REKLAMA

II część przygotowań dla rowerzystów przed ciepłym sezonem

Data emisji:
2018-03-17 09:00
Audycja:
Skołowani
Prowadzący:
Czas trwania:
39:59 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycja skołowani dzisiaj proszę państwa wrócimy do tematu ważnego dla rowerzystów odświeży Metrohouse jest wiedza na ten temat jak bezpiecznie i godnie z przepisami jeździć na rowerze nachodzić dla niektórych może być pogoda nie zachęca ją ca, bo w wielu miejscach dosypał śniegiem rozsypało, ale są i tacy, którzy na rowerze jeżdżą podczas takiej pogody jak Maciek Miś ma taką prawdziwą wiosnę, kiedy będzie czuć Rozwiń » ją inie trzeba będzie w śniegu jeździć połącz z na lodzie i martwić o to czy przypadkiem jakiś wywrotki z tego powodu nie będzie, ale jakże czasem ważne dla rowerzystów dno, bo to przed chwilą chwila przed tym sezonem, kiedy już więcej osób będzie mogło wyjechać dlatego warto pewne rzeczy pewne rzeczy wyjaśnić Rafał Muszczynko zielone Mazowsze tak jak 2 tygodnie temu to było od państwa i moim gościem dzień dobry afera w dzień dobry witał słuchaczy również w 2 tygodnie temu zdążyliśmy powiedzieć o obowiązkowym wyposażeniu roweru o tym, czym jest droga dla rowerów, czyli to podstawowe miejsce, po którym rowerzyści jeżdżą pasy dla rowerzystów, ale ja bym jeszcze na chwilę powrócił do tej drogi dla rowerów właśnie, a propos śniegu, bo jeżeli droga dla rowerów zaśnieżona nie odśnieżona, ale znak stoi, w który informuje o tym, że ta droga dla rowerów jest to ten rowerzysta musi jechać, jeżeli jest wyznaczona ta droga w kierunku jego jazdy czy nie musi, bo nie jest formalnie rzecz biorąc musi jechać, dlatego że stadion ruchu drogowym nie ma nic takiego zapisem zapisanego, że jeżeli jest zła pogoda, jeżeli ta droga rowerowa jest nieprzejezdna to nie oczywiście w praktyce wiadomo, że nikt taką drogą albo prawie nikt nie pojedzie, bo jeżeli ona jest nieprzejezdna to jest nieprzejezdna nie ma co się tutaj zastanawiać też nie sądzę, żeby jakikolwiek policjant komukolwiek kiedykolwiek wystawił za to mandat się nie spotkałem z czymś takim, a już są jeże dwudziesto no chyba piątą zimę na rowerze w związku, z czym no to raczej bym trafił już tego policjanta takiego dna wrażliwego, który by nie zobaczył na na jezdni w momencie, gdy droga rowerowa jest i trafiałem policjantów którzy, jakby pytali się czemu nie jadę po drodze rowerowej nie oznacza to odpowiadam, że pod tym śniegiem tam jest lód i gdyby nie dziękuję czas powiedział, że ta Mesut no cóż prawda jest jasna zdrożał z dużych są próbują najpier w pojechać tą drogą rowerową i i po pierwszym poślizgu lub w pierwszej sytuacji, gdzie dziś trafia na na krawężnik po co pod śniegiem, bo jest, bo jest go, tyle że nie potrafi już go zlokalizować ta droga rowerowa jest gdzieś się kończy po prostu mówię nie to teraz jest to już uzasadnione zjeżdżam na zjeździe na jezdnię i i wyraził co nie przyjmuje mandatu jeszcze nie miałem takiej sytuacji, żeby ktokolwiek widział mandat próbował wystawić w związku, z czym nie mogę powiedzieć sobie z tym robił dalej natomiast nos tak jest taki, że faktycznie nie jest, że wtedy po po drogach rowerowych, gdy one są nieprzejezdne i to nie dotyczy tylko i wyłącznie sytuacji jako takiej, jaką mamy dzisiaj n p . w Warszawie, gdzie świeżo po opadach śniegu, bo wtedy także wtedy ta droga rowerowa jest jeszcze w miarę całkiem przyjazna najgorzej jest jak ten śnieg tak poleży za dwa -trzy dni parę razy troszeczkę stopnieje troszeczkę zamarznie i tam pod spodem naprawdę się robi wtedy ludzie bardzo niebezpiecznie wtedy absolutnie zalecamy, żeby po pierwszej próbie i stwierdzeniu że, że tam jest lód zjechać po prostu na jezdnię, ponieważ jest jednak są odśnieżane są posypywane i chociaż Tomaszowa dostanie wtedy troszeczkę solą no to i tak jest to bez Jasnej zieleni związkami chemicznymi, które są zawarte w tych ciekawe, bo nic z tego co wiem Warszawy n p. jezdni są nie sądzi się tylko jeszcze jakimiś tam innym i trzymać się dziwnymi w swoich setach nad tak naprawdę ani oni nazywają prawda chemicznie żal, że to jest tam są legalne, ale co daje ona jest taka, że to jest, że to jest sól tego inaczej inaczej nazwana wszelkie inne środki, owszem, stosuje się, ale one są o wiele droższa niż nie są w związku, z czym są rzadziej stosowane czasem to jest sól w postaci solanki rozpuszczonej, żeby już zmywać czasem jest to sól w postaci niż oni stoją, ale zawsze jest to sól od alei, mówi że zgodnie z przepisami rowerzysta powinien dać po tej drodze dla rowerów, chociaż nie zawsze wiadomo, w którym ta miejscu ta droga dla rowerów tak naprawdę jest skory zaśnieżone i na skład obok jest pas zieleni to wszystko jest jednością za pokrytą śniegiem to trudno się zajmie my byśmy próbowali przekonać zarząd dróg miejskich w Warszawie, żeby po prostu te znaki drogi rowerowej na zimę w momencie, w którym wiadomo, że jest i jest śnieg jest biało i nie będzie tak przez 1 dzień wiadomo, które drogi rowerowe w Warszawie nie są odśnieżane, bo przecież mamy listę tych, które są odśnieżane wniosku o tym wiemy której, które nie są czymś po prostu to znaki zakrywać na zimno, ale to wiąże się jednak zjazd ze zmianami w organizacji ruchu, które też muszą być wpisane wszystkie urzędy, ale dokument zmiana taką robi się właściwie raz, a potem ten dokument można, by stosować co co roku jako jako Gotowiec ja rozumiem, że to jest ta dodatkowa praca, ale zmuszanie iluś tam osób de facto do łamania prawa no to to też jest jakiś jakiś problem i nie należy tego problemu odwracać oczu, bo kiedyś faktycznie może się trafić taki policjant, który stracił za to wypisywać mandaty niestety będzie miał do tego podstawę prawną na zawsze może mnie przyjąć walczyć o swoje prawa, że to jednak może i zarządzane gminy, ale okazało się, że to znowuż my będziemy o to walczyć ani zarządca drogi, czyli zarządca drogi czegoś nie robi, a tak naprawdę problem potem zwykły użytkownik to nie od tego jest zarządca drogi, żeby stwarzać użytkownikowi tej drogi problemy, bo został stworzony wręcz przeciwnie po to, żeby te problemy rozwiązywać chyba nie czują swojej misji no różnie zdobywa, a tak sobie myślę, że mówiliśmy również o mnie na chodnikach, kiedy rowerzysta może korzystać z chodnika m. in . podczas złych warunków atmosferycznych i tak już tak jest, nawiązując do tego, jeżeli mieliśmy taką taką śnieżyce jak jak wczoraj była w Warszawie, gdzie faktycznie gęsto padało jezdnia była była z lata było ślisko niebezpiecznie rowerzysta ma w takiej sytuacji prawo uwaga nie obowiązek prawo możliwość jechać po chodniku oczywiście, pamiętając o tym, że to jest chodnik to jest miejsce dla pieszego to pieszy ma tam bezwzględne pierwszeństwo ma prawo położyć się w poprzek na nie przepuścić ma prawo złośliwie wejść pod koła i to jest jego miejsce, a my jesteśmy tam tylko władczego śląską złośliwością to tak bym nie wszedł jednak nie dowie się jednak złośliwi, ale alei nawiązanie do różnych niebezpiecznych zachowań też jest zabroniona oczywiście oczywiście, ale i o ich jakby woda w ten sposób tłumaczyć, bo jeśli nawet z niej czystej złośliwości są po prostu bardziej mobilni niż dziś pojazdy są widywane samochód samochód nie zacznie nagle, że tak powiem nie zawróci w miejscu nie zacznie biec co do tramwaju z kraju cieszył się to zdarzyć, ale ja do tego już innego troszeczkę chciałem nawiązać mianowicie do tego właśnie, że jeżeli droga dla rowerów jest zaśnieżona, ale nawet, jeżeli już nie padać śnieg tylko po prostu jest cała odśnieżona, a obok często tak się zdarzy na chodniku ładnie już odśnieżone w odpowiednie służby w zależności od tego kto jest zarządcą drogi, kto musi odśnieżać te chodniki chodnik jest pięknie odśnieżone równiutko no cóż od strony formalnoprawnej może powinniśmy jechać chodnikiem od strony czysto praktycznej szczerze ja to w takiej sytuacji jest ogromna na jezdnię ani na chodniku no, chyba że ta jezdnia obok w takim stanie, że faktycznie się, żeby się dużo po niej po nich auta czasem bywa na na różnych uliczkach lokalnych, które nie są odśnieżane nie są posypywane, że zarządca budynku jakiś złoty odrobi swoją pracę domową i i ten chodnik jest przejezdny natomiast po jest niż realia absolutnie jechać nie da, gdyż droga rowerowa też, jeżeli jest to jest zaśnieżona i wtedy faktycznie zdarza mi się zjeżdżać po nim natomiast unikam tego w ogóle unikam chodników i to zalecam to wszystkim rowerzystom, bo mam po prostu ci jeśli tak mają ciężkie życie po co się do tego dokładać na poza tym jednak jazda czysto formalnie prawne zawsze lepsza niż łamanie przepisów po prostu, jeżeli mówimy na nas o to chodzi o stronę praktyczną NATO, jeżeli patrzymy na chodniki one przechodzą tuż obok wejść do budynków zawsze dziś mogą się otworzyć jakiś dźwig może ich rezygnacji z moich rozmów z publicznego są umiejscowione tak, że nie da się korzystać z chodnika inaczej Basia oczywiście korzystać z chodnika ale, ale nie ma drogi dla rowerów, więc wielu rowerzystów po prostu jeździ na chodnikach i jedno to jest to jest proza działała od bardzo, którym też wskazywaliśmy urzędowi miasta stołecznego Warszawa tam nie zmieniono tych uwarunkowań i dzielnic stacje mogą postawić nie a gdzie nie no i czasem wypadkowa wychodzi tak jak wychodzi lepiej mieć miejsca pracy w takim miejscu jest nie mieć miejsca, ale i zasuwać do kilometr w, a poza tym zawsze można się kawałek przejść po tym, chodnik dookoła rzekł do nich swoje zdanie, jeżeli od razu nie wsiądziemy na siodełko i będziemy jechać po chodniku ktoś tak jak powiedzieliśmy powinien być dla pieszych czas tej części już dobiega końca lipca w następnej części jeszcze chwilka o formalnych kwestiach, kiedy nie musimy jechać po drodze dla rowerów, bo też tydzień temu wspomniał o tym, że droga dla rowerów musi mieć przynajmniej 2 m szerokości, a co jeśli n p . mniej i teoretycznie spełnia formalne są z warunków technicznych to o tym w następnej części skrót informacji Rafał Muszczynko zielone Mazowsze wracamy do skucia druga część audycji skołowani Krzysztofa Woźniak przed mikrofonem w studiu Rafał Muszczynko zielone Mazowsze rozmawiamy o przepisach i bezpiecznej jeździe rowerzystów z pierwszej części mówiliśmy co rowerzysta powinien formalnie robić, gdy droga dla rowerów jest zaśnieżona pokryte śniegiem my stwierdziliśmy, że teoretycznie zgodnie z przepisami powinien jechać po drodze dla rowerów no ale w praktyce jest to często niezbyt komfortowe i bezpieczne, więc jeżeli jezdnia jest odśnieżona to dobrze jest zjechać na to jest nie na korzystanie z tych miejsc, które są dla nas jak najbardziej bezpieczne, ale robić to z głową zawsze ich i uważnie to podkreślamy 2 tygodnie temu, kiedy pierwszy raz się spotkaliśmy przed w tym roku to to mówiliśmy o tym, że droga dla rowerów są zgodnie z formalnymi warunkami technicznymi musi mieć przynajmniej 2 m szerokości, a co, jeżeli tak to mówimy o drodze dwukierunkowa od regionu będzie jednokierunkowa może mieć metr 5 0 Tokaj to nawet jeśli jest droga dwukierunkowa i nie ma 2 m szerokości albo droga jednokierunkowa nie ma metra 1,5 m szerokości to co wtedy mocno, ale znak stoi tak to jest właśnie to jest właśnie problem bo jakby nas nie obligują do jazdy drogami rowerowymi i szerokość warunki techniczne czy nawet schody na drodze rowerowej, której się niestety zdarzają, zwłaszcza widzowie dla naszych wspaniałych inżynierów tylko niestety te nieszczęsne znak i jeżeli znak stoi to teoretycznie musimy jechać z listy jest mnóstwo absurdów mnóstwo niebezpiecznych nawet zdarzało się drogi rowerowe, gdzie były wypadki śmiertelne, bo ktoś wpada jakiś słup, który tam w ogóle nie powinno być natomiast niestety odpowiedź jest to jest smutna mamy obowiązek w tym jechać potem oczywiście możemy nie wiem napisał do zarządcy ruchu żel prosimy o doprowadzenie drogi rowerowej do zgodności z rozporządzeniami albo zlikwidowanie tego znaku, a w razie czego można też do nich do wojewody na to, że organizacja ruchu jest po prostu niezgodna z prawem natomiast sami nie mamy prawa taki styl w takiej sytuacji po prostu zjechać na jezdnię i dach i powiedzieć, że nowy Sol w tym się nie najechać, chociaż często faktycznie tak jest, że zjeżdżamy na pojazd nie narażamy się na mandat, bo tą drogą faktycznie się dojechać jak powiem szczerze wielokrotnie miał taki przypadek z drogą rowerową nie jechałem, bo ona po prostu zagraża mojemu życiu zdrowiu, bo jej w mojej ocenie, ale lubię to z pełną świadomością tego, że nie stać w razie gdy zatrzymanie policja grozi mu mandat i były podobne sprawy, w których rowerzyści bardzo często, bo były pojedyncze przypadki, że się wybroni, ale większość przypadków się nie wybrali niestety musieli zapłacić nie dość, że mandat to jeszcze tam potem koszty sądowe, więc tej od strony formalnoprawnej jest jest znak musimy jechać choćby to było nie wiem jak głupia zrobione ale, toteż ciekawa sprawa, jeżeli w takiej sytuacji zostajemy zatrzymani jako rowerzyści przez policję i pokazujemy to miejsce niebezpieczne i że jest faktycznie jazda po drodze dla rowerów stwarzałaby zagrożenie dlatego rowerzysty to policjant nie ma obowiązku się tą sprawą zajął w końcu jest to jakiś mądrości jest w ogóle nie jest to już zależne od policjanta, o co tu od łaski policjanta, ale łaska jak wiadomo na pstrym koniu jechali pytano instytucjonalne podejście do całej sprawie instytucjonalnego podejścia tutaj tutaj nie ma nie ma żadnych odgórnych wytycznych dla policjantów został ich sytuacji Tomasz man datować, bo w takiej sytuacji mają niezłą kasę drogi, jeżeli azalie w takiej SUV-ów takiej sytuacji policja będzie tak po pustych co jest na rowerze rozumieją temat to prawdopodobnie na odpuście Moskwa się na połączeniu, ale jeżeli trafimy na policjanta, który bardzo nam chce wystawić mandat, bo nie wiem, bo ma ma zły dzień, bo nie lubi rowerzystów, bo coś to apel do mandatu wystawimy go nie przyjmiemy skończymy w sądzie, gdzie najprawdopodobniej tak jak mówię większości przypadków te sprawy są przegrane jasna, ale ja bardziej pytamy o to czy możemy prosić o interwencję policji w urzędzie miasta, żeby ona poszła do zarządcy drogi czy też wysłać odpowiedni PiS-u powiedział, że Słuchajcie to nie to taka droga w takiej postaci stwarza niebezpieczeństwo zobaczyliśmy, że część rowerzystów zjeżdża z tych dróg dla rowerów, ponieważ uważa właśnie, że jest to niebezpieczne dla nich zróbcie coś z tym w takiej sytuacji nie wiszą tam patrol, żeby tych rowerzystów, którzy zjeżdżają faktycznie łapać się z dnia są 2 wydanie nie uciekam od twojego pytania natomiast w praktyce w praktyce tak to tak to wygląda oczywiście można napisać pismo do do komendy, by nawet z tak po nie czekając aż nas złapią na takim na takim kawałku, żeby oni się tym zajęli natomiast szczerze, jakby jakieś siły do siatki po Polsce Powiatowej no to poza dużymi miastami, gdzie ten wydział ruchu drogowego są rozbudowane i i oni dostać tylko mają temat rowerów to w mniejszych miejscowościach policjanci, jakby zupełnie anime anime w temacie temacie rowerów poza jakimiś tam pojedynczymi wypadkami i zazwyczaj takie pismo kończy się głębokim niezrozumieniem w ale jednak o winie, ale jeżeli chodzi o wytyczanie jakiś tam dróg rowerowych pasów rowerowych kontra pasów pyta się policja tak jak najbardziej ją ZUS, jeżeli policja n p . taki bubel zaopiniowała pozytywnie co mamy mnóstwo przykładów takich, że tak się stało n p . w Białymstoku przy części nowych dróg rowerowych budowanych parę lat temu są ekrany dźwiękoszczelne, które po prostu totalnie zasłaniają widoczność rowerzysta wyjeżdżał na przejazd i tak tylko widoczność jest taki, że kierowca w zasadzie nie wystawi maski to to rowerzysta nie zobaczyli rowerzysta już nie zobaczy kierowcę do i tych najbardziej za pozytywną opinią policji droga rowerowa, która została za tak powiem wzmogła zjawiska tej instytucji wybudowana często też tak jest właśnie, jeżeli chodzi o przejściu dla pieszych, że nie da się nie najechać i nie zatrzymać na tym przejściu dla pieszych, żeby nie włączyć się do ruchomości Daniel pamiętajmy, że zdumiony, że bardzo często też takie z inwestycji one mają opinię policji, która jest pozytywna i zazwyczaj policja to Maciek no lepiej, żeby było coś, żeby ci rowerzyści nie mieli nic w Górniku nie nie właśnie nie lepiej, żeby nie było nic, żeby ten rowerzysta jechał bezpiecznie po jezdni był widoczny niż ma gdzieś tam się przedzierać po zakamarkach wyjeżdżać z miejsca, którego kierowca nie widzi i tak naprawdę stwarzać zagrożenie i sobie innemu natomiast Noll nie wszyscy nie wszyscy to rozumieją, że gdzieś pokutuje wciąż wciąż ten mit, że na jezdni rowerzysta jest niebezpieczny, bo może zostać rozjechany z tyłu to jest jakieś 6 7 % wypadków, a zapomina się o tym, że najniebezpieczniejsze są skrzyżowania, gdzie właśnie za słaba widoczność, gdzie ta droga rowerowa może być siły źle oznakowana albo wręcz przerwanej ciągłości i ich, że to tam dochodzi do do, bo do znacznego procenta wypadków dużo dużo większego z jeszcze się zastanawiam co do tych z formalnych technicznych sprawdź to jak jest ściąga Mie ciągami pieszymi rowerowymi droga dla rowerów dwu kierunkowo jest zupełnie czym innym niż Stal część drogi dla rowerów umiejscowione właśnie w ciągu pieszo rowerowym z, czyli tego miejsca, gdzie i rowerzyści i okresie mogą się poruszać w zależności od tego jak znak reguluje to organizacja ruchu, a tutaj tutaj należy to jak podzielić, bo mamy 2 przypadki tych tzw. ciągów pieszo-rowerowych, czyli formalnie to droga dla rowerów i jeżeli szef bierze to jest poziomą kreską, gdzie jest łuk symbol pieszego udało symulowanego to jest po całej szerokości poruszał się piesi rowerzyści piesi na całej szerokości mają rozumować nieraz trzeba ustępować miejsca tak to jest dokładnie w przepisach drogi jest z pionową kreską i tam jest można potraktować także 1 połowa tego to jest droga dla rowerów druga to, bo połowa to chodnik piesi mają swoje rowerzyści mają swoje i teraz, jeżeli jest w miarę sensowna separacja NATO i w miarę sensownie jest to geometria zrobiono to faktycznie nie przeszkadzamy sobie, ale jeżeli jest to zrobione kiepsko w wielu przypadkach takie, że jest to kocha albo nawet na chodniku marznie bratać lat pierwszy często nie widzi, zwłaszcza z taką pogodę jak mamy dzisiaj udział w jeszcze troszeczkę to może być przysypane śniegiem, gdy jesienią liście no wiadomo gada generalnie, jakby bywa, że starsze osoby tego nie widzą nie radzą sobie z tym potrzeba zawsze na raty nie wiedzą co to jest za jakiś wymysł, który się pojawił tak są formalnie rzecz biorąc zaś dla zdrowia dla rowerów to jest nasze miejsce tam pieszego nie powinno być ale, ale Somalia na takich tych prac jednak bardziej uważać, bo go bo, bo gdzieś tam w praktyce się zdarza, że rząd, że trzeba wiele, ale nic się spodziewać pewnych rzeczy czy takie miejsce muszą też spełniać warunki techniczne, czyli n p. ta część dla rowerzystów musi mieć w dwu kierunkowości też 2 m Szynal jak najbardziej ta część nowego w przypadku tego ciągu z pionową kreską na znaku powinna mieć 2 m co więcej chodnik powinien tam też mieć szerokość w przepisach określono jasno pamiętam jak ona jest przepraszam nie jestem specem od od ruchu pieszego w przypadku czołgów wspólnych, czyli tych z poziomą kreską to jest wspólne minimum 2 i pół metra szerokości na całość na całość, czyli solidność niewiele, bo tak naprawdę popatrzymy, że droga rowerowa dwukierunkowa może mieć 2 m no to dodaliśmy pół metra zostaje nagle wiecznego to jest trochę trochę mało trochę słabo, zwłaszcza że pamiętajmy, że Lowell może mieć to do 90 cm szerokości może mieć przyczepka może być tak jasno nie alei gwiazd to się nie zgadzam, ponieważ jasno w przepisach jest określone w tych miejscach ustępujemy miejsca pieszym, więc to tak naprawdę pół metra to raczej dla rowerzystów zostanie wjazd wyjazd, ale jak już jeździć na końcu my my uczymy tego, że te wspólne ciągi pieszo-rowerowe to jest to jest fajna rzecz fajna infrastruktura, która pozwala oszczędzić przestrzeń oszczędzić pieniądze samorządom ich, ale to jest dla miejsc, gdzie jest niewielu rowerzystów i jednocześnie, gdzie jest niewielu pieszych, bo jeżeli jednak drogi jest dużo to ta nie będzie rozwiązanie, które będzie sprawnie sprawniej działać bo owszem, jedni będą od drugich pamiętać, ale jeżeli pieszych jest dużo no to nic nie poradzimy na to piesi zazwyczaj chodzą szpalerem, bo tak jest wygodnie można poznać jest to całkowicie normalną uzasadnione rowerzyści z kolei mogą uważać na pieszych jak na jak najbardziej natomiast, jeżeli tylko do lasu i pieszych będzie dużo to z kolei w końcu gdzieś ktoś popełnił błąd, bo jesteśmy tylko ludźmi dlatego gdzieś się od razu stoi, jeżeli mogę, jeżeli słuchają nas raczyć samorządowcy drogowcy inżynierowie pamiętacie to są rozwiązania w miejsca, gdzie jest niewielki ruch pieszy, gdzie jest niewielki ruch rowerowy to nie są rozwiązania absolutnie gdzieś tam dobrze różnych ciągów transportowych do miast głównych dróg rowerowych, które mają nie wiem połączyć nasze dzielnice w centrum miasta, ale kusi to wszystko zarządców dróg, bo chcą spełnić kosi kosi, bo jest, bo jest tanio prosto zamiast 2 m chodnika i 2 m drogi rowerowej, pod które trzeba wykupić jakieś terenowe kupujemy tylko 2 i pół i są obrazy mają kolokwialnie mówiąc z głowy jak oceniają, że taryfa na jezdni, bo w ten sposób rowerzysta musi jechać po całym ciągu pieszo rowerowym, bo tak jak mówiliśmy jest oznaczone znakiem nakazu inne droga dla rowerów i dla pieszych, więc rowerzyści muszą korzystać z takich Wymysłów jak ciągi pieszo rowerowe ze 2 tygodnie temu mówiliśmy też, kiedy rowerzysta może jeździć po chodnikach w tych 3 przypadkach warunki atmosferyczne chodnik minimum 2 m szerokości umiejscowiona obok jezdni, po której na drodze, po której można jechać szybciej niż 50 km / h i trzeci, kiedy opiekujemy się dzieckiem do lat z lat 6 0 jesteśmy opiekunem, który jedzie na oddzielnym rowerze to jest bardzo ważne, jeżeli przewozimy dziecko na foteliku albo w przyczepce to już to już nie to już nie nie możemy co ciekawe dziecko do lat 1 0 może przejeżdżać przez przejścia dla pieszych opiekun musi zgodnie z przepisami zsiąść z browaru przeprowadzić rower, ale aleja bym chciał chwilkę z tobą porozmawiać o konsekwencjach wynikających z tego, że rowerzyści pomimo zakazu tam, gdzie nie powinni jeździć zgodnie z przepisami po chodnikach robią to bowiem daje mi się że, pomijając oczywiście, chociaż to jest najważniejsze aspekty i bezdyskusyjne jest to złe dla pierwszych zawsze zwłaszcza, gdy rowerzyści jeżdżą niezgodnie z obcym mieście szybko bić w biznes dość często brzydki sposób się zachowują w stosunku do bardzo często jest to też niebezpieczne dla samych rowerzystów można o tym, żeśmy już żeśmy opowiedzieli jak co to ja chcę to podkreślić to jest mit, że na chodniku dla rowerzysty jest bezpiecznie niż na jezdni piesi są nieprzewidywalni piesi mogą zawrócić nagle w miejscu mogą zacząć biec z dala od autobusu mogą się rozmyślić nagle stanąć cała droga, którą sobie rowerzysta przewidział, że to przejedzie za plecami tu przyjedzie z przodu coś może się posypać po prostu w ułamku w ułamku sekundy w związku, z czym dużo lepiej jest jest jakaś samochodami są bardziej przewidywalny nie zatrzymają się w miejscu, bo mają dużą masę nie zawrócą nagle w miejscu, bo on nie uda się mogą nagle na rowerzystę wjechać falują kierowca ponosi jednak istnieje dla niej zagrożenie natomiast nadal jest w praktyce okazują okazuje się, że to się nie zdarza, jeżeli się zdarza to dziś bardziej poza poza miastem na na wylotówkach na szybkich drogach niższe niż w mieście niż w terenie zabudowanym więc, aby się tego zupełnie nie obawiał i tych chodników unikał od strony formalnoprawnej, jakby za jazdę chodnikiem grozi nam mandat, choć wiadomo, że 9 przypadkach ma 10 nic się nie stanie nowa, dlatego że policja nie może stać na nas na każdym rogu, ale dla mnie to nie jest nie jest żaden powód, jakby w UE nie chce robić pierwszym tego co robią kierowcy rowerzystom czasem, więc więcej bez powodów czysto ideologicznych wieża jest jezdnia i do tego Zach, ale mówi, że chodniki jednak wbre w pozorom są bardziej niebezpieczne dla rowerzystów niższy jazda po jezdni z statystykach to inaczej wyglądały jednak więcej wypadków, ale i więcej rowerzystów jednak jest inny bardziej po jezdniach osób mogłoby się stało nie zgodzić, ale myślę, że myślę, że w skali kraju jednak to by ta teza będzie prawdziwa, aczkolwiek oczywiście nie mam żadnych badań, żeby teraz tutaj wyciągnąć na poczekaniu i ich wskazać bardzo zależy to od miejsca natomiast pamiętajmy że, o ile droga rowerowa ma skrajnie ima powiedziane, że tak nie powinno być ani obiektów mają one się zdarzają wiemy mieliśmy nawet wypadki śmiertelne, ale są jednak wyjątkami jest jak i jeżeli to jest jakiś słup na jezdni to obśmiewa tą trasą w całej w całej Polsce raczej się nie raczej się nie zdarza żeby, żeby były jakieś tam nie przejezdności jezdni zupełne nadal na chodniku może nagle stać donica może się nagle pojawić pies może nagle wyjechać samochodem bramę 100 0 rzeczy może się zdarzyć pewnie zdarzą się ani na drodze rowerowej ani na jezdni drodzy rowerzyści ominiemy chodniki jednak tak jak już powiedzieliśmy to jest miejsce dla pieszych skrót informacji przed nami Rafał Muszczynko zielone Mazowsze i jeszcze 1 część ważnych rzeczy dla rowerzystów przed nami trzecia część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem w studiu również Rafał Muszczynko zielone Mazowsze i miasta dla rowerów rozmawiamy o różnych sprawach rowerowych w tej części myślę, że całą ostatnią część poświęcimy na przejazdy dla rowerzystów, bo to temat ważny miejsca, gdzie ruch rowerowy ma teraz druk dla rowerów łączy się z tym ruchem samochodowym na jezdniach to wiele kontrowersji na początku muszę powiedzieć, że na przejazdach, jeżeli już rowerzysta wjedzie na przejazd ma pierwszeństwo zawsze tak w zakładzie dokładnie tak chodzi o to, żeby ten rowerzysta mógł to przejaw opuścić bezpiecznie, gdy już się na nim znalazł nawet w sytuacji, w której przed tym przejazdem nie miał pierwszeństwa do jaśnie rower nie porusza się tak szybko jak jak samochód, choć w zasadzie się porusza, ale dla ING tak zależy, gdzie zależy zależy, kto na tym rowerze siedzi jakiś rower i t d . ale ale generalnie założenie ustawodawcy było takie, że to przejazdy rowerowe na niektórych naszych drogach mogą mieć po 3 0 40 m szerokości wojskowo powiedzmy na 2 pierwszych pasach ktoś rozpuścił jedziemy już po to, powinniśmy móc przejechać też przez pas 03 04 . żeby móc z tego przejazdu zjechać i nie utknąć na środku, nawet jeżeli tego pierwszeństwa nie mieliśmy dlatego ktoś napisał to tak, że jeżeli już wjechaliśmy jedziemy to mamy pierwszeństwo no ale wyznaczenie tak jak powiedziałem samego przejazdu dla rowerzystów nie oznacza, że przed wjazdem na ten przejazd rowerzysta zawsze ma pierwszeństwo taki to jest temat, na których bardzo bardzo wielu ludzi się gubi tzw. temat Żak i przyzna i przyznam szczerze mnie cieszy mnie też się to zdarza dlatego zalecam daleko idącą ostrożność i ja zawsze dojeżdżając do przejazdu rozglądam się co był kierowcą obok ja też, zwalniając z tyloma takie hamulce, że raczej nie zwalnia, bo to z kolei prowokuje do tego, żeby nie mnie nie przepuści nawet jak to pierwszeństwo ma to zależy jak zacznie się zwolnić, ale bogatego złoża dlatego zwalniam dość dość dość późno natomiast patrzy co robią kierowcy i tutaj jest ustalana tak zupełnie praktyczną, której nigdy w życiu nie nauczą na żadnym kursie patrzmy, gdzie patrzy kierowcę, że patrzy na nas widzimy jego oczy to on też nas widzi on prawdopodobnie natomiast, jeżeli patrzy winną stronę nie wiem smartfona zmienia stacje na radiu to nas nie widzi to możemy mówić wjechać w ten samochód, ale jak mam pierwszeństwo, ale nie jest chyba dobry dom, ale to też IMEI ten kierującej innym pojazdem musi jechać jednak dotąd z jakąś ocalili życie oczywiście, że tak, jakby Reasumując, drony od strony praktycznej od strony formalnoprawnej jest tak, jeżeli droga rowerowa jest wzdłuż drogi głównej najczęściej ma pierwszeństwo, jeżeli jest wzdłuż drogi podporządkowanej najczęściej tego pierwszeństwa nie ma, skąd rowerzyści mają wiedzieć, że jadą po drodze dla rowerów, które jest wytyczona na drodze głównej z pierwszeństwem przejął właśnie nie za bardzo możemy o tym, o tym wiedzieć, dlatego że jakoś tak się głupio w naszym kraju przyjęło, że dróg rowerowych praktycznie się znakami pierwszeństwa nie znajduje w, a właściwie to powinniśmy móc tak robi się tak robi się do Holandii tak robi się to zdanie tak robić to w Niemczech w innych cywilizowanych krajach od, których powinniśmy się uczyć, bo mają bezpieczeństwo ruchu drogowego na wyższym poziomie niż my to natomiast mówiliśmy, że znaki nas obowiązują te, które są po naszej aktywności chorować można się próbować podpierać znakami które, które są na jezdni, ale one są po lewej stronie i wcale nie poniesie nas obowiązują, więc tutaj powstaje pewna luka prawna, z którą powinni się zmieścić uwaga wcale nie rowerzyści kierowcy zarząd tylko zarządcy dróg, ale oni niestety nie kojarzą w ogóle tego tematu, że są jak i skrzyżowania na drogach rowerowych i żona też powinny być sygnałem izolowane one też powinny być oznakowane i tam też powinno być czasem ustalona za organizacja ruchu pierwsza to największy problem jest wtedy, kiedy mamy przejazd w zupełnie daleko od skrzyżowaniem tzw. samodzielny przejazd dziś, jakby Niewiem przykład przechodzi droga rowerowa, która biegnie zupełnie poza drogą dziś przez nas szlakach rowerowych radzi sobie w poprzek jakiś tam krajówki czy wojewódzkiej tam często dochodzi do absurdów, że albo w ogóle jest to by nie wyznaczony przejazd co jest oczywiście błędem albo ten przejazd nie jest oznakowany w takiej sytuacji powinien być oznakowany, bo inaczej uwaga obowiązują na nim reguły skrzyżowania równorzędnego i jasne ja tak sobie myślę, że z tych miejscach, gdzie w ogóle tego przejazdu nie ma powiedział, że to jest zatem duży błąd, ale z drugiej strony to właśnie mogłoby być jakieś logiczne myślenie, bo jeżeli nie ma przejazdu dla dla rowerzystów, a biegnie droga dla rowerów to wtedy na jezdni włączam się do ruchu, więc musimy ustąpić pierwszeństwa na tych, jakby głównych drogach, więc to pewien sens ma sposób myślą zarządcy dróg nadal jest myślenie to myślenie jest jednak błędne dlatego, że jeżeli po takich szlakach rowerowych to zazwyczaj nie jest to pojedyncze osoby tylko jeździ dużo rowerzystów czasem jeżdżą wycieczki zorganizowane po 20 3 0 osób jak taka wycieczka ma się przeprawić przez taką drogę drogę krajową to, jeżeli wszyscy schodzą z roweru przeprowadzają go w życie zgodnie z prawem potem siadają no to krótko mówiąc zablokuje zablokują drogę krajową na dobrych kilka minut no dobra, ale wielkiej różnicy w takim razie niema, jeżeli ta droga dla rowerów i tak i tak będzie miała będzie drogą podporządkowaną i jest takim rowerze jest bardzo duża różnica dlatego, dlatego że od strony formalnoprawnej, jeżeli tego przejazdu nie ma rowerzysta musi zejść i przeprowadzić rower, nawet jeżeli jest pusto po horyzont widoczność idealna i mogły przejechać musi zajść włącza się do ruchu to nie musi za 1 liga jest przejście dla pieszych to musi, ale jeżeli nie ma nic, a jeżeli nie ma nic absolutnie nie musi to może może przejechać traktujemy to wtedy po prostu, że nie ma przejazdu, ale na zasadach ogólnych wolno nam takiej kończącej się drogi rowerowej wjechać na długą drogę rowerową pod listą koni mam pierwszeństwa, ale dużo łatwiej jest jednak tym przez wyznaczyć i postawić nowe życie tam znak ustąp pierwszeństwa sprawą jest to by w 100 % jasno to jest znak, który kojarzą naprawdę wszyscy łącznie z największymi dziećmi i wtedy już niema żadnych wątpliwości ewentualnie znak stop też można znak stop odradzam, chyba że faktycznie nie ma jasności, dlatego że znak stop zmusza nas do zatrzymania się z każdej sytuacji niezależnie od tego możemy widzieć, że jest pusto po horyzont, a ile musimy się zatrzymać, bo jeżeli nie to możemy dostać mandat jest dużo lepiej, żeby to był znak ustąp pierwszeństwa, jeżeli jedzie samochód, który faktycznie ustępujemy tego pierwszeństwa robić, jeżeli tego samochodu nie ma przejeżdżamy nie hamując wszyscy są zadowoleni bezpieczeństwo nikt nie straciło na Atom jest pamiętajmy, że rowerzysta to nie jest samochód z silnikiem, jeżeli dany towar gdzieś na na szlaku czy data się jest z tak kłamią potrafi ważyć po 40 kilo, jeżeli mamy teraz to pół kilometra rozpędzać, bo jest przejazd przez jakąś drogę no to co się stanie naprawdę nie fajne i dziś na końcu kończy się tym, że rowerzyści przestają taką drogą jeździć, a zaczynają jeździć ulicą samochodami co niekoniecznie było intencją zarządzającego ruchem, więc zróbmy to dobrze to trudno uwierzyć, bo do tej infrastruktury korzystać z PL jest takie małe uzupełnienie, bo nie powiedzieliśmy dodaje mój błąd przepraszam nie powiedzieliśmy czym w ogóle jest czas dla rowerów i skąd rowerzysta ma wiedzieć, że ten przejazd jest oczywiście przejazd dla rowerów to ta część jezdni przeznaczona do ruchu rowerowego jest wyznaczona na jezdni i zareaguje z tego samego koloru są drogi dla rowerów, jeżeli drogi dla rowerów mają mieć czarno niemal nieograniczony dla ich nie ma tutaj reguły jedne są malowane faktycznie wtedy jak ważne są bardziej widoczne inne nie są malowane kierowcom się czasem ją z linią warunkowego zatrzymania, bo wyglądają podobnie czasem zarządcy jeszcze źle malują, czyli także, jakby jest wymalowana połowa przyjadą druga połowa przejazdu jest już przejście dla dla pieszych i to, ale już prowadzi Rajoy znaki pionowe i poziome zachowane krzyże, jakby znaki pionowe to są znaki dla dla kierowców rowerzysta jadąc po tej drodze ich nie widzi on widzi tylko włącz się oznakowanie poziome, jeżeli ono jest raz, jeżeli jest poprawką PiS, więc wtedy jest przejazd dla rowerów i rowerzyści mogą jak najbardziej po takim przejeździe jechać wręcz muszą, jeżeli jest wyznaczony dla kierunku jazdy i teraz pytanie ciekawe, powracając do tych znaków, bo mówiliśmy, że jeżeli droga dla rowerów jest wytyczona wzdłuż drogi podporządkowanej, czyli po tej, po którym musimy ustępować pierwszeństwa przez skrzyżowanie przy przejazdach dla rowerów dla rowerzystów, ale nie ma tego znaku ustąp pierwszeństwa to formalno prawnie rowerzysta może myśleć, że jest to przejazd dla rowerzystów, gdzie panują przepisy odpowiednie dla skrzyżowań równorzędnych tak dokładnie tak może może myśleć tak, by to było z formalnego oddania przepis co więcej, jeżeli mamy ulicę dwujezdniową to proszę zauważyć na pierwszej jezdni z prawej strony nigdy nic rowerzyści nie nadjedzie, a tak związku w związku, z czym to zawsze jest na pierwszeństwie na tej pierwszej jezdni, a dopiero na drugim znana zawsze tego pierwsze zdanie jednokierunkowe no tutaj jest oczywiście zależna od wódki od kierunku może mieć również państwo może nie gonić dlatego w takich sytuacjach takich niejasnych sytuacjach i wbre w pozorom nie ma wcale tak dużo, bo w większości to te nasze nasze drogi one prowadzone wzdłuż dróg głównych rzadko kiedy prowadzą wzdłuż dróg podporządkowanych, bo tych mniejszych ulicach jednak tych dróg rowerowych często nie wyznacza AW 1 3 nie powinno tam powinno się stosować raczej uspokojenie ruchu winne inne rozwiązania natomiast i w tych miejscach, w których nie jest jasne powinny stać znaki, które będą to wyjaśnić podobny problem jest zresztą na rondach tak właśnie, zwłaszcza przy tych ronda, gdzie za dnia działa sygnalizacja świetlna jest od ronda mówi granat są skrzyżowania z ruchu okrężnym tak ta właściwość zadziwia już jest sygnalizacja to już nie Londynu właśnie i i a w nocy zarządca drogi nie wiem z powodów oszczędności i innej organizacji ruchu wprowadzono ich wyłącza to sygnalizacja Miga sobie pomarańczowe światełko w drogę dla rowerów przejazd dla rowerów jest podporządkowane, więc teoretycznie rowerzyści powinni ustępować pierwszeństwa nawet tym, którzy zjeżdżają z ronda no właśnie zależy zależy wszystko jak serial znaki jak te znaki stoją jak są ustawione dla tych znaków nie ma często natomiast, jeżeli zjeżdża pojazd ponadto jest po lewej stronie rowerzysty no GI po lewej stronie rowerzysty, ale droga jest podporządkowana, więc rowerze, ale rowerzysta nie ma żadnego znaku, który w zlotemu powiedział Lis tutaj znowu żona jest są tematem trudnym dla zarządców dróg oni nie potrafią dobrze oznakować i bardzo często jeszcze uwaga geometria tych rond sugeruje coś zupełnie innego niż wynika z organizacji ruchu i ich są wypadki są przypadki i wypadków ostatnio był taki filmik na YouTube, gdzie też rowerzysta przejeżdżał przez przejazd został potrącony właśnie na takim dużym skrzyżowaniu z wyspą centralną o ruchu okrężnym, gdzie była wyłączona sygnalizacja All Blacks no to jest 1 prosty sposób tylko tego znowu to jest apel do zarządców dróg nie do rowerzystów mianowicie tych sygnalizacji natak rozległych skrzyżowaniach kłopotliwych Strugą organizacją ruchu, jeżeli jeszcze go media sugeruje coś innego niż miesiąc realizacja ruchu to po prostu nie należy do wyłączać emanujący z sygnalizacją świetlną trudno kierowca będzie musiał się zatrzymać będzie musiał się ponownie rozpędzić rowerzysta też, ale być może warto ze względu na bezpieczeństwo do tej wyłączania sygnalizacji świetlnej w nocy to ja w ogóle jestem przeciwnikiem był częściowo już jakiś czas temu zrezygnowała z tego procederu jak krowy nie przestały mega oddawać ruch w nocy nie stanął nie mamy korków w nocy i wydaje się, że wszystkim to wyszło na dobre no ale ciężko powiedzieć to jest dobre rozwiązanie dla dla każdej 1 i miejscowości i inni nie dla całej miejscowości, ale samych miejscach wiemy co jest kłopotliwe jest nieco doskwierają, zwłaszcza skrzyżowania z wyspą centralną z ruchem okrężnym, bo one są dla kierowców kłopotliwe, a zwłaszcza jeszcze w sytuacji, w której mamy to geometria taką sugerującą, że na północ to jest pierwsza z, a bardzo często tak jest od skrzyżowania są rozległe i one one są grillują, że tak powiem co innego swoją geometrią kierowcy niższy niż ludzkie życie na znakach organizacji ruchu tutaj troszeczkę wspomnieć oto co się teraz też zapytać przejazdy dla rowerów są wytyczane w miejscach, gdzie na drogach o 2 jezdniach odseparowanych od siebie z jak wiemy w przepisach mamy konkretnie powiedziane, że jeżeli przejście dla pieszych jest wytyczona w takim miejscu, czyli są 2 odseparowane od siebie jest nie to każde przejście w pokazie jezdni rozumieć jako oddzielny pas przejazdem dla rowerzystów jest jak i dało, bo ja zwyczajnie nie jest to my nie mamy, ale nie ma tego wprost w przepisach natomiast co nam definiuje przejazd rowerowy definiuje no to jak jedziemy rowerem ten znak na jezdni ta linia 11 1 padać śnieg nie byli bojowo w momencie, w którym dochodzi do wysepki się kończy jak się nie kończę no to jest dalej przejazd rowerowy faktycznie zdarza się także dziś ta wysepka jest prosta delegatów przekręcona i wtedy i wtedy ten przejazd jest ciągły na całej na całej długości natomiast w większości przypadków jest jednak także przyjeżdżamy jedno jest nie kończy się nam przejazd w zasadzie to powinien być znak, że zaczyna się droga rowerowa na tej wysepce teraz coraz to jest na ogół nie ma ale, ale Włosi od strony formalnoprawnej powinien być i potem jedziemy przez jakiś czas po tej drodze rowerowej i znowu mamy drugi przejazd przez drugą jezdnię no dobrze ma, ale niestety mój umysł wychodzi troszeczkę NATO i widziałem takie sytuacje, gdzie nie ma ich znaku i linii tej przerwanej po 1 1, która określa właśnie na drodze znak pionowy na drodze przejazdu to wtedy teoretycznie po przejechaniu pierwszej części tras dla rowerzystów rowerzysta włącza się do ruchu właściwie tato włącza się do ruchu na kawałek asfaltu, po którym nic innego nie jest, ale nic więcej romans ognie to natomiast formalno prawnie tak i to jest sytuacja dziwna to jest to jest sytuacja jakby, jakby zarządcy dróg zarządcy zarząd dróg natomiast omal w praktyce niczym złym nie nie skutkuje dla rowerzysty i tym samym z drogi jezdni on jest znowu na przejeździe rowerowym oznakowanym, gdzie i tym samym nie zamknęliśmy całego tematu, ale czas nam się skończył, więc myślę, że trzecia audycja jest jak najbardziej wskazana Rafał Muszczynko zielone Mazowsze miasto dla rowerów pytanie o i prośba o wytłumaczenie różnych rzeczach Prokomu z chodzenia jeżdżenia właśnie na chodnikach i tych praw do tego wrócimy trochę o tym, mówiliśmy też w tej audycji w poprzedniej zachęcam do odsłuchania jeszcze będziemy w następnej audycji myślę mówi się bardzo dziękuję Krzysztof Woźniak do służenia Rafał również tobie o dwunastej 20 zmotoryzowani Jerzy Romański historia motoryzacji do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!