REKLAMA

2,5 zł za godzinę spędzoną w centrum

Analizy
Data emisji:
2018-03-19 18:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:09 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kondycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie czy pamiętają państwo ustawę o elektromobilności to był ten moment, kiedy rząd chwalił się, że stawia na elektryczne autobusy elektryczne samochody to chodziło m. in . o walkę ze smogiem nowoczesność postęp i oczywiście światowy pokój trochę żartuje a, ale też trochę mu ironizuje, dlatego że wtedy rząd coś szczerze mnie zawiódł, bo ogłosił coś co przynajmniej z tak na pierwszy rzut oka wydawało się sensowne, Rozwiń » po czym bardzo szybko pozwolił, żeby z tego pomysłu wyrwano zęby czyli, a taki mechanizm, który sprawiał, że nasze miasta miały szansę na odrobinę czyści się powietrze, zwłaszcza te z naszych miast, w których smog pochodzi w dużej mierze ze mnie ruchu z komunikacji po prostu z rur wydechowych ile w zapadła cisza, a teraz mamy nową odsłonę tego tematu nową ustawę in nową szansę co się dzieje to już wyjaśni państwu nasz gość Jakub Dybalski z portalu transport publiczny PL dzień dobry dzień dobry nową ustawa i nowy wątek nowości stary wątek, który wcześniej ograniczono wyrzucono do koszy naśmieci w sejmie teraz wraca triumfalnie, o co chodzi taksy wątek jest stary, dlatego że ten pomysł na strefę czystego transportu łów ostatecznie w tej ustawie o elektromobilności się znalazł tej przyjętej w styczniu, że tak jak powiedziałem znalazł się bez najważniejsze rzeczy rzeczy, czyli możliwość wprowadzenia opłat za wjazd do tej do tej z tras przypomnijmy co to miał być to strefa czystego czy właściwie strefa z tego transportu jako narzędzie istnieje tylko właśnie z Ostrowa czystego transportu to jest coś co może miasto stworzy się chodzi o te największe miasta w Polsce one mogą stworzyć w centrum w swoim centrum strefy, do których mogą wjechać tylko i wyłącznie czyste samochody, czyli samochody z napędem elektrycznym samochody z napędem gazowym samochody z napędem hybrydowym i koniec Clubcard żadnych wyjątków to auto mogą wjechać wszystkie pozostałe poza strefą taki jest w zamyśle oczywiście te wszystkie pozostałe mogły też wjechać do takiej strawy musiał za to zapłacić sam tamtejszy pierwszy projekt określał tylko że, że nie mogą zapłacić więcej 30 zł dziennie, ale oczywiście podniosły się wielkie larum w swej zajmie się Kukiz 15 stwierdził, że rząd nie może tak być rzecz, że nie możemy łupić kierowców jak to zwykle bywa by kiedy pojawi się jakiś Kol wiek pomysł żeby, żeby utrudnić, choć troszeczkę życie kierowcom od razu podbił podnosi się na podnosi się wielki rwetes i w czasie prac sejmowych z całej ustawy w tej ustawie pozostawiono możliwość tworzenia tych stref, ale wykreślono opłat za nie ukończyło już oni nawet ministerstwo energii machnęła ręką wyrwano zęby, jakie to nazywam, ale z drugiej strony być może część słuchaczy może zastanawiać to chyba nawet dobrze nie ma także ktoś ma Grudziądz z rodzącym samochód zapłacił sobie wjeżdża, a ktoś inny trochę uboższy już nie wjedzie to może lepiej, że do strefy były takie ostre czynniki nie ma jeszcze tego samochodu nie wiedziałeś no właśnie nie lepiej, dlatego że bez tych opłat w zasadzie do stref nie ma sensu znaczy bym nie znajdziemy żadnego samorządowca żadnego prezydenta miasta, który by wymyślił, że nagle zamknie centrum miasta dla gości wszystkich samochodów bo kto dziś jeździ samochodami SR elektrycznymi na blogu chcemy, żeby było dużo 1 000 000 samochodów są za parę lat, ale na razie jest ich bardzo mało w de facto wprowadzenie takich stref oznaczałoby zamknięcie centrum miasta dla innych do wszystkich samochodów, a to jest prosta droga do tego, że przegrać najbliższe wybory i żaden żaden prezydent miasta się o tym zdecyduje czy był mechanizm, który było wiadomo było, że nic nie będzie używał takich znasz właściwie jest ich w tym momencie bez byłyby w z opłatami co jest zupełnie inna inna historia, bo to, bo to wtedy działa w ten sposób, że kierowca zastanowi się 3, jeżeli my się do centrum to wszędzie swój własny samochód i zapłacić może lepiej nie płacić wsiąść w autobus to jest sposób na regulowanie ilości samochodów w centrach miast ostrzem mamy gigantyczny problem w tym momencie w Polsce nie tylko w Warszawie właściwie większości dużych, ale też małych miast dziś pojedzie do Johaug znużenie rozjeżdżają nam coraz to auto są wszędzie, ale mówił pan o tym, że w tej pierwotnej wersji maksymalnie mogło być to opłata w wysokości 30 zł dziennie czy to się zmieniło w tej nowej propozycji tak właśnie mogło idźmy dalej przyjęliśmy ustawę, ale teraz doszły mnie parę parę dni temu jakiś tydzień temu pojawiła się nowelizacja do tej do tej ustawy pojawiła się w innej ustawie, która ma akurat nowelizować ustawę o biopaliwach z Rosji, skąd wzięła z Unią Leszno w taki zwrócono także ten wątek pojawił się pomysł ministerstwa energii, żeby jednak przywrócić przywrócić tę ustawę o nieco niższy ty tę opłatę nieco niższą, bo ona ma wynosić nie więcej niż 2 5 zł dziennie, ale też nie więcej niż 2 i pół złotego na godzinę w tej pierwszej pierwotnej wersji nie mieliśmy opłaty godzinowej w tym momencie mamy określoną opłatę godzinową no i tutaj mamy problem, dlatego że znów mamy sytuację, w której tworzymy teoretycznie prawo, które jest fajne, które pozwoli nam zarządzać ruchem samochodowym, który pozwoli nam warto walczyć ze smogiem korzenie widzimy w szczegóły to się okazuje, że to w zasadzie niedostosowanie, dlaczego coś co złego w kwocie 2 i pół złotego 3 zł maksymalnie za parking 2 pół złotego za wjazd robi się 5 i pół złotego, o ile oczywiście ktoś parkuje na płatnych miejscach no to cudo w sumie sporo, by społeczeństwo, jeżeli ta opłata ma mnie zniechęcić do tego, żebym wziął samochód pojechał do centrum Warszawy za załóż mieszkam pod Warszawą przez młodszych w Warszawie i muszę tam pojechać jesienią, jeżeli mama mnie do tego zniechęcić to jak kanałami zniechęcić Zizou dojazd transportem publicznym to jest tam pączki pociągiem 3 3 czy autobusem zapłaci za coś więcej, jeżeli za dojazd samochodem z opłat za godzinę 2 i pół złotego na to na jej najtańszy bilet 20 minut to kosztuje 3 70 już jest więcej w tym momencie w tym momencie tak naprawdę cały czas mamy ustawę, która przez cały czas ma możliwość, która która, w którym za działalność moja rozumiem, że nie zniechęci to jest także mimo deklaracji Midem wiceministra Kurtyki, który w tym studiu mówił, że chodzi o to, żeby samorządy same regulowały co się dzieje na ulicach na jezdniach to w gruncie rzeczy rząd chce on ten system narzucić im powiedzieć Okaj możecie tworzyć strefy czystego transportu, ale my wam powiemy ile maksymalnie możecie pobierać pieniędzy Otóż to ryzyko, że taksa taki sam koncept przy przysługuje jeśli chodzi o politykę parkingową tam też samorządy nie mają wolnej ręki to jest niezwykle spójny, a w to jest spójne z kozie to, o czym powiedziała Świtała ten też maksymalne opłaty za parkowanie to jest coś z tym, z czym samorządy walczą od Zawiszy 1,5 dekady lotów ma 15 1 6 zlotemu wpisano do ustawy też dokładnie 3 zł za pierwszą godzinę 3 3 2 0 za drugą 3 40 0 z odsieczą to jest coś na co przy każdej okazji każdy samorządowiec narzeka od dawien dawna dlatego, że to w zasadzie nie pozwala na jakikolwiek prowadzenie inne tego jak samochody parkują w mieście w Warsza no spróbujmy znaleźć środków w środku miał miejsce parkingowe w centrum Warszawy na Wschodzie o to, że skoro opłaty są tak niskie to wszystkich na niego stać i nie ma powodu, że uda się powstrzymać przed wjazdem do centrum tak nikt tych opłat niż ruszy, dlatego że euro sam do tego programu, który mówił na początku jeżeli, jeżeli ktokolwiek kiedykolwiek wspomni o tym, bo parę takich prób przez 1 5 lat było, żeby poprawić tę ustawę to od razu podnosi się się larum, że będziemy łupić kierowców rys 8 krajach nikt nie rozumie do końca, ale dla to pewnie, dlatego że nie jestem kierowcą i nie jestem politykiem, bo przecież rząd mógłby po prostu uwolnić te ceny i powietrza gmina umywa ręce samorządy mieszkańcy niech sami dyskutują debatują o tym ile w jakim miejscu ma być płacony w jakie miejsca mogą samochody wjechać, gdzie za opłatą, gdzie bez, a zamiast tego władza Centralna mówi odgórnie my wiemy ile ta ma ta cena ma wynosić ono wynosić bardzo mało nie rozumiem tej logiki tak jakby przestrzeń w mieście była wszędzie w całej Polsce jednakowo Warta też tego nie rozumiem widziałam takie wrażenie, że z jakiegoś nieznanego im powodu rząd władze centralne zaś nie tylko ten obecny też też poprzednie strasznie się boją tego, że jeżeli ów uwolnią te opłaty tu nagle prezydenci Warszawy Poznania Krakowa na derby Wrocławia podniosą też w ocenie do tak, żeby one sięgnęły sufitu będą na tym zarabiać nie są te pieniądze, a ludzie będą płakać, bo Niemcy będą mieli nie będzie stratny to jest właśnie w Lubichowie w odpowiedzi zakończono jak i oczywiście nie zrobią bo gdyby to zrobili w sposób niekontrolowany albo taki który, który się mieszkańcom spodoba to znowu wracamy przegrają najbliższe, ale oni również mają już sklepy ja tego nie rozumie może słuchacze słuchaczki rozumieją proszę pisać analizy małpa to go, bo skoro KFM, dlaczego pan się czegoś co właściwie na mnie grozić, ale jeszcze mówić o pożyczkę lub istotną, ale my za nie do końca prawdziwą wiedział pan nikt nie chce się dotykać do tych cen parkingowych, ale właśnie chce po to, wpływa już dzisiaj do Sejmu wpłynęła nowelizacja ustawy, która umożliwia nie tylko podniesienie cen za parkowanie w mieście co tworzenie znów osobnej strefy z trochę innymi zasadami co to za pomysł to jest pomysł, który istnieje już też od dłuższego czasu łączony jest on jest przygotowane od ponad roku tu chodzi o 3 generalnie główny gmach główny pomysł to jest właśnie podniesienie tych z COVEC za parkowanie aut, o których mówiliśmy tak, ale nie on ponownie nie zostaną ruszone te generalne 3 zł maksymalnie zostają 3, a de facto tak natomiast w praktyce mówimy o wprowadzeniu, jaki specjalnej strefy właśnie strefy śródmiejskiej, w których te ceny miałyby zostać podniesione w praktyce one obejmowałyby my to co dzisiaj jest tymi strefami płatnego parkowania w dużej części i w tych strefach tel te stawki, o których mówiliśmy wcześniej znaczy 3 zł 3 tam z szatni potem w czwartej godzinie znowu 3 zł stał pod podniesione trzykrotnie do 9 zł co więcej w Zgierzu oraz od Sylwii oby 20 lat od 1 5 lat więcej, że jeżeli mogę mogę się pomylić 1 czy 2 lata wstecz w FT one zostały podniesione tak jak mówi nasze życie ktoś za to wziął, dlatego że już niemożna było z tym czekać w tym momencie stawki za parkowanie absolutnie zniechęcają nikogo, zwłaszcza w Warszawie są są mniejsze miasta, w których w, których samorządy wprowadzają opłaty za parkowanie są niższe oczko 2 zł za godzinę natomiast z takimi jak Warszawa, gdzie w samych abonamentów w strefie płatnego parkowania mamy więcej niż miejsc w strefie płatnego parkowania, więc znalezienie miejsca parki graniczy z cudem to kompletnie nie działa, więc rząd w końcu musiał się za to wziąć mnożenie nie muszą właśnie ja tego do końca też politycznie nie rozumiem nie musieli tyle rządu wcześniej nie ruszało tego tematu bało się śmiertelnie ten rząd dotyka tu się wycofuje to za chwilę znudzi rzuca, ale jednak co się dzieje w temacie on idzie nie są maleńkie samorządom natomiast pamiętajmy, że żona te zmiany też są wprowadzone trochę trochę pobocznym tu znowu jest nim nie mówił o jakich usta w o ustawie o parkowaniu czy coś takiego jak mówią o ustawie o partnerstwie publiczno-prywatnym cukrowej SA jest odmówienie gry w ramach w ramach pop w budujemy parkingi natomiast to jest trochę trochę poboli sny element to jest bardzo ważne ważny element natomiast znów źle rząd podnosi w tej ustawie te stawki, ale cały czas ich nie uwalnia to znaczy cały czas mamy ten Górny pułap i nic i oczywiście tam jest pewna możliwość, żeby te stawki rosły z roku na rok niewielki procent mniej związane zdaje się z inflacją natomiast znów może się okazać nas żona wstępne za następne 1 5 lat pokazuje okaże się, że testament i są za niskie nie są tego, że cena biletu autobusowego i kara za brak biletu autobusowego jest wyższa niż za parkowanie bas bez właśnie wpływ od opłaty tak właśnie tu porównanie zwrotów z mężem i poruszanie się o tym, mieście jest najbardziej uderzający, jeżeli mandat za brak biletu jest tam jeszcze 60 zł, a za brak parkowanie 50 zł netto w taki w takim świecie żyjemy samochody rządzą przynajmniej z Annie z fotela w Sejmie może coś zmieni zobaczymy, kiedy rządowa ustawa zostanie 1 2 zostanie podana w ocenie i obróbce parlamentarnej będziemy się przekonać co z nią zrobi z nas zrobią tym razem posłowie Jakub Dybalski Izy portalu transport publiczny PL był państwo mój gość mam nadzieję, że spotkamy się już po tej sejmowej bitwie i zobaczymy jak w i czy ja, gdy już opadnie zobaczymy co zostanie 80 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA