REKLAMA

Biała Księga Morawieckiego. Czy polski rząd dogada się z Komisją Europejską?

Magazyn Europejski
Data emisji:
2018-03-12 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
25:18 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
razem Europejski zaprasza Maciej Zakrocki dzień dobry dalej żyjemy w ciekawych czasach oto we włoszech, w których rządy może objąć partia liga włoska z jej list dostał się do Senatu pierwszy w historii kraju czarnoskóry polityk to oni obili jest przybyszem z Nigerii jego partia swój sukces zawdzięcza grona antyimigranckich fobiach straszeniem rodaków przed obcymi, a właśnie dzisiejszy senator i Vobit pisał dla swojej partii część programu dotyczącą imigrantów n p. Rozwiń » obiecał wprowadzić prawo ułatwiające ich deportacje et ktoś coś z tego rozumie no to gratuluję i zapraszam na dalszą część magazynu Europejskiego i mocno pogmatwane są też rozmowy rozwodowe Unii wielką Brytanią pani premier Theresa May powtórzyła stanowczo tydzień temu Gerard wpły w opuszczamy wspólny rynek, więc życie będzie nieco inne dostęp do niektórych obszarów tego rynku będzie mniejszy niż jest teraz chcemy, by wielka Brytania mogła w przyszłości ustalać własne taryfy w handlu z krajami trzecimi co oczywiście nie będzie możliwe, gdy zostaniemy w unikalnej orzeczenia Europejskiego Trybunału sprawiedliwości nie będą nas obowiązywały wpły w na to Donald Tusk szef rady Europejskiej powiedział podczas wizyty w Luksemburgu jasno bronił premier Theresa May potwierdziła, że w Zjednoczonym królestwem dworzec główny rezerwuar terenu mówi 1 z wydawaniem różnych wizji Europejskiego Trybunału sprawiedliwości reforma zatem jeśli halny nikogo dziwić, ale jedyną formą w relacji może być ono 2 formularze i handlu w to znaczy coś takiego co Unia Europejska ma n p . z Kanadą słynną cerkie w wspólnota negocjowała 5 lat, a potem ile Zachodu było z jej ratyfikacją jeśli sobie przypomnimy choćby twardy nie parlamentu Walonii w każdym razie życzymy Brytyjczykom powodzenia także w ścinaniu wszystkich innych więzów z kontynentem, z którym związana jest w ramach Unii setkami umów przypomnę tylko, że jest dokładnie 7 5 0 z wielką Brytanią mamy rozwód z Ameryką wojnę handlową Donald Tramp oznajmił, że nałoży cła przywozowe na aluminium Stal prezydent powołał się na przepis, który pozwala mu na taki krok jeśli przemawia za tym bezpieczeństwo narodowe red Unia Europejska zagraża bezpieczeństwu Narodowemu USA w niebywały pomysł skomentowała Cecilia Malmström komisarz d s. handlu i mamy poważne obawy co do tego uzasadnienia jak to możliwe, że Unia Europejska przyjaciele z sojusznicy naciąganych mogą być postrzegani jako zagrożenie dla bezpieczeństwa USA w treści te środki zostaną jednak to nie jest tak, że to widzowie Europejską i zagroził utratą zdrowia więcej miejsc pracy, gdzie musi teraz spotkać się ze stanowczą klip proporcjonalną odpowiedział wprost proporcjonalna odpowiedź może oznaczać cła Bourbon dżinsy motocykle czy masło orzechowe warto pomyśleć o zapasach no nie nie ma się pośmiać, bo sprawa jest poważna także dla polskiego przemysłu stalowego, w którym pracuje 2 2  00 0 osób, a skoro już wspomniałem o Polsce w czwartek odbyło się spotkanie premiera Mateusza Morawieckiego z szefem komisji Europejskiej Jean-Claude Junckerem i wiceszefem Frans Timmermans ten szef polskiego rządu przekazał panom białą księgę, dzięki której będą mogli zapoznać się z racji ani rządu nad racjami, które dotyczą po prostu zasadności konieczności reformy wymiaru sprawiedliwości w Polsce, bo wszelkie wyrywkowe wysiłkowe cząstkowe informacje myślę, że każdy zdaje sobie sprawę z tego, że są niepełne i nie pozwalają wyrobić sobie całkowitego obrazu, dlaczego te zmiany były konieczne to dziennikarze dopytywali potem rzecznik komisji Margarita pisać o finansach co można sądzić, iż między, tym bardziej że zaledwie 2 dni wcześniej Polski Sejm wybrał nową krajową radę sądownictwa co można odczytywać jako niechęć rządu do jakiegokolwiek kroku wstecz rzecznik odpowiedział, że jest wolno odnieść się do ziemi, którą dostaliśmy od godziny temu zmusiło przestudiowali wtedy będzie ciasno zrobiło się w tej chwili mogę jedynie powiedzieć wiele się toczy w strojach mój przekaz dzisiaj w 2 LO, który podejmie resort magazyn Europejski jak toczy się dialog, jaki ma być jego cena tym powie nam dzisiejszy gość pan Konrad Szymański minister d s. europejskich dzień dobry dzień dobry właśnie pierwsze pytanie, jaki jest cel tego dialogu, który od kilku miesięcy toczy się z komisją Europejską, bo tu od razu dodam głos krytyków uważają, że to jest tylko gra na czas nie żadnym wypadku to nie jest gra na czas ciasto tanio wykrywając żadnych istotnej roli być może nawet byłoby lepiej, żeby ta sprawa skończyła się znacznie wcześnie na trop ponad 2 lata tak kontrowersyjne dla nas mieć wątpliwości po Polsce, więc czas działać na korzyść żadnej ze stron no ale nawet niektórzy przywołują sytuacje czy koincydencja z ubiegłego tygodnia najpierw Sejm wysłuchał nową krajową radę sądownictwa zaraz potem panowie, czyli pani pan premier Morawiecki złożyliście białą księgę w Brukseli to jest przypadkowa zbieżność parlament pracuje zgodnie z własnym rytmem zgodnie z zadaniami, które przed sobą stawiam także legislacyjnymi także innymi w tym wypadku koniecznością wyboru wyboru nowego składu krajowej rady sądownictwa natomiast w innym kanale międzynarodowym europejskim toczy się praktycznie bardzo intensywna wymiana opinii na ten temat no to troszkę Białej księdze jak pana zdaniem nasze ma do rekomendacji, bo przynajmniej, o ile ja część z nich pamiętam tam były wyraźne zalecenia czy oczekiwania zmian już dokonanych w Polskim prawodawstwie dotyczącym wymiaru sprawiedliwości naruszył, więc takich starych sprawach jak chociażby włączenie do orzekania zdaniem komisji czy komisji weneckiej prawidłowo wybranych sędziów Trybunału Konstytucyjnego nie ulega wątpliwości, że co do poszczególnych rekomendacji w tym rekomendacji dotyczących tego, którzy sędziowie SA wybrani poprawnie, którzy nie między polską komisją Europejską jest poważna różnica zdań to to jest właściwy powód dialogu, bo on ma znaczenie właśnie z uwagi na to, że jest różnica zdań my podchodzimy z uwagą szczerze rosnącą w ostatnim czasie nawet uwagą do argumentów komisja tego samego oczekujemy od komisji chcielibyśmy, żeby też, by komisja zwróciła uwagę na to dlaczego Polska ma inne stanowisko myślę, że za tym stanowiskiem stoją poważne argumenty prawne systemowe politycznej chcielibyśmy namówić komisję Europejską, a także państwa członkowskie do uważnego przestudiowania tego tego stanowiska, bo z całą pewnością ta sprawa nie jest aż tak prosta jak jak komisja Europejska tego, by chciała, bo to może jest bardziej pytanie do prawników, ale poproszę pana komentarz niektórzy twierdzą, że rzeczywiście w Białej księdze sporo odniesień do rozwiązań, które występują w innych państwach Unii Europejskiej nie są kwestionowane no ale ci, którzy właśnie na to patrzą krytycznie mówią, jeżeli weźmiemy sposób wybierania odpowiednika krajowej rady z Hiszpanii, ale za to inny element systemu ze Szwecji, a jeszcze inny z Niemiec to wcale nie musimy tworzyć systemu, który jest niezależny gwarantuje niezależność sądownictwa to jest warstwa kontrowersji, które dotyczy systemu nowej roli poszczególnych instytucji prawnych po poszczególnych elementów reformy wymiaru sprawiedliwości systemowej czy też kumulatywnej roli po poszczególnych zmian no ale tutaj sytuację jeszcze bardziej wątpliwa ponieważ, jeżeli jesteśmy w stanie uznać, że poszczególne części składowe reformy wymiaru sprawiedliwości w klasie rozgrywane bardzo wielu planach nie stwarzają ryzyka dla praworządności w Polsce tak to jest władny stwierdzić, że ich koincydencja czy też kumulatywny kumulatywne zaistnienie takie ryzyko stwarza na czas to jest bardzo poważny aspekt na na kumulatywne faktycznie zwraca komisja Europejska uwagę tylko torze zmiata argument nie zadbamy podnosząc, że bezpośrednio do innego powodu ogony elementów reformy i 10 0 zlotym warto rozmawiać z dnia w takiej twardy sąd, jaki stoi za ze stanowiskiem komisji Europejskiej dziś, że reforma stwarza poważne ryzyko praworządności na to, żeby postawić tak poważną tez oczami naprawdę poważna i niezbite argumenty, gdybyśmy jeszcze wrócili do takiej bezpośredniej dyskusji na jego oczywiście może pan zdradzać rozmowy w 4 oczy czy to rzeczywiście jest tak jak wy dziennikarze widzimy no uściski przyjazne gesty czy rzeczywiście otwartość, którą teraz prezentuje rząd i anonimu mówi jest doceniana z państwa punktu widzenia wpolityce gest te publiczne mają swoje znaczenie myślę, że to pana pewne jest doceniana, ponieważ równie dobrze można było obserwować sytuację, w której następuje dalsza konfrontacja postaw Ślęża ani przewodniczący Juncker premier Morawiecki nie widzą sensu, by brnąć w konfrontacji chcą spróbować jeszcze raz znaleźć przynajmniej większe pole porozumienia może nie pełne porozumienie pod nim nie jest być może nawet konieczne ale, ale lepsze porozumienie myślę, że osobiste zaangażowanie obu liderów ma tutaj swoje znaczenie i ono oczywiście przekłada się też na na jakość tych rozmów, które się toczą, a jeśli pan premier Morawiecki, mówi że rząd jest otwarty na zmiany toczy to również jest sygnał że, gdyby rzeczywiście w wyniku przestudiowanie Białej księgi również w 2 innych stolicach europejskich dalej utrzymywały się jakieś wątpliwości to rząd bierze pod uwagę możliwość wycofania się z niektórych tych przepisów, które właśnie mogłyby być dalej kwestionowane myślę, że nie należy używać tutaj do opisu frazeologii konfrontacji czy też wycofywania się to nie musi być gra o sumie zerowej najpierw musimy naprawdę lepiej zrozumieć swoje wzajemne argumenty w tej sprawie, zanim ktokolwiek będzie chętny będzie w stanie przejść do do rozmowy o o zmianach w Hampshire dziś jesteśmy wciąż na etapie lepszego zrozumienia wzajemnych argumentów i wyważenia tych argumentów tak, abyśmy lepiej wiedzieli, o czym mówimy bardzo trudno jest w unii Europejskiej mógł uznać przyjąć, że zmiana prawa krajowego w dziedzinie w dodatku, która jest w gestii państ w członkowskich przynajmniej zasadniczej części, że jeżeli nie w całości bardzo trudno uznać, że zmiany prawa mogłoby przebiegać na podstawie czegokolwiek innego jak prawomocny wyrok Trybunału sprawiedliwości my w tej sprawie żadnego wyroku prawomocnego Trybunał sprawiedliwości nie mamy więc, więc jest to bardzo trudna perspektywa to wszystko się teraz biega z rozpoczęciem może jeszcze nie negocjacja rozmów przynajmniej o przyszłych ramach finansowych pana zdaniem ta sytuacja, w której do tej pory mówiliśmy w dużym stopniu będzie utrudniała właśnie do rozmowy o o następnej siedmiolatce zniżek tak, by zdecydował się na to by argumentów związanych z tą konfrontacją, która tutaj ma miejsce czy też różnicą zdań kontrowersje może bardziej niż konfrontację i że ktoś chciał użyć tych argumentów przenieść się na poziom dyskusji o wieloletnich ram finansowych to zamiast 1 kontrowersji mielibyśmy 2 myślę, że wszyscy oni mieć jasne, że byłoby lepiej, aby nie łączyć tych 2 zagadnień, ponieważ bez dyskusji o wieloletnich ram finansowych musimy wejść wyjść z jedno Ciani wszyscy muszą mieć poczucie, że nie zawierają dobre porozumienie uczciwe porozumienie w tej sprawie więc, więc mam nadzieję, że nikt poważnie tych 2 spraw nie będzie łączył, ale jednak dość poważnie się dyskutuje tam kwestie warunkowość pani komisarz Jourová pracuje na taką definicją tej warunkowo ości jest też wiele sygnałów, że w takich państwach jak chociażby Austria, ale i Niemcy poważnie się taką bankowość bierze pod uwagę co do zasady my nie mamy problemu z tym by praworządność czy też odpowiedzialność fiskalna pewne elementy pewnego rygoru prowadzenia w wydziale polityki były w centrum uwagi Unii Europejskiej elementy rachunkowości dzisiaj mam przecież w systemie prawa unijnego tortu prawa budżetowego po inie stwarza to żadnych kontrowersji natomiast w tej konkretnej sprawie nie możemy zamykać oczu na fakturze niektórzy wykorzystują tą kontrowersją związaną z praworządnością w Polsce jako argument całkowicie instrumentalny o to, żeby użyć go w w negocjacjach trudnych w sprawie budżetu użyć go intencjonalnie w sposób wręcz dyskryminujący, że to tak będzie prezentowane to nie osiągniemy porozumienia natomiast na rzeczową rozmowę o tym co kto ma namyśli jesteśmy gotowi się nam tylko wyłącznie publicystyczną wersję tej rachunkowości chcielibyśmy wiedzieć więcej na czym ona polegać w jaki sposób położone po mierzona, kto będzie władny do tego, żeby wydać ostateczne wiążące opinie w tej sprawie jest tym więcej pytań niż odpowiedzi, więc wolałbym się wstrzymał z taką umowę definitywną ocenę tego tych propozycji do momentu, kiedy zobaczymy poważny tekst prawny dziś mamy często niepoważne wersję publicystyczne tego nie tego mechanizmu to jeszcze w tej sprawie budynku budżetowej no ale w i jakie rząd Polski ma dzisiaj powiedziałbym argument, żeby zawalczyć zarówno odtąd dużą kwotę funduszu spójności, z którego do tej pory pory korzystaliśmy nogi, żeby spełnić m. in. w inny obietnicę wyborczą wielokrotnie składaną i 3 i przez pana prezydenta jako kandydata w wyborach później przez polityków prawa i sprawiedliwości w kampanii wyborczej, że w końcu doprowadzimy n p . do zrównania dopłat bezpośrednich polskich rolników z niemieckimi zrównanie dopłat bezpośrednich jest postulatem, który nie jest podnoszony przez wielu państ w, ponieważ dzisiaj nie widać żadnych argumentów za tym systemem, który zakładał istotne czasami wręcz chowanie sposobu naliczania tych dopłat to nie jest tylko Polski postulat Polska faktycznie nie jest gotowa do tego, by go podnosić mocniejszy niż do tej pory nie widzi wzrostu rynek ekonomicznego uzasadnienia natomiast, jeżeli chodzi o całą dyskusję budżetową tom to myślę, że argumenty Polski regionu są bardzo mocne ostatnie lata także dzięki budżetowi unijnemu ale, ale również z uwagi na politykę prowadzoną przez poszczególne państwa członkowskie w tym regionie jest czas, kiedy nastąpiło istotne zbliżanie bardzo wielu wskaźników ekonomicznych społecznych między Europą środkową Europą zachodnią to jest sens budżetu unijnego to sens integracji Europejskiej przyspieszenia konwergencji społeczno-ekonomicznej tak, aby te różnice n p . nie powodowały nadmiernej przez niektóre stolice traktowane bardzo wrogo innych konkurencji i płacową socjalnej na na rynku wspólnotowym my z 1 strony nie zgadzam się na to, żeby używać na pod tym pretekstem środków protekcjonistycznych bazuje on pokazujemy, że jeżeli chcecie naprawdę rozwiązać problem, jeżeli widzicie to jako społeczny problem są w krajach to goście po prostu przyspieszać konwergencji to nie jest budżet unijny nie oferuje żadnych bezzwrotnych pożyczek czy też danin na rzecz krajów słabszych ekonomicznie społecznie niż własnej winy zaś, a ponieważ to konsekwencja pewnych historycznych zdarzeń, które miały miejsce w Europie po drugiej wojny światowej budżet ma sens wtedy, kiedy realizuje europejskie cele poszczególnych państ w członkowskich myślę, że Polska ma bardzo dobrą kartę może dobrze pokaz to pieniądze wydane w Polsce na politykę spójności jest bardzo dobra inwestycja dla Europy zachodniej, ponieważ Europa zachodnia dzięki tym pieniądzom korzysta z lepszego klimatu inwestycyjnego korzystała z konta agencji handlowej, która buduje ich własne PKB co więcej zamówienia publiczne, które są związane z Funduszem spójności wymienić nie są realizowane w znakomitej wie części jeśli nie większości przez firmę pochodzące z krajów wspólnego rynku wszystkich krajów Unii Europejskiej, więc kotek korzyści bezpośrednie pośrednie dla całej Unii z pieniędzy wydawanych na spójność na rolnictwo w naszej części Europy są bezsprzeczne każdy, kto widzi wyniki budżetowe nie jest w stanie zanegować tej podstawowej TSL dlatego uważam, że w błocie, które działają również kontynuowany w teście na koniec tylko tych atutach czy ewentualnych dobrych kartach w negocjacjach budżetowych tak się akurat wtedy może trochę przypadkiem złożyło, że poprzednią 7 latkę Polski ówczesny rząd negocjował w w sytuacji, kiedy komisarzem d s. budżetu był polityk tamtego obozu politycznego, czyli Janusz Lewandowski dzisiaj sytuacja jest inna, gdyby mógł pan wskazać te atuty, które ma obecny rząd w rękach, aby znajdować sojuszników, aby znajdować poparcie dla tych naszych celów budżetowych myślę, że dotychczasowe kontakty rozmowy na ten temat z komisarzem sięgają są dobra rzeczowe wiem, że na planie komisarza niewiele jest zainteresowany rzeczową rozmową na temat budżetu chce przygotować budżet będzie pod dobrą podstawą poty pod rozmowy spokojniejsza mniej mniej konfrontacyjne ITS 1 1 1 akt procesu drugim aspektem procesu jest to, że za każdym razem to porozumienie wymaga odpowiedzialności ze strony szefów rządów po trzecie sytuacja polityczna w wielu państwach członkowskich jest dzisiaj zasadniczo różna docencie odmienna presja na 3 oszczędności pokryzysowe trauma odbiła negatywną rolę w oczywisty sposób inne wobec tych negocjacji mamy istotne zmiany tak jak Brexit, który powoduje po prostu łupów pieniędzy jest obiektywny czynnik, który musi być ktoś musi przynieść pewne konsekwencje dla budżetu gminy, ale sądzę, że wciąż są możliwości, żeby z tej rozgrywki wszyscy wyszli w miarę zadowoleni my wiemy, gdzie jesteśmy społecznie jest myślę, że wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że Polska po prostu bogatsza jest też w innych warunkach, ale nie my nie jesteśmy gotowi poprzeć jest zbyt prostych rozwiązań w zakresie budżetu, który n p. zakładałem proste przesunięcie pieniędzy z polityk który, działając pod spójność rolnictwo klasą po to, potrzebne chociażby z uwagi na politykę handlową Unii od świata zewnętrznego na nowe cele, do których w wielu wypadkach podzielamy zdanie o wielu innych krajów, które proponują nowe cele rząd co ważne, by Europa mogła zrobić więcej w zakresie migracji czy obronności, ale muszą się znaleźć nowy pieniądz, który też Polska 4 i zemsty kraj, który bardzo głośno i odpowiedzialnie pokazuje, że nowe cele to konieczność nowych pieniędzy pokazujemy nawet gdzie te nowe pieniądze mogłyby się znać i jesteśmy gotowi do rozmowy nie tylko podwyższeniu składki unijnej, ale przede wszystkim do rozmowy o nowych środkach własnych Unii uszczelnieniu systemu podatkowego w unii to wszędzie są pieniądze, które mogłyby służyć realizacji tych nowych celów teraz nie zgodzimy się na to, że ktoś za to po wprowadzał do budżetu unijnego prostą wierzy, iż nawet nie prostacko metodę przesuwania pieniędzy z 1 z winy w czasie drugiej skoro jeszcze pojawił się 2 punkty oto poproszą o krótki komentarz wspomniał pan o brexicie to są negocjacje oczywiście na poziomie Unia Europejska wielka Brytania ani poszczególne rządy, ale rozumiem, że ma pan jakiś punkt widzenia na głównie o ostatnie oświadczenie czy list Donalda Tuska, którą rozsyła do przywódców państ w przed tą radą, która będzie się Brexitem zajmować, że po deklaracji pani premier May zmęczona chaos mówi wychodzimy z Unii celnej wychodzimy ze wspólnego rynku i właśnie właściwie nie będziemy brali pod uwagę orzeczenie Europejskiego Trybunału sprawiedliwości Donald Tusk mówi to oznacza, że jedyną możliwą relacją ekonomiczną Unii wielką Brytanią będzie umiała będzie umowa handlowa umowa o wolnym handlu co pan o tym, myśli no zgodnie z oczekiwaniami kilku państ w także Polski w inny projekt rekomendacji w tej sprawie odnosi się nie tylko do umowy handlowe, ale również do partnerstwa w zakresie bezpieczeństwa co dla nas istotne będzie podnosili, by te sprawy utrzymana, a być może nawet by to bardziej ambitnie zapisać te możliwości w zakresie przyszłej współpracy dotyczącej bezpieczeństwa natomiast, że chodzi o skalę porozumienia handlowego w noc to jest prawdą, że jeśli to pytania o warunki brzegowe swojego stanowiska wskazuje wyjście z rynku wspólnotowego i Unii celnej to dzisiaj bardzo trudno jest ukształtować na jakiś bardzo ambitne rozwiązania w tym w tym obszarze miast nie możemy pozwolić sobie ani na dezintegrację wspólnym rynku na ten tzw. ciałem piknik z powodu wewnętrznego nie chcielibyśmy, aby rynek wspólnotowy było też zintegrowany także dla dla tych pań, które pozostają w unii nie, ale nie zmienia to faktu, że Polska będzie zabiegała o to aby, aby Unia była gotowa do zarysowania do stworzenia unikalnych rozwiązań wielką Brytanią, o ile będą one spełniały te warunki brzegowe tak jak n p. integralność wspólnego rynku wiele tutaj zależy od Wielkiej Brytanii myślę, że w końcowej wersji tego dokumentu będzie wyraźnie wskazane, że Unia jest gotowa do pogłębiania relacji społecznych gospodarczych politycznych w momencie, kiedy wielka Brytania zaproponuje nie coś więcej niż mleczne dziś natomiast z faktem, że na dziś bardzo trudno zbudować unikalne i bezprecedensowe relacje handlowe w sytuacji, kiedy warunki brzegowe miast nie obecność w unii celnej nieobecnego w rynku wspólnotowym jako środki komentarz do decyzji Donalda trampa o taryfach na Stali aluminium, o ile pamiętam w Polskim przemyśle tym przemyśle pracuje 2 2  000 ludzi ma jednak się mówi, że to może mieć duży negatywny wpły w właśnie dla tych sektorów gospodarki we wszystkich państwach UE, ale również w Polsce na początku takich konfrontacji handlowych zawsze każdy ma dobre argumenty, dlaczego to robi krótkotrwałe zyski polityczne natomiast myślę, że ten przypadek nie jest może okazać się nie tylko za Targiem, a zatem kontrowersją no może przerodzić się coś dużo poważniejszego to są złe wiadomości dla dla gospodarek amerykańskiej i Europejskiej powinniśmy zabiegać jako Unia Europejska polityka handlowa wspólna o to, aby zahamować eskalację ponieważ, jeżeli transport będzie sprawował krok po kroku nie doprowadzi do poważnego załamania relacji handlowych być może w innych dziedzinach innych to straty będą widoczne nie tylko w gospodarkach obu stron w nawet nie nie wg średniej perspektywie, a może to zamach doprowadzi do załamania architektury WTO w zakresie handlu co mogłem przeżyć skutki negatywne na jeszcze większą skalę z na pewno będzie zabiegać o to aby odczynić scenariusz eskalacji mniej prawdopodobnym, choć to, choć będzie trudna, ponieważ kroki na dziś są poważnie panie ministrze bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję bardzo rdzenia to był magazyn Europejski, który pomogli przygotować Paweł Siezieniewski i Krzysztof Woźniak do usłyszenia kolejny poniedziałek po czternastym 4 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN EUROPEJSKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA