REKLAMA

08. "Nie ulegajmy kultowi frenetycznego optymizmu". Podcast Dimitrovej i Stawiszyńskiego

Nasze wewnętrzne konflikty
Data emisji:
2018-03-14 20:00
Czas trwania:
36:49 min.
Udostępnij:

Rozmowy o depresji - ciąg dalszy. M.in. o religijnym podejściu do depresji, w tym - o depresji jako wielkim wrogu chrześcijaństwa: bo osoba, która ma melancholijne podejście do życia krytycznie przecież patrzy na to, co stworzył Bóg. O lekach stosowanych w leczeniu depresji oraz czy oczywistą jest myśl, że jest sens wstawać z łóżka czyli o nie poddawaniu się kultowi frenetycznego optymizmu.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry cel ten limit Travel Tomasz stawi się chińskim wpadka z nasze wewnętrzne konflikty tak jest no i kontynuujemy rozmowę sprzed tygodnia w o depresji, ale takim szerokim kulturowym stają się o depresji mówimy tutaj i szerokim kulturowym kontekście walki o konteksty już tak tęskniliśmy tydzień temu zapowiedzieliśmy, że porozmawiamy o nic w podejściu w sposobach leczenia o tym co uchodzi za skuteczne, jakie ma niedostatki, czyli spróbujemy spojrzeć na tę od strony Rozwiń » bardziej powiedzmy, że humanistyczna kulturowej, a także od strony medycznej i nauk ja powiedziałem, że w tej naszej poprzedniej rozmowie, że może modlitwa pośród tych różnych także elementów instrumentów leczenia czy radzenia sobie z depresją, która zmieniła się, a to, dlatego że tu znowu pójdę za Jamesem Hermanem, który uważam no jest autorem kilku takich naprawdę znakomitych tekstów o depresji dla niego w ogóle depresja była takim leitmotivem najważniejszym chyba jego tematem, o ile w Jung głównie się interesował psychozą stroje z nerwicą o tyle Hillman właśnie nie w sposób szczególny interesował się depresją i poprzez depresję właśnie różne rzeczy definiował, że może znaki czas zużywał może znaki czasu niewątpliwie oczywiście znaki czasów tak no cóż to co jak popatrzymy na statystyki tego co najbardziej doskwierają co w czasach, w których żyli ci ludzie no to faktycznie nie jest dziwne, że firma makro depresją przyznają natomiast sam mówi w pewnym momencie w książce krawężnik są ekolodzy zresztą, że 2 zasadnicze są postawy wobec depresji zachodniej kulturze Jan ona objęta oczywiście są postawami, na które depresji chcą uniknąć i które uważają, że jej być nie powinno jednak to jest postawa w medyczna, która już powiedzieliśmy druga to jest postawa religijna w tej pierwszej postawie depresja jest chorobą w tej drugiej postawie depresja jest grzechem, ale chyba, mówi że chrześcijaństwo w istocie stoi za obiema tymi postawami i że jakoś ten Medyk -li styczny taki radykalny punkt widzenia współczesny ne ma źródła tych głębokich początkach w głębokich w głębokiej historii w początkach chrześcijaństwa na terenie zachodniej kultury, bo chrześcijaństwo niezwykle mocnego zdaniem skolonizowane nasz sposób myślenia i doświadczania my, choćbyśmy byli dziś ateistami kontynuatorami oświecenia ludźmi kompletnie nie identyfikujący mi się z wiarą chrześcijańską to jego zdaniem myślę, że my mówimy i doświadczamy w sposób bardzo silnie przez chrześcijaństwo ukształtowany i oto cytat z książki, a Serbia i duchowa depresja będącej wyborem tekstów ojców pustyni tzw . na to niezwykle interesujące zjawisko pierwsze wieki chrześcijaństwa na egipska pustynia i tacy mistycy trochę przypominający Mistrzów w zamian pozostały krótkie takie teksty aforyzm styczna zwana Postek matami, które właśnie opowiadają o losach różnych takich mędrców, którzy tak duży spotykali się demony radzili sobie z pokusami Ney w ogóle zdawali taki wzorzec wiary chrześcijańskiej MACD, czyli to co dzisiaj właściwie nazywamy depresją upodobał sobie w szczególności wagę już z Pontu, które o tej ACI bardzo wiele pisał m. in. pisarzy są na życie na sposób demonów, ale ja tutaj mam 1 z reguły fragment małym o babie Antonim, a nie przepraszam za święte jest konkret, jaki fragment, aby Antoni to może innym razem Otóż święta Simple tyka powiedziała jest smutek, który przynosi korzyści i tak i który niszczy smutek pożyteczne to tak, gdy bolejemy nad swoimi grzechami nad błędami bliźnich on sprawia, że nie słabnie nadgorliwości osiągnięcia doskonałego dobra to oblicza prawdziwego smaku, lecz nieprzyjaciel nasz również Matu swój wkład w syn ma bowiem smutek bez żadnej przyczyny, które nazywa się zniechęceniem takie usposobienie trzeba jak najszybciej odrzucić przez modlitwę i śpiewanie psalmów nieprzyjaciel no to wiadomo, kto to jest ten nieprzyjaciel to Szatan po prostu i teraz ten głęboki chłopca trwać bardzo już krótko na ten głęboki sens depresji, który pracuje myślę wciąż głęboko w naszym światopoglądzie w naszym sposobie myślenia depresja też przeżywanie jakoś do presji i też w tym w jaki sposób kultura zachodnia depresję postrzega niezależnie od tego aspektu ekonomicznego, którym mówiliśmy polega na tym, że melancholia czy w ogóle taki rodzaj i smutku rozpatrzy zniechęcenia niezdolności do działania niezdolności do pracy jest czymś co przeciwstawia się o wspaniałości boskiego stworzenia Bóg stworzył nas i stworzył świat, w którym funkcjonujemy ten świat jest boskim działam my jesteśmy stworzeni na podobieństwo Boga powinniśmy chwałę boską głosić i powinniśmy dawać codziennie dowód tego jak wielkim darem jest nasze życie jesteśmy za niewdzięczny jak wspaniały jest ten świat w momencie, kiedy pogrążamy się w czeluściach melancholii w czeluściach AC Edi w czeluściach depresji i w jaki sposób sprzeniewierza się temu wszystkiemu co Bóg pomyślał, że było dobre, a my nie uznaje, że jest to dobra uznajemy właśnie, że jest zła i bez sensu i w tym sensie działamy na sposób demonów jak powiada Waleriusz z Pontu to jest wielki wróg depresja facet ja melancholia wielki wróg chrześcijaństwa pomyślałam z 1 strony o Boże któryś już pojawił się w poprzedniej naszej rozmowie z drugiej strony to słowo zniechęcenie z tego fragmentu, który przeczytał wściekł się mocno mi utkwiło w pamięci skądinąd zastanawiam się co można, by było zrobić w pewnym sensie bez tego doświadczenia nie gloryfikują go oczywiście ważne bez dostępu też to jakichś takich aspektów doświadczenie rzeczywistości przy czym oczywiście zniechęcenie tutaj oznacza coś co innego niż doświadczenie smutku i tutaj rozróżnienia zresztą się pojawiło się, że to jest dosyć dobry opis jakiś rodzaj opisywał on tego co jest stanem, jakiego i depresyjnym jakiegoś wycofania jakiegoś jakiś hibernacji o tym, też można w różnych funkcjach myśleć o czymś innym jest jakiś takimi mimo wszystko żywotne doświadczenie czegoś co nawet może być bolesne trudne i t d. ich album Queen w kontekście bardziej współczesnym, kiedy już pozbawieni jesteśmy różnych takich bardziej metafizyczne sposobów myślenia na ten temat ich jedyna nasza rzeczywistość nie jest ułożona i jakoś wyjaśniana wyjaśniają na taki sposób chcieli właśnie trudno jest budować na tym sens to pozostaje im z takim doświadczeniem, które w dalszym ciągu jest jakoś bardzo niedostępne niepodlegające definicji rozumieniu z drugiej strony, czyli jako coś nieuchwytnego z drugiej strony, mówi że doświadczenie do prezydentury architekt, a z drugiej strony chcemy jesteśmy skazani w pewnym sensie NATO, żeby się z tym zmierzyć nie chce tak zupełnie na sprowadzenie na ziemię z tego miejsca, o których my ty mówiłeś, czyli sięgać po statystyki mieli dokładnie jest tym na daczy takim bardzo powiedz, że jednowymiarowe niekiedy sposobu myślenia o tym na skonfrontować z drugiej strony to są najbardziej dostępne nam dzisiaj formy rozumienia jakiś film szacunki i Anny w bardzo często, kiedy rozmawiamy o depresji rozmawiamy o liczbach w liczbach także w tym jak n p. mierzy się ich skuteczność leczenia zmagania się z chorobą z trudnością inni i to zarówno w obszarze medycyny trzeci właśnie skuteczność leków i jakiego przeżył psychoterapii n p . która jest 1 z form również inni szeroko stosowanych do leczenia depresji Hillman cytowane przeze mnie w pewnym momencie w 1 ze swoich w 1 ze swych książek mówi nieważne co lekarz robi, byleby tylko coś robił, ale i to jest jakaś głęboka postawa, która definiuje w jakim sensie nas aż w tej kulturze w każdym razie obowiązujący stosunek do swoistego znieruchomiał nie jakie przynosi depresja takiego zatrzymania spowolnienia właśnie z niej uruchomienia również chodzi o to, żeby jak najszybciej z tego wyjść, żeby w tym nie pozostawać, żeby nie zaginął żali się zagłębiać się w tym doświadczeniu tylko, żeby je przekroczyć, żeby ono się już skończyło, żeby nastąpiło coś co jest, a co jest niweluje i teraz spojrzały na to takiej strony i że funkcjonujemy w takim świecie, w którym my musimy być nieustająco w ruchu i musimy być nieustająco sprawni nie możemy sobie oczywiście jeśli nie jesteśmy nie wiem miliardera niektórzy nerek, którzy już mają takie zasoby, że praktycznie nie muszą z kolejnych 50 wcielenia ach, z kolejnych 5 0 i inkarnacji z Lechii z, tak więc też nic zrobić, ale my dzisiaj generalnie przypuszczam, że większość z państwa także któż nas słuchają sobie nie możemy pozwolić na to, żeby być bezproduktywnie, żeby być mniej sprawni, żeby mu oczywiście w sytuacjach, które są jakość przewidywane przez te różne układy prawno kodeksowe no to otrzymujemy jakieś zapomogi jakiś renty jakiś status osób, która nie są już dalej wstanie funkcjonować bez tej machinie kapitalistycznej zazwyczaj dość słabo to, zwłaszcza w Polsce wygląda ta opieka społeczna i całe to instytucja znana sfera, która ma takim ludziom pomagać funkcjonuje raczej słabo, a wreszcie każdy z nas w każdej chwili może się stać właśnie kimś takim nie myślimy, że to jest jakoś niedostępne na odległe właśnie nie w każdej chwili możemy być tak takim kimś kto, kto potrzebuje tego rodzaju wsparcia no ale poza tym coś takiego jak właśnie choćby poczucie bezsensu głębokie poczucie, że właściwie rzeczy, której wykonuje będąc pracownikiem nie wiem jakiś korporacji będąc kimś wielkim zakładzie pracy funkcjonują złożone właśnie będą z kim stanie wiem pisze książki śpiewa piosenki gra w teatrze to wszystko pod pewnym kątem jest kompletnie bez sensu to, że my tu teraz siedzimy rozmawiamy też jest bez sensu i kiedy się przyjrzymy różnym parametrom naszej sytuacji możemy popaść w rozpaczy mówię to zupełnie poważnie i nie ma momentu takiego nie ma takiej przestrzeni nie ma takiej sfery w tym całym systemie, który pozwoliłby nam, który w ogóle uznałby to że, że mamy prawo do tego, żeby uważać to jest bez sensu i mamy prawo naprawdę się tym przejąć tak, że przez jakiś czas n p. wolelibyśmy nie wiem nie przychodzi do pracy tylko po prostu przeżyć jakoś głębiej przeżyć jakiś głęboki smutek albo głęboką melancholię związaną z tym, że musimy funkcjonować w systemie, który jest absurdalny z gruntu, ale te są jednak troszkę różne doświadczenia i o ile ja się zgadzam się świat, w którym żyjemy jakoś nas wtłacza wykreślone rola sposób funkcjonowania i t d. i to ma swoje różne trudne od strony taką nie zrujnowała wymowę egzystencjalnego doświadczenia smutku czy melancholii tego, o czym mówisz z doświadczeniem właśnie takiego moim zdaniem my takiej utraty wcześniej czegoś takiego efektywnego efektywny i zdolności do wiązania się ze światem, a w dużej mierze myślę, że depresja jest czymś takim, że jest mniej słupkiem, a bardziej oczywiście opisy są różne, ale jakąś formą zamrożenie też całe spektrum innych uczuć się w tym też jest z nim złość bardzo często kierowane do samego siebie tak dalej ktoś, kto w sensie takim osobistym staje przed takim doświadczeniem w obrębie tego świata, w którym żyjemy ma dostęp do różnych sposobów radzenia sobie z tym 1 z tych sposobów jest niewątpliwie leczenie farmakologiczne, o którym troszkę rozmawialiśmy jego inny nie dobrych stronach aczkolwiek, ponieważ bardzo lubi podkreślać naukowy aspekt różnych rzeczy zjawisk stosowanych metod naszych rozmowach to n p . pan teraz Lance ci się ukazały in takie badania, które w ramach, których potwierdzono skuteczność 3 1 2 1 z leków antydepresyjnych w stosunku do efektu placebo, bo tutaj od dekad z toczą się różne dyskusje na temat tego na ile leki są skuteczne w jaki sposób działają co jest efektem placebo co w określonym czasie działa, a później przestaje być skuteczne i t d . to tutaj w sposób wyraźny otrzymaliśmy informację na temat tego, że w stosunku do n p . wg takich standardowych sposobów badania tego stosunku do braku tego typu leczenia Anny zawsze wykazują różnorakich różny stopień skuteczności ldl wykazują skuteczność jest 1 strona RM, chociaż dalej nie wiemy do końca, dlaczego n p . jest taki neuro biolog lek. Anna wylicza Artur po jej Friedman, który publikuje w inny New York Timesie, który cały czas właśnie krytykuje też różne medyczna formy definiowania sposobu działania leków z serii i nastawia różne wyzwania Digital zwrotnego wychwytu serotoniny takie najbardziej popularne leki antydepresyjne lepsze prozaik z takim lekiem z serii ADAC i które n p. twierdzi, że z czasów pojawienia się proza niewiele się pod tym względem w obrębie tych nauk zmieniło i że nawet, mimo że jest to bardzo mnie od strony ekonomicznej dla wielkich firm firm farmaceutycznych innym bardzo dobry biznes nie mówiąc o tym jakie pieniądze to są gigantyczne drażni przytoczę dokładnie Szymala w stanach Zjednoczonych to są leki podawane w takich ilościach, że trakt z potężnym przemysł tam, a inne no niestety Amerykanie łykają leki jakich ilościach hurtowych i nikt, kto to co dalej nie wiemy do końca na co ich do czego się dostosuje, a jest zupełnie inna perspektywa, bo Air ten sam Lancet skądinąd ten ma mniej więcej podobnym czasie opublikowało też różne takie nikt nic nie jakiś taki zarys być może badań też silną mgłę definicji tego w jaki sposób można badać, jakie wyzwania stojące przed psychoterapia różnymi formami psychoterapii lub pomocy psychologicznej też, jeżeli chodzi o oddziaływanie leczenie ran i pomnik ma to też jest na temat, który się między nami często tutaj pojawia i oczywiście twierdzić, że wg WHO jest także dowód to najlepszy jest połączenie farmakologii z leczeniem w jakiej jakąś formą leczenia psychologicznego co znowu zderza nas z tą rzeczywistością nie jest trick tę biologiczną naszą jest też druga strona taka powiedzmy, że skrajnych wcześnie przerwałam tego, czyli psychoanaliza taka tradycja psychoanalitycznej tutaj jest taki cytat z z kolei w obronie w pewnym sensie doświadczenia egzystencjalnego, który mówił już na początku z Elizabeth line skok, które napisał taką książkę małą poco psychoanaliza, która ukazała się w krytyce politycznej w przekładzie Anny biło z bardzo ciekawa i interesująca i na pewno innym zmuszające do ryzyka, że autorka, która lektura, która napisała taką wielką biografię Jacquesa Żaka naznacza to jest w ogóle historia francuskiej z analizy i drugi dom jest poświęcony w całości Żakowi AK mawia tylko ten drugi dom p t. Żak plakat ukazał się po polsku nakładem wydawnictwa HR parę lat temu z wielkim oddaniem też się, że w projekcie tym w ogóle jakoś tak na tym polu Elizabeth rodzina z podziałem na LNG do tej czy opery wersjach i książeczka taka krótka się tak też nic tak perwersji nim, czyli przyjmujemy znał zupełnie inną perspektywę niż to się z Glancem tu też tak to kolejny w handel powody są właściwie wystraszyły nim powiedziałbym, że można, by argumentować, że jednak nie takie jak by się mogło na pierwszy rzut oka wydawać, ale to nie będą teraz tego robić nadal przemierza ne Wenger grzmi na użytek wprowadzenie ten cytat pan psychoanalizy świadczy o postępie cywilizacji wobec barbarzyństwa w przywraca myślę, że człowiek jest wolny w swoich słowach i że jego los nie ogranicza się dobrze tu biologicznego ta skądinąd tutaj bardzo ważne w kontekście naszej rozmowy dlatego w przyszłości powinna zajmować miejsce obok innych nauk ciekawy moment, aby móc walczyć przeciw obskurantyzmu im roszczeniom sprowadzającym myśl do neuronów czy mylącym pragnienia zwiedzili tą chemiczną i myślę, że tak już w skupie jak w soczewce taszczy powiedz różnimy debaty dyskusje na ten temat tak wierzymy w Kol no i jest i tkwi w tym jakiś głęboki paradoks że, że jest bardzo ideologiczna ta postawa, którą ma tu przyjmuje jedno jest bardzo wyrazista niewątpliwie nim byli też w Nigrze wewnętrznie sprzeczne, ponieważ psychoanalizy świadczące o postępie cywilizacji przeciwko barbarzyństwu, która ma zarazem stany zająć miejsce obok innych nauk oczywiście takie były one są do nauki, które będą walczyć za obskuranta skimming naukami to już kojarzy się z Pekinu, a epoką minioną trochę to znaczy Tomi przywodzi namyśl właśnie takie takich naukowców, którzy tam gruszki na wierzbie instalowali właśnie rozróżnianie pomiędzy tymi naukami, które są odpowiednio postępowa, a tymi, które są właśnie z London las Vegas, ale skąd wiesz czy właściwie nie dałoby się zastosować tego samego rodzaju definicji do tego, czego ty naszym doświadczeniem dzisiaj znaczy nauka też funkcjonuje wg określonych paradygmatu w myśl, że nasze tak, ale myślę, że to czy Neuron i myśl to jest mniej więcej to samo to jest albo prawda albo fałsz i nie jest ani obskurantyzmu Janiny obskurantyzmu w tym sensie o to mi, o ile ja myślę, że chodzi o redukcję o nim po prostu, że tutaj jest krytyka takiego, a redukcja niż do czystych biologicznie Porto z kolei odbiera nam całe to uniwersum znaczy głośniki takiej wolności w kategoriach szerokiego jakiegoś doświadczenia UPC, czyli tego czym się tutaj zajmujemy w trakcie naszej rozmowy no ale wstydzę się stosy ideologiczna, że żona to wartościuje, że postawa naukowa tak jak ją rozumiem to jest postawa właśnie, w której muzyczną Kaina jeśli tak jest to taki jest inny dziękuję bardzo po prostu, a nie, że to jakiś amok Kuranty zmierza to jakiś taki bardzo to jest straszne co pozwala też skądinąd jest podobne do tez w duchu freudowskiej, bo przypominam sobie słynny cytat z jak to z projekcją Gowin kiedyś powiedział, że Szanowny panie musimy, ale i to Jung opisuje jako takie doświadczenie w grze było dla niego 1 z tych momentów, które zadecydowały rząd się później z Freudem rozstał, ale mój Szanowny panie i musimy uczynić z tą Oli seksualnej absolutny dogmat, żeby przekonać stawić się zalewa owi ciemnego mówi o okultyzm o no i Intel wypowiedzieli było znacznie więcej oczywiście zmieniały się w definicje naukowe i na użytek psychoanalizy stosowane przez projekt przyniesie mu szczera niezależna na tym, żeby psychoanaliza zyskała status naukowy to się też działo w określonym kontekście historycznym, ponieważ tam różne inne formy oddziaływania PEM i też to znaczy działalność silny psychiatrów naukowców we Francji w tym czasie też, że ten rodzaj napięcia i rywalizacji, który też powodował żonie ktoś chciał nadać swojej nowym odkryciem szczególny status, ale z drugiej strony też trudno pominąć ten aspekt właśnie mnie on to znaczy początek tego cytatu, czyli tyle, że psychoanalizy świadczonych przez Hannę Lis świadczy o postępie cywilizacji cessny czy z punktu widzenia naszego myślenia dzisiaj właśnie myślimy o tym, jako jakiejś formie archaicznej dosyć już względem nowoczesnych odkrycie przede wszystkim tego, że możemy w sposób dużo bardziej szczegółowe badacze mózg, gdy wszystko to głównie w błyskawicznym tempie zresztą się zmienia, a z drugiej strony nauka okazuje się dzisiaj bezradna też wobec różnych zagadnień to znaczy w dalszym ciągu jest niezdolna do opisywania bardzo wielu zjawisk i tutaj paradygmat etyczny przykładem jest depresja i inne, o których rozmawiamy, ale też jakoś język terapeutyczny co więcej tez bardzo ciekawe jest kraj to ski wraca tu kask Pręgowski w takim sensie oczywiście jako zmodyfikowane, ale taka taki właśnie bardziej no powiedzmy, że w swych dni czeka tradycje oraz dowodzi psychoanalityczne taki był artykuł w zeszłym roku chyba w Guardianie na ten temat, że jakoś po latach 2 triumfu terapii poznawczo behawioralnej psychoanaliza czy takie różne formy psychoterapii psyche dynamicznej powracają, bo z 1 strony mamy inną już też różne naukowe dowody na ich skuteczność, a z drugiej strony być może kontaktują nas z jakimś szerszym wymiarem no właśnie takim egzystencjalnym naszego doświadczenia, którego nie da się sprowadzić tę neurologa ziewanie tak wciąż w cały czas myślę o tym, że tak czy inaczej no nic w tych wszystkich perspektywach, na które tutaj uruchamiamy nowy jakimś sensie tę depresję traktujemy jako rodzaj takiego wydzielonego fenomenu czy wydzielonego z zjawiska ja powiedziałem wcześniej o tym, że mam wrażenie, że w tej kulturze nie ma przestrzeni na doświadczenie bezsensu n p . czy doświadczenie rozpaczy czy właśnie takiego taki, a atrofii jakoś nie chodziło mi rzecz jasna o to, że jak będziemy mieli możliwość, żeby nam przez ileś tam dni w roku nie chodzi do pracy, bo w, bo przeżywamy jakiś kryzys melancholii tak dalej to wtedy nie będziemy mieli depresji, bo to jest dno po prostu żenująco głupie FF chodziło mi o to, że to jest jakiś system znaczeń połączonych kultura, w której funkcjonujemy i nasze doświadczenia także GI el no i depresja nie jest w tym sensie jakimś takim odseparowany całkowicie autonomiczny zjawiając się znikąd fenomenem, który musimy lektury musimy jakoś się rozpoznać następnie zdefiniować środki, które pozwolą nam się go w miarę skutecznie szybko pozbyć nie tylko jest częścią całego tego krajobrazu na szych emocji doświadczeń odczuć sensów, które jakoś nas przenikają, które sami tworzymy i które nas stworzą pojęć, które mamy obrazu, który dostajemy obraz siebie, które dostajemy od innych obrazu siebie, który sami kształtujemy i t d . ale i to jest pewien stan, który w, którym trudno w sposób fundamentalny wyłączana z z uczestnictwa w pewnej grze społecznej w świecie ludzi zaangażowanych w coś w świecie ludzi tworzących jakieś wartości i jakości w świecie ludzi w ogóle przekonanych, że jest sens, żeby wstawać z łóżka to moim zdaniem jest już teza problematyczna to wcale nie jest oczywiste, że jest sens, żeby wstawać z łóżka wiem, że to nie jest oczywistość, że nie znajdziemy takiego dowodu naukowo ważnych i teraz chodzi o to, że z tym szermierzy filozofię no, tak więc ku wojnie wszystkim się to udało jakoś przekonująco uzasadnić, że jednak nie wiem czy komuś się udało przekonująco uzasadnić tezę odwrotną w Choszcznie natomiast myślę, że w ogóle włączenie takiej perspektywy pozwolenie sobie też na rozważania tego typu kwestii uznania też, jakbym byśmy powiedzieli językiem psychoterapeutyczne tych części które, które są melancholijne, które są na bok przekonane, że życie jest czymś strasznym bezsensownym, które doświadczają różnego rodzaju emocji przeżyć Stanów niemieszczących się w tym paradygmacie na człowieka sprawnego zdrowego zadowolonego i t d. że włączenie tego no w jakim sensie Jan rozmontowuje czy w każdym razie jakoś osłabia impet z takiego pełnego obezwładnienia, które staje się naszym udziałem, kiedy przeżywamy depresje czy kiedy kiedy, kiedy w cudzysłowie mówiąc kolokwialnie dostajemy depresji coś takiego mówił Rottenberg w tej naszej rozmowie, że no w nastrój człowieka jest wynikiem działania, by coś skomplikowanego systemu, który właściwie angażuje cały organizm, bo i różna inne parametry związane z GM czarna o tym, że on w ogóle generuje samo psy w takim sensie, że z jakimiś dni niezbędnym do tego podłożyli, żeby z imprez z tego, że jest w niej jakoś to coś z jakich można o tym, oczywiście my się w kategoriach energii można to na różne sposoby tych liniowych czy można w kategoriach popędu albo pragnienie inne, ale to jest w ogóle jakaś taka bazę jakiś fundament być może, budując naszą relację z rzeczywistością Rottenberg jako rewolucjonista oczyściła kontrole technicznym językiem się posługuje, ale mówi to samo co Kidman w gruncie rzeczy, mówi że mimo, że rzecz, że depresja pojawia się wtedy, kiedy ten system odpowiedzialny za nastrój na po takim czasie długich drobnych deregulacji różnych z jakiś jest zafiksowanie różnych jałowych biegów związanych m. in . z tym, że właśnie na pewne doświadczenia nie ma czasu albo miejsca i w kulturze i i sposobie w jaki my pewne rzeczy przeżywamy no po prostu całkowicie się wyłącza to znaczy po takiej serii różnych uśpionych drobnych deregulacji właśnie ulega deregulacji totalnej po prostu Ciach i następuje kompletny paraliż i to jest tzw. wielki pisarz depresyjne w jego winę w jego ujęciu i tu jest coś podobnego to znaczy Hillman mówił ani mord zaprasza on często jest wynajęty dom like to film tłumacz kaucji jest taki słynny wywiad z nim dla New York Timesa sprzed lat, kiedy coś takiego powiedział to było odebrane w sposób jak bluźnierstwo niemal jako coś takiego w Górze jak można tak powiedzieć przez jakiś jakaś kpina musimy być ostrożni w tym sensie, że pewnym słowom nadaje określone znaczenie i że można bardzo łatwo mu inny w niewłaściwy sposób odczytać taki komunikat jest w kontekście też naszych rozmów jest także możemy dyskutować na temat depresji wymiary z 1 strony biologicznego z drugiej kulturowego nie w takim taką stronę Jean lin jednak bynajmniej nie namawiamy do tego, żeby nie podejmować kontaktu z specjalista wzorów leczenia i jakości w pewnym sensie nadawać temu wyłącznie trzymać tych kulturowych sensów, ponieważ to się wiąże z realnym bólem problemem, jakkolwiek byśmy go nie zdefiniowali trójstronną i jeszcze tak, podsumowując pomyślałam o tym, że depresja na swoim, gdy w sposób intensywny z 1 strony wiąże ze światem zewnętrznym i łączy, a z drugiej tak w sposób intensywny i drastyczne izoluje, że cały czas jakoś wrażenie, że nasza rozmowa wokół tego oscylowały to znaczy wokół naszej więzi ze światem pomyślałem sobie o bogactwie Penn opisów tego doświadczenia też w takim sensie, że z 1 strony właśnie może ile ile różnego rodzaju dziedzin podejmuje się chętny opisywania tego doświadczenia, że z 1 strony mamy psychiatrzy z drugiej strony mamy inny psychologię ewolucyjną różne inne podejścia, a poza tym mamy na całe bogactwo filozofii literatury i to już taki bardzo ukierunkowanej na trasę cały czas w głowie akurat nie ta książka z tej Ronan ciemność widoma od depresji, ale też szereg różnych dioramy LPG Landi dla nas bardzo różnych innych obszarów IT filmy i muzykę, że to jest jakiś taki paradoksalnie w tej całej puszce zarazem tak wielkie bogactwo znaczeń w sensie takim kulturowym, że to też jest interesująca dla myślę, że to jest bardzo ważne żeby, żeby to włączać i żeby jakoś się z tym zaznajomić oswajać to wymyślać się w to prowadź to zrozumieć i oczywiście na koniec coś powiem, że jeszcze raz podkreślę, że nie jestem absolutnie nie nawołuję tutaj do odstawiania leków przeciwnie nie do brania leków i odstawiamy letnią żonę i momencie zgodnie z zaleceniem psychiatra, ale zgodnie z zaleceniem Wiesner absolutnie na wszelkie formy pomocy wszelkich form leczenia są jak najbardziej wskazane w UE natomiast do 1 do czego namawiam to nie podda, bo nie poddawania się kultowi zdrowia dobrego samopoczucia są genetycznego optymizmu sprawności produktywności i t d. nie poddawaj my się temu kultowi, bo on jest po prostu okrutne i potem płacimy za niego ogromną cenę, ale pozostajemy niezależni szukajmy pomocy potrzebujemy jej absolutnie dziękujemy bardzo dziękuję wódka jest psycholog terapeutyczną filozoficznych tynku na doc. w naszej aplikacji mobilnej w kolejnym odcinku za tydzień w środę około dwudziestej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NASZE WEWNĘTRZNE KONFLIKTY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA