REKLAMA

Jak przeciwdziałać antysemityzmowi wśród młodzieży? O Szkole Dialogu opowiada Zuzanna Radzik

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2018-03-02 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
40:24 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
spodziewamy magazyn dorosłe dzieci przy mikrofonie Hanna Zielińska dzisiaj naszym gościem jest Zuzanna Radzik dobry wieczór witam państwa dorożka publicystka Anne osoba, która działa na rzecz 3 z 1 strony teologii feministycznej i z tego jest już bardzo dobrze znana, ale też jest bardzo dobrze znana net coraz lepiej znana z działalności na rzecz dialogu Chrześcijańsko żydowskiego jest też kojarzona funkcjonuje w ramach 2 podmiotów tak powiedziała z 1 strony jest też Rozwiń » członkinią rady polskiej rady chrześcijan Żydów, ale też członkinią zarządu forum dialogu między narodami my się wam dialogu zmienić formę dialogu i jest skrócona pieczona w nazwa wyrobu ułatwi pamiętny tak tak też na fejsie funkcjonuje się jako forum dialogu tylko ogromne po angielsku tak jak mało ci było tych tematów i kontrowersji ciężar związanych z wprowadzeniem podmiotowości kobiet do kościoła katolickiego no to zajęła się tematem, który jak wszyscy widzieliśmy wsiami w ostatnich tygodniach jest po prostu dba o takim chodzeniem jak po polu minowym te stosunki polsko poza tym nigdy nie wiesz, gdzie i co i kiedy wybuchnie powstać to było, gdyż są to kolejny była osoba oddycha to znaczy jeśli zajęłam najpierw tematem będzie zainteresowane zleceniem polsko-żydowskie mniej rozwinięte mają debiutować w tygodniku powszechnym pisała się też mnie z nim niesławnej, chociaż słynnej księgarni antysemita kimś był początek długą to była moja inicjacja rzeczywiście spraw polsko-żydowskich Leszczyńska z wózkiem się rzeczywiście pozycja względem oddziela zaledwie i ja jakoś tam liceum jest zafascynowany tym Helsińska żydowskimi będą z AZS -em zaangażowaną swoje w swoje inne rozumienie katoliczką ale, ale do jakich nas poruszało, ale się okazało, że ta rzeczywistość kościelną niekoniecznie tak wygląda jak i napisano w dokumentach, że nie lubimy Żydów zmieniliśmy zdanie i to mnie jako nastolatka też bardzo z pewną wstrząsnęło, że to, że nie zgadza ze sobą w i rzeczywiście z gry stają się zabiegamy o to, żeby zamknięto sięganie zniknął pod kościołem wszystkich świętych w Warszawie to był początek pod pociąg nawet 200 0 wdzięczne drugiej końcówka 20 0 1 roku i kłamcy jeszcze w liceum UŁ i dość siermiężnie niezbyt niespecjalnie się udało do nich nikt nie traktował młodych dziewczyny poważnie jak się okazało, że stan maturzystka po to, szybko się okazało, że na spotkanie w ich BOŚ nie odbędzie w i to to chyba myślę, że to w jaki sposób w tym dniem samotną takich potem feministyczne kategoriach, ale dzisiaj patrzę NATO to to na pewno mi to ustawiło życie, jeżeli chodzi oto tematy żydowskie szczecińską polską żydowskie boty po 6 w tym zająć taktyczna Max zaczyna opłynęli trafiłam dobrze kierował dobrze moje decyzje tak jak potem już ten ktoś do tej pory trudno tak, a my, ale też jak myślę wstecz to dowód taki moment poczułam się pierwszy raz tak mocno w kościele nie potraktowano poważnie, bo jest to moja dziewczyna nie da i ksiądz z kanclerz odzyskuje zapytał mnie, dlaczego Osiecka kobieta w tym zajmuje ani ksiądz i autem tak, ale z rzutu miał też takich jak, w którym w tym co powiedział też wybrzmiała coś takiego dobrze wywiążą się co mógł łatwo zdyscyplinować, ponieważ jest go jednak rozmach tego, że tak, a ja jestem kompletnie nikt nie do zdarzenia zawierającym to jest ten niepokój, gdy Budzisz się w Krakowie tak coś cóż nie można zrobić tak przychodzą na sprawy nie można nie zagroził, że się nie wiz do księży parafii ja po prostu mogę dalej być adwokat choćby z tej sprawy i elit jest to taka bożyszcze kluczowa lekcja, ale to dość, że feminizm, że nie był w Legnicy interesowały jakoś dotrwamy nie zajmował się tym wszystkim z lodówki polsko-żydowskie sprawy jest coś czym się zajmuje od 1 5 lat już tak naprawdę poważnie i wtedy właśnie zaczął działać w swoim blogu zespoły historyjki na nią zrzucić na mnie założyć fundację drzewo walecznej powiedział słuchaj tutaj czytałem artykuł widzę, że tutaj miejsc walczyło aż za nic się na nim może chcesz dołączyć do fundacji ja wtedy dołączamy wolontariuszka, a rynki niedługo potem dołączą do zarządu JSW resort zarządzamy wymyślamy znów piszemy strategię myślimy jak jak na poważnie listem dialog polsko żydowskim, a o tym, się Fundacja w najbardziej zajmuje, a cieszy właśnie głęboko wierzę, że w Polsce polsko-żydowskie sprawy są goście też rośnie w żydowskiej mówimy dzieciakom o szkołach o o Żydach to one też szybko, przekładając na religijne kwestie i on jest faktycznie może to nie jest pole minowe albo Saleh leczy się nie umie pani chodzi to rzeczywiście można nad nim będzie trzeba mieć to co by szczególnie w tej audycji będzie dla nas cenne to przyjęcie perspektywy właśnie młodego człowieka dziecka nastolatka ucznia form dialogu ma ogromne doświadczenie w edukacji przeci w antysemityzmowi i zaraz powiemy jak ta edukacja przebiega, ale chciałem jeszcze wrócić do tego momentu, kiedy ty byłaś nastolatką i uderzył się dysonans między tym co byłoby oficjalnym stanowiskiem kościoła, a tym co było na faktyczną jego postawą to co dla mnie ciekawe to on jak nastolatka w ogóle zauważyła ten dysonans w sytuacji, kiedy kościół raczej przyzwyczaja wiernych, a w szczególności dzieci w tym nastolatków MEN do bezkrytycznego wobec przyjmowania właściwie wszystkiego co z nami nadawane ze strony kościoła ze strony księży i tutaj jeśli pojawią się jakikolwiek raz słyszymy o jakichkolwiek atakach na kościół zarzutach to zazwyczaj bardzo łatwo jest to odbyć właśnie nasz to są takie wrogie ruchy to fakt, że obce jednostki to wszystko jest nieprawda tylko ksiądz ma rację wydaje się, że to czas, by go na promenadzie i po pierwszym błyskotliwość umysłu dużą, ale też siłę psychiczną wewnętrzną, żeby będąc osobą zaangażowaną w działalność kościoła ty zawsze taka była aż już w wieku nastoletnim uchwycić to hipokryzja rewanż za konto tak mnie zaangażowanie w miesiącu nie było jakiś taki przeciętny mecz zacznie się, gdyby ten cel się dość przeciętna, bo choćby z dopuszczała Wąbrzeźno na ich decyzje, które było dosyć religijnie zaangażowane w budowie fani księży, którzy nami opiekowali, ale ja też zacząć te świeżo wydana z 15 letnią dziewczyną zresztą na obozie harcerskim nauczyłam od kolegi w pociągu zatłoczonym, gdzie było nudno pożyczonego tygodnik powszechny, a nad wodą mają, więc rzeczą tak już nie pojechali na zachowanie jak na 1 5 Jezu, przypadek rzeczywiście i po prostu czytam wagę do położy się bardzo wstrząsające dla mnie to wiz fantastycznie wciągnęło mnie przyjechałam pamiętam zapytamy rodziców powodzie czy rzeczy tam taki tygodnik powszechny niż moglibyśmy czytać moim występie nowości, dlaczego nikt tam też jest ważna jest też przestaliśmy oczywiście, że tak my wręczyliśmy mu jak codziennie coś się nie zgłasza weto wtorek już nie pamięta w ten dzień, kiedy wchodził tygodnik rano przed szkołą kupowałam w kiosku wojnę w małym przejściu w centrach pod rondem Dmowskiego tygodnik składającą płachty Hans do szkoły czy tango w autobusach strasznie go chłonęła to była logistyki zupełnie inny świat i też po każdym względem miał trudne długi tekst w obu tych zadłużeń za cel wizyt, bo reszta sportowa wersja tak, ale też te kwestie kościelne to dla mnie jak jest taka niesamowita Mann co prawda nie znam takiego gościa jest prawda nadal jest wodór dyskusja o współczesnej teologii o tym co to znaczy być katolikiem osobą może być odpowiedzialny za swych gości właśnie się, że ta to takie przekonanie, że kościół jego kształty moja odpowiedzialność i tak właśnie powinniśmy funkcjonować, że bierzemy odpowiedzialność za niego to to jest coś co ja na pewno dostanie od katechety grzęźnie w jakimś innym miejscu tylko lektury tygodnika czy też taką możliwość spojrzenia na wnętrze kościoła, ale to zróżnicowane wnętrza również wewnątrz kościoła może być dyskusja tak jest w ogóle możliwe i akurat odbywało się na łamach tygodnika powszechnego jakość i dźwięk już nie pamięta szczegółów tak tak to jest jakiś taki nowy wieloletni proces, kiedy o tym, się kamery w myśl net nie ma innej możliwości, że z Avią to działa ja pytam o to, bo bardzo ważne dla dzisiejszych nauczycieli pedagogów rodziców jak z nim lansować rzeczywistości w oczach nastolatków, którzy nawet badania psychologiczne pokazują mają tendencję do ne polaryzować Ania światopoglądowego świata do upraszczania do wprowadzania do czarnobiałych kolorów, a tutaj jednak w przypadku tego co się dzieje ostatnio modne w ostatnich tygodniach, a w szerszym rozumieniu Marek w przypadku tego co się dzieje przez ostatnie kilkadziesiąt lat cieknie więcej w Polsce wydaje się, że na bardzo potrzebne jest takie dojrzałe jakiś holistyczne szersze spojrzenie nie chodzi o to, żeby być albo po 1 stronie albo po drugiej stronie w każdej obie te strony widzieć, żeby i teraz już biorąc pod uwagę forum dialogu i na zaangażowanie forum dialogu na rzecz edukacji uczniów w Polsce inne w kierunku antysemickim czy ty masz takie doświadczenia, które mogłyby wskazać nazw kierunków znamy ukierunkować nas co tak naprawdę pomaga otworzyć młodzież na ten temat przede wszystkim to co robimy nasz program edukacyjny szkoła dialogu to nie jest wprost edukacja przeciw rasizmowi codziennie przychodzimy do szkółek to jest państwo słuchaczy z nauczycielem albo dyrektor nie dostanie naszą ofertę, że przyjedziemy to, że mogliśmy przyjechać wdowa z 4 warsztatami, które są dotyczą historii polskich Żydów nazwę szkoła dialogu to nie będzie pewnie może inne nawet nie wiem dokładnie, ale to nie jest coś co jest Wajda na pierwszej stronie desant antysemity w 2 edukacja w ważniejszych scen inny wątek właśnie poznawania historii lokalnych Żydów tych, którzy mieszkali tuż obok i o których najczęściej są w pejzażu naszych miast, ale też przez szkołę nie wspominani my jeździmy do od 10 lat do miejscowości w całej Polsce, ale głównie Środkowo-Wschodniej Novotnego najwięcej Żydów, ale też wam na Zachodzie tam jest może inne ta pamięć, bo to też są ludzie, którzy przybyli skądinąd, więc nie ma takiej ciągłości, ale zasadniczo brak pamięci i wiedzy młodzieży o tym, że Żydzi mieszkali w miejscowości, że ją z utworzeniem, że Żydzi z miejscowości, a to znaczy często 4 0 albo 60 % mieszkańców zginęli w tej klinice w Sobiborze Bełżcu to w ogóle jest sceną i grze było gęsto, a dłużnikiem mieli gdzie ludzie jakże nic znaczyło dla ich dziadków jak relacje wyglądały mrówek nie ma takiej wiedzy, więc to nie zagrozi przyrodzie mówimy porozmawiajmy teraz Żyda bić nie wolno być antysemitą nie wiemy co jakiś tam swój sposób warsztatowo nie ma przede wszystkim trzygodzinnej mówimy, że litr mieszkali i próbowałem o tym, brak łączności czy wiecie, że tutaj byli co wiecie co możemy się dowiedzieć i zobaczą za wiele prawdy przygoda odkrywania tego i doklejać już przechodzić z pewną wiedzą tak udanej miejscowościach w każdym miejscu ma swoją historię to jest zadanie naszych trenerów rzeczywiście pracujemy nie był przez samego nauczyciela poprzez łamy generałów w i jest też czasem łatwiej po prostu zaczyna takie tematy, które w wielu pozornie poruszane w naszych społecznościach miejscowościach trudno się o nich mówi i łatwiej wysłać zajął się pytanie, dlaczego też o tym nie mówimy n p. później już jakiś dom później już głośno dyskutują i nasi trenerzy wiedzą trochę oczyścimy ją mają zresztą przed uczniem, ale też nie wszystkie są przed uczniem chwil za spóźnienie uczniowie się wciągną ich zaangażują to to ich retoryki badania szukanie weszli w wałach odkrywanie donieść, że czasem dziadków czasem kogoś starszego co pamięta co mówili mu jego rodzice gdzie kto mieszkał w LM to już zaczyna być dużo więcej niż się też wystawę ogólną wiedzę o judaizmie historii Żydów zwyczajach dużo większa niż uczniowie mają, tak więc zęby w Alwerni są też wszyscy wszystko studenci judaistyki, że każdy szczegół każdą literę krowie wiedzą, że chodzi o to, żeby umieli być akuszerem tego procesu odkrywania no dobrze powiedziałaś o tym, że to jest cel pośredni pośrednie narzędzie jednak do tego, żeby wspierać właśnie rozwój postawę anty antysemicki, ale wspomniał też o tym, żart, ale brakuje w ogóle świadomości wiedzy o tym, że ta kultura żydowska w danym miejscu była żywa, że w ogóle Żydzi mieszkali w danej miejscowości i można, by się zastanawiać nad tym skoro nie ma wiedzy skoro nie ma pamięci to niema też antysemityzmu i tutaj mamy w Polsce ten paradoks z, że właściwie to jest antysemityzm duchów antysemityzm jakiś bez pogrom, bo owców i ani dzisiejsze dzieciaki nie mają najmniejszych powodów do świadczeń w zasadzie nie wiedzą nawet kogo ten antysemityzm, ale dotyczył on ani na dobrą sprawę ich ma ich rodzice też nie ma podstaw ich rodzice są dzisiaj wie dniem 30 4 8 Lukas, a jednak wy jeździcie po tych szkołach w forum dialogu po to, żeby tak naprawdę ładne przywracać cały czas jakąś harmonię między kulturową do tej drugiej kultury już niema wszystkich rzeczy tak my jedziemy jedziemy przede wszystkim wewnątrz na moment do tego, by zdjąć z Mn w z oznaczeniem symetryzm na mówienie o przyszłości, gdy jest fundamentalne w tym sensie, że to nie jest tak III godzimy, że chcemy przeszkolić bądź Emilii dla tych obcych Żydów, którzy nie wiecie kim są i oni są jakimś takim nośnikiem takiego trzeba wypada być owcem wymieniłem tak dlatego nic dziwnego kogoś tylko 3 godziny mówimy to w ogóle jest nie tak ustawiono rozmowa rozmowa z o tym, że brzydzi byli obywatelami Rzeczypospolitej polskiej mieszkali tutaj obok naszych dziadków, gdzie dziś chowali swoich małych, gdzie się modlić się spotykali jako społeczność, gdzie się mieć ładną łaźnie gdzieś mieszkali zastanówmy się, gdzie zastanówmy się co widać w przestrzeni, dlaczego tego nie widać, dlaczego nikt nie pamięta, o co w ogóle chodzi i młodzież oni nie są to jak by mieć powierzchnię, bo wielu z nas forum dialogu ma takie doświadczenia, że coś nam się wydarzy jak być nastolatkami, że zamierza iść za tematy i zawsze mówiło się nie ma co chęć młodzieży przed doświadczeniami tego typu i pytaniami tego typu dźwięk to, że nastolatek jakimś mieście z bezy pytanie, dlaczego cmentarz żydowski jest nieogrodzone jest wysypiskiem inni, a jest innych pomników różne rzeczy kilku osób takich innych tego Partyzanta tamtego, dlaczego taką średnią nie chcemy tego mamy też Boninowi, gdy widzę się rzeczkę w dodanych to zacznę grać bardzo mądre pytania idą z petycją do miejsca mówią tylko się, że miejsce Poznań wg posiadanej upamiętnione sami sprzątają, gdy ten cud miód uczennica pisała w liście, że jeśli wiedział, że Żydzi uważają, że cmentarz zawsze do wysokości nie ma znaczenia jest ogrodzone są nagrobki to co nią tak wstrząsnęło oznacza to też w swoim mieście potem Woźny zbawiony zobaczył jak na cmentarz jest Polakiem i ludzie wyprowadzają psy i nie może otrząsnąć, a tam są te kości leżały no ale są także to zdanie ani zmian cen zarządzenie nagrobki, ale samego, że są twoje najważniejsze więc, jakby uwrażliwienie na to otwierają po prostu jest takich empatyczny reakcji i to o tym jest nowa ani się obrócił miłym dla obcych tylko o tym, że oni mieli swoje mieszkanie tutaj wydarzyła się tragedia Ano zostawi nawet na chwilę byłby w sprawdzamy nie wchodzimy głęboko WB często nie wchodzi w tematy nieodpowiedzialności współodpowiedzialności co się da coś złego działo nieważne zginęli tak 3 6 ze swego miasteczka, bo wsadzono Nowaka na wywieziono do Treblinki szok oni nawet wiedząc to styl miękka ze szkoły czasem tak, ale inni w ogóle przed chwilą właśnie obeszli te ulice, ale nie wspomnieli, kto łyżką jogurtu, kto był piekarzem, gdzie chodzi domek i dochodzą do miejsca, skąd wywieziono stają i w 10 0 dopiero wtedy rozumiejąc to wy tutaj wydarzyło ona jest to przystosowuje nowo antysemityzm na ile oni by faktycznie młodzież nastolatkowie nastolatki myślą o tym, właśnie co się wydarzyło w naszym miasteczku to jest nasza historia, bo ja pamiętam, kiedy sama byłam nastolatką dla mnie okres drugiej wojny światowej był prehistoria mu dopiero z czasem, kiedy dojrzewałam, kiedy naprawdę oddalała się czasowo od tego momentu ten okres coraz bardziej przybliżał się do mnie zrozumiałam też, żeby w, jaki sposób rozumiał, że to wcale nie było dawno, mimo że coraz dawniej z każdym rokiem i że ci ludzie byli tacy sami reakcje były takie same brandy drobne różnice związanym z postępem cywilizacyjnym i nic więcej na nie wyobrażam sobie, że dla dzisiejszych nastolatków to przepaść jest jeszcze większa i ze względu nam powiedział na rozwój technologiczny cywilizacyjnym, ale też ten czas w dosłownym sensie dosłownym jest coraz większy, więc właśnie z tym działacze dla nich to jest celem, jaki takie skrzyżowanie baśniowych duchów naprawdę z odległej przyszłości jak dla mnie byłoby nie rozmowa o powstańcach styczniowych czy jednak jest także udaje się faktycznie wskrzesić tę lokalną tożsamość tak to byli nasi sąsiedzi to jest nasze miasteczko siedział na naszych ulicach to zły ciekawe zagadnienie MR taki edukacyjny w Polsce i o jest tanie OC jak silna jest w niej jest wybrać lokal w z naszego doświadczenia wynika, że nie jest najważniejsza, bo 1 z zachwytu, który towarzyszy uczniom i jest pod koniec tego przedsięwzięcia, które dotyczy Żydów jest tak, że oni w ogóle poznają historię swego miasteczka pomylono jesteśmy zwykle w mniejszych ośrodkach zdarza się też średnie miasta, ale co to są nieduże ulg w 1 20 0 do 6 00 8 15 lat będę, więc do wielkości miasta i i to jest jakiś szok, bo wydawało się, że to nie jest trudne dla szkoły w miejscowości i mnie jakoś bardziej pracować nad lokalną historię to świetny materiał do uczenia bardzo różne rzeczy prawda, ale z tego nie ma i ostatnio się cieniem na stronę orzec nawiązkę ostro pracował i wydał 2 0 uczniów, bo nie mógł się dowiedzieć co nikogo nie oto malutka miejscowość w głowę w Kujawsko-Pomorskiem chyba i mówił, że pytał czy w ich pod jakim byliście zaborem nasza miejscowość i nic nie wiedział niepojęte, żeby był właśnie ogłosił prezes ma takie duże znaczenie dla wielu innych rzeczy potem wdowa jest wiek płeć i rozwoju, jaki styl ich zwolnić z Wolbromia jesienią i powie zestaw brzeg jak bardzo ich wiedza jest scentralizowana w i bankach już już znają na pewno gotowy, licząc z historii dla mnie wymiar zbiorów tak, by mógł powiedzieć, że w, którym ni więcej, ale nie miało to to wydawało się, że już mieszkać Żydzi co się dowiedzieliśmy podpisanie umowy z nimi jedzeniem kluski czy rosyjskiej wrak będzie mogło w, a nie jest za zesta w zabawek światu, że czegoś brakuje i teraz przechodzimy rzeczywiście z tą polską historią Żydów, ale zacznę od twarzy i w ogóle nie muszę grzebać w EBC wobec jak to życie wyglądało na to, że nie umieją to co nam pokazała ewaluację programu to to rzeczywiście jest w dużym stopniu zmienia się przy poziom przywiązanie uczniów do miejsca zamieszkania po coś tam jeszcze takiej że, ale i warsztatach dostają 2 rzeczy, które nas bardzo zainteresował które, jakby inną ważną byśmy dobudowali Hans dużo uzyska znalazłby, choć ona będzie też boskie rzeczy związane zderzenia, bo skorzysta z wrażliwością, ale przy okazji leżeć to buduje i to rzecz, że przywiązanie do miejsca zamieszkania lub 1 z ważnych składowych kapitału bezbożne go z ważnego i gdyby takie rzeczy wbrew brakuje nawet takie wolty tożsamości osobistej tożsamości to z tego, że większość lizaków potem piszą w listach nie w ogóle nie ceni sobie tego miejsca w taki mały nudne miasteczko adhezyjne, gdyż złożyła taką historię no i to złe pytanie czy drzewo czy drze musimy przyjechać, by mówić o Żydach, żeby o nich mówili, że ich miasto szkła taką historię, owszem, historia nie da się remont być może właśnie dlatego się oni być może dlatego nie, mówi że trzeba ją, bo jest odreagowywali Alstalu gardła albo 1 3 historia albo nawet z tym sobie Jaśkowiak widzimy strony internetowe gmin opisujący historię to sobie świetnie z tą rodziną niedawno w Londynie u nie wspomnieć, że mieszkali Żydzi albo są niżej deportowana nigdy nie wiesz, że tutaj mieszkali już na dojazd jest lepiej może, ale z końcem jak zaczynaliśmy szkołę dialogu w bazie na początku jest 7 lat temu w jakieś trzeba się z tym pracowałam tych taki właśnie kolejnych etapach sama szukałam miejscowości wchodzisz na stronę właśnie i czy wymienialiśmy się, że nowo ważne niemożliwe, bo taka jest, że wszyscy wiedzą, że tam byli Żydzi złoża w zimie jest, więc rzeczywiście to jest tylko ono do szczęścia i takie ogólne innego nie przywiązywanie do tego wagi w efekcie Żydzi stają się w swojej są częścią tego miasteczka, które nagle staje się bardziej fascynująca LRPO to faszyzm antysemityzm jest zupełnie w innym miejscu, czyli w, ale z kolei też, bo też powiedziała wcześniej, że gorącym dymie, że jest bez Żydów wydarzeniem aż do Żydów, a oni to niestety w oczy wszystkie wskaźniki pokazują, że bardzo wysoki jest wzrosło przy okazji tych anten Wojciech strojów podciągnął się mocno w górę też antysemityzm młodzieży oni zwykle spotykają, czyszcząc niskie, więc Wenecję niespecjalnie wręcz złość już w rozmowy z wy z dziadkami czy są nie minęły co bez dobrze, bo tak jak śruby, sprowadzając takich jakich konkretnych rzeczy konkretnych wspomnień dobrych bywają czasem kłopotliwe, bo to dość senior gospodarz pamięta, że nie wiem, że wino ma cel wizyty dzieci polewali, więc po trosze długo prostować ale, ale też, ale i tak jest z tak wartość obrotów, by przynosi to Virtual do Realu tak tak naprawdę bez nowych osiedlach i ale niestety dość, iż ich rodziców i średnich to jest, ale temat, o którym mówi się genialny jest dopiero co po przeczytaniu wielu listów cytatów z listów uczniów itd kowboja, który dokona on dokonano u nas w zespole edukacyjnym jest to przyglądam i już w tych cytatach była mowa o tym, że z każdym w każdej szkole, że my wymyślamy zeznał, że dach, ale teraz już wiem, że nie powinienem i nigdy dotąd leżały na jaw źle, bo w domu lubiłem miło, gdyż właśnie rzetelnej poważnie zacznę mówią, dlaczego ale, ale to z tego głównie z miast przyznaje się do tego, że jej złe no to skok nieczysto uderzył w systemach z lewej nie dotyczy mnie masz dość miasteczko w Brzozowie z OFE niedużo Noto to, skąd takie umocnienie no, więc pytanie skoro takie emocje są prawdopodobnie w środowiskach, z których pochodzą to jak te środowiska z jakim entuzjazmem przyjmują inicjatywę forum dialogu mam namyśli zarówno postawy otwartości rodziców jak i postawę i otwartość szkół tutaj jest także Jerzy Jóźkowiak to inny element to w pracujemy w około 40 szkołach rocznie z tych z tego kilka jest w Warszawie czy wezmę 3 4 miejscowościach w każdej 1 w Warszawie w kilku szkołach w, a zatem w 1 szkole w każdej miejscowości i PiS także czasem ciężko odmawiać zlecono konkretnie ze szkoły nigdy nie wiemy też dlaczego, ponieważ argumentują on, mówi że nie mają czasu, ale to jest bardzo racjonalna odpowiedź my chcemy wstaje codziennie szkołę od nich to jest w szkole, który jest bardzo obciążona jest nauczyć się liczba godzin i wykonanie programu i to prezes duża jak słyszymy i która teraz jest w trakcie swojej żony, która jest dla nich trudna i to bardzo chcieliśmy jesienią nie bez szkoły przytłoczony tym co nawet nie widzę jak miało wyglądać do końca i zagubiona, którego się też rzutowało na to jak chętnie, o czym mówisz, wysuwając na głowie różne tak chcieli to te nie są w stanie teraz jesienią się jeszcze zmierzyć z kolejną rzeczą, więc zależy, więc to pod znanym torze to nie ułatwia, ale ktoś mówił nawet wcześniej mówili nie mamy czasu to nic nie ma się nie mogliśmy wejść nie chcą nas Wilbo, bo jest ten temat zgodną i mają prawo limit czasu czasami zdarzały takie śmieszne sytuacje, że sekretarka nie wyciszyła telefonu i wbiła, wzorując się od Żydów, choć w innym powiedz, że nie ma on, ale to też inne, bo to czasami nam zależało na konkretnej miejscowości, gdy znaleziono czas na konkretne miejscowości, bo my też czasem nie wiemy szkoły myśląc o przyjaciołach swoją dialogu ma duże są na całym świecie i którzy pochodzą z miejscowości i i zamykane pełnymi doskonała okazja Rzym połączy się tak, żeby pokazać naprawdę człowiek Andre Alves potomkiem tych osób, które zostały wypędzone z danej gminy miejscowości albo nawet ocalałym aresztowanie osoby funkcjonują są skłonne spotkać już działa w obie strony, bo z 1 strony pokazanie młodzieży takie osoby jej historię, ale co robi gigantyczne wrażenie i to obok wielką pracę edukacyjną też jakoś tak też raczej się jeszcze bać to wychodziło nam na początku spontanicznie, a teraz już pisaliśmy to jeszcze bardziej szkoły dialogu, bo się okazać bezcenne doświadczenie co mogę was widzieć, ale druga rzecz, że też to, że ta młodzież, która na koniec swojego zostaną odkrywania historii, by zrobić wycieczkę oprowadza innych mieszkańców, bo w swej miejscowości pokazuję też do znieczuleń w miejscowości w wolnej od sali dokładnie rzeczki i oni też jak n p. tacy potomkowie rzuca dali z siewu przyjechać to co młodzież, by Suzanne bliskie, bo sama to różnie bywa poprowadzą staje po angielsku SW gościom i to po prostu geja niemal nie znamy lepszego sposobu odzieży i wesprzyj rozwój miejscowości i a i Vital im, że przyjeżdżamy autobusom powiedzmy tak jest w środku są jest grupa osób to często są nie 1 rodzina tam 17 12 osób albo czasem ktoś otoczony przyjaciółmi osie pochodzą z tej miejscowości i mogą przyjąć z przewodnikiem przez to miasto może ktoś pyta się na jeziorze cyrkowcy przyjechali ludzie nie wiadomo, o co chodzi, a tu przyjeżdża wybierze szkołę w oknie szkoły czekały grupa dzieciaków wygląda raczej już przyjechali chleb błyskawicznie czmychnął ponieść już tam się przygotowują oni tego wygląda znacznie już widzę, że znam języki zna takie oczekiwanie napięcie na nich wchodzą tam w stół młodzież ciekawa jest podekscytowana chce im po powodzi cieszy się, że ktoś z drugiego końca świata w co zobaczyć miejscowość poznać, że jest jednocześnie obca, że żyje on w Kairze też sprzyjał dla nich przyjechał w specjalnie ze znaną dotąd prace, które wykonali dotknie to odkrycie, które zrobili, więc to jest rzeczywiście to spotkanie są absolutnie czym w grę listę zdarzeń refundacji są z tego bardzo dumne więcej mówi, że to jest magiczne dotąd mogą państwo nie wierzyć, ale widziałam wielokrotnie innych, gdy jest to naprawdę wielka rzecz jest życie między tymi ludźmi to co to robi ludziom i tym przyjeżdżającym i tym w miejscowości, gdyż widzimy ciasto dalszy ciąg tego to, że został w kontakcie dożyć do Rosji są na Facebooku z tymi z licealistami potem śledzą ich losy na studiach i dalej do siebie piszą czasami jednak sytuacja była w Radomiu, gdzie osiąga z funkcji edukacyjnej tego z zadzwoniliśmy do mamy naszego zaprzyjaźnionego z naszego przyjaciela, które jest z Radomia i jej nazwa się mało Kalisz zdobyła sławę zdrowy, więc nikt nie przyjechał z 8 rynek, który pracował w szkole z rodem z niedzieli na Skypie, żeby opowiedzieć zdarzenie nie miałby nie udało się do tak bezpośrednio z uczniami nagrała jej opowieść zawiadomi załogę w 2 SA nabyła z Radomia znajomą i to naganne postawy tego nagrania stworzyć materiał teraz już w tym scenariuszu szkoły dialogu, gdzie oni poznają historię Małki relacjonuje miasta i co to jest właśnie w domu czytając te relacje uczniów, jakby ich refleksja z programu i wiele miejsca mówi w historię małp niema zaprosiła będą dużo zrozumiałem przez historię nauki, więc co ty jesteś taka opowieść, która przybliża perspektywę kogoś to właśnie oświadczył i wojny przedwojnia i powojennego powrotu, który był trudny jakieś powody wyjechał mówi to wszystko też Czytelnicy i takie czarowanie się, że nie widzę w nich wróciliśmy tu dzwoni coś wart był przyjechaliśmy nie było się wodą Muza jak i żeby to nie jest takie też takie łatwe, żeby tego Tarnowa Radomia akurat była taka stacja bardzo często te mieszkania stały jeszcze często były wyposażone w te same przedmioty nie tylko wiadomy 2 polscy tak było tak tak, ale przypominam tę rozmowę akurat w Radomiu tutaj z kaszą ryżem z tak i inni i to było takie szkła co dobrze się zgadza oprócz lokatorów nowych, a ci nowi lokatorzy w właściwie w takiej dwuznacznej sytuacji z 1 strony cieszyć się, że sąsiedzi ocaleli wracają do swoich domów, a z drugiej strony, kto w takim razie z właścicielem tego wszystkiego tego mieszkania, w którym teraz dodatkowo podkreśla, że właśnie rzeczywiście to jest nie jest unikanie Doors historia to jest to jest Boska historia pierwszych lat po wojnie i polsko żydowska historia pierwszych lat po wojnie myślę, że jest to 1 z trudniejszych rzeczy w tej historii polsko-żydowskiej historii, której nie można w go winić Niemców w tym praktycznie nie ma takiego zwalić jest coś co się wydarzyło, czego ludzie doświadczyli co często jest korzeniem tej goryczy, którą Żydzi czują ci, którzy ocaleli wrócili, w którą którzy czują dzisiaj o nich potomkowie do Polski to często nie chodzi o herbacie z jakich polskie obozy do testów są marginalne sprawy korzeniem jakiś złych emocji trudnych zadań i sytuacja to, że tuż po wojnie Adam wrócił i nie było, dokąd rzeźby uczył się zagrożony, że ktoś jest biologiem pytają, dlaczego przecież nasza zaprzyjaźniona cudowna Stępiński, który w zeszłym roku nic dziwnego 1 0 lat zostali przejechanego szkoły dialogu specjalnie tylko po to na 3 dni, żeby spotkać młodzież i zobaczyć i wypowiedzieć ani pasów jest opowiada też o tym, że wrócili oni przeżyli na Wschodzie wrócili na czarownice zacznie zaczęto używać zatrzymano pociągi mówiono, że szukają Żydów w pociągach tak jak oni wrócili niby wrócili, ale w nowej hali do Francji, bo mnie było jak tutaj zostać win, a ona była prawie absolwentką lwowskiego gimnazjum do dzisiaj w tym wieku 90 już teraz 2 lat chodzi z panem Tadeuszem w torebce recytuje różne wieże różnych polskich wieszczów także oby nas zawstydziła jak każe, żeby nie gra w niej udział w żadnym konkursie, kto zna więcej w jakiej poezji, a sporo się w podstawówce trucizny pamięć ono na pewno więcej jak podkreśla jak ma problem z tym jak coś powiedzieć, kto dzwoni do Elżbiety, która skończyła gimnazjum mają lepiej, a więc rzeczywiście jest czy jest to taki świat taki jej syn mówi na naszą uwagę, że one, jakby nigdy nie wyjechał z Polski mówi, bo on ani nie rozpoznaje ona codziennie rozliczy nas czyta w internecie gazetę wyborczą dobrze wychodzi i 2 tak samo jak panie z ramienia PiS dziesiątego są do roku swoją polskiego radia w Izraelu i denerwują się co w tej Polsce słychać, ale dobrze wiedzą co inni chcą odpuścić mimo wszystko do kontaktu, więc tutaj stan jest dużo takich emocji trudnych, ale też z tego momentu w oczy tylko w obozie spędziła w stanach zmieniają się zgodzić im dłużej działamy w Polsce w różnych miejscach w tym większe mam wrażenie, że jest 1 z bardziej paraliżujący tematów dla psów polsko-żydowskich znaczy to, że nerwy proste, gdzie było co żydowskie Zrzeszenie, mówi że nauczyciele mówią trenerom można się o tym nie mówi, bo wszyscy wiedzą, że cały rynek żydowski otoczenie miasteczka łożyska też występ mieszka, ale Piotr nie mówić, że świadek historii nie chce powiedzieć, że ułamek, mimo że młodzież naciska jest nakręcony chce się dowiedzieć i pochodzi na czym nauczyciel się co wyprawia się im przecież wiesz, że nie wolno wymówić nazwę, gdyż takie sytuacje to są takie rzeczy już wprost powiedziane ale, ale to się też wżyciu ważne to właśnie z takich powodów też często jest taki rodzaj milczenia, które mnie czegoś takiego boomu w umówionego czy Dino inwestuje w zakładzie żółwika z Hanią zmowa milczenia trochę tak z tego co opowiadasz o tym, jaki efekt może mi się taka seria szkoleń seria warsztatów plus ewentualnie spotkanie z mieszkańcem danej miejscowości jeśli jest taka możliwość to w zasadzie wydawałoby się, że szkoły powinny po prostu bić się na takie miejsce na naszym szkoleniu o możliwości uczestniczenia w taki przygodzie pod nazwą my z tego co można wielu poziomach wielowymiarowa przygoda nie tylko właśnie na odbudowanie tych relacji czy zbudowanie nowych więzi między dzisiejszymi mieszkańcami danej miejscowości, a dawnymi żydowskimi z mieszkańcami, ale właśnie wzmocnienie władzy własnej tożsamości lokalnej i osobistej na taki w ogóle bardzo formacje na doświadczenie wiesz co się dzieje, kiedy Bernaś kilkanaście lat mąż nigdy nie zapomni no na to liczymy przede wszystkim chciałbym zachęcić państwa, jeżeli są państwo nauczycielami dyrektorami rodzicami do namówienia swoich szkół ile waży się bić my teraz jesteśmy właśnie rekrutujemy szkoły do wiosennego semestru jeszcze, ale też do jesiennego i szukamy szkół, zwłaszcza małych miejscowościach nie chodzi nam o to, żeby zrobić kilka szkół w Poznaniu i czy Gdańsku, bo to są duże miejsce, gdzie z innych form z igrzysk można, gdzie indziej pewnie się z taką pomoc chodzi nam o to, żebyśmy mogli jechać do różnych miejsc że, gdzie w społeczności żydowskie a, ale nie ma koniecznie muzeów czy instytucji, które mogą wspomóc taką edukację proszę szukać naszej stronie w ww dialog Klepka eeg KPR, ale odgrywają bardzo jesteśmy chętni wydawałoby się życiem, że można się bić się do innych giełd byłoby tak pewnie gdyby to było takie czy przy tych wszystkich zaletach to wciąż jest jednak temat, który nie jest nie wygląda na łatwy w myśl i obawiamy się niestety, że w ostatnim miesiącu i oni nadal bowiem nie zaglądał PL okazało się, że ta dyskusja, czego być może zdaliśmy jakąś taką zasłonę, która przysłania to co z tym nie ładne i co myślisz, że zamiast, ale nie w nie mówiło się tym publicznie, ale też przede wszystkim dla mnie z naszych z punktu widzenia naszej pracy to co się stało przez ostatni miesiąc od momentu uchwalenia ustawy i podpisania sta WI PN nowi nowelizacji ustawy o IPN to jest w stworzenie wrażenia, że te tematy są trudne tak trudno, że lepiej nie dotykać, jeżeli dzisiaj ERM mając w tym tygodniu w Warszawie 1 z najprzyjemniejszych najsłabszych z takim gminom ocalałych nasz zaprzyjaźniony z fundacją próbują mówić spotka powoli się spotkania w szkołach i 1 ze szkół, które od lat z nami współpracują odmówiła swojej nauczycielce, uzasadniając to tym, że nie wiadomo co on bowiem, choć rząd prawdę mówiąc Hej, śmiał że, że nie mogli lepiej trafić, bo był bardzo chłopcy przez zakłady naprawdę niewiele pamięta dawno nie pamięta takich rzeczy, które mogą mieć zdolność poczęte dziecko Żydów odbiega od kogoś, że nie jest taka historia, która jest jak bardzo trudna do usłyszenia to jak sobie myślę no właśnie testowe daliśmy, więc to jest efekt tego, że teraz dyrektorki szkoły ja też rozumiem, że zastanawia się ma organ prowadzący taki zakaz jest jakiś powiat, który prowadzi do liceum w nie wiadomo, kto jest to kto jak, jaki będzie nas do tego rodzice jest taka kontrowersja pani wpuszcza ni jedno Mb w Legii to nie jest tak, że Jarek zakłada, że to de TKA od dyrektora jest po prostu nie mniej w cenie lubi ma powody może z powodu, żeby z różnych powodów biustu uniknąć nie takie uniki tego dość rzadko obawiamy, więc też dlatego może zachęcam, ale ale ale aby te z łaźni i myślę, że toby zdobędzie przez najbliższy czas jakoś śmiał, gdy miał takiego sekwencjami gdzieś tam nie będzie trwało to latami ale, ale jakoś zostało mocno podkreślone w przestrzeni publicznej teraz te tematy są niewygodne wczoraj odbyła się kolejna edycja gali szkoły dialogu uroczysta nas wyróżnieniami dla uczniów, którzy pracowali nad odkryciem tożsamości żydowskiej w swojej miejscowości czy ta wczorajsza gala była inna była naznaczona tym tematem ostatnich tygodni to było bardzo ciekawe, bo nie była inna, ale z punktu widzenia udziału uczniów z UE może zaś inne, że zmienić sposób nagradzania zrezygnowaliśmy z głównej nagrody wprowadzić na 4 kategorie wstaje, jakby na węźle wyraźnie utyka dodaje, żeby na pewno, że w tym tych, którzy powiedzieli, że główna nagroda jest wbrew filozofii programu, który bardzo takich, włączając i pokazujący, że każdy ma jakiś talent in w nie powinny być takiego wy prawda 1 zwycięstwa na szczycie co przyznał, że dostęp ciekawe sygnały od szkół, które są bardzo rozczarowany złości Ano, tyle że nie ma jednak dosyć częsty zwycięzców w domu nie wiem czy to nie mówić bez polskiej szkole el nic ciekawego, ale wystawy dla uczniów zasadniczych nie było innego, ale przychodzi tyle co zwykle co było fajne, bo baliśmy się dowód, że może się zniechęcą szkoły może bardziej niż uczniowie, ale przyszło dużo więcej gości, którzy nie są uczniami z takich ze środowiska takich dużo więcej niż ostatnio Beata atak mógł przyznać, że zaprzyjaźnione z Unią anonimowy nowe lądy w środku dnia był uczniem muszę przyznać odjechać nagle tutaj goście z 200 dorosłych odpowiedział, że przechodzi w co było w problemy logistyczne i UE w gamie dużo miejsca to straci wielkiego ważnego jednak można zmieścić tam 1 800 osób własnej sali, więc jeszcze miesiąc trochę zapasu ale, ale oni tam, gdzie śmiech posadzić też, w jakich miejscach w odpowiednio i było to logistyczne przedsięwzięcie, które parę osób w naszym biurze za angażował w Davos myślę, że to wstyd ciekawe, dlaczego tak zgotowała, dlaczego tak się stało ludzie chcieli mi się ogrzać w tym tłumie fajnej młodzieży w tej sytuacji chcę się w erze przychodzi wiem, że nawet wobec osób, które właśnie się ciągnie wygodnie teraz niedobrze stało z takim napięciem taka sytuacja może też okazać wyzwaniem naszej inicjatywy mobilności i wysłać nam się też chcieli się podzielą między sobą, że jest takie regiony, żeby być ze sobą w tym momencie, żeby uwierzyć, żeby tak jak nowe znaki nadziei, że źli to nie jest tak, że cały świat jest taki, że Duda jednak się ze stref w teatrze wielkim i będą mogły się 100 0 albo 10 5 0 uczniów zawodówki w 10 50 uczniów z całej Polski, którzy robili każdy z nich uczestniczył w swojej miejscowości w takim obiekcie zaciągnął miejscowy cmentarz zachęcił go, że się tym zajął pokazał co siedzi codziennie z winy pełno mega fajne rzeczy ważne poważny, wskazując prawdziwe problemy coś realnego zmieni często dyrektorka 1 ze szkół mówi niech ze swoim uczniem naszej szkole, gdyby nie wiedziało, że dali historię, ponieważ nie zrobi taki projekt to jednak ASA więc, więc o tym wszystkim mówił posłużyć uwierzyć, choć to nie jest jakaś przegrana sprawa, tak więc często było inne w tej gali, że teraz, jakby co ci dorośli przyszli im po nadzieję do uczniów w LM i jakby po, by poczuć poczucie siły w tych uczniach i taki tak samo sami nie do ładować swoje w blogu latają z zdobyło władzę im zachęcamy państwa do zainteresowania siebie swoich dzieciaków nauczycieli swoich dzieciaków czy dyrektorów szkół cenne forum dialogu z możliwością wejścia w ten proces na stronie forum dialogu jest niższy od bardzo ciekawe króciutki poradnik króciutki Dekalog 1 0 kroków w stronę dialogu, który wydaje się być odpowiedzią na to nasilenie nastrojów, a z antysemickich i tych nieracjonalnych lęków, które my się obudziły 1 0 kroków, które ma sąd do zrealizowania w każdych warunkach przez każdego nie tylko dla uczniów i nie tylko w placówkach nie tylko w instytucjach 1 0 takich wskazówek konkretnych czynności, które mogą pomóc nam przywrócić harmonię międzykulturową, więc nie będę państwu zdawała się z tych 10 krokach one są na tyle winny w ogóle uniwersalne, że nie tylko w tym dialogu polsko-żydowskie mogą okazać się ważne zapraszamy na stronę forum dialogu w w ww krótka dialog krótka Ol Ga klub KPP w, a ja bardzo dziękuję za rozmowę w tej części wieczoru naszym gościem była Zuzanna Radzik dorożka publicystka ner członkini zarządu forum dialogu dziękuję bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA