REKLAMA

Przedsiębiorczość. Wolność. Rynek. Jaki jest słownik neoliberalizmu?

Świat się chwieje
Data emisji:
2018-03-11 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
51:52 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
witam państwa to jest audycja świat się chwieje Grzegorz Sroczyński dziś naszym gościem jest dr Tomasz Markiewicz KE filozof, który zajmuje się analizą polskiego kapitalizmu jest autorem książki i język neoliberalizmu witam pana dzień dobry żadna inna wartość nie cieszył się współcześnie tak dużym poważaniem jak wolność wielu dziennikarzy intelektualistów prześciga się w deklaracjach, kto jest największym obrońcą to cytat z pana, o co w tym złego, że Rozwiń » wolność z taką no taką ogromną wartością dzisiejszym świecie absolutnie nic złego to, że wolność jest taką wartość w naszym świecie to sprawa oczywista problem polega na tym, że to was też można rozumieć na bardzo różne sposoby, a myśmy trochę o tym, zapomnieli co znaczy to pojęcie wolności rozumienie wolności, które przyjmujemy jest bardzo jednostronna bardzo indywidualistyczny sprzyjające określonym grupom społecznym, a jest przedstawiona jako taka nie problematyczną Bartosz pod prąd każdy powinien się właściwie podpisać a jakim grupom grupom społecznym sprzyja to to nasze rozumienie wolności w tym, którym zawsze jest najlepiej co by mówiąc mówiąc najogólniej osobom, którym w życiu powodzi się dobrze, bo to one mogą mówić właśnie, że powodzi nam się dobrze, bo wykorzystaliśmy dar wolności, które zostaną w po roku osiemdziesiątym dziewiątym, a jeżeli komuś nie powodzi się dobrze poznać, że tego daru wolności nie wykorzystał w takim wodę problem z takim podejściem polega na tym, że nie wspominasz o tych wszystkich zależnościach powiedzmy ogólnie społecznych, które wpływają na to, że komuś się powiodło, a komu się nie powiodło i jest największa pułapka wiążące się z tym indywidualistyczny podejściem do wolności, a co ma z tym wspólnego języka neoliberalizmu nowo to właśnie neoliberalizm jako ideologię, która powiedzmy w uproszczeniu zapanowała w naszym kraju 8 0 zlotym rok wraz z kapitalizmem to ona forsuje taki skrajnie uproszczone rozumienie wolności, jeżeli spojrzymy na historię filozofii dowolnej zawsze albo prawie zawsze albo ciasto łączono z takimi wartościami jak równość uważano że, aby ludzie mogli korzystać swojej wolności muszą mieć ku temu możliwości to był bardzo często po prostu możliwości materialne, ale po osiemdziesiątym dziewiątym roku właśnie ze względu na tą ideologią neoliberalizmu, jakby o tym, zapomnieliśmy o VAT zaczęliśmy traktować wolność równość jako idea przeciwstawne tak, jakbyśmy mieli wybór żal, bo jesteśmy za wolnością albo za równością i to za równością był ten straszny BRE dokładnie znać każdy, kto się zaczną odwoływać do równości od razu był bity po głowie tym argumentem, że równość to myśmy już mieli przed osiemdziesiątym dziewiątym w od teraz pora na wolność pan w swojej książce analizuje tekst publicystyczny, ale też tekst na niej naukowe czy pseudonaukowe cytuje pan oczywiście papieża polskiego neoliberalizmu, czyli Leszka Balcerowicza cytuje pan mego kolegę z gazety wyborczej, które kiedyś pracowałem, czyli Wojtka Maziarskiego Witolda Gadomskiego cytuje pan też księdza stryczka w Tomasza Wróblewskiego na wiele tekstów i rzeczywiście to widać w tych tekstach, że takie najczęściej nadużywane przez publicystów uważanych za neoliberałów jest jest słowo wolność pan wyliczył, że w 1 tekście Balcerowicz nie z dnia bardzo długim tekście Leszek Balcerowicz potrafi użyć słowa wolność kilkadziesiąt razy, dlaczego tak, dlaczego tak kochają właśnie to słowo wolność neoliberałowie prostym powodem jest to, że to słowo po prostu bardzo dobrze się kojarzy to znaczy nie znajdziemy nikogo w naszym kraju, kto powiedziałby otwarcie, że jest przeciwko wolności nawet ci politycy oskarżani o naruszanie wolności bardzo chętnie będą mówili, że są za wolnością bardzo chętnie będą przyjmowali tytuły człowieka wolności tak dalej to znaczy nikt nie jest nie stanie nie powiódł partii jest przeciwko wolności, a skoro ta wartość jest tak szanowana to jest jakiś formacji ideowej uda się podpiąć pod tą wartość uda się przekonać ludzi, że to ona i tylko ona reprezentuje to walka o wartość dodaną niesłychaną siłą retoryczną i to ono liberałom po roku osiemdziesiątym dziewiątym całkiem nieźle się udało to znaczy w LO im się udało przedstawić siebie jako obrońców tej Naczelnej najważniejsze wartości czy te mają rację, że to wartość jest ważna problem polega na tym, że tak bowiem można ją rozumieć na różne sposoby na żer naszym gościem jest dr Tomasz Bargiel ska filozof autor książki język neoliberalizmu pisze pan tak chce pokazać, że wyzwania przed którymi stoimy w związku z dominacją neoliberalizmu nie dotyczą tylko spraw takich jak polityka podatkowa czy prawa socjalne, ale są również powiązane z zagadnieniami filozoficznymi co to znaczy myśmy po kryzysie finansowym w roku 20 08 nauczyli się używać słowa neoliberalizm to znaczy zaczęliśmy zauważać, że nie żyjemy w próżnię grzywien w określonym systemie politycznym gospodarczym ten system się nazywa neoliberalizmem, czyli takim kapitalizmu do kwadratu problem polega na tym, że skupialiśmy się tylko na tym aspekcie gospodarczym to znaczy mogliśmy żona liberalizm to niskie podatki prywatyzowania wszystkiego co się tylko da słaba ochrona praw pracowniczych tak darzyli krytyka neoliberalizmu ograniczała się do tej sfery ekonomicznej o interes społeczny tak układać słów prace, że to jest źle i t d . a istnieje sfera powiedzmy ogólnie światopoglądową, która jest przemycana najczęściej za pomocą języka i ona też jest ważna no bo jeżeli popatrzymy na dyskusję nad modelem takiego rozwiązania z polityki gospodarczej i ta dyskusja ciągnie się więcej niż kilkanaście minut to, nawet jeżeli masz zaczęło byki z danych statystycznych kodeki z wykresów od cytatów od teorii to bardzo szybko schodzi na temat podstawowe typy czym jest wolność czym jest przedsiębiorczość jest państwo czym jest człowiek i t d. koniec końców za tymi poglądami ekonomicznymi kryją się proste podstawowe idea prosta jednocześnie wieloznaczna ale dlaczego tak ważne jest, żeby jak, by myśleć, bo co pana książkę, zwłaszcza filozoficzna i dla mnie to było zaskakujące, że rzeczywiście opisuje pan neoliberalizm, który mnie się kojarzą jednak systemowe określonych poglądów ekonomicznych, że pan opisuje pełna liberalizacja jako taką właśnie ideologię ideologię, którą bezwiednie bezwiednie przyjmujemy w słowach, których używamy, jakie to są słowa dobrym przykładem jest dobre słowo przedsiębiorczość nie ma dnia, żeby ktoś nie powoła się na przedsiębiorczość przedsiębiorczość działa trochę tak jak wolność to znaczy nikt nie powie żaden polityk czy Poli tyczka nie powie, że jest przeciwko przedsiębiorczości, ale znowu pytanie brzmi jak rozumiemy to przedsiębiorczość najczęściej rozumie się w sposób indywidualistyczny to znaczy, że albo ktoś ma w sobie to przedsiębiorczość jest przedsiębiorcą albo nie ma w sobie tej przedsiębiorczości jest roszczeniowe jest nieudacznikiem i t d . a niewielu ludzi na szkodę znany koreański ekonomista Haładyn Chang udowadnia, że przedsiębiorczość to nie jest cecha jednostek tylko cecha dobrze zorganizowanego państwo i podaje przykład Korei Południowej, mówi że ze 100 lat temu Koreańczycy mieli reputację ludzi leniwych właśnie roszczeniowych, chociaż nie używano oczywiście tego słowa, bo to Polska specjalność mówić o roszczeniowość, ale właściciele niby niezaradnych i t d. a dzisiaj często uważa się Koreańczyków właśnie za ludzi przedsiębiorczych i Chang zadaje pytanie co się stało czy jakaś nowa mieszanka genetyczna jest nowy rodzaj człowieka pojawił się w Korei odpowiada Zienia po prostu by państwo zaczęło aktywnie i dobrze działać w sferze gospodarczej stworzyło dobre warunki do rozwijania przedsiębiorczości wtedy ludzie mogli rzeczywiście być przedsiębiorczy, ale nie dlatego, że to przedsiębiorczość była w nich tylko, dlatego że mieli ku temu odpowiednie warunki i znowu mało, kto u nas w Polsce od tak o tego rodzaju przedsiębiorczości mówię najczęściej przedsiębiorczość przeciwstawia się państwu moje szanse wyjść z domu i w mojej książce opisuje przemówienia byłego prezydenta Bronisława Komorowskiego, a propos właśnie przedsiębiorczości ona buduje taką opozycją także po osiemdziesiątym dziewiątym roku pojawili się u nas ludzie przedsiębiorczy i przeciwstawia tych ludzi ludziom niezaradne ludziom, którzy oczekują na pomoc państwa i t d . i t d . jest piękna opozycja, która utworzona w bardzo wielu tekstach a jakie ma konsekwencje budowania takiej pozycji kosy 1 z konsekwencji być może najważniejsze jest to, że kierujemy się na pewne rozwiązania polityczne wojny zapominamy to n p . n p. nie myślimy o tym czy państwo mogłoby wspomagać przedsiębiorców w sposób aktywny na szkodę, tworząc jak jakieś państwowe przedsiębiorstwa czy państwowe firmy tylko od razu jedziemy oczywiście w stronę prywatyzacji liczenia na poszczególne jednostki, jeżeli ktoś nie idzie to strona, jeżeli mówi, że przydałaby się większa aktywność państwo to obrazuje z etykietką one jako przeciwnik przedsiębiorczości co w domyśle oznacza człowieka bardzo złego pan wtedy fragmencie, który przed chwilą cytowałem książki jest zdania o dominacji Libera neoliberalizmu i pan, mówi że żona jest ogromnym wyzwaniem na jakość poradzenia sobie stąd dominacja neoliberalizmu, a mam wreszcie takie wrażenie, że ten neoliberalizm już jest trochę takim chochoły no ale czy naprawdę po pikiety, bo Stiglitz, bo przeprosiny także w lasach słała za neoliberalizm czy naprawdę nosi tym, że w naprawdę na dzisiaj jest w Polskiej debacie też także jednak skrajnie liberalni publicyści na trochę uchodzą za takich norm WHO budzą czasem wesołość prawda to znaczy nie jest także te z dominującym nurcie pan ma wrażenie, że jednak ten liberalizm mimo wszystko się trzyma 3 3 czy nie tak, bo to jego słabość jest pozorna to znaczy rzeczywiście jest także w pewnych środowiskach jak się mówi wymienia nazwisko Leszka Balcerowicza to od razu ludzie zaczynają się uśmiechać się ze zrozumieniem, ale z drugiej strony Leszek Balcerowicz ma bardzo dużą obecność medialną nadal niestety, gdyby porównać obecność medialną Leszka Balcerowicza z całą partię razem obawiam się, że to Leszek Balcerowicz wyszedłby z tej batalii zwycięsko co świadczy o tym, że wcale nie jest tak marginalną postacią poza tym jest też problem polegający na tym, że wielu ludzi nauczyło się mówić, że neoliberalizm złe to się stało taka formułka, ale jednocześnie ci ludzie mówiący, że na liberalizację złe potrafią powtarzać te wszystkie neoliberalne dogmaty na takim przykładem, który wchodzi do głowy jest Magdalena środa, która w 1 z wywiadów zadeklarowała rzeczywiście Balcerowicz śmieszna żona wybrali się zły, a chwilę później mówiła, że związki zawodowe to pieśń przyszłości, że nie ma już o tym, myśleć, bo świat się zmieniło nie ma miejsca na związki zawodowe, że prekariat to takie określenie może opisowe, ale niewiele tłumaczące z naszego świata i t d. co znaczy to, że ktoś, mówi że jest przeciwnikiem liberalizmu wcale nie znaczy, że nie będzie powtarzał neoliberalnych dogmatów, ale z tym kwestia pokoleniowa, bo pan przywołał przykład Magdaleny środy rzeczywiście też mam kłopot są tekstami, które są z 1 strony bardzo na takie nie wiem postępować 3 czy nowoczesność chodzi o kwestie światopoglądowe, a z drugiej strony są dosyć dosyć jak burza jest jak jako napisze, jaki sprawa ekonomiczna to są takie właściciel Balcerowicza z kim powiedział i może to jest kwestia taka, że pan, pisząc tę książkę trochę walczy już są po prostu z ze starszym pokoleniem, które z jakichś powodów z powodu doświadczeń też peerelowskich doświadczeń lat dziewięćdziesiątych Norbi nie zmienia swojego myślenia no i może należy to przyjąć uznać i przestać ten ma walczyć o taką zaciekłością bez wątpienia jest to na pewno do pewnego stopnia kwestia pokoleniowa i uważa, że problem Polski polega na tym, że na wzrok 80 będzie Londyn zdarzyły się jak 3 rzeczy jednocześnie tłumaczy uwolniliśmy się od zależności od związku Radzieckiego zaczęliśmy wprowadzać demokrację i weszliśmy do świata kapitalizmu w jego najgorszej neoliberalnej w postaci wydaje się, że wielu osobom, które brały czynny udział w działaniach politycznych w tamtym okresie te 3 rzeczy zlały się ze sobą 2 czy nie uważają, że demokracja równa się kapitalizm kapitalizm nasza demokracja na 1 z demonstracji w obronie sądów Andrzej Celiński obiecywał zgromadzonym ludziom, że dokończymy prywatyzacja i ktoś mógłby zapytać co ma jedno do drugiego sama demokracja do dokończenia prywatyzacji, ale niestety dla ludzi, którzy jakoś ciągle mentalnie tkwią w tych czasach przełomu te 2 rzeczy się ze sobą łączą, a czy warto z nimi dyskutować o tyle wartość to ciągle oni rządzą naszym dyskursem publicznym niestety tak wiele zapaść opolanie czy to jest prawda, bo mam wrażenie, że już tak nie jest, że pańskie pokolenie pokolenie trzydziestolatków, które pisze, że sążniste książki na temat właśnie neoliberalizmu w polemizuje z Balcerowicza może jakimś sensie trochę boksuje się kołami w miejscu nowo patrzy z ciągle zajmujecie się tym co było w latach dziewięćdziesiątych i tym jak Tutanchamona Tantawi to nasza Polska została zbudowana, jakie tam błędy popełniono, ale to jest już trochę tak Drukarnia szczerze mówiąc najeść chodzi o Odysei dyskusje na temat znowu nie do końca, gdyż nie jest także po to, powiedzmy umownie to młodsze pokolenie lewicowe, że to ona zaczepia tych starszych, bo testowych, a także, jeżeli pomoc pokolenie się nie dostosuje do oczekiwań starczy starszych jest od razu Godsona znowu wrócą do przykładu partia razem tak rano szkodnik cała chodzić razem ze Schetyną i patrona manifestacje godło i od razu dostała po głowie tak nie było takiej reakcji na dobrze to młodzi róbcie to po swojemu tylko była gwałtowna reakcja było przerobienie etykietek taksometr jest jej niedobrze no i co z tego no no to z tego, że robią to ludzie, którzy nadal mają ogromny dostęp do mediów media kształtują wyobrażenia polityków no bo tak tak jak mówią, iż jest teraz co do tego przykładu niech każdy, kto ma ku temu wątpliwości sprawdź sobie statystyki występów medialnych i porównań jak często to jest tam zaproszono partia razem jak często są zapraszani przedstawiciele innych partii ja wiem tylko, że to trochę zalatuje takim no właśnie taką walką prawda, że ten Balcerowicz coś tam powie o o partii razem czy znowu powie o wyższą prawda ideologiach hunwejbini na lewicę owych i tam też różne tematy zesta w swoich określa zawsze tych samych Night pytanie czy 3 ludzi lewicy, a z pana książki wiem też pana z pana działalności wiem, że pan jest takim go, że poczuwa się pan do dołu do lewicy czy czytanie jest trochę marnowanie czasu na rzeź trochę mam takie wrażenie, że rząd co tamten Balcerowicz opowiada już jest takie coraz mniej naprawdę istotne coraz mniej ludzi to przekonuje, że życie jest gdzieś indziej po prostu iść w, koncentrując się pan, pisząc książkę, polemizując są z językiem Balcerowicza Maziarskiego lub Lewskiego księdza stryczka i t d. może ono w jakimś sensie tkwi w sporze, który nie jest istotne dla dzisiejszego świata chciałbym, żeby tak było to one działać, żeby moja książka funkcjonowała bardziej jako podsumowanie epoki, która właśnie się zakończyła, ale tak nie jest nie czuje pan, że to jest rzecz, że z, że żyjemy w świecie, w którym zmienia się bardzo nasze myślenie o społeczeństwie wykona bowiem tak zaczynam to odczuć, ale bardzo bardzo powoli, gdybym miał wybrać wiadoma w drugą stronę to nadal powiedziałbym że, że niestety neoliberalizm i autorytety neoliberalne są dużym problemem, bo tak jak mówiłem wcześniej nie wystarczy powiedzieć jest przeciwnikiem liberalizmu trzeba jeszcze być z tym przeciwnikiem w praktyce oznacza odrzuca dogmaty neoliberalizmu, czyli n p . taki dogmat, że związki zawodowe są niepotrzebne, że wkroczyliśmy do świata, w którym możemy sobie, iż związki w obronie, ale środa to ja tutaj wejdę panu słowo środa, pisząc różne złośliwości o związkach zawodowych ma przed oczami Solidarność, która ją potwornie irytuje jak sądzę także ostrzały myślenie, które potwornie irytuje no bo popiera Duda szef Solidarności popiera PiS napisu nieznośnie nie znosi maku temu dobre powody na jej w związku z tym też widzi, że ta Solidarność tam chodził z tarczy w chodzi w alians z rządzącymi obecnie z rządzącą dobrą zmianą w danej teraz jakby pan być może trzecie pokolenie trzydziestoletni lewicy zamiast konserwować to środek tego Balcerowicza mamom mogliby jakoś radzić na ten argument prawda no może środa na jakość rację ma no ale tak to znowu takie dofinansowanie się tu też jest problem nasze naszej polityki wpisywanie się na tym sporze PiS już z przeciwnikami PiS na szkodę postrzeganie związków zawodowych przez pryzmat tego sporu o tych właśnie o to, żeby wejść poza logikę sporu PiS kontra, bo PiS kontra kot w PiS kontra nowoczesność w ogólnie prawica kontra liberałowie, a to nie jest takie łatwe i znowu wracam do tego, że moim zdaniem nadal daje do Logana liberalizmu dominuje choćby właśnie przez to, że stwarza miasto nieustannie podważa dom opozycję, że albo jesteś po stronie PiS-u, ale bez naszej stronie liberałów, ale nie testy z natury Stomma był pożytecznym idiotą PiS było albo co do miejsca, bo proszę zauważyć, że jeżeli ktoś nie chce wchodzić w ten konflikt PiS -u kontra po, czyli liberałów z prawicą czy centroprawicy z prawicą to my mamy od wielu lat doskonałe słowo, które opisuje na swoim jest lewica, ale wiele osób nie chce nazywać takich poglądów lewicowymi nazywa je Senat turystycznymi jak mówią też was jesteście pożytecznymi idiotami PiS-u, że to, że PiS i razem jedno w 1 stoją domu naukowców takich jak pan też nazywał pożytecznymi idiotami PiS-u no bo pan napisał książkę, która krytykuje język neoliberalna PiS też krytykuje ten język neoliberalny i t d . a jaką sobie radzić z tym, że jak sądzę nie jest pan miłośnikiem PiS -u i jednocześnie, że pisze pan książkę, która w tę narrację pisowską się wpisuję, kiedy zacząłem pisać tę książkę to najstarsze wpisy byłaby narracji pisowską też z tym było zdaje się przed dojściem PiS do władzy i radzą sobie w z tym problemem w ten sposób, że jakby w ogóle niania chodzi tu znaczenia chce się poddać temu w szantażu, że jak ja mówię, że coś jest w porządku ze współczesnym kapitalizmem albo ze współczesną wersją liberalizmu to to jakoś przypomina to co mówi Kaczyński w związku z tym jeszcze powinien wstydzić albo zastanowić czy ja mam tu mówić no kurczę ja mówię to co mówi wice od wielu wielu lat nadal zamierzam tu mówić o tych właśnie ta logika naszego sporu, w którym nie ma miejsca na lewicy, bo albo się jest po stronie liberałów albo prawicy aktywnie chce być złożony z tych stron no to mamy już różne etykietki od takich zastanawia się cały czas oczywiście też na ten sam problem bardzo dobrze rozumiem co pan mówi tylko 3 nie jest także jednak my ciągle narzekający na to, że oni nas pouczają, że nas ustawiają szeregu, nazywając nazistami tak dawno czy nie stajemy się w gruncie rzeczy takimi samymi czy inaczej czy nie w silnym jakimiś takich pretensjach zamiast żyć zamiast iść do przodu zamiast robić swoje rzeczy mam na nich pasta wzywają jak chcą niech sobie tam będą mogły trudno na taki jest życie, że generalnie się dostaje po głowie jak chce się zrobić trochę coś innego Jasną ogólne założenia, że trzeba, jakby już nie wolno się w sołectwie ciągle odnosić do naszych przeciwników jest dobre tylko jak wiadomo w polityce nie jest tak do końca możliwe, bo polityka zawsze dzieje się gdzieś się i w jakim kontekście, jeżeli ktoś uprawia politykę w Polsce w roku 20 1 7 3 20 18 już to nie da się zupełnie abstrahować od tego sporu liberałów i prawicy no bo całe, jakby cała rzeczywistość polityczna jest ustawiona pod ten spór, nawet jeżeli jakiś przedstawiciel jest lewicy zapraszane do magnata będzie wydano ten spór o VAT, jeżeli on będzie konsekwentnie odmawiał wypowiadania się na ten temat zajmowania stanowiska odnoszenia się do zarzutów, które padają pod pod jego adresem to będzie traktowane jako dziwak, który w ogóle nie da Unia chce wziąć udział w dyskusji, która jest na przystanek torowa to dla mnie jasne tylko, choć miał ten ton takich z, który lewica niestety często przejawiają mówi też sobie taki ton skrzywdzonych chłopców którzy, którzy muszą tutaj się bić z ze stron znanymi ojcami założycielami, którzy wciąż robią po głowie na ból w, a z tego sam się ojcowie żebym, żeby młodsze pokolenie dyscyplinować młodsze pokolenie są tego, żeby pokazywać co zrobić z nimi nie zgadzać w 2 Naidoo tak działa to znaczy pytanie czy nie czy nie ma pan wrażenia ja oczywiście drzew lub powiat, korzystając z pana książka jest bardzo naukowa bardzo solidna bardzo ciekawa i tam nie ma tego wątku, ale czy wychodząc poza pana książkę czy pan nie ma wrażenia, że ten dominujący głos na lewicę zaczną być takim głosem w wiecznej pretensji do tych neoliberałów starszego pokolenia, którzy z nami źle urządzić świat znajdzie coś robić takie trochę już irytujące może to chwilami jest irytujące, ale to też bierze z tego, że jeżeli ktoś chce zaproponować jakąś nową wizję świata w pewnym sensie wizja lewicowa jest w Polsce nową wizją świata, bo zapomnieliśmy o niej na kilkadziesiąt lat to musi to wizja zaproponować w odniesieniu do czegoś, jeżeli będziemy ją proponował w odniesieniu do czegoś to musi nawiązywać do do tych autorytetów, które bronią tego co było no bo tak to i tak jest trochę też logika sporu politycznego rząd właśnie jest sporem także to zawsze będzie ktoś przeciwko komuś, że zawsze ktoś będzie się odnosił przeciwko komuś oczywiście zgadzam się z tym, że rząd prócz tego aspektu negatywnego na pewno musi być aspekt pozytywny to znaczy, jeżeli lewica ograniczy się do tego żona ma do zaproponowania krytyka Balcerowicza czy krytyka w ogóle NRL moralnych autorytetów i nic poza tym to znaczy, że lewica już przegrała na stacji w 2 czy oprócz aspektu negatywnego to jest moim zdaniem nie uniknie nie musi być testem na aspekty pozytywne, bo tak dalej z jakich powodów jak pan pisze książkę to jednak, że pan książkę, polemizując z Sową są z neoliberalizmem, bo no tak, bo przegraliśmy przede wszystkim chcę pokazać coś takiego na liberalizm istnieje, bo moim zdaniem to też nie jest takie oczywiste zobaczy w takiej małej lewicowej bańce to już jest banał, że żyjemy w epoce neoliberalizmu, ale dla dużej części osób to nadal nie jest tak oczywista na raty z książki naukowe mają to do siebie żona zawsze gestom wychodzą z tego co było i analizują to co było no, a szczególnie filozofowie tego nie są dobrze w analizowaniu tego co się stało, a niekoniecznie dobrzy w proponowaniu co ma się stać dalej naszym gościem jest dr Tomasz marchewka filozof, który zajmuje się analizą polskiego kapitalizmu autor książki język neoliberalizmu, którą państwu polecam chcielibyście zapytać o taką rzecz, gdyby pan miał porozmawiać z Leszkiem Balcerowiczem n p . którego w książce pana obficie cytuje komentuje to jak pan starał się do pytania szukała aż o rozmowę z tym pokoleniem Balcerowicza, czyli z pokoleniem ojców-założycieli trzecie Orbána, który jednak Andrzeja, którą pan bardzo krytykują, ale jest to kraj jak rozumiem, który chce pan zmieniać jak też powodu pan z niego nie wiesz jak pan z tą grupą ojców założycieli rozmawiał także taka rozmowa lewicy z nimi powinna wyglądać czy powinna być jakaś rozmowa rozmawiać zawsze warto, ale siedział Balcerowicz n p. co pan powrotu z obsługą tego co znaczy starałem się go przekonać, że ta wizja wolności, którą wyznają albo wizja rynku, któremu on zdaje nie jest jedyną możliwą no bo niestety są w swoich publikacjach ma taką tendencję do zmowy rysowania opozycji to znaczy, że jest wizja wolności wyznawaną przez nas liberałowie ona jest dobra, a są jakieś inne wizje wolność, ale one są wypaczone socjalistyczne nałożono stopień naukowy, jaki zupełnie bzdurne i po prostu przytoczyłem mu parę osób w tym zdobywców nagrody Nobla Nobla takich jak i osobistych milicji i list pytało go co na to przeznaczyć uważać, że dzieje nobliści to też są Lenina owcy stalinowców też nie znają się na tym co mówią czy jednak dopuszcza możliwość istnieje inna pozbywanie się jego, a 3 temu pokoleniu, o którym teraz rozmawiamy z ojców założycieli czy należy się od lewicy jakiś rodzaj szacunku pewnie tak, ale też szacunek mógł przyjść dopiero wtedy, kiedy oni pozwoliliby lewicy dojść do głosu, bo to trochę tak jest taki mechanizm psychologiczny to znaczy, jeżeli lewica będzie miała poczucie, że w końcu coś sobie wywalczyła, że w końcu ich postulaty są słuchane to będzie miała komfort szacunku dla innych, a jeżeli lewica jest ciągle w stanie walki to znaczy ciągle jest lubiana ze wszystkich stron z prawej z lewej jest z prawej i z liberalnej strony, że ciągle jest mniejszość, że ciągle stara się przebiec NATO w oczywisty sposób taka sytuacja psychologicznie nie sprzyja temu, żeby wyrażać szacunek wobec ludzi, którzy właśnie biją nas po głowie, a nie pan wrażenia, że to jest obustronny to znaczy, że klincz polega na tym, że to pokolenie czuje się przez lewicę i przez pokolenia trzydziestolatków atakowano broni swoich życiorysów tako kupując się na tych pozycjach, mówiąc że było wszystko dobrze, a wy jesteście nieodpowiedzialni smarkaczy w ogóle nie wiecie co to życie myśmy przecież w stanie wojennym działali wiemy co to jest, gdy państwo wszystko wszystkim się zajmuje prawda, bo tak, bo w PRL -u i t d. i że właśnie ta obrona życiorysów, które spowodowana też takie ma takie ciągłe mała winnica byle po kostkach tego on tych ojców założycieli, że także, że ta obrona życiorysu nasz to ten mechanizm tak nakręca prawda z pewnością jest coś takiego władcy, że to strona liberalna to dlaczego odbierać bez przerwy nie powinniście pierwsze odpuścić jak, dlaczego nie tyle odpuścić, żeby ich palić, ale znaleźć sposób uczymy ja jako dziennikarz przyznający się do lewicowych poglądów pana jako naukowiec, który się też do lewicowych poglądów przyznaje znaleźć jakiś sposób takiego mówienia o ojca założyciela się o tym, pokoleniu, żeby oni poczuli się szanowani to też jest trochę pytanie, kto powinien ustąpić czy to nie jest jednak także powinna ustąpić strona silniejsza, a nadal utrzymują, że to strona liberalna jest nieporównanie silniejszą stronę lewicowej, bo to nie lewica ma silne media w Polsce to nie lewica ma przedstawicieli w parlamencie to nie lewica uchodzi za wielkie autorytety moralne tylko właśnie to strona liberalna i może ona powinna pozwolić sobie na trochę wspaniałą umyślności i powiedzieć no dobrze ci młodzi nas krytykują, ale takie są prawa młodości pozwólmy im się wykazać i pozwólmy im zrobić coś po swojemu i pogodzimy się z tym, że ludzie, którzy teraz wchodzą na rynek pracy, którzy teraz od znajomego schodzić do mediów rzecz, że dla tych ludzi rok osiemdziesiąty dziewiąty czy to co było wcześniej naprawdę nie jest punktem odniesienia na Boże ileż można mówić o tym, PRL-u to znaczy jest żywiona w roku 20 1 8 naprawdę naszym problemem nie są problemem wokół 19 8 8 n p . no niestety niestety po tej stronie liberalnej właśnie wracając do języka widzę ciągle się wiązać się do tego w Realu nawet metafora proszę zauważyć, jaka jest główna uwaga kierowana pod adresem Kaczyńskiego, że to przypomina PRL, że rząd przypomina Gomułka albo glk to są ciągle metafory i obrazy nawiązujące do tego co było przed osiemdziesiątym dziewiątym roku, że znowu żyjemy w PRL -u rzekomo się kojarzy się przypominać jak to było 30 lat temu na problem Jaga może nie żyjemy w 30 lat temu żyjemy teraz a gdyby pan miał sformułować innymi słowami krytyka PiS-u to jak do jakich porównajmy się albo do porównania z obecną sytuacją w ogóle na świecie, bo to test warto o tym, mówić, że to co dzieje się w Polsce to nie jest jakaś Polska anomalia tylko w różnych miejscach na świecie prawa strona dochodzi do głosu, ale niestety to prawo strona, choć ona odpowiada czas na realne problemy to zaczyna frustracja ludzie, którzy przez kilkadziesiąt lat czuli się nie nie reprezentowani to jest realny problem, ale to prawa strona ma niestety tendencja dotworzenia wrogów do wożenia wrogów ludzi słabych takich jak imigranci uciekający przed wojną albo jak kobiety, które ciągle są grupą dyskryminowaną w Polsce i to do mnie najbardziej niepokoi prawicy także ona z 1 strony chce pomóc ludziom jakoś tam wykluczonym, a z drugiej strony nastawia tych ludzi wykluczonych przeciwko innym często jest bardziej wykluczonym to oczywiście, że może doprowadzić w pewnym momencie do tragedii czy to jest ten język krytyki ja, które pan używał zamiast mówienia o tym, że wracamy do PRL -u, bo nie wraca na dokładne powoda albo 30 lat temu jej, nawet jeżeli stoją przed nam, jakie zagrożenia to są nowe zagrożenia nie mając go niemający większego znaczenia w tym co było kiedyś dobrze pożegnają się na chwilę z ojcami założycielami pan, mówi że w obecnej rozmowie publicznej w Polsce, ale i w ogóle w tym jak myślimy o świecie jest przeciwstawiany na wolność równość, czyli że, jeżeli w ogóle równość się pojawią są w tej w tej rozmowie, jaką wartość LOT-u to jest równość wobec prawa i w zasadzie żadna inna równość nie jest dopuszczalna, jeżeli się nie mówi NATO to od razu się kończy rzeczywiście na opowieściach o komunizmie albo o tym, że ktoś chce zabierać bogatym dawać biednym jest Janosikiem i t d. w ciąży to co powiedzieć, dlaczego to jest groźne, gdzie pan to widzimy to musimy pamiętać, iż istnieje coraz większy konsensus w naukach humanistycznych ekonomii socjologii filozofii, że to jak toczy się nasze życie zależy nie tylko od nas, ale całego mnóstwa okoliczności m. in. od tego do jakich szkół chodziliśmy ile mieliśmy wolnego czasu na co mogliśmy sobie pozwolić, jakie znasz zabezpieczenie finansowe i t d. czy n p. mamy rodziców, którzy w razie czego rzucą koło ratunkowe boss, bo mają jakieś oszczędności prawda dokładne norm takie rzeczy determinują nasze decyzje, jeżeli ktoś wie, że 1 błędna decyzja może oznaczać bardzo poważne problemy w życiu tu nie będzie skory do podejmowania ryzyka i dlatego równość jest taka ważna naboru równość walka o równość sprawdza się do tego, żeby jak największa liczba osób miała podstawowe bezpieczeństwo materialne i żeby stać było nauczka na podejmowanie tego ryzyka, żeby stać było ich na wykorzystanie wolności, bo formalne przydzielenie komuś wolność nie ma większego znaczenia, jeżeli ta osoba żyje w wiecznym strachu, że 1 zły krok spowoduje, że Woland wyląduje na samym dnie nie będzie w stanie już z tego dna się wydostać, czyli to jest trochę tak go inna opowieść o przedsiębiorczości o tym, micie, że w, które o, którym zaraz zaraz parę cytatów z pana książki przywołam o tym, micie, że przedsiębiorczość zależy od co wyłącznie od naszych osobistych cech prawda inteligencji tak dalej no i przedsiębiorczość często wynika z pana książki zależy n p . od tego właśnie, że ktoś ma dosyć zamożnych rodziców z oszczędnościami, którzy jak mi się noga powinie się i firma, którą właśnie założyłam się rozleci to ja wiem, że spadną na jakość miękką poduszkę, a są ludzie, którzy te miękkie poduszki nie mają po prostu tego zostają wiem wykonują proste prace albo nie robią tego co uważamy, że powinni robić czy nie otwierają firmy no bo po prostu wiedzą, że żaden miękkie poduszki nie ma pan jak rozumiem, ale czy lewica w ogóle mówić coś takiego, że to miejsce poduszkę czy jakoś poduszka ona może być trwalsza lub większą to zależy od tego czy państwa zamożniejsze czy mniej zamożne, ale że temu poduszka powinna organizować państwo właśnie w celu wyrównywania szans dogodne, bo państwo jest od tego, żeby każdy z nas każdy z obywateli obywatelek mógł sobie pozwolić m. in. na podejmowanie ryzyka no bo ryzyko to jest taka kategoria, którą bardzo mocno liberałowie lubią chwalić także ryzyko to jest dobry głos Rydzyka powstają innowacje przedsiębiorczość tak dalej, ale trzeba pamiętać, że jeżeli społeczeństwo ma podejmować ryzyko to musi mieć też, jakie zabezpieczenia, że to ryzyko nie będzie oznaczało tego, że ktoś w wieku 2 0 lat przegrał całe swoje życia, a niektórzy nie dochodzą nawet tego momentu, w którym mogą podjąć ryzyko mogą, jeżeli ktoś urodził się w biednej rodzinie na i nie ma wielkich możliwości edukacyjnych, bo n p. o tym, też bardzo mało mówi w Polsce n p. o tym co dzieci robią po wyjściu ze szkoły czy n p. mają, gdzie odrobić zadanie domowe trzymają biurko w mieszkaniu czy muszą pomagać rodzicom, żeby utrzymać dom i t d. będzie, więc jeżeli zaczniemy patrzeć na takie rzeczy to zobaczymy, że już w wieku 5 6 lat niektórzy mają możliwość iść dalej, żeby kiedyś w życiu podjąć ryzyka niektórzy już zostają i co z tego, że to osoby mają jakąś formalną i wolność skoro już nigdy nie będę miał okazję w nogach, ale korzysta, ale też różnice po prostu są to znaczy trochę się teraz wcielam w rolę liberalnego publicysty i nowy jest także w 1 domu jest spółka z książkami 3 czy cała cały regał z książkami, a w drugim nie ma co daje w 1 są dzieci w drugim naj wiadomo, że te, które mają tu regał z książkami pewną będą miały nieco łatwiejszy start w dorosłym życiu not takich nierówności trudno trudno się pozbyć pozbyć się trudna, ale nie jest niemożliwe, bo też pamiętajmy, że problem nawet nie zaczyna się od momentu, że ktoś ma spółkę z książkami jak też nie ma półki z książkami, bo problemem jest to, że ktoś nie ma w ogóle półki nie ma już tam nie ma gdzie odrobić zadania domowego nie nie ma nie jest najedzony odpowiednia, żeby miał siły sił odrabiać zadania domowe nie ma żadnych bodźców do tego mogą też niektórzy ludzie ja sam pochodzę z małej wsi wiem, że badania, które niektóre osoby podchodzą do tego także one nie wierzą w to, że mogą odnieść sukces, bo wiedzą, że ich rodzice nigdy nie odnieśli sukcesu i dziadkowie dziadkowie tych dziadków są przyzwyczajeni do tego, że tak się kręci świat i nikt nie wyciąga dłonie do nich ręki, więc ten problem zaczyna się już tutaj na o wiele bardziej podstawowym poziomie, a mamy dowody, że można z tym walczyć no bo mamy mnóstwo statystyk we współczesnym świecie widzimy, że są takie państwo jak państwo skandynawskie, które radzą sobie z tym całkiem nieźle są takie państwo jak stany Zjednoczone, gdzie te drogi awansu społecznego są coraz bardziej zablokowana, więc widzimy, że da się to kontrolować do pewnego stopnia ma też przecież nie chodzi o świat idealny, w którym każdy będzie miał dokładnie takie same szansę tylko świat trochę mniej niedoskonałą niż ten, który mamy teraz naszym gościem dr Tomasz Markiewicz kaw filozofia teraz zacytuję fragment z jego książki i język neoliberalizmu, któremu zebrały takie typowe przykłady tej neoliberalnej publicystyki, ale rzeczywiście pozostawienie jest bardzo bardzo pouczająca, ale n p . z pan cytuje MON Tomasza Wróblewskiego wtedy naczelnego rzepy Rzeczpospolitej Tomasz Wróblewski pisze tak zaczyna ironicznie w swoim felietonie po fatalnym roku dla dogmatów ideologicznych lewica znalazła sobie nowe obiekty, z których może podjąć walkę nie równość od 2 tygodni w kolejnych wydaniach gazety wyborczej lewicowi publicyści walczą o równość o wyższe pensje, bo nie starczają ludziom do pierwszego umowy śmieciowe Bolek i pracować na etacie zasypywanie przepaści między najbogatszymi, a resztą narodu, który Wróblewski odnosi się to państwo wyjaśnia takie cyklu, który był kiedyś w Gazecie wyborczej zdaje się, że w 20 1 1 roku i dalej Wróblewski przed tak młodsi wiekiem medialni ideolodzy niepamięci dają, ale w czasie polskiej rewolucji nie domagaliśmy się równości walczyliśmy o wolność, a to coś zupełnie innego przypomnę pisze dalej ruch Wróblewski, że o równość Olga lite walczył dziki tłum podoba styl ją z hasłami równości na ustach maszerowali bolszewicy po nich byli doskonali uczniowie Castro i Pol pot wszyscy ci wybitni przywódcy w cudzysłowie wymordowali więcej ludzi niż jakakolwiek plaga w historii świata czy klęska głodu wywołana kryzysem, ale może trochę opowiedzieć o tym, fragmencie, bo się wydaje pan wybrał fragmenty, w których rzeczywiście skoncentrowane jak w niewielu nasz cel takiej wysuszone i SC, który jest koncentraty kawy czy tam czegoś bowiem 4 Skawa do końca rzeczywiście to jest taka koncentracja tych różnych neoliberalnych dogmatów czy przez 3 sposoby myślenia zacznijmy od tego, że Wróblewski strasznie się dziwić, że lewica mówi o nierównościach no właśnie chyba nie powinno mówić o nierównościach, a te są nigdy dość przypominania o tym, że ten tylko lewica mówi o nierównościach ZS 1 10 0 po owych tematów na świecie, jeżeli chodzi o kwestie ekonomii światowej forum w Davos całe poświęcone czy głównym leitmotivem od, by płaciła bez główny pokaz leitmotivem od od paru lat jest szansą nierówność dokładnym coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z tego, że nierówności są 1 z najpoważniejszych problemów na świecie, a w tym fragmencie, który pan zacytował widzimy jak na dłoni właśnie typową neoliberalną technika, żebyś się słowo wolność znajduje się na niej opozycja, czyli równość i wolność łączy się ze wszystkim tym co kojarzy się dobrze n p. z opozycją w PRL -u tak przypomnę, że walczyliśmy realnie o równość, ale wolność to Wróblewski do Błonia, a równość łączy się ze wszystkim tym co najgorsze z bolszewikami w dzikim tłumem pod Barceloną dodała Pol pot Ka stroje tak dalej stara się zbudować taką opozycją także wolność to jest to co piękne równość to co straszne Wróblewski w takim dosyć prosty nawet prostacki sposób robi to co przed nim 50 lat wcześniej robił Hayek czy Friedman tylko bardziej wysublimowany intelektualny znów walczy stara się ona nam pokazać, że jest niewiele wielki konflikt między wolnością równością także dyskonty jak między opozycją w PRL -u, a zwolennikami PRL-u nie trzeba przecież z wielkiej wiedzy historycznej, żeby wiedzieć, że nasz kat c Martin Luther King odbywał się nie tylko dowolność, ale do równości, że wiele poważnych dobrych rzeczy w naszej historii wielu poważnych dobrych ludzi w naszej historii odwoływało się do volvo do sceny cała Solidarność 80 80 pierwszy rok to jest wielki kraj wielki krzyż jako wolność równość wykładnia z drugiej strony wielu złych ludzi odwoływało się do wolności wystarczy przypomnieć sobie to co działo się w Ameryce Łacińskiej, kiedy w brutalny sposób prawicowe dyktatury wprowadzały tam zasady kapitalistycznej tam też wiele mówiono o wolność, gdy państwo nie jest także, jaki słowo gwarantuje, że ktoś będzie się zachował sposób dobry jakieś inne słowo w sposób złe, bo nie zaskoczyło w tym cytacie z Tomaszowa lubelskiego, który uchodzi za poważnego publicystę ten fragment jest tak taki straszny prostacki krzyż zapomniałem, że to jest rzecz, że to jest takie głupie, ale tak to niestety często wygląda w publicystyce neoliberalny znaczy ten fragment rzeczywisty wyjątkowe nawet na tle publicystyki neoliberalnej, ale ta opozycja ten sposób rozumowania, który widzimy w tym fragmencie Burda on powraca nieustannie bardzo różnych wydaniach, więc bez to nie jest nic takiego dziwnego na koniec jeszcze Wróblewski kończy tak, owszem, równie jesteśmy w prawie do bogacenia się do godnego życia do podejmowania ryzyka i tworzenia własnego biznesu, ale też w prawie do wybrania Nisko płatnego zawodu dokładnie to jest znowu mamy przykłady jak n p . do liberalnej narracji to znaczy, że jeżeli ktoś ma słowu płatny zawód to znaczy, że sobie wybrał Wróblewski zapomina o wszelkich społeczno-politycznych uwarunkowaniach o wykształceniu o tym w jakim mieście ktoś żyje na o tym jak wygląda jego droga życiowa czy miał szczęście czy miał pecha, bo niego toczy się w PKS dochodziło do tej miejscowości czy nie dochodzi do niemożna było słychać w Hanowerze w niego to wszystko się co do tego, że ktoś sobie wybrał dobrze płatną pracę ktoś inny sobie wybrał słowo o teście zaraz zacytuję SPSK z pana książki Wojtka Maziarskiego mojego kolegę z gazety wyborczej i Maziarski pisze tak nie ma obowiązku bycia sprzedawczynią w sklepie, a po doświadczeniach pracy w prasie i niedzielę sprzedawczyni nie wydają mi się jakąś szczególną torturą nie ma obowiązku bycia sprzedawczynią w sklepie norm wśród w sumie marża w nas na jakich najbardziej podstawowym poziomie to jest prawda tylko z umową nie uwzględnia się tego kontekstu społecznego i uważam może powiem trochę ostro, że to ludzie, którzy mogą takie rzeczy jak ma zaś szkice Wróblewski powinniśmy traktować tak jak traktujemy ludzi, którzy zaprzeczają globalnemu ociepleniu, bo naprawdę to nawet w naukach humanistycznych trudno o konsensus o wiele trudniej niż w naukach przyrodniczych, ale to, że nasze powodzenie, że nasze życie zależy od wielu czynników niezależnych od nas to jest banał w ekonomii behawioralnej socjologii filozofii antropologii, więc jeżeli ktoś nie chce brać tego banału pod uwagę to tak naprawdę wygaduje anty naukowe bzdurę na wasze, dlaczego pana jak pan sądzi, dlaczego tak jest co znaczy, dlaczego ten sposób myślenia jest taki popularny, bo jak do tej publicystyki neoliberalny jestem przyzwyczajona oczywiście zresztą Wojtka w do zdrowia Wojtka bardzo bardzo lubiana, ale rzeczywiście świadczy to tego typu kawałki, które ten pan zabrał mu to trochę nie rozumiem jak inteligent z najmniej publicyści wykształceni ludzie no i mogą w ten sposób upraszczać sobie świat no taka właśnie siła ideologię, a też tak mówiła wcześniej taka siła tego co zdarzyło się w 80 będzie go tym roku to znaczy, że w umysłach wielu ludzi kapitalizm wersji neoliberalnej połączył się z demokracją i być może, ale może to jest po prostu rzeczywiście naprawdę kwestia pokoleniowa to znaczy nie wymagajmy od ludzi, którzy pamiętają PRL i który ma wszelka interwencja państwa i wszelkie mówienie o równość kojarzy się z Gomułką albo Jaruzelskim który, którzy wykorzystują reality Jaruzelski może już mniej te hasła, ale też w stanie wojennym była to właśnie taka taka narracja, że teraz prawdziwy socjalizm wrócił noże, bo oni jakoś inaczej to wydzielina być może już mają to to jedno oko uszkodzone prawda i trzeba też brać pod uwagę, że oni w tym PRL-u sporo przeszliśmy po prostu to prawda, ale trzeba też pana za to, że wielu ludzi sporo przechodzi teraz w roku 20 1 8 i nie musimy ciągle wracać do tego, by ktoś przez 30 lat temu atest nominację można, by traktować to co pisze Maziarski Wróblewski czy gałązki, gdyby to było ich rozmowy prywatne przy piwie, ale pamiętajmy, że to są nadal ludzie, którzy mają możliwość kształtowania naszej wyobraźni społecznej, jeżeli jacy są sobie zerkam na ankiety dotyczące poglądów młodych ludzi testem trochę przerażony, bo widzę tam dogmaty wolnorynkowe ciągle jest duże i przyznam, że pośrednio winne winię za to m. in . z wymienionych dziennikarze w ksiądz Stryczek kolejny bohater pana książki pan tu cytuję, że wywiad z dużego formatu świetną rozmowę Tomka Kwaśniewskiego z Tomkiem stryczka świata pod tym względem żona pokazując, iż kompletnie absurdalnego to znaczy ksiądz Stryczek, który w tym ciałem w wywiadzie kilkakrotnie używa w oraz zarządzanie swoim życiem w mówiła szczerze to przedsiębiorczość i że ktoś nie zechcą założyć firmę to oczywiście mało tego prawa należy świadczy to jego lenistwie i tutaj cytat z księdza stryczka kiedyś miał taką determinację, żeby koniecznie zmieniać los ludzi biednych, a dziś uważam, że jak ktoś ma ochoty mieć proste życie nie chce zarabiać więcej to jego wybór co nie zmienia faktu, że jeżeliby chciał to jestem gotowy go uczyć przedsiębiorczości jak słyszę, że umowy śmieciowe są złe, że oni powinni nam więcej płacić od razu w głowie mam pytanie jak to skąd, kto to są ci oni co to są za tajemnicze święte Mikołaje, które mają dać ludziom więcej kasy przecież to też są jacyś ludzie, którzy są Dec, którzy się zdecydować na przedsiębiorczość, która jak widać jest dużo trudniejsza od pracy na etat skoro ci co są na etacie na umowach śmieciowych godzą się na takie rozwiązanie nie otwierają swojego biznesu, a my, czyli mamy kolejną odsłonę tego samego zdania prawda to znaczy nie ma obowiązku być ekspedientką w sklepie dokładnie ten moty w ciągle powraca tak, jeżeli ktoś chce być bogaty znanych sobie wybierze, że będzie bogate Jerzy z biednych to znaczy, że wybrał, że chce być sobie biedne w ogóle ksiądz Stryczek to jest zawodnik wagi ciężkiej, gdybym miał styl tej książki wybrać 1 osobę na przykładzie którejś z treści, bo neoliberalizm to pewnie zdobyłby ksiądz Stryczek nabył do niego są wszystkie możliwe Ano liberalne limity zawarte w Legnicy czeka on potrafi je w 1 wywiadzie wszystkie powtórzyć no i sama ta fraza zarządzania własnym życiem po pierwsze, te z wykorzystywaniem metafory i biznesowej do opowiadania o naszym życiu ECS kolejnym problemem związanym z neoliberalizmem także my często myślimy o sobie w kategoriach biznesowych, na którego o konsumentach albo przedsiębiorcach, a przedsiębiorcach, a nie n p. jako o obywatelach to taka też ulepszanie właśnie zarządzanie swoim życiem udoskonalanie się na 3 czytam to wszystko są takie metafory, która w partii można mieć do produktu niż do ludzkiego życia zaczyna dziać zaczęliśmy tak mówi no ale to nie ksiądz Stryczek Cantona rzucił tylko raczej nam po prostu tak jest na świecie jest tutaj jest tylko Polski problem no bo neoliberalizm nie jest tylko polskim problemem ksiądz Stryczek jest tylko przejawem szerszej tendencji ma ważny postaram się pokazać w Tychach prezes URE, że tak nie musi być, że to nie jest naturalny język to nie jest język, którym nie wiem odziedziczyliśmy po Adamie z ogrodu Rajskiego tak to znaczy, że istnieją inne języki można mówić o ludziach jako o obywatelach ani konsumentach o pracownikach, a nie przedsiębiorcach, bo przecież z większości ludzi w naszym kraju jest z pracownikami pracowniczka mienie przedsiębiorcy sami, a jednak tak się dziwnie składa, że jeżeli popatrzymy sobie na różne debaty przedwyborcze i będziemy sobie słuchać jakich słów używają politycy są najczęściej mówią o przedsiębiorcach niż o pracownikach, gdyby tutaj specjalizacji Marsjanie tak się słuchaj toby pomyśleli, że w tym kraju żyje 90 % przedsiębiorców i 10 % pracowników, którzy są roszczeniowi jeśli chcą się to tylko tych przedsiębiorców gnębić jeszcze 1 cytat z Grzegorza Hajdarowicza, czyli właściciela Rzeczpospolitej też bardzo charakterystyczna to cytat z wywiadu Hajdarowicz mówi tak każdy przygląda się w co się biznes ubiera, jakim jeździ samochodem tylko zazwyczaj przedsiębiorców krytykują zwykłe lenie nieudacznicy tacy, którym nic się w życiu nie chce chcieliby za to opodatkować biznes móc szybko skończyć pracę dostać od państwa pieniądze i posiedzieć sobie przy kawie czy piwie oglądając mecz każdy ma do tego oczywiście prawo, ale powinien umieć uszanować pracę innych to praca ludzie przy czym to praca ludzi przedsiębiorczych daje rozwój gospodarczy cywilizacyjny tyle Grzegorz Hajdarowicz w morzu pan coś w pośpiechu w Wiśle fragment ma dosyć kuriozalne no to kolejne wydanie na liberalnego mitu tak to znaczy, że ci naj bogatsi najbardziej przedsiębiorczy czy ciągną nas do góry, ale że pozostali wie pan to jeszcze można tak uważasz, że pozostali, którzy mają w jakieś roszczenia te są leniwi Eurolot nieudacznictwa Asia to proponujemy opodatkowanie biznesu ten trend jest leniem nieudacznikiem NATO to jest jak ją na nowo Jeż, jeżeli ktoś ma skrajnie indywidualistyczny wizje osoby ludzkiej no to jak ten ktoś ma sobie wytłumaczyć czemu innym ludziom się nie powodzi od 1 wstępnym wytłumaczeniem dla niego jest to, że ci ludzie są leniwi, że się, że nie potrafią jak to mówi ksiądz Stryczek zarządzać swoim życiem, że ktoś ma tak tak prostą filozofię człowieka no bo musimy stres tak proste wytłumaczenia powodzenie niepowodzenie w sferze gospodarczej jeszcze na koniec ostatnie pytanie takie, testując na ile lewica jest demokratyczna Durban było Lenovo cytowaliśmy kilku publicystów, z której poglądami pan się zupełnie nie zgadza, gdyby był naczelnym jakieś gazety to czy pan wydrukował felieton Maziarskiego i Balcerowicza to znaczy to zależy od tego jakie byłyby proporcje to VAT, jeżeli w Gazecie byłoby już 9 publicystów neoliberalnych 1 lewicowy to nie zakładałbym dziesiątego, jeżeli proporcja byłyby odwrotne jak najbardziej tak, bo dopuszczono do głosu też punkt widzenia neoliberałów to bardzo miło słyszeć, że państwa naszym gościem był dr Tomasz Markiewicz AK autor książki język neoliberalizmu, którą państwu polecam to była audycja świadczy chwilę, którą przygotowali Anna Piekutowska Grzegorz Sroczyński zapraszam za tydzień w niedzielę od teraz informacje Radia TOK FM, a po nich wybory w toku, a musi Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIAT SIĘ CHWIEJE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA