REKLAMA

Podniebne rozmowy

Data emisji:
2018-03-05 20:00
Audycja:
Salon Radia TOK FM: Nasłuchiwanie
Prowadzący:
Czas trwania:
45:41 min.
Udostępnij:

Kiedy podróżujemy samolotem, niedaleko nas toczą się rozmowy, których nie słyszymy, a może nawet sobie nie uświadamiamy. To pilot wymienia informacje z kontrolerami ruchu powietrznego. Rozwiń »

Jak i o czym mówią? Co to znaczy Echo Papa Whiskey Alpha? Jak gęsto jest na polskim niebie i w jaki sposób zapewnia się bezpieczeństwo komunikacji lotniczej?

Podniebnych rozmów będziemy dziś nasłuchiwali z Tomaszem Wojciechowskim, doświadczonym kontrolerem ruchu i instruktorem. Wysłuchamy również przykładowych komunikatów, które słychać w słuchawkach kontrolerów, pochodzące z filmu Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej pt. "Jak narkotyk". Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Nasłuchiwanie. Dobry wieczór, przy mikrofonie Jerzy Sosnowski. Proszę państwa, dziś wracamy do lotnictwa. Kiedyś rozmawialiśmy o hałasie wytwarzanym przez lotniska, ale to przecież dalece nie wszystko, co słychać w związku z samolotami. Co prawda rozmów, o których będzie dziś mowa, pasażerowie nie słyszą, a może nawet czasem nie są świadomi, ale załoga jest cały czas w kontakcie z kontrolerami ruchu powietrznego i rozmawia z nimi, w sposób jedyny w swoim rodzaju. Tych właśnie rozmów, prowadzonych podczas lotu w czasie zbliżania się do portu lotniczego, w jego pobliżu i wreszcie na jego terenie, będziemy dzisiaj nasłuchiwać. Zaczynamy od tego, co dzieje się w miejscu zwanym kontrolą obszaru. To będzie cytat z oficjalnego filmu Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej pt. "Jak narkotyk". Rozwiń »
W studiu z nami kontroler ruchu lotniczego instruktor pan Tomasz Wojciechowski wydał pan dopiero państwo inwestowaliśmy w liczbie kontroli obszaru trwają rozmowy zarówno między kontrolami samolotami jak między 1 kontrolerem drugim co robi wrażenie, że sporo się dzieje.

I taki nie wszystko zależy od tego tak naprawdę w jaki sposób będzie to zorganizowana nasza praca, jakie godziny dynia w jaki sposób też jest, że tak, by natężenie ruchu nas zaatakuje tak jak już dużo samolotów w powietrzu w danym sektorze każdy z nas każda para pracowników kontrolerów pracuje w pewnej pewnym przedziale przestrzeni jest to sektor może być to sektor geograficznej, ale również też wysokościowe ogranicza on no i wtedy to musimy taki sposób odpowiadają za tą za ten kawałek przestrzeni przeprowadzić samoloty bowiem bardzo bezpiecznie i wymaga to po pierwsze, właśnie łączności między nami samolotem, a po drugie, również pełnej wymiany informacji pomiędzy nami 

Jeden z nas odpowiada za zaplanowanie sytuacji w przestrzeni odpowiedzialności jest to kontrola dla nich taki, który na nogę, gdyby nie wiedzieć troszeczkę wcześniej coś ma działać w naszym sektorze, ale również odpowiada za to jak wymienione są informacje pomiędzy poszczególnymi elementami pomiędzy tymi sektorami w przestrzeń drugi z nas prowadzi już bezpośrednią łączność samolotu czy może sądzić, że głos, który pytała udało się go wprowadzić pasuje wam tutor pod kontrolą dla nich zbyt drogie oprogramowanie dla pomiędzy sektorami staramy się jak najbardziej pomóc sobie nawzajem jak również to przede wszystkim doprowadzić do płynnego i sprawnego przeprowadzenia z samolotów pomiędzy sektorami między punktami którymi podróżuje po naszej przestrzeni

Mówił pan o tym, że ten natężenie ruchu jest zmienne w czasie w ciągu doby to zrozumiałe wyczytałem, że około 2 tysięcy lotów nie, licząc lotów wojskowych w ciągu dnia przebywają w Polsce, więc już tak tak tak, że od najbardziej takiemu powiedz sobie o dużym natężeniu takie bardzo lekko pchnięty

Ale chodzi o osobne godziny, kiedy jedynie, kiedy mamy bardzo dużo ruchu to jest ona toczyć się no bo wiadomo jest to często wychodzą w wakacje tak dalej tego rodzaju rzeczy, ale przede wszystkim to jest związane również z tym, że mimo tych podróży lotniczych bywam coraz więcej i przestaje być taka wielka dysproporcja między okresami, kiedy w roku mogliśmy powiedzieć, że możemy chwilę odsapnąć ten ruch tam daje n p. ukończyć szkolenia czy popracować nad jakimiś rozwiązaniami, które ułatwiają naszą pracę bądź zmienić pewne procedury, a niestety już coraz częściej także no tak jak nawet obecnie, kiedy mówimy, że jest to okres zimowy mamy właśnie około 2 tysięcy, 1900 operacji, bywa że dziennie możemy mieć nad naszym przez wzrost o różnym czasie częstotliwość 4 godziny na godzinę jest lepiej 

Tak oczywiście na to znak dostępne sektory wtedy też jest już inna też na niej oczywiście znowu naturalną rzeczą człowiek lubi spać taki generalny powinien spać także podróże też odbywają się w miarę możliwości w okresach taki, kiedy ta komfort pracy i pilota i dla pasażera, bo to nie jest przede wszystkim tom podstawą naszego funkcjonowania to jest nasz obiekt zainteresowania netto to oni tak naprawdę dyktują wtedy kiedy, kiedy oni chcieli polecieć oczywiście przestrzenie z gumy stąd tego rodzaju rzeczy, że potrzebny jest też znanej potrzebne są te sektory po torze to w jaki sposób wszystko się gdzieś tam pomieściło w tym fragmencie, którego słuchaliśmy tych 20 paru się w ciągu 20 paru sekundach słychać było na zmiany język angielski Polski, ale zarazem po angielsku podających się w Serie słów, a w efekcie nóżka Bravo Alfa Vincent powiedzmy to my posługujemy się, gdy dosyć specyficznym alfabetem, który ma nas do alfabetu ICAO pochodzi oczywiście od tego kto wie, gdyby wprowadził do użytku tor jest to międzynarodowa dziś to organizacja lotnictwa cywilnego, ale chodzi o jednoznaczność przekazu po to, żebyśmy byli pewni, że informacja będzie odczytane prawidłowo, a niestety medium, którego swojego korzystam jest radio czy propagacja fal radiowych posadowienie nadajników pogoda również jakości urządzeń, które są na pokładzie samolotów, jaki nas na ziemi może być tak każe mu w jaki sposób jest jednoznaczna szambo czy branży są w litrach prawda nie siedzimy w pokoju tak jak tutaj wygłoszonym cichutki elegancko cieplutko wszędzie i nie chodzi o to że, żeby doprowadzić do sytuacji, że obie strony będzie miał będą miały tą samą świadomość sytuacyjną będą wiedziały, że dokładnie informacja została przekazana taka, jaka miała być przekazana w związku z powyższym używamy tego rodzaju narzędzia jakich lekach nawet ICAO, ponieważ każde słowo jesteśmy w stanie przefiltrować z Witkiem takich właśnie słów, które zastępują litery jest ustalone, jakie słowo jak zmienia sielankowe one nie są przypadkowe one są sprawdzone dość powiedzieć, że przez jakiś czas jeszcze do niedawna można było używać n p. słowo za litery SS w Fox jednak okazało się, że przy pewnym jak to zwykle bywa w lotnictwie, ale nie tylko zbieg okoliczności jest nieczytelne, więc zamieniono ją n p. na Fox straty w tej chwili używamy słowa faksu i słowo ułana, który miałby oznaczać cyfra 1 mówimy dzwonek chodzi o to, żeby też w jaki sposób u Kukiza jest to coś związane z literką z cyfrą 1 jest czymś innym co mogłoby być kojarzone, ponieważ takie moje transmisja może mieć różną jakość ciekawość tego jest w nagraniu, które to byłby to ludzie gdzieś z wysłuchali słuchawek pilot, wymieniając czerwcowy numer swojego lotu mówi, czyli co ja w pierwszej chwili, że ratusz on tak po prostu by jakoś tak bardzo jakąś regionalną odmiany angielszczyzny, ale dopiero potem doczytałem, że rzesze trójka konsekwentnie preferuje, żeby mówić, czyli właśnie w dokładnie starców to jest tak do tego jest dochodzą rzeczy takie, że angielski angielski to z Wielkiej Brytanii może mówić jakimś angielskim amerykańskim tak to w słowie, ale angielski azjatyckie będzie zupełnie inne nasz słowiański też jest inny myśmy to też weź pod uwagę bardzo często zdarza się, że świadomie tak i rodzaju możliwości i niedomówień bądź różnice w wypowiadaniu nawet słów cieczy czy transmisjach specjalnie używamy innego słowa bądź innego sformułowania oto, żeby ta jednoznaczność przekazu była zachowana no bo pracujemy tam niestety w określonym w taki no reżimie czasowym i czasy jest dać słowo droższe pieniędzy czas złotych droższe od złota tak często słyszałem też taką takie nagranie, kiedy pilot podawał występ to była ta sytuacja podbramkowa, który wcześniej skończyła podał liczby pasażerów w tym operatorka chyba tam była któraś zrozumie wszystkie inwestycje jak zapytała go rzuciła 1 5 pasażerów tylko do Olsztyna wraz z uderzony w rozumieniu konwencji video Five 0 0 dokładnie tak dokładnie tam jest wyjazd dokładnie tak tak my walczymy w tym takim systemie przekazywania informacji, które jest jednokierunkowy w związku z tym wiąże się to z wieloma ograniczeniami, ale ma też swoje zalety unieważnione rurkowe, czyli że za każdym razem z jego wieloryba może nie rozwiązały one dla tak długo osoba jest zmuszona w cudzysłowie dosłownie Ania ma to o tyle właśnie niedogodność następujące, że to jest momencie tego dużego stresu i n p. deficytu czasu zabiera ten czas i przemyślanie transmisji użyć odpowiedniego sformułowania gwarantuje również to, że ten czas będzie taki sposób zarabiać, bo nikt nie tracić, a z drugiej strony konieczne jest potwierdzenie informacji czy my im dostałem informację od pilota musimy potwierdzić bądź weryfikował czy popełniliśmy błędu odczytujący intencje i vice versa, podając instrukcje dla pilota powiedzmy zmiany w jakiś pozycji pionowej tak czy zniżania bądź zdarzenia bądź, kiedy testom to tereny albo w obszar, gdzie mamy kilka-kilkanaście samolotów i tak naprawdę sobie pewne, że to będzie precyzyjnie dosyć wykonane żądamy tego że, żeby pilota powiedział, używając różnych dziwnych form nacisku chociażby przez to, że mamy przygotowane też przez światową organizację narzędzia językowe to właśnie z sformułowania frazy logiczne czy frazeologii lotniczej, która daje nam możliwości wymuszenia na pilocie potwierdzenia i powiedzenia jeszcze raz tego co się do niego przed zimą trzeba przy tym jednak jednokierunkowym przekazie właściwie z zasady chyba ta druga strona powinna potwierdzać twierdzi trener da powtórzyć z grubsza się informacje nawet jest brak jest dokładnie wszystko musi być dokładnie literalnie przekazane do informacji, które są istotne są znane również dla nas dla pilotów oni wiedzą na czym jest położona w, która część wypowiedzi ma specjalną ważność, bo naciski to na pewno jest Warty kupowane zwrotnie dodano do każdego albo do nas, bo debiutów czy to zawsze z angielskim nie nie zawsze angielski konwencja mówi o tym, że oczy konwencja samej komunikacji, mówi że tak naprawdę ładny język korespondencji może wygrać pilot może to być język Narodowy Jerzy jest też na terenie Polski leci załoga, która jest również wyposażona albo inaczej to jest załogą polskiego ma prawo użyć języka polskiego jest pewna niepisana również trudno już użyję słowa konwencja, ale taka umowa mówi o tym, że, ponieważ w przestrzeni mogą być osoby, które nie będą tego rozumieć, ale są uczestnikami są możliwe nazywają wyszukana samolot się na zamku jest to normalnie Brodka szczytu z transmisją ogólna wszyscy, którzy używają w danej chwili w danej części przestrzeni na częstotliwości są świadkami wszystkich rozmów i żeby wszyscy idą samoświadomość co się dzieje w danej przestrzeni, bo to może również do trzeciej za chwilę tak, jeżeli służą transmisje samolot, który będzie zasilał, bo już wykonuje zniżanie do Warszawy są samoloty następnym, który będzie lądował za chwilę Warszawy do informacji n p . na temat zagęszczenia ruchu na lotnisku czy jakiś kolejki ustawienie sekwencji do podejścia czy warunków pogodowych przed samolotem, który już niżanie będą następni mogą być stąd też dobrze jest, żeby wszyscy mi to samo świadomość sytuacyjną i ta umowa niepisana mówi o tym, że najlepiej, żeby to był język taki, który będzie zrozumiany przez wszystkich wybrano angielski no bo rzeczywiście w jaki sposób zostały przeniesione z wielu innych miejsc, ale w lotnictwie przyjął się bardzo powszechnie wiadomo, że no i Azjaci i znowuż druga strona druga półkula czy Ameryki chętnie używają tego języka no i ta konwencja tego języka dostać, gdyby jednak przyjęta i w jaki sposób sankcjonowane już wspomniałem o tym, niejasne we wstępie teraz precyzyjnych, gdyby doprecyzujmy to kontrola ruchu lotniczego duchowości takie 3 części dokładnie tak kontrola obszaru i co dalej tak kontrola obszaru jest to co jest najbardziej tak oddalone od lotniska co najwyżej od generalnej czy tak jest i to tego zaczęliśmy czy samolot, który chce przylecieć do Polski bądź nad polską przecież na pewno trafi do naszej służby odrobinę niżej, lecz nawet bardzo niżej, bo tuż poza wypowiedzieć taki element przejściowy pomiędzy lotniskiem, a naszą przestrzenią tą kontroli obszaru jest kontrola zbliżania i tam odbywa się wymiana samolotów, które mają gdzieś w Polsce wylądować na któryś z lotnisk w Polsce i te, które chcą z tych lotnisk odlecieć tam dosyć istotnym elementem jest rzeczywiście organizacja tego ruchu skanalizowanie nasz to się odbyła jakoś bezpieczniej sprawnie, ponieważ na lotnisko ma 1 2 pasy, ale generalizując w 1 momencie może wylądować 1 nie wystartować 1 samolot w związku z tym tam odbywa się to tasowanie mieszanie tych ruchów przy potoku dolotowych gotowych dla nich ostatnim elementem, a tak naprawdę dla pasażerów najbardziej wideo w dziale to jest to co oni widzą zazwyczaj na lotnisku, czyli wieża kontroli ruchu lotniczego, ale pokazuje tak tak rzeczywiście są zaskoczeni wtedy, kiedy mówimy rzeczywiście tam jest zakres pracy i niby nieduży notes lotnisko bezpośrednio sama powierzchnia lotniska wszystkie drogi do kołowania płyty postojowe na końcu pas startowy, ale i bardzo blisko wokół lotniska bardzo duża przestrzeń, którą umożliwia podjęcie decyzji o wykonanie lądowania w wykonaniu startu budzi jego przerwania meczu odlotu na drugi krąg i to jest ta część, która dotyczy bezpośredniej kontroli lotniska w muszli to jest, żebyśmy mówili o jak gdyby w zakresie to jest wreszcie od od lotnisk i posadowienia testach kogoś 600 m podziemi do góry i tych 2 0 10 20 lat, bo korki skatował nim kontroli wierzy później od tych 600 m w górę troszeczkę wyżej tak do dochodu zależy od tego jaki zorganizowana przestrzeń, ale tam do kilku kilometrów nawet jest to przestrzeń kontroli zbliżania, ale zasięg już obszarowej dużo większe, bo to może być, bo 100 km każdy rząd odciski w wypadku Warszawy Modlina dla temat Warszawskiego jest to, więc tam Siedlcami, a łączą mnie, więc taka przestrzeń w kołowe rysowali to nie jest dokładnie komu, ale między tego rodzaju to są to są przestrzenie tak to zakresy pracy i kontroli zbliżania dajmy na to cała przestrzeń Polski tak plus kawałek to co żeśmy wynegocjowali z naszymi kolegami ze Szwecji Kaliningradu i Niemiec dotyczące n p. morza, bo tam też odbywa się kontrola ruchu lotniczego, chociaż nie jest to teren, który w stopniu być przydzielony jest jakby do przestrzeni Polski ile trwa parę godzin pracy kontrolerów lotniczych to jakieś znieczulenie pół godziny tak również praktycznie troszeczkę dłużej z wielu powodów tak no bo to jest przyszłej przyjść osobiście do pracy trochę wcześniej, żeby sprawdzić co się dzieje tak naprawdę firmę 3 i jakie mamy powiedzmy sobie układ pracy czy mamy jakieś zmiany dotyczące powiedzmy sobie od ćwiczeń wojskowych czy jakieś urządzenia n p. mogły się zapisu w międzyczasie musieli jeździć czy będę dysponował danym czasie wszystkim czym mogę dysponować muszą wymyślić jakiś zastępcze rozwiązania, bo będziemy to one są już przygotowane zazwyczaj ich być na to przygotowany, że w tym momencie będę musiał z nich korzystać poniesione na stanowisko i pracuje praktycznie rzecz biorąc 2 godziny godzina przerwy 2 godziny godzina przerwy to taki idealny system i 1 , 5 godziny na koniec albo odwrotnie 1,5 godziny godziny tak to tylko godzina jest na regenerację jakoś tak nie mogę pracować dłużej niż godzinę na stanowisku jest to maksymalny czas pracy, który jest jego oryginalność oraz badania związane z popijania Tarnowa jest to jak gdyby mimo, że czasami nic się nie zajdziemy musimy przygotowań na to co może się wydarzyć IT napięcie przygotowanie skupienie toto to jest utrzymywana w takim niby modzie stand, by jak w każdej chwili musi być ostatni musi zostać uruchomione i bić się być gotowi na nas na działanie na najwyższych obrotach Manson już pracują parami tezę, że to jest plan tzw . tzw. kontroluje Executive lego dla służby kontroli obszaru dla służby kontroli zbliżania staramy się, żeby ta zasada została utrzymana w pary są na stałe czy były trudne to jest spotykamy się codziennie rano i to może być także przez kilka kolejnych dni będziemy, jeżeli przychodzimy kilka dni z rzędu może się okazać, że nam kierownik łaskawie złożył podobny grafik miesięczną się spotykamy codziennie, ale zwykle jest także, że z dnia na dzień spotykam się z kimś innym także w czasie pracy jesteśmy partnerami poza pracą możemy się bardzo nie lubić nawet nie zdarza się oczywiste, ale jest także, że zasada jest stanowisko stajemy się, gdyby 1 organizmem i musimy współpracować na zasadach, które niosą ogólnie przyjętej wszyscy je do ucha rozumiemy i trzecią osobą, która jest nie do pominięcia to jest pilot no i czwarta to są osoby i to czwarta to jest grupa można też wnioskować w sądzie to zabezpieczają nas logistycznie czy myślę też takich ludziach, którzy organizują naszą pracę to są bezpośrednio nasze sale operacyjne, ale też ci, którzy są piętro niżej tutaj ukłon w stronę naszych techników i wszystkich ludzi, którzy dbają o nasze urządzenia bardzo duża ciężka praca zaczęliśmy od samolotów w prasie teraz zatem nadlatuje w pobliżu już lotniska i wzywa się kontrola zbliżania lodowej National Electric trio weekend trip hopu Tricky horror thriller horror lekturę lider listy po drugiej Dorothy Round witryn pornograficznych o próbach do tej małej Mai Creative Team złoty, który zawodnik ten pan Ryszard Karger mogła wrócić do powszechnego o dalszych działań prostych metod walki o kontakt po Romuald Jewuła z to była rozmowa z samolotu kontroler zbliżania naszym gościem przypominam, iż kontroler ruchu lotniczego Tomasz Wojciechowski ja rozumiem, że pan oczywiście zrozumiał sens Linda oczywiście to, o czym można często jest to już elementy bezpośrednio kierowania samolotu w kierunku osi pasa do lądowania i to są rzeczy, które związane są z położenia statku powietrznego względem osi pasa jak również ich wysokości, żeby redukować prędkość w dal tak tak tak chodzi o to, że ewidentnie tutaj mamy przykład tego, że to nie jest 1 samolot w trakcie podejścia komisji kilka po to, żeby te samoloty zbyt blisko siebie nie były w momencie, kiedy coś na kontroli nad Osą pod kontrolą kolegi ze zbliżania 1 z podstawowych narzędzi jest wręcz racja prędkością kotew tam jest wiele wiele wiele rzeczy, które mówią, o które dają się takie, które muszą być wzięte pod uwagę tak po bo samolot, żeby utrzymać się w powietrzu to musisz jednak przemieszczać, więc do prędkości też nie mogą być zbyt niskie noty Schiphol w kilkadziesiąt ton w powietrzu wieś to nie jest mało tego, więc ta siła nośna musi być jakiś sposób uzyskana tylko może przez to, że wszędzie przemieszcza w tym powierz chów m. in. przy prędkości prędkość chyba przelotowa 700 km / h zdaje się w tej chwili już jutro w 2 80 0 ponad 8 8 etatów w klasie stara się 30 tys w lesie około 2 50 300 m nad sobą w Senacie z ulubioną potrawę z SLD szczerze jest mamy zupełnie inną jak gdyby sposób patrzenia na to ponieważ, jakby dla nas głównym narzędziem jest miejsce, czas więc staramy się przetransportować to sobie n p. w ten sposób, że w ciągu 1 minuty samolot pokonuje 7 min 7 mil w warunkach Orlik 2 12 km 7 × 2 min 10 % 3 KK układ w warunkach polskich 7 to dokładnie tyle ile musi mieć pomiędzy 2 samolotami, które będą leżeć na tym samym poziomie, czyli że dzisiaj urodziny piętrowy garaż w galerii Mokotów na tym samym piętrze znajdują się 2 samochody to odległość między nimi nie może być mniejsza niż 7 1 i ma i to jest tu dają obraz taki w jaki sposób wykorzystują pewnego rodzaju wielkości wartości tak to potrzebne do konstrukcji tego co tak naprawdę dzieje się w powiecie to co widzimy na radarze to jest mapa czy też płaskie do tego dochodzi element trzeciego wymiaru wysokości i czwarty wymiar ponownie wracamy do czasu to nie jest bez znaczenia nie można podzielić ciasto albo zatrzyma się i poczekaj chwilę, bo na czerwonym świetle, żeby przyjechał pociąg z prawej na lewą nie nie da się to musi być cały czas zrobione w pewnej na ten presja czasu i tak naprawdę brak tego czasu wdrożono w pewnych warunkach jeśli nie zaplanujemy dlatego jest na 2 i nas dwoje przepraszam muszę chodzić, chociaż szczerze mówiąc od estakady Grecja koleżanki bardzo chętnie podpisują się po tym, że nie są kontrolerami nie są kontrole rękami albo kontrolka tak jak niektórzy usuwają zdrobnienia zwyczajowym, ale nie jest rzeczywiście tak jest no i kiedyś było, gdy dziewczyny znacznie mniej w tej chwili mamy coraz więcej są fantastycznymi kumplami świetnie sobie radzą, by związać w wyobraźni przestrzennej rozwijania przede wszystkim, ale to nie jest powiedzmy sobie szczerze nie jest to cecha płci bardzo nawet wg mojej oceny bardzo równa się rozkład bardzo równo, chociaż są mniej może odważne w tym wszystkim aczkolwiek, jeżeli już robią to co robią u nas z notą bogatą w niczym nie ustępują nagrody są fantastycznymi kontrolach spodobał się takie określenie, jeżeli kontrola obszaru zajmuje się właśnie tym, żeby te samoloty były możliwie daleko są polewane są to gotowa jest kontrola zbliżania, by robić samolotów takich graczy stara się wprowadzić takie uległ zatruciu notarialne jak i nie jest to prosta rzecz, o ile my mamy znowu już zupełnie inne narzędzia, mówi że samolot lecący wysoko musi też to prędkość utrzymywać my zdajemy sobie sprawę, że nie możemy używać narzędzi, które z bardzo efektywnie wykorzystuje kontroler zbliżania to jest nasz patent zakrętu na samolot, który będzie leciał z prędkością przelotową Promień zakrętu będzie miał kilkanaście razy większy niż samolot jest pod kontrolą zbliżania, ale to ma swoje zalety ma też swoje wady tak, bo to odróżnia to możemy odczytywać generalnie rzecz biorąc kontrola zbliżania musi mieć na tyle uporządkowaną sytuację i na tyle przemyślane rzeczy i narzędzia na tyle sprawny, które pozwolą właśnie w bardzo krótki sposób uzyskać efekt działania, bo tam nie ma czasu miejsca w naszym przypadku nie możemy planować długofalowo, czyli że samo będzie jeszcze powie sobie daleko nad Niemcami zobaczy samolot drugi, który jest jeszcze na terytorium Pragi i potencjalnie mogę zweryfikować jako samoloty, które mają się ku sobie tak czy potencjalny konflikt to już jestem w stanie to robić z wyprzedzeniem kilkunastu minutowym tam zaplanowano sytuacja mści się natychmiast, jeżeli chodzi o kontroli zbliżania w postaci taki, że tam po prostu nie ma czasu miejsca to musi być wszystko przygotowane i to coś słyszeli to precyzyjne nie wiem czy pan zauważa Agata Pietraś ubodło to chyba pilot Lufthansy rośnie w Salt jest specyficzny i bardzo precyzyjnie powtarzał wszystkie cyfry, które były podawane przez kontrolera to jest to, żebyśmy nie musieli mówić 2 ×, bo strata czasu, a tam już niema czasu tam wszystko jest prędkość 1 60 obrazów wysoko Anna kilku minut do lądowania gotowy poniżej pewnego odległość od lotniska i w pewnych już konfiguracja samolotu kontroler nie ma możliwości nawet zmienienia pewnych rzeczy pilotowi nakazania po prostu on musi wykonać bezpieczne podejście to musi również być uwzględnione znacznie wcześniej w sposób przewidywalny dla kontrolera oto, żeby n p. następne samoloty te, które są przed tym, które w tej chwili uzyskał informacje instrukcje, które wszystko zapracował drugiego stopnia Tosca jest osadzony na takich algorytmy w protokołach stałych, które po, których po prostu można mechanicznie powielać nadal jest to, że to jest taka ciągła improwizacja odpowiedź jest dosyć trudna czy w moim przekonaniu ja uważam, że tak z 1 strony przepisy instrukcje operacyjne jednoznacznie określają nasze możliwości wręcz czasami powodują gorzej i działania nasze są bardzo skanalizowane Jerzy Murzyn takiego kolokwialnie, że w i nie powinniśmy wychodzić poza pewne ramy z drugiej strony, jeżeli weźmiemy pod uwagę, że na każdą sytuację wpływ mają warunki, które kompletnie są poza naszą kontrolą chociażby pogoda okazuje się, że za każdym razem może samolot, gdzie indziej starać o środek każdą środę o kolejnych tygodni, jeżeli mamy okres pewnego rozkładu lotów w odniesieniu do wiosny od wiosny do jesieni chłopaka z roszadami w tej samej porze powinno się odbywać taki sam ruch w pewnych przestrzeniach pewnych rejonach czy Europejczycy naszego kraju na no, więc nie za każdym razem niby to jest bardzo podobne, ale za każdym razem jest inne może lecieć inny samolot, który n p . ma pewne ograniczenia techniczne nie może dać z daną prędkością jest zaplanowane pożyczkę inną prędkości to wszystko zaczyna już tam tutaj dryfować w stronę, kiedy nasze przewidywania i nasze jak gdyby badanie tej sytuacji jest konieczne musimy wtedy nasza ingerencja dotycząca samego przebiegu tego lotu może być konieczna włącznie i stan przebiegu sytuacji w opony były deszcze wróćmy do do kontroli obszaru zatem Panny z czymś innym partnerem w trening bohaterem równocześnie nie warto powiedzieć kontroluje animuje ile samolotów naraz jest to też dosyć ciekawa sprawa właśnie tak tak rozmawiali też taka dygresja wszyscy by chcieli pewnych okresach czasu odbyć swoją podróż lotniczą linie lotnicze chciały przewieźć najwięcej pasażerów wiadomo, że chcemy wystartować rano polecieć drugi koniec Europy załatwić biznes nawet wrócić nie da się każdy z tych elementów przestrzeni nazwijmy go karetka kawałkami ciasto może pomieścić z ograniczoną liczbę rodzynek zbycia stoczy się pieczenia nie opadł też rodzynek może być ileś tam wszystko to zależy również od tego, jakiego rodzaju ta przestrzeń ma konstrukcję, jakiego rodzaju warunki się znajdują przybędzie nam przeszkadzało wojsko czy przeszkadza pogoda w końcu czy mamy wystarczająco ludzie ilość ludzi po to, żeby zagwarantować odpowiednią ilość sektorów do przyjęcia w tej zaplanowanej liczby samolotów na tym wszystkim czuwa, aby ustalona na Lipową i pomaga w zaplanowaniu tego przepływu stosują Management taki zarządzanie przepływem i w jaki sposób to jest skoordynowana organizowane, ale też do pewnego stopnia, ponieważ jesteśmy na granicy regionu, gdzie te informacje są zbierane przygotowywane jest taki plan później jest taka informacja dotycząca tego, czego możemy się spodziewać my informujemy czym będziemy dysponować i tam później stan wyważanie dogadujemy się na zasadach kompromis za szkodę przechodzi właśnie n p. zmiana pogody front atmosferyczny burzę cokolwiek okazuje, że samolot, który miał być o piętnastego do 15 30 cały misterny plan wysypał się w związku z tym tu bazę do alergii zapytam jednak po proponuje, by ten czas do takiej praktyki po to, i ile samolotów w w ciągu 2 dni i do refundowanej w Warszawie to był drugi element to, że wrócę teraz tak też jestem dodatkowo ozdobione natomiast co się dzieje w danej przestrzeni nie możemy tych samolotów przyjąć z 1 powodu chociażby to też rozbawienia temat naszej rozmowy wieży z pilotami ile razy możemy się skomunikować danej chwili z różnymi samolotami i poleceń jesteśmy zmuszeni wykonać, że jest to tylko ludzi dobrej dar kontakt z konta kraj dar wysoka można przyjąć więcej, że jest to teren bardzo nieduży, kiedy będzie tych transmisji jej dzień dobry do widzenia też bardzo dużo okaże, że może mieć miejsce w czasie to wszystko ma swoje jak gdyby znaczenie i to wszystko jest warzone w nadzień dzisiejszy staramy się nie przekraczać liczby średnia tak na 1 elementarny sektor 15 1 7 samolotu tu się sporo dość sporo, a wiarę we Wrześni być może ociera się o informacje poufne, ale ma pan prawo powiedzieć, bo wspomniał pan w wojsku dla kogo odezwać do jakiejś pilota myśliwca zabiera się z myśliwcem pilotował pasażerskie bezpośrednio z nim nie jest to specjalna procedura mamy służby, która również pracuje na terenie naszej sali operacyjnej, która ma za zadanie być łącznikiem pomiędzy nami, a służbami, które bezpośrednio odpowiadają za prowadzenie ćwiczeń bardzo często z tego korzystamy zdarza się, że samolot, który potrzebuje nadzwyczajnych środków i nadzwyczajne atencji po prostu coś się dzieje mają chorego na pokładzie przewidują, że będą mieli za chwilę kłopoty techniczne cokolwiek i wtedy wojskowy jedno jak gdyby nowy staramy się, żeby nam nie przeszkadzała wręcz pomogło jest pewnego rodzaju gradacji, a tych wszystkich działań w przestrzeni powietrznej, jaki jest oznaczona i w na jej podstawie również możemy wymagać pewnego rodzaju priorytetów w Byczynie lista priorytetów, które umożliwią nam wykonania albo wymuszanie wręcz zaniechania pewnych działań po to, żeby inne mogą być przeprowadzone inne niebezpieczne wesoły wspomina Paweł Paluch o pogodzie, by informacja dla pilotów o tym, jaka jest pogoda też państwo tak intensywne działania tak zdecydowanie tak bardzo często widziany na czas można takie jest oni podają bardzo istotną rzecz dotyczącą już samej strefy dotyczy on chce, by były w bezpośrednim otoczeniu lotniska, gdzie takie rzeczy jak n p. uskoki wiatru zmiana kierunku wiatru siła wiatru, kiedy są podmuchy na lotnisku na pasie albo i z drugiej stanowi bezpośredni awans do dotyczy lotniska to jest działalność przygód tak, więc jeżeli żona zmienia po to, żeby wykonać lądowanie w słabej widzialności muszą być spełnione w domu musi być kominki Karpniki kilkanaście wątków najbardziej cmentarne to jest to, że tak naprawdę możliwość wykonania takiego do lądowania w zależności od tego jaki jest, jaki jak wygląda najsłabsze ogniwo całego zespołu, czyli lotnisko wyposażenie lotniska, ale również wyposażenie samolotu jak również uprawnienia pilotów, jeżeli któryś z tych elementów posiada jakąś tam klasy mówi teraz tak ogólnie mimo tego, że lotnisko i cała reszta mogłaby wykonywać n p. działania dużo niższej klasie ci bardziej zdegradowanej środowisko 3 przy mniejszym widzialności to możemy tylko tak wykonać to lądowanie tam podejście do Ciska jak pozwala na to to najsłabsze ogniwo 3, jeżeli pilot będzie miał uprawnienia do lądowania w kategorii jakiś tam to tylko do tej kategorii możemy wykonać tak planować czy podanie informacji temat działalności na pasie to też podawane w bardzo specyficzny sposób to są sekcję pasa tak coś się u progu, który wykonuje się lądowanie czy środek do końca to podaje się i piloci wiedzą co nie mogą lądować czy nie nie jesteśmy w stanie zajrzeć do licencji zapisana, ale Europa nie może lądować teraz to muszą wiedzieć ani też odpowiedzialność również ich, ale jeżeli lotnisko zamknięte to potężna dawka jest właśnie zdarza się oczywiście z Bogiem absolutem ławeczki albo od dnia coś do Brzeźna pojedzie niska jest też zła informacja od państwa czy ZUS kontroli zbliżania izolacja schodzi z lotniska już bezpośrednio kontrola zbliżania już o tym, każdy n p . tak, bo nie wiedzą czy będą mogli przyjąć jej samoloty, które będą oczekiwały na terenie przeznaczonym dla kontroli zbliżania się w tematach, ale my samoloty, które już n p . zmierzają do danego lotniska często się zdarza nam w ten sposób, że samolot leci WHO powiedzmy sobie z południowo-wschodniej Azji, gdzie do Londynu na wiemy, że w Londynie jest burza śnieżna i przynajmniej do wieczora on będzie zatem 3 godziny od teraz nie będą przyjmować samolotów tu już on do informacji uzyskuje to z tego rodzaju taka i efekt domina odrobinę przekazujemy wita mnie ten łańcuszek dobrej woli musi dotrzeć jak na szczycie jest on musi podjąć pilot musi podjąć decyzję o tym co będzie robił dalej, jaka jest jego strategia na rozwiązania takiego działania na końcu tego drugiego fragmentu rozmowy, który emitował dziś przed kwadransem mniej więcej słychać było wyraźne polecenie kontakt z Tauronem to za chwilę będzie prostego rozmowa z więzienia tylko powiem, że jeśli państwo mają pytania do naszego gościa nadszedł moment nasz telefon 2 2 4 4 4 4 0 4 4, a my tymczasem posłuchamy właśnie rozmowy zwierząt będzie nagranie z nowego Jorku, w którym słychać w kontroler stracił cierpliwość poleciła jej kilowatogodziną ośrodku kultury PL Defilad jedno trojga lat dokumenty wykład wolny Tybet prawdziwa po popular rampa dla Natalii, która jak pralek i PLL lot pełniła ona na 2 i piosenki o tak, aby do debaty o handel, ale i mógłbym je na kolejny raz Pearl Meyer Elbląg przypominam nasz telefon 2 2 4 4 4 4 0 4 4 naszym goście mieli kontrolę ruchu lotniczego pan Tomasz Bardziłowski w tej rozmowie zbawienie dusz może już wyraźnie dał wyraźnie słychać irytację, ale jednak jest Serock Tucholanka wychyla się unikamy takich sytuacji czy inaczej staramy się ich sami i uczyć się nowych adeptów, żeby nie tracić zimnej krwi dzwonek i starać się być zawsze spokojny nie tracić tutaj panowania nad sobą, bywa że jest to trudne i Lechem także no ale to jest z 1 strony jesteśmy z drugiej strony piloci czasami też próbujące załatwić też nie są w stanie z wielu powodów do plaży dobrze rozumiem kontrolę na wierzbie, bo dziś jest sucho ogromnie się ustalić kolejność startów lądowań domyślam się, że tych ludzi o o zwolnienie pasa i Żydów z 8 o zwolnienie pasa i samolot wylądował zastanawiał się, która droga do kołowania, gdzie w, jaki sposób ma zjechać z pasa i tam głos volkswagena było dla następnego samolotu tu już był bezpośrednio prawie, że nad progiem, a tam są odległości pomiędzy poszczególnymi lądowania zminimalizowane bardzo ich związku z tym po to, żeby nie spowodować, że samolot, który już miał dotknąć pasa musiałby wykonać odejście na drugi krąg, czyli wykonać procedurę nieudanego podejścia trzeba było zrobić 1 pas pusty tak, bo dopóki samolot i opuścili 1, który był przed finałem wykonywał lądowanie nie opuści pasa drogi nie ma prawa na tym pasie wylądować związku z tym też takie walka trochę mnie z czasem i z przeciwnościami losu od tej ewidentnie wilgotną potwierdzenie kim mówię ci nie zatrzymuj się w Danii tutaj miejsce była to tego dnia zaraz gorącą wodą z takich między wierszami tak tak no to jest dosyć specyficzna i jest kilka miejsc na świecie na świecie, gdzie takie nie takiego rodzaju sytuacje się zdarzają nieraz worki z 2 Londyn jest kiedyś byłem świadkiem takiego zdarzenia, kiedy pilot właściwie do wiadomo, że ten samolot z zwolni pasterka drugi samolot, który powinien sprzyjać ostatnie mecze tak naprawdę klient czulent kontrole patrząc z wieży widział, że tamten samolot opuszcza jeszcze chwilkę jeszcze chwilkę po to, żeby nie kończy transmisji podawał jeszcze raz informacje dotyczące pogody wszystkich dzieci w końcu nie przerywać inni, by ktoś inny nie wszedł transmisje w końcu, żeby jak zobaczył konto okaże, że pas jest wolny krzyknął klifu nad morze tam też praktycznie kłamliwej do tego PAF są takie umowy o rzeczy, które notes kasa na nasze rzemiosło na sam nasza praca za baryłkę halo halo dopiero życie wysłuchane do wieczora, ale takie mam pytanie, bo był kiedyś zaznajomienie się wspieraliśmy typ samolotu są kierowane koło w małych i po fachu od frontu, jakby w górę, kto to jest poziomu, bo gra mamy jakieś piętro było to powiem natomiast jutro w Elblągu trwały od 1 jakich wysokościach ewentualnie uchwała na jakich położną tak jak szambo, aby to wszystko się zgodziło i jak to jest po tej strony dziękuję bardzo dziękuję bardzo bukiet był korytarze powietrzne wytyczony bardzo jednoznaczne i odejściu funkcjonującą czas problem jest wręcz sorry taki podstawowy po to, żebyśmy wiedzieli w jaki sposób samorząd przez pewne przestrzenie czy przez pewne części poszczególnych krajów to się przemieszcza ima prawo przelecieć to z Koroną plan lotu ten plan lotu składa się właśnie z elementów takich dróg lotniczych, aczkolwiek w tej chwili, jeżeli nawigacja i wszelkiego rodzaju rozwiązania technologie GPS, czyli nawigacja satelitarna w sposób sterowania samolotem tak w jaki sposób nie sprowadzony i a z drugiej strony jest kwestia ilości tego ruchu lotniczego kierujemy się w stronę takiej sytuacji, że ten rok będzie troszeczkę bardziej determinowany przez samych pilotów, ponieważ na wybierali trasy będą mieli ograniczenia w postaci pewnych elementarnych punktów w przestrzeni czy nas na ziemi przez sen z trudno określić cele, na podstawie których będą mogli budować swoją trasę i system jest do tego przygotowane to się nazywa je od niedawna i wprowadzane w Europie teraz jesteśmy świadkami kolejnej części Europy, która przyjęła tego rodzaju konwencja jest ponad terenem Niemiec też nazwa firmy to jest bezpieczniej przestrzeń, gdyby flirtować bez bez dróg, aczkolwiek sama idea, gdy po ruszania się wzdłuż pewnych punktów wiązała się kiedyś właśnie z tym w jaki sposób prowadzono nawigację po pierwsze, było do władzy lokalnej grupy elitarne dokładnie taki to kwestia była tego rodzaju, że głównym sposobem prowadzenia kontroli hutniczego to nie był radar tylko był czas i punkty na mapie na tej podstawie budowaliśmy obraz sytuacji przestrzeni, a to zwana kontra proceduralna na tej podstawie budowana, gdyby cały obraz sytuacji pobierz zalety samolotu Lotos nasze ministerstwo i wtedy taką osobą absolutnie strategiczna był nawigator samolotu gotowania się podawać dzieciom od lat odmawiamy Romom tak jest na podstawie meldunku pilota przekazywanego do ruchu lotniczego zapisywaliśmy czasu na poszczególnych elementach jak w punktach czy poszczególnych elementach drogi, a jego wykonywanej przez daną przestrzeń na tej podstawie budowaliśmy to gdzie których samolotu momencie będzie, jakiego rodzaju działania będzie mógł z tym podjąć wykonawcą będzie mógł zniweczyć wznosić 2 3 przelecieć minąć się samo centrum, gdzie leczą n p. krzyży wznoszenia drogi, aczkolwiek w tej chwili, a to co dziś o kontroli zbliżania to jesteś kościele który, jakby troszeczkę bardziej jest znacznie się pozostaje w konwencji lub lotniczych po to, żeby ten rok był uporządkowany, żeby samoloty spokojnie mogły wykonywać bardzo bardzo zatłoczonych element to jednak na tę przestrzeń, jakim są zbliżania wokół dużych lotnisk w Warszawie również są 2 lotniska czy też już jakieś dodatkowe utrudnienie to tam cenne elementy utworzenia albo inaczej przy przygotowania takich dróg, które nazywamy standardowymi drogami do lotu bądź oblotu lotniska ma za zadanie właśnie skanalizować ułatwić i wręczy mu umożliwić taką były bardziej komfortową pracę zarówno lotnikom, jaki kontrolerom podaje wiele wiele dodatkowych rozrywek tłumaczy tym daje szansę po pierwsze, pilotom n p. zaplanować dobrze zniżanie nie wiedzą, kiedy mogą rozpocząć pewne elementy związane z lądowania samolotu do lądowania, a kontrolą jak gdyby w sprawi, że tempo to będzie przepływały bardzo sprawnie i samoloty, które są n p. wolniejsza, bo szybszy będą miały swoją odpowiedź jest odpowiednie miejsce w kolejce również dobrze ukazuje się będzie jeszcze uderzyło mnie tuż przed wyjściem byłyby mniejsze do tego stronę internetową, która pozwala śledzić ruch lotniczy nad polską takie jest mapa Polski takiej komórki samolotów i uderzyło mnie, bo oczekiwała na taki, że samolocik pewnie nie planuje się tego, że słuchaczom to wtedy mogli już pojawiły się informacje to jest samolot uderzył mnie, że samolot do Londynu leczą najwyraźniej w dość dobrze za Ursynowem i widać wyraźnie na południowy zachód co mi trochę zdziwiło, że dobrze pamiętam to do Londynu gestu strony należy że, choć właśnie o to, żeby go wyprowadzić poza zatłoczoną dziś dokładnie tak najwięcej problemów stwarza z tych służb przywieziemy jesteśmy n p . na styku służb mimo, że to są służby, które używają tego samego narzędzia do prowadzenia kontroli, czyli radaru to generalnie rzecz biorąc to chodzi o to, żeby informacja, która jest przekazywana na za pośrednictwem radaru ona jest taka sama dla mnie dla kolegi na zderzaniu niczym się nie różni tylko kwestia tego rodzaj, jakiego jakiś czas, jakiego rodzaju skomplikowanie w różnych przestrzeniach i kolegi na zbliżaniu i u mnie na obszarze nie miały na siebie specjalnie dodatkowego wpływu poza tym, że musimy samoloty, które do rady do Warszawy i na tym w jaki sposób przekazać między sobą, gdyby odbyło się bezpiecznie analizujemy w jaki sposób ten ruch i to jest takie nowe co ich rodzaje tego co by tu też nasłuchać powiedział o o drogach lotniczych rzeczywiście pan ja zadzwonię halo halo tu jedno w średniowieczu jak pan zapytać o taką sprawę mianowicie słyszałem, że już mają przejąć i kontroler lotu mają przejąć ich komputery i rozwoju stopniowo wyłączane n p. o grach kontrolnych, żeby w ogóle możliwe jakaś perspektywa środkowego on był trzeźwy, by powiedzieć na ten temat dziękuję bardzo ideowe, a w no to w owczej w ogóle trochę filozoficzna pytanie będzie, ale naprawdę interesujący ze względu na to, że już w tej chwili wielo i wiele elementów, które są związane z naszym rzemiosłem czy narzędzi, które otrzymujemy jedno jest skomputeryzowanych jest to cyfryzacja postępuje bardzo szybko i póki są no nie spodziewa się, żeby to była perspektywa najbliższych 20 30 lat chyba jeszcze, aczkolwiek co do tego czy w stanach Zjednoczonych nie chciałbym tutaj być testy jak gdyby złym prorokiem no i nie są wcale przodującym krajem, że chodzi oprowadzenie służb kontrolnych lotniczego są bardzo dynamicznie rozwijającym się miejscem również, aczkolwiek na podstawie moich doświadczeń rozmów spotkanie z kolegami z różnych stron świata bardzo wyrównuje się poziom, jeżeli chodzi o wyposażenie techniczne i sposoby organizacji służb ruchu lotniczego na całym świecie trochę odstaje na mieście Afryka to zdecydowanie na, ale to jest chyba dosyć oczywiste jest celem na noc z wielu powodów jest to trochę i skonfliktowany cały czas teren nie bardzo jest szansa na pewnego rodzaju uporządkowanie tego w miarę szybko, aczkolwiek bardzo bardzo prężnie kraje, które znajduje się na obrzeżach kontynentu chcą mieć udział w tym dosyć pokaźne torcie, jeżeli chodzi o benefity płynące z zabezpieczenia ruchu lotniczego nie są to pomijane w tej chwili rzecz ubogą pod tym względem parokrotnie wynosiłyby padł termin radar w naszej rozmowie, ale to już nie jest tak jak na starych filmach, że kontrole siedzi na takim ogromnym ekranem, po którym lato poznawać czasu tak ważne jest dla wzmocnienia niezdrowo, a już skomputeryzowane właśnie się młodziej, kiedy ja przyjdę do pracy to rok dziewięćdziesiąty piąty już nam mówiono, że kontrola, choć niczego radarowe kontra ruchu ulicznego trochę to taka gra komputerowa to prawda tak naprawdę mi nie widzimy zobrazowania radarowego widzimy pewnego rodzaju obraz syntetyczny, który pochodzi z systemu, którego elementem jest sygnał informacja radarowe do tego dochodzi mnóstwo innych rzeczy chociażby to w jaki sposób informacje dotyczące każdego z samolotów jest z nim na prowadzone są w trakcie jego podróży powietrznej czy od momentu startu nawet jeszcze wcześniej pewna paczka informacja dotycząca danego lotu rejsu jest do niego przypisana będzie, kiedy zaczyna się cokolwiek dziać wszyscy, którzy mogą oni zainteresowani tym lotem, czyli powiedzmy potencjalnie n p. wszystkie kraje pod drodze, które będą przez ten lot ten samolot mijane oni dostać informację, że coś już jest na rzecz, żeby być przygotowanym na to wiele zastosowań, ale przede wszystkim chodzi o to, żeby to mogło być w przy tak rosnąć ruch lotniczy mogłoby to taki sposób przewidywalne co trzeba zrobić, by zostać kontrolę ruchu lotniczego czas skończyć 1 8 lat ich sensu pełnoletnim tak zdać maturę w dobrze znać język angielski mieć dobre zdrowie trochę samokrytyki dystansu do siebie poczuciu humoru też, ale przede wszystkim wyobraźnia przestrzenna umiejętność pracy trochę pod stresu chyba na pewno jest to co się da w jaki sposób jeszcze potrenować, ale największą rzeczą jest to w jaki sposób jesteśmy predestynowani do pracy w zespole umiejętność podejmowania odpowiedzialności za swoje działania z kooperacji z drugim człowiekiem z 1 strony musimy być bardzo asertywni, jeżeli chodzi o to, żeby rzecz, że chcę móc albo inaczej umieć spowodować, że to co zaplanujemy zostanie wykonana, ale z drugiej strony musimy brać pod uwagę tak wiele innych elementów jak również torze obok siedzi nas na swoje jeśli nas jeszcze drugi kolega Thomas i są zadania my i w jaki sposób musimy ze sobą współpracować trochę sprzeczna z 1 strony dosyć interesującej wciągająca i nabór na kursy wraz z dnia jest w tej chwili tak, bo będziemy na wątkach będziemy potrzebujemy cały czas bardzo dużo bardzo dużo ludzi praca jest dosyć intensywna w tej chwili mówię ruch lotniczy od momentu, kiedy zacząłem pracę to uczniom więcej niż dwukrotnie wzrósł także jest to dosyć wymagający, jeżeli chodzi o ilość ilość personelu, a nie jest to powiedz sobie perspektywa czasu szkolenia 1 człowieka to nie jest jeszcze kilka miesięcy, a rok to też nie jest to nawet w okolicach 1 , 5 do 2 lat 1000 z zapowiedzi te będą nasze audycje obyczaje wmieście objaśnień co znaczy Akogo Ewy Kopacz Parulski Alfa skrót, ale to też ciekawy i Kalski lotniska Warszawa Eko jak też jak Elżbieta Pach Pach to jest tak jak Paweł to są 2 literki, które mówią pierwsza o tym, jaki region świata takiego regionu świata dotyczy drugi to jest kraj broni trzecie Łyski Alfa to są oznaczenia dotyczące miasta i tu Wa to jak Warszawa, a po drugie, lotniskowe okolice Warszawy jako potomek Oskar morskich bardzo panu dziękuję za rozmowę naszym gościem budzi się pan Tomasz Wojciechowski kontroler ruchu lotniczego i instruktor zawodu dziękuję bardzo bardzo miło
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SALON: NASŁUCHIWANIE (JERZY SOSNOWSKI)

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!