REKLAMA

Jak szkoła w USA może wychowywać morderców?

Wieczór Radia TOK FM: Godzina Filozofów
Data emisji:
2018-03-06 22:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
53:03 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dwudziesta druga 6 godzinach filozofów studio prof. Małgorzata Jacyno dobry wieczór na zdrowie lub Instytut socjologii Uniwersytetu Warszawskiego kontynuujemy rozmowę sprzed tygodnia, ale to jest oczywiście osobna całość jeśli ktoś z państwa nie słuchał tydzień temu naszej rozmowy co nie oznacza bynajmniej, że ma teraz wyłączyć odbiornik radiowy albo komputer z dnia przeciwnie można zupełnie potraktować to co dnia się będzie tutaj działo jako auto na mityczną Rozwiń » całość rozmawialiśmy o radykalizacji przemoc w stanach Zjednoczonych od tego w każdym razie wyszliśmy tydzień temu, ale na dobrą sprawę zrobiła się z tego taka panoramiczna analiza dnia amerykańskiego społeczeństwa i pomyślałem, że ciekawe jest zadanie pytania co takiego w tym społeczeństwie się dzieje nie od dzisiaj skądinąd i co takiego jest w tej kulturze, że pojawiają się tam takie zjawiska powiem nieładnie jak Nikolas KRUS, czyli ten chłopiec, który 14 lutego 20 1 8 roku otworzył ogień do swoich koleżanek i kolegów w liceum na Florydzie to 1 z wielu skuszą trenerów tzw . czyli takich uczniów zazwyczaj szkół średnich właśnie koledzy czasem, którzy przychodzą do miejsca, w którym się uczą z bronią i otwierają ogień do dnia w swoich koleżanek kolegów i nauczycieli często od połowy mniej więcej dziewiętnastego wieku się takie zaczęły zdarzać sytuacje na początku to jakieś pojedyncze morderstwa dokonywane przez studentów na profesorach, a później ich coraz szerszy zakres zasięg zaczęły też na zbrodnię obejmować no i właściwie od połowy dwudziestego wieku mamy taki wzrost lawinowy tych przypadków co takiego właściwie jest w tym dniu specyficznie amerykańskiego nowo w stanach właśnie zdarza się najwięcej takich przypadków sąd myślę, że znaczące jest to, że my mówimy o szkole o tym, że do strzelaniny mają miejsce w szkołach ja nie jestem pewna danych statystycznych, ale z takich tekstów z interpretacji kultury amerykańskiej pamiętam, że były to kiedy się raczej fast foody restauracje fast foodów i banki tak natomiast w tej chwili szkoły czy i konsulaty i wciąż otwarta jest takie sformułowania Going powstał Antarktydy i wynajem się to bardzo znaczące, że to właśnie szkoły, dlatego że jest to 1 z tych instytucji, które sprawiają, że zmianom ulegają cały kraj obraz rzeczywistości społecznej szkoły to jest to taka instytucja, która miała być jest czasami jeszcze maszyną równości i jak celowo używam tego określenia mąż się na równości dlatego, że to nie osobę, jeżeli szkoła miała pełnić takie funkcje żaby wyrównywać szanse ludzi do nie oznacza oczywiście, że nie było tam przemocy przemocy symbolicznej, ale było to miejsce, w którym ludzie otrzymywali po kapitał kulturowy kapitał społeczny to jest też niesłychanie istotne, że spotykały się w 1 miejscu różne klasy i mniej, ale nikt tak wyposażone szły w dorosłość z równymi szansami natomiast cechy w tej chwili szkoła jest komisja Turcją mocno osłabioną to znaczy nie spełni tych funkcji i mamy tych funkcji związanych z wyrównywaniem szans nie mamy do czynienia z takim błędnym szkołę kołem, ponieważ szkoła przestaje pełnić funkcje jest coraz słabsza w związku z tym obywatele wrogo odnoszą się do lepszego do finansowania tak skoro skoro szkoła nie działa, dlaczego mielibyśmy ją lepiej finansować i to jest błędne koło tak, dlatego że te instytucje wołają o przywrócenie dawnego finansowania nie spotykają się z krytyką społeczną z krytyką polityczną za tym idą dalej się cięcia i w ten sposób ona coraz gorzej pełni swoje funkcje, do których była w powołanym i wydaje mi się, że to nie jest przypadek, że tak, więc dzisiaj mówimy o nowych technologiach o tym jak zmieniła się młodzież o tym, przepraszam, jakie pojawiło się nowe praktyki kulturowe, które zdominowały tę przestrzeń do szkoły to znaczy stało się na taką przestrzenią prowadzenia intensywnej polityki tożsamościowej, ponieważ nie jest to maszyna równości dlatego inne kwestie wypełniły można powiedzieć to miejsca tak takie kwestie tożsamościowe, czyli mam tutaj namyśli gry z tarcia związane z tożsamością z poczuciem własnej wartości zniczy, jakie n p . takie związane z doraźnymi sprawami akcjami koleżeńskiej miejsc takim uznaniem związanym z powodzeniem towarzyskim popularnością obecnością nowych mediach walk no właśnie do protestu przepraszam, że wejdę słowo, ale coś takiego co n p. znamy z różnego rodzaju seriali albo filmów, w których ten motyw amerykańskiej szkoły się pojawia ostatnimi czasy wielkich triumfów święcił taki dość specyficzne serial, który w ogóle pod wieloma względami bardzo interesujący można, by go analizować na różne sposoby, których nazwa 1 3 powodów na Platformie Netflix pierwszy sezon tego serialu został wyemitowany w zaszłym roku, który opowiada historię dziewczyny, która popełniła samobójstwo była uczennicą właśnie takiej szkoły na ich to jest jakaś taka historia inna właściwie, w której poznajemy te wszystkie okoliczności, które ją doprowadziły do takiego desperackiego czynu i mamy tam obraz taki, który znamy jeszcze z kina z lat osiemdziesiątych ja przynajmniej dobrze pamiętam taki kina z lat osiemdziesiątych trochę młodzieżowe, ale nie tylko, w których pojawia się ta amerykańska szkoła, gdzie po prostu taką postacią zawsze najbardziej popularną jest kapitan drużyny jakiejś piłkarskiej albo futbolowej Bekisz wioślarskiej tak dalej albo koszykarskiej, który jest dużym umięśnione takim przystojnym człowiekiem nie wszystkie dziewczyny oczywiście są w nim zakochane wszystkie takie najpiękniejsze tam dziewczyny, które są w tej szkole i jest grupa jakiś narodów, którzy czytają książki i są dręczeni przez tych innych właśnie rosłych kapitanów drużyn albo jakiś sportowców albo takich, którzy takich ludzi dzieci, które mają n p. bogatych rodziców i które też są takimi pierwszymi bohaterami tych w tych szkołach, więc raczej nieprzyjazne środowisko rządzące się prawami darwinizmu społecznego, w którym najsilniejsi najbogatszy i najpiękniejsi sprawują niepodzielne rządy i w którym właściwie wszyscy, którzy wyłamują z tego na z różnych powodów skądinąd z tego w schematu są dręczeni molestowani i t d . tak da mnie bym porównał on tę nową sytuację chorych instytucji publicznych do takiej sytuacji Hanny chodzi mi tutaj o intensywność tego zaangażowania o to, że te sytuacje są traktowane jako ostateczna brak popularności w szkole odrzucenie przez kolegów koleżanki, ale tym staje się doświadczeniem, dla którego nigdzie się żadnej przyszłości takie zbliżeniu, kiedy n p. 2 miej się w grach warcaby, jeżeli oglądamy to jako sytuację, która ma miejsce więzieniu to jest dla nas zrozumiałe, że ktoś, kto przegrał partyjka rzuca się komuś do gardła młodsi ludzie nie mają żadnych perspektyw oni nie mają żadnej przyszłości nie potrafią ułożyć innego scenariusza całej rzeczywistości wszystkie możliwości życiowe wyczerpują się w tej oto grzech, ale nic innego ich nie czeka myślę, że dobrą zapowiedzią tych zmian skądinąd właśnie kultura popularna amerykańska myślę, że mam dobre takie zdolności profetyczne inny wydaje mi się że, że taki projekt tej rzeczywistości, z którą dzisiaj mamy do czynienia można zobaczyć w filmie kary, która nie co prawda nie strzelali z rejonu zapamiętam tak natomiast gdy mam wrażenie, że dobrze ten film pokazuje fantazję osoby, która czuje się odrzucona upokorzony on ona posługuje się te leki inne są i w ten sposób wymusić na sprawiedliwość swoim koleżankom i kolegom, ale z Yawalu z karnych z sali, tak więc w takim momencie, który jest taką najpełniejszą prezentacją tych wszystkich na okoliczności, o których mówiliśmy to znaczy tam esencja niesie to ten ton to całe współzawodnictwo najmocniej realizuje Tang dobrze działająca instytucja publiczna szkoła ma też możliwość może to jest i dzieciom młodzieży trudno wypowiedzieć, ale z pewnością to czują wiedzą czemu to urządzenie służy tak cię to przemoc symboliczna, której tam doznają służy to jest takie miejsca, w którym ludzie socjalizm czują się w tym sensie, że eksperymentują ze scenariuszami, a także, bo obrażają sobie przyszłość jeśli można użyła bym tutaj wydaje mi się, że pasują do tego użyła bym tutaj interpretacji psychoanalitycznej psychoanalityk co mówią o elementach beta i elementach, ale 2 elementy beton to są służą one nawet trudno powiedzieć czy doświadczenie obrażenia jakich doświadczają, zwłaszcza dzieci takie elementy nieprzepracowane, czyli głód, który właśnie nie ma jeszcze tej nazwy głód, ale jest, ale jest raczej bólem tak dzieci jak są głodne to po prostu płaczą rozpaczają nie widzą przyszłości nie są w stanie złożyć innego scenariusza mają wrażenie, że umierają, że oto kończy się ich życie i socjalizacja właśnie na tym polega, że te surowe nie przyprawione doświadczenia zostają objęte przez bardziej bym powiedziała rozwinięte elementy Alfa, które pozwalają fantazjować układać inne scenariusze one są otwarte na modyfikację, gdybym znowu miała się posłużyć jakimś dalekim nowym porównaniem to wydaje mi się, że Penn, ale mogłaby obrazować te różnice i to przejście od elementów beta do elementów Alfa, czyli tę zdolność do umorzenia tak do rozwijania marzeń tak, bo ktoś, kto strzela do kolegów nie mam marzeń chce zrobić coś co sprawi, że koledzy przestaną o nim tak myśleć jak właśnie myślą i jedynym rozwiązaniem staje się unicestwienie ich wydaje mi się, że dobrze te i inne różnice pomiędzy elementami beta i Alfa dałoby się wytłumaczyć, odwołując się do sceny z filmu skazani na szał się punktami jest taka im taki moment, kiedy 1 z więźniów ND główny bohater włączyła innym włącza fragmenty wesela Figara to jest aria na 2 głosy mniej, ale jak mówi główny bohater być może większość słuchaczy widziała ten film jak mówi główny bohater nawet nie chciałem wiedzieć, o czym śpiewają te 2 Włoszki to było po prostu piękne to dawało nam możliwość ja sobie wyobrażałem ten sposób wolność jakiż świat, który istnieje poza tą sytuacją Targ i właśnie tak działają elementy, ale są żony uwalniają człowieka do marzenia żony mu przywracają zdolność do marzenia do obrażania sobie innej przyszłości bardzo to skądinąd ciekawe, że przywołała pani 2 filmy ilustrujące rozmaite tezy dotyczące amerykańskiej szkoły amerykańskiego społeczeństwa i oba te filmy są ekranizacją prozy Stephena Kinga skądinąd, które myślą jest 1 z najlepszych portrecistów współczesnej Ameryki, zwłaszcza Ameryki to fikcja nachalnej to jest autor oczywiście kojarzony z horrorami z kulturą popularną, ale też ma on w swoim dorobku bardzo wiele takich powieści, które korzystają z 1 strony z tego kolorowego sztafażu, ale zarazem doskonale metafory snują różne różne zjawiska w amerykańskim społeczeństwie się temu też przygląda jako człowiek, który wysiadł z takich z pełną dołów społecznych, bo rzeczywiście w takiej ciężkiej biedy wstanie Maine się wydostał jest takich filmów, którą skądinąd pokazuje szkoła, do której chodził to była taka nieduża Budka właściwie i opowiada o tym, przejmujący sposób narusza też, że ten właśnie taki czas, w którym nosy otwiera czy daje nam taką zdolność, żeby ten film n p. kary to jest chyba z połowy lat siedemdziesiątych prawda, który z ten czas jest takim czasem, który sprawia, że my zaczynamy to inaczej widzieć, że wyciągane, że widzimy coś więcej lotów z perspektywy biograficznej takiego na doświadczenia powiedziałabym tak doświadczenia, z którym wiele osób może się identyfikować tak takich upokorzeń doznawanych w szkole tak i to przestaje być dzisiaj właśnie dla nas tylko doświadczeniem udręki szkolnej konkretnej osoby, a staje się taką podzieloną przez nas wspólną wspólnie rozumianą opowieścią o tym jak upadają instytucje, a jak upadają instytucje, a wraz z nimi ludzie te zdarzenia, o których mówimy te tzw. School wśród 1 10 0 szkolna strzelaninę tonę jak powiedzieliśmy mają dość długą historię istnieje kilka takich owiany mroczną i krwawą legendę o innych wydarzeń, które później bywało no takim źródłem powtórzeń, bo wiele z tych osób, które się na coś takiego decydują nawiązuje w jaki sposób do wcześniejszych takich aktów przemocy 1 z najbardziej chyba głośnych masakr szkolnych jest masakra w Kolumbii High School to jest masakra, która się zdarzyła dwudziestego piąty 19 9 9 roku w liceum w miejscowości Columbii właśnie w stanie Kolorado 2 chłopców tam otworzyło ogień zamordowali 1 2 swoich rówieśników 1 nauczyciela 2 4 osoby zostały ranne to się wiąże z całą taką nazwijmy to subkulturą po wydarzeniach, które wokół tego na rosła, ale nie tyle nawet o tym wydarzeniu o tej subkulturze chciałem teraz powiedzieć ile raczej o pewnym elemencie, który tam był dość istotny to znaczy o pewnym takim projekcie o charakterze ideologicznym, który ci 2 ci 2 mordercy przygotowywali bardzo długo ani opublikowana czy nagrać jakiś film przygotowali manifest to wszystko zostało wpisane w pewnego rodzaju struktury symboliczną ideologiczną właśnie lektura się stało podstawą do rozbudowanych analiz zarówno przez profesjonalistów czynionych, jaki przez zafascynowanych tym co się wydarzyło nastolatków teraz wiele takich wydarzeń wiele takich aktów przemocy wiąże się właśnie z nowym pewnego rodzaju projektem o charakterze ideologicznym te dzieci używają pewnej retoryki ideologii wpisują ten swój czyn w jakiś szerszy kontekst rozmawialiśmy przed wejściem na antenę o książce Klausa utrwala taśmie morderców z konta analizuje przypadek Andersa Breivika m. in. właśnie do tego się odwołują zdrowego szerokiego projektu, który Breivik realizuje swoim czynem i do zakonu, do którego Breivik jak sądzi należy, bo działa w imieniu pewnej przewyższające jego organizacji czy struktury chciałbym, żebyśmy teraz pomówić trochę o tym, wątku w korzystania z pewnych narzędzi ideologicznych wpisywania tego co się robi właśnie tego rodzaju struktury MON to tym niema dobrze przemyślanej tej sprawy mam przyszłam tutaj z pełnym przekonaniem będę próbowała go halny trochę bronić, odwołując się do badaczy pamięci Otóż można mieć wątpliwości co do tego czy rzeczywiście człowiek potrzebuje ideologii do tego, żeby otworzyć ogień do innych tak czy oczy czy raczej należałoby mówić o tym, że taka myśl o tym, że najlepszym wyjściem w sytuacji możliwości ocalenia siebie jest po prostu usunięcie innych tak, ale nikt inny jeśli chodzi o te projekty ideologiczne, gdybym z kolei próbowała przejść na stronę przeciwnika to powiedziałabym, że one dzisiaj być może mają duże znaczenie z tego powodu różne jeśli niema instytucji publicznych to ludziom brakuje czegoś co można, by było nazwać współrzędnymi tak to możliwość wyobrażenia sobie własnego miejsca w świecie teraz i przyszłości nikt to można nazwać współrzędnymi współrzędne też dają poczucie mniejsza o to czy prawdziwe czy fałszywe czy w miarę przybliżone doprawdy, ale wyobrażenie dotyczące tego jak działają siły, jakie są związki przyczynowo skutkowy co powoduje co tak jak jakaś kolejność następstwo wydarzeń i Chiny to co nazywa się globalizacją to jest taki proces, w którym my mamy po pierwsze w słabo mu z Orientu jemu się nawet mówią, że jesteśmy kiedyś mawiał, że jesteśmy w sytuacji średniowiecznego chłopa piąta, czyli przestajemy rozumieć jak to wszystko działa jakaś kolejność rzeczy uczuć i Anny rzeczywiście wtedy posiadanie ideologii jakieś opowieści, która to tłumaczy daje nam po prostu współrzędne jakąś tożsamość zakonnika współczesnego zakonnika n p . tak kogoś, kto walczy o sprawiedliwość o porządek tak o przywrócenie ładu w rzeczywistości no ale też można, by się było zastanawiać nad tym teraz przejdę na tę pierwszą stronę, od której zaczynałam, ale też tak jak powiedziałam trzeba by się było zastanowić nad tym czy rzeczywiście ideologii jest tym czymś co daje nam taką siłę i powód do tego, żeby strzelać do innych ludzi czy też raczej nie jest tak, że ta siła, której używany na co dzień, żeby przetrwać, żeby chronić siebie, żeby chronić swoich bliskich czy to na pewno jest zupełnie inna siła niż ta siła, która popycha nas do agresji wobec innych wobec siebie tak powinno jak przyszłam tutaj z takim przekonaniem że, że nie jest, że to jest ta sama siła, że tej samej siły używamy zarówno do ochrony ludzi, jaki dom do tego, żeby posługiwać się agresją, że to jest ta sama siła i Anny nie jestem pewna czy konieczna jest do tego jakaś ideologia tak po prostu jest tak i najlepsze instytucje publiczne nie wyeliminują zupełnie z rzeczywistości społecznej aktów agresji tak raczej bym powiedziała instytucje publiczne proponują coś takiego codzienny trening trening wstawaniu z Holandii w przyjmowaniu wyprostowanej tak trenujemy tutaj w Polsce od pewnego czasu jest instytucja publiczna ale, oferując właśnie tak jak powiedziałam te zdolności do rowu marzenia o swojej przyszłości po o innych wersjach wyposażenia, które są możliwe w przyszłości de la trenują człowieka do rąk, a tego, żeby potrafił zachowywać dystans wobec innego, a k, żeby żyć gdy, by mógł odroczyć swoją agresję tak, żeby mu dla nich wymyślić jakąś inną wersję jeśli już przywołujemy tutaj różne obrazy to wydaje mi się, że inny serial nowszy znaczy on już ma swoje lata inny amerykański SUV Bayern Bernd przetłumaczonych my jako prawo ulicę starajmy się, że dobrze opisuje taką zdegradowaną rzeczywistość spustoszony nową pozbawioną instytucji publicznych wielu badaczy już w tej chwili nie odnosi nie wiąże nawet tego serialu serii właśnie z rzeczywistością kultury popularnej, ale odnosi ten serial wykorzystuje wykorzystywany jest ten serial do analiz rzeczywistość późnego kapitalizmu i nawet nie mniej, ale tam powtarza się często taka interpretacja, że to już nawet nie jest film o przemocy to, że to już nie jest film o przestępcach to jest film o ludziach, którzy zmagają się ze swoją codziennością można powiedzieć ciężko pracują, sprzedając kokainę, strzelając na co dzień ni to jest taka rzeczywistość czy, w które, a i ludzie nauczyli się z już żyć obok państwa to państwo czasami się pojawia w postaci policji, ale to jest wybitnie pozytywne to jest napastnik będzie równie agresywne do nich zaprowadzać już w porządku to są raczej to przyjmuje postać porachunków nawet w i takich bardzo doraźnych działań pamiętam scenę z tego filmu, która na, której nie mogę zapomnieć jak 1 z przestępców 1 z członków gangu obiecuje swojej żonie, że w przyszłości będą bezpieczni będą prowadzili spokojne życie on, sprzedając kokainę musi zarobić i strzelając codziennie musi zarobić na ten oto wieżowiec jak i on będzie z tej nieruchomości utrzymywał całą rodzinę wtedy będą siedzieć razem, gdy ją dla czytać sobie książki szydełkować tak będą wtedy bezpieczni, ale proszę zobaczyć on tak jak kiedyś się w Polsce no była taka popularna fantazja o tym, że pracuje się w korporacji do czterdziestego roku życia pracuje się 2 4 godzin na dobranoc w Bieszczady, a potem się wyjeżdża w Bieszczady kalkę, a teraz nie ma już już nie Bieszczady tylko kupuje się budynek nieruchomości ta utrzyma się ludzi niewolników był bez mała, którzy po prostu regularnie płacą czynsz no jak nie no to on i ma Chuck już profesję będzie mógł sobie profesjonalnie z tym poradzić jeśli nie będą płacili tego czynszu i w ten sposób widzi możliwość spokojnego ułożenia i tak wyobrażenia sobie spokojnej bezpiecznej przyszłości dla swojej rodziny i wydaje mi się, że to jest film, który mówi, że to no to już nie chodzi o żadną ideologię tak tutaj chodzi o takie życie, w której w, którym starcia, w których mediował instytucje publiczne policja sądy szkoła na te starcia za pośredni czy one przez instytucje przez symbole zostają zastąpione przez takie bezpośrednie całkiem fizyczne konfrontacje tak, że to jest właśnie rzeczywistość Stanów zjednoczonych, a ci, którzy też głęboka strukturalna sytuacja właściwie, a nie taki rodzaj Niewiem zainfekowania młodego człowieka przez trującą ideologię, bo nagle do niego to spłynęło za pośrednictwem internetu albo nie wiem mediów albo w nie wiem jakieś Towarzystwa, które popadł w ich związku z tym doprowadziłoby to do takiej ani innej sytuacji tylko mamy do czynienia chce pani powiedzieć jakoś bardzo fundamentalną strukturę wyrządzając różnic w ławce z tak to jest nasza codzienność normalność właśnie dlatego proponowała mówić o Stanach Zjednoczonych jako trzecim świecie i wtedy to może się, by koleją pociągi i że giną ludzie z naszej rozmowy właśnie tam też nie jest to nie jest jakby warte tak tak głębokich analiz jak to możliwe jak to się stało po prostu to jest ta nowa codzienność w ogóle wydaje mi się, że trzeba, by się było zastanowić nad tym na ile pogrążony w za pewnymi interpretacjami, dlatego że Huty nie chcemy zobaczyć Chiny dosłowności tej przemocy tak dosłowności tych kontroli trakcji, w których po tych instytucjach, do których się przyzwyczailiśmy, na które liczyliśmy, które tworzyły na taką ludzką przestrzeń po tych instytucjach zostały dekoracje a kto by instytucje, które są finansowane z roku na rok coraz słabiej nie mogą dobrze funkcjonować nie mogą wypełniać już swoich funkcji i zastanawiam się nad tym do czego nam to jest potrzebne także, by cały czas mówić o ekscesach o czymś wyjątkowym, a nie możemy przyjąć czy trudno jest nam pogodzić się co musielibyśmy zrobić tak, jakbyśmy się czuł listem, gdybyśmy przyjęli do wiadomości, że to jest po prostu nasza rzeczywistość to tak, aby było chyba trudne to znaczy jest trudne właściwie, ale jak już tak się przyglądamy tej Panoramie instytucjonalnej współczesnego amerykańskiego społeczeństwa ma nie tylko amerykańskiego Zachodniego w ogóle jakiś tam mierze na to zwróciłbym uwagę na jeszcze 1 1 wymiar niż funkcjonalności tego systemu to, bo właściwie w większości przypadków, o których mówimy przypadków związanych ze strzelaniem i szkołach nawet z całą pewnością w przypadku Nikola SA Cruza czy gdzie 1 5 latka, który w lutym strzelał w liceum na Florydzie w mamy do czynienia z osobami, które już wcześniej zwracały jakoś na siebie uwagę to, które zachowywały się w specyficzny sposób, który zamiłowanie do przemocy agresji albo jakiś osobliwy upodobania n p . do obrazów bardzo radykalnej przemocy oglądanych za pośrednictwem internetu albo innych mediów było znane rejestrowane co więcej mamy do czynienia często z osobami, które już wcześniej miały jakiś kontakt z policją w przypadku Nikolasa Cruza no to przez co do bodaj 3 4 miesiącami przed tą całą sytuacją zmarła jego matka adopcyjna matka on przebywał u jakiejś przyjaciółki wtedy z razem z bratem przyjaciółki tej matki i tam się wywiązała bójka pomiędzy nim, a synem tej przyjaciółki w trakcie tej bójki on chwycił za jakiś karabin, który miał zakupiony legalnie, bo był wielbicielem broni od dawna mam z tym karabinek ma wściekły uciekł, gdzie uciekł gdzieś na ulice tak kobieta wezwała policję policja przyjechała rozmawiała z nim no i miał prawo mieć ten karabin w nijakość uznali, że nie stanowi jakiegoś szczególnego zagrożenia no i omówimy te są krajów, którym to właśnie osiemnastoletni chłopak może kupić sobie jak karabin całkowicie legalnie jeszcze takich, których przerobiony na broń półautomatyczną właściwie wystrzeliwać może z tą KUL na minutę 3 3 czy jakoś tak to wszystko razem tworzy jakąś jakiś taki konglomerat który, który później wybucha no ale nie przyglądamy się tej historii to widzimy historię Shreka, który w od lat wzbudziło zastrzeżenia zachowywał się w sposób agresywny na portalach społecznościowych opublikował treści o charakterze agresywnym rasistowskim wzywającym do przemocy pisał, że jego marzeniem jest umrzeć z karabinem w dłoniach na ich właściwie jedyne co dzisiaj mają różni specjaliści od tego typu sytuacji do powiedzenia w amerykańskich mediach jest to, że był on po prostu psychicznie chory i trzeba tutaj więcej psychiatrów o tym, rozmawialiśmy też co tydzień temu taki tydzień temu też mówiliśmy o tym, że mamy takie 2 figury mordercy takiego mordercy, którego można rozpoznać niejako z daleka, bo jest to czy tak jakby zapowiadał w różnych sytuacjach się możliwość użycia odwołanie się do takich agresywnych działań, ale mamy też takiego morderca normalnego sąsiada przykładnego człowieka, który jest mordercą właśnie dlatego różne chamów czuje się w swojej doskonałej normalności normalnej normalności można powiedzieć nie orzeknie o nazwie Ray Sugar rozlewnia dość, że państwo tak dokładnie zaś mówił mutant tak to jest bardzo dobry przykład myślę, że o zdrowiu dobrze by było myśleć jako kredyty na akcji to znaczy, że purytanie mieli obowiązek poszukiwania znaków tego, że są zbawieni mieli obowiązek poszukiwania budowania sobie chcecie tu do saloon Cis pewność zbawienia taki innymi słowy to jest charakterystyczne właśnie dla religii protestanckich nie można przyjąć do wiadomości, że zostało się zbawiony po prostu ich w związku z tym można żyć jak się chce, ale całe życie człowiek jest zobowiązany do tego, żeby całe życie podporządkować temu, żeby ono było znakiem łaski predestynacji wydaje się, że trochę tak jest ze zdrowiem to znaczy, że cały czas trzeba szukać tych znaków własnego zdrowia tak to nie jest korzyść Chin tak jak zbawienie, które mi zostało obiecane im w związku z tym czy ja strzelam prawda, czyja cokolwiek robię w tej chwili trwa już mają taki certyfikat taki mam taką pewność odbyłaby się też do takiego filmu wydaje mi się rząd w tym momencie może być bardzo pomocne 1 2 gniewnych ludzi to jest z lat pięćdziesiątych jeszcze film o nazwie wymarzoną da zdolność cały cała akcja tego filmu toczy się w inny i to jest dramat sądowy akcja toczy się wśród przysięgłych i mniej, ale może nie wszyscy wiem, że ja pytam studentów to oni wszyscy oglądali to jeszcze więc, żeby nie towar po nich duże szanse i tak obejrzeć film, bo to jest świetny film kultowy chyba 1 z najlepszych ataków uważanych za 1 z najlepszych filmów tam jest taka scena, kiedy przysięgli rozmawiają, bo większość absolutnie jest przekonana, że młody chłopak zabił swojego ojca, a 1, a 1 z poszlak jest to, że sąsiedzi słyszeli, że on też była awantura, podczas której chłopak krzyczał do ojca jak się zabija, a Niemcami nabierają pewności, że to musiał być właśnie on z wyjątkiem jednak się z wyjątkiem 1, a i chamy inne w toku akcji, kiedy sędziowie LPR, kiedy przysięgli zaczynają się, bo choć, ale dochodzi do takiej dramatycznej sceny, kiedy 1 z przysięgłych ich Barry, który chce skazać chłopaka na długie więzienie wykrzykuje do innych przysięgłych Ława spoza Brian w rynek, niemniej wtedy go pytają czy naprawdę nikt i Hanny wydaje się, że to dobrze opisuje problematycznych kwestii zdrowia i tego co jest symptomem co jest zapowiedział tak takich czy innych działań innym, więc nie ten to te zapowiedzi, które mówią o tym, że wszyscy zostaną poddani Harry precyzyjnej diagnozie napotykają na różne problemy taksy z samego faktu bycia zdrowym aktualnie w niewiele może wynikać dla przyszłości, a też wydają się, że to trzeba powiedzieć nie jest także używanie przemocy zgłoś czas przelanie ich specjalnością chorych w tych dniach zostanie zdiagnozowany z Lechii pokazują, że nie osoby cierpiące na zdiagnozowane zaburzenia psychiczne tzw. choroby psychiczne wcale nie popełniają więcej aktów agresji niż osoby tzw. zdrowe i że nie ma tutaj absolutnie żadnej zależności, więc to jest rzeczywiście taki krzywdzący stygmatyzuje autostereotyp właśnie z faktem natomiast to co wydaje mi się taką takim wątkiem w k, do którego warto się jeszcze od niej zastanawiając się nad tym co tworzy to sprzyjające okoliczności te sprzyjające środowisko, ale taką łatwość używania agresji oprócz tak jak powiedziałam do Trzebienia instytucji publicznych, które zachowały tylko fasady dekory taki element są takim taką wsią Potiomkina wskoczą to wydaje mi się, że inne zmiany, które zachodziły w stanach Zjednoczonych mądrze oczywiście również w Europie zachodniej, ale mniej intensywnie te zmiany związane są z osłabieniem więzi społecznych i z tym, że ta więź społeczna jak mówią badacze dzisiaj ufundowana jest inna czymś zupełnie innym to znaczy my coś może wyglądać tak samo czy podobnie natomiast zupełnie inny mechanizm tworzenia tym większe niż kiedyś były to normy błonnik, które dawały kre w z różnym fantazją ograniczały je do dzisiaj jak mówią badacze BMW należałoby tego mechanizmu szukać imitacji, dlaczego o tym, mówię, dlatego że dlatego, że inny morderca jest dzisiaj przestępca jest się postacią bardzo dwuznaczną jeśli przyjrzeć się kreacjom filmowym to coraz częściej pojawia się inna postać mam namyśli n p . Dextera czy takiego też serial z romantycznego mordercy seryjnego romantycznego mordercy człowieka, który jest mordercą, ale i wybawicielem człowieka, który działa w zastępstwie słabych opisów całych instytucji, które nie potrafią już inny działacz to jest też czy taki bohater, który w, którym UE, w którym skupiają się skupia się pewien ideał podmiotowości sprawczości, a mianowicie jest to ktoś, kto działa z pobudek absolutnie egoistycznych narcystyczny, a jednocześnie jest o altruistycznych walk w ochronie innych, popełniając te mordy przepraszam, bo do tej z bardzo ciekawe wania Tandek starzy już nie wspomina po raz kolejny w w tej rozmowie jeszcze cały czas zastanawiam ile ta postać jest trochę inaczej na ile ta postać jest różna, bo jest różna całą pewnością jest pewnych aspektach podobna, ale też zarazem bardzo różna od takiej plastycznej figury takiego kowboja trochę, który w nie wyręcza niewydolne instytucje z dokonywaniem aktów zemsty, która jest z kolei dla kina lat siedemdziesiątych charakterystyczna w Genewie można iść na Górze wczoraj dziesiąty też z takiej figurze nie brudnego Harry ego n p. z 1 strony z drugiej strony może nawet bardziej głównego bohatera takiej serii filmów z Charlesem Mansonem życzenie śmierci, które chcą pod tym względem właśnie paradygmat etyczny tam jest człowiek, który traci rodzinę w jakimś takim napadzie na ulicach nowego Jorku obsługą napadających przestępcy zabijają ta ma żonę córkę z tego dobrze nie pamiętam tych naj później okazuje się, że oczywiście policja jest kompletnie niezdolna do grupy tych ludzi złapać w państwo nie daje sobie radę z wypełnieniem swoich powinności, więc są po prostu jakoś tam były weteran z Korei czy wnętrza, skąd tamci z drugiej wojny światowej bierze po prostu wielkiego colta idzie na te ulice i strzela z do takich ludzi, którzy inne do innych ludzi strzelają wypełnia to funkcje robi to oczywiście poza prawem, ale my jesteśmy jego zwolennikami utożsamiamy się z nim obawy, że uważamy, że to co robi z moralnie dobra Moonlight to postacie są w ogóle nie porównywalne, bo to rzeczywiście taki klasyczny kowboj, który poza prawem silny facet, który prosto zaprowadza swoje porządki w grę, a tutaj jest rzeczywiście jakaś postać skomplikowana neurotyczna narcystyczna właściciel działająca na swoją rzecz, ale przy okazji też jakoś hobbystyczne zabezpieczy nam też tak dla przyjemności ewidentnie, mordując i t d. gdy im się, że już jednak warto byłoby się pokusić o to, żeby wskazać jakieś różnice stylistyczne nim nawet nie wiem czy one są tak bardzo subtelne, dlatego że w tym pierwszym przypadku, o którym pan mówi osik kur o figurze kowboja czy detektywa to jest taki gorzki gorzki cyniczny heroizmu tak bym powiedziała i tam oprócz tego bohatera pojawia się jeszcze jest zazwyczaj zwłaszcza, by było Stelmach wspólnota skorumpowana oczywiście i t d . ale taka wspólnota, która czasami jednak chce temu konwojowi zapłacić, żeby przywrócił porządek tak natomiast w przypadku Dexter Jon mamy do czynienia i tam po prostu identyfikujemy się z właśnie z takim herosem zgorzkniałym, który łamie pewne reguły inny, ale łamie i nie dla ochrony wspólnoty pewnie pewnej natomiast tutaj ten bohater raczej zastępuje wszystkie inne instytucje, a poza tym wydaje mi się, że operuje się tutaj jednak innym mechanizmem takim mechanizmem skłaniającym do doskonałej łatwo się zidentyfikować, jakby nie było prawdę sprawdzi natomiast zaskakujące jest to, że podsuwa się dzisiaj proponuje się dzisiaj taką figurę, która niegdyś była odrzucana kogoś, kto morduje systematycznie seryjnie precyzyjnie no jest po prostu dobry w tym fachu i wykorzystuje w całą swoją edukację do tego, żeby to robi się dobrze i bezbłędnie jest bezlitosny tak inni wydaje mi się, że w tej chwili mamy do czynienia z innym fenomenem, a mianowicie z takim fenomenem, kiedy mamy w 1 postaci, a zarazem ofiary i morderca jeśli chodzi o kowboja czasem coś o jego trudnym dzieciństwie bądź niezwykłym dzieciństwie można było się dowiedzieć, ale to raczej były domysły natomiast jeśli chodzi o Dexter ma to już jesteśmy pewni, że to jest człowiek, który doświadczył traumy i właśnie dlatego jest seryjnym mordercą Ber mordowanie stało się jego można powiedzieć, że drugą naturą i Józef taki gest rękami zrobiłem, bo od razu będzie z małżonką czy jest go, że ważna jest mało znane i w takim razie się rozwiązuje tych minut jest wielu niosło daleko jedno słowo, że coś podobnego stało się z Hannibalem hektarem upraw, dlatego że jeszcze w latach osiemdziesiątych nie wiedzieliśmy, dlaczego Hannibal Lecter jest kanibal Lem i ne i seryjnym mordercą w jakim sensie było w błąd reprezentacją takiego fascynującego właśnie w niezwykle inteligentnego demonicznego zła o nieustalonej etiologii natomiast w późniejszym trzecim bodaj czwartym tomie, w którym dostajemy dzieciństwo Hannibal Lecter ratusz są lata dwutysięczne Thomas Harris dopisało im jakąś kolejną część okazuje się, że był Kani balem, ponieważ widział jak dzieci, kiedy był małym chłopcem jak ukraińscy żołnierze z GUS żołnierze z głodu zjedli jego siostra na ich dlatego sam został Hannibal, czyli zgadzamy się zgadzam, że jest to dłużej niż na rajd jest różnica jest różnica, która sprawia, że oto mamy do czynienia z bohaterem, który jest zarazem ofiarą i zarazem mordercą i właśnie dlatego ułatwione jest mechanizm identyfikowania się z tą postacią z tym bohaterem, a k niektórzy nawet proponują tak to widzieć, że noszą nasze fascynowała mnie się tymi ludźmi, ale Mann zaspokaja też nasze fantazje do pewnego stopnia stało się także ten stół, który tutaj jest stały się takim stołem można powiedzieć, na którym kroimy w swych ludzi zaglądamy do środka do ich głowy sprawdzamy czy mają serce tak czy rzeczy czy płynęła w nich krew oddaje mi się, że nie wiem czy dyrekcja Radia TOK FM sobie zdaje sprawę, że chcą o tym, stale pani, mówi że coś, tak więc w tych latach słuchaczom będzie łatwo się z nami zidentyfikować robimy to PL w szczytnych celach także drzewa żeby, żeby zrozumieć pewne mechanizmy, więc ceny jest także inni wtedy, kiedy oglądamy takie spektakle agresji niepohamowanej to identyfikujemy się z tą osobą, ale jako ofiary mógł również punkt w tym w tym co daje podstawę tej współczesnej Białorusi w takim spór stał się innym świecie jest właśnie rano trauma to, że każdy z nas doświadczył właśnie jakiegoś ten strasznego doświadczenia miał straszne przeżycia których, które jak sądzimy zrobiły z dna zupełnie innych ludzi bylibyśmy kimś innym, gdyby nie to właśnie doświadczenie i to jest coś co umożliwia jej empatię identyfikowanie się z mordercą innym empatii zachowanie jest ofiarą pozwala nam się tym interesować drona do wieczora rozprawiać o tym, a jednocześnie w ten sposób przykrywamy nasze sadystyczne fantazję tak, czyli test taki bohater, który potrafił połączyć no cóż w przemawiający i zrozumiałej dla nas konwencji właśnie te sprzeczności, czyli altruizmu i skrajny egoizm bycie mordercą i bycie wybawicielem stąd też można będzie dobrze, że poniekąd się wzoruje na takie i inne na takim seryjnym jeśli można tak powiedzieć bohaterstwie i brak żołnierza to są też ludzie, którzy jak wrócą z wojny to oni potem na nie będą dokładali towarów w sklepie tak nie będą pracowali na poczcie to już coś co robi cały czas tak oni muszą zbadać ratować, a więc można omawiać cały czas czy to oznacza, że te wartości tej jakości, których pani powiedziała są w jakimś rozszczepienie w dzisiejszym świecie to znaczy one funkcjonują w jakiej się rozłączy nowości mogą zostać połączone na powrót albo w ogóle mogą współ występowanie wyłącznie w takich jakoś paradoksalny figura dziwny ekscentryczny ras agresywnych jak seryjny morderca będący zarazem ofiarą jakichś trudnych doświadczeń w dzieciństwie i będący jednocześnie koneserem kultury wysokiej n p. nie jest dobrym znakiem krzyża z muzyki klasycznej to on tak tną myślę, że właśnie w ten sposób sobie poradziliśmy, że to jest naszą fantazją to jest nasz scenariusz, który rozwiązuje nasze problemy w świecie, w którym podupadły instytucji miejskich, w którym staramy się być dalej ludźmi tak, w którym niema jeszcze miejsca ma na to żeby była zbrodnia bez wykrzyknika, czyli bez znaku zapytania cały czas pytamy jak to możliwe jednak tak to jest dla nas usprawiedliwienie, dlaczego dzisiaj operujemy tych ludzi hinduska jony innych cały czas zastanawiamy się nad tym dlaczego, dlaczego ludzie to robią tak nie mieści nam się jeszcze to w głowie, ale jednocześnie można powiedzieć jesteśmy coraz bliżej tak, żeby się z tym pogodzić się, by nie widzieć w tym ekscesu i właśnie to jest chyba takie najmocniejsze w zdanie, które tutaj padło z pani ust, że mamy do czynienia ze zjawiskiem jakoś strukturalnym właściwie nie jest czymś co jest ekscesem jakimś zaburzeniem na tafli względnie stabilnej i spokojnej tylko raczej czymś in Here and zawartym w samej tkance tego mechanizmu społecznego tak ja myślę, że to jest ten, że to jest coś co może nas przybliżyć się do tego czy nie stać rzeczywistości, jaka może być przyszłość bardzo trudno nam nie jest oddzielnie dzisiaj te formy, które są bardzo zaawansowane tak widzimy to rzeczywistość są nowe technologie nowe możliwości nowe projekty programy i t d. nic już nie było tak jak kiedyś, a z drugiej strony to wszystko coraz bardziej zaczyna przypominać formy bardzo agresywne, bo w pewnym sensie można powiedzieć media, które codziennie pokazują morderstwa strzelaniny, w których media, w których codziennie przeprowadza się takie rozmowy jak nasza no poniekąd przypominają to z czego nowoczesnej zrezygnowało, a mianowicie spektaklu kaźni tak inni los w drugiej połowie dziewiętnastego wieku pojawia się taki wynalazek to jest prawdziwa innowacja w pojazdach skazańca czescy wcześniej skazańców pędzono ulicą każdy, kto chciał mógł pluć złorzeczyć piętnować wygrażać wyszydza, acz i auto w drugiej połowie dziewiętnastego wieku pojawi się taki oto wynalazek, owszem, kara będzie kary nikt nie uniknie, ale zrobimy to inaczej sprawmy, aby dobrze zorganizować czynniki leczące czy korygujące będziemy imienny przestępca, ale będzie jechał w pojeździe na jak na tamte czasy można powiedzieć klimatyzowany z odpowiednimi zezwoleń uchylenia mi niewidoczny dla innych niewidoczny dla obywateli i jechał do więzienia Targ tymczasem dzisiaj można powiedzieć rozebraliśmy ten pojazd dla skazańca chcemy go raczej pędzić ulicą Targ tak na tym zaciekłych można powiedzieć to jest nasze życie publiczne to jest nasza wspaniała publiczność bardzo ciekawe są tezę o powroty do pewnych norm jakości pewnych rozwiązań charakterystycznych dla czasów gry nowoczesnych to co w baszcie jest ta ma nam jeszcze inną rozmowę, ale to, że dziś wszystko dzieje się na widoku n p . że znowu n p . publiczne zawstydzanie jest czymś co modne są od czego się najbardziej boimy co jest takim rodzajem naszego głębokiego lęku niby w średniowieczu to to jest w ogóle też bardzo ciekawe ciekawe zjawisko tymczasem niestety musimy rzeczywiście kończyć bardzo dziękuję profesor dziękujemy Małgorzata Jacyno no, a od tych różnych technologicznych innowacjach od innej zupełnie strony za moment porozmawiamy z Dominikiem Batorski, ale to po informacjach o Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!