REKLAMA

Jak się uczyć, żeby się nauczyć?

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2018-03-11 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:36 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przesunięcie kończy państwo jest 14 2 2 rozpoczynamy kolejny odcinek z naszego cyklu jak z dzieckiem dziś Radek Kotarski jest z nami dzień dobry dzień dobry autor książki włącz się do mózgu, a porozmawiam sobie o tym jak się uczyć, żeby się nauczyć się tak właściwie w dni taka wskazówka, która dotyczy nie tylko dzieci, ale ogólnie ludzkość zdecydowanie to jest także bardzo taką banalną fazą jest to, że uczymy się przez cały dzień życia, ale z drugiej Rozwiń » strony się z dachem wyświechtanych zna mówi jednak należy, ale po tym, gdy zdamy sprawę z tego, że to uczeń jest wszędzie, zaczynając od kursu na prawo jazdy poprzez pierwszy taniec na weselu czy też jak wejdziemy tak naprawdę już tak filozoficznie głęboko w to to uzależnienie od przeróżnych specyfików alkoholu narkotyków jest niczym innym jak patologiczną wersję uczenia się naszego mózgu jakiś sposób można czerpać przyjemność i zagrać należy zatem, iż chcę się uczę się nauczyłam właściwie 1 z homologacją rządu uczyć nauczyć czegoś innego i to jest także i oczywiście nie uzurpuje sobie prawa do tego, żeby powiedzieć, że sposoby skutecznej nauki działają tak samo dobrze właśnie wtedy, kiedy chcemy kogoś oduczyć picia alkoholu wtedy, kiedy chcemy się nauczyć się spać z chemii raczej zajmuje się też tymi właśnie nowe bardziej prozaicznymi sytuacjami, w których chcemy albo nie chcemy, bo w dużej mierze edukacja szkolna to jest często nie chcemy, ale musimy przyswoić wiedzę albo umiejętności i uda się to zrobić inaczej niż robimy to do tej pory bardzo często w przypadku dzieci spotyka się z określeniem to dotyczy głównie sport Bild nazwał staram się od razu państwo od strony ulicy przy niedzieli w sporcie 1 8 o szkoleniu będzie dla dzieci młodzieży właśnie z morza tu wątki połączyć spotykam się z określeniem swą nazwą krzywa uczenia się on na to, że w przypadku nabywania jakichkolwiek umiejętności czy one dotyczą sportu właśnie czy czy też intelektualnych wyzwań, choć po też intelektualnym wyzwaniem ci, którzy nadzorują ten proces mówią, że umiejętność uczenia się ważniejsza od od samej czynności proszę wykonuje tak zdecydowanie się też bym potem podpisał tak krzywa uczenia się z nazwała czystkami Krzywą zapominania jest w dużej mierze spadkiem, który dostaliśmy po dziewiętnastowiecznych badacze, którzy testowali na sobie 3 jeśli się właśnie uczą określonego ruchu w sporcie albo dowolnej frazy jakichś dziwnych ciągów znaków czy też liczb to po jakimś czasie zapomną i problem dzisiaj, który mamy w ogóle w sporcie 3 z przy okazji tego jak dzieci chodzą do szkoły zawiera się zawsze w tym, że kiedy my się zastanowimy ile pamiętamy z edukacji, którą mieliśmy całkiem niedawno n p. tyle wynieśliśmy ze szkoły w NATO ta osławiona budowa pantofelka trochę jak wiemy, że była, ale do końca, gdybyśmy mieli powiedzieć o ich szczegółach jest problem, a druga sprawa jest taka, że w ogóle podstawa programowa, ale w 2 na tak duże druga sprawa, że zenitu mówią, że się lepiej uczymy czynności Turza, która nam się podobają i są dla nas bardziej użyteczne i do końca się z tym nie zgadzam dlatego, że to jest także, iż używamy dobrych metod to możemy się nauczyć rzeczy, które nie są dla nas jakoś szczególnie przyjemne ja po to, żeby odbyć eksperyment sprawdzić te metody nauczania, które w, które opisałem w książce postanowiła nauczyć się z dzisiejszej perspektywy bezużyteczny umiejętność, jaką jest dla mnie nauka języka szwedzkiego i kiedy ja sobie zdają sprawę z tego, że po pół roku od zera byłem w stanie się go nauczyć, używając wyłącznie sprawdzonych sprawdzono naukowych metod z ludzi, którzy są dalece mądrzejszy ode mnie czasem myślę, że kurczę ja wcale nie miał żadnej mocy motywacji w tym tak jak to pan Jan Himilsbach kiedyś pięknie powiedziałem zrobię cenzuralnych wersje, że zostałem tak już setki, a którego skorzystają 2 × w życiu, więc ja rozumiem, że to jest czasami także są pewne porywające sprawy, które nas bardzo interesują, ale kluczem jest to, żebyśmy potrafili nauczyć się, że 3, które nie są dla nas mało przyjemna i używać do tego za każdym razem tych samych dobrych sprawdzonych metod, a może przede wszystkim, żebyśmy nie używali starej wyświechtane metody, jaką jest wielokrotne czytanie tych samych tekstów czy aby nie warto uczyć się nie poprzez powtarzalność tylko poprzez zmianę bądź co było nic tak nas nie motywuje, aby naczynie otwierałam głowni pozwala się włamać do mózgu, jakie ich zmiana środowiska wszystko co jest sytuacją nienaturalną tak zdecydowanie jest to właściwie cała podstawa dzisiejszej psychologii kognitywnej ona mówi jest zadasz właściwie w 1 zdaniu, że każda umiejętność albo też wiedza może być przyswojone trwale, bo to jest stan na przymiotnik, który chodzi jeśli została powtórzona powtórzona wystarczającą liczbę razy i za każdym razem ta powtórka odbiegała formie od tej poprzedniej i ta rzecz czasami może brzmieć skomplikowanie, ale w i łatwo zrozumieć na podstawie analogii chce pomyślimy jak my się uczyliśmy w szkole przynajmniej kolegi innym etapie edukacji to właśnie trzeba było jakiś materiał przyswoić książki to robiło się nic innego jak się po prostu uratowało punkt ten tekst kilka kilkanaście razy do tego momentu, kiedy i, zamykając oczy widzieliśmy, gdzie jest dane zdanie, na której kartce napisane i 1 z rzeką tak zdecydowanie i to jest także, gdy patrzymy n p . na badania Ernst tarot Kotwa, który nam jednoznacznie mówią o tym, że nie ma wielkiego znaczenia czy my przeczytamy tekst 2 3 4 ×, bo będziemy go pamiętali tak samo dobrze, a właściwie tak samo słabo to ja się zastanawiam, że NATO 4 × to jest jednak dalece większy wydatek i czasowej energetyczni przeczytanie tego 2 × więcej, bo na to, że teraz apotem użyć do tego innej metody, a czy metodą też na zapamiętywanie mowa to o nauce tak Boskiej mówimy o dzieciach nie jest zapisywania, bo tekstu czytanego nie zapamiętała szli sobie go napisze to zapamiętać tak tylko, że tutaj za każdym razem musimy dobierać metody do in nauki konkretnego tekstu jeśli się uczymy z czegoś co jest materiałem dla nas już zapisanym to zapisanie będzie niczym innym jak bezmyślne przepisywanie tego samego to dla nas także niestety kiedy prowadzone były też badania na ten temat to absolutnie większości naszych materiałów źródłowych do nauki właśnie czegokolwiek tańca czy też dam na egzamin naprawo jazdy jest w wersji pisanej istotnemu się zrobić to my musimy wyciągnąć ten tekst zupełnie poza nawiasem czasami nie chodzi o to, żeby właśnie go przepisywać parafrazą bać, dlatego że wystarczy n p. wziąć TEN-T ten sam tekst i przeczytać go zupełnie innych okolicznościach to jest metoda, którą nazywamy to do zmiany miejsca ona absolutnie zaprzecza temu co się nam to trwało przez lata w szkole p t. znajdź sobie jedno stałe miejsce to jest ciche i tam przyswaja informacje okazuje się, że dzisiejsza psychologia kognitywna mówi o czymś zupełnie innym uczniem w taki sposób, żeby po po, żeby kolejne miejsca stawały się, jakimi hakami, na których możemy zawierać informacje te bardzo dobrze to działa każdy z nas się przekonało na podstawie tego że, gdy się zastanowimy co robiliśmy w trakcie euro Craig Venter to my potrafimy skojarzyć kod określoną i informacje z miejscem i wiadomo, że ta informacja, że w redakcji gazety wyborczej w Łodzi nawet jednak większość no właśnie i to jest także to miejsce spowodowało zahaczenie konkretnej informacji nie musimy wcale uczyć się takich bardzo porywających wydarzeń w różnych kontekstach, ale dzisiaj właśnie psychologia kognitywna nam pokazuje, że taka zmiana miejsca ma ma znaczenie druga sprawa, która też często zaprzecza takim codziennym i właściwie poradą, które często można w internecie wyczytać to jest to, żebyśmy powtarza i tę samą umiejętność do momentu, kiedy jej nie opanujemy są takie tory od 10  000 godzin, które wystarczą na opanowanie Rzeźnik jazda na wolontariusza, który zrezygnował geniusza okazuje się, że oczywiście nec pewnych warunkach jest możliwa, ale znacznie lepiej stosować metodę, która nazwa metodą króla boksu, bo nasz zawiera w tym w jaki sposób Mohamed Ali ćwiczył to jest także Mohammed Ali jak to mówił o nim jego trener na sali ćwiczeniowej był najlepszym bokserem świata, bo wygląda, jakby w ogóle trenowało bez udziału Kol wiek schematu z bawił się to ska Kan com potem przechodził na Gruszkę zrobił 3 ciosy po 30 sekundach się nudził ów tak to trochę wyglądało i przychodził na na na jedno worek okazuje się, że to cała ona w rzeczywistości nabiał robił to jest to co z logo nazwę przepasaną praktyką, czyli nasz mózg znacznie lepiej sobie radzi z sytuacjami, w których nie zarządzamy Gott cały czas ten tym samym 1 konkretnym ruchem i to w ogromnej mierze zaprzecza temu w jaki sposób n p. ludzie uczą się tenisa interes także uznać referendum on bekhend Nadala tenisem jak każdy inny sport oparty na powtarzalności zgadza się tylko, że w momencie, w którym się zastanawiamy na tym, żeby zrobić dobrze forhend musimy zrobić go 1000 × i kotami i taką zabić założymy to dobrze jest nie zrobić go 1000 × z rzędu tylko mieszać go zupełnie innymi rzeczami robisz to po to, żeby paradoksalnie nasz mózg trochę tego ruchu zapomniał w, dlatego że Robert Bielak cudownie o tym, piszę, kiedy mówię o tym, że dla naszego mózgu jest ważna jak zwał tzw . efekt wydobywania i dla niego sytuacja, w której on na moment zapomni albo nie jest to właśnie w takim ciągu ruchowym jest bardzo dobra, dlatego że jak to znowu psychologowie ładnie mówią powiększa to ślad pamięciowy i niestety właśnie wykonywanie z forhendu 1 za drugim po prostu usypia nasz nasz mózg i jest to, o czym mówisz na samym początku, że po prostu trzeba za zaskakiwać i zawsze można łatwo porównać do tego że, gdybyśmy chcieli n p . żeby przeciętny licealista z Lublina lista zapomniał, że za zapamiętał dobrze treść Hamleta to zamiast tego, żeby on 5 × przeczytał to sztuka zróbmy coś takiego, że nie rozumieją oraz przeczytam potem niszczeją pójdzie zobaczyć formy teatru nowoczesnego opóźni zobaczy klasyczną sztukę i to 2 × w pełnej innym inna to będzie przedstawienie i to jest nieporównywalnie silniejsza stworzenie połączenia niż to, żeby osoby to faktycznie czytał na tym polega skuteczna toną cienia znalezieniu innych sposobów na przekazanie tej samej informacji przez skoro mowa o dzieciach uderzymy do nich jest jasne konsekwentnie wracać jak ma otworzyć mózg swojego syna ciągną się włamać do niego zgłoszę nauczy języka niemieckiego zdecydowanie trzeba zamienić w tym przypadku nauka Jana z przykrego obowiązku na coś co może być nosić znamiona przyjemność z Gorzowa tak klasyczne numery telefonów formą, którą się przy okazji języków n p. powtarzania struktur gramatycznych albo słownictwa, którą się otwiera dzieci możemy tak powiedzieć trochę się im włamuje do mózgu są fiszki fiszki te są też genialny patent, który ja niestety poznałam dość późno, więc pozwolę sobie go bardzo szybko wytłumaczyć bierzemy karteczka na 1 stronie piszemy słówko w języku polskim nad drugim słówko jakimkolwiek innym języku świata i to co robimy to my po prostu robimy kulis, a jest to momentalnie działa tutaj do tego dochodzi efekt taki, z którego z mińskiej byłoby zdecydowanie jest dumny, czyli efekt nagrody albo też kary natychmiastowe i test także my po prostu w ten sposób możemy się zamienić Wojciecha Janowskiego, który właśnie prowadzi jakiś teleturniej i my w tym przypadku z naszym Dziennikiem się troszeczkę zaczynamy przerzucać zupełnie akcenty natomiast paradoksalnie nawet w momencie, w którym nasze dziecko nie zna w tym przypadku prawidłowej odpowiedzi to i tak się uczy ZDiUM, dlatego że właśnie Kiszka matą Masny mama ma maksymalnie efektywną z zdolności powiększenia tego śladu pamięciowego, że zawsze mamy dostęp do prawidłowej odpowiedzi prestiżu, jaki uczyłem się szwedzkiego fiszki grałem w każdą możliwe miejsca i to było także dla mnie ten teren kulisy PRL znaczył bardzo dużo i wiemy, że wiele osób, które przeczytał moją książkę i zastosował podobne rozwiązania w przypadku swoich dzieci też ma takie małe sukcesy i to jest nagle się okazuje, że to, że to dziecko uczy się, chociaż nie do końca wierzy się uczyć, bo jest przyzwyczajony do tej formy, kiedy się wykuwa z la bus albo albo z je robimy właśnie słówka się uczymy na takiej zasadzie standardowej, czyli poznajemy w znaczenie polskie i od razu w innym języku i powtarzamy sobie kilkanaście razy w głowie aż aż, by się klepał oto znowu powrót do tych najgorszych starych metod wielokrotnego powtarzania w inny jak sąsiedzkim, a ja to było takie bardzo, dobrze więc cały czas pamiętam, bo ma także uczą się go cały czas mają już już dużo czasu minęło, zanim się nauczyłem ostatnio ostatnim razem więc, że w różnych szkołach, ale m. in. nazwiskach tak to dymisja używam tak 5 6 metod właśnie, które też w książce opisałem i widzę, że dzisiaj wiele osób, które idzie tym śladem i próbuje się w krótkim czasie, bo to jednak jest dość krótko w pół roku nauczyć języka to on też dba o to, żeby to niebyła 1 metoda to musi być wiele metod inni proszą wobec tego małego gościa Radka Kotarskiego autora książki włącz się do mózgu, które nie był gościem cyklu jak z dzieckiem zapowiedział kolejne programy będą w nim cudowne lata, których gościem będzie Krystyna Mazurów my proszę to zrobić w języku szwedzkim od nie jest stała niska lisy na połowę tej szansy się za plan cudowne lata cudowne lata mija z analizy PL, kto prowadzi Krystyna Mazurów na jak jest zwolniona z ostrym tonie jest obecnie ekstraligi z o kraje stoiska z bliska ich na inne pod topór cudowne lata okres zostanę mecz o z o k wieka portali typu Polska w taki jest jest taka taka zapowiedź strat, by się mogła spokojnie w serialu w Kijowie, gdzie w programie trzecim bez problemu znaleźć dziękuję bardzo dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA