REKLAMA

Jak oglądać Kieślowskiego?

Kultura Osobista
Data emisji:
2018-03-09 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
20:08 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista Patrycja Wanat dobry wieczór rozpoczynamy kulturę osobistą w studiu zanosi się je Magda Juszczyk dziennikarka filmowa dobry wieczór dobry wieczór bardzo dziękuję za zaproszenie zabiła, a będziemy rozmawiać o Krzysztofie Kieślowskim i solą ku temu takie 2 okazje 13 marca, więc już niedługo za kilka dni będziemy obchodzić dwudziestą drugą rocznicę śmierci Krzysztofa Kieślowskiego Lynne, a w związku z tym wychodzi Dekalog bardzo bogata bardzo ciekawa Rozwiń » antologia jego twórczości antologia filmowa ryzyk i wydanie kolekcjonerskie aż 3 6 filmów DVD w wy w tej kolekcji się znajduje być może pamiętacie państwo audycja o Andrzeju Wajdzie, bo podobno antologia wyszła właśnie z filmami Andrzeja Wajdy teraz kolejna nowość poświęcona Krzysztofowi Kieślowski monet podobnie zbudowane, czyli z 1 strony są filmy DVD z drugiej strony jest książka, która w, jaki sposób Jenny postać Krzysztofa Kieślowskiego przybliża jest mnóstwo fotografii jest tekst Krzysztofa Kieślowskiego o sobie samym niejako więc, więc myślę że, toteż jest inne ciekawe dla was nawet nie tyle znawców jego twórczości czy czy tych, którzy chcieliby w jaki sposób z Krzysztofem Kieślowskim się spotkać znaj właśnie z Krzysztofem Kieślowskim jest, że tak -li MO problem czy nie problem na pewno z tego sprawę, że w oczy powiedziano o nim już mnóstwo Anny bardzo dużo Krzysztofa Kieślowskiego się wspomina analizuje jego twórczości łączy jego twórczość po prostu ustnie z twórczością wszystkich chyba na świecie najdroższa pytanie w jaki sposób o Krzysztofie Kieślowskim rozmawiać ANR co tam Enzo tam nowego można po odkrywać Magda przed audycją słusznymi przypomniała o książce Katarzyny sumień romańskiej, która przygotowuje taki wydaje się, że to będzie bardzo ciekawy reportaż dopaść poświęcony pewnie nie tyle jego twórczości co w samej postaci Anny Krzysztofa Kieślowskiego dalej na tę książkę jeszcze czekamy na pewno będziemy do niej wracać znamy dzisiaj spróbujemy z Magdą jakoś pochylić się na tych decydować się nad tą postacią Krzysztofa Kieślowskiego co pewnie w tak krótkiej audycji nie będzie to proste, dlaczego Magda Umer 2 lata temu, gdy obchodziliśmy dwudziestą rocznicę śmierci Krzysztofa Kieślowskiego na kino Polska, w którym w tym kanale Magda Juszczyk pracowała przygotowaliście taki bardzo duży cykl właśnie poświęcone Krzysztofowi Kieślowski Emu rozmawiała się z jego byłych współpracowników ami zbierała różne wspomnienia no i zastanawiają się co ten pan Kieślowski znaczył i znaczy teraz odkryła się boleśnie wymóg dochodzi się w jakąś prawdę po tych godzinnych rozmowach jako dziennikarka zwróciłam uwagę na tę niechęć Krzysztofa Kieślowskiego dała dziennikarze dziennikarze harować jakoś go rozumiałam, a już bardzo go zrozumiałam, gdy zanurzyła się w jego relacjach z takich spotkań przede wszystkim mam bardzo dużo wymaga od siebie od współpracowników lubił profesjonalizm i 1 jego biograf opowiada pan Stanisław Zawiś liński o spotkaniu Jenny z dziennikarkami po sukcesach na świecie, a one, stawiając przed nim dyktafon mówią mu na to niech pan panie Krzysztofie coś powie dzieje się akcja w mozaice Krzysztof Kieślowski staje płaci za swoją kawę i żegna się dość się obcesowo po prostu nie tolerował tego o tym, potem w tych naszych spotkaniach w kino Polska mówił Zbigniew Prajsnar trochę też przekonany o słuszności Krzysztofa Kieślowskiego tej postawy ja zresztą też się z nim zgadzam, że właściwy do obaw jest jakaś forma szacunku prawda znaczy tego, że myli ja po tych no nie aż tak wielu rozmowach z nielicznych rozmowach z miejsc z jego współpracownikami czy Czech czy nawet nie czy współpracownikami z ludźmi, którzy gdzieś tam z nim się stykali zawsze wszyscy podkreślają nawet szacunek taki do do innych osób do tego, że ja jestem otwarty na rozmowę Kalisza z tym przygotowany na to co mnie ktoś z nami do powiedzenia no i oczekujemy wzrostu tej uwagi w drugą stronę umiał słuchać umiał się skupić na kimś każdy się czuł zaprzyjaźnione z nim natomiast bardzo polecam państwa uwadze coś co można znaleźć w internecie, czyli taki archaiczny program telewizyjny stopy tani dom w 2 właściwie odsłonach mamy najpier w osiemdziesiąty dziewiąty rok jak dziś obraz Krzysztofa Kieślowskiego w tym spotkaniu w studiu telewizyjnym i dziewięćdziesiątym czwartym, kiedy on jest już po sukcesach, kiedy informuje, że porzuca kino co było w ogóle wstrząsem dla wielu jego wielbicieli nikt nie mógł sobie poradzić z tym, dlaczego Krzysztof Kieślowski tak uhonorowany takiej światowej sławy twórca mówi mnie ciekawi mnie już jazda tym pociągiem on zresztą do tej metafory się odwołuje w tym spotkaniu, że pociąg, jakim jest kino właśnie zostanie zwolniona od 1 miejsce też w ogóle spotkania z Krzysztofem Kieślowskim w archiwaliach to był dla mnie bardzo poruszające, że 3 również, dlatego że rzeczywistość medialna nasza się zmieniła, ale przede wszystkim, dlatego że takiej narracji proszę mi wybaczyć to przede na nadużywanie słowa już się nie spotyka to w jaki sposób on operujemy przemyśleniami w swoich sformułowaniach to jak ma bardzo wszystko przemyślane, więc sprawiało w we mnie, ale też montażysty c, z którą programy telewizyjne montował byśmy, bazując również na archiwaliach sprawiały takie wrażenie, że jest to bardzo świadomy twórca inny człowiek odpowiedni człowiek właściwym miejscu można było mu zawierzyć miałem oddać swój cały talent jeśli się ten talent jako aktor miało albo jako kompozytora albo jako autor zdjęć ci autorzy zdjęć to również bardzo interesujący temat w życiu Krzysztofa Kieślowskiego i GATT archiwalia wzbudziły tylko tęsknota za tym trendem są już nawet nie za jego kinem tylko za jego głosem człowieka, który robi autorskie kino w Polsce i stałem się na ile nerki DCT to postawa Krzysztofa Kieślowskiego i terminie Gołąb stosunek do świata, jakby on się nie znajdował dziś ceny www MF to faktycznie nawet w tym momencie przyznam ci szczerze, że niektóre firmy niektóre opowieści Krzysztofa Kieślowskiego uwielbiam niektóre są dla mnie nie do przejścia w tym momencie z Lecha jest cesarza to mówisz, bo skalistą jego życia w skali swoich obserwacji i czy spotkań z jego kinem mam takie wrażenie, że zależnie od tego na jakim jesteśmy etapie ME indywidualnie w naszym jednostkowy los się na jakim etapie jesteśmy od tego zależy nasz kontakt z tym kinem albo nasz stosunek do tego do tego świata to wniosek, który nasunął mi się w proc w roku rocznicowym tej rocznicy śmierci Krzysztofa Kieślowskiego był 1 raz się tego wniosku trzymam, że dla mnie najważniejsze w spuściźnie Kieślowskiego jest kino dokumentalne i niestety tak chyba jest, że to kino światowe, a która chodziła ca e-learning, która toczyła się cała walka o statuetki nagrody uznanie splendor i przejście do historii w mniej nam dziś daje niż takie filmy jak i tutaj od samego początku można wymieniać filmy dokumentalne, a potem te, które były fabuły Lara innymi filmami bazującymi na prace nad ściekami na ten cel etyki społeczna architekcie i co ważne mówi no to co wydarzyło się w czasie zajść tak tam i jeżeli mam być szczera to to kino dokumentalne Genoi najdrobniejsze firmę na jej najmniej znane bardzo dzisiaj państwu polecam, bo te spotkania mimo jakości obrazu Niewiem jak będą też inne w boksie wyglądały czy nie będą od odrestaurowany z generowanym cyfrowo to wtedy będzie wielka gratka kultura osobista to jest wciąż kultura osobista Patrycja Wanat dobry wieczór Magda Juszczyk wciąż przyznano studio dziennikarka filmowa rozmawiamy dzisiaj o Krzysztofie Kieślowskim 13 marca, czyli dosłownie za kilka dni we wtorek mijają 2 2 lata od śmierci Krzysztofa Kieślowskiego, a również przy okazji wychodzi błędny na nią niezwykła dość antologia filmowa, czyli 3 6 filmów DVD opatrzonych również słynny książką i fotosami z nowości jest taką opowieścią z bardzo spójną twórczości Krzysztofa Kieślowskiego najgłębszy dają okazję właśnie pochylamy się nad nim na trawie nad jego życiem, a przede wszystkim nad jego filmami i przed informacjami Radia TOK FM Anna dała przyznała się, że najbardziej ułóż Krzysztofa Kieślowskiego w tym momencie ten interesują ją filmy dokumentalne te wcześniejsze filmy metod to do kina takie społeczne powiedziałabym dość ogólnie ja mam podobnie, więc bardzo się w bardzo się z tego cieszymy, bo to są faktycznie to są takie rzeczy od, których Krzysztof Kieślowski zaczną niezwykle szczere w ogóle niezwykle odkrywcze na tamte czasy patrząc na to co w dokumencie się działo i brutalnie porzucił te filmy dokumentalne i nikt nie mógł zrozumieć, dlaczego Krzysztof Kieślowski uhonorowany nagrodami za filmy dokumentalne mówi kinu dokumentalne mu Basta poszukuje czegoś innego wszystko się zaczęło od nocnego portiera, który po bohater jego filmu dokumentalnego z punktu widzenia nocnego portiera chyba zmienił jego stosunek do tego do tej odpowiedzialności, a on miał taką takie poczucie na odpowiedzialność za bohatera zaduch numeru nie i 1 trochę wymknęła się sytuacja z tym filmem spod jego kontroli, a mianowicie pokazuje film nie wiem w Krakowie w kinie Kijów z dziedziny sami i czuję, że gdzieś śmieją z tego, że w tej postaci z tego bohatera co nie było jego zamierzeniem to też chyba jak w soczewce skupia cała złożoność duszy czy umysł Krzysztofa Kieślowskiego ja mam wrażenie, że on był trochę ponad czas trochę ponad współczesnych trochę ponad swoich pobratymców w sztuce i to mogło być przyczyną nie chciałbym tej analizy trochę na wyrost nie ma do tego prawa tutaj stawiać ale, że to to chyba się przyczyniła do wydania przez niego samego siebie seans kina dokumentalnego no i zaczęła się ta wielka gonitwa za sukcesem światowym mijają lata mijają dekady po śmierci Krzysztofa Kieślowskiego włączamy dzisiaj do kina dokumentalnego ja mogę wymienić chociażby niewielka pierwszą miłość szpital 7 kobiet w różnym wieku to są rzeczy porażających urząd też sporo polecam państwa uwadze albo życiorys, w którym to też się pojawia podejście do człowieka Krzysztofa Kieślowskiego, za które też nie był do końca rozumiane przez współczesnych jak można rozumieć, jakie się partyjne poglądy jak można widzieć człowieka w partii nie ma ku nam potrafił ktoś go nazwało piewcą partyjnych US NATO to są rzeczy, o których chyba trudno się też dźwigać prawda, a i wierzyć w to, że można znaleźć współ rozumienie, gdy się zrobili autorskie kino dokumentalne i świat zobaczy no i jeżeli chodzi o o Powidoki kina dokumentalnego w tych kolejnych jego filmach zaczęło się GM blizną potem się pojawił spokój nasz patent ten wielki amator, który mam wrażenie po most uczynił z Kieślowskiego wielkiego wybitnego twórcę, kiedy już zaczniemy w skali światowej myśleć o 3 kolorach o podwójnym życiu Weroniki to tylko amator chyba zostanie takim największy jego firm i bez dokumentu nie byłoby tej postaci nie byłoby tego skierowania kamery na siebie głównego bohatera od używanego przez Jerzego szczura zeznał w państwo, ale na pewno świetnie amatora też znać o tym, właśnie ciekawe, że bez kina dokumentalnego nie byłoby tych filmów, o których teraz inne powiedziałaś, czyli tych tych tych filmów, które gdzieś tam moglibyśmy określić właśnie tym kinem społecznym, a bez kolejki tego kina nie byłoby ich zdaniem moralnego niepokoju, czyli tego bardziej metafizycznego tego leki na bardziej odwołującego się do urny poszukiwania jakiś prawdy o o naturze ludzkiej natury dodał to jest faktycznie opis ludzkiego niesamowite rząd w pewnym momencie potrafił porzucić coś co robił do tej pory powiedział Kai zmiana to już nie zadowala dalsza praca przy tym nie frustruje muszą szukać czegoś, czego się dalej czegoś inna inaczej silna osobowość na pewno silny charakter tych filmów, które odcisnęły piętno na filmowcach i w Polsce i na świecie jest naprawdę wiele gmin o przypadku nie sposób nie mówić, kiedy po latach właśnie z okazji dwudziestolecia śmierci Krzysztofa Kieślowskiego rozpoczyna się konkurs na scenariusz i zgłaszane są rozmaite scenariusze potępił dźwięk pod realizację filmu, który wygrał 3 najpiękniejsze fajerwerki w Werderze Aleksandra Krysińska święcił triumfy i Ros Janie wiem naiwne ona patrzyła na spuściznę Kieślowskiego autorka tego filmu na ile jest w niej obecny Krzysztof Kieślowski jego duch ale kiedy pojechaliśmy na festiwal Camerimage z kamerami razem z Arturem zamorskim krytykiem filmowym i on tam rozmawiał z twórcami światowego kina to był naprawdę wielkoformatowe nazwiska my w Polsce zawsze tak pobrzmiewały takie sceptyczne głosy co to w ogóle za kino, jaki on jest on umniejsza się po prostu rola co w tym wielkiego tak tak tak gwałtownego takie tanie jakiś fakt dużo tej metafizyki na banał i kiedy już wiemy o tym, że można aż tak patrzeć krytycznie na kino Kieślowskiego żona się mogło, że może też zestarzeć jedziemy na festiwal Camerimage rozmawiamy z tymi światowymi twórcami Artur Zaborski z nimi rozmawia i każdy pytany o niego odwołuje się do jakich swoich krain poszukiwań w sztuce i też nazwisko, które zostawiło ślad może piętno może ślad może coś cennego w tych twórcach i to zrobiła na mnie ogromne wrażenie na tym festiwalu, bo to niezależnie od tego co my tu w Polsce będziemy mówić o Krzysztofie Kieślowskim dyktowane te nasze opinie są z zazdrością albo kompleksem też to i tak świat wziął ze spuścizny Kieślowskiego coś bardzo cennego niezależnie od tego jak ugina się też będzie starzeć jak bardzo będzie dla nas współczesnych pretensjonalne albo metafizyczne piękne uduchowione to ten świat jest nie do zatarcia to jest bardzo jakoś budujące ze względu na intelekt Krzysztofa Kieślowskiego, bo wydaje mi się, że jako twórca zasłużył na miejsca w panteonie w nowe filmy filmami unijne, a po stać właśnie Krzysztofa Kieślowskiego za czas trochę o tym, mówić 1 to jest w ogóle bardzo ciekawe jak on był w Polsce postrzegane jak Polacy chcieli go postrzegać to jakieś głowy, zwłaszcza właśnie po tym, Hess sukcesach Annę pierwszych ogromnych nie tylko w Polsce, ale międzynarodowych ranga zwróciły się jakiś takie oczekiwania w stosunku do Krzysztofa Kieślowskiego, który tutaj musi zabrać głos w każdej sprawie, którą musi wszystko skomentować na jej AAA i jeszcze nie wiem, gdzie wycieki segment wzorem autorytetem tutaj dać jakieś drogowskazy narodowi zdobyło też inne bardzo ciekawe jest Dyjak jak też te sympatie się, że bym ukryte tata Szala sympatii się przesłuchała odrzekł, iż właśnie uwielbienia przez nowe wnętrza jakość niechęć Doda tutaj bardzo to było też ciekawe to chyba widać też tych archiwaliach prawda bardzo w ramach ta niechęć do dziennikarzy też mogłaby się z tego brać, ale myślę, że Kieślowski nie był tak drobiazgowe tak małostkowe, ale po prostu był rozczarowany co do stylu krytyki mówiono intelektualnej stronie o powierzchowności ludzi zajmujących się kinem o tym, mówił często, że za granicą słyszy audycje o kinie, która trwa godzinę nie przerywano muzyką jest pogłębiona analiza jakiegoś dzieła filmowego Antonowi mu tyle czasu temu właśnie co teraz nie chce sadzić tam, gdzie byłoby miejsce Krzysztofa Kieślowskiego dzisiaj, kiedy porzucił kino zajął się tzw. życiem prywatnym jego żona pani Maria Kierzkowska bardzo się z przejęciem mówiła o tym jak go odzyskała po prostu jak on odzyskał własne życie z człowieka udręczonego, który potrafił się przeciążyć robieniem w Dekalogu to po Nilu to był nieludzki wysiłek i drugich 10 filmów w 10 minut zawody w krótkim czasie nikt nie może w to uwierzyć nie miał litości dla siebie, ale był też hiper odpowiedzialny i ambitne na pewno też, ale też taki trochę Zosia Samosia mistrz geniusz montażu, o czym Sławomir Idziak powiedział, że spotkał w swoim życiu filmowca rozmaitych genialnych też marnych reżyserów, ale takiego geniusza montażu, który z bardzo kiepskiego materiału wydawałoby się z kiepskiej wersji okładki potrafi prze montować film arcydzieło, które potem zdobywa światowe nagrody to poznał tylko 1 takiego człowieka my ten montaż to jest rzecz kluczowa na pewno w kinie w ogóle nie tylko w kinie Krzysztofa Kieślowskiego w mandali Juszczyk dziennikarka filmowa bardzo ci dziękuje za to powiedział Krzysztof Jarzyna z zaproszeniem do takich jak bardzo miło mi było powtarzam im 13 marca będziemy obchodzić dwudziestą drugą rocznicę śmierci Krzysztofa Kieślowskiego należy również państwu polecam tę antologię, która przy okazji wychodzi antologia filmowa wydanie kolekcjonerskie 3 6 zawsze filmów DVD w tej antologii się znajduje, więc naprawdę można tam znaleźć wszystko do tych filmów, choć nie było tak dużo Krzysztofa Kieślowskiego na Tamarę i zarówno te dokumenty, o których trochę rozmawiałyśmy jak również no oczywiście Dekalog na jej oczywiście ten najbardziej nagradzane filmy czy podwójne życie Weroniki czy 3 kolory, ale zaczniemy od dokumentów tak to do tego apelu z NRD Alex de Silva Hetmana Jana, bo to jest też wspaniała rzecz zależnie od tego jak dorośli bardzo jesteśmy albo jak bardzo jesteśmy jeszcze romantycznie albo spragnieni metafizyki każdy tam znajdzie coś dla siebie Magda jeszcze się dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA