REKLAMA

Samochód autonomiczny przejechał rowerzystkę. Czy to koniec marzeń o tej technologii?

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2018-03-20 21:20
Prowadzący:
Czas trwania:
31:11 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM Andrzej dwudziesta pierwsza 2 8 wieczór z Radia TOK FM w studiu mecenas Łukasz Kowalczyk radca prawny publicysta kultury liberalnej, a także współprowadzący wraz z dr. Sebastianem Szymańskim zajęcia artes liberales na Uniwersytecie warszawskim zajęcia właśnie on nowych technologiach, bo nie będziemy rozmawiali dobry wieczór ukażą się o aspektach prawnych nowych technologii te, które będziesz tutaj mówić no bo to jest obszar, który cię interesuje nie Rozwiń » mieliśmy mówić o tym, dokumencie Jura 5 grup on FX Info science and New Technologies cydr, czyli dokumencie Europejskiej grupy, która zajmuje etyką w nauce i nowych technologiach dokument nazwa Stal cement on artystyczną Intel Johnson Robotics and oto mamy system z wysp rodzaj takiego podsumowania tych różnych ustaleń rekomendacji dotyczących kwestii związanych z etyką, ale i prawem rzecz jasna, bo się łączył ściśle w aspekcie nowych technologii różnych takich rozwiązań, które już za moment staną technologiczną rzeczywistością tymczasem na umawialiśmy się na tę rozmowę przed tygodniem, ale rzeczywistość nas przegoniła wyprzedziła oto informacja od wczoraj na obecną w bardzo wielu medialnych przekazach w Arizonie w okolicy miasta Feniks 4 9 letnia kobieta została potrącona przez samochód są firmy Uber należący do firmy Uber no bo to niema takiej marki rzecz jasna to był właśnie samochód autonomiczny czy samo prowadzący się w środku siedział człowiek, ale nie miał kontroli kontroli nad samochodem w trakcie wypadku prowadził ten samochód z kim system autonomiczne no i teraz mam dać sobie pytanie jak do prawnika, który się interesuje tam tego typu kwestiami oczywiście my nie znamy bardzo dokładnych szczegółów tego wydarzenia wiemy, że to nie miało miejsce na przejściu dla pieszych, że ta pani przemieszczała się z rowerem gdzieś wieczorem przechodziła w niedozwolonym miejscu przez autostradę jakoś tak prawdopodobnie znalazła się w niezbyt fortunnych okolicznościach nie wiadomo jak dokładnie tam się te wszystkie kwestie rozkładają, ale pytanie także do ciebie jako do prawnika, który takimi kwestiami zajmuje przychodzi mianowicie do ciebie rodzina tej osoby zabitej w tym wypadku i mówi panie mecenasie Kowalczyk chcemy, żeby pan brat nas reprezentował chcemy się domagać zadośćuczynienia odszkodowania chcemy, żeby winny poniósł konsekwencje tego co się wydarzyło to mówisz Okaj no i co następnie w pozwie zamierzasz zawyżać skoro już powiedziałem mokrej w PRL w NATO musi rzeczywiście się zakasali rękawy to znaczy w tym konkretnym wypadku to odpowiedź jest prosta, chociaż wydarzenie tragiczne, czyli jeszcze mówimy o zadośćuczynienie odszkodowanie i to myślę, że to możemy abstrahować od systemu prawnego czy 3 czy czytał rodziny tak powiem tyle startujemy do polskiej i ona będzie chciała tutaj jakby sobie ten ten przypadek będziemy rozpatrywać w Polskim systemie prawnym czy zostaniemy przy systemie stanowi Arizona chyba tak siedziała w Arizonie no to z w Polsce stuprocentową pewnością ma tam zakładam, że podobnie należy pójść do firmy Uber nie jest zaskakujące, dlaczego dlatego, że w tym konkretnym wypadku wypadku dosłownie przenośni jak sam słusznie zauważyłeś niegdyś zaangażowany podmiot to zdarzenie to jest Uber praktycznie na wszystkich płaszczyznach poza jedno, który za chwilę powiem, czyli właśnie jest właścicielem samochodu nie jest właścicielem samochodu jest, że tak powiem na podmiotem, który wnioskował o dopuszczenie do jazd testowych, bo to warto uzupełnić to było w ramach jazd testowych tak czy tak to był tort wraz z ich testowana cały czas badają teraz wszystko Raymond to jest może ciekawy kontekst 2 słowa nie gubernator Arizony bardzo intensywnie zapraszał właśnie firma Uber do tego, żeby przeniosła się ze swoimi autonomicznymi samochodami do Arizony tamtych samochodów jeździ około chyba setki w okolicach Stanów i tak właśnie te przepraszam miasta Elbląg rzecz jasna w Arizonie nie po tym wydarzeniu Uber zawiesił ten test na Iran w związku, z czym samochody zostały wycofane no w każdym razie to m. in. dlatego w Arizonie tak wiele tych samochodów na ulice wyjechało tam prawo jest niezwykle liberalne to znaczy, że nic im tam nie stawiał żadnych ograniczeń tak czytam no jak zaklęcie to nie stawia natomiast szczery zamiast jedno 1 przepraszam wschód 6 3 7 Stanów amerykańskich, które wprowadziły do swoich kodeksów znał do swoich systemów prawnych PEC tak ogólnie możliwość poruszania się podobnych po drogach publicznych samochodów autonomicznych taki, toteż samochody autonomiczne są różne, jakiego rodzaju, bo bała, bo przez samochody pojazdy autonomiczne uważamy również pojazdy poruszające się w kolumnach takiej formularza, jakby pierwszy samochód RM nie stać mnie jako szlakowy milczą mówimy o samochodach ciężarowych tak nie nie jako takie, a kolejne właściwie są są są tak powiem poruszają się, zanim etatowca budziło w szereg protestów ze strony kierowców ciężarówek w stanach będę transport drogowy kołowy stan jest bardzo ważne i to oczywisty sposób może wpłynąć na ciepłe miejsca pracy natomiast wracając jeszcze do tego przypadku jest to drugi podmiot, którego odpowiedzialność można, by rozważać, bo po sobie, że ograniczmy się z odpowiedzialności cywilnej czy zadośćuczynienie bądź ślub i odszkodowanie do to zdaje się ułani immo, chociaż nie jestem tak taka jest firma, która wyprodukowała są tłem tak, czyli ten system jak powiedziała, który ją powodować tym samochodem tak to lektury, które tak powiem nawigować tak czy trzecie czy był mózgiem nazwijmy to właśnie tą sztuczną inteligencją, która prowadziła samochód nas wydają się tu dużo mniej, ale to jest bardzo właśnie taka powiedziałbym rozproszona odpowiedzialność czy rozproszona struktura no bo nie mówisz tak firma Uber firma Uber to jest ciało zbiorowe jakiś podmiot z gospodarczy kraju, który właściwie jako taki jak rozumiem przed sądem stanąć nie może tylko jakieś osoby, które go reprezentują tu właściwie wyłącznie mówimy prawdopodobnie o jakiej formie odszkodowania finansowego to znaczy tak dlatego pewien, że to mówię o odpowiedzialności cywilnej w grę wchodzi odpowiedzialność karna to sprawa jest pewnie ciekawsza, jakby do rozpatrzenia i inni natomiast na odpowiedzialność karna rzeczywiście musi nas prowadzić, zostawiając na boku takie porządki prawne, które mówią o odpowiedzialności karnej osób prawnych, ale to już grzebienie nie wikłać się to zosta w na boku odpowiedzialność karna zawsze nas prowadzi do jakich osoby fizycznej do sprawcy zwanego tak być, choć odpowiedzialność cywilna to jak najbardziej ta firma Uber może stanąć przed sądem po prostu będzie reprezentowana przez prawnika natomiast skutki tej odpowiedzialności nabędą będą dla firmy tak jak ma do nas wypłaca wysokie odszkodowania za zalanie się kawą prawda przed laty słynna scena sprawne jak najbardziej czy nie wiem co trzecie czy odpowiedzialność za produkt niebezpieczny szaraków szeregu firm również samochodu również w samochodowych tak za produkt tak jak samochód, który spowodował jakąś szkodę poważną dla kierowcy czy użytkownika natomiast rzeczywiście, jakby trochę z Samem second, szykując ten przykład mogę lęk przekładek latarnie wydaje się pszenicy logistycznie prosty karnisty ucznia nie jest prosty, ale tu, toteż nie nie nie tak bardzo skomplikowany natomiast może być bardzo łatwo wyobrazić przypadki, w których to odpowiedzialność będzie jeszcze bardziej rozproszone i to nawet w zakresie prawa cywilnego no bo zwróćmy uwagę, że po tym okresie testów nawet, które zostały i żyją zostały zawieszone to można się spodziewać, że kiedyś będą wznawiane albo na amen albo na amen cięte i tylko, ale to raczej, chyba że chyba nie na nie zda trudno wróżyć z fusów, ale myślę, że tutaj sił postępu jednak ten wypadek tragiczny nie zatrzyma policja źle jak się pojawiły samochody sterowane przez ludzi na ulicach to również byłaś zaczęły się wydarzyć takie śmiertelne wypadki też o tym, mówiono wówczas z takim trybie, w którym no podnosiło się czy rozważało w każdym razie możliwość całkowitego zakazania ruchu drogowego i z odejścia od z produkcji samochodów na radość jednak nie wydarzy na koszenie wydarzyła Boga z taksy pomyślałem żart teraz chcę to jest wyścig może ciekawa analogia, bo jak pewnie pewnie pewnie wiesz prawo wprowadzone w wielkiej Brytanii na skutek tych tych tragicznych wypadków, gdzie właśnie potrąceń pieszych przez przez samochody przedtem poruszanym siłami przyrody dają się to bus pas reż Nikita silniki parowe z alei również z uwagi na testy samochody poszły konie koszulkach były, bo takie że, owszem, samochód może się poruszać po drodze, ale nie grze przed nim idzie jegomość jegomość ma otrzymać czerwoną chorągiewkę i zło większy utarg ostrzegać innych jest, że jak w otwór nadjeżdża sobie tak teraz pomyślałem, że w gruncie rzeczy jest absurdalne się tras wydaje ten jegomość ta chorągiewka, ale dla tych chorych jest absurdalna Ano, dlatego że już niema tych koni, które można, by połączyć, dlaczego nie ma tych koni tę można wyposażyć Ano, dlatego że tych samochodów jednak się zrobiło tak duża, że po prostu gdzieś się z tych koni do tych samochodów przesiedli i wydają się, że to jest też jak to jest jakby tendencja, czyli inaczej, jeżeli ludzie będą się chcieli przesiąść do autonomicznych samochodów i się do nich przesiądą do ceny 1 problem niejako sam zniknie niestety przez to, że piesi przestaną przychodzić z rowerami w miejscach niedozwolonych, ale on ten tylko wód przestanie być postrzegany jako powód tak tak tak ważki tak istotne, żeby właśnie wstrzymać prace nad w tym jest w tym kierunku, a więc myślę, że to jest tylko jakby wstrzymanie czasowe nasiona są pewnym elementem ciekawym kontekście tego wydarzenia też całej tej dyskusji, która wokół tego wydarzenia wybuchła, chociaż tutaj trzeba wiedzieć, że nie wolno cynicznie jakoś tak na to spojrzał w sensie PR-owe no to oczywiście reakcja Myśla Ubera była wzorcowa rodzina liczy nie było żadnego negowania nie wiem o odpowiedzialności nie było żadnego teraz analizowania tego przypadku pod kątem możliwej winny tej kobiety, która być może jakimś nagłym, a trzecie zbiegła tam nocą ulice na razie nie wiadomo dlaczego tylko po prostu powiedziano o tej przepraszamy to jest nasza wina wdrażamy ogromne kondolencje dla rodzinne stopu jemy właściwie wszystkie testy, ale pewnym ciekawym kontekstem jest to, że cała ta technologia i rozwój tej technologii nie schodzi z takiej aurze czegoś co ma być bardzo bezpieczne to znaczy m. in. argumentem za rozwojem autonomicznych systemów sterujących jest to, że będą one bezpieczniejsze aniżeli zdecydowano, że aniżeli ludzkie systemy sterujące oraz oczywiście wynika też z jakiś tam wstępnych testów to wstępny materiał z testu, czyli bez, których statystyki przejechanych kilometrów przez autonomiczne samochody to 1 z zastrzeżeniem ja też, tak więc chwyciłem tutaj może też sprawnym nad sprawnym noc w Chinach wychwyciły w komunikacie Ubera taką informację rzeczywiście przyznali, że to nasz samochód mini państwo to nasz pracownik siedział w tymże samochodzie, aczkolwiek wskazali, że są wpływy, w którym ten samochód był tak już nieraz, a nie jest to nic więcej nie powiedzieli tak każdy taki punkt zaczepienia myślę jednak na Dodę jakiś tam linia obrony, gdyby dalej to miał być w narażają także z perspektywy tej, o których rozmawiamy ciekawy niuans Stara Miłosna leżały rzeczywiście rano w pokazuje, że mamy tutaj do czynienia oczywiście problemom problematyczną ściągana jak co jak najbardziej tak jak mówię można, by jeszcze co sprawia bardziej z nim masować dodamy do tego 1 element mianowicie taki, że dobraliśmy sobie, że równie tragiczny wypadek zachodzi w wyrwę w takie sytuacje, w których to użytkownik tego samochodu to już nie jest firma Uber, czyli nie jest to mało sposoby etap testowy tylko ktoś taki samochód autonomiczny zakupimy dajmy na to, że test, na które też mają model TMT autonomiczny tryb, aczkolwiek tam też Toszka różni rozwinęły tę technologię do pełnej autonomii samochodu użytkownicy, by tam wygodnie siedzi na, ale jest samochód jego własnością co więcej z uwagi na używane oprogramowanie tego typu samochodach czy też no powiedz nazwijmy to oprogramowaniem, czyli algorytmy, które ma też element algorytmów uczących się no i jest jak to z rzeczami uczącymi się, jeżeli algorytm suszące się to ktoś go musi uczyć i ten algorytm jest uczony nie tylko przez to są na etapie tak powiem testowania czy trzecie czy bazy danych, która zostaje mówi ze w drukowanej na etapie inicjałem początkowym nadaje się do nauki, ale jest także uczony niejako przez innych użytkowników ruchu na jej w jakim stopniu też przez samego użytkownika właściciela, jeżeli on przechodzić ten tryb kierowania pojazdem, dlaczego o tym, mówię no bo w tym momencie po pierwsze, już niema tego programisty, który powinien ponosić odpowiedzialność zaciera się do granic tworzą programista jest, ale dodatkowo mamy użytkownika dodatkowo mamy innych użytkowników ruchu, którzy oczywiście mogą ubiegać się w olbrzymim uproszczeniu i trywialny izolując wyrobić złe nawyki no to jak z Radia oraz nie wyjechał na polskie ulice tam właśnie oby było też chyba szybko nie Nina w doniczkach, ale nikt nie zaprasza tych algorytmów, ale niech w Gnienie polskie wizy rzeczywiście to było prawdziwe wyzwanie jest nawet amerykańscy programiści mogliby nie podołać, ale tak czy inaczej mamy kolejne podmioty odpowiedzialne i mamy jednak z tego właśnie działa samego faktu bycia właścicielem tak samego faktu bycia użytkownikiem tego, ale tego pojazdu czy mnożą się byty potencjalnie odpowiedzialnych, ale w tym dokumencie który, który też tutaj przed nami jest w dokumencie Europejskiej komisji artystycznej Intel Johnson roboty chce autonomii Systems, czyli sztuczna inteligencja i robotyka i systemy autonomiczne mowa w nas na początku o tym, że istotnie to jest jakiś problem, który badacze zajmujący się tą dyscypliną rejestrują może mianowicie miał pewne struktury algorytmicznych, które właśnie zajmują się n p. prowadzeniem takich autonomicznych systemów n p. samochodów właśnie na to są już struktury, które właściwie uczą się same to znaczy nie człowiekiem programuje tylko one w procesie tzw. głębokiego uczenia się rozbudowują ten nie swój zakres rozmaitych umiejętności możliwości zasobu wiedzy et Cetera w związku, z czym faktycznie tworzy się sytuacja, w której na dobrą sprawę to taki system powinniśmy traktować jako tak podmiot, który z danych działa w oparciu o jakiś czas swoje umiejętności nabyte możliwości i t d. tymczasem no i jest to jakiś paradoks to znaczy co mi z tego, że Uznam samochód, który mnie potrącił za autonomiczny podmiot, który dokonał tego, bo tak się nauczył i właściwie nikt nie ponosi za to co on zrobił żadnej odpowiedzialności poza nim samym no bo trudno oczekiwać, że ona jakaś zbiorowość kierowców, którzy wyrobili w nim złe nawyki miałaby n p. ponosić taką działalność w po prostu fizycznie niemożliwe no i co wtedy no to znaczy tak męczy oczy oczywiście zawsze taką kartą z rękawa szczególnie, jeżeli mówimy o wydarzenia w ruchu drogowym pozostają ubezpieczania inni też, że akurat w tym dokumencie tym mowy nie ma, bo ten dokument bardziej generyczne traktuje o sztucznej inteligencji tych systemach samouczące się je w pewnych propozycjach jeśli chodzi o rozwiązania legislacyjne i także o zasady etyki które, które są związane czy to nie warto powiedzieć co chwilę w gminnym natomiast w innych w innych dokumentach w szczególności w zeszłorocznej rezolucji parlamentu Europejskiego jest skazany jasne, że jeżeli chodzi o tzw. smart robot Stack czyli jakby właśnie czynną ma te roboty budowlane o tłumaczenie Mate roboty, które właśnie tych komandosi autonomiczność to też byśmy uniknęli takiej takiej Mrożek kałem, jakby możliwego uproszczenia i samochód autonomiczny one on podobnie jak inne właśnie tt smart roboty są to nic nie, dlatego że sami jeździmy, bo w pewnym sensie to każdy samochód sami Zwierzyniec popsutych tylko chodzi o to rząd autonomicznie podejmuje decyzje przyznał też uproszczenie werbalne od końca to momenty związane z pianistą Strong man czy maszyna może po decyzji ale niemniej jednak nie jest on powiedzmy sobie układy mówiąc dokładnie determinizm stycznia tak jakby my nie możemy przewidzieć, jaką się zachowa w określonej sytuacji, bo tak jak słusznie powiedziałeś nie możemy mówić nie możemy z napisanego oprogramowania wywnioskować, jaką się zachować tak, czyli w tym sensie nie jest to układ deterministyczny dokładnie tt minister, czyli autonomiczny takich zachowań ich tak no i to 1 z dość to jest bardzo problematyczne i pełen zna twoje pytanie, ale ja też wiąże po prostu ze złożonością sytuacji, w których taki obiekt się może znaleźć na drodze to znaczy, gdybyśmy mieli do czynienia z układem determinizm etycznym to po prostu nie byłby w stanie sam jeździć po tych ulicach podawać go, że tyle czynników i tyle nieprzewidywalne nieprzewidywalne okoliczności może się zdarzyć, że właściciel złożył ręce w kolejnych sytuacjach ziemie zachodnie rozdanie nie biorę, bo jest to dzień, jakby moim z moich taka konstrukcja się nie zawiera to w takim razie 1 uwaga, bo zwrócił uwagę, że niebiescy nie bez kozery nie bez powodu sztuczna inteligencja na początku, że tak powiem była rozwijana i pierwszym takim placem boju dla nich były gry, gdzie nie ma żadnego kontaktu z rzeczywistością chaotyczną z punktu widzenia na okres i tam dach nas teoretycznych taką, jakby rzeczywistość taka droga jest dość Wisłoka w chaotyczną tak jak tak jak pogoda, więc sąd pewne układy z układem chaotycznym nie gonię jest przewidzieć wszystkich Stanów w grach od zimy, czyli wszystkie stany, bo masz reguły i w ogóle poza te reguły wychodzi z wychodzić nie wizja zasad tak dlatego właśnie sztuczną inteligencję czy też po prostu był w oprogramowanie tak powiem radziły sobie najpier w były testowane, jakby na tym placu boju, gdzie my jak pokonał już tam też wszystkich możliwych arcymistrz szachowy pokonał wszystkich możliwych ostatnia z mistrzem w go i w takiej japońskiej grze trudniejsze podobnież jak do tego, który nas nie wspomnę to zauważone czekacie należy zauważyć ciekawą rzecz, że ostatni właśnie taki program do gier już działamy z ligi piernik o tym, powiedział, czyli w przeciwieństwie do poprzednich programów, które były spełni determinizm etyczne w tym sensie, że one, jakby graczy, ale miały olbrzymią bazę informacji wynikających z poprzedniej przeprowadzonej gier i one w przeciwieństwie tego ludzkiego adwersarza po prostu miała dużo większą wiedzę na temat szachów, ale były no mówię znowu bardzo upraszczając głupsza to znaczy zachowały się dość banalnie, ale miał tak olbrzymią wiedzę, że były w stanie z nimi z nimi konkurować to po prostu matematycznie obliczał pewne rzeczy miały prawdopodobieństwo, acz realnych miało rozwiać wszelkie dalsze rozmowy tak rozdania dotychczasowe partie rozgrywane będą dalej ta dotyczy i teraz tak i to był to przepis na sukces, aczkolwiek prawdziwym przepisem z tym przepisem na prawdziwy sukces okazał się Alfa z drogą ostatni taki program, który właśnie zaczęła codziennie e-learningu, czyli co mu wrzucono wrzucono amunicja niejako zasady gry w daną grę, ale z tymi on sam ze sobą akurat przypadku goniliśmy pańskimi w ciągu 4 godzin rozegrał kilka milionów w partii i sam sobie zbudował tu bazy bazy danych dotyczących rozegranych partii uczył się oczywiście w trakcie gry czyli jakby każde kolejne partie były rozgrywane na wyższym poziomie i bardzo ciekawy efekt, a propos tego, że demokracja ta egzystencja czy wyobraża sobie, że jesteś po prostu jakimś takim nieszczęsnym programem, który w krótkim czasie rozgrywek iść na stojąco milioner po prostu partię jakąś grę i wreszcie Izrael tak jest coraz lepsze jest na całego eksportu w AZS-ie składa się wyłącznie do rozgrywania tych partii jest przerażające są przerażające, tym bardziej że tak PMT renoma Sterling i bycie coraz lepszym czy byciu najlepszym na świecie, a masa tylko może wie, ale to jest pełno jest to z pewnością no no tak rzeczywiście NATO takie morskie z tak powinno się zwołuje Moska przywołuje obrazy tych tych cywilizacji rozwiniętych w stopniu Ultimate pewnym, które już nic nie robią tylko te ciche reprezentanci leżą i zapamiętane jakiś takiej wielkiej pustyni mówiąc już sinic nie chce, bo wszystko wszystko wiedzą, że taka jest wszystko wszystko miał do tego czy chodzi o to, że tę robotę, rozgrywając tamten ten program, rozgrywając partie go w go z jakimiś arcymistrzem aktualnym na początku trenerce mieć Boga Aleksego sobie ważą, dlatego że duża, że żal, że program wykonywał ruchy zupełnie absurdalne niestandardowe i w tym sensie on był cel czas w ramach oczywiście reguł gry, ale okazuje się, że te PMT sztuczna inteligencja mogą też w pewnym sensie w wymyślać nowe podejścia do odejścia czy nowe, jakby na powiedzmy sobie no nie wiem strategia zwane przez oba strategii w ramach tych gier i to i to jest coś co mi bardzo tego myślenia, jeżeli chodzi o wprowadzenie tych sztucznych inteligencji właśnie rzeczywistością rzeczywistą chaotyczną obyty niechaj sekcję obrażać jak może wyglądać ruch samochodowy nastolatka może wyglądać naprawdę nie trywialnie to znaczy, gdy zachowania tych autonomicznych nas do kierowców pojazdów mogą być takie, które uzupełnienie przywykliśmy, czyli myśli, że zasady ich reguły ruchu drogowego, które dzisiaj obowiązują one są faktycznie przystosowane nie są dane raz na zawsze, gdy walą przystosowane do tego, że to my akurat z tymi jak i uznania dla nadziei muzeami znanym sposobem myślenia i kiedy kiedy zdaje zajmą się tym programy autonomiczne systemy głęboko uczące się na to wtedy to może wyglądać zupełnie inaczej to bardzo ciekawa wizja tak to bardzo ciekawą rzecz to co świadczy o tym, ale czy do Bobowej, bo tutaj oczywiście w tle jest cały czas ta obietnica być może utopijne, a może nie utopijna no bo ostatecznie w pewnych obszarach udało się coś takiego osiągnąć może nie w pełni, ale w każdym razie znacznie zwiększono bezpieczeństwo nie wiem lotów samolotowych n p. prawda na skutek wprowadzenia do wprowadzenia pewnych bardzo precyzyjnie zdefiniowanych procedur bezpieczeństwa, a właściwie doprowadzono do tego, że katastrofa lotnicza to jest z jakichś ekscesów żadnej statystycznie Dance i osób ginie prawda statystycznie w sensie na liczbę przewiezionych osób czy wznawiana MOW w transporcie kołowym ministra na jaw lotniczych Air jest natomiast tutaj oczywiście w tle jest właśnie to marzenie czy ta wizja takiej sytuacji idealnej, kiedy na dobrą sprawę wyeliminowaliśmy w ogóle coś takiego jak kolizja drogowa właśnie, dlatego że kolizja się bierze z jakichś sytuacji związanych no nie wiem z chemii z nieprecyzyjnym obliczeniem, którego dokonuje ludzki umysł za wodną percepcją z jakimiś okolicznościami przypadkowymi list fizycznym zmęczeniem frazy, ale nie można wiązać z Legią bazarze zachować tak z problemami ze zdrowiem ma z szeregiem rozmaite rzeczy, które przynależą do architektury ludzkiego organizmu po prostu są jakimś naturalnym dekorów natomiast w przypadku takim, którym mówimy no to faktycznie być może jakiś doskonale zaprojektowane precyzyjne systemy już kompletnie w ogóle wyeliminują takie wilcze kąty, ale ja myślę oczywiście na nie można żaden sposób umniejszać tej tragedii tego wypadku dzisiejszego wczorajszego meczu, ale nie wiem jak doliczyć do powstania ach ten ma to partyjne, zwłaszcza że tak czy inaczej tak smaczny tak jest jednostkę to pierwszy taki przypadek był też przypadek w decyzji o ekonomicznym tak prowadzonej Tesli, która te będą trwać od śmierci swojego kierowcy nazwijmy go w ten sposób Klich czy właściwie pasażera tak czy właśnie pasażera chętnych do właściciela to tam tam chodziło oto one były ewidentnie na okazję to błąd tamte ewidentnie był błąd jeśli tak po zakończeniu doskonałość oprogramowania dlatego na podstawie zauważyła wyjeżdżającego z Białej przyczepie z przecznicy nowy pies został oślepiony, a w tym sensie nie tak jak ludzka źrenica, ale po prostu kontrast tej przyczyny tych zmian będą na tyle mało wierzę, że żona go potraktowała właśnie jako element nieba i PSP z pełnym impetem tamtą przyczepę zjechała natomiast tutaj no my nie wiemy czy to jest kwestia niedoskonałości tego oprogramowania czy to jest kwestia no cóż no i bezwzględności praw fizyki nie lada emocje wyznaczy można oczywiście marzyć o takim świecie, w którym nie będą się wydarza, bo nigdy żadna złorzeczy, ale z drugiej strony no to jest pewnego typu co może być w każdym razie sytuacja, która jest wynikiem pewnych niezbywalnych własności obiektów fizycznych to wprost w momencie, kiedy ktoś wybiega na ulice to w jakimś określonym momencie już nic się nie da zarobić o pełne zaufanie wolnej woli w tym nic nie załącza decyzję o tym, że gmina Tomice wybiec natomiast bardzo ciekawe problemy, o których też zresztą mogę w tym dokumencie w formie jakiś tam pomysłów na Nana Nana dalsze prowadzenie badań dentystów kończy 1 4 regulowanie sztucznej inteligencji to są kwestie mną mówiąc szumnie moralne związane ze zużywaniem takich autonomicznych właśnie istota widzimy to tak czy smartfon, bo nie chodzi o to czy tez moralne używać ich tak z niestety wkraczać w obszar pendrive dane Rand tylko on, bo wyobraźmy sobie taką sytuację, w której mamy dobrze działający algorytm dobrze działający system i 1 opona pompowane opony i w ogóle mknie ten samochód autonomiczny z nami na pokładzie bardzo grac skąd, ale tak się składa, że przed nami jedzie ciężarówka z tej ciężarówki spada niezabezpieczony ładunek ciężki no jest oczywiste, zwłaszcza na mocy praw fizyki, że nawet tak będziemy świetnie hamować to nie zahamuje my czytamy ten algorytm to też wie już to policzył tak i po prostu tak cię uderzy w ten załadunek COS COS kończy się śmiercią jego pasażerami właściciela wozu na co może zrobić może skręcić tak ma kamery widzi co jest po lewej po prawej Paula le jest samochód po prawej jest motocykl może spędzić Leon pewniej stąd szanse są certyfikaty ktoś ktoś tutaj wyjdzie mocno pokiereszowany z tego wypadku albo właściciel samochodu sąsiedniego albo albo właściciel tego autonomicznego może skręcić wprawo i mówiąc wprost zabić kierowcę motocykla no i to jest to co dla człowieka nie jest problemem moralnym, bo tak myślę dlatego, że to się dzieje w ułamku sekundy po prostu podejmujemy nazwijmy to intuicyjną przypadkową czy też w warunkowa no różnymi tak powiem przyczynami, które się w moralności wymykają decyzje tam wypadki algorytmu, że ewidentnie wkracza w co Maradona moralności, bo zależy od tego jak my ten w Alior accord za program budujemy taką decyzję oderwała się z takim argumentem został przekazany gazowanego w projekt, który w odpowiedzi na pewne wątpliwości dotyczące właśnie m. in. takie sytuacje, jakie opisała też te są dużo uwagi standardowe dylematy, które się na zajęcia z etyki, a w rozważa Maćka dylemat wagonika legenda rwetes, jaki wariant tego dramatu od żoną powiedział to jest po prostu kompletna abstrakcja to znaczy realnie nikt z nas nigdy nie był w takiej sytuacji to są twory, na których występują wyłącznie w umysłach etyków, a nigdy nie zdarzają się w praktyce to znaczy my nigdy realnie nie stajemy przed tego typu wyborami w związku, z czym w ogóle nie ma się także, ale rozumiem, że mówią ludzie prawda, że my ludzie nie stają przed tymi wyborami z uwagi na sposób pracy naszego mózgu najczęściej rzeczywiście to nie jest tak ściągną nie jest tak ściągnięty czasowo, więc tak szybko nie możemy reagować co innego właśnie z autonomicznymi urządzenia, a sprawa się rozwija będzie jeszcze mnóstwo okazji, żeby porozmawiać o tych nowych technologiach i tych wszystkich kwestiach prawnych tycia tymczasem bardzo dziękuję mecenas Łukasz Kowalczyk radca prawny publicysta kultury liberalnej i współpracownikach TOZ liberalna dziękuję bardzo dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - TOMASZ STAWISZYŃSKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA