REKLAMA

Przepisy rowerowe przed ciepłym sezonem

Data emisji:
2018-03-03 09:00
Audycja:
Skołowani
Prowadzący:
Czas trwania:
42:45 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycja skołowani dziś proszę państwa przymiarki przed ciepłem sezonem rowerowym ja nazywam się posadzono, bo jak wiadomo sezon na rower jest podobno podobno przez cały rok i słusznie są osoby, które jeżdżą nawet taką pogodę, jaką teraz mamy - 1 0 minut 5 śnieg pada na rower do pracy do szkoły do urzędu gdziekolwiek do sklepu można jeździć można, jeżeli to sprawia komuś przyjemność to jak najbardziej ja się Rozwiń » przyznaję od razu nie taka jazda nie sprawia przyjemności można mnie zlinczować, jeżeli trzeba, ale nie czuję przyjemności zjazdy widzimy niestety no jakoś nie złapałem tego bakcyla i nie sam będę mógł być Rafał Muszczynko zielone Mazowsze dzień dobry dzień dobry witam słuchaczy tych jeździmy na rowerze jeździmy na rowerze, chociaż akuratnie dzisiaj przyznam się również jaja też jesteśmy przy takich wyzwaniach odkurzył ją spod śniegu samochód, który stoi tam za 3 tygodnie i sprawdziłem jeszcze w ogóle odporny na prasie proszę proszę proszę można korzystać to zrównoważony transport tzw . od czasu do czasu można jechać tempem i tym rowerem autobusem tramwajem metrem samochodem, dlaczego nie ważne, żeby robić to z głową to jest najważniejsze i właśnie, zanim przejdziemy do do przepisów rowerowych od tym, o czym należy pamiętać przed wyciąganiem rowerów i podczas jazdy na rowerze to chcielibyśmy się odnieść do wydarzenia, który miał miejsce przedwczoraj już jak mogli państwo słyszeć Krzysztof Hołowczyc został zatrzymany na obszarze zabudowanym za przekroczenie prędkości o ponad 6 3 km / h tam, gdzie 5 0 i chałup z tego z policyjnych pomiarów wynikało, że 1 13 to jeszcze więcej, więc został mu zatrzymane prawo jazdy zgodnie z przepisami na okres 3 miesięcy w Krzysztof Hołowczyc nie przyjął mandatu powiedział, że będzie walczyć o swoje prawa w sądzie i na nie byłoby to dziwne, gdyby nie torze jednak Krzysztof Hołowczyc jest pewnego rodzaju autorytetem również w zakresie bezpieczeństwa na drogach niż w tym momencie nie powinniśmy wejść w czasie przeszłym mamy oto to jest po prostu totalne są muzułmanie w momencie, w którym ekspert od Bergen traci prawo jazdy nadszedł jeszcze do tego dochodzi i dziwne tłumaczenie, które w, które Krzysztof Hołowczyc u siebie na profilu społecznościowym przedstawiało tłumaczenia się, że na pewno nie nadaje mu się, że jechał po nas na ciężarówkę ATA znak zasłonięty ciężarówka nie do montowano bony za zagrożoną wszystko było winne tylko tych chronionych, choć miała być różowa zjechał nie wiem 50 km mniej może nawet może nawet 15, ale co to zmienia no nic nie zmienia właśnie to chciałem powiedzieć że, o ile wiemy dobrze, że kwestia wideorejestratorów, ponieważ Krzysztof Hołowczyc został zatrzymany przez nieoznakowany patrol korzystający z wideorejestratora, który nie mierzy pojazdu, który przekracza tę prędkość, czyli w tym przypadku pojazdu Krzysztofa Hołowczyca tylko mierzy prędkość pojazdu radiowozu, który jedzie zatem zatem wykraczającą osobą osobą, która dopuszcza się wykroczenia no jest wiele kontrowersji co do tego, ale to nie zmienia faktu, nawet jeżeli w obszarze zabudowanym jechał 9 0 na godzinę i 80 to jest to przekroczenie prędkości dozwolonej na takim obszarze każde przekroczenie prędkości na obszarze zabudowanym łączy się z tym, że stwarzamy bardzo duże zagrożenie nie tylko dla siebie, ale przede wszystkim dla innych osób dla pieszych dla innych jest dla dzieci dla każdego, który się znajduje na tym obszarze, więc jeżeli chcemy zmieniać rzeczywistość w taki sposób, żeby było bezpiecznie na polskich drogach to musimy ją też zacząć zmieniać siebie i nie możemy tłumaczyć w ten sposób, że się zapomniało czegoś po prostu przekroczyliśmy prędkość koniec kropkę musimy walnąć się z piersi powiedzieć Okaj zdarzyło się niestety autorytet kiepski w tym momencie szkoda szkoda, że tak się stało, ponieważ uważam, że celem życia taką osobą niewątpliwie jest Krzysztof Hołowczyc mają bardzo dużo do powiedzenia, jeżeli chodzi o zmiany w zakresie bezpieczeństwa na drogach zwłaszcza, że to nie był pierwszy raz, kiedy się przytrafiło to pan także dla początek taki apel do wszystkich osób, które działają w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego proszone o uważać i żeby jeździć zgodnie z przepisami i bezpieczniej i zacząć to wszystko od siebie jak przyznaje się zresztą nieraz mówiłem ja jeżdżę zawsze zgodnie z przepisami to się często spotyka ze zdziwienia wśród moich znajomych i osób, które na to patrzą ale, ale polecam to robić Rafał z tego wiesz co wiem to również w 2, a nam się o zgodę na rowerze zawsze tłumaczy, że czasem jest ten dylemat co trzeba jechać zgodnie z przepisami ubezpieczy ciel czy bezpiecznie i przyjemnie dla kierowców, bo jeżeli n p. prawo wymaga, żebym na Poniatowskim jechał lewym pasem, bo ktoś wymyślił, że prawy pas to buspasy nie wpuści tam rowerów na to są są 2 typy ludzi ci, którzy zablokują, że tak, że tak powiem ten lewy pas i faktycznie pojadą sobie tam inni ci się być może nawet nie stanie ci, dla których to jednak będzie to my, że jeżeli, tak więc cały rządek samochodów za nimi i trąbi wkurza się wyprzedza ich przez buspas przejeżdżając z bliska jeszcze z prawej przelatują 7 2 godziny autobusy, które rocznie nie jest jeżdżą tam zgodnie z przepisami Konara korzystają z tego kawałka buspasa nadrabiają rozkład na lata i jest to funkcja twoja jazda niezgodna z przepisami wynika z tego, że ktoś inny nie jeździ niezgodnie z przepisu tak aczkolwiek, aczkolwiek jak miasto toyoty to i tak stałam się nigdy nie nie racjonalizować, dlatego że no no tak kart skoczyć z morzem można dobrze, ale ja jestem, bo nie wiem z ekspertem od po co od jazdy bokiem, bo jeździłem w rajdach i w związku z tym można między niechętnie to toto to jest wymówka i po prostu, że infrastruktura i zła to trzeba poprawić infrastrukturę ani jeździć niezgodnie z przepisami, a to dlatego ja, jakbym mówię tak, owszem, zdarza mi się natomiast nie uważam, żeby to, żeby to było dobre dobre poprawne właściwe i jeżeli jest jakiś problem to auto to rozwiązuje ten problem, a nie, a nie jest tak powiem dochodzimy do sytuacji, w której Niewiem parkujemy, gdzie nielegalnie, bo nie ma miejsc parkingowych albo przekraczamy prędkość, bo Bogacz wydaje nam się, że znak jest głupi daje to co to jest patologia to potem prowadzili do tego, że komuś coś się wydaje w związku, z czym kierowcy biorą się po derbach na środku skrzyżowania oby się wydawało coś innego, a tak to było stać na autostradzie taki przypadek rząd podjął się urodził i kierowca niestety śmiertelnie mam niestety to już niestety śmiertelnie z jest też zdecydowana różnica, jeżeli w na obszarze zabudowanym pojedziemy 5 5 km / h, a albo z blisko 100 km / h to jest olbrzymia autostradowa różnica w prędkościach pamiętajmy, że pieszy przy 50 ma połowę szans na na przeżycie, a 3 8 0 praktycznie 0 0 z także not niestety, ale w tym przypadku Krzysztofa Hołowczyca to nie mówi ja bardzo żałuję że, że za coś takiego się wydarzyło w, zwłaszcza że jak sam przyznaje Krzysztof Hołowczyc on do końca nie wiedział ile jechał w tym momencie i nie był w stanie zauważyć znaku obszar zajmowany jest z UE, tak więc niestety dalej przechodzimy d s. rowerowych miejmy nadzieję, że pogoda już coraz będzie cieplejsza co nie oznacza, że nie można jeździć w zimie tak jak powie, ale warto sobie przypomnieć o przepisy rowerowe i myślę, że zaczniemy z obowiązkowym wyposażeniu roweru, bo to niezwykle ważna rzecz się głównie, jeżeli chodzi o oświetlenie, bo to dla nas dla naszych lasach można rzec i wciąż jeszcze zdarzają się osoby, które o tym, zapominają nawet nie zawsze tego oświetlenia nie mają, ale po prostu zapomną włączyć, a teraz ta pogoda jest taka podstępne, bo kim właściwie z często jest także przez cały dzień mam taką szalunek gdzieś tam wisi nad miastem smoki tak widoczność jest jest słaba także pamiętajmy z przodu lampka może być migająca sprawdźmy baterię, jeżeli jest na batalię z praw my kabelki, jeżeli jest na Dynamo, bo kabelki mają to do siebie, że w naszej pięknie solonych jezdnia też potrafią przestać kontaktować i wtedy wydaje nam się, że jedziemy z włączonymi światłami nagle się okazuje, że tego oświetlenia nie mamy i ktoś nas nie widzi lampka z tyłu również może być migająca ikona kolorach warto powiedzieć co dobijała bądź jak to jest w rozporządzeniu żółta selektywna, czyli taki czas żółty kolor tak dokładnie tak z tyłu czerwona i też bardzo ważne, bo wciąż spotyka się, że rowerzystom, którzy gdzieś tam zakładają czerwoną lampkę z przodu, a potem stwarzają innym zagrożeniem na drodze rowerowej no bo nic się nie spodziewał, że czerwone światełko będzie się nie oddalać tak tylko, żeby rozliczać z prędkością 3 0 na godzinę n p. i to wprowadza dużo zamieszania to krok doprowadzi do niebezpiecznych sytuacji, więc jest pamiętajmy o tym, ale to ciekawe, dlaczego tak zakładają akurat czerwoną na tyfus nie wiem może ktoś akurat miał 2 i uznał i uznał, że z lepiej pojechać czerwoną niż u nich zamula no to może faktycznie lepiej w morze może tak ale, ale jednak dążymy do tego do tego że, żeby mieć właściwe oświetlenie zarówno z przodu, jaki był pamiętajmy, że ono może być zdemontowany wtedy, kiedy nie jest potrzebne nie musimy go zostawiać je przyjmować, że zgłasza go gdzieś tam parkujemy koło Opoczna po 5 × dziennie, bo się przemieszczamy z miejsca do miejsca w mieście jest świetna pogoda, która może mieć spokojnie w kieszeni oprócz tego dzwonek lub inwazyjna dopowiedzmy jeszcze w barwach GKM ważna rzecz, jeżeli chodzi o pogodę od zmierzchu do świtu trzeba jeździć z lampkami przy mocowane do roweru ani rowerzysty, bo to też ważna rzecz jest obowiązkowe wyposażenie sprzętu, a nie stanie ocaleli testu doszło waga często osoby jest moja żona szła z plecakiem i razem taka osoba jedzie na zgodna na rowerze miejskim teście nie jest to duże duży problem poza tym, że kierowcy na wysokości metra 60 m 7 0 już niekoniecznie spodziewają lampki rowerowej w związku z tym po prostu tanie patrz wyżej osoba stwarza sobie zagrożeń natomiast, jeżeli jedzie osoba już na gorące Jan Matejko bardzo się pochylić się nie dynamiczną pozycje to ta lampka może ściągać samoloty na okręcie, ale absolutnie jest niewidoczna przez kierowców jadących z tyłu, a poza tym założenie lampki na siebie może spotkać się z z nadgorliwością policjanta, jeżeli rower nie jest wyposażony stolarka to możemy jak najbardziej dostać mandat za nieprawidłowe oświetlenie roweru miast, jeżeli chodzi o lampki na sobie to system za co mogę polecić dodatkowo dodatki na obecną władzę ma ona ona jest o tyle fajne, że śmieci dokładnie tam, gdzie patrzymy w związku z tym, jeżeli patrzymy na auta jadące z prostopadłej ulicy no to jednocześnie święcimy w tym kierunku, jeżeli jesteśmy na zakręcie i sobie ten zakręt patrzymy co jest z przodu to siedzimy w tamtą stronę, więc to jest bardzo fajne rozwiązanie, które pomaga jeśli tak faktycznie się do oświetlenia jest, że na chwilę wrócił po skuciu informacji, bo musimy powiedzieć, kiedy oświetlenie musi być na rowerze dokładnie, więc jeszcze kilka słów Rafał Muszczynko zielone Mazowsze mówimy o przepisach rowerowych skrót informacji po skuciu wracamy gaz część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną w studiu Rafał Muszczynko zielone Mazowsze i mówimy o przepisach rowerowych warto przypominać warto warto w pierwszej części na wspomnieliśmy oświetleniu białe lub żółte selektywne żółte jasne z przodu może być migające może być świecące na stałe z tyłu czerwone migające je świecące wiadomo zaś może być pasją stale się natomiast polecam migające odróżnia się lepiej od oświetlenia samochodu w i łatwa tak naprawdę kierowcom odróżnienie gdzieś w gąszczu tych świateł rowerzystę o mocy od innych pojazdów o, ale jest kwestia dla Borussii powiedzieliśmy, że musi być na rowerze zamontowane dodatkowo oczywiście możemy my świecić jak chcemy wyremontować stołówki montować jakieś oświetlenie znajdzie się tam jakąś tajemną, ale jak ktoś lubi można pobrać od nas bardzo polecam na nadgarstki przydaje się przy okazji sygnalizowania manewru Niane był tak dokładnie została część już ciuchów rowerowych ma po prostu wszyte w rękach odblaski więc, więc to też coś zrobić robota musi być na rowerze tak może dodatkowo też możemy kupić n p. opon tak jest paskiem odblaskowym też to dosyć popularna, że 3 na Zachodzie w Polsce też czasami Wedel widywana ale kiedy oświetlenie roweru, czyli właśnie te 2 lampki muszą być od zmierzchu do świtu i podczas złych warunków atmosferycznych to jest ważne, jeżeli jest ładna pogoda świeci słoneczko w dzień jedziemy sobie to możemy zdemontować coś tak możemy mieć sakwy może mieć w kieszeni co zresztą po le samo ze względu na baterie w UE, jeżeli mamy lampkę, która jest już BATE Dynamo to ona na nosie, zwłaszcza takim, jakie teraz ten - 8 3 baterii niestety ale, ale dostają za swoje one nie lubią niskiej niskich temperatur natomiast, jeżeli ich, dopóki nie używamy mamy ją przydzielono to ona ono jest wtedy troszeczkę w cieplejszym środowisku k i o wiele wiele lepiej działa przez ileś tam minut do póki się nie schodzi do tych - 8 - 10 i jeszcze 1 uwaga odnośnie odnośnie na pewno na baterie sprawdzimy na koniec jazdy, zanim wejdziemy do ciepłego pomieszczenia jak temat świecą, dlatego że bardzo często jest tak, że mamy lampkę odpalamy ją sobie w domu ona pięknie Miga bardzo jasno wychodzimy na dole jest - 10 jak nam się z Łodzi ledwo co ją widać bardzo łatwo się bać się NATO NATO nabrać, więc pamiętamy jak sprawdzamy lampka jak ona się z Łodzi w pojeździe, a sam koniec można, że tak powiem tak jak ja mam ostatni kiosk przed domem to jest moment kiedy, kiedy sprawdzamy lampki i przy okazji, jeżeli jest to, żeby nie zapomnieć od razu kupuje baterie z Kujaw już mamy w kieszeni to wiem, że musiałem się wymienić takich taki system sprawia, że nigdy w życiu nie skończyły się w baterie lamp, ale czy przepisy jakoś regulują z jakiej odległości takie świecąca lampka powinna obniżać nikt tego tego w praktyce chyba nie sprawdzano to natomiast przepisy mówią tak co najmniej 1 50 mecz z Monachium i muszą też światła pozycyjne lampka widoczna w natomiast ja zachęcam w tej chwili już z tą technologią oświetlenia poszliśmy tak daleko co można spokojnie kupić lalki, które są widoczne nie ze 1 50 m ale, ale z kilkuset nawet kilometra z bardzo mocno mocne lampki na nowoczesnych dział dach jeszcze ciasto z optyką, która dodatkowo kieruje to to po to, światło potrafią takie rzeczy myślę, że jest się dobrze jest powiedzieć, aby trochę też, zwłaszcza przednią lampki, które mocno świecą, bo już wiemy, że technologia poszła z tym kierunku, że LED-owe one naprawdę są mocne dobrze jest ustawić trochę pod kątem w stronę jezdni 4 drogi dla rowerów, żeby nie oślepiać tych, którzy jak może dowolnie uznawać przede wszystkim to zrobiono nam coś wyświetlano, bo jest ona wali kierowcom po oczach no to siłą rzeczy nie nie bardzo się planami jest nieco namiotu chyba przecież jednak o to chodzi to o tyle do wyposażenia obowiązkowego to jest ważny dzwonek wzrosła aż dziwne sygnał nie przeraźliwe tak to dokładnie mówią mówią przepisy nie polecam dzwonek, dlatego że przekonałem, że mimo wszystko dzwonek jest o tyle przyjemny, że to on nie jest nie jest agresywny te wszystkie zarządy trąbki na sprężone powietrze ono oczywiście są o stanie, jeżeli jeździmy nie wiem podbija z Chinami na tranzycie gazu, jeżeli ktoś faktycznie ma taką wracać do pracy do domu że, że leci po tranzytu gazu to faktycznie nazwą kim się kierowcom aut jak i na pewno nie usłyszy no i wtedy trzeba mieć coś głośniejszego natomiast, jeżeli nie jeździmy sobie po jednak po mieście gdzie, gdzie tych filmów z niemal po normalnych ulicach gdzieś tam przejeżdżam skrótem przez park no to pamiętajmy, że ten dzwonek jest taki naj mniej agresywny akurat stycznie dla dla pieszych ewentualnych decyzjach, chociaż zupełnie nie nie polecam używania w ogóle niezrozumiałe dzwonka, gdzie się dziś tym, bo po prostu wystarczy słowo przepraszam to jest jeszcze przyjemniejsze i jeszcze mniej agresywne dla ucha słuchającego ale, ale po co zamierza już chcemy mieć miej miejsce na i go używać to dotąd dzwonek będzie mniej agresywne niższy niż trąbka 3 złogi te są różne są są takie druki te są bardzo cichutka są takie większe dzwonki które, które są, które są właśnie trochę brzmią jak ja nie wiem jak trawa jest z Amsterdam nie każdy znajdzie coś dla siebie z tak to prawda poza tym w przepisach jasno jest powiedziane, że nie musi to być dzwonek albo Tomka musi to być urządzenie wydające nie przeraźliwe dźwięki, ale to nie między nas znajdzie coś dla siebie maniacy nowinek technicznych mogą mogą kupić też ktoś coś co generuje sygnał elektronicznie i mieć społeczne dzwonek za stówę, którą ktoś kto, której śpiewa zamiast zamiast po prostu bronić my tutaj też trzeba powiedzieć, że takie urządzenie wydające nie przeraźliwy dźwięk musi być zamontowane na rowerze, więc to też są także dzisiaj w gwizdek przykuł co oczywiście może możemy mieć jasno jest tam jest z gwizdkiem przy Górce Bobo, bo w ten sposób łatwiej się porozumieć z kierowcami i co więcej kierowca kojarzy ten gwizdek niezmiennie z policją ta jest bardzo dobrze działa natomiast pamiętajmy, że dzisiaj dojdzie do do kontroli na to nie możemy powiedzieć mam gwizdek taką co to nie może mieć sprawdzonych musi mieć musi być i co ciekawe wcale nie musi być na kierownicy no to efekt tego prawa tego nie dookreśla niektórzy dostawcy montuje dzwonek na nasz PEC pod siodełkiem, ponieważ jest jest dla nich istotne, żeby ta nowa ładnie ładnie wyglądała tego dzwonka w praktyce nie używają, a przepisy wymagają, żeby nie elitami nie przeszkadza, więc tam go montują i jeszcze 1 rzecz co doświetlenie obowiązkowego wyposażenia to światło odblaskowe z tyłu w czerwone w kształcie innym niż 0 i trójką tak zgadza się oczywiście pamiętajmy o tym, bo o ile światło pozycyjne nasila wtedy, kiedy jest włączone o tyle światło odblaskowe działa fantastycznie nawet kiedy jest z dobra pogoda, kiedy n p . się odbić od tego promienie słoneczne są też jest to, że ta jest widoczne i bardzo często, ponieważ auta mają o wiele silniejsze niż 1 Krasne to niższe niż oświetleniowe Lotosie powoli zmienia ale, ale generalnie tak jest to dużo większa będzie ilość tego światła, która trafi z reflektorów samochodowych i odbije się od nas niż światła, które będzie emitować lampki nasza ja też się też polecam jeszcze, żeby mieć rzecz nieobowiązkową mianowicie rosną przy czym to jakby nie kosztuje jakiś mniej gigantycznych pieniędzy to można mieć formę odblaskowej taśmy gdzieś tam zdobyte od firmy reklamowej 3 3 od firmy produkującej znaki bardzo często za darmo, bo to są ścigali się tego pozbywają się bardzo mogą służyć nie totalnie nieobowiązkową, a jednak sprawiającą, że zarejestrowała trochę wygodniej trochę trochę fajniej warto dokładać pieniędzy do tak, żebyśmy byli widocznie ważne jest, żeby mieć to wyposażenie obowiązkowe to trzeba zaznaczać, bo to nie jest jakiś wymysł uschła ustawodawcy, który wymyślił sobie, że rowerzyści mają mieć oświetlenie i koniec, żeby im uprzykrzyć życie nie to jest dla bezpieczeństwa rowerzysty i dla bezpieczeństwa i innych osób my również innych rowerzystów, ale też pieszych zmotoryzowanych na wszystkich uczestników ruchu drogowego to przechodzimy do przepisów no dalej, bo z wyposażenia obowiązkowego roweru to chyba wszystko teraz, więc głowa rowerzysty z Czechami to najważniejsza strata na jaw, że wcale nie chodzi nam na mokro ski w kasku oczywiście można jeździć, ale nie ma takiego prawnie prawnie obowiązku każdy podejmuje Sowietom decyzje sam natomiast oczywiście takich posta w na jeździmy po prawej stronie w Polsce obowiązuje ruch prawostronny co nie oznacza, że sam Craven zaś nie przy czym to jest to jest bardzo ważne, że przepis, mówi że mam jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni czyli, jeżeli tam są udziały, jeżeli tam są studzienki albo, jeżeli powoduje to, że jest to dla nas niebezpieczne to możliwie naj najbliżej wcale nie musi nie musi być 10 cm od krawężnika czasem jest także możliwie najbliżej krawędzi jezdni to jest drugi pas n p. w prawym pasie stoją na awaryjnych samochody dostawcze dostać dostarczają dziś jakiś towar to przykład ulica Puławska w Warszawie z Realem, ale myślę, że w wielu w wielu miejscach tak jest, że wcale mnie najbezpieczniej jest jest jechać tuż tuż przy krawędzi jezdni kleić się do krawężnika jak to mawiał mój instruktor nauki jazdy zbierać się gorzej po poboczu i tutaj do tego absolutnie, a co nie zachęca do tego, że im dalej od krawężnika tym jesteśmy bardziej widoczni też dla dla kierowców zniechęcamy ich do wyprzedzenia nas tym samym pasem bez jakiegoś nawet zdjęcia reguł, owszem to może się wydawać się, jakby niemiła względem kierowców, ale jest o wiele bezpieczniejsze niż dziś rano klejenie szyb zwalanie na to, żeby nam wyprzedza nas na na centymetr, a jednocześnie jechanie po dziurach, na których po prostu możemy stracić równowagę przewrócił się właśnie pod koła tego samochodu, który nas wyprzedza bez zachowania bezpiecznej odległości, gdy to jest ważne to jest ważne, ale im też pamiętajmy o tym, że jednak musimy jakoś się współpracować na drodze, jeżeli nic nie stoi na przeszkodzie, by ta infrastruktura bardzo zła nie jest na jezdni no to trzymamy się tej prawej strona jest oczywiście to dajemy się wyprzedzać spokojnie jest Algieria jest możliwość możemy możemy zjechać gdzieś się, jeżeli widzimy rzadko duża ciężarówka ma problem z nami z nami wyprzedzić możemy wpuścić kogoś to nie są rzeczy opisane w przepisach, ale myślę, że rzecz, która w Polsce i właśnie takie słowa jak ja ją jak kultura to z to będzie będzie wiedział, że co to po prostu nam należy należy robić, zwłaszcza i tutaj prośba do wszystkich u siebie moja prywata ludzie to względem pojazdów komunikacji zbiorowej oni przywożą naprawdę z każdy o kilkadziesiąt setkę osób i jeżeli my się spieszymy no to statystycznie niż w pieszą 50 100 × bardziej mają rozkład, które często te rozkłady są i tak nierealne pomagajmy im fantastycznie z doświadczenia wiem, że potrafią się też odwdzięczyć pamiętać potem przymuszać konkurs Anima są to kierowcy, których spotykamy codziennie, jakby robienie dziś dialogi komuś złośliwość oni zrobić właściwość nakręca każdego z zupełnie niepotrzebną z rdzenia w liście na drodze to jest też temat bardzo ciekawy jest w zakresie bezpieczeństwa jak ta nienawiść wpływa na nasze zachowania i czy w ogóle na stan impreza właściciel wiemy tym tematem zajęć z el pamiętajmy jeszcze 1 rzeczy sygnalizowanie manewru z przyczyn prawo tutaj, mówi że sygnalizujemy uwaga nie tylko w momencie manewru, ale trzeba, czyli wyprzedzanie to nie jest Papa skręciłem frajerzy jak niestety wciąż czują się zdarza tylko to powinno być Haley uwaga będę coś w regionalnym i na drodze z ludzi teraz na mnie na mnie uwagę to jest ważne także dla naszego bezpieczeństwa nowo, jeżeli n p. tym samym dla was talizmanem dla rowerzysty trudno, bo trza się patrzy przed siebie w czasie patrzyć na siebie nie jesteśmy wyprzedzanie czasu analizować już jedziemy z 1 ręką na kierownicy, jeżeli do tego jeszcze dochodzi jakieś hamowanie nierówna nawierzchnia i t d . to mamy naprawdę sporo rzeczy którymi się trzeba za nich pamiętajmy, że jeżeli kobieta po sygnalizacji zaczniemy wcześniej, a wcześniej powiadomimy kierowców to jest bardzo często pomogą nam na ten lewy pas wjechać przepuszczą nas będzie nam będzie nam łatwiej to prawda taka poza tym ja myślę, że głównie właśnie sygnalizować to trzeba zamiary, jakiego działania na drodze ani już samo to działanie na rodzaj mamy zimę, więc więcej osobiście, jeżeli jadę gdzieś i wiem, że to drogi teraz są śliskie bywają dziś zamarznięte kałuże, bo niestety nasze drogi wciąż nie nie nie nie są tak zrobione, że zrobi, żeby odprowadzać wodę wodę dokładnie, więc musimy się cały czas spodziewać, że już w zakręcie ten rower można próbować uciekać i sygnalizuje manewr tak naprawdę tylko przed zakrętem momencie taka dostałam się już mieć obie ręce na nakierowany IC właśnie, dlatego że ewentualna kontra jeżeli, jeżeli zacznie dziś to koło uciekać przed dniem 3 czy tylne wtedy trwał wiele krócej, a w przypadku 1 cielęcinę kierownicy być może są magicy, którzy są w stanie wyprowadzić wtedy wtedy Love z jakiegoś tam poślizgu ja nie jestem ani wielka jazda w Alejach zarówno ona jest ważną na to się wiąże z bezpieczeństwem z Niemiec pamiętajmy, że to, że to, że apel do kierowcy wie, że jeżeli widzimy rowerzysta, który machał, że skręca wprawo z i nagle Dołęga są one to nie to nie znaczy, że żony, jakby zmienił zdanie to to bardzo często znaczy, że ona szła musi skorzystać z hamulca podźwignie ma właśnie tam na kierownicy w związku z tym nie może sygnalizować i hamować jedno jednocześnie, ale to, kto to jest to też kwestia tego jak dostosowujemy swój sprzęt, jeżeli chcemy jeździć bezpiecznie to powinien on być stosowane rzeczywiście jest niemal hamulce minimalnie wymagany przez co sprawa jest 1 to jest kolejna rzecz okroić, o której powinniśmy powiedzieć, że rower powinien być sprawny technicznie z naszych opony powinny być takie, że zawieszenie z dnia spadały ze starości, żeby miały jakiś bieżni, żeby po wjechaniu w kałużę nawet 3 1 3 śliską nawierzchnię na plenerowe nie zawsze od razu uciekać na zimę można założyć opony z kolcami przy tym uwagę zakładamy je na przednie koło las rzednie koło jest ważniejsze ono ono jest tam, bo jeżeli nam o poślizgnięcie tylne koło po to jest zazwyczaj prosto do opanowania wystarczy się podeprzeć podacie miałeś już zniesiona przód 9 przypadkach na 1 0 leżymy z z okazji siła hamowania też idzie naprzód załamanie dokładnie tak oprócz tego sprawne hamulce co najmniej 1 miał bardzo polecam, żeby to, żeby to były 2 hamulce, dlatego że właśnie mamy lewą rękę w Górze co sygnalizujemy możemy hamować tym drugim razem, bo to po to, to jest moja oczywiście cały rower też powinien być sprawny z jego nic nie powinna odkładać nic nie powinno się tam kolaboracją powinny być tak, żebyśmy czuli się na nim sam bezpiecznie to teraz czas na skróty informacja pod koszem powiemy jak to jest z drogami dla rowerów z pasami dla rowerów są ze śluzami dla rowerów kontra ruchem dla rowerów Rafał Muszczynko zielone Mazowsze przepisy rowerowe Poskus informacji wracamy trzecia część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ZOMO w studiu Rafał Muszczynko zielone Mazowsze mówimy o ważnych przepisach rowerowych czas leci szybko, więc mamy kilka rodzajów infrastruktury dla rowerzystów, ale nie są jasne, ponieważ moim zdaniem w ogóle nasze przepisy prawa ruchu drogowym nie są zbyt jasnym dokumentami i zbyt atrakcyjnym do czytania to jest cel trudny prawniczy język, który daje wiele do możliwości interpretacji przepisów o tym, mówiłem chociażby przy okazji audycji czy droga dla rowerów ma jezdnia zresztą ta debata trwała na różnych forach, więc mamy drogę dla rowerów zgodnie z ustawą prawo o ruchu drogowego w ich tak jedziemy nią oczywiście, jeżeli mamy tu możliwość na nią wjechać w myśl przepisów mamy obowiązek jechać po drodze dla rowerów jest mocno powiedziane trawią ruchu drogowym paragrafu teraz teraz pamięć i nie podam natomiast uwaga, jeżeli droga Love jest po lewej stronie jezdni nie mamy obowiązku nie jechać to wynika wprost również sprawa ruchu drogowym i rozporządzenia w sprawie znaków sygnałów drogowych, które mówi, które znaki nas obowiązują kiedy, jeżeli znak stoi po prawej stronie nas obowiązuje, że jest nad pasem ruchu nas obowiązuje, jeżeli jest namalowany na ziemi, czyli oznakowanie poziome nas obowiązuje, jeżeli jest po lewej to obowiązuje tylko w kilku przypadkach bardzo często jest tylko powtórzeniem znaku po prawej, ale to nie w przypadku drogi dla rowerów, a albo są poszczególne rodzaje znaków, że n p. zakaz parkowania może być umieszczona rozlanej kierunkowe krawędzi jezdni natomiast znak droga los nie jest takim wyjątkiem jezior stoi po lewej to nas po prostu nie obowiązuje, jeżeli jest ich dżemy, bo w budowę natomiast ja sugerowałbym żona, jakby po to, nam się do infrastruktury jednak buduje w roli, żebyśmy z niej korzystali to jest jakby przyjemniejsze dla nas jak nie jedziemy gdzieś tam w spalinach z tymi samochodami nie przeciskali się gdzieś tam jakiś konkurs tylko mamy swój w swoich kawałek ulicy też możemy sobie spokojnie pojechać często ominąć jakoś sygnalizację, na której stoją samochody, bo boi, bo rzut na drodze rowerowej często tej sygnalizacji nie ma z chociaż, chociaż obok samochody stoją na skład jest przejście przez jezdnię to auto to to samo wreszcie przez jezdnię przez drogę dla rowerów nie ma tej sygnalizacji można zaoszczędzić, czas więc jest w miastach męczą, ale tutaj troszeczkę szczegółach chciałbym z tobą porozmawiać, ponieważ jak sam powiedziałeś obowiązują na znaki po naszej prawej stronie, a zdarza się także z różnych przyczyn zarządca drogi znak droga dla rowerów i umiejscowienie z prawej strony drogi dla rowerów dla naszego kierunku jazdy tylko z lewej jest de facto, nawet jeżeli to jest po stronie prawej stronie drogi to znak jest po lewej stronie drogi dla rowerów zmiany w Warszawie taki taki przypadek przed tunelem Wisłostrady, gdzie właśnie znak tak stoi za i w zasadzie drogą rowerową jest w związku z tym Wisłostrada i samochody nie powinna mieć sam zgłaszałem to do zarządu ruchu został zostało to radość jest ignorowana za to od tacy nasi i są spece od choroby od inżynierii ruchu natomiast natomiast, jakby wracający wracając do Meritum oczywiście nagle jakby od strony formalno prawnej w tym momencie byśmy się wybronili trwa badanie czy chce mieć gdzieś tam nie przyjmować mandatów ubiega się do sądu co może lepiej jest po prostu na to infrastrukturę zjechać i spokojnie pani pojechać jeszcze jeszcze w dodatku zwykle jest to przyjemniejsze niższy niż jazda jezdnią, więc 3 strzały jednak jednak sugerował żeby, żeby skorzystać z infrastruktury tak samo są wątpliwości niektórzy mają wątpliwości nasze drogi dla rowerów pierwszy w złym, ponieważ w sprawie ruchu drogowym ta definicja jest i jest dość długa, jeżeli ktoś się nieodpowiednio RO zbierze na czynniki składowe to może się wydawać, że po drodze dla rowerów i pieszych nie ma obowiązku jazdy, bo cóż moja interpretacja jest taka, że ten obowiązek i oczywiście jest droga dla rowerów i pieszych jest to droga dla rowerów i pierwszy, czyli to obowiązują tu dokładnie te same zasady, jeżeli chodzi obowiązkowo troszeczkę różni się to w szczegółach mianowicie na drodze dla volvo i pieszych, jeżeli jest taka skał poziomo na znaku Moto pierwszy ma pierwszeństwo na całej szerokości pamiętajmy o tym, właściwie to pierwszeństwo złym słowem musimy ustąpić miejsca pieszym tak jest to jest tak jest ona napisane przeze mnie zupełnie zupełnie nieistotne jak być pieszy idzie ci pierwsi idą Niewiem czy realia o 3, zajmując całą szerokość pół czy mogli zejść nie mogę nim mają pierwszeństwo mają pierwszeństwo ma obowiązek ustąpić także miejsca tak to jest zapisane w przepisach dlatego też tego typu infrastruktury nie powinno się budować tam, gdzie ten ruch pieszy jest spóźniona, ale Wizna przyznamy są wielką radość żonie tak natomiast noża, bo od strony formalnoprawnej mamy obowiązek potem jechać mamy obowiązek zachować szczególną ostrożność ma obowiązek ustąpić miejsca pieszemu niezależnie od żony nie wiem zawrócił nagradzać objazd autobusów tego wszystkiego musimy się spodziewać, że nadszedł ten obowiązek formalnoprawny wynika z opisania znaków typu c, które są nakazami, jeżeli coś się znane nam nakazuje Noto musimy się do tego stosować koniec grupka nikt nas, że pojawiają się takie wymysły jak drogi pieszo rowerowa to już kolejne dodaje, że są pasy rowerowe, ale jeszcze 1 rzecz jeszcze 1 rzecz nie ma tutaj słuchacze pytają zresztą ten temat był rzucony na torowisko zwanych na Facebooku wcześniej nie co z drogami, które są czasowo remontowane jedziemy sobie jedziemy nagle jest droga zamknięta przez drogowców wyznaczony jest obszar teren tej drogi pod bramą mówimy teraz o drodze rowerowej na drogę dla rowerów droga dla jedno, jeżeli formalnie nie ma powinny być wyraźnie, ale znacznie Stomil zasłonięte znaki powinna stać jakaś bariera radocha jest najlepiej oświetlona w nocy, bo pamiętajmy, że na zachowanie nie jest to nie jest tylko w dzień po biegły z natomiast o CIT, jeżeli formalnie znak jest to etycznie powinniśmy o tej drodze rowerowej Echa, nawet jeżeli to jest 1 wielki 1 wielki wykop tak mówi prawo natomiast myślę, że nic się naprawdę o to nie przyczepi nikt normalny w momencie, w którym takie drogi rowerowej na nie skorzystamy z nie pojedziemy przez dwumetrowe wykopy do tego jednak wjedziemy wjedziemy na jezdni zostaje w Malezji na chodnik, jeżeli byłby dopuszczony ruch rowerów są na chodniku, bo n p. obok jest niemal nie ma więcej niż 50 km / h z ruchu pieszych jest jest niewielki albo zrywamy piżamy wschodnich Kresach musimy 2 m chodnika od strony formalnoprawnej, ale ja mu już takie strony praktycznej, jeżeli bym widział, że na chodnik jest proste, bo obok, bo jest to w miejscu, w którym nie ma dużo dużo pieszych i da się to zrobić bezpiecznie, a obok jest bardzo ruchliwa ulica się na tej ulicy nie wiem nie czujemy pewnie z wielu osób o nie czuje się pewnie to to ja uważam, że to jest moment właśnie, której tu zaraz pewnie zostanę przez Hajtę z Ghany, ale można się zastanowić się tego prawa jednak nie miały aż roi ich przypadku nie wiem babci jadącej przysłowiowym widuje się do do sklepu co do studni oligoceńskiej ona pewnie wybierze chodnik i jej wcale za to nie ganił, że nie zjedzie gdzieś tam pomiędzy dziwi nas na jakość krajówka natomiast formalno prawnie powinniśmy zjechać na jest nieformalną prawnie powinniśmy wtedy zjechać na jezdnię poruszać się odniosę się z zachowaniem tych wszystkich rzeczy, o których mówiliśmy wcześniej, czyli jazda w miarę blisko prawej krawędzi stosować do znaków rewitalizować powinniśmy jeździć zgodnie z przepisami i mało tego tutaj jest Stryczek w stronę zarządców dróg, ponieważ zarządcy dróg też powinni działać zgodnie z przepisami, jeżeli coś wyłączają z ruchu to zmienić organizację stażu wyłączone z ruchu, a powinny być znaki zasłonięte to nie jest naprawdę żaden wielki problem wsadzić w zwykły worek foliowy taki taki znak każdy nawet najmniej od GMO ogarnięty robotnik sobie sobie z tym poradzić gorsza tego pilnować to jest faktycznie duży problem czasowa organizacja ruchu są zrobione niechlujnie niestarannie nikt tego nie kontroluje przynajmniej moje doświadczenia takie są z Warszawy jest to jest to duży problem nie tylko dla rowerzystów, bo taki sam problem mają również jeśli ktoś, ale zmotoryzowani po ich taki sam problem mają kierowcy Grzyb ostatnie przykład Potocka remont ulicy w Warszawie gdzie, gdzie po prostu jeździło się pomiędzy pracującym sprzętem budowlanym i tata ktoś pomyślał o organizację no właśnie was, jeżeli już z włączamy czasu w jakiś odcinek drogi dla rowerów to drodzy zarządcy dróg spróbujmy umożliwić bezpieczne poruszanie się rowerzystom właśnie przez zjazd pamiętajmy, że objazd można, by też nie tylko dla samochodów można go wytyczyć też dla rowerzystów można go też wytyczyć uwaga dla pierwszych bardzo często jest tak, że gdzieś tam jakieś roboty są wykonywane pamiętają z zarządcy o objeździe dla samochodów natomiast piesi rowerzyści jakoś muszą poradzić tak, a może jeszcze dziś wiemy n p. że właśnie rowerzyści jeżdżą po chodnikach tak długo był taki przykład w Warszawie na wzór na 1 z najbardziej ruchliwych dróg rowerowych zamknięto przy Wisłostradzie nie przewidziano żadnego objazdu rezultat był taki, że rowerzyści jeździli Wisłostradą pod prąd przy krawężniku, bo tu jedyna szansa, żeby przejechać, dlatego że to, żeby przejechać inaczej trzeba po prostu się cofnąć ponad kilometr w Czechach na drugą stronę Wisłostrady albo wręcz przejść przejściem podziemnym kilkaset metrów przejść w czasie na nie wierzmy, że żal, że to się, jakby sama rozwiąże tutaj zarządca musi się wykazać i po prostu wytyczyć objazd, a często też trzeba zauważyć, że drogi dla rowerów są oddzielone od jezdni w jakimś pasem zieleni no i trudno w takim momencie zjechać na jezdnię po prostu najlepiej by było się z browaru i ten kawałek przeprowadzić po chodniku tak, ale zwykle jakieś rozbierany chodnik droga lądową dzieje się w Spale płyt chodnikowych, które można po prostu przełożyć i tam dojazd do jezdni rowerzyście zapewni wiadomo nie będzie taki komfortowymi chyba nie oczekuje, że to będzie, ale nocą zaś obowiązują ich jak przygotowana powiedzmy sobie do odbioru droga rowerowa natomiast lepsza niż brnięcie w błocie po kostki trzeci gdzieś tam przechodzenie przez jakieś chaszcze, bo zdarza się przecież są jakieś żywopłoty 3 3 rośnie jakaś roślinność płożąca przyjezdni Noto to to lepiej byłoby jednak, iż po płytach niż po tej tożsamości warto dokładnie niszczyć zieleń to kiepska sprawa dobrze droga dla rowerów są za nami Anny pasy dla rowerów z dla ruchu rowerowego wytyczane na jezdniach tak pierwsza najważniejsza sprawa w myśl polskich przepisów występują tylko wyłącznie pasy jedno kilogramom po raz i to jest bardzo ważny, dlatego że spotyka się z opinią zarówno wśród kierowców, jaki sami rowerzyści też coś, jakby głosują kołami i jest na niektórych pasach dwukierunkowo to jest strasznie złe i to z wielu powodów po pierwsze, jakby, jeżeli pasy jednokierunkowe i dają się w cudzysłowie spytać tatę pasja dom z drugą stronę to dziś otrzyma gdzieś uczymy niewłaściwych zachowań te osoby, które nam zwracają taką taką wagony po prostu nie mają racji po drugie, pas rowerowy ma tylko 1,5 m szerokość to jest troszeczkę co innego niż droga rowerowa, która ma minimalnie 2 m szerokości, jeżeli on może mieć szerokość 80 cm no to 2 rowery o szerokości 80 cm nawet 50 się nim minął ich po prostu się zahaczą kierownica Mięciel 3 nie wiem przyczepka rowerowa zahaczy o ten drugi rower, jeżeli jest w każdym razie nie powinna nadal na pasach rowerowych dochodzi do omijania go do gustu nie są wystarczająco szerokie i pamiętaj nowych zadań nad stroną do wyprzedzania to wiadomo, że jedziemy w kierunku ruchu to to zawsze możemy się obejrzeć za siebie zjechać na drugi pasek ciśnienia przerywana jest to łatwe do zrobienia, bo w wszyscy się tego spodziewają, że to może nastąpić natomiast mijania na pasie rowerowym niespodziewanie wynik, bo pasy rowerowe są jednokierunkowe zawsze zdarzają się i zaszłości historyczne dziś gdzieś tam miasto wymalował taki nie wiadomo co z tą niby pasy rowerowe niby ścieżka 1,5 m szerokości 2 kierunki ruchu jak i nie chodzi no cóż zarządca powinien się tej powinni się po prostu poprawić dołączyć z przepisów natomiast natomiast generalnie pasem rowerowym jedziemy w 1 kierunku mamy obowiązek po nim jechać, jeżeli ona jest wytyczony dla kierunku, w którym się poruszam, bo bardzo często jest tak, że pas prowadzi n p. tylko prosta my chcemy skręcić w lewo my w tym momencie nie mamy obowiązku oczywiście tym pasem jechać, ponieważ nie jedziemy w kierunku, w którym prowadzi ten pas natomiast gdy wjeżdżamy inną drogę tak naprawdę mądry z nosa ale zanim zajął się przebijemy na ten lewy pas gdzieś tam skręcimy to jest ten moment jednak teoretycznie ktoś mógłby mieć wątpliwości pozwolę wolę o tym, powiedzieć natomiast czym innym jest zupełnie czym innym coś co się spotyka już w Polsce we Wrocławiu w Warszawie na pewno jest nie wiem jak w innych miastach w Krakowie wydają się też jest zdarzali się tzw . sierżant na ulicy wraz z Ronsona ma namalowane jest to sugerowane miejsce, gdzie może się pojawić się rowerzysta to nie jest tak co mnie nieco do słowa powiedział definicja natomiast re jest to taki znak troszeczkę ostrzegawczy dla kierowców High tutaj może jechać rowerzysta jest to troszeczkę znak informacyjny dla rowerzysty High tutaj powinieneś jechać tak jak to się z anty są namalowane tu się żarty czasem są namalowane bardzo głupio za blisko krawężnika gdzieś tam po otwierających się w drzwiach zaparkowanych samochodów to jest to jest jakby inna sprawa, że warszawski zarząd dróg miejskich po prostu nie potrafi dobrze namalować ale, ale generalnie pamiętajmy, że to z kolei jest tylko dla rowerzysty sugestia to nie jest obowiązek tam, gdzie są też się żarty możemy jechać i czasem powinniśmy jechać tak jak one wskazują, ale nie mamy takiego absolutnie obowiązku możemy pojechać inaczej może pojechać bardziej nie wiem, ale najbardziej z prawej no i toteż jest za samochody mogą po takiej części jezdni też jechać, ale nie radzi jest to jest dla nich wzrost wtedy element wspólny to na koniec musimy powiedzieć o chodnikach, kiedy rowerzysta może korzystać z chodnika a kiedy jest to zabronione zabronione na pewno jest wtedy, kiedy jest droga dla rowerów pas dla rowerów, ale nie tylko tata oczywiście właściwie są inne są 3 przypadki, kiedy rowerzysta może legalnie jechać chodnikiem pierwszy to jest to jest przypadek bardzo proste mamy pod opieką dziecko do lat 10, który jedzie nad drugim razem opiekujemy się nim to dziecko nie może wyjechać na jezdni ono nie ma karty rowerowe jeszcze w tym wieku nie zna przepisów formalnie ono jest pierwszym i toteż uwaga, bo takie dziecko może przejechać przez przejście dla pieszych na rowerze, ale ich już nie Legia i jest to zupełnie legalne opiekun już nie w NATO miast natomiast to jest to jest pierwszy przypadek drugi przypadek bardzo zła pogoda nie mam namyśli jakiegoś tam pokazującego dreszczyku dokonana naprawdę urwanie chmury bardzo silny porywisty wiatr bardzo gęsta mgła oblodzenie tzw. typowy typowo typowa szklanka gdzieś, gdzie po prostu na tej jezdni jest niebezpiecznie możemy wtedy jechać po chodniku i trzeci przypadek, jeżeli na jezdni dozwolona prędkość powyżej 50 km / h uwaga z wieloma terenach zabudowanych jeszcze mamy ten głupi przepis, podnosząc prędkość na noc od bodajże dwudziestej trzeciej do szóstej tak panicznie nie mieli wtedy możemy jechać po chodniku, o ile ten ma szerokość przyznała jej 2 m i te zjawiska muszą być łącznie ze zrywano powyżej 50 km jasno nie miałem dno chodnik, ale dla nas 1 rzecz niezależnie od wszystkiego pieszym na chodniku mapie ma pierwszeństwo musimy mu ustępować oni tam u siebie to bardzo ważne to bardzo ważne, a o tym dlaczego rowerzyści czasami jeżdżą po chodnikach czasami bądź bardzo często w niektórych miejscach to temat na zupełnie inną audycję w i myślę, że na pewno się jeszcze spotkamy z Rafałem, żeby podyskutować co sprawia, że rowerzyści jeżdżą po chodnikach łamią przepisy im może się wydawać, że jakiś tutaj podwójne standardy stosujemy, bo mówiącą o Krzysztofie Hołowczyc co, który jechał nieprzepisowo za szybko na obszarze zabudowanym mówimy, że rowerzyści czasami jest ono przepisy to jest, tyle że rowerzyści jeżdżą po chodnikach w miejscach do tego nieprzystosowanych bardzo bardzo bardzo źle sań obie strony my też dokładnie to samo co kierowca ogląda więc, że lepiej tego nie robić nie namawiamy tego jeździ zgodnie z przepisami Rafał Muszczynko zielone Mazowsze Krzysztof Woźniak kłaniam się Nisko na pewno d s. rowerowych będziemy wracać w przyszłym tygodniu do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!