REKLAMA

#RespectUs na drogach - co powinno oznaczać?

Analizy
Data emisji:
2018-03-05 18:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:19 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
analiza Agata Kowalska przy mikrofonie, a znamy już zapowiadane gość pan Marek Józefiak aktywista pieszej masy krytycznej, ale też bloger, który napisał na swoim blogu tekst i czas na respekt czas na polskich drogach, czyli czas na Szanuj się nas na polskich drogach dzień dobry dzień dobry co przyspiesza masa krytyczna jest masa krytyczna to jest taka inicjatywa zrzeszająca różne aktywistów mieszkańców Warszawy, którzy chcą, żeby piesi byli w Warszawie szanowani, żeby Rozwiń » można było po Warszawie bezpiecznie się przemieszczać nie można no nie jest najlepiej, a mówiąc delikatnie, ale to w ogóle jest problem taki ogólny oglądać opolskiej ogólnopolskiego mamy jako kraj mamy naj no i 1 z najwyższych takich udziałów procentowych pierwszych w ogólnej liczby ofiar wypadków drogowych i damy się chyba z Bułgarią ścigamy się zdaje się z grilla z Litwą będą za to dostać właśnie kraje które, których potem jeszcze gorzej, ale no, ale takim wzorem w tej w tym zakresie jest są kraje jak Holandia, gdzie tych tych pieniędzy ten udział procentowy jest kilkukrotnie mniejsze niż w Polsce tak u nas też w okolicach 30 % czy około 1000 pieszych ginie co roku na na polskich drogach podczas gdy dno w niektórych krajach Unii Europejskiej to jest około kilkudziesięciu procent wszystkich śmierci no no zna na na drogach ginie 3 000 osób co roku nowość, bo to jeszcze wychodzimy z innego pułapu chodzi o to, że damy przykład ginie 2 pieszych rocznie, a u nas giną, a po kilkudziesięciu w 1 mieście rocznie, dlatego że generalnie ludzie w Polsce giną na drogach to jest to jest podstawowa sprawa to brak danych jeśli się spojrzy na statystyki podawane choćby przez komisję Europejską to okazuje się, że w 20 1 6 roku w większości państw Unii Europejskiej statystyki się poprawiały natomiast u nas nią, gdy stoją w miejscu dosyć wzrosła 2 % natomiast mogą trafić na czołówki rygorze nasi sąsiedzi wtedy uzyskali bardzo dobre wyniki, a Polska wyraźnie się on odróżniać to już nie było różnica stare kraje Unii, gdy radząc sobie z bezpieczeństwem ruchu drogowego kontra nowe tylko Polska kontra reszta świata, czyli myśmy to my po prostu zostaliśmy utknęliśmy w jakimś punkcie, a nasi sąsiedzi nie i pan co o tym pisze na blogu, że słowo porównuje nas do Słowacji i piszą o tym, że Słowakom się udało obniżyć w znaczący sposób liczba śmiertelnych wypadków na drogach, a nam nieco oni takiego zrobili tak w 20 07 roku, by się nam na mniej więcej podobnym poziomie jeśli chodzi o ten o statystyki wypadków i śmiertelności natomiast my poszliśmy swoją drogą, robiąc to delikatne działania poprawy infrastruktury stwierdzi grania generalna dyrekcja dróg Krajowychi autostrad twierdzi, że HOKEJ czarne punkty nie działają natomiast będziemy na likwidacji lewoskrętu poprawiać bezpieczeństwo infrastruktury to dało pewne skutki Słowacy powiedzieli po prostu takie radykalne dość, że ilość czemu dość samowoli co na drodze i jazdy dramatem, która bardzo radykalnie zwiększyli mandaty za przewinienia drogowe i tak dzisiaj na maksymalną karę na Słowacji test 1000 EUR, ale przez nami czas na mandat dokładnie tak przez długi czas, aby być łatwo można stracić prawo jazdy jest ono odbierane kiedyś przekroczy prędkość i czy można sobie odebrać im się zapłacić właśnie remont mandat tak jest opłacone gotówkowo jeśli się niemal gotówki na no no to on to jest odbierane prawo jazdy i LO to widać jak powiedział bardzo naocznie, więc kiedy jedziemy z polskiej przekroczono granicy z owacją na grę polscy kierowcy zwalniają, a jak 1 mąż za, bo w sądach wysokie kary za nie wiązała przestępstwa z nienawiści na gaz w Polsce, a mimo to mamy duży problem z takimi przestępstwami, czyli Słowacy musieli zrobić jeszcze inną rzecz nie tylko podnieśli wysokość mandatów, ale naprawdę zaczęli ścigać na pewno i to w widać wyraźnie zaznaczy rzeczywiście jest jest to ścigania jest przede wszystkim ludzie n p . zwalnia się do 5 7 na terenie zabudowanym na Słowacji i drewno co się stało Otóż oni rzeczywiście przez WizzAir z takiego kraju samowolki jak Polska dodał do naprawdę na pierwszej ligi można powiedzieć, choć bezpieczeństwo w Europie ten tak gdyby, gdyby w Polsce, gdyż i tak są skuteczne jak na na Słowacji to w Polsce nie giną oby Rosję 3 00 0 osób na drogach tylko 2 000 osób to jest 1000 dni pogrzebów kilkadziesiąt tysięcy mniej osób, które przeżywają traumę, bo przecież to tylko są ofiary na każdą ofiarę przypada kilka osób, która z rana zazwyczaj w wypadku tak to są ogromne dramaty ogromne koszty społeczne ogromne koszty gospodarczy dołek bessy, a jednocześnie wszystkie branże poziomach na noc mówi Leon w miesiącu czasem kojarzy ze problem smogu, że smok był i nikt o nim nie mówił nam na wschód zaczęliśmy o nim mówić nawet ludzie zaczęli apelować do władz, żeby coś z tym zrobiły oburzać się walczyć organizować od lat w Polsce giną ludzie na drogach jeśli chodzi o los, zwłaszcza osób pieszych trwa jakiś chrztu portu znaczenie gmin, o czym pan, mówi że jest aktywistą pieszy masy krytycznej noże nie ma tej masy krytycznej z jakiegoś powodu w żyjemy w kraju, w którym te 3 00 0 osób rocznie po godzinie i będzie ginąć i nie ma nie widać ruchów radykalnych, żeby to zmienić znam się, dlaczego wydaje się tutaj właśnie główny problem z tym, że to nawet system prawny następca do tego jakby przyzwala na to no bo jeśli mamy najwyższy mandat od 2 3 lat na poziomie 500 zł podczas gdy od 2 tysiące ósmego roku płace w Polsce średnio wzrosły ponad dwukrotnie to znaczy, że tak naprawdę to nie jest bolesne dla ludzi boi się, że żaden rząd no to nie jest żadne zagrożenie aktywny tt kar mandatów, które są w Polsce, jakbym czytała tak przed nauczaniem prędkości radykalne nie jest traktowane jako wstęp do zabicia człowieka jest oddzielone przez system moc tego dopiero jeśli dojdzie do wypadku to wchodzimy w żaden drugi poziom poziom sprawy karnej natomiast jeśli to, iż chodzi o przekroczenie prędkości to jest traktowane jako no cóż przyciśnięcie za bardzo gazu też jak czytałam w interesie instrukcje dla kierowców z Polski wjeżdżających na Słowację to one wszystkie opierały się na takim koncepcie no tam nie przeciśnie się albo niestety trzeba zdjąć drogę z gazu w zupełnie nie łączono tej prędkości ze śmiertelnością dają wrażenie, że jeszcze nie mamy trochę inną świadomość społeczną co do tego jak n p. prędkość rzeczywiście wpływa na nie choćby na nas na obszarze zabudowanym na to jak jest przeżywana wśród jedno to fajne w innych krajach zresztą nie bez przeceny wprowadzono w Polsce PiS prędkość maksymalna 50 m na obszarze zabudowanym, dlatego że pomiędzy 6 5 cm 2 i dramatycznie zwiększa się prawdopodobieństwo, że ktoś przeżyje jeśli jeszcze dojdziemy do 40 to to już w ogóle jest dużo dużo większe ryzyko rzadko się prawdopodobieństwo, że pieszy, który będzie brał udział w takim wypadku wyjdzie z niego no bez szwanku, ale różnią się ze Kwadrat, ale w gwarantował rośnie ryzyko śmierci w jeśli chodzi o prędkość, tym bardziej mnie zastanawiają słowa Krzysztofa Hołowczyca, który ostatnio znów został złapany na przekraczaniu prędkości znów w terenie zabudowanym 1 1 3 jechał wg policji sam twierdzi, że jechał spokojnie relaksacyjne nie stoi na godzinach i Pm i w ogóle nie łączy tego kierowca rajdowy Krzysztof Hołowczyc zresztą w MF biorący udział w kampaniach na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego w rzece 100 km test prawdy, gdyż jest to procent szans, że zabije człowieka przechodzącego przez jezdnie są zapewnić sobie poznać z estymą z tego zdać sprawę, że znów to jest ogromny problem jak te są ogromne zagrożenie wiem, że tam Krzysztof Hołowczyc mówię szczerze nie zauważył znaku być może wyprzedzał ciężarówkę niestety wchodzić też jak na wyobraźnię nawet jeśliby tam nie było z terenu zabudowanego to 9 0 powinien jechać, a rząd wierzy, że rozłączyła się co w nabożnym to nie jest nakaz jazdy 90 na godzinę tego co jest ograniczeniem mógłby jechać, a związek z Legią jeśli zobaczymy na kraje, w których nadal bez bezpieczeństwa na drogach jest jest dużo wyższa, bo gdyby, gdybyśmy żyli w Szwecji to w kraju takim jak Polska na drogach giną od 1000 osób tak w Niemczech trochę więcej natomiast to wszystko jest ceną my dalej po co zbyt małą uwagę na to zwracamy ARP zauważmy w Niemczech każde przekroczenie już 6 km / h jest karane jak nasi kierowcy odpowiadają, bo poczytałam sobie fora, że i to są zafałszowane przez policję wyniki w czasie mierzenia nawet Krzysztof Hołowczyc twierdzi, że policja oszukuje przy mierzeniu jego i jego prędkości w związku z tym to jest niewiarygodne Jon jest niewinny chodzi mi o to, że pan proponuje podwyższenie, a wysokość mandatów, ale jeśli nie idzie za tym, że egzekucja tego plus zaufanie, że ta policja wie co robi Noto mamy kłopot, bo nie nie będziemy chcieli przestrzegać prawa, który w domu nie ufamy, który nie wierzymy, że zgoda mamy mamy ten kłopot ja mam do tego on w ma takie poczucie, że za każdym razem, gdy przekroczą granice z polską to naprawdę Janos przykładne ze Słowacji czy przez starszyznę miastom mam takie wrażenie, że trafią do innego świata, że nagle te poszanowanie dla prawa się gwałtownie zmienia ludzie po prostu my przestajemy, jakbyśmy byli po prostu w kraju, w którym te normy są takie na umowne natomiast pamiętam jak zwiększoną prędkość na autostradach do 1 6 3 0 do 1 4 0 na godzinę to nie było poprzedzone żadną debatą publiczną, ale nie zastanawialiśmy się jak to wpłynie na bezpieczeństwo myślę, że to jest ciasna na powrót do tego, by jak co zrobić, żeby w Polsce co roku nie ginęło na drogach 3 000 osób po 20 12 mieszkańcy wiedzieli od lat eksperci z Instytutu transportu z samochodowego w krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego po całej listy o narzędzi, które trzeba zacząć wdrażać, żeby poprawiło się bezpieczeństwo niestety jest to bardzo trudne politycznie, bo główna główne narzędzie polega na tym, że czas zmusić kierowców, żeby zwolnili zmusić za pomocą mandatów policję, ale też infrastruktury drogowej w toaletach to już nikt nie 0 to są to się zaczyna działać w nocy czy dana tekst właśnie one ekspertów zajmujących się transportem w w Krakowie czy Jaworznie w miastach, w których są naprawdę duże sukcesy w tym w tym zakresie udaje się ograniczyć właśnie wypadkowość NATO to są rzeczy z szansy właśnie infrastruktura i jest szerokie autostrady przez miasto w jakiś czas budował w czasach komunizmu tylko o tylko właśnie infrastruktura, która psychologicznie nas powoduje, że nie czujemy się królami szos tylko czujemy się, że jesteśmy po prostu w mieście jest wąsko, że trzeba uważać na dysk ciekawy paradoks, że kiedy w kole w Warszawie nie tylko w Gdańsku również w Poznaniu wprowadzono w rozwiązania uspokajające ruch, czyli zmuszające kierowców do zwolnienia to 1 z nich było mnie jedno z tych rozwiązań było wprowadzeniem skrzyżowań równorzędnych i kierowcy oburzali się nawet policja przez miasto się Guziała, że będzie masa wypadków, bo kierowcy nie mają z sygnalizacji świetlnej i wskazania, który jest ulica podporządkowana, która główna będą bez przerwy się zdarzać oczywiście realne wyniki były odwrotne to znaczy doszło do mniejszej liczby wypadków, bo wszyscy zwalniali nie będąc pewnymi, kto ma pierwszeństwo, ale na pierwszy rzut oka wydawało się, że będzie Armagedon i Teresy Gazpromu z bezpieczeństwem ruchu drogowego Omenaa tzw. zdrowy rozum myślimy, że będzie gorzej, kiedy zna prawdy RAŚ nie jest lepiej, ale to nie jest intuicyjna to nie jest intuicyjny rzeczywiście mam z tym jest pełno w debacie publicznej ma jazdy od kontekstu n p. pana Tomasza to się on też człowiek trochę odpowiada za za komunikację w mieście, z którego pochodzę z Jaworznem ITS okrada miasto, w którym naprawdę są ogromne sukcesy przez lata 1 8 miesięcy stutysięcznym mieście nie było śmiertelnego wypadku też na status wzorcowo zmieniło to znaczy tam przebudowano infrastrukturę ten stosunek i Tomasz Tosza to, że kolejnym krokiem, że nie zrobimy dla kolejnej kolejnego skoku jeśli się po prostu nie zmieni prawo ogólnopolskich nie będzie mieć wyższych mandatów, ale i to jest takie podejście to nam pokazuje jak państwo jako my jako społeczeństwo traktujemy te kwestie ci co jest zagrożona plany niską karę to po prostu też po jakimś czasie emanacją naszego stosunku do do tej kwestii kolejne sprawa jest traktowany jest cena jest we Francji we Francji zmieniono prawo jak pierwsze jest ma zawsze pierwszeństwo u nas to sprawa była dyskutowana w sejmie jakiś czas temu widać, że pojawiają się głosy, że co to będzie co to będzie, że po prostu Lozano masowo ginąć na pasach, a to właśnie mnie tak działa w nutach tylko, że niestety do dyskusji nauczyciele proszeni są kierowcy samochodów bardzo niewielu pieszych tych, którzy realnie wiedzą o tym, że są pierwszymi, choć tak naprawdę jesteśmy nimi wszyscy bierze w tym udział i opowiada swoje perspektywie, a tylko grzecznie, rozglądając się za po 17 × na boki Przemyka przez jezdnię, próbując uniknąć śmierci w kończymy, ale będziemy tematu wracać, zwłaszcza że minie rząd prawa z wrażliwości zapowiada pewne zmiany w tym zakresie czy rzeczywiście one do 1 do skutku i przede wszystkim czy będą egzekwowane dość będziemy obserwować Marek Józefiak aktywista z pierwszej masy krytycznej bardzo dziękuję za spotkanie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA