REKLAMA

Historia Ali i Nino, czyli najsłynniejsze love story Azerbejdżanu (powtórka)

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2018-03-08 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
53:49 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM słucha Radia TOK FM, a w naszym studiu gość pan Jerzy Rohoziński historyka antropolog kultury w autor takich książek jak święci bicia więcej czerwoni chanowi przemiany religijności muzułmański radzieckimi po Radzieckim Azerbejdżanie bawełna Samowar i Saratowie i ostatni w cyklu początki państw książki p t. Gruzja dzień dobry dobry wieczór w dobry wieczór państwu jeśli jeszcze mogę dorzucić tą ostatnią książką są narodziny globalnego dżihadu to tak Rozwiń » zupełnie ostatnio w Regiment taniej siły pan stawia na rozmowach w Azerbejdżanie i w ogóle o tej książce zapomniałem, ale rzeczywiście przeważał bardzo jeszcze książkę, która w rzeczywiście robi zresztą furorę w pewnych kręgach, a to, dlatego że czasy mamy takie, ale być może, gdy książki też wrócimy, bo albo rozpoczniemy od zupełnie inny w, a mianowicie takiej książki, która ukazała się teraz w Polsce nie tylko to Alina nie jej podtytuł to najsłynniejsza lat Story Kaukazu autorstwa Urbana swojego książka ukazała się w Polsce i skoro to jest najsłynniejsza Love Story Kaukazu to ona też pokazuje coś co często występuje w Azerbejdżanie, który chciałem, żebyśmy się rozmawiali mianowicie takie wrażenie może pani rozumie, że bardzo często w Azerbejdżanie i w rozmowach w Azerbejdżanie rzeczy nie są takimi, jakimi się wydają na początku i chyba do czynienia z tym fenomenem mamy w przypadku autora Cubana Saida, który w UE, jakim był Kuba Said no powiem tak tak do końca nie wiadomo kim był o k Urban soi to znaczy, bo bardzo dobrze, bo to mówią, że mamy, gdy inni nie do końca wiemy, z czym mamy do czynienia wydaje mi się, że to jest takie założenie powinno towarzyszyć wszystkim rozważaniu czy to natury politologiczne czy kulturowej dotyczącym krajów w poradzieckiej go Kaukazu przy czym poradzieckiej Azji Środkowej i natomiast, jeżeli jesteśmy już przy książce i jej autorze, który i nie wiadomo do do końca kim był to tutaj mamy w do czynienia z takim zjawiskiem, o którym za chwilę może więcej bowiem mianowicie wersja kanoniczna w mam tutaj namyśli my bardzo ciekawie o biografię amerykańskiego dziennikarza do Toma Reissa brzmi ta k z autorem książki jest Barciński Jerzy Trela z nosem bałam, ale który wyemigrował z po rewolucji bolszewickiej przez przez Turcję do do Berlina tam przyjął islam w związku z ulgą konwersji ołów przyjął mnie Mohammed SA Bk 3 3 prof. Bailey, ale i na PiS auf pod pseudonimem kurs bank SA x książkę alibi nie miała przy czym do końca też nie wiadomo na pana Hulot misji Autoremo na ile spółka auto rem, bo tutaj zoo z drugą współautorka też uchodzi i austriacka baronessa, której Bacha przyznam szczerze on na nazwiska w tej chwili nie nimi nie potrafię powtórzyć, bo jest to jedno z tych niemieckich nazwisk które, która tak dość dość do naszego gardła Hayes jest jest męczące natomiast powiem tak mnie do końca argumentacja rejsami przekonuje to znaczy w gruncie rzeczy to ta jego książka napisana pod koniec lat dziewięćdziesiątych ona też była pisana w atmosferze takiego powtórnego naftowego boomu w Baku to zajmuje powtórnego to znaczy wobec miękkich 10 0 lat później odstaje od tego, który jest, jakby kanwą tej powieści i teraz w 2 i ja mam, ale ma mało mam przed sobą, bo oryginalne angielskie wydanie tej książki jest ze zdjęciami nie nie wiem jak to wyglądało w wydaniu polskim natomiast głównym argumentem jest tak, bo w zasadzie autor nie natrafił na żadne dokumenty mogące świadczyć choćby o urodzeniu Cubana Saida Allianz woła Simba ma w banku dowodem koronnym jest tutaj i i w zasadzie jedno zdjęcie, które jest zdjęcie jest taki w ciemno, bo w nazwijmy to do spotkania, bo co w cudzysłowie opłatkowego takich chromu muzułmańską chrześcijańskiego w roku 19 1 3 w Baku, na którym to jak hobby jest jej jest mały liniową Simba moi autor to zdjęcie otrzymało od Azerbejdżanu ski historyk sztuki solary, a z grubej linii autorki skądinąd z fundamentalnej i historii Baku to jest to kto to jest przedstawicielka takiego dość znanego rodu, który na, który swego czasu, bo w odgrywał dość istotną rolę jeśli chodzi przynajmniej o muzułmańskich życie w Baku i ona mu to zdjęcie po pokazała w i wskazując na nim uległ kolejowemu Simba ma ono jest jest pytanie, skąd w roku w dziewięćdziesiątym ósmym autorka tak dokładnie wie jak ktoś figuruje na zdjęciu z roku 19 1 3 przeprowadzonego najprawdopodobniej przez Niewiem matkę babci ojca atakują z z rodzinnego albumu no no no raczej już wydaje mi się doświadczenie nas wszystkich jest taki, że my w rodzinnych albumów mienie nie potrafimy wskazać wszystkich tak z pokolenia naszych dziadków zmieniają nazwiska w związku z tym nie jest to dość dziwne Jan Janie mówię, że to jest nieprawda co go to to po prostu by lekarze uzbroić się o w 2 głową w czuję złość, ale czy pan nie czyta książkę, a linii NATO pan ma wrażenie, że kluczowe jest to czy autorem był Gruzin Azerbejdżanie inny czy też no właśnie ktoś, kto się tylko podszywał pod pod jakąś potrzebę tego typu postaci nie czy to jest właśnie symboliczne, że jeśli to napisał ktoś, kto z Baku to to przede wszystkim nie wcale nie musi to być Azerbejdżanie to jest tak w samym Azerbejdżanie, gdzie wydawane są książki, ale mnie nie nie Urbana Saida tylko Mohameda SA Bk im przede wszystkim jest wydana jego dno oficjalnie autobiografię, a kreśli ropa na Wschodzie przy czym ja ja nie nazwałbym tego autobiografię, bo to jest to jest w dużej mierze autokreacji bo, bo w tej niby autobiografii autora występuje jako przedstawiciel arystokratycznego rodu azerbejdżańskiego x i tak jest też traktowany w Azerbejdżanie tak taki był komentarz do tej książki misje znaczy bowiem tak pod tym względem to bardziej prawdopodobne wydaje mi się że, że było rzeczywiście Bagińskim Żydem, ale Żydem nie górskim mogę go górscy Żydzi to jest grupa był podział był Darka etniczne religijne zamieszkujące Kaukaz, ale o miejscowo jest 1 synagoga Żydów górskich w Baku tylko Żydem Oracle i Oscara brazylijskim przeliczyli, bo my, czyli przyjezdnym takim który nie jest nie jest im są liderem on on może on może dużo więcej dzieci być bardzo bystrym obserwatorem nikt takim takim też jest natomiast natomiast miło i jestem prawie pewien, że nikt z zakupem stamtąd nie napisałby w ten sposób tej książki i tę i tym bardziej żaden Gruzin, dlatego że tutaj też jest pewna dysproporcja to znaczy autora ewidentnie więcej wie o Azerbejdżanie niższy niż w Gruzji jego jego informacji o tych miesięcy dziś Wisłoki bliscy winno być tak to tam widać, że on coś z gdzieś słyszał kojarzy, ale tak nie zawsze do końca bliższy jest ewidentnie Azerbejdżanu Baku, a i cała historia, która w inne podpisy w podtytule funkcyjne kolej zmniejszała Story Kaukazu to już historia opowiedzą słuchaczom miłości pomiędzy Azerbejdżanem, a Gruzinka ową, która ma pokazać przez pryzmat miłości właśnie jakiś taki obrazek Kaukazie jako takiego miejsca, gdzie te narody jak myślisz nie kochają to przemysł lekki takiej zażyłości jest o tyle paradoksalne, że w samym Baku jak rozumiem to generalnie te grożą mu właśnie nie ma jak wysłuchać czy myślą, że warto to mogą spojrzeć mu już tak na taką scenę, którą ze szkoły pamiętamy leci książka Żeromskiego Przedwiośnie, gdzie część akcji się dzieje w Baku i tam są Rosjanie co są Żydzi no są Polacy jest w element polskiej z kolei wydaje mi się Żurowskiego w ogóle nie ma chyba tylko azerskiego wątku w przepisie Baku to dziwne jest to baków tylko dziś swych literackich nie azerski jest to moment wspomina mec ZO, a w wspomina też no bo było takie dość dość dość przypadkowo element o wzajemnych rzezi ach, najpierw Ormian na Mazurach później o 0 w normie, ale w tym ten wątek jest to rzeczywiście to niemal Grudzińskiego faktycznie w Baku, a my społeczność Rudzińska jest jest bardzo nieliczne lotu można na na obronę autora powiedzieć, że Alinie na mnie nie poznają się w banku ani oni się poznają powiedzmy w połowie drogi między między Bakuła o tych lisem dla tych zachodnich obszarach dzisiejszego Azerbejdżanu natomiast fakt to jest to jest na stole no i jest reklamowany jako najsłynniejszy nam się burz ja bym jednak twierdził, że ona na najsłynniejsi są klasy c est la la i marzną zachęci to są najsłynniejszy lans Story małe, bo oczywiście wydawnictwom wolno wolno reklamować sił w w ten sposób lukę tę książkę przy czym do Opola Story jest takie bardzo publicystyczny polityczny, a to znaczy i remont wyłączy czytając książkę mam cały czas wrażenie, że tytułowe Alina to są takie 2 konstrukcje takie 2 idee, które w, które sobą dyskutują zdania są żywi ludzie, którzy chcą, którzy się pokochali Nino reprezentuje tutaj Europę, a i Azji jest cały czas taka dyskusja między nimi właściwie 3 3 czy ten Kaukaz jest bardziej Europejski czy c azjatycki dla mnie ten wątek były publicystycznej jest ich jest, o ile jest dużo dużo bardzo takich malowniczych corocznych opisu fotele ten wątek publicystyczna nie jest jest najsłabszą stroną dlatego, że to jest ta jest bardzo sztucznego czy też te wypowiedzi, a te wypowiedzi Nino chociażby o tym jak oni są ułomne w tych misje i ona mu pokazuje grała w ski oraz obiekt jest jest dzisiaj ulica prosta w Galicji taka główna Promenada w milicji i i po, pokazując mu tłumaczyć, że to jest Europa, a te wąskie wąskie uliczki tradycji innych miastach o muzułmańskich Kaukazu to to już jest Azja przy czym to jest na czym żadna żadna Gruzinka choćby w ten sposób nie powiedziała dlatego, że to jest to jest mecz to bym powiedział w najwyższej postaci taki wątek propagandowy rosyjskiej misji cywilizacyjnej to znaczy jak się czyta, bo rosyjskie opisy dziewiętnastowieczną powiedz czy to dla skrętu 3 3 Baku 3 czy czy też tych listów to jest zawsze taka tam podkreślana dychotomia, że jest nas to nowa Kolonia Europejska dzielnica wiedzieli, gdzie jest czysto są szerokie ulice drzewa parki i t d. jest brudno to by cała dzielnica, gdzie są wąskie uliczki brud smród i ubóstwo i nawiasem mówiąc czytałem deseru rosyjskie przewodniki dziewiętnastowieczne po po tych dzisiaj do dokładnie to samo jest jest mowa o tych Lisie to znaczy tak gruzińskie Urbanik te tradycyjne dzielnice to jest właśnie Azja jest jest wręcz wręcz powiedziano, że to, że Jerzy Ziobro, bo takie azjatyckie wzorce kultury natomiast Europa to jest właśnie ten teren wąziutki pas jest stroną grała w chińskich Prost piękną parę budynków administracji jakiś koszary i t d. także ta Gruzin Camino posługuje się tutaj w gruncie rzeczy jest takim wątkiem rosyjskim i narracji cywilizacyjnej, więc to jest to jest mało wiarygodna każdy kto, kto chodził tam po dymisji to wiesz jak się tylko zejdzie w boks rozstawali są właśnie takie wąskie urokliwe uliczki tych tradycyjnych, bo ani gruzińskich więc, więc non pro to tutaj to słabo wypada w ale myślenie w kategoriach rzuca się za europejskie obecnie europejskie to jest 1 rzecz, a druga dla polskiego czytelnika, który mi się wydaje mi, że wiele bardziej znaczące jest to różnica między Gruzją jako krajem chrześcijańskim i Azerbejdżan jako krajem muzułmańskim tylko, że znał po raz kolejny boję się, że większa część naszych słuchaczy słuchaczy, kiedy słyszy, że Azerbejdżan skrajnie islamskim to on przywołuję sobie pewne skojarzenia, a ja mam wrażenie, że duża część tych skojarzeń szczegóły jeśli patrzymy na współczesne Azerbejdżan to nie są skojarzenia trafione można sięgnąć po najprostsze znaki, które nam kojarzą się, że sam na przykładnie dostępność alkoholu Otóż w Azerbejdżanie ten alkohol jest dostępny można się zastanawiać nad tym jak się kobiety ubierają Otóż większą część kobiet w Azerbejdżanie w zawieszeniu Wiera tak jak nam się wydaje, że kobiety w dieslowskich jak się ubierają niszczy jest pytanie, które być może to też bardziej współczesnego Azerbejdżanu, chociaż wciąż jest podział wyraźnie nam bohaterki chrześcijańskiej bohatera muzułmanin to chciałem zapytać co co to jest dziwne zjawisko i Azerbejdżanie Islandczyk, dlaczego on jest tak różny w bardzo wielu aspektach tego co nam się kojarzy z islamem na macie chyba pytanie co nam się kojarzy z islamem, ale od razu tak trzeba by zacząć może ona takim nie nieco bardziej ogólnym poziomie to znaczy ja uważam, że jest pewną specyficzną kategorią islam rosyjski po rosyjsku poradzieckich czy to jest zupełnie inny byt niż islam w pozostałych częściach świata do do czego się sprowadza Rosjanie, podbijając Janek trując tereny Kaukazu i Azji Środkowej i nie mieli zapędów misyjnych znaczy jest Eli, jeżeli takowe przysporzenia misjonarze to byli dość szybko bym powiedział o stawianiu przez przez wojskową administrację te zapędy misyjne ograniczały się jedno na Kaukazie w gruncie rzeczy do takich grup z pogranicza kulturowego które, w przypadku których trudno było powiedzieć to są muzułmanie chrześcijanie czy poganie tak naprawdę to owszem, wtedy wtedy jakoś tam działalność misyjną usiłowano się w nich prowadzić do miast w islamie, jaki zostaną usiłowano dać po włączyć w tryby rosyjskiej machiny Państwowej nim skutecznie zarządzać zarządzać w ten sposób, żeby mieć lojalnych obywateli muzułmanów to jakby mienie niekwestionowaną nigdy, że to są muzułmanie to było oczywiste i teraz, jeżeli odwołamy się do Alego inni notami nie jest on taki właśnie 1 z lepszych bardziej zabawnych opisów jak jak Ali i tytułowy jeszcze jako uczeń realnego progi gimnazjum w Baku, które rzeczywiście istniało no wy wysłuchuje uwag dość beznamiętnie moc modlitwy po była zła złem za cara, ale teraz, żeby jakoś usytuować tę scenę w takim ogólnym złym kontekście to to pamiętajmy także to było dobre gimnazjum było adresowane do miejscowych elit bardzo wąskiej grupy i jeżeli przedstawiciele tej elity posyłali swoje dzieci do tego progi na zdjęciu też były tzw. Rusko to z 1 szkoły to jakby zakładali, a nawet po to, posyłali, żeby wejść dzieci zetknęły się z panującą kulturą rosyjską może być miałem łatwiejszy dostęp do administracji do jakiś kariery natomiast całe rzesze ludności muzułmańskiej na tych tych południowych peryferiach nic nie zostały tym objętej tutaj raczej raczej postawa rosyjska wyrażała się na to to jest fakt historyczny w MSW debatowano nad projektem muzułmańskiej modlitwy za cara, czyli krótko mówiąc po postawa była taka żeby, że wolimy muzeum, ale w modlących się po swojemu za cara niż jakiś takich nie wiadomo farbowanych chrześcijan, w którym nie wiadomo co co siedzi w środku tak to niech już oni się po swojemu mogą w związku, z czym ale i jakby instrumentem, który miał służyć temu w zarządzaniu islamem przez przez Rosję były tzw. duchowe zarządu muzułmanów one były podzielone terytorialnie w jeszcze chodzi o Kaukaz był w Tyflisie na początku 1 ma moc cały Kaukaz potem te instytucje w reaktywowano w w roku czterdziestym czwartym 1 900, kiedy w jedno wśród muzułmanów usiłowano jakoś wskrzesić radziecki patriotyzm to instytucja przedawnienia one do dziś istnieją oczywiście tam to ty to wygląda inaczej terytorialnie, ale przy przetrwała to instytucje są ściśle podporządkowane władzy wydają się, że jakby podstawową cechą po rosyjskiej Goi poradzieckiego islamu jest podział szacunek wobec władzy, jaka była ona nie była czasami paradoksalnie się kończyła mecz w oczy, kiedy w Rosji zwycięża rewolucja i w nowe państwo młodą chce odrodzić jako swoją swoje imperium sięga za Kaukaz to nijak zdążyłem przeczytać okazuje się, że w was zrobić ani duża część, gdy duchowieństwa muzułmańskiego zacznę szukać mitologicznych wytłumaczenie, dlaczego komunizm wcale nie musi być chętnych wysłałem też zaskakujące, ale tak, by było tak stało bo jakby od początku w zasadzie o to w swoim bolszewickiej konkwisty Kaukazu to to my mamy do czynienia z taką sytuację, że taka tle klerykalna partia i Etihad z złożona właśnie m. in . z z takiego konserwatywnie nastawionych duchowieństwo na trzymaj z bolszewikami natomiast kontestuje demokratyczna Republika Azerbejdżanu, której tutaj śpiewali Nina jest takie można palić epitafium trochę postawiony dla dla tej blok krótkotrwałej tego krótkotrwałego karnawał niepodległości tak w Azerbejdżanie natomiast później rzeczywiście już w okresie Radzieckim mamy do czynienia z takimi no dosyć, kiedy dla nas karkołomnej wyglądającymi próbował próbami wzajemnej adaptacji tak islamu do do warunków radzieckich, która wydaje mi się nasze sprowadzała przede wszystkim do do tego że islam i w jego elity skupione w tych właśnie ciałach tych rządach, a która oczywiście były infiltrowane przez skargi będą, bo mogą trudno, żeby było inaczej one, aby uznały pogodziły się z tym, że sfera publiczna należy do państwa Radzieckiego, ale taką jak twierdzą naszych tradycji z domu i to co jest ono ich i w i pod tym względem hańby islam odniesie sukces władcy i ten trend taki islam betonowy domowe jak byśmy go nie nazwali ją 3 trwał okres okres radziecki ten publiczny został mocno no doświadczonej i cały czas jakoś chyba jeszcze jeszcze w tej nowej rzeczywistości usiłuje się odnaleźć tę sól w odnajduje się, bo ja ja pamiętam, skąd u niej w nie zdziwiło ale, ale widziałem w metrze w banku takie można to nazwać się reklamami duchowego zarządu muzułmanów Kaukazu wzywającego do dołu do moralnego życia no powiedz obok tam w reklamie telefonów komórkowych i t d. były takie także jakość jakość tym w jakość tym nic nam by do tej sfery publicznej się z 300 ma przybliżać ją i od wojować, ale udaje mi się zawsze to będzie tylko do tego stopnia lekkiego stopnia pozwoli na tą władzą, jaka była u nas nie było tak, ale pan mówi o tym samym domowym, któremu się utrwala udało przetrwać czasy czasy komunizmu, ale gmina, kiedy parasolem przypomina mi się Czesław Miłosz US zniewolony, ponieważ w opisie flirtu inteligencji z komunizmem Czesław Miłosz nosem początku pisze o takiej konstrukcji Hetmana to jest takie nastawienie do innych, a obowiązującego porządku, że niby się na niego zgadzamy tak mówimy werbalnie oświadczam, że jesteśmy za rany, a w sob wewnątrz zachowujemy własnej wartości jak rozumiem to jest kategoria, która w ogóle cierpi chyba ze świata islamu, ale też, by się przydała w objaśnieniu tego fenomenu jak to się stało w Azerbejdżanie, że islam przetrwał radziecki komunizm Pentagon nasze odwołuje wprost do chilijskiej zasady, bo to Motor może trzeba podkreślić, że wie większość muzułmanów Azerbejdżan należy do tej gałęzi szyickiej to jest Kret molo albo takiej oto jest zasada, która powstała w okresie, kiedy szyici byli oni są siłą w tym klasycznym okresie islamu Jona pozwalałam ukrywać swoje poglądy czy w tym przypadku było ukrywać przynależność do do do sekty Alego jak to w jak to nazywano i uprawiać lekką Micrę przy czym, ale i tak idealną ten argument też to Simon powtarzał w rozdziale historyk Azerbejdżanu Tadeusz Świętochowski ja mam osobiście jestem sceptyczny wobec tego typu argumentacji dlatego, że to prawda, że Azerbejdżan jest szyicki natomiast w w momencie, w którym w siłę poczynić pewną dygresję historyczną to ta jak jest to zasada, która cechuje małe małe sekty ma małe mniejszości religijne, które żyją jakimś wrogim otoczeniem w Azerbejdżanie, gdy w zasadzie nie mieliśmy takiej sytuacji, dlatego że w Azerbejdżan jest o ubył mu część działu państwo perskiego, które w w 1 50 0 był pierwszym roku zostało to o tron przypadł dynastii Safawidów, która wywodziła się z takiego Sawickiego zakonu, który w pewnym momencie przyjął 3 i z nimi teraz szyizm z las stał się religią panującą taką był w związku, z czym akurat na terenie Azerbejdżanu w zasadzie nie istniały tradycje ukrywanie poglądów mini kry w zauważmy też, że Azerbejdżan jest szyicki, ale z zasady jest w identycznym zjawiskiem mieliśmy do czynienia w innych częściach Momo muzułmańskim związku Radzieckiego jak n p . Azja środkowa, gdzie do dominującym odgałęzieniem jest ich słoni staną tam żyją w ich Wisła Alicji w Tadżykistanie w IT to akurat jest być może rzeczywiście ugrupowanie, które najbardziej, by odpowiadało temu paradygmatu owi, bo to jest rzeczywiście sekta, która ma taką bardzo złe tory są hermetyczną doktrynę, którą ukrywała we wrogim otoczeniu to jest garstka jest sunnicka większość jeszcze zachowywała w zasadzie identycznie jak Jan Krzywicki Azerbejdżanu i ja ja bym raczej wiązał z pełną dajmy się konstrukcją psychiczną lub z psychiką mentalnością mieszkańców tych tych terenów, a najlepiej bodaj posłem PiS auto już niestety świętej, bo w pamięci prof. Stanisław zapaśnik w książce wojujący islam w Azji centralnej, ale myślę, że z Osamą można, by odnieść do do Azerbejdżanu mianowicie to są to są ludzie w złym wśród, których cały czas zdominuje myślenie grupowe 2 3 to też być albo jest nim jest być może cechą wspólną w ogóle świata islamu, gdzie struktury rodową plemienne nie nie zostały nie nie uległy erozji związku, z czym tam zawsze jednostka jest jest częścią grupy i przede wszystkim, jakby po postrzega siebie jako część ani jako jako pewne indywiduum jako jako jednostkę, która może mieć siłę jakieś własne poglądy czy konsekwencją tego jest jest taka moralność sytuacyjna to znaczy zachowujemy się tak jak on, żeby się dopasować do otoczenia w związku, z czym sytuacje takie jak aha wiem, że taki się zdarzały, bo mnie opowiadano, że ktoś był do nie wiem czy 1 6 i powiedzmy lektora marksizmu-leninizmu i ateizmu, a po szesnastej wracali do domu n p. odprawiał Suszyński rytuały w mniej nie należała do rzadkości i raczej był tłum widział tu niewiele podobieństwo słynie z postawami naszej inteligencji wobec komunizmu, dlatego że tutaj tutaj nie nie przy przy takiej konstrukcji psycholog dalej nie ma po prostu dysonansu poznawczego to znaczy wydają się, że jakby takie ogólne poczucie no właśnie, by być dyskomfortu spowodowane tym, że się jest najpier w kimś, a potem kimś zupełnie innym, że moja żona to już drugi w dużo mniejszym stopniu występuje niższy niż o w naszej głowie Europejskiej kulturze, gdzie jednak dopóki procesy dziejowe i wie wiele różnorakich czynników, o których tutaj myślę, że nie nie bardzo jest sens mówić, bo boi się, bo trzeba, by zrobić zbyt dużo dygresja rozprawił po prostu, że duże, że u nas to poczucie ludzkiej jednostką właściwą odrębności od grupy jest jest jednak więcej i my mamy większy kłopot z tym, żeby się w ten sposób dopasowywać do otoczenia nad tym musimy dokonywać większego gwałtu na swojej osobowości żeby, żeby uzyskać taki efekt ale kto ty jednocześnie ktoś, kto słucha nas pociąg może pomyślę to zupełnie z autorem książki, ale i Nino w zasadzie można fajnie, że on był winien był autorem czy czy też był dźwig trzeba mieć wątpliwości to czasami z wojny w swoim życiu, a może i większą ilością postać z Choroszczy twierdzi, że był z pochodzenia z arystokratycznego rodu Lalkarskiego lotu w no to tu są akurat to jest ta jest jeszcze znak czasów, bo w najprawdopodobniej ileś mój syn banków przyjmuje w w roku 19 2 2 w Berlinie i islam jako już jako imigrant to, że MO to rząd przyjmuje islamu akurat w Berlinie nie jest przypadkowe i pod wieloma względami, dlatego że po po pierwsze, zabrzmi to może dziwnie, ale w okresie pierwszej wojny światowej i w gruncie rzeczy po niej Berlin był 1 ze środków światowego dżihadu, jakby tak, jakby to nie zabrzmiało dziwnie to znaczy istnieją niemiecki plan zrewolucjonizował Ania świata islamu, żeby ono obalić taki był światowy system oparty na dominacji brytyjskiej konsekwencją tego było był napły w różnego rodzaju działaczy innych działaczy muzułmańskich do do Niemiec do Berlina po wojnie wielu z tych działa z zostało mi nie wracało do Don Bos do swoich krajów, które to pozostawały wciąż koloniami tak w związku, z czym oni byli tam trochę spaleni i cały czas istniały jakieś powiązania wywiadowcze były między to też pamiętajmy o tym, że niemieccy orientalistyki odegrali taką bardzo bardzo niedobrą rolę, bo byłby byli to po prostu ludzie, którzy wykorzystywali swoją znajomość islamu do podżegania po prostu wojennego i jedno, nazywając po imieniu i teraz, ale w ludzkim, bo Alliance z Mohamed Salah Beck był mu podejmuje studia w seminarium języków orientalnych gdzie kto go szefem jest był wówczas profesor GOK w Mayer, który jednocześnie był oficerem łącznikowym pomiędzy centralą w Berlinie, a tzw. Half Moon Lander to był obóz jeniecki dla dla muzułmanów w ZUS bez państ w ententy którzy, którzy się dostali do niewoli niemieckiej, ale ten obóz w zamyśle był takim można powiedzieć, że już chyba pierwszy na terenie Europy obozem szkolenia dżihadystów, o czym inni jadą ubieram troszeczkę w cudzysłów, ale ubierano w cudzysłów dlatego, że to czy wtedy z tego dżihadu niewiele wyszło, bo w oficerów było na żołnierzy którzy, którzy bez tego obozu, by się powiedz przyłączali nie wiem do armii tureckiej chociażby z sojusznikami Niemiec było było nie tak znowu wielu w tym niemniej na jak by pozostała pewna atmosfera i cały czas coś dziwnego w tym Berlinie siedziało przy czym to kolega jest w dalszej komplikacji, dlatego że jednocześnie w Berlinie jest staje się takim miastem dekadencki trochę miastem zmierzchu cywilizacji Europejskiej i teraz do Berlina przybywają misjonarzem z muzułmańskiej sekty Ahmadi oni zakładają piersi pierwsze mecze w Berlinie bodaj 20 07 . roku to jest sekta, która w powstała przed pierwszą wojną światową w brytyjskim wręcz żabie i oczy, jeżeli nie był chował, bo tworem wywiadu brytyjskiego to na pewno była darem niebios dla Brytyjczyków, dlatego że w w sytuacji, kiedy turecki sułtan jednocześnie Kalisz ogłaszał dżihad przeciwko państwom ententy to to sekta ogłosiła pacyfizm NIK ogłosiła, że to, że nie można w prowadzić jakichkolwiek działań zbrojnych weźmie w nich religia już na pewno nie przeci w imperium brytyjskiego i dorosłych tak, by misjonarze z tej sekty przybywają do Berlina nie wiadomo czy oni są agentami brytyjskimi czy nie być może są, ale mają też własne własne plany misjonarskiej wobec tych spółek pokaleczony wojną Niemiec oni tam zatrzymają wydawać swoją literaturę głoszą takie trochę gostyńskiej nauki i złe, że Jezus naprawdę nie umarł tylko tylko dotarł do do Syrii nagaru w Kaszmirze i tam i tam rzeczywistości został pochowany był w łonie tej muzułmańskiej diaspory dochodzi do różnych rozłamu w pewnym momencie jak się wydaje ten z sowieckiego OGPU zaczyna się interesować tymi biegły byłymi białymi muzułmanami i teraz, gdyby zajrzeć do hokeja autobiografii czy też auto kreacji krew i ich do pana na Wschodzie no już mu Mohammeda jest od dekady jest książka napisana jest przed Aliną oglądam wspomina znaczy wręcz wspominał o tym, że dostał delikatne takie wydziału zlecenia wywiadowcy i miał się rozglądać się wśród tej diaspory żądał on to tam jest taki też bardzo tak jak wali Nino opis tej tej diaspory która, która tam były twarde Bator wała nad jakimiś ideami państwa mistycznymi planowała zamach i t d. ale nic z tego w gruncie rzeczy nie wychodziło kończyło się na wzajemnym obgadywać ją plotkarski i było to bardzo nieefektywne, ale to jest on to jest też 1, jakby zwątpił, w którym musimy pamiętać znaczy to i tak naprawdę tłumnie nie wiem jak tłumaczyć to ukłon w wersji na na islam, że da to jest też też nie wiadomo czy do końca czy przez bank utrzymał się od Mińska Kijowa, bo jest ciekawe że w tej swojej autobiografii autokreacji Mohammed SA Bk dał taki opis pikantny fragmencik, ale i o tym jak i jak na 1 z takich jak dziś rautów bali emigrantki z Buchary jakoś tak zaczęły w taki bardzo mało wyrazisty i niedwuznaczny sposób komentować obecnych mężczyzn o 1 ze stałą i 1 do to była chyba się strzelnica Miracle czy w oko kogoś tam z dworu Emira i stwierdziła, że jest po podobny do kochanka jej wuja i to wywołało burzę w tej w tej diasporze muzułmańskich w Berlinie, ale wtedy o MO LO im, więc z gminą Simba niebo, jakby oczywiście przypomniano, że Muhammed sodowej jest tak naprawdę remisem bałem, ale mówiono mi żyć z Kijowa nie jest walką między więc, więc już zupełnie nie wiadomo kim kim był ten człowiek, a my możemy go zostawić oraz drugą po trosze podobną postać się Leopolda w walizce o to by mu żyć z Lwowa syn rabina, który też w tym Berlinie przyszedł na islam i po po po konwersji źle przyjął imię Mohamed Saad i to jest to jest postać jest bardziej i pogmatwana i o mgliste o w odwołaniu singlom dlatego, że to jest statku uznawano go z, a gen to w ogóle bolszewickiego przynajmniej w wywiadzie brytyjskim planowo panowała taka opinia tam było po potwierdzona powiedzmy jakimś donosami to był to był człowiek, który był doradcą Zioło najpier w królów w Arabii Saudyjskiej potem wiemy nie potem się na Libię przerzuciła w końcu trafił do dołu do Indii jeszcze brytyjskich gdzie, gdzie związał się z takim poetą mistykiem pan islamistów Mohamed wynik balem, który jest złożony z takiego duchowego ojca państwo Pakistanu i on pod jego wpływem zostało ma takim muzułmańskim intelektualistą to dla nich bardzo ciekawe pisał o bracie pij pij pisał wiersze takie mocno dżihadystów Ceneo w walce z materią listy z Zachodem, ale jednocześnie tam nikt go związek radziecki był wręcz z wypełnieniem woli Allaha i Lenin to my się pojawia jako jako główny do takich branż dobry dobry projekt więc, więc mamy tutaj wzmocnienia zupełnie kimś niesamowitymi skojarzeniami powiązaniami i Mohamed Rosa został w zasadzie współtwórcą państwo Pakistanu po potem pełnił rolę bodaj przedstawiciele Pakistanu przy ONZ także także no to jest okres, który obfituje w dziwne postaci mamy już z zupełnie innej beczki mamy przecież tego słynnego ręce z Arabii, który mnie, który też właściwie budował taki swojemu, czyli i autokreacji także jest to wydaje mi się dla historyków literatury okres bardzo ciekawe, ale również bardzo niewdzięczny, bo było właściwie nie wiadomo, kto kim tak naprawdę był po Polsce i dla kogo pisał wzywa nas to były problematyczne z tego punktu widzenia, że ktoś, kto chciałby wracać jeszcze do Azerbejdżanu ktoś, kto chciałby dowiedzieć się, gdzie jest ten kulturowy w inny kręgosłup, które Azerbejdżanu to pomyśli tak w zasadzie jest trochę takie miejsce, gdzie wpływy perskie nie wiadomo, gdzie kończący się jako perskie, a zaczynający się jako Azerbejdżan niskie wpływy tureckie, ale nie wiadomo też jak silne wpływy, o których pan mówił w naukowym w zasadzie kolidującej tragarz Europy dziś w ręce rosyjskie tworzą taką mieszankę, z której do dziś tu trzeba po prostu być może po prostu mocą decyzji wyznaczyć coś pożyczanie, a to nie jest już ani perspektyw ani tureckie ani rosyjskie to jest nasze azerskiej jak no gdzie to jest Hello macie tak między 2 granice trudno wyznaczyć, bo tak, jeżeli będziemy odcinać Azerbejdżan od wersji to będzie dosyć trudne, bo pamiętajmy, że tak, jakby żywiołem twórczym monarchii Socha widzów były plemiona tureckie, czyli przy odpowiedzi dzisiejszych Azerbejdżanu to był taki to byli w tym państwie tak powiem ludzi mieć ono na kulturę, a perska irańskiego to byli ludzie pióra administracja krótko mówiąc więc, więc do Toronto to państwo miało takie 2 filary Azerbejdżan był jego częścią pop w pewnym momencie odciętą przez przez Rosję natomiast związki związki z Persją był były długo odczuwane i na pewno w jaki sposób do ostatnich lat przed przed wybuchem pierwszej wojny no one były wzmocnione tym, że było też bardzo wielu imigrantów z po z Persji, którzy w w tych przedsiębiorstwach na naftowych w Baku pracowali to była emigracja z ZUS umowa więc, więc związki cały czas istniały one zostały rzeczywiście dość skutecznie przycięte w okresie w okresie sowieckim, kiedy nie było w zasadzie na przepły w był był ograniczony tutaj i idei Ropczyce były w ogóle kontaktów międzyludzkich, więc z Instytutu to na pewno to na pewno miał dość istotny wpły w i dzisiaj bym powiedział i Real nie jest jakoś specjalnie popularny i to powiem od razu, że poprzez stawianie znaku równości między religijnym konserwatyzm ma sympatię do Iranu jest jest moim błędem jak ja przez pewien przez pewien czas nie mieszkałem w taki nieduży miejscowości inna dla ram na Półwyspie Przygoński niedaleko od banku, która uchodzi w całym Azerbejdżanie zabrakło najbardziej wyraźny podział fanatyczną, ale ludzie tam tak co więcej Iran tam po po poczynił duże inwestycje to znaczy z Izbą wsparł finansowo rozbudowę miejscowego dla takiego mauzoleum pilot tzw. tu są to koszt Pippi irytował Azerbejdżan się nazywa takiej kapliczki mogiły, gdzie są pochowani święcenie jaj, a zarazem, by Iran rozbudował do takiego na mauzoleum jest takie jak w Iranie spotykamy Nowaki olbrzymim monumentalnej budowli na mieście hotel dla dla pielgrzymów powstała, ale to wcale efektem tego nie jest jakaś sympatia do Iranu, bo byłem inni miejscowi wyrażali się o Iran Cygan dość pogardliwie wręczyła jako takich ludziach rozwiązłych co może dla nas zabrzmi dziwnie obcy z drugiej strony pamiętajmy, że z obywatele Iranu dość często odreagowują śmiechem za granicą 4 ten rygoryzm miękkiej, jaki panuje w wersji właściwie tam i 1 słowem o komentowano przyjezdnych z Iranu z gestii jest bieda jest to jest w cynizmie to jest jest tzw. małżeństwo tymczasowe, ale do nocy to małżeństwo tymczasowe w praktyce sprowadza się do do globalnej zawoalowanej formie prostytucji po prostu więcej, więc Rancza pan mówi ona doraźnie czy to jednak zdaniem były swego czasu rozruchy Błaszczak a kto ich przynajmniej Polska prasa, choć już nie pisał o tym, dużo, ale wspomina, że tło 1 religijne ja bym powiedział, że w religijna była o krasnala w tle tego wszystkiego CITES czy też może nie wiem, ale jest sposób opisu przez miejscowych, dlatego że po problemy byłyby jakoś to z staram się do śledzi to z samego jądra były problemy socjalne, dlatego że to w mordowanie panuje takie bardzo duże poczucie wykluczenia teraz, skąd ono się bierze, gdybyśmy mieli w skrócie scharakteryzować taką strukturę planowo polityczną Azerbejdżanu to w kraju rządzą najogólniej rzecz biorąc 2 plany nasz cel działań tak zwano je raz ktoś się na ulicy Jagiellońskiej Azerbejdżan c, czyli krótko mówiąc przybysze z Armenii, którzy pod koniec lat osiemdziesiątych, kiedy w USA zaczęła się zaogniać sytuacji a, jakbym miał między tymi 2 narodami po prostu boją przyjechali do Azerbejdżanu i miejsce można, by dorzucić do tego on z reklam dały zyski dały się do straganu mniejszości należą co do do irańskich grupy językowej z południa kraju, która z kolei opanowała te struktury religijne z albumu duchowy zarząd muzułmanów na czele za Ola z kirem pasa zalety są upały już samo to jest oczywiście do głowy duchowy zarząd Huty są określone profity idąc z wydaleniem z organizacji pielgrzymek wszelkich ceremonii religijnych natomiast plan Barciński, którego ono z ostatnim dniu do znaczących przedstawicielem na arenie politycznej Azerbejdżanu był u prezydenta jasno talibów, jakby przeszedł do z apelem do podziemia został odsunięty od konfitur i o ile nie i bo oczywiście jest różnica między samym Baku, a tymi miejscowościami na Półwyspie przy Wrońskiej no to jakby Bóg jest jakaś cywilizacyjna przepaść, ale Grecja nie przesadzał, bo tam 30 ludzie po po pierwszej jeżdżą do pracy w Baku jeśli mogą po drugie z kolei były banki z moją rodzinę tam jest od jej się na wypoczynek i t d. więc te więzi są i teraz, o ile jest cel, a powiedzmy przedstawiciele jakich dawno inteligencji w banku jakoś nam się mogą nie wiem w zżyma się w życiu akademickim tak jak to po profesor SA oraz RBI o tyle już Niewiem sadownicy n p. czytam ogrodnicy z orderami uczy też hodowcy róż Mono DRAM słyną to był kołchoz, w którym hodowano róże Iza za za złotych czasów radzieckich, które tam są z rozrzewnieniem wspominamy o nim, mimo iż mimo tego, jakoby islamskiego fanatyzmu, zwłaszcza czasy Breżniewa to po prostu się grało walizkę za bezcen kupowało bilet do Moskwy jechało sprzedawać róże i drzwi potem można było można było za to żyć to to wszystko się skończyło co więcej nawet tam bazary w Baku na na rogatkach Baku one są w zasadzie dostępne tylko za bardzo dużą łapówkę także pozwolenie na handel na awans przecież lot nad morzem Kaspijskim, a raz złamała pozwolenie na puławianie jesiotra to tak jak słyszymy łapówkę od 1000 USD najmniej wynosi, więc teksty to zestaw win jest z SP z pensjami też krótko mówiąc to nie fanatyzm religijny szacunkowa zwróci ci ludzie mają i mają właśnie silne poczucie i było w też ma mające uzasadnienie w rzeczywistości zieloni zostali wykluczeni właściwie ze wszystkich możliwych kanałów funkcjonowania my to odnosi się, ponieważ w mieście jest jest naj naj największy właściwie centrum pielgrzymkowe Azerbejdżanu, który ono ono tak promieniuje i rzucać się inna miejscowość ma, więc siłą rzeczy to wszystko wszystko przybiera religijne Okrasy tam rzeczywiście dochodziły dochodziło do tego, ale wręcz, że dochodziły ani były podstawą takiej hasło natury religijnej obyczajowej, ale one były dodatkiem to broń nie była Iskra, która wtórował nieraz będziemy powoli musieli godzić naszą rozmowę mam nadzieję, że to nie jest ostatnia rozmowa, bo pan fascynujący sposób przestrzenne Baku Berlina Zaryan, gdybym pokazał całą cały splot już tam procesów, które jako stan świadczą o naszym świecie współczesnym nie tylko Azerbejdżanie islamie za dzisiejsze spotkanie bardzo dziękuję panie Jerzy Rohoziński historyka antropolog kultury autor takich książek jak święci bicia włączyli czerwoni chanowi przemiany religijności muzułmańskie radzieckimi po Radzieckim Azerbejdżanie bawełna Samowar i Sadkowie muzułmańskiej Ukrainy carskiej Rosji oraz początki państwa Gruzja oraz wspomniana książka na temat, który mam nadzieję jeszcze porozmawiamy bardzo dziękuję za dzisiejszą rozmowę ja również bardzo dziękuję dobranoc Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA