REKLAMA

Basiuk na tak, Kowalska na nie - o "Casa Valentina" w Och-Teatrze

Data emisji:
2018-03-06 18:00
Audycja:
Analizy
Prowadzący:
Czas trwania:
23:12 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie w teatrze Och, w Warszawie można zobaczyć broadwayowski spektakl passa Valencii na autorską wariację Steina oczywiście w Polskiej odsłonie w reżyserii Macieja Kowalewskiego grają m. in. Piotr Machalica Cezary Żak i Maria Seweryn innym i to jest historia grupy trans mężczyzn, którzy w latach sześćdziesiątych zakładają jej korzystają z takiego może go hoteliku bezpiecznej przestrzeni, gdzie mogą przyjeżdżać zdejmować swoje Rozwiń » garnitury krawaty zapominać o swoich żonach dzieciach przebierać się w sukienki i raz spędzać cały czas w tym w tymże miejscu w tym małym wakacyjnym kurorcie jako kobiety Anny w jakiej jest aspekt lat i co to jest historia w i jej jak to było w latach sześćdziesiątych jak to jest teraz o tym wszystkim będę rozmawiał teraz naszym gościem prof. Tomasz Basiuk z ośrodka studiów amerykańskich na Uniwersytecie warszawskim i co ważne pod podkreślenia kierownik badań w stronę lat siedemdziesiątych w ING, które teraz się toczą i o których jeszcze więcej powiemy później dzień dobry dzień dobry technicznie rzecz powiemy później, bo to jest też ogłoszenie dla tych z państwa, którzy mieli okazję śledzić życie LGBT w Polsce w latach się do 7 0 tych właśnie w ale zanim spektaklu i zanim o Polsce to powiedzmy on kasa Valentina, bo to jest prawdziwa historia też na faktach tak tak rzeczywiście był taki pensjonat w Appalachach parę godzin drogi od nowego Jorku apelach były takim miejscem w górach, gdzie się toczy to w góry, gdzie się jeździło po prostu, że było w wyrwać się z upoważnienia, lecz śniegowe w mieście nie było to jeszcze klimatyzacji powszechnie dostępnej i w dół pensjonat, w którym prowadzony przez małżeństwo się mężczyzna przebierał się w damskie ubrania jako transwestyta identyfikują się Buczek transwestyta, a później A6 przystało osobą trans płciową już dużo później w życiu natomiast ani stworzyć taki pensjonat chciwość mężczyźni tak jak ja k jak jak Jakus 6 przez nią mogli przyjeżdżać i spędzić weekend z odgrywają takie byty tt kobiece role nam na czym zależało odetchnąć nie tylko od upału oleju od hetero normy dokładnie takich to miejsce nie było znane aż do momentu, kiedy przed kilkoma laty ktoś po prostu natrafił na na na takich wyprzedaży na pchlim Targu na album ze zdjęciami te zdjęcia naprowadziły na ślad tego domu okazał się rzeczywiście istniał i Harvey system, który napisał szereg dramatów są o 3 wsławił taką taką, jaką trylogię teatralną 1 i 3 jednoaktówek jak to się z wartością którą, czyli Prater ze śledztw stawia nas w nowym Jorku to było na początku lat osiemdziesiątych i one są występował też wtedy z tym przedstawieniu, zwłaszcza odgrywał tak kusząco niska to znaczy taką, jakby cross SRK która, która jest anatomicznie mężczyzną, ale w damskiej sukni występuje i śpiewa albo albo występuje na scenie i udaje, że śpiewa gruba i na potęgę do gry to w ten album ze zdjęciami kobiet czy ci mężczyźni w strojach kobiecych to wygoda i żwirową od ich do tego spektaklu kasa Valencia to opisowo są też historie tak tak to donice rzeczywiście prawdziwy lider do tych, których splecione historia w dziedzinie trend Skra była taką aktywistką właśnie tego środowiska transwestytów i której zależało na tym, żeby transwestyci mogli w sposób otwarty i w sposób zgodny z prawem również swój transport jest uprawiać także w stanach wtedy chodzenie w ubraniach płci przeciwnej było uważane za perwersja seksualna one również było uważa byłoby po prostu nielegalne w wielu miejscach zagrożone życie mogłoby się przedmiotem szantażu i trojga, ale oczywiście też zwykłej przemocy w erze i rzeczywiście 1 spektakl w Och-teatrze też opowiada tę historyczną polityczną część całej UE dla całej sprawy dyrygent natomiast nie mówi o o przemocy to znaczy o tym co mogło spotkać poza małym hoteliki w górach tych mężczyzn jeśliby ujawnili swoją swoje preferencje swoje potrzeby, a jak to było wtedy, gdy w latach sześćdziesiątych to znaczy, że rzeczywiście ta kultura, jakby gejowska nasze nakładała dużym stopniu z tą kulturą Borys transwestytów to jest zresztą też tematem tematem tej sztuki tak jak w konflikt pomiędzy nawet tymi grupami natomiast natomiast było wiele się w nowym Jorku co znamy historię stąd MOPR 2 tysiące dziewiątego roku ale, ale takich przypadków było w rzeczywistości więcej strat z lat sześćdziesiątych w różnych miastach mieszka w nowym Jorku też już mocno rosyjska i gdzie indziej też, gdzie policja nachodziła miejsca, w którym się zbierali mężczyźni przebrani za kobiety albo ubranie leki stroje kobiece i drzwi najbardziej widoczni po prostu łatwo było ich namierzyć tyle mówi się przeważnie przerwy Kostomłoty o tej wielkiej busów wielkim początku wielkiej rewolucji, że to czarne drag Queens, czyli czarne trans kobiety tak naprawdę w były pierwszymi ofiarami zarazem pierwszymi otwartymi działaczka na rzecz równouprawnienia jeśli chodzi o orientację seksualną jod w tożsamość płciową, bo to one były właśnie najbardziej nas na celowniku i zrozumiały najmniej do stracenia potem wiadomo wiadomo z relacji, które zebrał z takich historii mówionej fryzur taki amerykański historyk Marcin Durman, zajmując się ruchom LGBT chyba najdłużej właściwie albo prawie najdłużej spośród żyjących jeszcze historyków amerykańskich on napisał książkę o sumę oparto się na taki pogłębiony zjadać ze świadkami tej historii uczestnikami czystkami i on rzeczywiście wskazuje na to, że osoba, która rozpoczęła po prostu ten tt tt tt walkę z policją ta złość posłużyła torebką wiadomo, że ona była w damskim stroju nie wiadomo, kto to był dosłownie mówiąc znacznie dzielone tożsamości jest, ale nie wiemy czy to była kobieta czy też była to może teraz pewien czas kobieta czy też mężczyzna po prostu bramy i występujący n p. ściana albo po prostu szybszy przebieg, który testował w tym barze w takim ubraniu psu, ale wiemy, że to tak wyglądało nasze rozmowy przewijają się już po raz któryś takie sformułowanie jak trans płciowość transwestytą z winnych, gdy brakuje im też nie padło cross dressing czym możemy w ogóle tę historię z lat sześćdziesiątych ujmować w tych tu w dzisiejszych kategoriach jak Jan dopisały się tamtejsze elity tam po były osoby czy właśnie czy to jako kobiety czy jako mężczyźni czy jako o zupełnie czegoś inaczej, jakie buty wtedy język dotyczy rzeczywiście nie było takiej kategorii trans płciowości, jaką mamy dzisiaj nie było w końcu z tradycji one toczone w istniała już na wiosnę nie była rozpowszechniona i rolnym nie było łatwo dostępna także wraz z miłości, czyli momentu, w którym uznajemy, że osoba może odczuwać inną inną płeć niż ta, którą jej przypisaną matrycy czy nowych lub wskazywała biologia i ciało w to teraz uznajemy, że jest to jest także osoba może sama stwierdzić, że czuje się tak uczy się bawimy się znam bardziej kobietą czymś pośrodku i kto jest w porządku albo nie w porządku jak to jak wiele pewnie osób myśli natomiast wówczas tych wszystkich pojęć nie było, więc tak nie było możliwości medycznych i nie było możliwości prawnych również, by po prostu zmienić płeć tak jak to jest dzisiaj możliwe tańczyli te osoby, które odczuwały takie pragnienie, by być osobą płci przeciwnej tak jak mężczyzna odczuwający pragnieniem być kobietą, chociaż podkreślam to sztuka nie jest wyłącznie takich osobach ona jest o różnych m. in . o takich osobach łączy to życie przy grają, ale czy ubierają sukienki, ale z różnych powodów jak i jak się dowiadujemy w co innego zdania to sukienka znaczy, więc skoro, więc to jest to jest ważne zawsze za chwilę wrócimy do rozmowy przyjrzymy się temu co się dzieje na scenie w Och-teatrze co co tak naprawdę możemy obejrzeć jak i jak polscy aktorzy aktorki i reżyser odtwarzają też historyk kasa Valentina inny i na co reaguje publiczność zaraz po informacje wracamy studzi prof. Tomasz Basiuk i audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie z nami studies oraz prof. Tomasz Waszczuk z ośrodka studiów amerykańskich na Uniwersytecie warszawskim i kierownik badań w stronę lat siedemdziesiątych, które są zarazem zaproszeniem dla tych państwa, którzy w uczestniczeniu w życiu LGBT AW w latach siedemdziesiątych w Polsce zaraz podamy też kontakty możliwość kontaktu i wzięcia udziału w tych badaniach zachęcam wspomnienia są też nie było na świecie ale gdybym była tobym da się zgłosiła panie profesorze wewnętrzną Węgier Laszlo niestety Boże zróbcie o latach dziewięćdziesiątych toczyły się zgłoszą jest tak niewiele wiary w dalszej kolejności płacimy za wiedzą, a rozmawiamy o scaleniu badania tylko o spektaklu w kasach Valentina w teatrze Och, można zobaczyć te tereny to przedstawienie mnie, jaki mogliśmy w pierwszej części jest to historia prawdziwa w małego hoteliku w górach, gdzie w latach 6 0 SL przyjeżdżali mężczyźni i przez kilka dni mogli pobyć jako kobiety przybiera przebrali się czy zakładali z sukienki w le zakładali buty z obcasami peruki i makijaż i po prostu tam żyli, robiąc przy okazji zdjęcia stąd wiemy w ogóle o tym, miejscu, bo zdjęcia przetrwały i dzięki temu możemy teraz odtworzyć tę historię obserwować w teatrze w no i teraz przechodzimy do rzeczy dla mnie najtrudniejsze to znaczy tego co od Leo chciał otruć z tej historii wyciągnął w wymusza bowiem, że wyszłam głęboko wstrząśnięta rozczarowana do tego, że czułam, że ten spektakl w nie, a w 2, a firmuje wolności czy tej radości, która się przydarza choćby przez to parę dni go jest 1 wielkim aktem oskarżenia wobec tych z nas, których tożsamość czy orientacja nie pasuje do OOM w realnym do tej normy Anglii i nie wiem jak pan panie profesorze widział to spadkach jak rozumie jego sens, ale dla mnie to rzeczywiście było bardzo trudne doświadczenie mam wrażenie, że ma jednak było aktem oskarżenia o wskazanie palcem na torze życie zgodnie ze swoją orientacją czy tożsamością płciową zbyt wiele osób może zranić, żeby można było się temu poddać, żeby można było rzeczywiście jest zgodny ze sobą w oczy mogły do tej tego spektaklu tej sztuki również jest chyba znacznie bardziej pozytywny niż to co pani teatru mówi o swojej wzrosły o wdrożeniu HR to znaczy jak powiedział, że w tej sztuce są zarysowane przez stronę takie bardzo zasadnicze pytania o charakterze też polityczne i mam namyśli dylemat czy warto ujawniać się je zakładać organizację po pierwsze po drugie, jeżeli już zakładać to 3 wszystkich to nie przyjmować czy w bardzo wybiórczo do tego podejść po to, żeby ta organizacja matowym profili pewną taką publiczną widoczności po to, żeby mogła spełnić swoją polityczną właśnie rola ta w pierwszym przypadku chodzi o to czy geje będą mogli należeć do stowarzyszenia czy też nie jako ci najbardziej znana znienawidzeni, więc pozbycie się ich sprawie, że to inny od ludzi walka o OFE spadnie na homoseksualistów, a tą trasą mężczyźni będą mogli w miarę spokojnie przekonać do siebie ogół, czyli od tej sztuki odwraca, a właściwie taką współczesną sytuację, gdzie właśnie zapominamy o tym, że n p. wydarzenia stąd, bo prawda takie w, fundując współczesną politykę LGBT właściwie, że one one często są tańsze niż czysto właśnie pomija to, że tam były te osoby trans i skupia się na takich, że tak powiem normatywnie wyglądający bardziej gejach lesbijkach w natomiast szkód i rzucił krótko, że geje lesbijki wykluczają osoby teraz pamięć tych wydarzeniach ze swojego ruchu i małżeństwa osób tej samej płci właściwie nie biorą pod uwagę interesów osób trafiło albo w jakimś takim tylko pobocznym w sensie Harry odwrócone to gdy, stojąc mają być trans w branży IT jest ciekawe, że duża, że to jest też prawdziwa historia prawda w obu do Tybru tam rzeczywiście uważam, że to Stowarzyszenie powstało w końcu ich socjalnym oraz Tamki i mniej oczyszczone z marginalne prawda podczas kiedy kiedy mamy taką odpowiedź zakończoną sukcesem w sensie marzy z osób tej samej płci, czyli właściciel się podać dokładnie odwrotnie niż tam projektowana w tych w tych FT FT w tym pensjonacie niż dziś ta ta osoba, która to chciał zakładać wyobrażała sobie, gdzie stoi taka trochę polityczna alegoria w moim w moim odbiorze psa poza tym wiemy, iż asystentów pisał jako taki komentarz didaskalia w wiemy, że niektóre z tych osób potem rzeczywiście dokonały tradycji, czyli zmieniły płeć stały się takim prawnym znajdzie się deszcz kobieta bita korekt budzi grozę swojej tej odczuwanej tak między nim właśnie właściciel tego zwrotu oraz oraz wydzielenia prym 40 0 trojga prezesa stołecznego stowarzyszenia to jest prawdziwe nazwisko ona w sztuce ma inne ideach i a więc też mamy jakiś taki, że interesujące moim zdaniem zagadnienie, że oni realizują pewien projekt polityczny, ale właściwie po pewnym czasie ich własnym życiu tym projekcie ukazuje niewystarczające przestarzały tym cały kamień grał to ujawnienie się jako n p. osoba przebierając się tak jak okres w resorcie jako transwestyta, bo wtedy tak to nazywali oni tato to on utożsamienia okazuje się dla nich samych nieadekwatne niewystarczające odpowiada oczywiście w Pałacu się nie dowiadujemy dowiadujemy się tylko, że mamy tak grupę mężczyzn, którzy mówią my nikomu nie robimy krzywdy zakładamy sukienki w UE nie jest tak, że uprawiamy seks z mężczyznami czy nie robiącej najgorsze rzeczy pod słońcem ludzie powinni nas zaakceptować nie ma tej opowieści o tym, że jesteśmy taką samą grupą wykluczoną marginalizowana jak inni i w związku z tym nasza walka no cóż jest częściowo krwawa częściowo skazano na porażkę albo nie byt całego tego dylematu tam nie widać mamy suknie z lat sześćdziesiątych z falbanami mamy wysokie obcasy bardzo mocne makijaże i nie zaryzykują co się publiczność, kiedy Cezary Żak wbiega na scenę, ale na paluszkach Ewy to, gdy ta obrazkowa dość tego spektaklu kompletnie przysłania moim zdaniem dramat tej sytuacji INI i rzeczywiste wyzwania polityczne znaczy to jest jakoś zupełnie na marginesie do tego w obronie nie da się odczuć, bo wszystko jest za zasłonięte zapakowany Dastan ryk śmiechu, kiedy widzimy brzucha tego mężczyzna folk Band falowania w tej sukience w tym ma kłopot także ci dodaje, że mimo, że to trochę jest także w Polsce nie ma takiej tradycji wrażliwości Campo owej to znaczy takiej wrażliwości, która się kojarzy z Homo seksualnością w krajach anglosaskich przede wszystkim taki etap realizacji takiego właśnie na udawania, że jest homoseksualnym kiedyś jest homoseksualnym prawda takiego tak wielkiej przesady pewnie tak się może rozwiązać przyjęcie tak przegięcie to dobry, zwłaszcza słowo polskie lato w Ernst daj się, że do tego przegięcia na rzeczywiście publiczność Polska nie koniecznie potrafi to przegięcie odczytywać łącznie 20 0 funtów i po rządach cyrkową sztukę monety z brodą, a nie jak narzędzie do tego, że pokaże, że świat nie jest oczywisty świat nie jest czarno-biały i po prostu położony na kobiety mężczyzn klapka nie zawsze ich wrażliwość, a ten moim zdaniem zamiast utrudnić publiczności to były ułatwia, czyli daje Cezarego Żaka razem z szacunkiem tego aktora, który paraduje w sukni i robi drugie min w norach jak ja ja ja lubię długie podobne wrażenie na początku w czasie, kiedy jako 3 1 w czarne, ale rzeczywiście ma także na początku przez pierwsze 20 minut były takie powiedziałbym w 2 nerwowego śmiechu słyszalne na widowni, ale i tam w rozwój mówi o swym odczuciu obraz, ale mam wrażenie, że ta atmosfera się zmieniła żal, że jakaś taka nić sympatii została nawiązana pomiędzy publicznością, a postaciami na scenie natomiast wydaje się, że ta trudność pozostaje w czasie większość z tych także oprócz opłat z tego, że ta wrażliwość pompować z PiS taka bardziej naturalna, a jeżeli się budżety teatrów w Stanach Zjednoczonych czy Nowym Jorku tata to przegięcie, zwłaszcza po prostu jak silnie powiązane z kulturą homoseksualną z gejami, którzy są obecni też na ulicy i gdzie w różnych sytuacjach, czego w Polsce trudniej po prostu doświadczyć, ale myślę, że też, że reszta po prostu, że ta sztuka jest w jest publicystą i przez to trudniejsza w odbiorze w Polsce to ziemia trochę też górale są biznes po prostu trudniejsza w odbiorze poezja rozumiem, że to jest kłopot ja rozumiem, że zrobienie sztuki o trans mężczyzna w Polsce dla publiczności miejskiej zwykłej nie dla tych kilkunastu osób zainteresowanych ze środowiska jest trudna, ale na tym polega teatr używa narzędzi walczy ciągle wolność słowa walczyć węglowych prawo do w artystycznego wyrazu inna i i tym bardziej powinno z tych środków wyrazu korzystać i utrudniać i Blake, a 1 rzecz to jest to etap Lesko wartość, która moim zdaniem nie służy to znaczy, że tak to opowieść przestaje być romantyczną o interesująca zaczyna być po prostu prostacka, ale drugi moment staną w tym wspomniane porządku to jest chwila, w której dowiadujemy się, że oto żona 1 z bohaterów jej córka z innego wprowadzają takie 2 akty oskarżenia na scenę mówiąc o tym, krzywdzić nas krzywdzi się swoją swoimi wyborami sprawia, że nasze życie staje się nie do zniesienia i twórcy kończą na tym nie wskazuje on, że cała otoczka cały świat został tak zbudowany, że zakładanie sukienki przez mężczyzn stało się po prostu narzędziem zbrodni tylko mówią to jest między tym panem i tą panią tym panem jego córką jeśli on podejmuje takie decyzje to musi ponieść konsekwencje tego, że jego rodzinę zraniona nikt nie po dniu otwiera drzwi nie pokazuje niania to nie jest takie proste to nie jest tylko wybór 1 osoby na tę sytuację mają wpływ milioner czynników decyzje całego społecznie wzrost raty to się wydaje, że myśmy też jest także takie bardzo absorbujące po prostu przedstawiania w teatrze im ono ono było już i że w Polsce znowu tego takie doświadczyliśmy, ale czy to sztuka powrócę napisana no w takim momencie historycznym, w którym te rzeczy, o których transfery do chmury Jana jak już wcześniej wybrzmiały dla publiczności mówiąc Nowym Jorku czy w Londynie niekoniecznie w Warszawie w idealny i stąd jest taką aplikacja jeśli natomiast 1 z moim dyżurze ten moment, w którym te oskarżenia padają czy to moment, w którym te oskarżenia padają one jednak też jak wskazują na to, że właśnie tym ten ład tt tt wszystkie okoliczności, które powodują, że ci mężczyźni prowadzą podwójne życie, bo w gruncie rzeczy to dochodzi do oskarżenia, że oni, jakby nie są lojalni wobec swojej żony czy wobec swej córki wobec swojej rodziny, dlaczego nie są, bo prowadzą podwójne życie prowadzą podwójne życie, bo tak jak gdyby nie mają innego wyjścia to jest po prostu raczej oskarżenia przeciwko tej hipokryzji oskarżeń wobec hipokryzji czy też wobec tej tezy tej krytyki społecznej okrasą tego ma być i OPS zaraz ma być ten trans mężczyzna czyta teraz kobieta, a nie czy gdy wszyscy winni tej sytuacji córka mówi moje Marlena zginęła rozmawia nie ma winnych, choć to właśnie, że jest taka sytuacja społeczna tak czy taki taki tata tata taka norma społeczna, której po prostu nie ma miejsca w latach sześćdziesiątych moja tak nie ma miejsca na to, żeby być kimś z dziedziny życia homoseksualne w sposób otwarty dopiero się urodzi i ta sztuka wraca do tego momentu, w którym tego tej możliwości po prostu jeszcze nie ma i pokazuje właśnie dramat, który towarzyszy brakowi tej możliwości, którą już dzisiaj znamy nie mamy nic w ten sposób zrozumiałem w związku z tym też bardziej optymistycznie zrozumiała to znaczy jako takie przypomnienie jak to było jak to było strasznie jest oczywiście strasznie w takich miejscach w takich sytuacjach kiedy, kiedy trzeba udawać, kiedy trzeba prowadzić podwójne życie, bo nie da się tego robić już otwarty szalenie ciekawi co na to osoby, które współcześnie w Polsce żyją w 2 osoby trans płciowe ciekawa jestem jak ona to widzą czy uważa, że to jest opowie z lat siedemdziesiątych ciężej znad 200 0 w Polsce kończymy na koniec obiecany kontakty do projektu w stronę lat siedemdziesiątych każdy, kto pamięta świat LGBT jest zaproszony tak tak to mogą być osoby homoseksualne trans płciowe ewentualnie osoby heteroseksualne tryby chciałem opowiedzieć na szkodę swoich homoseksualnych znajomych wszystko co dotyczy dotyczy nie hetero normatywności co dotyczy różnicy seksualnej rozumianej właśnie jako homoseksualność biseksualnych trans płciowość bardzo serdecznie zapraszamy do udziału w nosimy zamiast szukać w w idealne na aukcjach czy jakiś dziwnych pchlich targach zdjęć można po prostu samemu stać się takim dowodem na to jak to kiedyś było badanie 1 9 70 małpa Gmail com to jest adres badanie 1 9 7 0 małpa Gmail com zachęcamy bardzo dziękuje i zapraszam serdecznie po prostu rozmawiamy z osobami, które się zgłoszą i słuchamy historii w nie nie od razu do gablotki w bardzo dziękuje prof. Tomasz Waszczuk z ośrodka studiów amerykańskich na Uniwersytecie warszawskim jeśli ktoś nie zapamiętała adresu to też może napisać do nas i analizy Moto klub KSM my już przekażemy dalej czas na informacje o Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. W aplikacji mobilnej i na stronie. Z pakietem "Aplikacja i WWW" podcasty TOK FM zawsze pod ręką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA