REKLAMA

Kiedy i dlaczego zatkają się szkoły?

Analizy
Data emisji:
2018-03-16 18:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:02 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Maciej Zegarski witam ponownie w studiu Justyna Suchecka Gazeta wyborcza jest dobrym razem z swoją koleżanką Małgorzatą Zubik na obcasie artykuł, kiedy i, dlaczego szkoły się zatkają najpierw powiem tak od momentu wprowadzenia w życie tejże reformy edukacyjnej pani minister Anny Zalewskiej różne środowiska nauczycielskie w ten sam związek nauczycielska Nauczycielstwa polskiego wieszczą katastrofę mijają miesiące tygodnie i nic się nie dzieje czy nie podobnie trochę jest z Rozwiń » tym twoim tekstem nie jest to nie skarżył się z EFS taka pełzająca katastrofa, więc są takie rzeczy, które zauważają poszczególni rodzice uczniowie w konkretnych szkołach ma, ale to, o czym dzisiaj przemysł Gosię czy kumulacja roczników, do której dojdzie w 20 1 9 roku nie ma takich działań, które ministerstwo edukacji mogłoby tę falę powstrzymać nie ma takich działań, które mogłoby ją zmniejszyć, zwłaszcza że o tym, że to się tak skończy szefowa Ministerstwa Edukacji Narodowej wie od czerwca 20 1 6 roku i nic nie zrobiła po to, żeby tego problemu nie była problem polega na tym, że we wrześniu 2 20 19 roku ów do pierwszych klas liceów techników szkół branżowych pomaszeruje 7 30  00 0 uczniów zamiast zwyczajowego około 3 50  000 należy, że to jest też w naczyniu skutek likwidacji di Natale z Rogoźna myślimy właśnie mechanizm ostatni absolwenci gimnazjów, czyli ucznia w obecnej drugiej klasy i pierwsi absolwenci wydłużono do lat 8 szkół podstawowych, czyli trwała tak naprawdę 3 roczniki uczniów, dlatego że ci i usług rasiści to też jest kilkadziesiąt tysięcy dzieci, które zaczęły naukę jako sześciolatki dobrowolnie, więc będziemy mieli w pierwszych klasach liceów 1 4 15 1 6 latków jedno przy czym jak rozumiem dlatego może ministerstwo nie w przejawia, jakiego specjalisty nie pokoju, bo w odpowiedzi chyba na innym takie pytanie Rzecznika Praw Obywatelskich Adama Bodnara, który zwraca uwagę, że właśnie wszyscy powinni mieć ten powszechny równy dostęp do edukacji jak mówi konstytucja w odpowiedzi rzecznik uzyskał od pani minister Zalewskiej takie zapewnienie, że nadrzędnym obowiązkiem każdego powiatu jest realizacja potrzeb edukacyjnych młodzieży zamieszkanej zam . na terenie danego powiatu na zasadzie powszechnej dostępności na to dlaczego ministerstwo ma się przyjmą nowe miejsce swoista gra bardzo dogodna sytuacja, bo to ona sprowadziła ten problem małe i odpowiedzialne za realizację i za rozwiązania będą samorządy, dlaczego ma się przejmować choćby, dlatego że powiaty, które prowadzą licealna na pewno zapewnią dla wszystkich niestety nie ma opcji, żeby się stało inaczej pytanie co to będą za miejsca, jakiej jakości domeną nauczyciela na ich czy młodzież pójdzie do szkół, do których chciała pójść po punkcie samorządy, które zapytało nas prośmy wszystkie miasta wojewódzkie szykują się na ten podwójny rocznik, ale nie kryją, że będą dopełniać Ricardo, który dzisiaj nikt nie chce chodzić i szkoły branżowe, których młodzież nie wybiera się dodzwonić się będą dopełniać w liceach, do których nikt nie chce, choć to znaczy n p . mamy nadprodukcję liceów w Polsce od kilkunastu lat płynnie liceów przybywało, chociaż młodzież ubywało no i powstawały takie lica n p . przy szkołach zawodowych, gdzie ta chciano n p. uruchomić 3 konsole chętnych nigdy nie było wielu więcej szkód ruszały 2 albo 1 zresztą takiego co mógł pójść każdy bez pana tak dalej g gimnazjalnych to było tak naprawdę słabe szkoły z wszelkich rankingów nie chodzi tylko wyniki matury lokata 3 edukacyjnej wartości dodanej n p. Night są istotą są sale nie dała nie dało się zapełnić tę samą jak coś nauczyciele, ale i Jacyna to właśnie do wymyślania jak przyjdą do nich uczniowie trochę lepsi bardziej wymagające no i to zapewne nie będzie polegała na tym, że w dobrych liceach obleganych klas nie będzie więcej klas będzie, więc właśnie w tych szkołach, które mają puste sale, czyli z organizacyjnego punktu widzenia wszystko zadziała tylko dla tej ambitnej młodzieży to będzie tak duży cios w dół to co wynika właśnie z tego waszego badania w poszczególnych województwach 3 dni czy to jest rzeczywiście tak, bo to świetnie brzmi tak jak mówimy, że tych kandydatów będzie 7 30  00 0 realnie 3 50 jak do tej pory, ale pewnie są toru w różne sytuacje w różnych miastach inaczej to jest także właściwe tylko się pojawi jakiś czarny obraz tego wszystkiego co się wydarzy w przyszłym roku widać, że samorządy bardzo starają mu, żeby jakoś zminimalizować problemy w częściach lub Gdańsku otwiera nowe licea nikt na pewno nie będzie dużego problemu w mniejszych miejscowościach w takich miasteczkach dwudziesto trzydziesto tysięcznym, gdzie też działają licea, gdzie od dłuższego programu czas jest problem z niżem demograficznych snem, ale myślę, że w miastach wojewódzkich to on nie ma się co oszukiwać to będzie dramat w Warszawie będzie 2 , 4 raza więcej kandydatów niż normalnie i muszę pamiętać, że miasto wojewódzkie nie mają problemu tylko ze swoją młodzieżą, bo sprawdziły śmiech to są takie cacko Rzeszów, gdzie ponad 60 % uczniów spoza miasta, więc stoją wstrząs właśnie w tym uczniów z małych miasteczek, którzy chcieliby n p. pójść do dobrego wojewódzkiego liceum, a menu musi zostać są u siebie i różnym skutkiem oczywiście to nie jest tak, że wszystkie szkoły mniejsze miasta są kiepskie ale kiedy spojrzymy choćby na ranking perspektyw to w pierwszej setce właściwie nie ma praktycznie szkół spoza tych miast wojewódzkich jak rozumiem jeszcze dodatkowy element się pojawia, o którym również piszecie, czyli właśnie dla takich dzieci, które chciałyby w innym mieście niż mieszkają czy nawet właśnie w dalszym jakimś ośrodku się uczyć dna to jest kwestia ta miejsc w internatach i tak na to, że może ich zabraknąć zwracano uwagę między nim Białystok, ale też inne miasta, które w, który do internetu bursy prowadzona ona akurat tutaj, o ile jesteśmy w stanie wygenerować dodatkowe klasy są przy szkołach tyle nowych internatów w ciągu roku samorządy nie po budują, tym bardziej że za 3 lata znowu nie będą potrzebowały dodatkowych miejsc, więc była to byłaby to absurdalna inwestycja, więc myślę, że to, że to one takie dodatkowe ograniczenia, których też i to akurat szczęście w nieszczęściu Ministerstwo Edukacji Narodowej nie będziemy w stanie potem zweryfikować, bo nikt nie będzie liczył ile dzieciaków chciało pójść do liceum dajmy na to w Poznaniu, a nie poszło, bo nie było stać na to, żeby wynająć mieszkanie Szkota wolnym rynku władze Wrocławia, by jak wynikała z twojego artykułu przyznają, że też mnie mając kłopoty prawdopodobne z liceami będą chciały namawiać uczniów na branży z Chin przypomnijmy co to są za szkoły, dlaczego trzeba namawiać ludzi na tle branży IT, bo budzą już taka potoczna jest teraz wiedza, że ludzi z konkretnym fachem najbardziej brakuje na rynku pracy i najłatwiej jest potem funkcjonować, kiedy się coś ma właśnie w ręku i szkoły branżowe są szkoły, które zastąpiły zawodówki od tego roku szkolnego, ale właściwie poza zmianą nazwy niewiele się różnią od tych szkół zawodowych, dlatego że nie zmieniła się podstawa programowa kształcenia ogólnego póki co nie bardzo się też zmieniły te zajęcia praktyczne pani minister bardzo dużo już mnie opowiada o tym jak to teraz będzie współpracował z przedsiębiorcami otwierała nowe klasy, ale na razie są głównie zapowiedzi konferencje, na których się państwo spotykają z przedsiębiorcami państwo zmian mu, dlaczego trzeba mu też namawiać mamy od długiego czasu odwrót od szkolnictwa zawodowego właściwie od reform Handkego w dziewięćdziesiątym dziewiątym roku coraz mniej uczniów wybierało szkoły zawodowe i technika z czego wynika ono z ogólnej presji na edukację w Polsce im polscy rodzice to też wynika zbadań marzą o tym, żeby dzieci miał maturę poszła na studia to z jej strony zapowiada codziennie dzisiaj słyszymy, że n p . takiej budowlance właściwie non kompletnie brakuje rąk do pracy jeśli nie nawet szerzej nastąpi jakaś jak jakiś transfer pracowników na czas z Ukrainy NATO będzie to duży problem dla branży rybnej teraz to właśnie problem tego czy te nasze szkoły zawodowe tak jak teraz funkcjonują odpowiadam na to zapotrzebowanie rynku pracy odpowiada bardzo różnie, bo oczywiście mamy mnóstwo wspaniałych klas zawodowych, które powstały przy zakładach pracy czy przy współpracy ze strefami ekonomicznymi, ale mamy też szkoła w Polsce bardzo dużo klas zawodowych, które powstają z tzw . potrzeb szkoły to znaczy mamy nie wiem 3 nauczycieli, którzy mogą uczyć fryzjerstwo to otwieramy klasę dla fryzjerów nie, dlatego że w tym 30 miasteczku jest potrzeba 3 0 nowych fryzjera co roku tylko, dlatego że akurat tego możemy uczyć i trochę jest także nie mamy dopasowanej do sieci szkół do faktycznych potrzeb PIT, o ile rzeczywiście brakuje na szkodę budowlańcy wykwalifikowany, bo ci, którzy byli to sam uciekł zagranicę i teraz trzeba szukać w Finlandii Wielkiej Brytanii n p. netto po pierwsze, wykształcimy dopiero za 3 lata po drugie, pytanie, kto będzie kształcił szkoły zawodowe szkoły branżowe jak mało, które mają się problem z nauczycielami tego, że każdy, kto może uczyć choćby przedmiotów elektrycznych na rynku już w przedsiębiorstwach w korporacjach znajdzie dużo lepszą pracę lepiej płatna niż nauczyciele, więc znaki ci czucie w bardzo często nam do szkół zawodowych, a potem na rynek pracy wychodzą co prawda z dyplomem, ale bez tych umiejętności, których pracodawcy potrzebują, więc nie jest tak duża i mają poczucie, że pójdą do szkoły zawodowej i rzeczywiście zdobędą fach w część szkół tak, ale w części z domeną tylko papier, który nie będzie potwierdza, iż konkretnych imprez no tak właśnie wspomniany Wrocław narzeka, że lot wśród szkół branżowych poszło tylko 10 lat rynek jest 1 z lepszych wyników w Polsce jedni chcą jest jeszcze 1 problem, który jest o tyle mniej ciekawy, że pojawią się tutaj pytanie o kadrę nauczycielską katedrą brzydki termin niektórzy mówią właśnie, że niektóre szkoły mają z tym problem, a jeszcze niedawno słyszeliśmy, że właśnie likwidacja gimnazjów spowoduje, że na rynku znajdzie się mnóstwo bezrobotnych nauczycieli NATO w końcu, jaki jest i to się nie wyklucza niestety tylko raz pytanie czy ci nauczyciele zwolnieni z gimnazjum, którzy nigdy nie pracowali z młodzieżą, którą trzeba przygotować do matury czy jednak najważniejszego egzaminu w Polskim systemie edukacji wciąż nie podołają czy będą przygotowani do tego, żeby odpowiednio łączyć S 1 problem drugi to jest taki, że to są nauczyciele, którzy będą potrzebni w tych liceach na 3 lata, kiedy ta kumulacja będzie w szkołach i Bydgoszczy będzie więcej o tym, że nie będzie tak dużo trzeba będzie zwalniać im starszy nauczyciel gimnazjalny niczego nie kryją chętnie szukają pracy w podstawówkach, gdzie praca będzie pewna, gdzie zmniejsza obciążenie, bo jednak ten egzamin po ósmej klasie nie jest aż taki wiążący nie ma takiej presji ze strony uczniów rodziców Munka pracownicom to już jest naprawdę trudna praca Anety znów wracamy do kwestii finansowych część nauczycieli, którzy wypadają my z rynku pracy już do szkoły nie wróci, bo oni pracę tracą teraz, gdy praca za rok 20 19 no to oczywiście dla wielu jest praca marzeń, bo dla wielu tez wołanie praca w szkole, ale dla wielu nie doczeka tego momentu zatrudni 60 będzie wybrać coś innego szczególnie dotyczy nauczycieli przedmiotów przyrodniczych i doskonałością pieniądze to powiedzmy informacji, której okno, na którą dzisiaj rozpropagował szlak tak powiedzieć mnie związek Nauczycielstwa polskiego twierdzi, że ta obiecana podwyżka dla nauczycieli nie poprawi sytuacji finansowej od 1 kwietnia wzrosną też zarobki o 5 , 3 5 % no ale jak udowadnia dalej ten ta faktyczna podwyżka będzie wynosiła dużo mniej chociażby, dlatego że właśnie do wynagrodzenia pojawią się od 1 stycznia tylko odejście od kwietnia do tego inflacja, a do tego inflacja, więc wyjdzie, że w w skali roku tak naprawdę ta podwyżka to jest 1 40 4 5 minut no to jak rozumiem nie zawsze jest trudniej może nauczycielom w zyskać jakiś ogromny poklask no bo zwykle oczekujemy od nich do dobrze uczyli dzieci nie domagali się oczko po 2 meczach z bardzo smutna informacja akurat w zeszłym tygodniu opublikowano tak jak brzmi badania walki Foundation, która zapytała rodziców od 2 9 państwach na co przeznaczyliby takie wirtualne dodatkowe pieniądze, gdy pojawił się w edukacji i wreszcie wszystkie państwa rozwinięte Niemcy Francuzi stany oni wszyscy mówią na pensje dla nauczycieli, a Polacy niekoniecznie w 3 9 % Polaków od rodziców z Polski uważa, że nauczyciele należą się podwyżki Moon, a czy się należą no to odpowiedź jest na to pytanie raczej zajrzymy do danych GUS, jeżeli nauczyciel w szkole podstawowej zasady ze wszystkimi dodatkami średnio około 4 10 0 zlote, ale pamiętajmy, że to średnia, więc większość nigdy tych pieniędzy nie widziała nie zobaczy początkujący nauczyciel dostaje na rękę 1 70 0 zlote nic, a specjalista, bo w tej grupie są nauczyciele zarobi średnio 5 10 0 zloty i pani minister obiecuje 15 %o we podwyżki w ciągu 3 lat, kiedy sama, mówi że prognoza jest taka, że pensje w gospodarce wzrosną o 15 % to znaczy, że nie daje żadnych podwyżek, bo jedyne co się stanie za to pensje nauczycieli nie od skoczą jeszcze bardziej od rynku pracy i od tego jak zarabiają ludzie z wyższym wykształceniem w tym kraju Hensel ja rozumiem akurat sceptycyzm nauczycieli to, że oni ciągle proszą podwyżki bo jakbym ja miała na barkach losy tego kraju jakim, stojąc ciągle powtarzane też chciałbym zarabiać godnie bardzo dziękuję Justyna Suchecka Gazeta wyborcza wzywa dzisiaj z nami ostatnim gościem w analizach ja życzę państwu miłego weekendu, a teraz informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA