REKLAMA

O muzycznym dysonansie

Salon Radia TOK FM: Nasłuchiwanie
Data emisji:
2018-03-12 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
47:54 min.
Udostępnij:

Oczywiście zdarzają się dźwięki, od których bolą nas zęby. Ale co naprawdę intrygujące: zdarza się, że jakieś brzmienia lubimy, jednak gdy rozlegają się jednocześnie, to współ-brzmienie robi się okropne. Mówimy, że to dysonans. Rozwiń »
Czy dysonans to coś obiektywnego, czy w rozmaitych kulturach ludzie uznają za nieharmonijne inne zestawy tonów? Dlaczego muzyka "poważna" (to fatalne określenie, ale mniej więcej wiadomo, co oznacza) od kilkudziesięciu lat zdaje się lubić dysonanse? I jak z kolei polubić - współczesną muzykę poważną? O tym spróbujemy dziś porozmawiać ZROZUMIAŁYM JĘZYKIEM z muzykologiem, dr Katarzyną Naliwajek-Mazurek Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry czy państwo przy mikrofonie Jerzy Sosnowski w naszej audycji przychodzi pora na rozmowy o zdarzeniach rozmaitych dźwięków, a dokładniej mówiąc o zdarzeniach rozmaitych tonów jak to się dzieje, że niektóre współ zmienia wydają nam się harmonijna i urodziwe, a inny dysk harmonijne i przykre dla ucha czy to kwestia treningu przyzwyczajenia do skali używanej w naszym kręgu kulturowym czy w kanonach muzycznego piękna istnieje jakiś składnik obiektywne wspólny dla ludzi Rozwiń » różnych cywilizacji czy nieoczywistych brzmień można nauczyć się słuchać, czego wymagają od słuchaczy rozmaite konwencje muzyczne Olaf sam jestem pewien czy zdążymy o tym wszystkim powiedzieć godzinę, ale spróbujmy, a zaczniemy od progresji koncepcji, że istnieje muzyka sfer niebieskich, której nie słyszymy, bo brzmi bez przerwy, stanowiąc przy okazji wzorzec dla obiektywnie pięknych współbrzmienie ten fragment utworu lub sweter na zmarłego przed 12 laty George ryk dzikiego wielkiego kompozytora węgierskiego oraz nawiasem jego utwory można usłyszeć w filmie 2 00 1 Odyseja kosmiczna Stanleya Kubricka oraz goście nie jest dziś pani dr Katarzyna Naliwajko Mazurek z Instytutu muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego dobry wieczór dobry wieczór państwu czy to, aby tego, iż koncepcja, że sfery niebieskiej, ocierając się siebie grają i 9 wzorcem dla muzyki ludzkiej on to Madzi, jakie znaczenie dla muzykologa się cofnąć zanadto oczywiście, że ma wszystko na znaczenie dla muzykologa jeśli bym w ogóle rozmyślam o muzyce i tym czym ona jest jej, jakie ma znaczenie, jakie miała znaczenie dla człowieka od zarania jego dziejów i JSW zarania muzyki, a więc jak najbardziej, zwłaszcza że ta koncepcja wita go rejs kanałem wielokrotnie powracała w od czasów antycznych w wielu różnych systemach myślowych niż u wielu różnych filozofów i aczkolwiek oczywiście była też 3 żywo krytykowali już sam Arystoteles też z punktu widzenia swojej z czego empirycznego i racjonalnego podejścia no i nie mógł przyznać racji pyta goryczy kompoty względem UE i raczej cecha traktował z dużym krytycyzmem TZMO tej próby do takiego mistycznego, ale i obiektywnego wyjaśnienia, kiedy czujesz brzmi harmonia, a jedynie, bo chciałoby się wierzyć, że wszyscy słyszą to zróżnicowanie tak samo więc, ale przyznam, że kiedy siadł nad stosunkami częstotliwości konsensu doskonałych to poza ogólne wrażenie, że ułamki typu, a 4 3 albo co drugi wyglądają ładnie 16 15 to matematycznymi to niewiele wyjaśniono poza tym, że jak rozumiemy nasze ucho lubi połówki tonów lub polskiego w nerwowy niepewny unieważnienie tonów połówki częstotliwości takiej diety cud cud w trzeciej części on może troszkę bardziej skomplikowana, ale też z drugiej strony gminy w trosce, o ile pomyślimy sobie o zjawisku właśnie hali kwotą w, czyli właśnie tych tonów harmonicznych, które składają się na na dźwięk i jeśli spojrzymy na to, że każdy dźwięk film składa się z tych gmin tonów cząstkowych i żona się układają jakiś określony szereg za każdym razem jest to właśnie tym ten sam porządek i kto i pierwsze dźwięki z tego całego szeregu w inne są zgodne z tymi proporcjami, a potem z składają się, a poza tym składają się właśnie najpier w na oktawę potem na kwintę i potem na kolejne interwały razem to widzimy, że tutaj jednak jest to, że w naturze samego dźwięku co sprawia, że w mam pewne układy na umorzenie takie marne 12 dźwiękowe, gdzie mamy właśnie tracą oktawy Poraż po podzielono na 12 równych półtonów tylko powiedzmy 5 dźwiękowe raczej tzw. renta to ni Ka no to NATO rzeczywiście widzimy, że w różnych kulturach to jest taki taki wzorzec się powtarza nowy przy tak taką próbę datują się do szyby w pojawił się skala muzyczna liczy na to, że można to będzie uruchomić później na razie jeszcze zawodowo kwestie taką, że muzykologia za taką naukę stroniąc od wartościowania Arek Sołowiej od nich, a to trochę POŚ porusza się domyśla się na granicy muzykologii psychologii, ale rozumiem, że rozróżnienie na dysonansu konwenanse dot to trochę brzmi jak wiemy to co jest miodu niemiłe dla ucha dysonans co miłe dla ucha, czyli konsola dotarła do dobrego na pewno zawsze zawsze myślano o tym co jest miłe dla ucha co z nim miłe co co sprawia, że człowiek postępuje etycznie co sprawia, że zachowuje się nie przystoi nie to już jak wiadomo w tych teoriach etosu właśnie greckich było 1 z głównych zagadnień, jakie rozważano, a więc rzeczywiście tym to układ dźwięków, jakie one są jako na działalność człowieka to było od zawsze przedmiotem żywego ne żywego zainteresowania i to jak pan mówi o psychologii muzyki to oczywiście tak, ale tak naprawdę to wchodziło w krąg rozważań nie właśnie filozofów czy w ogóle ludzi badających struktura 3 3 tajemnica zagadka zagadka bytu zagadkę natury w zagadki moście to wróćmy na chwilę do tego wirtualnego treningach, które zabrzmią we wstępie, bo tak dla takie proste rozwiązanie człowieka, który do 2 dziś są białe czarne klawisze biją specjaliści stylizuje, ale też prawdę mówiąc rynek nadal na fortepianie tygodnik jak to brzmiało w piwnicy pod Baranami w taki monolog Krzysztofa Litwina jest wrażliwy nasz winne hałasu do wiedzy jak rozumiem, że reguła taka prosta dusza dosyć prosta jak się uderzy w klawisze, który są tuż koło siebie sąsiednie to na pewno będzie będzie dysonans wszędzie da się echem brakującą sumę wówczas punto van der uranu i która po kropce myła się pojawiać się nie odpowiedziano na pytanie znaczy, że rzeczywiście jest tak, że zawsze dysonans to było coś co my tam określano Orła i interpretowane jako coś negatywnego, a konsument jako coś wspaniałego cudownego no tutaj te hierarchie i w różne sposoby myślenia o tym co brzmi źle dla ucha co dobrze trochę się zmieniały ale, ale rzeczywiście widzimy, że on, że jak najbardziej to my n p. taki diabeł losy muzyka program DAF wielkiej siły teologicznych rozważaniach właśnie to co było dysonansem to co to co wydawało się właśnie związane z tymi negatywnymi siłami muzyki wręcz niszczycielskim siłami muzyki, a więc w zasadzie też widać stąd dwoistość myślenia o muzyce i może to się właśnie odzwierciedla w tym myśleniu konsumuje się dysonans się, więc muzykę jako ta pozytywna siła wzniosła albo przynajmniej użyteczna dla człowieka z raz wznosząca go w jakiś miły ku ku bardziej szlachetnym Rejonową no i też jako właśnie ta potencjalnie destrukcyjne siła, która może sprawić, że człowiek na razie człowiek ulega najmniejszej rzekł mu powiedzmy mieszane mózgu w wydziały z bojowym myślę, że pozostanie w kręgu estetyki opali po raz drugi wyraźnie w stronę etyki rozprowadzili no właśnie tak, dlatego że rzeczywiście jest także w momencie, kiedy w ogóle myślimy o estetyce obecnie jest taka bardzo mgła Fico nowa dziedzina w tę, której na, którą się składają i właśnie rozważenia filozofów i kompozytorów i pisarzy i i poetów z całych dziejów właściwie ludzkości no AM, ale cały czas widzimy w tym w tym wszystkim ten wątek etyczny rzeczywiście który, który będzie się po pewnym pojawiał w różnych odsłonach, bo w państwie Platona mamy myślenie, że muzyka nowa zagraża państwu jako ta, która to wprowadza nowe nowa wtedy tak wówczas w następnych, że jest dla dla państwa wyraźnym zagrożeniem, ponieważ stanowi ona naruszenie na tradycji ze starych zasad, które na, których powinno państwo się robi opierać się, a więc w związku z tym nowa muzyka jest niebezpieczna i no i takie takie myślenie wielokrotnie później powracało także woziło także, że w dwudziestym wieku jakoś dziwnie totalitaryzmem AW lubią muzykę wystylizowana na taki klasycyzmu szeroko pojęty, a awangardowi twórcy to często źle kończy, gdy w latach 2 Gortat pojawiło się co nawet przecież to pojęcie jest ten typ muzyki zdegenerowanej, a więc muzyki właśnie komponowanej przez Żydów komunistów czy 3 inne ogólnie nastawionych modernistyczne nie wiem kompozytorów, a więc takich, którzy poszukują nowych jakości poszukuje właśnie dla nich przystaje w dwudziestym wieku Znicz to jest właśnie zróżnicowania, którym tu mówimy w oczy nie tyle przestaje istnieć różnice między konsumentem dysonans tym, ale przystaje ona być mu w el Club kluczowa czy też wręcz poszukuje się właśnie on nie chce się mówiło muzykologii kiedyś emancypacji wyzwolenia w Chinach żyje, tak więc dysonans maszynowym w emancypacji walczy w myśl o równouprawnieniu z tarasem tak bardzo, ale był, bo rozumiem, że kompozytor także wcześniej mieli chyba prawo z określonych powodów właśnie podrażnić ucho słuchacza dysonans sami, żeby głowy nie da, ale w 2 mam niejasne wrażenie czy przypadkiem w Operze Gounoda Faust czy pojemność to fale to w wybiegnie pojawił się dysonans w wyprawie na Allegro PL, jaki jest oczywiście zwykle właśnie pojawienia się, że diabła czy pojawienie się czarownicy czy innych właśnie and Job ulicznych przedstawień zawsze właśnie no no no no było nawet to pojęcie diabolo z muzyka, choć niektóre odnosiło się do innych dysonansu, a więc zresztą ta diaboliczna moc muzyki to jest właśnie to co się pojawia aferę w w pismach ojców kościoła PW Świętego Augustyna, którzy cały czas byłem, jakby przejmując spuściznę antyczną, próbując nadać jej nowym chrześcijańskim charakter cały czas podkreślają, że to, że to właśnie nowość pierwszy to jest śpie w, który nie jest już pogański, a co więcej, a on ma być podporządkowane liturgii podporządkowane modlitwie jeśli tak nie jest jeszcze wzbudza zbyt duża przyjemność z kolei jest właśnie przynosi TMT jakiś hedonistyczne tutaj ze słabych ludzi no to wtedy jest bardzo źle mam dosyć już mu to grozi jest grzech i to grozi za psuciem upadkiem duszy rozumiem, że ojcowie kościoła, gdyby usłyszeli, że są ludzie wysłuchają mszy gregoriańskich dla przyjemności po prostu do urn wybrali właśnie z głowy, ale w poszukiwaniu właśnie te odpowiedzi na te niepokojące pytanie czy aby wszyscy ludzie słyszą tak samo to to to zobaczmy co się dzieje poza granicami naszego kręgu kulturowego to będą 2 fragmenty nagrań którymi zastanowiły jedno pochodzi z Chin, a drugie z Libanu, żeby zabrzmiało nagranie z filmową bramkę rywala spragnieni miłości wykonawcą był Zhang Yang, a podróż trwała libańska wokalistka, a już oraz studium wspominał gośćmi dr Katarzyna Siwek Mazurek PiS nic nie ujmując to atrakcyjności tzw. już dziś rata to obywatele gra w nagraniu moim wzorem dla ucha Europejczyka brzmią nieco dziwnie, zwłaszcza chińskiego odkrywa gmin należy podać hasło Pentor wynika wprost teraz wróci tak rytm no to jak to jest kwestia bardzo bardzo indywidualna ja mam wrażenie, bo z rzeczywistością, że mniejsi jesteśmy bardzo będą słuchani albo wyłącznie słuchanie w muzyce naszego kręgu cywilizacyjnego czy jak to im Niemena z zachodniej najogólniej mówiąc to faktycznie możemy mieć się problem z ze słuchaniem tych zupełnie innych innych typów można powiedzieć muzyki ale, ale wystarczy tak naprawdę troszeczkę ich posłuchać posłuchać rad hinduskich czy innych właśnie tego typu Annę przykładów i myślę, że to te uszy się otwierają się z KBC C 7 zmienia wydają się do zmian główna o w głównej mierze kwestia słuchania tzw . czyli raczej tylko 1 kultura, a nie jakiś obiektywny na wyrost wynikałoby z tego, bo to, że to, że można razem z radością tego słuchać oczywiście chodzi mi tylko po KO odrzucił usłyszeli to co się dzieje innego ta różnica zasadnicza to właśnie kwestia przyjętej skali muzyczną oprawę na pewno tak, że im tutaj rzeczywiście muzyka zachodnia była fascynowała się orientem już osiemnastym wieku jej i potem, gdy taki świat egzotyki tutaj właśnie stosowaną już już wtedy po prostu skala Penta to niż na 5 stopniowa była takim wytrychem, którego można było użyć, żeby nadać muzyce taki koloryt właśnie na wschodni wschodnia brzmiący i zresztą tak naprawdę takim przełomem już w głębokim stało się pojawienie się dem kameralną indonezyjskiego sferę w Europie na wystawie światowej w Paryżu w 1 80 0 dziewięćdziesiątym dziewiątym roku i wtedy n p. usłyszał w kameralnej walizki i Claude Debussy i ja tego momentu też jego i jego służenie jego jak też sposób komponowania chciałem bardzo bym bardzo ewoluował i właśnie zaczął stosować też, że te skale i tworzyć takie, że taki właśnie MF bardzo marzyć sielskie mam pełne pełne tajemnicy jak do niego, ale właśnie z zabarwieniem no właśnie takim lekko ranna już właśnie importer zupełnie może powie czasem egzotycznie brzmiącym czasem nie egzotycznie, ale brzmiący zupełnie inaczej już nie mamy tutaj tego podziału na tonacja F-dur niemal ronda wszystko musi być albo malowała wodorowej wszystko jest czarno-białe tylko tylko wszystko się staje bardziej, bo o wiele bardziej zróżnicowane bardziej bogata co prowadzi do takich pytań, które się w brzmieniu wszystkich amatorów amatorów w ścisłym sensie laików wygłaszał, kiedy wg skali będą donice to rzecz polega na tym, że ów, jakby kompozytor obawia się sam ze sobą, że użyje że, że te obchody oktawy dzieli do 5, aby dziękować za 8 torów w tym rzecz w VAT to już nie chodzi o post podziały oktawy, bo chodzi o to, że żyta Octava przestajemy już dominować jako w Ranczo nas, że w ramach oktawy przestaje dominować, a podział na na 1 2 półtonów i które które mają bardzo hierarchiczna kompozycja w ramach tej oktawy i szczególnie tutaj istotny jest ostatnim ostatni Puton, który jest między tym właśnie 07 01. stopniem skali, który na stałe, który nie zawsze jest momentem rozwiązania napięcia to co nazywamy rozwiązaniem dominanty na konika i co określa w dno całą naszą muzykę także mózgom polarną cały czas mamy tą ten cel dominantę stronnikom które, która po prostu współistnieją jej i i dominanta, która stwarza to napięcia harmoniczne i rozwija musisz musi się rozwiązać na ma na to nikt natomiast w modzie, kiedy pojawia się tamta Tonim CAL, czyli 5 stopni pięciostopniową skalę to ty też zasady nie mają już znaczenia oczywiście jest coś takiego jak Anton podstawowy, który jest może właśnie tym najważniejszym ale, ale nie chodzi o to żeby, żeby teraz coś miało być rajem na dniach miała być tutaj budowane dziś napięcie harmonicznej rozwiązanie tego napięcia tylko właśnie to jest wszystko rozgrywa się w wiek wezwanie na spotkaniu pan, więc mamy do czynienia z zupełnie inne ma innego typu myśleniem w Ruce zatem tego podstawowego wątku, gdy dzisiejsze rozmowy i rozumiem, że to współbrzmienie dźwięków, które tonów które, która odbieramy jako harmonii lub dysharmonii we masz lat, kiedy dostał się analizować częstotliwości n p . po prostu, ale jednocześnie jeśli kulturowy może powodować że, że coś co jest traktowany jako urodziły dziecko, bo w 1 kulturze jest traktowany jako bez treningu nieznośna nieznośnie brzmiących w innych kulturach w dołek na pewno tak wynika to nowe umowy wynika to właśnie z tych przyzwyczajeń i tego, że realny z w każdym kręgu kulturowym atucie teraz wraz z globalizacją to się znacznie zmniejsza rolę, ale nasz ogród muzyki kominkowej cydru oraz przepisy również nim, ale oczywiście może się tak działać zresztą tak samo zmieni zmieniała się to oczywiście w erę historycznie, bo coś co było w dysonans sam, a potem nim przestawało być silny i t d. czy tata percepcja w tym właśnie tego co jest dystansowała ceni co nie jest też to się zmieniała, chociaż te przykłady chce pan zagrał na początku tak sekundy właśnie, czyli jak to pan właśnie te dźwięki sąsiadujące obok siebie na wernisaż nagle z Izraelem w GL to rzeczywiście na inne nic nie zmieniono w nogach to słyszymy jako zgrzyt wiem, że brzmiące dźwięki, że Chińczycy będzie też są to pozytywny wpły w na musielibyśmy go zapytać w byłym mówiła pani, że Debussy ego między gminy Buczek zastępowała batonika zostało zresztą czytałem, że nie jest taka Judasza wpada, gdzie też strony, by ten tak naczelny Paryża tygodniowe, która w, które też, jakby tak, jakby w dowodzie chyba nie wiadomo czy Chopin to nie do końca świadomy tego co się dzieje ale, ale za to wspomina bardzo, bo bardzo podobnie jak utwory grane w skali od Botanicznej na to miasto potem się pojawia dwudziesty wiek i pojawia się wielu się do tego humaniści, którzy jeszcze jeszcze innym bankom stożka Boryczko no tak mało się tym pomóc, że żałuje, że każdy interwał jest równo uprawnionej w związku z tym wręcz preferują niektórzy z nich nad wszystkim 3 Berg naziemne uważa, że w takim razie nic nie macie teraz doprowadzimy do tego że, że jest właśnie to uprawnienie Żyrzyn 3 i zamykamy się w kręgu tych 7 głównych tonów diod organicznych tylko wszystkie te czarne klawisze pomiędzy UE i właśnie ich celem proponowanych stosunki mają co najmniej równie ważne znaczenie oni wręcz, że on preferował te właśnie zgrzyty w jej brzmią co czas 3 brzmiące interwały właśnie ta odległość między członkami rodziny intryguje, że właśnie ludzie, którzy nie mają wykształcenia muzycznego nie umie nazwać swoich wrażeń słyszą niekiedy, że w 1 utworze coś nagle zostałem brzmi dziwnie i się tu przywołać dosłownie z dzieciństwa prawdę mówiąc mianowicie Donata o tyle widziana była pasjonująca pogadanki Henryka Czyża tematem będą muzyki w ZUS wydaje mi było komentarz do usuwania i volvo Car ta, którą dany rok 40 proc w USA dzwonię także w taki dziwny moment, który brzmi właśnie jego moce przeczuwał, że dotyka niszczyciel go ile w tym momencie orkiestra pod dyrekcją Henryka Czyża testował w wykonaniu innym do ceny dla Marinera jest na tym by, więc gra wreszcie coś dziwnego co pamiętam, że wcześniej jako dziecko zawsze, by jakoś, by się ucho potykał w tym miejscu stawia się co się dzieje coś dziwnego tylko ja nie wiem, o co chodzi, jakby przypomnę może to jest ten fragment wyliczona pani fachowy komentarz wcześniej później jest dobry, bo Zatorska Symfonia, tyle że taka, że jak na MoCarta melancholia bardzo się z pełną niepokoju to nagle orkiestra były skacze po drzewach jakiś taki sposób oczekiwać, ale po co tu się, że magister wprost z 8 innych szczerze mówiąc dla mnie jest to jakoś nie brzmi to szczególnie z ZUS zawiera zaskakujące z wymagającą faktem jest, że kompozytorze nawet jej właśnie MR klasycyzmu mieli różne niesłychane pomysły, żeby zakłócić czynnik zerwać z taką z konwencją może powiedzieć, która była bardzo silnie ugruntowana i mieli swoje NATO sposoby to samo też zrobił Józef Haydn też też miał sposoby na to żeby, żeby jakiś żarciki czy ktoś w tym przypadku umorzenia jest wszak tak słychać ale, ale rzeczywiście są to takie idee kompozytorskie minął jakiś nowe metody odkrycia gdzie, gdzie być może o to chodziło czy rządowi kiedy, kiedy mówił, że to gdzieś jest wyprowadzenie uczy myślenia, który zapowiada przyszłość, że tutaj dla niego otwiera się jakaś taka przestrzeń wyobraźni kompozytora gdzie, gdzie on wychodzi z konwencji, w której w, której zazwyczaj pozostaje w ramach, której pozostaje, ale co to tory to jeszcze jedno nagranie, w którym od lat integruje integruje intryguje to z kolei fragment koncert klawesynowy d-dur Jana Sebastiana Bacha to wymyślił w odwodzie klawesyn zaczną grać z serii pechowych takich, które na uchodźstwie ucha amatora wydają się prowadzi donikąd to co do tego, by wybrać mówi o tym, rozwiąże rozwiązanie to rozwiązanie wydaje się, że ziemia niósł syna, żeby zakończyć dopiero tylny, by coś robić z tymi poprzedni dziekan żona nagle nabierają siły sensu to efekt tego fragmentu zawodne wycieka do takiej jak i to skomentuje słowa fachowca mam świetny przykład rzeczywiście po uboju chaty jest też prezes Jerzy częsty przypadek, kiedy mamy wciąż są fragmenty szczególnie ważne, jakie wytniemy z większej całości, które nie są tak DRAM jak to się mówi też skwer z armaty zwane, czyli mamy strasznie dużo dźwięków, które wykraczają poza tą skalę działa to niszą, czyli to skalę w zmiennej można się co do Forte piano po tych białych klawiszach i rent i wówczas rzeczywiście ucho i co z kompletem 3 celowo oczywiście, żeby z COS, by spowodować taką właśnie niepewność jest u słuchacza, czyli z drzew, żeby się zagubił w tym n p. przy, żeby stracił poczucie tonacji n p . Zień, że już nic nie wiadomo w jaki jesteśmy tutaj tonacji i przedłużanie tej niepewności czy tego właśnie obszaru niejasności mylne jest jest taką mnożenie strukturą, ale jest i jest czymś co ma wzór co wzmaga oczywiście z Anne fascynacji też, że zainteresowanie słuchacza i sprawia, że rzeczywiście on coraz bardziej czekano to rozwiązanie, jakie ono będzie zresztą to jest 1 z MFW nos zresztą w taki już w Poczesnej estetyce muzyki i psychologii muzyki i nas odkrytych rowów dziedzin zasad funk funkcjonowania muzyki czy właśnie taki Leonardo Mayer amerykański muzykologii i on mówiła on stworzył całą taką koncepcję zgodnie, z którą my, słuchając muzyki cały czas byliśmy rozgrzani mamy taką uwagę rozpiętą pomiędzy tym momentem oczekiwania i jakby próbą zrozumienia tego co się rozgrywa i tym momentem do zaspokojenia naszych oczekiwań montaż braku tego zaspokojenia, więc jest cały czas to takie rodzaj napięcia, które w, które cały czas właśnie w muzyce tonalnej jest zaspokojone w ten sposób, że właśnie ta dominanta wreszcie rozwiązuje się na tańce współczesnego bardzo zużywają, kiedy jeszcze nie mieszkali zwane mikro tonową wiem, że wtedy się z struny w liczne testy nowych stroi w specjalnym miernikiem częstotliwości, o co chodzi no tak tutaj to rzeczywiście jest mniej fascynujący pole poszukiwań, bo w UE mimo dwudziestym wieku też w końcu stwierdzono, że to 12 półtonów, które dotyka fani ci chcieli umów o banalny zaś sprawić, żeby wszystkie były w miarę równe prawa ich uzupełnienia danych, którzy nie wystarczy, że właściwie z jakiej racji mamy się trzymać skali jak to się mówi równomiernie tempera one właśnie na tę 12 półtonów, że to przecież nie odpowiada do końca wcale nawet fizjologii słuchu tak samo wiem, że to inne ani kwoty, czyli te części składowe części harmoniczne składowe harmoniczne dźwięki, o których mówisz na początku tak samo nie są to nie są dźwięki w wszystkie z nich, które byłoby rzeczywiście MF wpisywałby się w te dźwięki równomiernie temperować nawet 1 12 półtonów tylko mają samca są tam pewne różnice, a więc ta równomierne tempo racja toczono 1 2 ton zaczął być wreszcie to on traktowany jako, o jaką jakość taka jakoś ogromne ograniczenia dla wyobraźni kompozytorów i ich już byli wcześniej tacy wizjonerzy jak Edgara Valdeza czyni UE, którzy nie pojawia się muzyka elektroniczna, a wyobraża sobie taką muzykę próbowali taką muzykę komponować, ale tak naprawdę dopiero wraz z muzyką elektroniczną stało się prostsze i mówieniem Dove MEN pojawiło się znacznie większe spektrum możliwości natomiast poza tym oczywiście cały czas ze mną próbowano eksplorować właśnie przemyskim ćwierć tony, a więc jeszcze dzielono tę skalę nikt nie ma już niemal 12 tylko na 2 4 ćwierć tony i IT może taki najbardziej pan najmilej najszerzej stosowany już dwudziestym wieku środek mógł poszerzenia tej skali, która też jednocześnie się w ten sposób ARM zyskuje takie inne, jakby koloryt te dźwięki brzmią tak troszkę, jakby były dla naszego ucha równomiernie temperować mego, jakby były ostro ją one nadają tym dźwiękom też też coś w rodzaju takiego w taki taki szczegół, że szczególnie ją szczególnej barwy i to też oczywiście łączy się ze stosowaniem, a kwestią jest w dwudziestowiecznej muzyce, gdyż sam z toru to co robi n p. Xenakisa, czyli takie ogromne czy też rozbudowane, gdyż sam dać im właśnie przesuwanie dźwięków stopniowe z Góra Lublin dół już nawet nie miałem maleńki ćwierć tonową tylko właśnie ten, kto podziała wówczas są jeszcze o wiele trudniejsza i to co tworzy wrażenie zupełnie no błędem może powiedzieć co czasem właśnie niesłychanie ideałem jest taki efekt przestrzenny zresztą jak znaki z faktury było architektem rzeczywiście było formy przestrzenne w ruchu można prowadzić 3 i spadały zostaną 2 3 jako opozycja powinna wprowadzić nas w kwestii wysłuchania takiej współczesnej muzyki i harmonicznego ustaliliśmy przed audycją niepoważne nie klasyczny krój filharmonicy może być znajomość jest prezes muzyki tej rzadko w muzykę to słyszymy w Filharmonii wyzbywa się przed ogólnych albo uchylić albo Xenakisa wybrałem znaki, że to będzie początek utworu ciasta z 13 tys zlotego oraz, że układ to był fragment mebla stos doniczek z napisem naszym gościem wspominany dr Katarzyna Naliwajko Mazurek może kolor, czyli wedle Sábato to przecież jeszcze od tego pierwszego w te w tym przebiegu najniższego dźwięku do Najwyższego przez wszystkie stadia pośrednie bez przeskakiwania ponoć tak tak powiedzieć tylko trochę tak po po jak to powiedzieć po pontonach po kłopotach zyskali tak dokładnie ich czegoś momentem tych firm do czynienia z takąż brodę magią gdzie, gdzie mam wrażenie, że w towarze jakieś oba obiekty w przestrzeni ulegają takiemu wolnemu przesuwaniu się prac takiego mieć jakiś ogromny Mobil który, który się powód pozwolę powolutku przesuwała się przed naszymi znoszą wyobraźnię słuchową także xanax jest na życie geniusza, który też jako siłę miał to umiejętność, żeby tworzyć te właśnie chmury dźwiękowe czy właśnie takie zjawiska przestrzenne w myśl na początku ja próbowałem zarzuciłem ten trop dosyć szybko problemy z proszony o komplikacjach strukturą, słuchając pańskich słów pani odpowiedziach proszę włączyć matematykę do do do porozumienia problemu oczywiście rozmawiamy akcja tak się akurat, o ile wiem bardzo często jest taka legenda się opracował 3 utwory napra w za pomocą wzoru 3 ułożone wzory specjalnych rachunkowym, choć czasem również jak potem usłyszał, że to ostatecznie nie brzmi tak szybko spoczęło to potem troszkę byłem troszkę głowy okłamywał wyniki tych po tych równań, żeby to zrobi to jednak lepiej brzmiało rozsądnie rzeczywiście on stosował całą gamę narzędzi matematycznych, a ja będąc nie wykształconą pozwiemy matematycznym nie mogę tutaj skomentować tego w należyty sposób natomiast rzeczywiście mną był wykształconym i pracującym architektem i i matematyka była po prostu dla niego to było narzędzie narzędzie pracy w grę w tworzeniu tych z twoich AM przestrzennych i partytur i mnie i właśnie z ostatecznego efektu dźwiękowego, ale też były to, ale też były to właśnie takie jak u mnie inspiracje nie wiem czy pan słyszał tłum jego powieść się od o tym co było 1 z głównych inspiracji przeważnie były to dźwięki których, które usłyszał w czasie demonstracji, w której brał udziału i dźwięki odgłosy strzałów chaos, który chaos dźwiękowy, który w, którym wówczas, którego w środę oświadczył zresztą nie tylko dźwiękowy no ale w Kazimierzu w wymiarze dźwiękowym to było bardzo dla niego wyraźne były też takim impulsem, który winią przetworzył właśnie już, posługując się formalnymi metodami też matematycznymi w w atmosferę dzieła sztuki dźwiękowej, ale jednocześnie we znaki Taxi wyobrażam, ale bez trudu, by mówiąc to można, by wymienić, bo pewnie kilka innych jest u nas stanowi taki taką bowiem do przeskoczenia problemem są doskonale słuchacza, który przyzwyczajony do tradycyjnej skali dróg Bolek był dobry piosenek, które da się na skalę bluesowych w tej chwili są zrobione tak naprawdę nie na tym co po tej skali 19 zlote, ale jednak zdaniem jest to jeszcze powiedzmy do bez kłopotu słucha z dniem ba Bacha Mozarta Chopina, a przy cenach dziś to mam wrażenie, że to był właśnie takie zdania słyszałem mówi no nie z muzyką współczesną nie jest w stanie się pogodzić wtedy musimy mu się musi leczyć, mówi że trening czyni mistrza żebrze w tym żadne kary każdy rodzaj sztuki wymaga pewnego przygotowania, ale to przygotowanie ma wyglądać to opowieść między melodyjnym aria Pucciniego lata dwudzieste dwudziestego wieku, a co jakiś w latach pięćdziesiątych do to słychać jest rzeczywiście skok jakościowy jak i którędy trwaniu oba pomysły na ścieżkę dojścia czy po prostu trzeba opowiedzieć słuchaczowi open element licznik, żeby byli bardzo orzechy zapowiedzi czegoś podobnego wyczynu słyszałem jak źle się szczerze, gdybym opanują manifest całkiem niezły hasło znaczy, że po prostu jak i tam się nastawiała na odkrycia znaczna pewną przygodę, że nasz umysł przecież jest wiemy o tym ma nieograniczone możliwości po co zamykać się właśnie w jest jej małe formalnym gorsecie następstwa są dominantą dominantę tonika wrota, które cały czas miałoby nas tutaj naszą świadomość się słuchową inna jakość ta określa, że i tak będzie określał ale, ale chodzi o to, że znałem światek n p. odkrywamy otwiera przed nami Sarnaki z UE no to jest świat, w którym dzieje się nieprzewidziane, że cały czas właściwie odkrywamy w każdej sekundzie, słuchając takich utworów, jakie są zupełnie niespodziewane pojawiają się zjawiska i dlatego MTS tak jakby wyruszać na na wyprawę, gdzie mamy jakiś minimum oczekiwania tak naprawdę nie wiemy co się zdarzy i to i to właśnie wolność świat muzyki nowej na tym polega życie w każdym momencie mamy do czynienia z jakąś wizję jak w jakimś odkryciem i ono może być rozczarowujący można powiedzieć, że mnie taka muzyka to jest jakaś się w ogóle nie do przyjęcia czy coś takiego, ale z drugiej strony możemy możemy zobaczyć, że jest taka, że jest tak różnorodna że, że operuje zupełnie innymi narzędziami właśnie coś jak jak niesamowicie poszerzają się barwy dźwiękowe jak jak i jak rytmy n p . stają się niesłychanie bogate i zróżnicowane menu tyły to jest ogromna w studiu dziedzina, w której rzeczywiście wydaje się, że my doskonale że, choć nic nie należy robić po prostu, jakby zatacza się w tym dźwięku i próbować się jakiegoś takiego może aktu kontemplacji po by zobaczyć jak tydzień 9 po prostu ewoluując przebiegają wielkie, w jakich są konfiguracjach, jakiego pójść do galerii sztuki współczesnej oglądać obrazy prawda, które są mu, by zamiast tradycyjnymi mamy tam powiązania jakiś sposób formę jakiś bar w UE i sobie my to po prostu potrzyma tutaj po prostu sobie słuchamy Reiss i nic więcej umiemy całkiem niedawno taką zabawną rozmowę z pewnym młodym człowiekiem, który po wysłuchaniu takiego mocno w notach do przykładu muzyki nowej pani się urząd jednocześnie powiedział że, że w szeregu do tego rytm, jaki dołożyć to wtedy ktoś tak to Vertigo myślał tylko z sobą narzutów to wtedy on pewnie miałby on i albo adresu jego koledzy, bo one już nie zrozumie, że to jest intrygujące, ale że złe, że byłoby łatwiej i jest były lepsze do głowy taki utwór, którego fragment szczęście teraz zaprezentować, który wydaje się to pewne jest mniej wyrafinowane Xenakisa chyba niedużo mniej, ale ma obsesyjny lęk i rzeczywiście wydają się przyjazne dla słuchacza nie są tajne NATO to był fragment utworu telenowele jak emisji okresy ćwiczę przykład minimalizmu muzyce przyznam, odkąd usłyszałem od dresu formę listu zakochałem się w ogóle trudno w tej szkole już w tej chwili dobre czasy, bo po latach sześćdziesiątych warto się wtedy zaczął tak naprawdę, ale niech pani wraz z takich narzucony rytm potrafi niejednego słuchacza tak pogodzić z dnia w bardzo wyrafinowanymi pomysłami, bo policja zbada oczywiście bardzo skomplikowane utwory występ lord Chang na pewno niektórych słuchaczy czy nastawionych bardzo tradycyjnie może taki utwór zdenerwować wyprowadzić równowagi, bo takie przypadki nawet ostatnio były opisywane w prasie natomiast na pewno w grę w dla wielu może być rzeczywiście takim ekstatyczne wręcz doznaniem cieczy toczy właśnie no wprowadzać się w takiej Adam Bodnar zajął się transfer właśnie coś w rodzaju odznaki takiego takiej hipnozy niemalże muzycznej i ach, rzeczywiście to jest prawda, że bez rytmu no jesteśmy silną jesteśmy jakoś fizjologicznie uwarunkowań prac daje jednak, że to, że człowiek jest wyraża się w jaki się o ruchach, że taniec jest to jakaś ważna w każdym razie było to kulturowo niesłychanie ważna dziedzina takiego właśnie bycia społecznego 3 3 3 w sprawie spóźnienia i że jest to ważna rzecz, że ciało wobec muzyki jest czymś niesłychanie ta cielesność z nich niesłychanie ważna w momencie, kiedy mamy muzykę, która ten aspekt rytmu czy on się on się staje tak niesłychanie zróżnicowane, że traci n p. że im, że nie ma w sobie żadnej stałej pulsacji 3 rzeczy właśnie na jakiś taki powtarzalności no to wówczas jest tym problemem 4 0 ceny problem rzeczywiście nie wiemy, czego się spodziewać się i ta ita nasza uwaga na maj jest troszeczkę cały czas wolny z was zwodzono pana na jakiś manowce bo, żeby w ścisłym to kiedy będą orkiestra Symfoniczna Greg Seneki za to są pod tym co robi dyrygent być tak to jednak reformy to jednak nie jest tylko wyjąć ukryty bardzo ta różnica się również plotka, że nie ma nic podkreślamy w Polsce po prostu i rzeczywiście rytm jest tylko rząd czasem jest właśnie na tyle skomplikowane i na tyle zmienne ME, bo przecież już święcie wiosny Strawińskiego wprowadził to w Górnym n p. BOR z wieloma wielość podziałów metrycznych, czyli prawda cały czas tam się zmienia metrum w związku z tym nie my my też jesteśmy cały czas jakby inna nie ma nie ma stałego Pulsu, które były aktor, który byłby realny wkład na 4 4 cały czas równo obie upraw dali wtedy wtedy wszystko jest jasne tutejsze wszystko przestaje być jasne i w ich wtedy może być to troszeczkę trudna trasa ta percepcja nie znaczy to, że znaleźli jej unikać natomiast oczywiście minimaliści są są niesłychanie wdzięcznym artystom muzyka która, która właśnie ono jest jak ja też bardzo lubię w Wieluniu nie ma listów nie wszystko może, bo czasem oni mają tendencję do tego, żeby samo zachwycie weryfikować w nieskończoność swojej Formuły, ale Ależ oczywiście z wspaniały są niektóre z tych utworów i wprowadzają jakiś taki stan trwa już dawno już jest w realnych i dla nas oczywiste elementy takie wrażenie osoby z bardzo filmowy dla firm Alstal drogi zgodnie od muzyki muzyki do tej daty klasycznych takich zwolnień czy c Adams Sullivan kiedyś to będzie ostatni ciepłego mięsa będzie kiedyś ludzie w skali masowej będą słuchać kompozycji nie Weber na te cele, jakie są tak jak dziś ci ludzie są pana można posunąć no tak tak myśleli do dokonywania szczerze, że tak tak będzie natomiast jak pokazuje historia do tej pory jej rozwój na razie na to nie wygląda no mógłby to być może mi twórcą muzyki popularnej jest zaczną posługiwać się między oceanami wówczas jeśli jest, by się znalazło nagle nagle tak dużo muzyki i protonowej we wszystkich mediach to wąsy byłaby też szans albo wszyscy są kwestia słuchania, więc musielibyśmy być bombardowani są napisem my trochę częściej niż to ma w staniesz się w dziejach państwa widzę nową perspektywę z kondycją nasłuchiwanie tych ciut rozmowy dziękuję za rozmowę naszym gościem mediateki tylko znanych Marek Mazurek z Instytutu muzykologii Uniwersytetu wrocławskiego dziękuję bardzo bardzo dziękuję, a za uwagę dziękuję państwu autorzy audycji braci Jarząb wydawcą, a Jacek Kozłowski realizator i mówiąc te słowa Jerzy Sosnowski wraz Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SALON: NASŁUCHIWANIE (JERZY SOSNOWSKI)

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA