REKLAMA

NIemiecki sąd: można zakazać wjazdu samochodów z silnikiem diesla do centrów miast

Analizy
Data emisji:
2018-03-02 18:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
22:23 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
pozycja analiza Agata Kowalska przy mikrofonie teraz, że państwo porozmawiamy o silnikach diesla i samochodach i zakazach wjazdu, więc od razu podam nasz numer telefonu 2 2 4 4 4 4 0 4 4 i adres, a analizy małpa, a to kropkę FM będziemy o tym, rozmawiać ja wiem, że to słuchaczy i słuchaczki Radia TOK FM mają zawsze bardzo dużo wiele uwag i też wiedzy na temat tego jak mundial różnego typu samochodu funkcjonują uczy się opłaca nimi rzeczy nie opłaca i co powinny być Rozwiń » ograniczone czy też nie, więc zachęcam do kontaktu w, a kanwą do rozmowy jest wyrok federalnego sądu administracyjnego oczywiście w Niemczech, który uznał, że niemieckie miasto i gminy mogą wprowadzać zakazy wjazdu dla PiS z samochodów z silnikami diesla w nie czekając na zezwolenie ze strony władz landu lub władz federalnych same mogą rządzić swoim podwórkiem w co państwo na to czy w Polsce też tak powinno być proszę pisać analizy małpa to klub KSM 2 2 4 4 4 4 0 4 4 w, a w studiu gość pan dr Artur Bałdyga z Politechniki warszawskiej dzień dobry dobry wieczór witam serdecznie dobry pomysł z tym zakazem wjazdu dla starych diesli, bo to jest pomysł nienowy tak naprawdę nic w Berlinie zakazu dotyczące możliwości wjazdu pojazdów niespełniających określonych kategorii do centrum miasta to jest obowiązek dobrze kilkuletni z możliwością dobrze dobrze od Onet PL działająca w 20 0 8 roku co gorsza długo 1 0 lat mamy tak można dokładnie z w Berlinie czy Burberry podzielona na 3 strefy, gdzie strefa Centralna jest są z największymi restrykcjami w zakresie dostępu do dostępu to nie tylko chodzi od ich za to w ogóle chodzi o samochody niespełniające określonych norm w tym przypadku cały czas są normy euro 4 i mini euro 3 i mniejsza od euro 4 wzwyż samochody mogą wieżę do tej najbardziej śródmiejskiej części, a te, które niespełniających norm nie mogą tam wjeżdżać i później druga strefa i na końcu jest strefą Negredo nadal jednak najbardziej oddaloną od centrum darzy dla wszystkich, ale skąd wiadomo, skąd władze czy służby wiedzą mruczy silnik spełnia dana norma czy też ich niespełnienia przez po karoserii tego winien rozpoznać no nie da się jak dokładnie działa system weryfikacji tego nie wiem natomiast wydaje się, że w Niemczech jest o tyle możliwe, ponieważ tam z pewnością dobrze działa system ewidencjonowania pojazdów i kierowców i tak naprawdę no raczej w Niemczech rzadko się zdarza, że ktoś ryzykuje złamanie takiego zakazu, bo annus nie dostanie za to ukarany z ZUS w Polsce też od wielu już nas tak naprawdę są szykujemy się do sprowadzenia pełnego systemu ewidencji pojazdów i kierowców Transsystem CEPiK 2 0 w zasadzie miał pełnić tego obecnie funkcję dzięki czemu istniałaby w możliwość nie tylko teoretyczną, ale i realna, żeby przy wykorzystaniu systemu chociażby monitoringu wizyjnego można było dedykować pojazdy, a bardzo szybko może połączyć z bazą danych i zweryfikować czy dany pojazd spełnia wymagania krytycznie ocenia Szyma w związku z tym prawo wstępu do tej strefy czy nie i sytuacji, kiedy nie ma prawa wstępu wydaje się, że zautomatyzowany system naliczania opłaty podwyższonej w postaci mandatu tak, żeby zrealizować pan wierzy w otomoto motoryzacja ja pamiętam ten ciekawy raport reportażu GazetyWyborczej o tym jak w stacje kontroli pojazdów nie są w stanie określić czy w zakładanym na silniku wycięto filtry czy też nie wycięto mówi oczywiście o dieslach było zimno po prostu nie ma to jest równość osobna kwestia czy mówimy o aspekcie formalnym oraz takie rzeczywiście nową erę bolało czy zrezygnować tak tak no bo to jest zawsze trudniejsza wolała aspekt formalny jest łatwy do sprawdzenia, ponieważ każdy pojazd jak wyjeżdża z fabryki jest przypisany do spełniania bądź nie spełniają określone normy w związku z tym do tej z takiej ewidencji pojazdów swoje tańce to ta informacja mogłaby się znaleźć wówczas jest łatwe do zweryfikowania oczywiście to jest kwestia wniosku obowiązuje głosem formalnych dokumentu natomiast jak to wygląda rzeczywistość oczywiście jest to faktycznie problematyczne nie jest to takie oczywiste, że by nawet podczas przeglądu takiego corocznego przeglądu technicznego pojazdu można było łatwo zweryfikować czy przypadkiem nie został w tym pojeździe wycięty filcowe narazić mówią o pojazdach z silnikami diesla zaraz wrócimy do tych przykładów niemiecki Ależ chciałam zapytać pana panie doktorze o kontrolę taką na ulicy codzienną może straż miejska czy policja sprawdzi co się wydobywa z naszych rur wydechowych dobre z tego co wiem policja tak jeśli chodzi o straż miejską to wydaje mi się, że w ramach uprawnienia tego biotechnologię w pole to urządzenie to jest Kolarstwo obsługi nie wymienienie to nie tylko urządzenia, które są jakoś bardzo skomplikowana oczywiście jest wymagane wiadomo czy szkolenie takie osoby, która ma ten sprzęt obsługiwać natomiast problem jest co w podobny do tego, który ma na stacjach diagnostycznych tak to znaczy to nie jest tak takie urządzenie, które czarodziejski sposób jest w stanie odpowiedzieć, że 100 % mamy do czynienia z pojazdem, który n p. usunięto filc cząstek stałych oczywiście można sprawdzić skład z nową spalinowe ważniejsze tak natomiast z problem polega na tym, że nie jest tak od ich listę, żeby można było na tej podstawie zweryfikować czy z pojazdu został usunięty tak liczy i uznano, że element, a może do Brzostku meczu został usunięty, a jeśli z rury wydechowej wydobywają się spaliny pyły azotany w nadmiernej ilości względem norm to po prostu mandat albo zakaz wjazdu, ale bez logo już wspólny silny przyczyną takiego można go problem polega na tym, że jeżeli zaś tak, jeżeli samochód jest zupełnie tragiczny stanie technicznym to bardzo się samolotu widać gołym okiem wziął się dojazd nie nadaje nawet nie trzeba specjalnych analiz zrobić, żeby można było ten pojazd w ruchu wyeliminować natomiast pojazd, który jest stosunkowo nowy, ale został pozbawiony filtra cząstek stałych wcale nie musi dawać takich objawów, które są widoczne gołym okiem i wcale nie musi dawać takich objawów, które daje się łatwo zmierzyć podczas nawet kontroli drogowej to gdzie jest rozwiązanie, bo SLD zombie zabraliśmy w wstydź się bardzo uległ już ciemny, gdzie nie ma rozwiązania wydaje się wyłącznie są problemy i i da się zawsze ominąć przepisy i kontrola Maciej no jest ze stosowaniem tych działań jest jest z lotu jednak dość prawdziwe tak to znaczy, że faktycznie, jeżeli będziemy poszukiwać w jaki sposób obejść z Goło tą drogę zapewne znajdziemy tutaj bardziej bardziej chodzi być może, że warto było skupić się na tym, żeby uniemożliwić pozbawianie pojazdów z takich filtrów cząstek stałych jakichkolwiek innych elementów, które służą bezpieczeństwu w ochronie środowiska tłumaczy Iza częściej leży pod maską jest dzisiaj w sposób jawny bez żadnego problemu można wręcz reklamować się, że takie czynności się w pojazdach wykonujemy to to, o czym tu rozmawiamy tak, jeżeli jest to, że jeżeli to nie jest są niedopuszczalne to tak naprawdę zawsze znajdzie się grupa osób Łabędy będzie chciała skorzystać z takiej z takiej możliwości co państwo na to czy mają państwo jakieś pomysły, a może po prostu państw nasz kraj nie powinien się wtrącać do stanu naszych samochodów po problemy są, gdzie indziej proszę pisać analizy małpa to krótka sam czekam, gdy widzę, że pan Krzysztof napisał, że w, żebym mu zjechać do Berlina trzeba mieć zieloną naklejkę potwierdzającą jako normy spełnione samochód, który wydaje wydają autoryzowane stacje obsługi i to bardzo panie Krzysztofie natomiast ciekawe jest to, że w tym system w Berlinie od 10 lat funkcjonuje natomiast inne miasta nie mogły go wprowadzić i dzięki wyrokowi no Sanu IMGW administracyjnego federalnego, by teraz to będą robić, a nawet zapowiadają, że wprowadzono wkład Hamburg od krwi od końca kwietnia chce wyłączyć już ileś ulic z ruchu dyżurni co państwo na to czy to są dobre pomysły i dobry kierunek, a przede wszystkim czy to oznacza, że do Polski trafią tańsze niemieckie świeżo świeżo używane samochody z silnikami diesla ze względu na to, że Niemcy się będą ich pozbywać kondycja analiza Agata Kowalska przy mikrofonie z nami gość dr Artur bal Dydo z Politechniki warszawskiej i komentujemy inne decyzje federalnego sądu administracyjnego w Niemczech, który uznał, że miasta gminy mogą w tym kraju wprowadzać własne zakazy wjazdu dla starych diesli nie czekając na pozwolenie na innych władz landowych i federalnych i tu napisał do nas panie doktorze słuchaczy w INE pan Tomasz żel nie tylko Berlin stosuje mówisz ma w Berlinie, który nie czekał na innych wprowadził naklejki, że nie tylko realizuje ten system IT i również inne mniejsze miasta w no to jest prawda tylko rozumiem, że tutaj był jest także tt naklejki służą Mann trochę innemu celowi niż pełen zakaz wjazdu dla dywizji w tym, który chce chcą którymi chcą się objąć miasto to nie rozumiem szczerze mówiąc w takim razie po co o tym, że skoro mógł wprowadzić system naklejek te miasta to pod Sejm był jeszcze ten wyrok, ale można słuchać pan Tomasz Nałęcz napisz do nas i wytłumaczy czym się również system naklejek od tego zakazu diesli, które na, który teraz n p. Hamburg już się szykuje na wolnym tak naprawdę idą do tak mówiłem wcześniej ta 1 kolejka identyfikuje spełniają określone normy tak czy ono dotyczy ich samochodu z silnikami benzynowymi Śląsk samochodu z silnikami diesla natomiast nacisk jest położony dziś faktycznie na eliminacje samochodów z silnikami z wysokoprężnymi jako tymi, które jednak odpowiadają za emisje bardziej szkodliwych zanieczyszczeń powietrza aniżeli samochody z silnikami benzynowymi, a z tym nie tylko miasta niemieckie, ale i nauka włoskie miasta przygotowują się na nawet z tego co ja wiem to niektóre już wprowadziły strefy, gdzie jest brak możliwości wjazdu samochodami silnikami diesla i w związku z tym takie postulaty pojawiał się z coraz większej liczbie krajów, żeby jednak z mi nie tylko o k kwestia czy dany pojazd spełnia nie spełnią się normy decydowały o tym jak będą tworzone stresu, na których ma się ta emisja zmniejszać ale, żeby właśnie eliminować samochody z silnikami diesla z, jako że spaliny silników diesla mają udowodnione działanie rakotwórcze i związku z tym są też bardziej szkodliwa aniżeli te, które wydobywają się z silników benzynowych nie zgodziłaby się z panem kanclerz Angela Merkel, która po tym wyroku oświadczyła, że rząd się zapoznaje z tym są z tym orzeczeniem i będzie rozmawiać z władzami miast gmin jak dalej postępować, bo jej zdaniem poziom emisji spalin przez jezdnię nie przekracza w większości miast niemieckich euro unijnych norm, a minister transportu dodał, że musimy zrobić wszystko co możliwe, by zapobiec utracie osobistej wolności i obniżenia wartości samochodu jest, gdyby faktycznie pani kanclerz miała okazję się ze mną w tym zakresie nie zgodzić to pewnie by się nie zgodziła, ale ja bym się również nie zgodził z tym co zostało powiedziane, ponieważ wystarczy popatrzeć na jakość powietrza w niemieckich miastach i może jeśli chodzi o kwestię tego co jest bolączką niż polskich miast, czyli wysokie stężenia pyłów czy węglowodorów aromatycznych to tam ten problem jest znacznie mniejszy, ale z kolei niemieckie miasta należą do czołówki miast najwyższe stężenia tlenków azotu, a więc tego zanieczyszczenia to jest bardzo charakterystyczne dla emisji pochodzących właśnie z silników diesla, czyli modny do końca nie jest to z prawdą co zostało powiedziane, bo jednak niemieckie miasta czerpią z tego powodu no ale z istotną część pojazdów po nich poruszających się to są właśnie samochody z silnikami wysokoprężnymi bardzo ciekawe są te słowa ministra transportu osobistej wolności, którą z umową mogliby utracić Niemcy, gdyby nie mogli jeździć najbardziej trującymi samochodami ciekawe nie zgodziłoby się nie kolejny mail z bankami napisał, że zakaz wjazdu do centrów miast aut z silnikiem diesla jest jak najbardziej uzasadniony w Polsce, zwłaszcza że diagności nie mają pojęcia o filtra DPF i w połowie tych aut brak tych filtrów nie wszystkie auta spełniają normy spalin, ponieważ i tak silniki ulegają zużyciu, pogarszając przy tym skład spalin to proszę o odniesienie do tego co mówisz na początku, czyli gra w ewidencji pojazdów związał się rzeczywistość bywa mocno odmienna od tego co samochód ma napisane w dokumentach tak no właśnie i teraz pytanie jeśli chodzi o Polskę jak długo się sytuacja będzie rozwijać już znalazłam analizy n p. na na łamach forum Sopot Marcin Antosiewicz napisał komisy w Polsce czekają aż ceny z zagranicy odwrócą krajowy trend odchodzenia od jezdni nowo tanie auto z Niemiec mogą napłynąć nową falę tak dlatego choćby z tego względu patrząc z wdaje się, że działania ukierunkowane na możliwości ograniczania wjazdu do miast samochodów sorry niespełniających określonych standardów SOR powinny również w Polsce zaczął być rozważane o różnych rozważanych ja wiem, że nas obrażano powinny być rozważane są powinny być też bardziej konkretnie rozważany może tak są, bo faktycznie Niemcy zacznie się no taki z dynamicznym Trends związany z eliminacją tych pojazdów z naj starszych bez zmian w starszych, a więc tych spełniających to z głową liberalne normy w zakresie emisji zanieczyszczeń mimo to należy się spodziewać, że to samochody jest jako bezwzględnie sprawny technicznie na nadające się do jazdy gdzieś będą szukały swoich nowych nabywców najpewniej będzie to właśnie na wschód od Niemiec, a więc jesteśmy na pierwszej linii strzału w aleję mówią o tych próbach rozważaniach do tego, że rząd przygotowało Sejm przyjął ustawę o elektromobilności, której dna na początku w UE powstała taka koncepcja stref czystego transportu, które mogłyby być prowadzone w polskich miastach i miast to do tych stref czystego transportu nie wjeżdżałyby auta rejestrującymi silnikami, chyba że wniosły opłatę w ten natomiast tych opłat wycofał się Sejm wyciął to z tej ustawy zostały strefy czystego transportu na czysto, czyli pełen zakaz albo brak strefy efekt jest taki, że nie słyszałam jeszcze, żeby jakieś miasto zna tego typu w pomysł się zdecydowała pan panie doktorze no i ustawa jest dość świeża w związku z tym pewnie jest na razie zaczęły się jakieś przymiarki do analizy tego, jakie byłyby możliwości konkretnych miast natomiast nie przeproszę Janusza, ale powiedzieć, że w jeszcze kiedy to był projekt i miar wpisane te opłaty to Warszawa Zakopane i chyba Kraków, ale mogą się pomylić obiecywały, że w grze wprowadzanych jest jak tylko opłaty wycięto, czyli uznano, że pełen zakaz albo nic cisza z dnia jedno to dlatego mówię, że pewnie jakieś tam próby analiz czy w ogóle w tym kierunku można pójść gdzieś tam trwają wśród władz większość mniejszych miast natomiast po pierwsze, ja bym się nie spodziewał jakichkolwiek nawet sorry nie tylko o ruchu, ale i bardziej i deklaracji, dlaczego przed wyborami samorządowymi, bo jest to jednak coś co potencjalnie może przysporzyć przeciwników potencjalnym przyszłym władzom gminnym władzom miejskim w związku w ciemno takich deklaracji pewnie trudno jest oczekiwać, że nie wprost, że takie strefy powstaną definitywnie albo, że definitywnie nie powstaną to też z wolą się spodziewać idąc tym nanorurek zawodowy polityk bardzo pani Jola jest przeci w i młodzieży już za takie są realia reaguje się nie spodziewał, żeby ktoś się definitywnie zdeklarował czy będzie wprowadzał takie stresy czy nie na tym etapie być może po wyborach samorządowych co się w tym zakresie zmieni, ale to jest patrząc na to jaki kształt ma mają zapisy ustawy raczej trudno dziś i spodziewać się, że jakieś miasto wprowadzi taką strefę, do której będą miały wstęp tylko włoskie samochody z silnikami elektrycznymi no bo ileż tych samochodów, ale też dzieci w Polsce jeździł z prognoz w nadzorze nad manifest w obronie miast, jeżeli faktycznie w ustawie zapisano, by takiemu taką możliwość wnoszenia opłat przez samochody przez właścicieli posiadaczy użytkowników pojazdów, które nie spełniają łącznie spełnia określonych norm tak oto wówczas być może byłoby większe zainteresowanie jak Zosią PRA chodzili zauważyła, że takie przymiarki były z no tak oczywiście osobno w STS później weryfikacja tego rozwijać dany samochód i jego kierowca otrzymał prawo czy nie mają Real Radzim, ale to już zostało ponad tona nie mamy o czym mówić po interwencji poselskiej za epizod nas kolejne słuchać pan Andrzej dziękuję bardzo bardzo państwu dziękuję zawsze na wszystkie maile z, który mówi, że Polski po prostu nie stać na wprowadzenie takiego zakazu zakazu zresztą co to za różnica się nikt nie znaczy wysłużony benzynowy silnik dołożą z garażu instalacją LPG co pan na to, że ktoś od tych dóbr tak oczywiście zawsze możemy podawać przykłady różne skrajne traktatu z zewnątrz A 6 powszechny ojej no nie chciały chodzić w tak, kiedy dywagacje bardziej bardziej mnie miał namyśli to, że zawsze możemy znaleźć jakiś przykład do porównania, że czegoś się nie da zrobić albo co się da zrobić tak nos oczywiście generalnie samochody, które są wiekowe mają te emisje zdecydowanie wysoki to będzie samochód faktycznie silnikiem diesla wysłużony samochód benzynowy no to tak to prawda oczywiście te emisje również jest przecież los rzucił z silników benzynowych nie są obojętne dla otoczenia dla zdrowia człowieka ja tylko mówię generalnie, że dla spalin silników diesla udowodniono oddziaływanie kancerogenne produktów powstających w wyniku spalania silnika diesla dla spalin silników benzynowych podejrzewa się, że takie oddziaływanie kancerogenne może występować o tym, tutaj to nie jest tak to jest jakaś radykalna różnica wybieramy między czymś co jest koszmarne oczywiście wspaniałe Talanx, więc oczywiście z kilkunastoletni samochód z silnikiem benzynowym także będzie stanowił zagrożenie dla otoczenia dla dobrej jakości powietrza czy polskie to nie jest tak to tutaj ja bym polemizował z tym faktem, ponieważ są zanieczyszczenia powietrza w Polsce wg światowej organizacji zdrowia kosztują nadto Polek kosztują nas ponad 10 0 miliardów dolarów w skali roku to są wszystkie koszty związane z tymże zanieczyszczenia oddziałują na nasze zdrowie, powodując przedwczesne zgony, powodując zachorowania na rozwoju realne wydatki jasne nie możemy sobie nimi zaprzątać głowy i Azji, a to ile płacimy na stacji benzynowej widzimy bardzo dlatego nim, dlatego że ich nie widzimy tej o nich mówię mu pokazać, że zdecydowanie nas na to stać to znaczy mamy tak duże koszty związane z obsługą można powiedzieć, że złowił do chorób spowodowanych zanieczyszczeniem powietrza, że możliwość ograniczenia emisji zanieczyszczeń do powietrza zawsze będzie stanowiła oszczędność wody w kosztach spowodowanych zwiększoną zachorowalność i przedwczesnym nie jest go nam się transport nie jest tutaj może dominującym źródłem jeśli chodzi o Polskę, ale w miastach, zwłaszcza w dużych ośrodkach miejskich jest to jedno źródło liczące się w niektórych miastach Warszawie kluczowe więc, jakby działania ukierunkowane na poprawę jakości powietrza powinny być u góry po skierowane zarówno tam, gdzie one dziś i się skupiają, a więc należy go komunalne bytowe i faktycznie wszystkie działania związane z wymianą urządzeń grzewczych stronie uchwał antysmogowych norm dla paliw zarówno dla urządzeń grzewczych i t d . ale jednocześnie nie powinniśmy zapominać, że także źródła transportowe są dla nas jednak zagrożeniem, zwłaszcza w dużych miastach takie działania związane z ograniczaniem wpływu transportu na jakość powietrza powinny jednak być rozważane w no ciekawe co na to wszystko nasz rząd, bo czekamy wciąż czekamy na rentę ponoć szykowane są przepisy dotyczące silników dotyczące stanu naszych samochodów co jest dokładnie w tym pakiecie z wciąż nie wiadomo w RN mamy nadzieję, że niedługo się wreszcie dowiemy, choć też o nic o planach Jeślinie o treści już konkretnej będziemy się do tego tematu wracać dr Artur wady da z Politechniki warszawskiej był państwo moim gościem bardzo dziękuję za spotkanie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA