Podróż na wyspę Sumba z Alicją Łukasiak i Grzegorzem Drozdem

2018-03-18 11:20
Audycja:
Podróże duże i małe

Sumba jest stosunkowo mało znaną indonezyjską wyspą, pozostającą w cieniu słynnej wyspy Bali. Dlaczego warto tam pojechać i czemu wciąż pozostaje ona nieodkryta przez backpackerów (czyli osoby podróżujące z plecakiem)? Czy podróżowanie tam jest bezpieczne? Rozwiń »

O odkrywaniu tajemniczej wyspy Indonezji opowiadają Alicja Łukasiak i Grzegorz Drozd, czyli tandem artystyczny, znany między innymi z projektu Zmiana organizacji ruchu.

Goście Przemysława Iwańczyka zdradzają, jak wyglądała ich niemal trzyletnia podróż po Indonezji i co im ona dała. O tym wszystkim w audycji Podróże małe i duże. Zwiń «

Podróże małe i duże. Niedzielny magazyn Radia TOK FM, Przemysław Iwańczyk, kłaniam się państwu. Minęła godzina 11 20. Chciałem powitać moich gości. Są nim pani Alicja Łukasiak, dzień dobry, jest z nami także pan Grzegorz Drozd, dzień dobry. Tandem artystyczny, który opowie nam o podróżach indonezyjskich. Ale muszę wpierw wyjaśnić sobie, ale także naszym słuchaczom, skąd ta korelacja: tandem artystyczny, podróżniczy. Jak to współgra? Przede wszystkim jesteśmy artystami sztuk wizualnych, prawie 20 lat. A jak się kiedyś, dawno, dawno temu spotkaliśmy, to założyliśmy taki projekt artystyczny Zmiana organizacji ruchu. To był 2003 rok i od tego czasu realizujemy różne wspólne projekty artystyczne, m. in. od 2010 roku zaczęliśmy taki projekt nomadyczny Europa i Azja, bardziej Azja południowo-wschodnia. Rozwiń »
Czym jest Sumba? Z wiadomości, jakie ma na ten temat to, że jest to wyspa wyspa także uczęszczana przez turystów, ale co więcej powinniśmy wiedzieć kim w ogóle pomyślimy, że warto się tam wybrać?

Sumba jest ciekawym miejscem na jest wyspą indonezyjską, które na turystyczny może nie jest jakby dystansu porównywalną do wyspy bali czy tresurą boków Indonezji, ale jest miejscem bardzo ciekawym i właściwie jest to na ulicy 20 01. wieku, który wciąż aktywny w postać feministycznych wierzeń ceremonii i obrzędów, które niosą niesamowity marzy, by odnaleźć są wyspy to trzeba dublować sobie nosa tym Garay z rejonu, który się zaczyna od Florencji to jest Flores służba Sar w euro ten film mur od muru najeźdźcy polecam tę wyspę, bo są mało odchyleń kre w wykrywane przez bank paserów tu turystów fado na sumę w ciągu roku

To można powiedzieć, że brak parterze może 100 osób do Sierra oczywiście jest tam taki resort ten w in dla rodzin z dużym portfelem talenty zupełnie kuriozalne historie, które w porównaniu do tego co się dzieje na całej wyspie, bo na wyspie nie ma, że część prądu nawet, że jest to enklawą bogactwa kraju takie grzechy główne jest niemal od razu, że idzie, ale to, toteż jak sytuacja też w niektórych rejonach świata gdzie, aczkolwiek to nie jest jakby był sercem tej wyspy dziś właśnie ci ludzie, którzy przyjeżdżają i osób ponad 1000 EUR za dobę właściwe oglądają wraz z pozycji wysokiego drzewa miejscowych

To tak jakby też na naturalną skłonnością do UE dla podróżujących jest to, żeby wejść jakąkolwiek relację z tubylcami z pytaniem jest to bezpieczne na nas na wyspę, której mówimy generalnie chodzenie w relacji z miejscowymi przy założeniu, że jest się w jaki sposób dramatycznie jest czy powiemy dwuznaczny wieloznaczny, bo nie jesteśmy w stanie być na tyle autentycznie, żebym się pozostać z nimi i wchodzić relacje bezpośrednie między Street w większości obserwatorami sztuk miejscowi też, że obserwują u, żebym brał ich prawa miały

Mówmy w ten sposób turysty jest może sobie w Europie niechaj słowa, ale n p. w w indonezyjskich Wyspach jest bardzo wyraźny, ale jesteśmy tam tak wyraźnie jak i są kolorowe tak znana na szarym tle, a i miejscowi widzą to i wentylacji nie są jednoznaczne

Nie są jednoznaczne i często jest to sytuacja powodująca mnóstwo problemów, które są do przewidzenia najczęściej prosty materializm z powodu braku posiadania czegokolwiek przez tych ludzi, a coraz większego kontaktu też przez dostęp do kultury zachodniej i chęć posiadania pra w do przedmiotów powoduje, że jest to jest z różnic tak należy bowiem samej wyspie Sumatra

Jeżeli ktoś się naczytał albo odwiedził bali to zumba jest taką wystawę, gdzie bali mogły możemy w latach siedemdziesiątych we tak bali wyglądała w Indonezji mówi się, że sum, by w przyszłości będzie taką mamy taką drugą bali wyspą bo co by nie mówić się w Brunei i z tym etniczność i kulturowo z tej wyspy jest bardzo interesujące w tym momencie jak infrastruktura jest dosyć utrudniona, bo jest parę małych takich fotelików i trzeba naprawdę być otwartym na Erratum mieszkanie wśród zwykłych ludzi zrozumieliśmy to około sposoby, że zbudowaliśmy ten samochód trybu zasiądą na kołach pań i rozbudowa rak toczy do ich

Przerobiliśmy samochód prawda tylko ich Isuzu Panter bardzo ciekawe samochody i przerobić na dodatek domek na kołach i 2 lata właściwie po bo po indonezyjskich Wyspach widzieliśmy te samochody mieszkaliśmy dzięki temu dotrzeć do miejsc, gdzie boom w Szczecinie

No dobrze, bo nie ma tam infrastruktury nie ma się zatrzymać, czyli właściwie mało, kto był tak naprawdę się nasza wyprawa była czymś co co do pro jest wyjątkowy bestsellerze, jeżeli przez cały rok

Ale to właśnie do tego chciałbym, żebyśmy teraz płynnie przeszli, bo nie to, żeby państwo odwiedzili w indonezyjskiej wyspy jedno muzyk to co tu to nowe czym jest, ale nie taki, który zrobi takie wrażenie, gdy powiemy ile czasu państwo tam spędzili, w czym my generalnie was obowiązkowe jest 5 7 lat, ale nie z 1 rzutem na odwrócenie proporcji do Europy, ale rynek już ponoć było ośmiomiesięczne 1 z 1 ciągiem, a my Indonezja dość 3 lata mówi on tak jakby to było 3 tygodnie ma czas inaczej płynie z podróży, ale one w MON Bogdan to dobrzy ludzie czas bardzo już wydarzyło i Indonezja to 13  00 0 wysp jest niższa niż da wjechać samochodem nie ma dróg jest tam, gdzie były promy i był sens, żeby po prostu zatankować możliwe zaparkowania samochodu, bo wnosiły też nie ma obok stacji benzynowych, więc ile można było zabrać paliwa, które zebraliśmy całą rundę w 100 osób to nam dało możliwość bycia tam, gdzie dzień złożenia tego co coś co po prostu było wyjątkowe magiczne zasobów co takiego wyjątkowego, bo teraz próbuje wejść w skład naszych słuchaczy to wszystko sobie wyobrazić, o czym państwo mówicie przede wszystkim taka wolność, że nie jesteśmy uzależnieni od lokalnego transportu i możemy sami sobie wybierać takie ścieżki mylny i inne tamten to co było wyjątkowe matowe natura w Indonezji jest szczególnie tam, gdzie niema LG dużej grupy mieszkańców, chociaż Indonezja 2 50  000 ludzi 1 000 00 0 ludzi, więc tak naprawdę kryje nawet nocowaliśmy w jakichś krzakach, gdzie myślisz, że nikogo nie ma to i tak za chwilę ktoś wychodził z tych krzaków na Super dla mnie n p . tak wspominam teraz stoją to natura cesję na rzecz dobra gra po prostu jest niedoceniana i nawet nie uświadamia nam przez mieszkańców miast kino nocne, które się rozgrywana naszym niebem na coś głową w nocy, gdy codziennie co noc właściwie to to co oglądaliśmy i dzielni obserwacje słońca i natury przypływów i wpływu zwróciliśmy się właściwie wybrzeżami z góry, jeżeli rzadziej, dlatego że było nie było dróg jedno bardzo bezpieczne niby nam to nie pomógłby smutne i to był koniec przy Wybrzeżu było łatwiej, bo było bardziej płasko, chociaż nie wszędzie, ale od Wybrzeża był dla nas czymś dom przy użyciu co do jedzenia kontakt z miejscową ludnością, która bardzo się już szukać na wyspy indonezyjska ma coś i innych miejsc co monolit kulturowy więc, jakby o jadąc od jawy na wschód z MUKS 2 6 kary, aczkolwiek Sumatra też jest Warta odwiedzenia zwiedzenia my, jakby przez ostatnie 2 lata temu projektory mieliśmy sesję samochodem nazywaliśmy go mata Hari oko dnia jest jak wyszliśmy takim tropem animizmu i na wyspie służba, jakby tak wielkie zrobiliśmy badania w swoje takie bardziej artystyczne na temat tej religii, która tam istnieje nimi mu marea puli to jest ciekawe bycie z tymi ludźmi obcowanie być innym branie udziału w ceremoniach GM dziś składa n p . te ofiary z postaci zabijania byków psów psy to są bardziej rytualne, ale to wszystko jest nie tak odmienna na naszej kultury, że w złym no i jak nas jako artystów to wciągali mnie niesamowicie inspiruje osób państwo, przekładając to co państwo zobaczyli tam na swoją działalność artystyczną tutaj przede wszystkim nie mógłby z jeszcze 1 po mszy to miejsce, gdzie wymiar artystyczny, ale też i wymiar egzystencji naszej nasz własny indywidualny rozwój poprzez to co zobaczyliśmy spowodował, że nasza kultura, z których wyrośliśmy została przez nas złożona z bliskiego dystansu, bo jurorzy oceniali państwo tę kulturę, w której jesteście razem znaczy to zmienić znasz razem widzimy, że nie ma ideałów wnosić o jednoznaczne wartościowanie, ale ten trend ten tt po te 2 strony wyznaczana jest jest też z tego, że wykorzystywał szalup Rodos, który rzeczy są nie tak wyraźne, ale naprawdę to tato tato to wyjście z własnej kultury i podążanie do badań innych kultur pozwala zauważyć więcej zrobić więcej i nie jest tak jednoznacznie, że można psioczyć powieszono na własną kulturę, bo czasami nam się też nie wracało tutaj prawda i pomysł, by krytyczne myślenie intelekt, który mamy tutaj też robi się dorywczo jest całkiem ciekawe pytanie tylko prosciutto di po doprowadzi prawda bolączką od kultury, które są wolne od tego potencjału co bardziej szczęśliwe można, by powiedzieć do momentu, dopóki nie zapragnął tego co do mnie czy my żyjemy, ale co do to trzeba mu na początku tamtego, który już zapragnęły tego tandemu poprzez choćby mogą to co dzieje się wokół GROM zdobycze cywilizacyjne i dokładniej internet to handel prawda tam leci wszystko co jest co jest źródłem tańsze najtańsze zwycięsko Time w Jedlinie nie ma wzięcia, lecz tam wpły w postaci muzyki wszystkiego i gdy dojdzie do obrotu ziemią artystycznym no po prostu staramy się czerpać ci się dopasować szablonami na Filipinach rysowaliśmy z lasu ludźmi, którzy tworzyli, ale n p . kiedy pytaliśmy o otoczyli kobiety i wystawy pytali co jest wystawa prawda tworzyli naprawdę wiele lat tak, ale my tworzymy, jakbym ja niby jesteśmy multi multi, czyli od filmy dokumentalne przez malarstwo rzeźbę też, że my zrealizowaliśmy w mieście Warszawa Paryż realizacji przy ścianie publicznej jej 4 latach to raczej raczej szukamy graczy wydaje się, że wróciliśmy bardziej do manualnego bez procesu, że to manualnych nas bardziej tam też wykonała jako fundusz jego forma wyrazu, które nie jest ryb produktów tych wad naprawdę, żeby pozbyć się jednorazowo manualnie i wykonujemy to przy pomocy naszych dłoni pobiec w grę człowiek jest z natury istotą empatyczną i teraz przy tak długim pobycie w Azji już bierze ten okres siedmioletnim niech kiełkowała w państwo jest w głowach to pokusa, żeby pozostać tam, że państwo bardziej czujecie się obywatelami tamtej części świata niż niższy Europy jak pozwolę sobie dużo kryć po drodze spotkaliśmy wielu podróżników, którzy byli wiele lat w podróży na 1 para była aż 2 0 parę lat jest wielką ciężarówką, kiedy spotkaliśmy się na drodze nimi nie było między nami luźnego porozumienia i było to bardzo tak jest szorstki spotkanie i na koniec Renata go o życie się dziwić, że my też podróżujemy samochodami jesteśmy romantyczni powiedzieli, że zrozumiecie za chwilę oczy, o co chodzi chodzi o to, że już w podróży, tym bardziej ludzie unikają jest coś takiego że, że jest syndrom po prostu, że w ramach nasz syn wyróżnienie to jest syndrom po prostu podróżników podróżnicy z USA migają się, że pojemniki z w ich samych i w ogrodzie natury świata człowiek wtedy po każdym ujęciem staje się obraz drugi rozmawianie o tym samym wciąż prawda w tył toyoty wstęp jest zbywany, gdy jeszcze parę lat podróży wiadomo co będzie za chwilę prawda więcej, by wszyscy chodzą własnymi szlakami jest Exalo Nawrocik i jedno o karierze grał pan pana pytania na pewno jest jakby trafne, dlatego że cały czas tęsknimy za zasadną i stamtąd stronom świata, ponieważ Europa ten cel ten cały projekt to też jest porównywanie Wschodu Zachodu jej po tych latach jak jeździmy po Europie to nie jest niestety Tacho modernizacja wszystkich krajów europejskich już jest na tak w w razie nudna, a też miejsca n p . w tamtym roku spędziliśmy 3 miesiące też podróżują samochodem w Europie, gdzie spaliśmy w samochodzie i w sumie szukaliśmy takich miejsc w naturze i jest i ta miejsca, gdzie znajdowaliśmy tymczasem były parki naturalne jedynym miejscem bardzo takim wielkim teście jest Portugalia na tym kontynencie europejskim, ale tęsknota za wolnością i za taką jeszcze czystą naturą zależy to jest jednak by Indonezja dla mnie najbardziej dziękuję państwu bardzo to powiedzie Indonezji krótką wprawdzie ale, ale myślę, że te są bardzo inspirująco dla tych, którzy chcieliby wybrać się w ten rejon świata pani Alicja Łukaszewicz dziękuję bardzo pan Grzegorz Drozd dywersji państwo zaproszone informacji Radia TOK FM po nich pierwsza część rozmowy Hanny Zielińskiej w sztuce życia pozostań cie państwo z nami my usłyszymy się o godzinie
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PODRÓŻE DUŻE I MAŁE

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

Przedłuż dostęp Premium taniej!