REKLAMA

Dzieci mają tyle sportu w życiu, ile zorganizują im rodzice. Rozmowa z Piotrem Maruszewskim

Data emisji:
2018-03-11 18:00
Audycja:
Przy Niedzieli o Sporcie
Prowadzący:
Czas trwania:
41:04 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

przy niedzieli w sporcie przez Wańczyka kłaniam się państwo ponownie witam tym razem z Poznania jak zapowiedział w pierwszej odsłonie naszego programu Piotr Maruszewski trener przygotowania fizycznego specjalizujący się w biegach sprinterskich sztafet jest z nami dzień dobry dzień dobry, którzy wpierw, żeby nie było aż tak bardzo profil owo zapyta czy twoje odczucie jeśli chodzi o halowe mistrzostwa świata i ich sukcesy polskich sztafet wprawdzie nie sprinterskich, ale 4 × Rozwiń » 400 m w tym rekord świata męskiej sztafety 4 3 0 1 7 7 tak jest wynik, który pozwoli pokonać Amerykanów, ale także zdobyć najlepszy czas globu w historii fenomenalny wynik serce rosło jak oglądało się relacje telewizyjne telewizyjną z tego wydarzenia no coś fenomenalnego zawodnika z Poznania też Jakub Krzewina, który był na ostatniej zmianie, bo zrobił największą furorę zrobił furorę jest jakby zachodni Wielkopolski dokładnie z Poznania oraz Poznaniem związany m. in . z kibic Lecha co podkreśla na każdym kroku fenomenalna rzeź zrzut ekranu jak pojawił się jak i jak nasi sprinterzy klęczeli przy przystanku z rekordem świata natychmiast robi zrzut ekranu oglądając relację rozesłano do wszystkich znajomych zaprzyjaźnionych trenerów sprintów z Ameryki no dobrze to teraz przejdźmy do rzeczy spotkaliśmy się m. in . dlatego że jesteś wnikliwym słuchaczem naszych dotychczasowych audycji, które posiadają one są szkolenia dzieci młodzieży w piłce nożnej, ale wciąż się generalnie powiedzieć o tej kulturze fizycznej polskiej dzieci, które garną się do sportu, które można predyspozycje do tego, by w większym niż rekreacyjnym w stopniu uprawy 3 sport teraz już nawet nie, próbując piętnować tych, którzy w, którym się być może nie zgadza się, ale generalnie, jaki obraz wyłania się z tych dotychczasowych opowieści ludzi, którzy związani są ze sportem dziecięce młodzieżowe, które ich opowieści ludzi z własnego obserwacji to co wyłania się o moda na sport wśród dzieci dzieci garną się do sportu, a więc, jakby to jest to jest pierwszy krok który, który się dzieje, bo bez tego w zasadzie nasze rozmowy bądź teoretyzowanie na temat rekreacji ruchowej uprawiania sportu przez dzieci byłoby bezcelowe bezsensowne Super, że dzieci pchają się do sportu jest na to moda batalia poczet robót musimy wyraźnie rozgraniczyć co jest pasją dziecka czy to jest pasja w większości przypadków rodziców w stolicy garną się do sportu wypychają stąd swoje dzieci trudno powiedzieć myślę, że tutaj akurat jesteśmy w roli świadka mniej takich zmian społecznych, które możemy zasilać 6 będą trochę ciemniejszą stroną tego, o czym rozmawiamy, czyli tego co dzieci z niemającą miało pokolenie lat 7 2 lat 8 0 dzieci mają tyle sportów w swoim życiu i dezorganizują im rodzice tak to się dzieje dzisiaj kiedyś dzieci miały tyle sportu w swoim życiu ja sobie zorganizowały, czyli w zasadzie od zakończenia lekcji do zmierzchu blokowiska place zabaw z za in za zainicjowane samodzielnie ustawionymi śmietnikami czy ławkami boiska w parkach na trawnikach były pełne dzieci grających spod uprawiających samodzielnie pić, żeby kreowały zabawy ruchowe to było, jakby nie było konkurencji dlatego czasu, a układ telefon gry na konsoli nie nie rywalizowały z czasem dziecka to zły czas, który mówi, że to to do czasu, w którym były dostępne 2 kanały telewizyjne i telewizji polskiej zagraniczny i wspaniale wspaniale nie cofniemy tego nie wie nikt nikt nie jest w stanie zatrzymać czasu i też wcale nie o to chodzi, ale Tosia chora to jest to są realia dzisiejszego sportu w wydaniu najmłodszych mają tyle sportu i dezorganizują dzieci, więc na pewno to co powiedziałeś bardzo duży udział rodziców tych miast i nie odbędzie, bo w 2 jak nie ma innej drogi w tej chwili no dobrze, ale też postęp cywilizacyjny spowodował, że świadomość ludzi, którzy za sport dzieci młodzieży wybiorą miejscy są nie tylko animatorami sportu odpowiadają za związane ze szkoleń jest coraz większa coraz wyższej czy nie rekompensuje to tu podanie świadomy metodyczne dzieciom sportu tego w ich sposób na same się organizował wtedy przy sporcie w razie można zrobić to pod okiem fachowców niekoniecznie, nabierając złych nawyków kiedyś właściwą metodą prób błędów i dzieci w sposób naturalny wprawdzie, ale dochodziły, jakimi wzorca ruchowego i zasilą go powielić pytanie czy istnieje wzorzec ruchowy taki model pewnie albo ideał, do którego należałoby dążyć jest czy też nie wstydzi, że oswoić żołnierza, jeżeli przyj staniemy po stronie, jeżeli będziemy obóz, który przyjmuje istnienie wzorca ruchowego to to musi ją do spożycia wzorce miary jest wzorzec metra metr + 1 cm już nie jest wzorcem metra - 1 cm już nie jest wzorcem, jeżeli tak spojrzymy na wzorzec ruchu to dojdziemy do przekonania w zasadzie niemego było Piera się na nauce, która ma kilkadziesiąt naboi więcej lat dojdziemy do przekonania, że ten wzorzec jest bardzo nietrwały niestabilny minimalny odstęp FOT wzorca powoduje powoduje to rząd przestaje istnieć, więc to jest taka dygresja na temat wzorca, ale nie męczy czy głęboko byśmy wchodzili bardziej bym, jakby zatrzymał się na dzieciach to, o których rozmawiamy ja jestem zdania, że to jest deficyt dzisiejszych czasów i ten naturalny nie jest mnie nie sterowany przez rodziców nie sterowany przez fachowców nie ujmując ich fachowości absolutnie rozwój fundamentalnych zdolności ruchowej dziecka możemy je podzielić naukowo w takie 3 kategorie jest najlepszą drogą nikt, jakby się spojrzy na naturę, na której w zasadzie nam bardzo duże powinniśmy czerpać mądrości matka zwierzęcia mama z wieży dowolne sobie możemy też stawić gatunek nie uczy specjalnie niczego nie uczy niczego ten proces się odbywa samoczynnie i tak tak działo się z dziećmi, które otrzymywały od środowiska zewnętrznego czyli jakby tego miejsca, gdzie odbywały się do aktywności sportowe od grupy, w której się to od odbywały się aktywności sportowe uczyły się, rozwiązując zadania ruchowe nie Malepszego sposobu nauki ruchu niż rozwiązywanie różnych zadań ruchowych jest to najbardziej naturalny sposób uczenia się ruchu w przeciwieństwie do próby odtwarzania narzuconego wzorca podanego przez fachowca nauczyciela Czyżbyśmy opiera się na konkret czy nie wyobrażam sobie smaki zbiornik wodny, na którym są usłane nie jest lub bardziej regularne, ale i po tych polach o dziecko powinno starać się przejść, bo kolega z po drugiej stronie najlepiej tak, żeby się nie zmoczyć tak no oby jak bym uważał, że fajnie się zmoczy, dlatego że popełnianie błędów w dążeniu do rozwiązania ruchowego do rozwiązania zadania ruchowego przed jakim dziecko staje w tym wypadku przejście po tych balach popełnianie błędów jest 1 z elementów nieodzowny w procesie nauki tak, ale potem ten przykład, żeby też w jaki sposób uświadomić naszym słuchaczom na czym polega to zadanie nowość w, by w zasadzie to jest to to jest bardzo uniwersalny to może być ekstremalnie tak przerwy, jakby zobrazowane palami przejście przez wody, ale generalnie zadaniem ruchowymi wszystko co dziecko wykonuje część ruchu swojego ciała od lat promocji poprzez manipulację, czyli robienie robienie różnych czynności wykonywanie przy pomocy kończyn czy 3 kontrole ciała nie, używając kończy to są takie 3 tutaj jakby nawiązał do tego wcześniej teraz trochę usiłujemy uchyliłem więcej są takie 3 fundamentalne podstawowe zdolności ruchowe dziecka, które są fundamentem do rozwoju ruchowego w dowolnym kierunku kierunku skoczka narciarskiego w kierunku sprinter raczej w kierunku piłkarza IT tt 3 kategorie umiejętność i tych podstawowych fundamentalne bowiem na promocjach lokomocji ja i pod tym się kryje wszystko co siedzieć za nasze przemieszczanie się z w każdym kierunku na każdy sposób jak ciało może zmieniać swoje położenie to jest lokomocji dalej będą funkcje manipulacyjne, czyli co co im dziecko jest w stanie wykonywać w swoim kończynami i tutaj mam mamy od trudnej żonglerki piłeczkami tenisowymi w ręce przez dryblingu piłką nożną rzucanie łapanie odpychanie wszystko co możemy zrobić rękoma i zakresie to to tutaj się na chwilę zatrzymają przed przejściem do trzeciej kategorii jakaś korelacja między umiejętnościami manipulacyjne min kończyn górnych kończyn dolnych to tu z kolei musielibyśmy wejść trochę głębiej w fazę rozwoju dziecka i etap rozwoju układu nerwowego to jest wszystko ze sobą powiązane, ale zdarzają się sytuacje, gdzie dziecko ma na sprawne dłonie ma deficyty ruchowe gdzieś tam w kończynach dolnych nauki albo odwrotnie ktoś może świetnie biegać skakać, a nie potrafi trzymać ołówka będąc 7 czy ośmioletnim dzieckiem, które zaczną obszar który, który w tej chwili nawet skalę problemu społecznego nabiera, czyli zaburzenia integracji sensorycznej w obrębie układu nerwowego dzieci integracja sensoryczna takim dużym skrócie nie jestem ani specjalistą ani ani praktyki w tej dziedzinie zajmuje się tym moja siostra wuefistka z dwudziestoletnim stażem w szkolnictwie specjalnym z in integracja sensoryczna polega na tym, że wszystkie zmysły, które w, które w człowieku funkcjonują powinny zachować pewną harmonię, jeżeli któryś dominuje, a w WOPR w obszarze innego mamy do czynienia z deficytami wówczas zaburzone są różne funkcje w ciele i m. in. ruch będzie obszarem, który może może być zaburzony teraz jak wrócą na sekundę do placów zaba w blokowisk trzepaku i biegania po piętrach od od czego zaczynaliśmy naszą rozmowę ci tego co dzieci sobie samodzielnie robiły wówczas dziecko było odpowiednio stymulowany środowiskiem i przez okres tych pierwszych lat życia przez bodźce zewnętrzne, które stymulowały układ nerwowy sensoryczne następowała tzw. integracja, czyli te zmysły rozwijał się hard on osiągały harmonię natomiast gdy nie ma tych paru godzin biegania po betonie spadania z drze w przechodzenia przez płoty Kopania puszek my graliśmy jako dzieci kopaliśmy nimi się piłki nożnej najzwyczajniej się wychowałem w drugiej połowie lat 70 mieliśmy piłki nie każdy miał piłkę na mecze, bo tam piłkę zrobić to była kula papieru to było kopanie puszki 3 3 3 jakiegoś pustego pojemnika Abramek bramka to były kosze naśmieci, więc mieliśmy fenomen na nasze ciała były stymulowane z bardzo taki duży wachlarz tego nie ma co chwilę wracam do naszej rozmowy Piotr Matuszewski z moim państwo gościem jest audycja przy niedzieli w spocie słyszmy w Poznaniu z naszymi mikrofonami pozostać państwo z nami chwilkę wraca informacja przy niedzieli w sporcie przymusowi Lenczyk kłania się państwo Piotr Maruszewski z moim państwo gościem trener przygotowania fizycznego motorycznego ogólnego dach to ty jak ja już może też do to może w takim razie z sam się sam chciał się za tytuły jestem czy trenerem przygotowania motorycznego jestem pierwszym pierwsze w Polsce trenerem dyplomowanym przez ich Case jej to jest angielska federacja zrzeszająca trenerów przygotowania motorycznego 1 z 2 3 wiodących na świecie, a trenerem lekkiej Atletyki podnoszenia ciężarów dobrze to wrócimy do tej trzeciej kategorii do tego trzeciego segmentu, który w, który określa tzw. kulturę fizyczną człowieka małego człowieka, zwłaszcza małego trojga, bo nazywamy to fundamentalne zdolności ruchowe fundamentach mówi Nęcki z tak tytułują stop po angielsku i tak powieść była lokomotywą ja bardzo szeroko rozumiana funkcję manipulacyjne to co możemy robić kończynami przechodzimy do trzeciego to są zdolności nie manipulacja inne zwane też stabilizacyjnym ja unikam tego słowa, bo sam pojęcie stabilizacji jest trochę źle rozumiane i często błędnie rozumiane nie chciałbym, żeby ktoś miał obrazie to to ta kategoria zdolności manipulacyjne polega ona na utrzymaniu Planty przez 30 sekund polega to na kontroli działa bez użycia kończyn, żeby uprościć, czyli na dziecko, które stanie się zginać rotować prostować, czyli robić różne rzeczy ze swoim ciałem bez, jakby udziału kończyn dobrze teraz przejdźmy do dzieci, których są w szerszym niż rekreacyjny w zakresie uprawiać sport i teraz czy istnieje jakaś baza czy 3 czy istnieje po pierwsze, jakieś kryterium oceny ich przydatności predyspozycji może nieprzydatności do wglądu do sportu czy czy w ogóle w przypadku dziecka, które rozpoczyna przygodę nie wiem z piłką nożną z koszykówką z lekkoatletyką tym dalej istnieje coś takiego jak poziom bazowy, czyli po, poniżej którego nie można zejść okręt po poziom bazowy to już pewnie ułatwi trudne, bo jeżeli byśmy patrzyli na predyspozycje do sportu siedmio dziesięciolatków tez pytanie za 1 000 000 USD i myślę ten, kto znajdzie odpowiedź na nas na to pytanie, bo bardzo często, dlaczego zadaje to pytanie bardzo często ludzie, którzy związani są ze sportem nawet sprawują prominentne funkcje choćby w Polskim związku piłki nożnej mówił, podkreślając całkiem słusznie to wynika z kolei z moich obserwacji, że do sportu w tej chwili przychodzą dzieci, które w porównaniu do dzieciaków sprzed dekad są kalekie ruchowo, które nie potrafią zrobić najprostszych czynności wykonywanych niegdyś na lekcje wychowania fizycznego garną się do tego, żeby uprawiać sport ponad miarę i ja się po tym, bardzo podpisuje i dokładnie o tym, mówiliśmy, czego brakuje dzisiejszym dzieciom brakuje tych godzin spędzonych na trzepakach blokowiska Skoda kilka lat temu słuchałem i słuchałem wywiadu z ze Zbigniewem Bońkiem jadąc samochodem słuchałem wywiadu Zbigniewem Bońkiem, jakby rozmowa rozmowa zmierza w kierunku właśnie naboru tam wtedy 1 1 latków do do szkolenia młodzieżowego dziecięcego w piłce nożnej Ion powiedział, że i gdzieś to zasłona i sprawność dokładnie to, o czym powiedziałem co jak jest świętą rację w lesie opieram to zasługa Zbigniewa Bońka, a nocą Bartek rozmawialiśmy na mokrej jak słuchałem może za 3 lata temu i jakby to te słowa wybrzmiewają w mojej głowie do dziś on powiedział, że kiedyś przychodzili po prostu fajni sprawni wybiegani wy Hasa nie bez skakania chłopcy, którzy nie bali się z pań ze schodów nie bali się z mgr. Paka oni byli sprawnymi chłopakami, którzy w swoim Arsenale mieli właściwie rozwinięte te fundamentalne zdolności ruchowe, o których nawet teoretycznie przed chwilą rozmawialiśmy one były bardzo mocno rozwinięte i ci chłopcy przychodzili, aby gotowy materiał z tego może rzeźbiarz Różewicz wszystko i tacy przychodzili nastolatkowie dzisiaj przychodzą dzieci z rozchwianą integrację w obszarze układu nerwowego z przed trwałymi odruch sami wczesne tysięcy mil, czyli znowu, żeby w tej samej działce jesteśmy z nadwrażliwością oczu, bo oczy n p . jako 1 ze zmysłów, który w zmysłach szukamy harmonii, o czym wspomniałem w oczy są przed bądź co ważne światłem i iPhonów i smartfonów i gier na konsoli, a n p. przeważnie bez powodu też wielu trenerów przygotowania fizycznego mówi o tej relacji komoda w oko ręka prezesa tak tylko teraz ma duży związek z koordynacją oczywiście tylko 1 rzeczą jest trening to co może trener trener zrobić przyjmijmy, że dziecko ma kontakt z trenerem czy przygotowanie ogólnego czy czy trenerem dyscyplinę zróbmy z tego grona dziennie 4 × w tygodniu, ale w tej godzinie coś jest do zrobienia, ale poza tą godziną dziecko żyje 2 3 kolejne godziny na dobę no i teraz, jeżeli został w zestawie my sobie banalnie proporcje co można zrobić godzinach, a jak wiele złych rzeczy dzieją się przez kolejne 2 3 godziny łącznie z zaburzeniem snu n p. który jest znowuż pochodną stymulacji oczu światłem niebieskim po dwudziesty pierwsze i t d. to niestety te proporcje są rozchwiane z tą, więc słyszeliśmy Zbigniewa Bońka razem mówi na ten sam temat, jakby to co mówi 4 lata temu, jakby słyszy, że potwierdzać dzisiaj wmawia się pod tym podpisuje te słowa mam mocno w tyle głowy na to, że to w jaki sposób i czy powinni trenerzy już ścisłej specjalizacji wybierać jednostki predestynowane do danego sportu czy też nie no i to jest teraz to tu jest pytanie, jakiej rangi były kolejne moje pytanie, które podąża za tym pytaniem dotyczy tego w jaki sposób rekrutować dzieci do tych ścisłych gruby, że nie mówią o poziomie rekreacyjnym, gdzie pewnie dla umiłowania piłki swojego klubu można właściwie każdego posła, żeby tę piłkę kopało pod nadzorem animatora mówi trener mówi dużo w ścisłym takiej elitarnej 12 osobowej grupie w każdym roczniku jak wybierać patrzeć na na to jak się ruszać, jaki ma predyspozycje do sportu tego konkretnego jak sobie spojrzymy na największe gwiazdy sportu w dowolnej dyscypliny przez ostatnim dniem ostatnie 50 60 lat takiego współczesnego spory z opowieścią one potrafią wszystko w każdym z moździerza dla nas pewnie też pewnie dlatego są, ale jak jest bardziej zmierzam do tego że, żeby Bobo, bo w tej chwili rozmawiamy pytanie pytanie dotyczyło właśnie naboru tej wczesnej selekcji to tak naprawdę te gwiazdy są pochodną piramidy ta piramida na dole muszą być milioner, żeby z tego był ten 1 3 2 podobnie będzie w piłce nożnej, chociaż to, jakby na tym spełnienie jest drużyna nalepki gdzieś rozwój jednostkowy jest potrzebny, żeby rzecz, by stworzyć rodzinę i im ja uważam, że tutaj jest, że jest duże ryzyko bo, bo ocena 7 3 nawet jedenastolatka w kontekście jego przyszłych zdolności czy 3 przyjęcia do zakwalifikowania powiedzmy do tej reprezentacji 12 11 latków ja uważam, że jest obarczona nadal wielkim ryzykiem tutaj moglibyśmy to w wielu kierunkach próbować o tym, rozmawiać m. in . o w ogóle staje się patrzenia na 1 1 latka w kontekście wyniku sportowego drużyny, a ty wiesz, bo nie dotykać bardzo istotnej sprawy, ponieważ mankament, jaki zdecydowanie pokutuje w naszym szkoleniu teraz zatrzymajmy się napić co można jest taki, że trenerzy dokonujący takiej selekcji bardzo często jeśli nie są znakomitej większości spoglądają na tę dzieciaki przez pryzmat ich przydatności tu i teraz, czyli czy straty czy on mniej pomoże osiągnąć dany rezultat rząd będzie ciąg potrafi teraz już tylko natomiast trenerzy, choć na Zachodzie, bo stoczyłem na ten temat kilka dyskusji w ostatnim czasie spoglądają nie tylko tu i teraz spoglądają na to co potencjalnie oczywiście są obarczone błędem to dziecko będzie w stanie zrobić chyba predyspozycje do tego, żeby stało się sportowcem stop klasy w przyszłości w wieku 18 2 0 lat nadal się będę mógł jak zgadzam ja też mem moja relacja, o czym tu są wspomnienia, przedstawiając przestawiając się w z jak zaczęliśmy to wejście jak Biała z kolei bardzo bliskie relacje z wielką Brytanię, bo tam moja ścieżka edukacji stamtąd sięgali i ten problem jak został nad ponownie dostrzeżony dokładnie to kto to, o czym mówisz, jakby pierwszą rzeczą jest taki, by Bondy im to takie słowa trochę trochę na pana może dziwnie brzmiące n p. samo ugrupowanie chłopców w grupy treningowe i ewentualnie tworzenie z tego drużyn zaczyna uwzględnia coraz bardziej tą kwestię relatywnego wieku, czyli mamy mamy jak wiek emerytalny i faktyczny rozwój chłopcy z pierwszego kwartału tego samego rocznika i chłopcy z ostatniego kwartału to motto może to może być rok różnica 2 2 lat rozdziały dotyczą tego problemu, bo właśnie się, by przejrzymy nie wiem zresztą prominentna Akademii piłkarskiej w Polsce z Lechem Poznań w Poznaniu jesteśmy na czele nie wiem jak to jest, ale intuicyjnie pewnie okazałoby się, że w tej grupie zakładany 12 14 chłopców może 2 znajdzie się drugiego półrocza reszta to będą ludzie z pierwszego półrocza tak tak, a w wielkiej Brytanii, którą mam kontakt dobiera się faktycznie faktycznym rozwojem biologicznym próbuje się boczył się tutaj nie ma jakiś prostego wzoru, żeby dobrze, ale próbuje się tak tak to tak to protez i 1 z jak bez problemu drugi będzie w ogóle spojrzenie całościowe na na jak można tutaj korzystać z jakichś gotowych modeli LCD to jest taki słynny model rozwoju wieloletniego rozwoju Atletycznego sportowca kto, gdzie są pewne takie gotowe wzorce one mają po 15 2 0 lat właśnie najbardziej to zostało, jakby kamień węgielny położono przez Kanadyjczyków na początku lat dwutysięcznych jak w ogóle spojrzy na wieloletni rozwój małego sportowca co powinno być priorytetem w którymś etapie życia tego życia sportowego od od chłopca dziewczynki pięcio sześcioletnie do powiedzmy wyczynowego sportowca, który w wieku 20 2 1 lat chodzi na najwyższym na najwyższą półkę, gdzie co powinno być priorytetem priorytetem treningowym priorytetem w ogóle, jaką rolę dyscyplina sportu powinna w życiu tego dziecka zajmować ja tutaj widzę nie tylko w Polsce to też oczywiście podkreślam widzę, że pewne rzeczy są są zachwiane również takie widz obserwuje ze strony emocjonalne nawet chłopcy, których mam kontakt, bo jak noc pracuje z chłopcami od 7 8 latków rzeczywistego wczesnego naboru do dorosłych facetów 18 1 9 letnich piłkarzy w zasadzie już chodzących tą najbardziej profesjonalną karierę to czasami zaniepokojeniem przyglądam się jak ci ośmio dziesięcioletni chłopcy oni zaczynają żyć, by w takim przekonaniu oni są piłkarze nie ma w tym nic złego osób nie garną się do sportu, ale jeżeli, jeżeli ta świadomość bycia piłkarzem zaczyna dominować w takiej sferze emocjonalnej dziecka i Toma, jakby realny wpły w na postrzeganie siebie w świecie całego świata przez tego chłopca, jeżeli cokolwiek wydarzy się w tym jego życiu sportowym w ten na tej warstwie sportowej to automatycznie rzutuje na całość tego chłopca i tutaj jest duże ryzyko jednak nie wie czy dobrze się rozumiemy, jeżeli dzieci uważam długo powinny jak by w sobie mieć takie poczucie, że jestem dzieckiem w moim życiu dzieją się różne fajne rzeczy 1 z fajnych rzeczy jest trening dyscypliny x 3 i detali, ale można to wnuczek, gdy powiem inaczej byłby nawet kiedy dochodzi do takich sytuacji dzieci są najmniej temu winny, ale oczywiście ja nie winię dzieci ja to, bo to rodzić bardzo często w tym znaku już się kształci na dziecko świadomy, że on jest pan sportowcem piłkarzy nie ma odwrotu od tej drogi tak tak jak nadal twierdzę niema nic złego w tej drodze ja jestem sam udział, ale trzeba wyraźnie oddzielić pasja szaleństwo tak tak jakby nigdy i nie ma nic złego fajnym wyczynowym treningu robionym przez mądrych ludzi na wysokim poziomie od najwcześniejszych lat dziecka, tym bardziej że dzisiejsze dzieci mają deficyty, z którymi my próbujemy sobie radzi już kilkakrotnie wspominam tych w blokowiskach tzw . natomiast ja tutaj dotknąłem tej strefy emocjonalnej dziecka to są na ten temat prace badawcze z SOR z obszaru psychologii, jeżeli dziecko jego całe życie w jego takiej świadomości nawet nieświadomości sprowadzać do tego, że on jest piłkarzem i czasami chodzi do szkoły czasami ma relacje z kolegami koleżankami mamą tatą siostrą to cokolwiek wydarzy się, kto może być sytuacja, jaka część dzienna nie może być też rynek masowy co może być cokolwiek i teraz, jeżeli cokolwiek wpłynie na to jego piłkarską stronę jego życia to jakby rzutuje na całe życie automatycznie, jeżeli natomiast taki taki taki chłopaczek w wierze on w życiu robi fajne rzeczy 1 z nich jest piłka nożna, jeżeli co się stanie stąd piłkę nożną losowo nie losową cokolwiek to niema to specjalnie żadnego wpływu na jego emocjonalny rozwój i to już dużo prac badawczych powstał na ten temat, dlatego że ten tato tak jak by most niestety prawo prawo podaży popytu tutaj reguluje troszeczkę tym biznesem na na całym świecie, zwłaszcza w Europie, jeżeli to dziecko dozna takiej noty pewnie traumy psycholog, by to lepiej nazwał w tych wczesnych latach, kto może powodować konsekwencje w tej jego warstwy emocjonalnej łącznie z problemami dorastał nie za chwilę wejdzie w wiek dojrzewania co się może wydarzyć z drugiej strony jest także przecież te wszystkie większe postaci światowej piłki dochodził do sukcesu, bo nie mamy statystyki ile przepili przepadło ilu skończyło taką traumą bośmy Cristiano Ronaldo nowy poświęcił wszystko całe swoje życie ją, bo piłkarze mentalnie w wieku 8 lat był, ale ja bym ja bym twierdził, że jakby wyjątek nie potwierdza reguły w tym przypadku domów wciąż mówimy o statystyki nie ma wiele ofiar nie mamy, ale szło mu do możemy tu spoczną Fed tenisistów graczy w golfa atutem są takie przypadki część z fortu wczesnej specjalizacji i tutaj też jest taka historia pytanie co jest z tą specjalizacją i jakby nigdy, jeżeli spojrzymy na system specjalizacji jako jako po prostu ile ile miejsca trening w sposób zorganizowany 1 dyscypliny zajmuje wżyciu dziecka, jeżeli to przekracza 2 5 % to jest ta, która książkowo to mówimy o wczesnej specjalizacji natomiast wysoki poziom specyficznego treningu nie jest niczym złym, bo jak wiadomo, że do tego, że było w życiu takiego chłopca trochę mniej piłki nożnej niech jakość się broni niech to będzie naprawdę trening robione przez najlepszych trenerów najmądrzejszych najlepsze sposoby, ale nie on nie będzie całe swoje dziecięce życie piłkarza nie będzie trochę piłkarza trochę może siatkarzem trochę może deskorolki owcem czy kolarze na remisie po pod blokiem i nadal z każdej z tych dziedzin niech się rozwija w możliwie najlepszy nowoczesny sposób, korzystając z osiągnięć, które mamy dziś w 20 01. wieku Piotr Maruszewski z moim państwo gościem jesteśmy w Poznaniu jest audycja przy niedzieli w sporcie informacje Radia TOK FM i wracamy na ostatnią część naszej rozmowy przy niedzieli w sporcie Przemysław Iwańczyk kłania się państwo ponownie Piotr Maruszewski z moim państwo goszczą rozmawiamy o nią właściwie to już tak rozszerzyliśmy tematykę naszego spotkania z Toruniem jest zmniejszenie dzieci młodzieży to jest w ogóle określenie hierarchii tej życiowej i roli, jaką odgrywa sport w życiu dziecka rodzica albo myślę, że ta zależność jest dość ścisła i Wijata z perspektywy rodzica mam także to hotel też z tej strony na ten NATO na tę za to tematykę spogląda dobrze to teraz już żeśmy przecież do rzeczy związanych ściśle z futbolem właśnie tych najmłodszych istnieje teoria i to znanych fizjologów także profesorów w tej dziedzinie, która mówi o tym, że wczesne bodźców ani dziecka w celu uzyskania obok poprawy parametrów poszczególnych dniach co może może być to szybkość powoduje, że być może tu i teraz to dziecko poprawi swoje osiągi, ale ten bodziec przestanie działać w przyszłości ty z tego co wiem jesteś pośrednio tylko z urzędnikiem tej teorii, ponieważ masz też nieswojo, że nad poszczególnymi cechami motorycznymi można i powinno się pracować od najmłodszych lat to zgodzę się zgodzą się jak wyciąga mój budżet państwa na rzecz rozmawialiśmy długo, bo bardzo długo jeszcze przed naszym spotkaniem na temat, których czyn, którego tutaj ronda dajemy całki ledwie esencję z zgadzam się przede wszystkim tym, że każdy bodziec w jego skuteczność z kierunku, jakby wyłania adaptacji organizmu spada to jest tak my przyzwyczajamy się do wszystkiego przyzwyczajamy się do lekarstwa ubranego w mojej również bodziec treningowy przestanie jego skuteczność, jakby jego skuteczne będzie spadać spadał ja, jakby nie nie negując tej opinii są naukowcy i jak i nie jestem osobą gotową do polemizowania z z fizjologiem czy profesora natomiast druga strona medalu i drugi obóz ja po prostu ja po prostu jestem wyznawcą i członkiem tego drugiego obozu, który raczej patrzy na na nas też oczywiście nauką twardą podpartą raczej patrzy na to, żeby wykorzystywać naturalne momenty rozwoju dziecka takich związane z z biologią czy n p. skoki po kwitnieniu wątek jest po powitaniu wybierz taki, jakby punktem na na taj my nie życia dziecka wiele rzeczy możemy zrobić przed skokiem po kwietniowym inne rzeczy możemy zrobić po i teraz pełni inną reakcją n p. rozwoju cech motorycznych suma tego szybko zróbmy zróbmy tu też wytrzymałość oto ostatnie najłatwiej każdy zrozumie cokolwiek byśmy robili w kierunku rozwoju tych cechach wytrzymałościowych piesze oraz rozwijana na napotka punkty cokolwiek byśmy robili przed skokiem po kwietniowym to jedyna reakcja dziecka, które rozwinie się w danym kierunku, w którym chcemy to jedyna reakcja naprawdę mieści się w obszarze układu nerwowego hormony płciowe jeszcze nie ma tak naprawdę nie dochodzi do przebudowy mięśnie w w wyniku działania hormonów udział jako pochodna treningu n p. siłowego 3 czy skoczność owego jest tak naprawdę cokolwiek nie zrobimy to reakcja poprawa szybkości będzie tak naprawdę poprawą koordynacji wyłącznie koordynacji, czyli jak prąd czy wpłynie w nas i poprawiamy wyłącznie soft Power nie dotykamy Harłacz uczyli struktur ciała de facto poprawiamy koordynację wewnątrz mięśniową poprawiamy koordynację między mięśnie ową ciało zaczyna lepiej pracować jest dziecko staje się szybsza podobnie siłą trening z treningu siłowym ja jestem zwolennikiem treningu siłowego dzieci, które jak wejdę do jedynej faktycznej przebudowy, do której po korzystnym dochodzi, bo znowuż poprawa jest wzrost siły u dziecka przed skokiem po kwitnieniu Wenta jest wyłącznie poprawa koordynacji to się nic innego nie dzieje jest to 1 ze sposobów zwiększenia siły drugim będzie zwiększenie przekroju poprzecznego mieście, czyli przyrost mięśni to się nie dzieje przed skokiem po kwietniowym teraz trzecia zaś jak wytrzymałość którą, którą też, jakby dotknęliśmy to też jest tu dodać parametr, który w czystej teorii osiąga się wraz z wiekiem, a i to nie jest czysta teoria to jest czysta teoria Vitesse czysta praktyka tutaj widzę bardzo bardzo wiele błędów obserwuję jak byśmy tak sobie spojrzeli na na na wytrzymałość i trochę czasu uprościć to tak naprawdę rozmawiamy o tym jak ciało radzi sobie z wydajnością swoich zasobów energetycznych i tym na własne zasoby energii którymi chciał dysponuje musimy spojrzeć w kontekście czasu i inną je innym źródle energii jest bardzo intensywna praca na dno ma sama, ale intensywności przez pierwsze 2 sekundy to będzie ATP zgromadzone w komórkach dalej kolej moc generowaną moc, gdyby bardziej na razie mówi mówimy w kontakcie wytrzymałości tego, którego paliwa ciało potrzebuje, w którym momencie trwania wysiłku, a wytrzymałość polega na tym jak długo może być wykonywany, czyli pierwsze 2 sekundy to jest ATP ona jest zgromadzonej w zasadzie ten obszar ten obszar kolejnym kolejne kilka sekund pracy, czyli powiedzmy dziś do 6 pewnie 8 sekund pracy maksymalnej to jest tzw. obszar wytrzymałości beztlenowe nie kwasowe i z tym systemem człowiek się rodzi w i tutaj w tym okresie niewiele zmieni, więc w Polsce treningowe do zarządzania energią przez to kilka pierwszy taką się w zasadzie nie zmienią dziecko jest w pełni gotowe, żeby wykonywać bardzo intensywną na maksymalnych obrotach prace przez kilka sekund, a z tym się, choć w kolejnym etapem jak chodzimy jest tu możemy taką analogię jak u sprinterów, bo pewnie 60 km to test paliwa starczy do sześćdziesiątego metra mniej więcej po 60 70 m w lekkiej atletyce mówimy o treningu wytrzymałości szybkościowe wchodzimy w kolejny etap jest to wytrzymałość bez trenowała, ale już oparta o proces kwas mlekowy, czyli ciało zaczynali zakwasić kolejne 3 0 pewnie 4 0 sekund w tym obszarze pracujemy dalej, jeżeli ciało chce chce wykonywać pracy to przechodzi w pracy cenowo to jest taki jak by standard nie będę już w głębi tego nie rozwijajmy, bo trudno pewnie byłoby za dużo natomiast, że spojrzy na to jak na spektrum po 1 stronie pierwsze 2 4 6 sekund mamy to, z czym się urodziliśmy i to działa w 100 % od dziecka od urodzenia po drugiej stronie tego spektrum zarządzania zasobami energetycznymi, czyli rozumienia wytrzymałości mamy pracę tlenową ona jest w zasadzie też w pełni wykształcona u dziecka jest ten środek ten łącznik czy ta praca bez celowa, w której się zakwaszenie my tak procesy korzystania z glikogenu i t d. i teraz ten środek u dziecka de facto nie istnieje może trochę przesadzona jest szczątkowa wytworzone i trening wytrzymałości beztlenowej w tym środkowym obszarze, czyli intensywny trening interwałowy 30 do 5 0 sekund robione są okresie przed zakończeniem albo przed takim mocnym rozwinięciu okresu dojrzewania jest bezzasadny jest wręcz błędne fundamentem, jakby wieloletniego szkolenia n p . w lekkiej atletyce Polska szkoła brytyjska szkoła kanadyjska szkoła, mówi że do treningu być może szybkościowe przechodzimy po okresie dojrzewania bowiem w drugiej fazie i teraz, jeżeli stykam się obserwuje, że ktoś próbuje dzieci 11 12 letnie, które nie przeszły jeszcze okresu dojrzewania próbuje stymulować spod testera ami czy innymi parametrami pakować je w trening interwałowy 30 sekund 40 sekund bardzo intensywnej pracy to jest to duży błąd po pierwsze nie będzie adaptacji w tym obszarze ma mechanizm, który chcemy poprawiać jego wydajność nie istnieje on nie został wykształcony może mówić o rozwoju MiTo hondzie może mówić o enzymy które, których jeszcze brakuje jego nie ma jego po prostu nie ma, więc robimy dziecku szkody tak naprawdę możemy faktycznie zaszkodzić w sytuacji ekstremalnej tu pewnie już bym się nie odważył postawił dzięki radykalnej oceny, bo to temat bardziej dla dla lekarza fizjologa natomiast to co mamy i co możemy stymulować i prowadzi do rozwoju to są te 2 skrajne obszary tego spektrum, czyli praca całkowicie Best nowa bardzo szybko bardzo intensywnie bardzo krótko bądź praca tlenowa dziecko natychmiast tej pracy w tych pierwszych pierwszych kilku sekund pomija niemal trzecią fazę prac beztlenowej kwas mlekowy i choć od razu w tlen, więc nie trenujemy czegoś co nie istnieje no dobrze jeśli chodzi o szybkość Lotos Sztutowo w zasadzie o tym, powiedziałem bardzo szybko bardzo intensywnie bardzo krótko dziecko jest całkowicie gotowe trening szybkości bardzo ważne jest dla tych wczesnych etapach teraz jak spojrzymy na nie do stymulowania dziecko, o czym już kilka razy mówiliśmy przez przez bodźce środowiskowe, których nie mamy to by obserwuje u dzieci deficyty ruchowe przy głównie tarasu lub wracając też fundamentem do podstawy naszej rozmowy kiedyś uganiali się, że podwórko na podwórko można było w głowę został de France uciekł do stawienia się tak nie jest i pociął sobie wypracowaliśmy styl to było dotąd to była rzecz której, której ja uważam, obserwując dzieci te mają z własna obserwacja z polis na temat badania najbardziej brakuje nam umiejętności zdolności elastycznych ciało człowieka nie dąży do tego, żeby w każdym roku produkować energię jak na jej efekty z niej jak na naj naj moc nie tylko ciało człowieka w swojej naturze w konstrukcji dołączy do tego, żeby energia zachowywać odtwarzacz i wielokrotnie używać czyli jakby jesteśmy taką chciałoby dąży do tego, żeby sprężyną powinni powinno dążyć i teraz trening szybkości m. in. w moich oczach opinii, iż pomagania dziecku podążania właściwą ścieżką rozwoju umiejętności technicznych szybkości w kontekście zdolności umiejętności techniczne są też nie jest rozróżnia tych zabitych ale gdy tak tak nie chce tego zamknąć za wzorzec, bo już na temat tych wzorców trochę się i jakby wspomniał na początku że, że nie do końca zgadzam się z tym co obserwuję natomiast tak może mówić o technice biegu jeżeli, jeżeli ona nie wykorzystamy tych tych wczesną letnich właśnie przed skokiem po kwietniowych złotych okien mówi się w Polskiej literaturze mówi się o o o oknach wrażliwych czy krytycznych w rozwoju dziecka to będzie dla chłopca dla chłopca 6 9 lat dziewczynki 7 9 dziewcząt i 6 8 lat, czyli przed skokiem obfita dniowy wtedy dziecko jest i to wynika wprost z etapów rozwoju układu nerwowego układ nerwowy jest bardzo plastyczny wspomniał tutaj już, w którym momencie, że wszystko co dziecko może zrobić tymczasem okresie życia, żeby poprawić cokolwiek to jest synchronizacji układu nerwowego w dużym skrócie szybkość na każdym etapie życia od małego sześciolatka do Usaina Bolta to jest tak naprawdę sprawność układu nerwowego ta wielka siła moc potrzebną do wyjścia z bloków to się dopiero gdzieś tam kiedyś pojawić, jeżeli usprawniły ten układ nerwowy pomożemy mu, żeby prąd lepiej płyną we właściwym czasie, żeby rekrutacja była szybka, jeżeli do tego jeszcze popracujemy nad nad naturalną zdolnością, której zabijane przez tryb życia przez siedzenie przez chodzenie w butach napompowana port pod podeszwą systemami, które zabijają naturalne funkcje stopy, które utrudniają receptorów, zwłaszcza działką była szkoła tym w skórze stopy funkcjonować, jeżeli poprawimy to co tworzy życie nam psuje tym małym dzieciom, czyli to koordynacja i plastykę ciała i skoczność no to możemy bardzo dużo zrobić z tym ukryta zostanie na zawsze i teraz jakby jeszcze to jest wszystko tak związane, że w zasadzie tutaj trudno nam nawet jakiś clou tej rozmowy utrzymać bo, bo w zasadzie to taka gigantyczna Mapei powinniśmy z tymi telefonami co byto mapę narysować żona ja pewnie wielkość boiska do piłki nożnej poszliśmy z tymi krowami chodzić potem Mapei i klikalność ciężko mówić, bo to tanie, więc wygląda przecieku rozmawialiśmy o wytrzymałości i teraz możemy na nią spojrzeć jako wytrzymałość będziemy dążyli do usprawnienia tych zasobów, jakimi energetycznych, jakimi zarządza ciało, ale tak naprawdę naj naj lepsza wytrzymałość powiedzmy lokomocji no, więc zróbmy z tego wytrzymałość szybkościową, czyli utrzymanie szybkości po połowów w dzień gdzieś powyżej 20 40 paru sekund to tak naprawdę najważniejszym fundamentem wytrzymałości jest rezerwa szybkością a bo im nasza wytrzymałość Impela pomoc ja, czyli powiedzmy mówimy o wytrzymałość szybkościową, jeżeli szybkość, którą osiągniemy na boisku i będziemy biegli będzie chłopiec wbiegł g w ramię z z przeciwnikiem i patrzymy na wytrzymałość, który dłużej będzie w stanie utrzymać, żeby to szybko się teraz chłopiec w 1 osiągnął szybkość, która jest bliska jego maksymalnej zdolności szybkościowych, czyli biednie na swoje 100 %, a drugi chłopiec jego szybkość taka mierzona w KON naj największa szybkość koni w stanie rozwinąć biegnie ramię ramię na 80 % swojej szybkości na to matematyka jest brutalny Prostak, który pobiegnie dłużej także fundamentem szybko wytrzymałości lokomocji jest rezerwa szybkościowe, jeżeli spojrzymy na jak no chyba jest okrzyknięty na 1 i najbardziej na fenomen w biegach sprinterskich reprezentanta Południowej Afryki manikiur, który pobił realne jest świat tak fenomenalne jest to fenomenalny rekord świata 4 3 z małym przecinkiem na igrzyskach Rio to jest facet, który jest rekordzistą świata na 40 0 biega 200 m poniżej 20 stać setkę poniżej Kanonierzy i to w zasadzie pokazał światu, skąd bierze się wytrzymałość szybkościową na 40 0 wytrzymał specjalne albo trochę to wydłuża na całej historii teraz, jeżeli u dzieci, jeżeli nie mamy nie mamy tego środka energetycznego u dziecka, bo tutaj zna na te procesy kwas owo lekowe nie nie wolno nam nawet wręcz schodzić spędzanie dzieci te interwały jest szkodliwe nie mamy tego chcemy patrzeć w wpaść w długiej perspektywie jak dziecko ma być wytrzymałem biegać po boisku co możemy zrobić ten początek, czyli intensywne 4 3 sekundy długi odpoczynek pracujemy nad techniką nad warunkami ciała, czyli ścięgna, czyli wzmocnienia kości i elastyczne ciała plus mamy fajną pracę tlenową, która w zasadzie dzieje się w treningu piłkarskiej Aegon, bo to nie jest duża intensywność i teraz z 2 stron atakujemy poprawiamy warunki w którymś momencie wstał z czternastym szesnastym roku życia wtedy te 2 aspekty się ze sobą łączą i będzie moment żeby, że pracownik to faktycznie wytrzymałością bez planowo rozglądałem się not przez to godziny świat sportu dzieci młodzieży nie bawimy, choć mam nadzieję jestem tego pewien, że to godzinna lekcja ten godzinny wykład swojej strony też pomoże wielu trenerom, zwłaszcza w futbolu dziecięco młodzieżowym inaczej spojrzeć na swoich podopiecznych dziękuję bardzo rozmyte Marszewski ja dziękuję również państwa zaproszone informacji Radia TOK FM to ostatnia część naszego programu, który przygotował Paweł Zientara był jego wydawcą pije się na złom Przemysław Iwańczyk płynnego prowadzącym kłania się zapraszam za tydzień o godzinie siedemnastej do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZY NIEDZIELI O SPORCIE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!