimś instrumentem powiedzmy pomagającym weryfikować je przedsiębiorcom ze swoich kontrahentów na ich Ministerstwo Finansów chce, żeby te dane były bardziej stabilne w myśli zrezygnować, jeżeli ktoś jest dekomunizacja bez hasła pilnować adresu, na który kierujemy naszą korespondencję z 13 prosimy, żeby do nas skierowano korespondencję może być także coś przegapimy 1 drugi list nieodebrany w telefonie dobranych lecimy z rejestru i potem cała zabawa ze stacją odnowa tak jest dokładnie czym w tym momencie już tak jest praca nawet nie taka szybka, bo no, ale kiedyś to było z automatu po złożeniu wniosku dzisiaj nie weryfikuje urząd może trochę czasu minąć, zanim zostanie ponownie wpisany w działalności kontrahenci mogą zniechęcić nas poczekać, bo to prawda no, jeżeli jesteśmy w kaszę z rejestru VAT w Lotto jedno jesteśmy bardziej niewiarygodnie na pewno dla naszych partnerów w są rejestrowa to już też wspomniany gitarzysta ciekawą sprawą, bo są właściwie 3 rejestry, o których warto z PL zaglądajcie, żeby sprawdzić też kontrahentów problem polega na tym, że one są w różnych miejscach umieszczone jedynie na portalu podatkowym innych ze strony Ministerstwa Finansów tak, żeby wszystkie te gesty przeżyć sama próbowałam zrobić tekst zdjęcie gości z celem jest intuicyjny system, ale z tego co wiem to dać Ministerstwo Finansów, mówi że jak pracuje stara się, żeby pomieścić w 1 miejscu, żeby to było bardziej czytelne na razie jest taki jest jak chce sprawdzić kontrahentów to rzeczywiście musi trochę pogrzebać, ale też słyszała, że przedsiębiorcy skarżą się, że rejestry bywają ze sobą sprzeczne no właśnie rolę w Koronowie trzeba zrobić no to dobrze zostawmy to jest idźmy dalej co jeszcze w proponowanych 3 w szykowanych w przepisach zmieniających się z euro jest proponowana zmiana w ord. pod. ale też w ustawie o VAT, która będzie ograniczała możliwość dochodzenia zwrotu nadpłaty podatku w tym momencie, jeżeli składamy wniosek o stwierdzenie nadpłaty faktycznie zapłaciliśmy ten podatek powinniśmy dostać jego zwrot natomiast w myśl nowelizacji w sytuacji, w której podatnik faktycznie nie poniósł ekonomicznego ciężaru tego podatku, bo nie będzie mógł takiej nadpłaty uzyskać na to co znaczy nie poniósł ciężaru to chodzi głównie o podatek od towarów usług o VAT podatek, który ekonomicznie obciąża konsumenta, czyli w sytuacji, w której n p. zastosowałam zbyt wysoką stawkę podatku w ich sprzedałem stał zbyt wysoką stawką towar bądź usługę Noel de facto konsument mój klient płaci ten VAT w sytuacji, w której ja następnie występuje do urzędu skarbowego zwrot nadpłaty z powodu zbyt wysokiej stawki no jest jest pytanie no dobrze zna on podatek jest nadpłacony, ale co tak naprawdę poniósł ekonomiczny ciężar tego podatku czy przedsiębiorca, który wtedy wnioskuje o zwrot nadpłaty nie jest mnie uzasadnienie ma z dnia nie ma tutaj w jakiejś nieuzasadnionego wzbogacenia po stronie tego podatnika, ale i nowym i 1 z przesłanek uzyskania czy stwierdzenie nadpłaty będzie brak tego nieuzasadnionego wzbogacenia po stronie podatnika właśnie spowodowanego wypłatom potencjalną wypłatą tych środków pieniężnych, a to rzeczywiście ciekawe, bo w sumie jak z tym problem sprzedać trochę strach wyższym VAT-em pod jakiś kretyn poskładać złożyć wniosek Ano po o zwrot podatku od tak rzeczywiście dostrzegam teraz, że jestem rozdarty jest co do wykonania i gazu ziemnego LNG tak na porządku, ale tak, aczkolwiek graczy to nie jest jakaś egzotyka prawna tegoż Trybunału w Luksemburgu unijny już dopuszczało możliwe takie przepisy krajowe natomiast pytanie jest zasadnicza, kto ma, kto ma udowodnić, bo taki spoczywa ciężar udowodnienia tej CIT tego, że w Zielonej Górze, że się nie wzbudza siłę tak czuć, że syn wpłata prowadzi do dołu do wzbogacenia nowym Trybunał, mówi że nie ten ciężar nie powinien być przerzucane na podatnika jak się czyta przepisy ord. pod. to jest trochę wątpliwe tak, kto ma przedstawić nową, kto ma na kim ciąży ten ciężar, bo z 1 strony organy, jeżeli udowodnią odmawiają stwierdzenia nadpłaty z drugiej strony mogą żądać od nas dowodów, że faktycznie ponieśliśmy ciężar tego podatku w, więc jedno nie jest to dosyć wątpliwe w tym zakresie poza tym pytanie co zostaje mi tematami, dlatego że czy ten przepis będzie dotyczył nadpłaconego podatku przed wejściem w życie czy nogi od momentu wejścia w życie pytanie jak czytać charakter tego przepisu czytać przepis tylko właśnie dowodowy tak morał mówiący po prostu procedurze tak, że w tym sensie takich uprawnień podatnika tak jak to my mówimy materialnoprawnych nic się nie zmienia czy jednak w sensie od strony materialnoprawnej dno zmienia się na tyle dużo, że nie można tego stosować wstecz tutaj też są wątpliwości co ciekawe rzeczywiście ciekawy aspekt tej sprawy do rozmawiano o kolejnych zmianach w ustawie o podatku od towarów i usług pamiętam takie wypowiedzi pana premiera Mateusza Morawieckiego, który mówił zresztą minister w ogóle za to też powtarzał, że ten to co takie główne uszczelnianie już zakończyło teraz będziemy brać tego owoce to będą też takie deklaracje, że ono generalnie to co co do kierunku trzeba zmierzać do tego, żeby przepisy o VAT były łatwiejsze, ale zbierzemy wszystkie te wszystko co się wydarzyło w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy w ustawie o VAT to ta to by ten podatek jest w końcu łatwiejsze bardziej czytelnym bardziej poukładany i wcale nie jest nie jest wystarczy popatrzeć na statystyki sądów administracyjnych najwięcej sporów o podatkach dotyczy właśnie podatku od towarów i usług często nie jest to łatwe podatek i myślę, że tych sporów będzie nadal sporo, aczkolwiek są oczywiście w kontroli kontroli jest mniej są bardziej skuteczne, ale jest mniej natomiast dalej tym podatek dowodzi dużo wątpliwości po stronie po stronie przedsiębiorców co może mierzyć z tą materią było 2 to właściwie nie da się uczyć, zwłaszcza teraz, gdy są wszystkie obostrzenia i naprawdę fiskus pilnuje tego, kto uległ sposób się rozlicza 8 kolejki sygnały od przedsiębiorców może o tym, żeby jakiś problem problem ze składaniem deklaracji tych JPK VAT, które rzeczywiście już teraz wszyscy musieli złożyć, którzy tylko są zarejestrowani na VAT nie korzystają z nich nie słyszałam takich problemach inaczej, a tutaj trzeba powiedzieć, że to polityka informacyjna Ministerstwa Finansów przygotowania do przedsiębiorców do JPK było bardzo dobrzy ogarnie tak były szkolenia w urzędach skarbowych była był władca jest cała masa informacji jak to rozliczać w końcu ministerstwo też gotową aplikację która, która ma pomóc najmniejszym przedsiębiorcom żeby, żeby to to złożyć w oczy tylko zawsze także coś jest nowe po raz pierwszy się robi to trochę budzi lęk też jasno usłyszał przedsiębiorcy, że te obligacje, które powstały 3 przez Ministerstwo Finansów utworzone 3 przez różne firmy, które oprogramowanie jest założony w terenie, bo tak intuicyjnej Tesco robotach pochylić dogrzebać się nad tym, żeby wszystko, by poprawić pisarz no ale udało się to zrobić, bo tylko kwestia ta rzeź zapachów wręcz serwer, ale to i tak udało się zdaje się, że 9 5 % przedsiębiorców, którzy musieli też tego obowiązku dochować dochowali go, więc chyba dobra statystyka, gdy pierwszy raz tak Ministerstwo Finansów też tutaj zakłada pewien próg tolerancji tak w tym początkowym okresie, więc akurat, jeżeli chodzi JPK to myślę, że genom i zostało to do ministra finansów dobrze zarządziło tym tematem w to coś filmy o podatku VAT zawsze będzie dopina ważną, bo jest to ten główny podatek, z którego budżet państwa czerpie swoje pieniądze i to też taki podatek, który się najczęściej zmienia, więc synom coś do kolejnego spotkania bardzo dziękuję pan Przemysław Antas mecenas ekspresy do wolności był moim państwa gościem dzięki serdeczne Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA