REKLAMA

Rzeź PKSów na Mazowszu

Weekendowy Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2018-03-10 07:40
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
16:38 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Andrew Burn to weekendowy poranek stąd handlową do urzędu to od 7 4 1 Karolina Głowacka przy mikrofonie w naszym studiu Karol tramal dzień dobry dzień dobry z pisma zbiegiem szyn rozmawia byliśmy niedawno tej samej porze tutaj w poranku rozmawialiśmy o potrzebie tego, żeby Polska nie była tak w centrali styczne wszystko to tylko w Warszawie dzisiaj po niej koncert kontynuacja tego tematu tylko właśnie z tej innej perspektywy absolutnie nie warszawską centry licznych piśmie z Rozwiń » biegiem szyn jest analiza Karola Kremera dotycząca PKS-u błędnego PKS-u w chodzi o to, że połączenie inne autobusowe między miejscowościami większymi mniejszymi przejeżdżającymi przez najmniejsze zwykła sprawa komunikacji, że one znikają też skala jeśli chodzi o województwo Mazowieckie, bo tym artykule przyjrzymy się województwu Mazowieckiemu skala jest ogromna tylko przez ostatni rok zniknęło kilkaset kursów PKS -u w województwach Mazowieckim w różnych jego częściach natomiast to jest początek końca w ogóle PKS -u w bo mamy teraz fale i informacji o likwidacji PKS -u w województwie Mazowieckim jest likwidacja kursów, które były dotychczas stanowiły tylko zapowiedź całkowitej likwidacji przedsiębiorstw całych w ostatnim czasie swój koniec ogłosiły, że PKS Ostrołęka PKS Ciechanów ostatnie PKS Mińsk Mazowiecki wszystkie zapowiedziały, że będą działać tylko do końca roku szkolnego, a potem znikają i co ciekawe to wszystko są PKS-y, które zostały w 20 1 0 roku sprywatyzowane za 7 7  000 000 zł 6 PKS -u zrzuca mazowieckiego zostało kupione kupionych przez grupę Mobilis należącą do izraelskiego koncernu agent no i jak mieliśmy tą prywatyzacją 8 lat temu to Ministerstwo Skarbu Państwa ówcześnie jeszcze istniejące przedstawiało obraz lakiem i miodem płynący, że dojdzie do szybkiego rozwoju, a że będą nowoczesne autobusy rozwój sieci połączeń tymczasem po 8 latach ktoś weryfikuje całkowicie negatywnie obawiam się, że z te 3 PKS-y, które ogłosiły swój koniec to jest początek o w ogóle wycofania się grupy Mobilis z transportu poza Miejskiego, bo grupa Mobilis również na zlecenie n p. zarząd transportu Miejskiego w Warszawie obsługuje połączenia komunikacji miejskiej i wygląda na to, że Mobilis po prostu zamierza wycofać się z PKS-u ów z całej tej, a działalności, w którą wszedł do zaledwie kilka lat temu proszę do nas pisać w sobotę mowa to krok w Cafe jeśli mają państwo swoje doświadczenia związane ze znikającymi połączeniami autobusowymi, a my jesteśmy bardzo ciekawie państwa opinii państwa doświadczeń w sobotę na potok kropkę FM, ale Dyjak jest struktura PKS -u, bo to hasło PKS sprawia wrażenie, jakby to było po staremu 1 wielka firma, która wszystko wszystko zniesie w pewnym sensie pan mówić tutaj o prywatyzację, że ten ma to temat tamto, a samorządy w tym w ogóle nie biorą udział w błąd PKS mają bardzo różną strukturę właścicielską duża część została sprywatyzowana i były różne prywatyzacje, ale to zaraz powiem najpierw uporządkujemy sytuację, gdy część PKS-u została skomunalizowana, czyli przejęło je powiaty i gminy w niektórych województwach nawet samorządy województw przejęły PKS-y część pokazów wciąż jest Państwowa, ale to wszystko są oddzielne podmioty nie ma jakiejś takiej czapy nad tym wszystkim każdy PKS to jest po prostu oddzielny przewoźnik, który prowadzi działalność właściwie na własne ryzyko biznesowe, bo to też jest specyficzna sytuacja w Polsce, że transport poza miastami właściwie w żaden sposób nie jest finansowany to znaczy, o ile kolejowe Przewozy regionalne są finansowane na zasadzie takiej, że dany samorząd województwa wspomaga przewoźnika działającego na swoim terenie jednocześnie, narzucając mu pewien poziom obsługi sieć połączeń tak jak i życzy sobie tego samorząd województwa tak przewoźnik oferta musi tworzyć w Watykanie komunikacja publiczna tramwajowa na poziomie województwa natomiast jeśli chodzi o PKS jedyne dofinansowanie na jakie mogą liczyć przewoźnicy, bo to jest zwrot za honorowanie ulg ustawowych głównie chodzi tutaj o ulgi na miesięczne bilety szkolne, a co oznacza, że jeżeli przewoźnik sprzedał bilet miesięczny to co jest środków publicznych jest mu pokrywana ta różnica między ceną biletu ulgowego 50 %, że bardzo różnie, więc tak natomiast jeszcze wrócimy do od tych prywatyzacji prywatyzacji PKS-u odbywał się w bardzo różny sposób albo przyjmowały to duże koncerny światowe to znaczy właśnie ten Mobilis wspomnianym ciężar PKS dziki tak część rajców należą do kolei niemieckich poprzez spółkę Arriva Arriva to spółka-córka kolei niemieckich, która właśnie w Polsce jest obecna w wielu krajach świata to jest tak tak jakby w dywizjach kolei niemieckich do transportu publicznego poza Niemcami i Polsce część PKS -u też należą do Arrivy i co ciekawe te silne właśnie grupy międzynarodowe Arriva Mobilis obecnie właśnie są w odwrocie, o ile wydawało się, że silny silny inwestor branżowy zapewni jakiś tam poziom akceptowalny tego jak będzie wyglądał PKS to dziś okazuje się, że nie do końca tak jest, ale jest jeszcze druga historia związana z prywatyzacją część pokazów po prostu została sprzedana deweloperom na najbardziej taka ostra historia to jest PKS Zakopane, który został sprzedany firmie MK projekt w 20 0 5 roku i firma ta zbudowała na terenie bazy autobusowej apartamentowce i zlikwidowała PKS no i to jest bardzo ciekawe czy można się było tego spodziewać, sprzedając przewoźnika deweloper finału w dni raczej można było się tego spodziewać, ale co ciekawe podobny przypadek mieliśmy taka sama Siedlce, gdzie i jak kupowałby w 20 1 2 roku taka Siedlce był sprzedawany firmie Retail prowadzą 1 to nawet magazyn Forbes napisał, że renta lub prowadzi teraz chce przywrócić dawną świetność PKS-u tymczasem rok informację prasową taka była pewnie informacja prasowa i dlatego magazynu Forbes tak właśnie napisał nie wiem jak internauta podejrzewamy, a natomiast okazuje się, że Rataj prowadzi do po 5 latach sprzedał bazę i autobusy firmie poznański bus pasami zainteresowany wyłącznie terenem dworca PKS w Siedlcach, gdzie planuje zbudować centrum handlowe a gdzie są w tym wszystkim samorządy samorządy mają inni różne podejścia do PKS -u na swoim terenie, a po pierwsze, duża część samorządów uważa, że PKS-u zawsze w historii był państwowy w związku z tym on musi działać i ich to nie interesuje natomiast są przy układy, gdzie samorządy zainteresowały się tym jak wygląda transport na ich terenie i przejęły tą rolę organizatora w powiecie drawskim zachodniopomorskie n p . taki jest ta w powiecie bialskim Bieleckim wokół Bielska-Białej i tamten transport i jako tako wygląda nie możemy powiedzieć, że tam jest idealnie natomiast to możemy być spokojni, że to nie będzie także zarasta PKS znikną one jakąś tam funkcje transportową pasażerom zapewnia ją, gdy są gigantyczne skutki społeczne znikających ne połączenie napisał do nas pani Aldona, która w inny pisze, że mieszkała w miasteczku fair w województwie świętokrzyskim pracuje w powiatowym urzędzie pracy cytuję brak dojazdu jest 1 z głównych przyczyn bierności zawodowej ludzi mieszkających na wsiach małych miasteczkach dotyczy, zwłaszcza ludzi starszych młodych kobiet, jeżeli jest samochód to do pracy dojeżdża mężczyzna ponadto przy minimalnych zarobkach tak się u nas dominują koszty dojazdu do pracy są tak olbrzymie, że podjęcie tej pracy lub stażu jest nieekonomiczne tak dokładnie ten problem został pokazany w bardzo ciekawej publikacji wydanej przez szkołę główną handlową w Warszawie publikacja p t. publiczny transport zbiorowy poza miejskimi obszarami funkcjonalnymi i tam duża część uwagi poświęcone jest właśnie na kwestie, a ich dostępności do pracy, a raczej braku tej dostępności w związku z sytuacją w, a na rynku przewozów autobusowych i tam są zacytowane wypowiedzi osób, które n p . w urzędzie pracy usłyszał, że jeżeli pani nie zrobi prawo jazdy i nie kupi samochodu to nie ma pani po co do nas przychodzić jak też są opisane sytuacje jak to osoba bezrobotna dostaje ciekawą ofertę, ale okazuje się, że n p. jest to oferta z gastronomii, gdzie kończy się pracą dwudziestej drugiej nie ma nie ma powrotu z z MON nie ma możliwości powrotu z miasta, bo w GM dodajmy, że większość kursów PKS w całej Polsce odbywa się wyłącznie w dni nauki szkolnej co oznacza po pierwsze, że nie ma autobusów sobota niedziela ostatni autobus z wielu miejscowości odjeżdża pod koniec czerwca i następne pojawią się dopiero we wrześniu, a i to jest niestety efekt systemu finansowania opartego na honorowanie ulg ustawowych, czyli ulg w szkolnych przede wszystkim, bo PKS, jako że jedyne dofinansowanie publiczne, jakie mogą dostać, jakiego mogą być pewne to jest honorowanie to jest rekompensata za honorowanie ulg w szkolnych to z pustym całą swoją ofertę przez ostatnie 2 3 dekady dostosowały do potrzeb uczniów, ale więcej jest jeszcze sprawa gimbusów wczoraj o tym, pisała Gazeta wyborcza takim jest dziwnym statusie Gim busów, że nie mogą nimi jeździć nie uczniowie, ale znowu nie, którzy kierowcy już biorących pasażerów no bo panie Heniu no muszę dojechać to się wydaje kosztem ludzkiej natury realna z drugiej strony łamią przepisy, ale za filety autobusy jak pan mówi przestaną jeździć bardzo zyskał taki dodajmy, że legalnie można przewozić dzieci w autobusie normalnym kursowym, bo w samorząd albo organizuje całą komunikację z nim pod potrzeby uczniów to są te gimbusy tzw . albo kupuje bilety i uczniowie z ogólnodostępnymi autobusami i powiedzmy sobie szczerze, że tam, gdzie zorganizowano też zamknięte Przewozy szkolne, toteż pogrążyło PKS, bo nagle odpadli ci, a klienci ci uczniowie, którzy jednak finansowali oczywiście kupowane były bilety przez samorząd Gminny, ale to był przychód PKS -u i to w bok uczniowie są 1 z najważniejszych grup klientów PKS -u w po części po bo codziennie muszą dojeżdżać, a po części, bo po prostu PKS-y się oparł na uczniach i tu dochodzimy do kolejnego problemu przez lata dostosowano ofertę do potrzeb uczniów, zamykając się na potrzeby innych grup, czyli pracujących dojeżdżających raz w tygodniu do większych miast do pracy na studia, bo n p . jak nie ma w niedzielę autobusu no to nie da się wyjechać z małej miejscowości w kierunku dużego miasta, gdzie ludzie zmierzają do pracy i na studia no i PKS dostosowały się całkowicie do potrzeb uczniów, a w Polsce obecnie mamy drastycznie spadającą liczbę uczniów przez ostatnie ją dekadę 1,5 1 000 000 uczniów mniej jest, więc ten klient, od którego taka sama się uzależniły teraz znika i dochodzimy właśnie do momentu, że PKS orientują się, że ich sytuacja jest dramatyczna i zaczynają znikać to co robić reklamy duże miasto toną komunikację miejską, którą jest oczywiście finansowana z biletów, ale wiadomo, że samorządy do niej sporo dokładają i nikomu nie przychodzi do głowy, żeby nie było tej komunikacji, a tutaj mamy taką sytuację, która powinna być w całej gminie szerzej w powietrze między miejscowościami no to są takie duże przystanki powiedzmy jak to jest że, że rzecz, że tego po prostu inny nie ma na razie trudno wyobrazić, że nie dzielenie się wydostać ze swojej miejscowości jeśli niema samochodu jest to skutek decyzji sprzed kilku dni Ignazio la Balcerowicz a, ale co będzie po części odpowiedź, a jest to skutek tego, że zdecydowano, że transport autobusowy poza miastami zostanie oddany prawidłowo całkowicie wolnego rynku, a no i efekt jest taki że, o ile jeszcze n p. komunikacja bluesowa, która jakoś tam wchodzi po tych Pekaes SA skupia się wyłącznie na trasach i porach, które są, które gwarantują dochód, czyli to są, a trasy między miastem powiatowym, a innym miastem na terenie powiatu, a przewoźnicy ci, by Buzkowi raczej nie zjeżdżają w bok do mniejszych miejscowości i też przez lata mieliśmy taką sytuację, że PKS, czując takie zobowiązanie obsługiwał te mniejsze miejscowości, a główne trasy, które zapewniałyby największy dochód został przejęty przez busy i toteż było powód upadku kilku PKS SUV co najmniej kilku to znaczy, że konkurencja ta prywatna z mniejszymi pojazdami przyjęła te bardziej dochodowe trasy, ale ten biedny PKS, a jeździł do mniejszych miejscowości i nie miał, skąd sfinansować tych tras bocznych no bo konkurencja je przyjęła te trasy główne, z których te finansowanie mogą pochodzić samorządy powinny zarządzać PKS-em celną PVV, gdybyśmy spojrzeli na sytuację w Europie to jak najbardziej samorządy powinny po prostu surowe finansować komunikację publiczną na swoim terenie tak, żeby zapewnić swoim mieszkańcom odpowiedni, ale poziom mobilności dostępności do brata już go inwestycje z tego co pisała pani Aldona, bo część ludzi poszło do pracy w bardzo po prostu żyjemy w cywilizowanym kraju cywilizowany kraj zapewnia dobry transport publiczny swoim mieszkańcom i warto, żeby te 2 poglądy się spotkały Karol Kramer z biegiem maszyny dziękuję bardzo bardzo dziękuję polecam analizę naszego dzisiejszego gościa właśnie w piśmie z biegiem szyn dotyczącą PKS -u średnio 5 7 Ks Andrzej Munk to weekendowy poranek stąd Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA