REKLAMA

Wystawa POLIN: Obcy w domu. Wokół Marca '68

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2018-03-10 08:20
Prowadzący:
Czas trwania:
14:23 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
sąd po tej weekendowy poranek stąd handlową do urzędu to od sobotni poranek Radia TOK FM studio, a kolejni goście Justyna Kosiarski Schulz dzień dobry dzień dobry Natalia Chromik dzień dobry dzień dobry obie panie są kursy z Turkami wystawy obcy w domu wokół marca 6 8 to jest wystawa świeżo otwarta wczoraj dla szerokiej publiczności otwarta wystawa w muzeum historii Żydów polskich Polin na wernisażu tłumy nastrój powiedziałabym mocny jak było na spotkaniu, jakie pierwsze Rozwiń » wrażenie po wernisażu czujemy nadal taką podniosłą atmosferę jesteśmy bardzo dumne z tego, że wystawa jest już otwarta, że dochodzą do nas pierwsze głosy widzów, że podoba się, że jest odbierana bardzo pozytywny sposób, że też wzbudza refleksje, ale i też na wernisażu mieliśmy taką właśnie atmosferę powiedzmy na refleksję gehenną też przemówienia, które mieliśmy możliwość wysłuchać w momencie otwarcia one też były takie i mocne i wzruszające i piękne i widzieliśmy już na wernisażu one też momentami tak tak w faktach, a przede wszystkim reakcja też rowerami mogą u osób, które na marzec dotknął szczególny sposób były bardzo mocnego Rzymu dostał się mnóstwo podziękowań szczególnie od tych osób są dla nas najważniejsze i sam tryb zwiedzania wystawy rzeźb czyściec to ciężki temat jak pokazać dającemu, dlaczego doszło do marca przejść przez walki frakcyjne w taki bat aż do dnia dzisiejszego cieszymy się, że ta wystawa też zrozumiała, że też można w niej odetchnąć w pewnym sensie jak pokazać proces odwrotny, bo zwykle jest tak, że najpierw jesteśmy obcymi potem się za domagamy jednak rzadko jest tak, że jesteśmy już w domu i potem coś takiego dzieje, że nagle znów stajemy się obcymi i czujemy presję, żeby wyjechać panie mówiły na wernisażu o tym, napięciu właśnie między obcość się i domowo się i rzecz jest pokazane na wystawie a kiedy słuchamy go wcześniej podczas naszych badań i kwerend setek wywiad, w którym są w archiwach muzeum historii Żydów Polin, ale również turystom wykonałyśmy i w tych wywiadach pojawiają nam się cały czas byłem słowa, że czułem się jak obcy w domu to zakotwiczenie, że byłem w domu i nagle musiałem się czuć jako obcy czy ten tytuł zdarzały się z rozmów m. in. ale również też czasami obcy Skandynawii w stanach bądź w Izraelu czy to zadomowienia nie było zawsze takie proste szczególnie dla osób starszych wykluczonych, który nie odniosły sukcesu nie nauczyły się nowego języka też chciałyśmy się ze sceną skupić właśnie na tych odczarować ten sukces również wyjeżdżających pokazać, że nie było łatwo było ciężko czasami naszych relacji pojawią się również samobójstwo, więc ta wystawa chcemy, żeby też pokazała to inna stronę marca to bez sukcesu jak opowiedzieć o takim trudnym trudnym wydarzeniu utkany z bardzo różnych przecież historii i tak bolesnym mu w istny koszmar Oskar Szulc LS starały się my się w erę uwzględnić perspektywę świadków historii wiemy, że za każdym razem, gdy opowiadamy o historii współczesnej to zderzamy się też z tym, że w ciąży mamy do czynienia z jej świadkami z osobami, które w emocjonalny sposób przeżyły te historie nie opowiadają o nich z dystansu tak jak robią historycy, ale właśnie są zaangażowane emocjonalnie w proces, o którym też nam przyszło opowiadać w kontekście marca 6 8 stąd ta idea, aby pośrodku naszej wystawy uświetni dziś taką przestrzeń poświęconą relacjom poświęconą historii mówionej mamy tam 1 8 wywiadów sporządzanych głównie w ramach takiego projektu zbierania historii mówionej, który jest kontynuowany od lat w przez muzeum Polin w i tam możemy posłuchać historii 1 3 osób, które wyjechały z Polski wyniku marca 6 8 4 historie osób, które w Polsce pozostały mimo nagonki nie ma nóg eseju atmosfery zaś czucia i historię 1 osoby, która zdecydowała się wrócić do Polski w latach dziewięćdziesiątych i jest jeszcze mała jest oczywiście wiele rzeczy, ale jest chociażby, a propos historii mówionej rękopis marcowego gadania, czyli tego co przynajmniej tak się tu przewija w opowieściach uczestników tamtych wydarzeń nie rzec, że bolało najbardziej nawet niekoniecznie to co władza tylko to gadanie na ulicach faktu Marcel owe gadanie, które było utrwalone śledzony przez prof. Michała Głowińskiego było dla nas też inspiracją, kiedy badał już cały proces, dlaczego doszło do marca i dlatego ceny rękopisy pojawia u nas na wystawie, ale też pojawia się taka ścisła semantyki języka, którą właśnie prof. Głowiński próbował zebrać, a my oczywiście RN książka jest najlepszym tego przykładem, ale właśnie na ostatni ścianie naszej wystawy kiedyś przychodzimy tonaż rur ze narrację liniową pokazujemy te dzisiejsze elementy mowy nienawiści w prasie kwerendy robiliśmy 2 lata temu dokładnie jak piąta kolumna syjoniści do Syjamu, czyli to pokazywanie też prawdziwego nazwiska wiadomo jak z domu to wszystko niestety cały czas chowanie rzekomo złe dla powodzenia, choć to co się wydarzy jest omawiają ważne, że można oskarżyć kogoś obycie Żydem, że w ogóle takie pojęcia jak oskarżenia o pochodzenie może istnieć przepraszam za osobiste pytania bardzo mnie to ciekawiej innym panie nie pamiętają marca ja nie pamiętam, ale to panie jako pokolenie, które z zupełnie nie miała z tym styczności osobiście wzięliście na siebie być kurator kami wystawy, która właśnie na to domeną odwiedzali ludzie, którzy to przeżyli jest ogromna odpowiedzialność jeśli chodzi o ten temat bardzo mocno polityczna sprawa szczególnie teraz, chociaż pewnie się nie spodziewał jeszcze kiedyś zabierał mnie za mnie za tę wystawę, że będziemy w takich warunkach o tym, my o tym, rozmawiać jak się za to zabrały jeszcze przede wszystkim rozpoczęłyśmy od rzetelnej kwerendy materiałowej w bardzo wielu instytucjach, bo z 1 strony oczywiście te relacje z historii mówionej Oktaw in, o których wspominałam, ale z drugiej strony też opowie o opowiadanie historii współczesnej w ogóle jest zawsze szalenie trudne jest trudne również, dlatego że sami historycy mają jeszcze wiele wątpliwości co do tego jak interpretować pewne wydarzenia dlatego uznały, że ma swoją pamięć Real w trakcie swojej rodziny w zależności od tego w jakim się jest w wieku dlatego bardzo nam zależało na tym, żeby ta wystawa była oparta o bardzo rzetelne badania źródłowe głośno w IPN-ie byłyśmy w Filmotece narodowej w telewizji polskiej w archiwum akt nowych elit jest tylko kilka instytucji na materiałach, których się wsparły firmy, ale ci, którzy przyjdą zobaczyć wystawę i zobaczą też te małe podpisy dotycząca atrybucji określonych materiałów, gdzie zobaczą, że naprawdę wystawała miała bardzo rozległy zasięg, jeżeli o to chodzi o te sprawy techniczne, które są bardzo ważne emocjonalnie przecież musieliście czuć presję drogie panie i chyba nie czułyśmy tej presji, ponieważ nasza grupa, czyli Senna kolektyw jesteśmy równi z kwiatkiem jako ręką z Agatą korbą Sebastianem Hajdukiem od samego początku pracując z Justyną i ona też ze mną śledziliśmy nie tylko tą historią mówioną, czyli informacji kwerenda, ale też bardzo szczegółowo patrzyliśmy na dzisiaj z tego czasu i kierowaliśmy się również gazetami z lat sześćdziesiątych kwerendy materiałowe kolorystycznym były dla nas szalenie ważna dlatego bardzo się cieszyłam, że na otwarciu jej w dniu dzisiejszym spotykamy się z takim bardzo dobrymi recenzjami, że ta architektura chociażby ta paralela dworca Warszawa Gdańska Stanisław one Penny Kale raz pięćdziesiątego dziewiątego roku również pojawi się na naszej wystawie łączenie przypomnijmy tę symbolikę zna znaczenie rozumienie tak jak dworzec Gdański to było miejsce, z którego polscy Żydzi wyjeżdżali do Wiednia Rzymu było to miejsce szczególne, a architektura dworca Warszawa Gdańska steki późnym powojenny modernizm warszawskie Instytutu uległa erozji była spalona w latach osiemdziesiątych zachowała się tylko 1 pierzeja szklana pierzeja wychodząc na perony i ona się stało dla nas symbolem, żeby w środku wystawy w sercu wystawy zbudować takie miejsce ciszy, który możemy przeczytać i wysłuchać tych opowieści, więc z 1 strony szczegółowej kwerendy z drugiej strony podejście do dizajnu architektury bardzo poważne na ich wielogodzinna praca każdego dnia te wywiady, które panie robiły 3 bohaterowie ci, którzy zostali wyjechali też niekoniecznie osoby mocno publicznym, bo one się pojawiają wchodzą uczestniczą w wywiadach medialnych to wszystko jest oczywiście bardzo dobra jest też cała grupa osób, które nie są tak na mecz panie też z takimi osobami rozmawiałem i jako element przepracowany przede wszystkim rozmawialiśmy z takimi osobami i naszym założeniem w trakcie formułowania tego dworca w trakcie zbierania historii było to by dotrzeć do nieznanych doświadczeń marca, by to niebyła warszawską Centre czy na betonie była tylko dawna młodzież inteligencka dzisiaj ludzie już starsi tylko zwykli Żydzi z Wałbrzycha z Dzierżoniowa Szczecina czy Łodzi myślę, że w dużym stopniu nam się to udało i widzowie, którzy przyjdą zobaczyć wystawę posłuchać tych relacji będą mogli posłuchać bardzo różnych głosów jest też, że cała książka dysk katalog jest absolutnie pełną wartościowa książka po polsku jej po angielsku, która towarzyszy wystawie przeszło 300 zsynchronizowane z różnych punktów widzenia rzeczy jest opisywana bardzo pięknie wydana też muszę przyznać rzeki uczuciem się otwierało tę wystawę, którą jak mówiłyśmy zaczynał szczypanie przygotowywać w innej sytuacji politycznej, a teraz jesteśmy w innej dla nas szalenie ważne było to, żeby przez całą wystawę przestrzegać przed tym w jaki sposób używamy języka i ten język jako narzędzie, którym budujemy naszą rzeczywistość, którym i tak zadaniem była sama za owe gadanie też ten język, w którym w pewnym sensie zapinamy sytuacja, w której jesteśmy on udana szalenie ważne, bo jeżeli spojrzymy na to, jakiego rodzaju prześladowaniem był marzec to do nich były prześladowania fizyczne to była przemoc symboliczna to była przemoc, która wynikała z kampanii propagandowej z tego, jakim językiem posłużono się, żeby napiętnować ludzi, którzy czuli się zasymilowali przecież masz za sobą kryzys asymilacji, bo w latach sześćdziesiątych pozostaje w Polsce ci Żydzi, którzy po prostu nie chcieli wyjeżdżać poczuli się pełnoprawnymi Polakami dlatego bardzo dla nas było ważne, żeby in przez całą tę wystawę prowadzić też takie rozważania na temat języka widzowie znajdą tam dużo poezji i właśnie dzisiaj, kiedy wystawę jest już otwarta kilka dni temu jest przecież był wernisaż dzisiaj nam bardzo zależało na tym, żeby przestrzec przed tym w jaki sposób my w dyskursie publicznym posługujemy się językiem, jakiego rodzaju retoryki używamy, żeby nie była to retoryka nienawiści bowiem, że od słów do czynów jest bardzo krótka droga żywo ze sobą książkę bardzo cieszymy się, że też niższe zapewnia Polak, który jeszcze do tej pory nie były wypełnione jak chociażby teksty Katarzyny Chmielewskiej 2 pamięci marca 7 marzec żydowskiej jednak stoi zawsze koło marca rewolty studenckiej teksty chociażby Panama New Moore aktor opowiada o filmie w marcu pewne Platformy pewne zbiory, które dotyczą właśnie filmu pamięci czy też polityki w marcu zostałem chyba przez nas wszystkich wspólnie wypełnione przy dzięki konsultacjom z wieloma osobami, których dotkną marzec, ale też właśnie akademikami, więc to była dla nas bardzo ważne przygoda myślenia o tym co do tej pory 5 0 lat po tym co się stało jeszcze czego nie powiedzieliśmy i CEZ zapełnienia szczególnie jeszcze raz podkreślę to to, o czym pani mówiłem i co mnie też wydaje się szalenie ważne nie łącznie z 1 z najważniejszych rzeczy dotyczące tej wystawy, czyli oddanie głosu nie tylko osobom z Warszawy też proszę mnie, że nie zrozumie, że nie dlatego rozumie, że ktoś w Warszawie to nagle mniej istotne tylko chodzi o te opowieści, które jeszcze nie została opowiedziana, bo zostało powiedziane niewystarczająco głośna takie miejsce, jakim jest muzeum o in ze swoją architekturą oznaczeniami i znakomitą wystawą stałą to też myślę ma znaczenie, żeby to wybrzmiało właśnie w tamtym miejscu, gdy jak długo wystawa będzie otwarta wystawa czasowa od 9 marca do 2 4 września tego roku, czyli jest cena trochę czasu, żeby LED, żeby zobaczyć dziś jesteśmy oprowadzanie kuratorskie najnowsza taka bardziej partycypacyjny przestrzeń archiwum marca akcje zachęcamy wszystkich państwa do zostawienia pamiątek pokazania przez 6 miesięcy elementów, które przypominają im marzec w książkach katalog książka obcy w domu wokół marca 6 8 w 2 wersjach językowych po polsku i po angielsku bardzo państwu polecam dzięki samą wystawę tam były studia Justyna Koziarska Anny Szulc kuratorka wystawy dziękuję bardzo dziękuje i Natalia Chromik również kurator wystawy bardzo dziękuję dziękuję serdecznie obcy w domu wokół marca 6 8 wystawa czasowa muzeum historii Żydów polskich Polin Radia TOK FM jest patronem medialnym tej wystawy ciągle bowiem to weekendowy poranek stąd Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA