REKLAMA

Tajemnice młodego mózgu

Data emisji:
2018-03-10 14:40
Audycja:
Człowiek 2.0
Prowadzący:
Czas trwania:
27:24 min.
Udostępnij:

Już kilkanaście lat temu naukowcy dowiedli, że nastolatki bywają agresywne i bezmyślne, ponieważ w ich mózgach trwa generalny remont tego, co odpowiada za zdrowy rozsądek. Od tamtej pory badania nad rozwojem układu nerwowego człowieka trwają i przynoszą zadziwiające efekty. Okazuje się np., że niemowlęta przychodzą na świat ze zdolnościami, o jakie do niedawna nikt ich nie podejrzewał, a zaburzenia takie jak dysleksja, dyskalkulia czy autyzm mają związek z bardzo konkretnymi zmianami w budowie mózgu. Nic dziwnego, że "młody mózg" to temat przewodni tegorocznej edycji Tygodnia Mózgu organizowanego przez Instytut Nenckiego. Czego naukowcy już się dowiedzieli o rozwoju ludzkiego mózgu? I jakie z tego płyną wnioski np. dla rodziców?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

14 4 1 sobota, więc naszej antenie poranne audycje Jana Twardowskiego człowiek w 2 0 Allianz Gradowski przy mikrofonie witam państwa człowiek w 2 0 dzisiaj skupi się na mózgu będziemy rozmawiali o mózgu od tygodnia mózgu o dniach mózgu o imprezach mózgiem związanych, ale w kontekście przede wszystkim mózgu młodego mózgu rozwijającego się oto młody mózg ten mózg, który każdy z nas na początku wchodzimy na świat on się bardzo ciekawie rozwija zarazem niezbyt jeszcze o Rozwiń » tym jak wiemy o tych tajemnicach ma młodego mózgu rozmawiam dzisiaj swoimi rozmówcy dniami ze mną w studiu przedstawiciel Instytutu biologii Doświadczalnej imienia Marcelego Nenckiego dr Iwona Szadkowska dzień dobry interes i dr Krystyna temat in właśnie za coś chyba nieprzypadkowo, bo tydzień mózgu 20 18 to już lada moment od dwunastego 17 marca w całej Polsce jak sądzę, że na wielu uczelniach panie akurat są z Instytutu Nenckiego pan już tam ten tydzień mózgu to faktycznie w 2 5 5 6 dni talerzem, czyli nie jest to 1 dzień mózgu nie jest to 1 wykład 1 impreza tylko już cała cały zesta w tak to znaczy planujemy wykłady przez 5 dni w kolejnych od poniedziałku do piątku to będą wykłady natomiast w sobotę zapraszamy na pokazy wystawy również związane z wózkiem skończyły się o pomoc, żeby to był młody mózg wniosek o domowy mózg ma równe oblicza ma on równy wzrost o sposób można go norm podejść potraktować, skąd pomysł to był młody mózg no przede wszystkim sądzimy, że temat zainteresuje większość słuchaczy każdy z nas był dzieckiem część z nas jest z rodzicami niektórzy na pewno będą, ale przede wszystkim też, dlatego że inne w Polsce badania z wykorzystaniem metod nowy rok rozdawania czystych szeroko szeroko pojętej neuro nauki badania są prowadzone głównie z udziałem osób dorosłych w mniejszym stopniu z udziałem właśnie dzieci jako osobę badaną od kilku lat mamy w Polsce nowe placówki mają badawcze nowe laboratoria, a takim przykładem jest laboratorium Davida prowadzone przez prof. Przemka Domańskiego na Uniwersytecie warszawskim, gdzie prowadzone są właśnie badania z wykorzystaniem metod nowy rok brązowych barwach małych dzieci za dziwne, że przybliżenie właśnie naturalnego podłoża rozwoju małego dziecka u dziecka jest będzie ciekawe świata nawet niedawno pisali w magazynie Fokus, który z partnerem merytorycznym naszego programu pisaliśmy o tym, wobec Billa bada równie ciekawe rzeczy okazuje się to niemowlęta dzieci, które w wolność racz nam się udają bezradne kości nic takiego nie umiejąc wszystkiego wciąż muszą nauczyć, a to nieprawda one całkiem sporo umieją mają zakodowane już na wejściu w ten świat główne mechanizmy takie, które nam się wydają oznaką dojrzałości, ale jak się okazuje są już bardzo małych dzieci aktywne to fascynujący temat na pewno badawczych zapewne tak tak n p . jest w odniesieniu do funkcji językowych ale gdzie na świecie prowadzone są badania n p. Dl 5 dniowym dzieci, gdzie wykazano, że właśnie już dzieci w tym wieku ich mózg reaguje na dźwięki mowy w bardzo podobny sposób jak mózg osoby dorosłej, gdzie stwierdza się aktywację głównie w lewej półkuli a, czyli w tym momencie możemy chwalić dziecko wchodzi nasza przygotowane do kontaktu z innymi ludźmi nie ma taki mechanizm, który powoduje, że gotowe do tego, aby zacząć nawet nie rozumieć olejów słuchać mowy matki ojca taki mówimy tzw. świadomości w analogicznej brodaczy taka zdolność mózgu do różnicowania wolnemu jak mówimy o kredyty, gdy czynimy to rozróżniamy w sposób świadomy natomiast małe dziecko oczywiście jeszcze nieświadomie, ale jego mózg już również te dźwięki różnicuje inaczej reaguje n p . na półkach inaczej nagle co ciekawe potem nikt z tym do sądu się myli włosy są dosyć długi czas i znaną to pokazuje to mów nie zawsze działa tak, jakbyśmy myśleli tak byśmy chcieli, żeby działał, bo nie zawsze płynie do rozwoju przebiega prawda czasem występują różne zaburzenia neurorozwojowe i wtedy mogą wystąpić problemy n p. właśnie z rozwojem mowy mam opóźniony rozwój mowy o dzieci, czyli to mówimy w tym momencie wykładzie z 12 marca w poniedziałek dr Przemysław Tomalski będzie mówił o tym, do czego mózg niemowlaka potrzebują rodziców to kiedy prowokacyjne pytania powiedział w takt tutaj myślę, że głównie chodzi oto uwagę jako rodzic poświęca dziecku badania, które zostały przeprowadzone w pracowni właśnie dej Billa pokazały, że te dzieci, które spędzają z rodzicami dużo więcej czasu w wieku około 5 miesięcy ten film ten dłuższy czas oznaczał taką wspólną uwagę, czyli kontakt wzrokowy matki dziecka okazało się, że w wieku 11 miesięcy te dzieci cechuje lepsza kontrola w ogóle uwagi tak to uwagę badano, wykorzystując taką technikę, gdzie my śledzimy ruchy gałek ocznych i badanie wykazało wyniki pokazały rzeczywiście te dzieci w lepszym stopniu są w stanie śledzić różne bodźce nagranie, ale właśnie te dzieci, które w wieku 5 miesięcy miały lepszy kontakt z rodzicami wzrokowy z kilku ogląda światło dzienne, a tak o tym, też rozmawialiśmy w audycji halo stąd zakładającej tydzień mózgu tylko wtedy mówiliśmy na nudę marketingu o tym jak się bada możliwości wpływania na człowieka od głównych technik i za pomocą tego co wiemy o mózgu jak on działa, ale coś się w sobotę czy w Instytucie Nenckiego bada się dzieci w ogóle pani doktor czy trzeba dać tylko dorosłych, bo Anglia Rosja okład mógł on wspomnieć pana Lisa traktuje się z nami nie ma akurat Pamela czasami również w internecie ogłasza poszukuję do badań osób, które MEN będzie skanował mózgi i to z reguły są osoby jednak w las dorosłe odważa to są to młodzi dorośli wraz z nim stosunkiem świadomej części efektem jest za stary na to, żeby mogli go położyć się tym skaner zbadać swój mózg dla dobra nauki klimat badacze dzieci nie bada się tak to znaczy w naszej pracowni są badane dzieci jest tak duży program badań dotyczących dysleksji nie jest badane są dzieci zarówno te, które mają dysleksję jak i ptak, który nie mają albo by być może będą miały dylemat ma mniejsze dzieci jeszcze zanim te objawy dysleksji mogą się pojawić jej koleżanka w sprawdzonej i dr Katarzyna jedno rok właśnie poszukuje takich protektorów dostrzegł sił u dzieci i będzie całość zajrzeć tam do mózgu niemowlęcia jest chęć odwetu niemowlę może mieć problemy z dysleksją Iza kilka lat do mózgu niemowlęcia to chyba dość odległa perspektywa, ale myślę, że tak do mózgu pięciolatka, a tonowe na takie badania z góry wiadomo, że jeszcze nie wie czy pani pisze to już takie badania są nam się z tworzyw sztucznych zębów na pewno to przewidzieć tak wcześnie co temat związany z diagnozą wczesną autyzmu mówi się autyzm można wykrywać niemowląt nawet co trochę to stoi w sprzeczności z tymi tezami, które głoszą autorzy wynikała ze szczepień w okresie dziecięcym co się okazuje w bardzo wcześnie widać jest to dziś jak dzieciak inaczej funkcjonują w ich mózgi są postulaty zbudowana na 1 10 1 z takich cech to jest n p. wielkość mózgu prawda, czyli dosyć wiele badań potwierdza ten wynik, że dziś z autyzmem w chwili urodzenia, a ich masa mózgu jest nieco większa różnica różnica się wyrównuje natomiast pojawiają się różnice w wielkości w budowie niektórych struktur mózgowych, a to ciekawe, bo ludziom się wydaje taki potoczny mit mówiący, że im większa moc tym lepiej wydawać więcej tych szarych komórek tzw. procentem w tym lepiej mózg działa to chyba nie jest prawda z tego wyniknie to uzupełnienie sprawdzano najlepszym dowodem na to, że to jest nieprawda są badania rozwojowe prowadzone na różnych gatunkach ssaków, które pokazują, że podczas rozwoju w życiu płodowym mamy można pójść na produkcję komórek nerwowych jest ich za dużo tak około 2 × za dużo i dopiero później one są usuwane w miarę potrzeb czy w obu częściach umiera nie ma to związek właśnie spastyczność en układu nerwowego często jedyny warunek prawidłowego rozwoju to znaczy, gdyby część to te części neuronów i obumarłych wtedy ten rozwój przebiegałby prawidłowo, czyli to co co się mówi o tym, że dziecko rodzi się z wieloma zdolnościami, a potem je traci to w pewnym sensie jest prawda budzi mózg dziecka z bardziej rozbudowanymi filmów, których dorosłego ma więcej możliwości, ale nie działa tak szybko tak precyzyjnie jak dorosły mózg musi zostać w tym sensie wyrzeźbione wycięty tak tak nawet na grobie leży dokładnie tego określenia używają, że rany są przycinane tak jak gałązki drzewo tak tak źle się o tym kiedy niezawisłych ogrodnicze przycinamy gałązki drzewa, żeby ona lepiej wyglądała mów wróci na swoje neurony są lepiej funkcjonał tak oto, żeby skupić na tych, które są ważniejsze, które są używane może można, by kolokwialnie powiedzieć o akcji docenią wzywana powinna wypaść wycofywane powinno zostać fascynujący temat w sumie dla każdego rodzica, bo my tu większość z nas od podchodzi tak ja mogę mówić jako rodzic tym momencie za dzieci, bo gospodarz domu jakoś tam nie wychodzą jamy większość z nas to nie sądzę, by wiedza o tym jak mózg działa jest budowany na to specjalny kosz wpływała o to by jest tak, iż jest ich powiązanie dobrze wiedzieć jak działa mózg dziecka wobec troszeczkę lepiej wychowywać to może się dość rodzicom ja myślę, że zdecydowanie to są bardzo cenne informacje dotyczące przede wszystkim stymulacji dziecka czy w jakim okresie podejmować jakieś stymulację czy rzeczywiście warto n p. zapisać się małe dziecko na naukę drugiego języka i średnim wieku to zrobić czy warto, żeby dziecko n p. uczyło się gry na instrumencie muzycznym, a może wystarczy, żeby słuchało tylko utworów muzyki klasycznej od razu takie wydaje, na które naukowcy powoli próbują odpowiadać słynny efekt MoCarta tak o tym, pani wspomina Łukasz kiedyś umową o stanie rzeczy muzyki klasycznej ich mózgi jakoś łatwo, ale to dość podobne Smith nie ma dowodów, by z nich natomiast są badania, które pokazują, że kiedy dziecko zaczyna uczyć się gry na jakimś instrumencie to było około 2 latach nauki widać zmiany w budowie mózgu pewna okolice uległ ulegają pogrubieniu w stosunku do dzieci nie grających, ale jednocześnie poprawia się zdolności poznawcze dzieci, a także, jeżeli aha to chyba lepiej nauka gry niż samo słuchanie, chociaż rzecz jasna są słuchanie muzyki jest dla nas również bardzo wartościowe szczególnie, jeżeli sprawia nam przyjemność, bo wiąże się psy ze zdemolowaniem też, że w mózgu miejscem przyjemnymi odczuciami także oraz z listonosz jest pytanie czy dziecko sprawia przyjemność słuchanie MoCarta, bo niektórym dzieciom tak w 1 z moich synów bardzo lubi, a na wkład drogi jest nie zniszczył głównie dla niego muzyka poważna jest nieatrakcyjna, więc sądzę byśmy mu to mózg opuszczali cały czas gonimy światową do projektu to chyba przede wszystkim nic na siłę prawda, a czy warto jeździć stymulować zachęcać do różnych aktywności, ale jeżeli jest wyraźny sprzeci w dziecka w postaci n p. płaciło agresji spadku nastrojów niezadowolenia no to oczywiście nie warto wtedy dziecko na siłę zmuszać do tych aktywność, dokąd my się dogadać z takim dzieckiem temat problem jak dziś obok ceny mamy ogląd i rozmawialiśmy w tej audycji w inną państwową można sprawdzić od kilkunastu dni TOK FM krótko po to, nagrania są to nagrania z poprzednich audycji poświęconych mózgowi m. in . o filmu terapii neuro estetyce o Poznaniu ucieleśnione ma on od marketingu w umówionym mitach dotyczących stosunku jest sporo do słuchania Radia państwo chcieli z nami się zostać dłużej to będzie nam bardzo miło, by wrócił do państwa godzinie piętnastej 40, a jeszcze, zanim się powoli nawet w pomidora można sprawdzić na stronie Instytutu Nenckiego dokładny program i mózgu nawet strona www Gdańsk i klapkach gorzko kpi tak tak tam są wszystkie informacje o wszystkich imprezach w z wszystkich 5 6 dniach w 8 6 ta płaszczyzna na koniec na koniec wspominamy państwo nie tylko wykładali pokazy projekcje filmów Foton Jacka tek a, czyli tego filmu, który nakręcił Norman Leto Norman Leto wpisz w radiu TOK FM gość o tym filmie opowiadał, więc w Pakości i posłuchać można aresztować siłą, ale polecamy Donata doczekały Fin lisów będą państwo wracamy za 40 minut od krok w mikrofonie ponownie Jan Twardowski witam państwa człowiek bywa za to dziś poświęcony mózgowi młodemu muzykowi rozwojowi mózgu zamiast podium w dr Krystyna Rymarczyk witam ponownie Tina Brown ponownie obsługiwana Sadkowska i dobrych przedstawiciel Instytutu biologii Doświadczalnej imienia Marcelego Nenckiego w i rozmawiamy w kontekście na od tygodnia mózgu 2 0 1 3 od dwunastego 1 7 marca główne imprezy równe wykładów na pokazy w całym kraju wszystko skupiamy się na tym co panie robią w Instytucie Nenckiego na rozmawialiśmy z części troska o tych rzeczach związanych z rozwojem mózgu małego człowieka bardzo małego człowieka niemowlęcia, które wchodzi na świat zaczyna się powoli uczyć tego wszystkiego co go otacza myśmy też mieli w taki fragment wywiadu w drukowanym magazynie Fokus, który zatytułowaliśmy przewrotnie jesteśmy mówi Dominik Szcześniak Kamil GL to chodziło o to obchodzimy na świat mózgiem rejestr jest niedojrzałe tak jak część zwierząt, który stanie, bo zaraz po podać właściwe stanąć na nogi zacząć chodzić zajmować się sobą już być zupełnie samodzielnymi tak my mamy to do siebie wara od rodzimych niedojrzali musimy bardzo długo wiele lat temu mózg ani kiwają głowami tak to wszystko się zgadza, a Moskwa postu poza już poza organizmem matki nauczyć tego jak się wszystko się zgadza to jest oczywiście zależne od w dużej mierze dojrzewania mózgu to proces między nimi minimalizacji Ignasiak sądy muszą ulec zminimalizowanie, żeby informacje były przekazywane szybko do odpowiednich struktur mózgowych, że to wymaga czasu zmiany zasad i to takie nakładanie jak mówi izolacji na nerwy tak, dzięki którym tak zatem nie tylko swoje imieninowe, dzięki którym właśnie na stronach są osłonki milimetr słupa rtęci, dzięki którym impulsy szybciej płynął na jej obecnie uważa się, że ten proces trwa właściwie do wieku dorosłego, czyli ostatnie doniesienia pokazują, że jest to około nawet to, iż co 20 05 . rok życia, kiedy ten proces feminizacji ulega zakończeniu, a od nich, którzy uważają, że trwa jeszcze dłużej, gdyż wg schematu i na ten temat w 2 było lat temu obraz 1 0 i tam było bardzo wyraźnie powiedziane, że rozwój mózgu trwa co najmniej do 20 01. roku życia, czyli tak jak mówimy o 18 roku życia to już jest do tak graniczna wiek dojrzałości to tak naprawdę temu w coraz trudniej dojrzałym Nesta ma kilka lat na osoby pewne rzeczy dotrwać podłączyć udoskonalić absolutnie tak i badania właśnie z wykorzystaniem współczesnych technik neuro obrazowych pokazują, że najpóźniej dojrzewają struktury związane z abstrakcyjnym myśleniem podejmowaniem decyzji czy struktury kory przedczołowej to jest powód, dla którego nastolatki są takie mogą czasami trudna czasami po właśnie społeczna czasami nie empatyczne czasami takie, że nikomu nie, kontrolując impulsów robiący głupie rzeczy dlatego absolutnie tak powód jest jeszcze 1 nastolatki w tym okresie nastoletnim mają też bardzo dobrze dojrzały układ limbiczny te związane z emocjami czy innymi słowy możemy powiedzieć, że rodzą się emocje natomiast kontroli nad tymi emocjami jeszcze pełnej nie ma w tym wieku, a tak czujni fala mówisz my chcieliśmy zostają hormony oswobodzić zostają nałożone tak naprawdę ubogą myślę, że szaleją hormony i Tauronem oczywiście na wpły w hormonów w okresie dojrzewania jest też bardzo duży ma też 3 wpływ bezpośredni wpły w na funkcjonowanie mózgu również na tak kątem tego oświadczenia dołączyć oddzielić Outlander wspominała w pierwszej części tez o dwujęzyczności jak się to dwujęzycznej zapytać, bo to też ciekawa kwestia to zawsze generalnie mówiły dzieci powinny uczyć się 2 języków, bo no, bo to pomaga potem znaleźć pracę i t d . czy to faktycznie jest coś co pomaga, w czym są na tak i takie dowody twarde dowody naukowe pochodzące z badań, choć właśnie na naukach dwujęzyczność jest jest dla fanów tylko 1 język był przede wszystkim niemal tak 1 i jasno określony w definicji dwujęzyczności, bo można można uznać, że dwujęzyczne są osoby, które posługują się 2 językami i od dziecka i posługują się świetnie, ale inni twierdzą, że dwujęzyczna jest osoba taka, która po prostu w jakimś stopniu posługuje się innym językiem i że już nawet taka dwujęzyczna część zmienia potrafi zmienić mózg tak widoczny sposób w widoczny sposób i skuteczny sposób n p. badania pani prof. Zofii Rudnickiej z uniwersytetu Jagiellońskiego o pokazują, że dwujęzyczność ma duży wpływ na to w jakim wieku stażu już osoby zapadają na choroby związane z otępieniem, że dwujęzyczność chroni w dużym stopniu przed zakładaniem nogi Stępień na chorą żonę na choroby neurodegeneracyjne, by ich są takie dane, które mówią, że takie objawy pojawiają się około 4 lat później w innymi słowy, jeżeli ma tam osoby staw komtura no nie jest ani nie zna drugiego języka odcięty język Polski to mogę namówić, żeby się nauczyła, bo to efekt ochronny pojawi się nawet wtedy jest dziś od Majów późnym jak powinien się pojawić nawet wtedy, a ja bym dodała jeszcze 1 informację w przypadku ewentualnego uszkodzenia mózgu i utraty i języka ojczystego może się tak zdarzyć, że osoba, która nabyła język drogi w późniejszym okresie będzie nadal mogły komunikować się zupełnie dobrym stopniu właśnie w tym drugim języku nie ma braków czy zaburzeń deficytów trudności w języku pierwszym to są historie jak z książek Olivera Saxo bank ktoś traci 1 w język ojczysty, ale zostają długi język, który cały czas jest sprawne, ale tak, by tak się dzieje, ponieważ nieco inne struktury mózgowe będą brały udział w właśnie przetwarzaniu drugiego języka, który na bijemy, który nagrywa nauczymy się właśnie w późniejszym okresie naszego życia dlatego bardzo rozumiem, że ma dotknąć też warto uczyć w oczy jak wcześnie warto zaczynać naukę języka u dziecka wysyłać w holu idealna sytuacja jest, jeżeli dziecko jest chowany w rodzinie dwujęzycznej na to rada narodowa liga jedno oczywiście tak nie każdy ma taką możliwość i wcześniej tym lepiej nie ma żadnych przeciwwskazań, żeby równolegle dziecko uczyło się obu języków to, gdy wyszło takie mity za to mogą zaburzać posiadłość uczenie się języka ojczystego do tego nadawanie obcego to coś ty ku zakłóca nie ma nie ma takich nie nie ma takich danych, aczkolwiek mnie sytuacja może być nieco problematyczna wtedy, kiedy okaże się, że dziecko ma trudności w ogóle z rozwojem języka prawda, bo wtedy rzeczywiście za dużo informacji w 1 czasie może też na rozwój jeszcze opóźnić no ale tego nie jesteśmy w stanie przewidzieć w chwili, kiedy dziecko jest n p. noworodki nie ma oczywiście w Atenach cnota wytrwałości nikt o tym, myśli Jantos zapisie dziecka na lekcje językowe, chociaż być może warto pomyśleć o tym, aby później coś takiego się pojawiło to w zobaczyłam w programie tygodnia mózgu państwa wykład na temat dyskont ulice to bardzo ciekawe zjawisko miast to służyć do 2 6 Hetman Turków do skoku aktywizowania, które dotyczą posługiwania się matematyką on też mają pełne odzwierciedlenie w tym jak mózg wygląda jak działa trzeba zobaczyć czy ktoś faktycznie nie ma głowy do do rachunków tak jest w taki jest mniej może tutaj bowiem, że 1 z pierwszych takich badań, które dotyczyłyby skal kuli czy zaburzeń w ogóle może, a kalkuluje to były, czyli zaburzeń, które występują osób dorosłych różnie właśnie były badania czy obserwacja pacjentów z uszkodzeniem mózgu a gdzie stwierdzono, że uszkodzenie w obrębie szczególnie prawej części płata ciemieniowego powoduje trudności w liczeniu, ale dopiero potem zaczęto obserwować Zhou pewnej grupy dzieci występują, ale trudności również w właśnie w nauce tak nabywaniu z domu wraz z miejscem był opóźniony rozwój zdolności matematycznych, ale ich zaczęto szukać zmian właśnie w tym obszarze, czyli okolicy kory ciemieniowej po stronie prawej czy gdybym się pod takim skanowaniu mózgu, gdzie się od państwa w Instytucie to mogłoby się okazać, że mam takie zmiany, bo znają w czasach szkolnych matematyka wchodziła miną nie najłatwiej tak to ujmę delikatnie na pewno w sytuacji, kiedy byłoby zadanie didżejem miałby pan do wykonania jakiegoś operacje na liczbach, ale i wykonywany był wykonywany był, bo właśnie badanie funkcjonalne badania aktywności mózgowej to można, by było prawdopodobnie zobaczyć różnice w poziomie aktywacji pewnych stylistą, który upamiętni Urbana, a osób, które nie mają trudności z zadaniami wyjątkiem taktycznym manewrem w większość z nas da się wyćwiczyć taką umiejętność tę kasetę z matematyki uczy się dzieci w szkole wyższej do tego nakłania do myślenia matematycznego to nie jest zły pomysł, aby ci, którzy mają problemy z tym powinni jednak jakoś się tego nauczyć to jest do ćwiczenia, ale myślę, że do pewnego stopnia tak natomiast u dzieci, które ma cierpią na dyskach kulinaria są dzieci, które mają problemy nie tylko z szeroko pojętą tabliczką mnożenia, ale n p . z określeniem liczby obiektów nazywanie Nicewicz te dzieci mogą mieć się problemy, żeby odróżnić stawką 2 4 4 2 ad, czyli dziś te elementy orientacji przestrzennej nam się tam też przewijają i może dodam, że od tych badaniach będzie mówiła nam podczas tygodnia mózgu w czwartek o godzinie siedemnastej dr Małgorzata Anny głód jest z uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu z tego co widzę tak dokładnie i o dr Małgorzata Gut prowadzi czy jakby prowadził takie badania, które właśnie mają zobrazować pokazać nam obraz struktury organizacji funkcjonalny mózgu dzieci, która wykazują trudności w nauce matematyki, ale również jest ona współautorką programu do opracowanego do terapii dzieci właśnie, które cierpią na skalę kuleje i jak na razie sama nam mówi program ten przynosi dobre efekty także powieje zarówno od strony mózgowej co się dzieje, ale również o pewnych aspektach terapeutycznych także w Lesznie zapraszamy mogę uchylić rąbka tajemnicy już tytuł wykładu brzmi gry komputerowe tablety konsole na lekcje matematyki o wspomaganych komputerowo metoda edukacji matematycznej i terapii zyskał kulinarną myślę, że ma je moi synowie byliby zachwyceni, gdyby się okazało konsola do gier mogą być pomocą naukową, bo do tej pory statek o nie przerabiali, ale jest nim, jeżeli jest do tego podłoże naukowe i faktycznie no no i wspiera tego typu metody to pozostaje się tylko wobec tego szef ci jak najbardziej tak dobrze dobrze w takim razie stosować wspomina my tydzień mózgu 2 00 0 18 12. 1 7 marca u państwa w Instytucie Nenckiego, czyli gdzie, bo zmiana układu trzeba przyjść osobiście w Warszawie ulica Pasteura 3 wstęp wolny wstęp wolny wykład będą się odbywały w sali centrum neurobiologii na pierwszym piętrze w materiale nie ma nie ma na to wpływu na wcześniejszej rejestracji mija mnie nie jeśli spodziewacie się państwo będzie trudno wejść w tym momencie na coś takiego raczej jednoczy wszyscy się zmieszczą mamy nadzieję, że przyjedzie sporo osób ale, choć reżyser miesza, chociaż dodajmy, że co roku, a właściwie jest z roku na rok jest teraz więcej chętnych słuchaczy i czasem rzeczywiście sala pęka szwach już w testach w Łodzi w sobotę 18 marca w programie widzę, że dzień mózgu dla najmłodszych jak wygląda mózg z zewnątrz od środka co ciekawe jak ja go na zewnątrz widział na studiach bądź posiadająca latami, a od środka, czyli jak po bo ta część dotycząca wyglądu mówi od środka to będą pokazy mikroskopowe preparatów kraje będą dzieci starsze i młodsi będą mogły zobaczyć jej komórki nerwowe przekrojów mózgu, ale może grać jeszcze młodszych mamy też modele mózgu, które można rozłożyć złożyć się zapytać co to jest dana część oznaczona kolorem czerwonym niebieskim oczywiście kolor ten dany im tak tak Samów sumienia tych kolorów Otóż pan tam ze studiów to zięć mózgu człowieka do ręki spojrzenia na niego to dla nas głos w 2 takie zaskakujące, bo wszystkie narządy jako jakość podoba nam się wiązała z funkcją, który od dziś na coś co wyglądało zupełnie obcą mówisz lokali są bruzdy są są szczeliny są zakręty, ale nic z tego nie wynikało więc, o co oswojenie się z mózgiem Ślęzy ważne ważne jest, aby go poznać ważne, żeby go jakoś starać zrozumieć i to właśnie m. in. na tygodniu mózgu będzie można osiągnąć w stosunku państwa w takim razie ja dziękuję im goszczą dzisiaj dr Iwona Rutkowska dziękuję pięknie dziękuję dr Krystyna Rymarczyk im przejmie przedstawiciel Instytutu biologii Doświadczalnej imienia Marcelego Nenckiego, gdy państwo chcieli zasięgnąć informacji więcej na temat tygodnia mózgu zapraszamy na stronę Nęcki Kopka go w kotka perełki na Facebooka tam w lesie jest sporo informacji na profilu tydzień mózgu mówił Jan Twardowski do osuszania i rok i kończymy sobotni magazyn Radia TOK FM audycję przygotowała Małgorzata Buczyńska realizował Szymon Boguta co chwilę informacje potem program Ewy Podolskiej u doktora dziękuję państwu grozi nam Głowacka do usłyszenia jutro o poranku po Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CZŁOWIEK 2.0

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!